*****************
ယင္းဘြဲ႔တံဆိပ္သည္ ရဟန္းသံဃာ တစ္ပါးပါးအား ပထမ ဆံုးအႀကိမ္
ဆက္ကပ္လႉဒါန္းေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္ ျဖစ္သည္။ ထိုအခါမွ အစျပဳ၍ ဘြဲ႔တံဆိပ္
ဆက္ကပ္လႉဒါန္းသည့္ အစဥ္အလာ ထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရဟန္း
သံဃာေတာ္မ်ားအား ဘြဲ႔တံဆိပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို လႉဒါန္း ဆက္ကပ္လာခဲ့သည္မွာ
ယခုေခတ္ အခ်ိန္ကာလအထိ
ျဖစ္သည္။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၌ နာယက၊ မဟာနာယက၊ သံဃနာယက စေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္မ်ားကို ဆက္ကပ္ လႉဒါန္း သည္။
ျဖစ္သည္။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၌ နာယက၊ မဟာနာယက၊ သံဃနာယက စေသာ ဘြဲ႔တံဆိပ္မ်ားကို ဆက္ကပ္ လႉဒါန္း သည္။
သာသနာေတာ္ သန္႔စင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပိုလႏၷာ႐ု၀ရွိ ဂလ၀ိဟာရ ေက်ာက္စာ၌
"ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ ဥဒုမၺရဂိရိ ၀ိဟာရ (ဂူမကၡရေတာင္၊ ယခု ဒမၺဳသာဂလ၊
ဒမမုေလႅ)မွ မဟာကႆပ မဟာေထရ္၏ ၫႊန္ၾကား မိန္႔ဆိုခ်က္ အရ အက်င့္ပ်က္ျပားသည့္
ရဟန္း ရာေပါင္းမ်ားစြာအား
သာသနာေတာ္တြင္းမွ ထုတ္ပစ္လိုက္ၿပီးလွ်င္ဂိုဏ္းသံုးဂိုဏ္း ကို တစ္ဂိုဏ္းတည္း ေျပာင္းပစ္လိုက္၏" ဟူ၍ ေရးထိုးထား သည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။
သာသနာေတာ္တြင္းမွ ထုတ္ပစ္လိုက္ၿပီးလွ်င္ဂိုဏ္းသံုးဂိုဏ္း ကို တစ္ဂိုဏ္းတည္း ေျပာင္းပစ္လိုက္၏" ဟူ၍ ေရးထိုးထား သည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။
ပရကၠမဗာဟုမင္းႀကီးသည္ ေက်ာင္းတိုက္ အသစ္ေပါင္းမ်ား စြာကို ေဆာက္လုပ္သည္။
ေရွးေဟာင္း ေက်ာင္းပ်က္မ်ားကို လည္း ျပဳျပင္မြမ္းမံသည္။ သံဃာ၏
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ ႐ုပ္ ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုရာ
လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ တင္းေပးရန္ အစီအစဥ္မ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ဖန္တီးေပး
သည္။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း မဟာေ၀လိ ျမစ္ထဲတြင္ ေဆာက္ ထားသည့္ ဥဒကုေကၡပ
သိမ္ေတာ္တြင္ ပရကၠမဗာဟု မင္း ႀကီး၏ မ်က္ေမွာက္၌ ဥပသမၸဒ ပၪၥင္းခံပြဲ
က်င္းပျပဳလုပ္ သည္။
ေနျပည္ေတာ္အတြင္း၌ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ စုတုသာလေခၚ ဓမၼာ႐ံုႀကီးမ်ားကို
ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ ထိုဓမၼာ႐ံုမ်ား သည္ အႏုရာဓပူရရွိ မဟာပါလီ စတုသာလာေခၚ
ဓမၼာ႐ံုႀကီး မ်ိဳးကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္။ ထိုဓမၼ႐ံုႀကီးမ်ားကို ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ေလး
ျပင္ေလးရပ္၌ ေဆာက္လုပ္ထားသည္။
တျခား ျပည္သူ႔အက်ိဳးျပဳဌာနတစ္ခုမွာ ေဆး႐ံုျဖစ္သည္။ ေဆး႐ံုမ်ား၌
သမားေတာ္မ်ားႏွင့္ သူနာျပဳမ်ားသည္ လူနာ မ်ားအား
ကုသျခင္း၊ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ၾက သည္။
ဘုရင္မင္းႀကီးကိုယ္တိုင္ ကၽြမ္းက်င္ေသာ သမား ေတာ္တစ္ဦးျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
တစ္လေလးႀကိမ္ ဥပုသ္ေန႔ရက္မ်ား၌ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ လူနာမ်ားကို
ၾကည့္ရန္ႏွင့္ ေဆး၀ါးကုသေပးရန္ ေဆး႐ံုသို႔ သြားေလ့ရွိ သည္။
ၾကည့္ရန္ႏွင့္ ေဆး၀ါးကုသေပးရန္ ေဆး႐ံုသို႔ သြားေလ့ရွိ သည္။
ပရကၠမဗာဟု မင္းႀကီးလက္ထက္၌ စာေပ၏ အေျခအေန သည္ အလြန္တရာ တိုးတက္မႈရွိသည္။ ၅
ရာစုႏွစ္၌ ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသသည္ တိပိဋကအ႒ကထာက်မ္းမ်ားကို ေရးသားစီရင္သည္။
သီဟိုဠ္စာေပ အစဥ္အလာအရ ေရွးေဟာင္း သီဟိုဠ္ဘာသာ ျဖင့္ အ႒ကထာ အားလံုး
ရွိေနသည္။ ယင္း သီဟိုဠ္ဘာသာ အ႒ကထာမ်ားကို ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသက ပါဠိဘာသာ ျပန္
ဆိုသည္။
ထို႔ေနာက္ ပရကၠမဗာဟု မင္းႀကီးလက္ထက္အထိတစ္နည္း ေျပာရလွ်င္
ပိုလႏၷ႐ု၀ေခတ္အထိ ဗုဒၶစာေပက်မ္းဂန္မ်ားကို အေျမာက္အျမား ေရးသားၾကသည္။
ယင္းက်မ္းဂန္မ်ား ထဲ တြင္ ပါဠိဗ်ာကရဏ ပါဠိသဒၵါက်မ္းမ်ားလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္
သည္။
ပရကၠမဗာဟုမင္းႀကီးသည္ ကႆပမေထရ္၏ ဦးေဆာင္မႈ ေအာက္၌ အ႒ကထာက်မ္းမ်ား၏
အထူးအေရးႀကီးေသာ ဋီကာက်မ္းမ်ားစြာကို ေရးသား ျပဳစုခဲ့သည္။ ယင္းလုပ္ငန္း
ႀကီးကို ရဟန္းေပါင္း တစ္ေထာင္က တစ္ႏွစ္အတြင္း ခရစ္ ႏွစ္ ၁၂၀၇ ခုႏွစ္၌
ထေျမာက္ၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾက သည္။
ထိုေခတ္မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ နာလႏၵာ၊ ဥဒႏၱပူရီ၊ ၀ိၾကမသီလာ၊ ဂ်ဂတၱလာ
တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ား ျပာပံုဘ၀ ေရာက္ရွိသြားၿပီး ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား
အသတ္ခံရသူခံရ၊ ျပည္ပတိမ္း ေရွာင္သြားသူမ်ား၊ ျပည္ပတိမ္းေရွာင္သြားရသည့္
ေခတ္ ကာလျဖစ္သည္။ ေတာင္ပိုင္း အိႏၵိယ၌မူ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ား
ဆိတ္သုဥ္းမသြားခဲ့ေပ။
"ပိုလႏၷ႐ု၀ေခတ္သည္ ပါဠိဋီကာႏွင့္ ပါဠိကဗ်ာ ေရႊေခတ္ ျဖစ္၏" ဟု
ေမာ္ကြန္းတင္ထားၾကသည္။ ထိုေခတ္၌ ဒမၺဳလာဂလသည္ ဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ပတ္သက္၍
သီဟိုဠ္ ကၽြန္း၏ အခ်က္အခ်ာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုေဒသ၌ ေနထိုင္ သီတင္းသံုးၾကေသာ
ကႆပမေထရ္၏ တပည့္အစဥ္ အဆက္သည္ ပါဠိစာေပ က်မ္းဂန္မ်ားကို မ်ားစြာ ေရးသား
ျပဳစုခဲ့ၾကသည္။
ထိုေခတ္ နာမည္ေက်ာ္ ဋီကာဆရာမွာ သာရိပုၾတမေထရ္၏ တပည့္ ျဖစ္သည္။
ဇိနာလကၤာရႏွင့္ ဇီနာလကၤာရဋီကာ၊ ဒါ႒ာ၀ံသ၊ ဇိနစရိတ၊ ပဇၨမဓု၊ ေမာဂၢလႅန၊ ဗ်ာကရဏ
စေသာ က်မ္းမ်ားသည္ ထိုေခတ္၌ ေရးသားစီရင္ေသာ က်မ္းမ်ား ျဖစ္သည္။
အ႒ကထာက်မ္းမ်ားကို ရွင္မဟာဗုဒၶေဃာသ သုတ္သင္ တည္းျဖတ္ၿပီးသည့္ေနာက္၌
ကစၥာယနဗ်ာက႐ုဏ္းက်မ္းကို အေျဖျပန္ေပးသည့္အေနျဖင့္ ေမဂၢလႅယနဗ်ာက႐ုဏ္း
ေပၚထြက္လာသည္။ ယင္းကို ေထာက္ျခင္းအားျဖင့္ ပညာ ရွင္တို႔၏ အၾကားတြင္ ဗ်ာက႐ုဏ္ (သဒၵါ)ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစဥ္အလာႏွစ္ခု ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ေပၚထြက္လာသည္။ ယင္းကို ေထာက္ျခင္းအားျဖင့္ ပညာ ရွင္တို႔၏ အၾကားတြင္ ဗ်ာက႐ုဏ္ (သဒၵါ)ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အစဥ္အလာႏွစ္ခု ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသည္။
ထိုမွတစ္ပါး အျခားအစဥ္အလာ တစ္ခုလည္း ရွိေသးသည္။ ယင္းအစဥ္အလာသည္ပင္လွ်င္
နိ႐ုတၱိ မၪၨဳသာ၊ စူလနိ႐ုတၱိ၊ နိ႐ုတၱိ ပိဋကကဲ့သို႔ေသာ က်မ္းမ်ားကို
ေမြးထုတ္ေပးခဲ့သည္။ စႁႏၵာယန ဗ်ာက႐ုဏ္းကို ေရးသားစီရင္သူမွာ မဟာကႆပ
ကိုယ္တိုင္ျဖစ္သည္။
ဓမၼကိတၱိ၏ ႐ူပါ၀တာနႏွင့္ ေဇတ၀နာရာမ ေက်ာင္းတိုက္ေန ေမဂၢလႅယနေထရ္၏
အဘိဓာနပၸဒီပိကာတို႔သည္ ပိုလႏၷ႐ု၀ ေခတ္၏ အဓိကက်မ္းဂန္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ထိုေခတ္သည္ သီဟိုဠ္ဘာသာစကား၌ ပါဠိၾသဇာ အလႊမ္းမိုး ဆံုးေခတ္ တစ္ေခတ္
ျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္တြင္ သီဟိုဠ္ကဗ်ာ ဆရာမ်ားလည္း အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။
ပိုလႏၷ႐ု၀ ေက်ာက္စာအရ ထိုေခတ္သည္ သီဟိုဠ္စကားေျပ အေရးအသား အထြတ္အထိပ္
ေရာက္ေသာေခတ္ ျဖစ္၏ ဟူ၍ သိရွိရသည္။ သို႔ရာတြင္ ဂု႐ုလုေဂါမီ၏ က်မ္းႏွစ္က်မ္း
မွတစ္ပါး အျခား က်မ္းမ်ားကို ရွာမရေတာ့ေပ။ ထိုနည္းတူ စြာ ေဆးပညာလည္း
ထိုေခတ္၌ အထူး တိုးတက္ထြန္းကား သည္။ အႏုရာဓပူရ၏ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္ေသာ
ဗုဒၶဒါသသည္ နာမည္ေက်ာ္ သမားေတာ္တစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ ေဆး ပညာ၌
ယင္းဘုရင္ႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္သူ အျခားဘုရင္တစ္ဦး မွာ ပရကၠမဗာဟုဘုရင္
ျဖစ္သည္။
ပိုလႏၷ႐ု၀အား လကၤာဒီပ သီဟိုဠ္ကၽြန္း၏ ေနျပည္ေတာ္ ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္
ပရကၠမဗာဟုသည္ ၿမိဳ႕ေတာ္ ျပန္လည္ မြမ္းမံ တည္ေဆာက္ေရးကို ႀကိဳးပမ္း
အားထုတ္သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ ျပန္လည္မြမ္းမံ တည္ေဆာက္ေရး၌ နန္းေတာ္ ကို
အဓိကထားသည္။ ေနျပည္ေတာ္၏ ၿမိဳ႕႐ိုးကို ခိုင္မာ ေတာင့္ တင္းေအာင္ လုပ္သည္။
လမ္းမ်ားကို အသစ္ေဖာက္ လုပ္ သည္။
စူဠ၀ံသ၏ အဆိုအရ ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ၿမိဳ႕တံခါး ၁၆ ေပါက္ ရွိ သည္။
ၿမိဳ႕၏အလ်ားမွာ ေလးဂါ၀ုတ္ (၁၅ မိုင္) ခန္႔ ရွိသည္။ ၿမိဳ႕႐ိုးအတြင္းဘက္ရွိ
ေျမေနရာသည္ ယခုအခါတြင္ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္၊ အေရွ႕ႏွင့္အေနာက္ မိုင္၀က္မွ်သာ
ရွိေတာ့သည္။ စူဠ၀ံသ၏ အထက္ပါ စကားမွာ ၿမိဳ႕႐ိုးအျပင္ ဘက္က ၿမိဳ႕ေနရာကို
ဆိုလိုဟန္ရွိသည္။
ၿမိဳ႕ေတာင္ဘက္၌ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ အထပ္မ်ားစြာရွိေသာ နန္းေတာ္ကို
ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ နန္းေတာ္၏ ေလး ဖက္ေလးတန္၌ နန္းၿမိဳ႕႐ိုးကို အခိုင္အမာ
ေဆာက္လုပ္ထား သည္။ နန္းေတာ္၏ အေရွ႕ဘက္၌ နႏၵန၀န နႏၵ၀န္ဥယ်ာဥ္ ဟု
အမည္ေပးထားေသာ ဥယ်ာဥ္ရွိသည္။ ေရကန္ႀကီး
ေလးကန္လည္းရွိသည္။ နႏၵ၀န္ဥယ်ာဥ္အျပင္ အျခား ဥယ်ာဥ္တစ္ခုလည္း ရွိေသးသည္။ ထို ဥယ်ာဥ္မွာ ၿမိဳ႕႐ိုး၏ အေနာက္ဘက္ ပရကၠမသမုဒၵရာ အနီး၌ ရွိသည္။ ယင္း ဥယ်ာဥ္မွာ ဘုရင္တစ္ပါးတည္း အသံုးျပဳေသာ ဥယ်ာဥ္ျဖစ္ သည္။ ထိုဥယ်ာဥ္၌ အေဆာက္အအံု အမ်ားအျပား ေဆာက္ လုပ္ထားသည္။
ေလးကန္လည္းရွိသည္။ နႏၵ၀န္ဥယ်ာဥ္အျပင္ အျခား ဥယ်ာဥ္တစ္ခုလည္း ရွိေသးသည္။ ထို ဥယ်ာဥ္မွာ ၿမိဳ႕႐ိုး၏ အေနာက္ဘက္ ပရကၠမသမုဒၵရာ အနီး၌ ရွိသည္။ ယင္း ဥယ်ာဥ္မွာ ဘုရင္တစ္ပါးတည္း အသံုးျပဳေသာ ဥယ်ာဥ္ျဖစ္ သည္။ ထိုဥယ်ာဥ္၌ အေဆာက္အအံု အမ်ားအျပား ေဆာက္ လုပ္ထားသည္။
ပိုလႏၷ႐ု၀ ေနျပည္ေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ဓာတ္ေတာ္ ႏွင့္ သပိတ္ေတာ္ကို
မရရွိေသးေပ။ ဓာတ္ေတာ္ႏွင့္ သပိတ္ ေတာ္ မရွိမခ်င္း ေနျပည္ေတာ္ အေနႏွင့္
ၿပီးျပည့္စံုသည္၊ လံုျခံဳစိတ္ခ်ရသည္ဟု မယူဆေပ။ လကၤာဒီပ သီဟိုဠ္ကၽြန္း ဘုရင္
ျဖစ္ၿပီးေနာက္ သံုးႏွစ္အၾကာ၌ မာနာဘရဏ ဘုရင္ ၏ မယ္ေတာ္ သုဂလေဒ၀ီသည္ ေရာဟာဏ၌
ပရကၠမဗာဟု အား ပုန္ကန္ျခားနားသည္။
သုဂလေဒ၀ီ ပုန္ကန္ျခားနားျခင္းကို ပရကၠမဗာဟုက ျပံဳး႐ံု သာျပံဳးသည္ဟု
အဆိုရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ သုဂလေဒ၀ီ ပုန္ကန္ျခင္းသည္ ကေလးကလား မဟုတ္ေပ။ စစ္သည္
တပ္သား ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ အသက္စြန္႔ၿပီးသည့္ ေနာက္ မွ ပုန္ကန္ျခားနားမႈ
ၿငိမ္းေအးသြားသည္။ သုဂလေဒ၀ီကို လည္း ဖမ္းမိသည္။ စြယ္ေတာ္ႏွင့္ သပိတ္ေတာ္ကို
အခမ္း အနားျဖင့္ ေရာဟဏမွ ပိုလႏၷ႐ု၀သို႔ ပင့္ေဆာင္လာသည္။
စြယ္ေတာ္ တည္ထားကိုးကြယ္ရန္အတြက္ ေနျပည္ေတာ္၏ အလယ္ဗဟိုတြင္ စြယ္ေတာ္တိုက္
ေဆာက္လုပ္သည္။ အလားတူပင္ အႏုရာဓပူရရွိ အဘယဂိရိ ၀ိဟာရကဲ့သို႔ပင္
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌လည္း ဓာတ္ေတာ္တိုက္ ေဆာက္ လုပ္သည္။
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းေတာ္၌လည္း ဓာတ္ေတာ္တိုက္ ေဆာက္ လုပ္သည္။
ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ပရိယတၱိ သင္ၾကား အားထုတ္ရန္ အတြက္ ပရကၠမဗာဟုသည္
ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ေျမာက္ဘက္၌ အာလာယန ပရိ၀ုဏ္ ေဆာက္လုပ္ လႉဒါန္းသည္။ ယင္း၏ ပထမ
အေဆာက္အအံုမွာ အႏုပညာ ေျမာက္လွသည္။ ဥပုသ္သိမ္ႏွင့္ ၀ိဟာရႏွစ္မ်ိဳးရေသာ
ႀကီးမားခမ္းနား သည့္ ဗုဒၶသီမာျပာသာဒ္ေဆာင္ႀကီးသည္ ထူးျခားလွသည္။
႐ူပ၀တီေစတီသည္ ႐ူပ၀တီမိဖုရား တည္ေဆာက္ လႉဒါန္း သည့္ ေစတီျဖစ္သည္။
သုဘျဒာေစတီလည္း ထိုမိဖုရား တည္ေသာ ေစတီပင္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ပရကၠမဗာဟု
ကိုယ္တိုင္ကမူ ၀ိဟာရဓမၼာ႐ံုကို ေဆာက္လုပ္ လႉဒါန္းသည္။ ယင္းအေဆာက္အအံု၏
အပ်က္အစီး အက်န္ အႂကြင္းမ်ားမွာ ယေန႔ထက္တိုင္ပင္ စိတ္ပါ၀င္စားစရာ ျဖစ္
ေနသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္အေနာက္ဘက္၌ ပစၦိမာ႐ံု ေက်ာင္းတိုက္ ရွိသည္။ အာလာယန
ပရိ၀ုဏ္၏ေျမာက္ဘက္၌ ဥတၱရာ ႐ံုေက်ာင္း (ယခု ဂလ္ေက်ာင္း) ရွိသည္။
ယင္းေက်ာင္းတိုက္ ၏ အပ်က္အစီးမ်ားမွာ ယေန႔ထက္တိုင္ ေတြ႔ျမင္ေနရတုန္း ပင္
ျဖစ္သည္။
ဘုရားေဆာင္ ကုဋီသံုးခုမွာလည္း ထူးျခားေသာ အႏုပညာ လက္ရာမ်ားျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ ယင္းတို႔ကား
၀ိဒယာဂဟကုဋီ၊ သႏၱပတိမာလုဟာကုဋီ၊ သီဟေသယ် ပတိမာကုဋီတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းကုဋီမ်ား၌ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ေတာ္မ်ားကို ကိုးကြယ္တည္ထားသည္။ ေျမာက္ဘက္၌ ရွိေသာ သႏၱပတိမာ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ ဉာဏ္ေတာ္အျမင့္မွာ ၁၅ ေပ၊ ၂ လက္မ ရွိသည္။ ဒုတိယ ပဒမာသန ႐ုပ္ပြားေတာ္ သည္ ေလးေပ၊ ခုနစ္လက္မ ဉာဏ္ေတာ္ရွိသည္။ တတိယ ရပ္ေတာ္မူ႐ုပ္ပြားေတာ္မွာ ၂၂ ေပ၊ ၉ လက္မ ဉာဏ္ေတာ္ ရွိသည္။
၀ိဒယာဂဟကုဋီ၊ သႏၱပတိမာလုဟာကုဋီ၊ သီဟေသယ် ပတိမာကုဋီတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းကုဋီမ်ား၌ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ေတာ္မ်ားကို ကိုးကြယ္တည္ထားသည္။ ေျမာက္ဘက္၌ ရွိေသာ သႏၱပတိမာ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ ဉာဏ္ေတာ္အျမင့္မွာ ၁၅ ေပ၊ ၂ လက္မ ရွိသည္။ ဒုတိယ ပဒမာသန ႐ုပ္ပြားေတာ္ သည္ ေလးေပ၊ ခုနစ္လက္မ ဉာဏ္ေတာ္ရွိသည္။ တတိယ ရပ္ေတာ္မူ႐ုပ္ပြားေတာ္မွာ ၂၂ ေပ၊ ၉ လက္မ ဉာဏ္ေတာ္ ရွိသည္။
ယင္း႐ုပ္ပြားေတာ္သည္ ပရိနိဗၺာန္ ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ မဏိေတာ္ ဘက္
လွည့္ရပ္ေနေတာ္မူသည္။ အခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားက ယင္း႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ရွင္အာနႏၵာ၏
႐ုပ္ပြားဟု ေျပာၾက သည္။ သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ အတိုင္းပင္ ဖူးေတြ႔ရ
သည္။ ေနာက္ဆံုး ႐ုပ္ပြားေတာ္ျဖစ္ေသာ သီဟေသယ် ႐ုပ္ပြားေတာ္သည္ ၄ ေပ၊ ၄ လက္မ
အလ်ားရွိသည္။ ယင္း႐ုပ္ပြားေတာ္ အားလံုးမွာ ေက်ာက္ကို ျဖတ္ေတာက္ လ်က္
ထြင္းထုထားသည့္ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ယင္းကုဋီမ်ား၏ ေျမာက္ဘက္၌ မဟာထူပရွိသည္။ ယင္း ထူပကို တာမိလထူပဟု ေခၚသည္။ တာမိလသံု႔ပန္းမ်ား
တည္ထားကိုးကြယ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ယင္းထူပ သို႔မဟုတ္ ေစတီသည္ ပိုလႏၷ႐ု၀ရွိ ေစတီမ်ားထဲတြင္ အခမ္းနားဆံုး ျဖစ္သည္။
တည္ထားကိုးကြယ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ယင္းထူပ သို႔မဟုတ္ ေစတီသည္ ပိုလႏၷ႐ု၀ရွိ ေစတီမ်ားထဲတြင္ အခမ္းနားဆံုး ျဖစ္သည္။
ေနျပည္ေတာ္၏ ေျမာက္ဘက္ ႏွစ္မိုင္အကြာေလာက္တြင္
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းရွိသည္။ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ေျမေနရာတြင္
ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းေတာ္ ျဖစ္သည္။ အေဆာက္ အအံု ေလးခုရွိသည္။
ေဇတ၀န္ေက်ာင္းရွိသည္။ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ေျမေနရာတြင္
ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းေတာ္ ျဖစ္သည္။ အေဆာက္ အအံု ေလးခုရွိသည္။
(၁) ပထမ အေဆာက္အအံုမွာ တိ၀ကၤပတိမာျဖစ္သည္။
ယင္းအေဆာက္အအံု၌ သံုးေနရာတြင္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား
ကိုးကြယ္ထားသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ယင္း အေဆာက္အအံု ကို ဥတၱရ၀ိဟာရဟု ေခၚၾကသည္။
ယင္းအေဆာက္အအံု၌ သံုးေနရာတြင္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား
ကိုးကြယ္ထားသည္။ ယခုေခတ္တြင္ ယင္း အေဆာက္အအံု ကို ဥတၱရ၀ိဟာရဟု ေခၚၾကသည္။
(၂) ဒုတိယ အေဆာက္အအံုမွာ ဒႏၱဓာတု၀ိဟာရ ျဖစ္သည္။ ယင္းအေဆာက္အအံုမွာ သဏၭာန္လံုးလံုးႀကီး ျဖစ္သည္။
(၃) တတိယ အေဆာက္အအံုမွာ အ႒သိလာနေဂဟ ျဖစ္ သည္။
(၄) စတုတၳ အေဆာက္အအံုကား ရွင္သာရိပုၾတာမေထရ္
သီတင္းသံုးရန္အတြက္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ႀကီးမား ေသာ အေဆာက္အအံုႀကီး ျဖစ္သည္။
သီတင္းသံုးရန္အတြက္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ႀကီးမား ေသာ အေဆာက္အအံုႀကီး ျဖစ္သည္။
စူဠ၀ံသ၏ အဆိုအရ တစ္ေနရာ၌ ကပိလ၀ိဟာရ အေဆာက္အအံုတစ္ခု ရွိသည္ ဟုလည္း
သိရွိရသည္။ ယင္းေက်ာင္း၏ နံရံ၌ အႏုပညာလက္ရာမ်ား ရွိသည္။ ကပိလရေသ့ အမွတ္တရ
တည္ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ယင္းေက်ာင္း ကို
တာပသနိကာယဂိုဏ္း၀င္ ရဟန္းေတာ္မ်ား သီတင္းသံုး ရန္ လႉဒါန္းထားသည္။
ပရကၠမဗာဟု၏ ဒုတိယမိဖုရား စႏၵာေဒ၀ီ၏ ေက်ာက္စာ၌
"ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ ၀ိဟာရ ေဆာက္လုပ္သည္" ဟု ေရးထိုးထားသည္။
"ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ ၀ိဟာရ ေဆာက္လုပ္သည္" ဟု ေရးထိုးထားသည္။
သို႔ရာတြင္ ယင္း၀ိဟာရ၏ အမည္နာမကို မသိရေပ။ ပိုလႏၷ႐ု၀ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၏
ေတာင္ဘက္၌ ေက်ာင္းတိုက္ တစ္တိုက္ ရွိသည္။ ယင္းေက်ာင္းတိုက္သည္ ပိုတဂုလ
၀ိဟာရ (ပိဋကတ္တိုက္) အမည္ျဖင့္ ထင္ရွားသည္။ ယင္းေက်ာင္းတိုက္အနီး၌ ၁၄ ေပ ၆
လက္မရွိ အခ်ိဳးက် ေသာ မတ္ရပ္႐ုပ္တု တစ္ခုရွိသည္။ ယင္း႐ုပ္တုကို
လက္ႏွစ္ဖက္ႏွင့္ ဘုဇပတ္ အေခါက္စာကို ကိုင္ၿပီးဖတ္ေနပံု ထုလုပ္ထားသည္။ ယင္း ႐ုပ္တုသည္ ပရကၠမဗာဟု မင္းႀကီး၏ ႐ုပ္တုျဖစ္၏ဟု ယူဆၾကသည္။
လက္ႏွစ္ဖက္ႏွင့္ ဘုဇပတ္ အေခါက္စာကို ကိုင္ၿပီးဖတ္ေနပံု ထုလုပ္ထားသည္။ ယင္း ႐ုပ္တုသည္ ပရကၠမဗာဟု မင္းႀကီး၏ ႐ုပ္တုျဖစ္၏ဟု ယူဆၾကသည္။
စူဠ၀ံသ၏ အဆိုအရ ပိုလႏၷ႐ု၀၏ အနီးအနား ပတ္၀န္းက်င္ ၌ သံုးဂါ၀ုတ္ (၂
မိုင္ခန္႔မွ်) ေက်ာင္းတိုက္မ်ားႏွင့္ နန္း ေဆာင္ မ်ားကို ေဆာက္လုပ္ထားသည္။
ယင္းတို႔အနက္ နန္းေဆာင္မ်ား၏ အမည္မ်ားမွာ ရာဇေ၀သီဘုဇဂ္၊ သီဟပုရ၊ ၀ိဇိတတို႔
ျဖစ္ၾကသည္။ ေက်ာင္းတိုက္မ်ား၏
အမည္မ်ားမွာ ဣသိပတန ၀ိဟာရ၊ ကုသိနာရ ၀ိဟာရ၊ ေ၀ဠဳ၀န ၀ိဟာရတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
အမည္မ်ားမွာ ဣသိပတန ၀ိဟာရ၊ ကုသိနာရ ၀ိဟာရ၊ ေ၀ဠဳ၀န ၀ိဟာရတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။
ပရကၠမဗာဟုသည္ ယင္းေက်ာင္းတိုက္မ်ားကို ေဆာက္ လုပ္သည္ သာမကဘဲ အႏုရာဓၿမိဳ႕ေဟာင္းရွိ ဘုရားအို
ဘုရားပ်က္မ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းအို ေက်ာင္းပ်က္မ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ ျပဳျပင္မြမ္းမံသည္။
ဘုရားပ်က္မ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းအို ေက်ာင္းပ်က္မ်ားကိုလည္း ျပန္လည္ ျပဳျပင္မြမ္းမံသည္။
အပိုင္း(၂၅)ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္