ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ
လွဴတဲ့အခါ ေစတနာ ၃မ်ိဳး ထားျပီး လွဴတတ္ၾကတယ္။ အဲဒါက
၁။ မလွဴခင္ ထားတဲ
ပုဗၺေစတနာ၊
၂။ လွဴေနစဥ္ထား တဲ့ မုဥၥေစတနာ၊
၃။ လွဴျပီးထားတဲ့ အပရ ေစတနာ။
အဲဒီ
ေစတနာ သံုးတန္ ျပဌာန္းမႈအရ အရ လွဴဒါန္းတဲ့ အလွဴဒါနဟာ
အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းတယ္လို႕ ဗုဒၵဘာသာ ၀င္ေတြ နားလည္ထားၾကပါတယ္။
ေနာက္ျပီး ဗုဒၵဘာသာအယူမွာ ေစတနာဟာ ကံျဖစ္တယ္။ ေက်းဇူးရွင္ ေတာင္ျမိဳ႕ ဆရာေတာ္ၾကီး အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသက ေစတနာေတြသည္ ျဖစ္ျပီးလွ်င္ ခ်ဳပ္ၾကေသာ္လည္း တစ္ခါတည္းမ်ိဳးျပဳတ္ေအာင္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၾကသည္မဟုတ္၊ ေနာင္အခါ အက်ဳိးေပးရန္ မိမိတို႕ သတၱိကို ျမဳပ္ႏွံ၍ ခ်ဳပ္သြားၾကသည္ လို႕ ေရးေတာ္မူခဲ့တယ္။
ဆိုလိုတာက ေတာ့ ေစတနာမွာ ဒါနမွာ
ကံသတၱိေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီ ကံသတၱိေတြက ေနာင္အခါမွာ အက်ိဳးေပး တယ္။ ဒါေၾကာင့္
ဒါန ျပဳတဲ့အခါ ပုဗၺ၊ မုဥၥ၊ ပရ ေစတနာ သံုးတန္ ျပဌာန္းပံုကို လိုက္ျပီး
အက်ိဳးေပး မတူၾကဘူး။
ဘယ္လို အက်ိဳးေပး မတူလည္းဆိုရင္ ဒါနျပဳရာမွာ ေစတနာဟာ အဓိက က်တယ္။ ဒါန စြန္႕ၾကဲမႈ တစ္ခု ျပဳတိုင္းမွာ ေစတနာ သံုးမ်ိဳး ပါတယ္။ အလွဴတစ္ခုျပဳလုပ္ေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ၾကံစည္တာကအစ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာလိုစိတ္ ၊ မိမိ လွဴနိုင္ေၾကာင္းၾကြားလိုစိတ္၊ တခ်ိဳ႕က အာဏာရွိသူေတြနွင့္ ရင္းႏွီး က်ႊမ္း၀င္ လိုစိတ္မ်ားနဲ႕ လွဴတယ္။ အဲဒီ ပုဗၺေစတနာ သန္႕ မသန္႕ေပၚမွာ မူတည္ျပီး ဒါန အက်ိဳးေပးခ်င္းကြာတယ္။ တစ္စံုတစ္ခုအတြက္ စိတ္ပ်က္ျပီး တြန္႕ဆုတ္တဲ့ စိတ္ မလွဴလိုတဲ့ စိတ္ေတြလည္း ျဖစ္တတ္ၾကတယ္။ ဒီလို မျဖစ္စေကာင္းပါဘူး၊ ဒါနျပဳမယ္ ၾကံစည္ကတည္းက ၀မ္းေျမာက္ရႊင္လန္းတဲ့စိတ္ နဲ႕ အရာရာ ကို ေက်ေက် နပ္နပ္ စီမံနိုင္ရပါမယ္။
ေနာက္ေစတနာက မုဥၥ ေစတနာတဲ့။ စြန္႕လြတ္ျခင္း အနက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေစတနာက စြန္႕လြတ္ လွဴဒါန္းေန တုန္းမွာျဖစ္တဲ့ ေစတနာပါ။ ဒီလို လွဴေနတုန္းမွာလည္း အကုသိုလ္စိတ္ေတြ မျဖစ္ရဘူး၊ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကို ကပ္ျငိ တဲ့ တဏွာေလာဘ စိတ္ မျဖစ္ရဘူး၊ ဒီလို လွဴဒါန္းတဲ့ အတြက္ ငါ့ကိစၥကို ကူညီေဆာင္ရြက္ မွာပဲ ဆိုတဲ့ ေလာဘအက်ိဳးကိုလည္း မေမွ်ာ္ဘဲ ရက္ရက္ေရာေရာ စြန္႕လြတ္တာကို မုဥၥေစတနာလို႕ေခၚပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုက အလွဴ အထေျမာက္သြားလို႕ အဲဒီ ကုသိုလ္ႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ျဖစ္တဲ့ေစတနာ၊ အပရေစတနာ လို႕ ေခၚပါတယ္။ လွဴလိုက္ရ လို႕ အတိုင္းမသိ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္ေန တာ၊ ေနာက္ထပ္ လွဴခ်င္စိတ္ ေစတနာေတြ ျဖစ္ေနတာ၊ အဲဒါကို အပရေစတနာ လို႕ေခၚတယ္။
အဲဒီ ေစတနာ သံုးတန္မွာ တြန္႕တိုတဲ့ စိတ္၊ ေစတနာ ပါသြားရင္ လွဴရင္ လွဴတဲ့အတြက္ စည္းစိမ္ကိုေတာ့ ရပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူေဌးျဖစ္ျပီး မစားရက္၊ မ၀တ္ရက္၊ တင့္ေတာင္တင့္တယ္ မေနရက္ဘူး။ အဲဒီလို သူေဌး ကပ္စီးႏွဲေတြကိုေတြ႕ဖူးမွာပါ။ အဲဒီလို သေဌးမ်ိဳးေတြ ဘုရားရင္ လက္ထက္ေတာ္ အခါကတည္းက ေပၚခဲ့ဖူး တယ္။ အာဂႏၦဳ သူေဌးဆိုတာ ကုေဋရွစ္ဆယ္မက ၾကြယ္၀တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၀တ္ေတာ့ ေလွ်ာ္နဲ႕ ရက္တဲ့ အ၀တ္ ပုဆိုးကို ၀တ္တယ္။ သူတစ္ပါးစြန္႕ပစ္တဲ့ ရထားက်ိဳးကို ေကာက္ယူျပီး စီးတယ္။ ထန္းလက္ကို ထီး လုပ္ျပီး ေဆာင္းတယ္။ ဆန္ကြဲ ဟင္းနုနြယ္ ကန္စြန္းရြက္ေတြကို ေရာက်ိဳတဲ့ ယာဂု ကိုေသာက္ တယ္၊ ေသေတာ့ သူ႕ ဥစၥာ ပစၥည္းေတြကို မင္း ဘဏၭာအျဖစ္ သိမ္းယူတာခံရတယ္။ သူက ေတာ့ အပါယ္ ကို ေရာက္သြားတယ္။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လို႕လည္း ဆိုရင္ ေရွးဘ၀က အရွင္ပေစၥက ဗုဒၶါ ဆြမ္းကပ္လွဴတဲ့အခါ၊ ပရေစတနာ တြန္႕တိုခဲ့လို႕ ျဖစ္ရတာ လို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာေတာ္မူတယ္။
ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တို တဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္ေနာ္....
ဘယ္လို အက်ိဳးေပး မတူလည္းဆိုရင္ ဒါနျပဳရာမွာ ေစတနာဟာ အဓိက က်တယ္။ ဒါန စြန္႕ၾကဲမႈ တစ္ခု ျပဳတိုင္းမွာ ေစတနာ သံုးမ်ိဳး ပါတယ္။ အလွဴတစ္ခုျပဳလုပ္ေတာ့မယ္ ဆိုရင္ ၾကံစည္တာကအစ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာလိုစိတ္ ၊ မိမိ လွဴနိုင္ေၾကာင္းၾကြားလိုစိတ္၊ တခ်ိဳ႕က အာဏာရွိသူေတြနွင့္ ရင္းႏွီး က်ႊမ္း၀င္ လိုစိတ္မ်ားနဲ႕ လွဴတယ္။ အဲဒီ ပုဗၺေစတနာ သန္႕ မသန္႕ေပၚမွာ မူတည္ျပီး ဒါန အက်ိဳးေပးခ်င္းကြာတယ္။ တစ္စံုတစ္ခုအတြက္ စိတ္ပ်က္ျပီး တြန္႕ဆုတ္တဲ့ စိတ္ မလွဴလိုတဲ့ စိတ္ေတြလည္း ျဖစ္တတ္ၾကတယ္။ ဒီလို မျဖစ္စေကာင္းပါဘူး၊ ဒါနျပဳမယ္ ၾကံစည္ကတည္းက ၀မ္းေျမာက္ရႊင္လန္းတဲ့စိတ္ နဲ႕ အရာရာ ကို ေက်ေက် နပ္နပ္ စီမံနိုင္ရပါမယ္။
ေနာက္ေစတနာက မုဥၥ ေစတနာတဲ့။ စြန္႕လြတ္ျခင္း အနက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေစတနာက စြန္႕လြတ္ လွဴဒါန္းေန တုန္းမွာျဖစ္တဲ့ ေစတနာပါ။ ဒီလို လွဴေနတုန္းမွာလည္း အကုသိုလ္စိတ္ေတြ မျဖစ္ရဘူး၊ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကို ကပ္ျငိ တဲ့ တဏွာေလာဘ စိတ္ မျဖစ္ရဘူး၊ ဒီလို လွဴဒါန္းတဲ့ အတြက္ ငါ့ကိစၥကို ကူညီေဆာင္ရြက္ မွာပဲ ဆိုတဲ့ ေလာဘအက်ိဳးကိုလည္း မေမွ်ာ္ဘဲ ရက္ရက္ေရာေရာ စြန္႕လြတ္တာကို မုဥၥေစတနာလို႕ေခၚပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခုက အလွဴ အထေျမာက္သြားလို႕ အဲဒီ ကုသိုလ္ႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ျဖစ္တဲ့ေစတနာ၊ အပရေစတနာ လို႕ ေခၚပါတယ္။ လွဴလိုက္ရ လို႕ အတိုင္းမသိ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ျဖစ္ေန တာ၊ ေနာက္ထပ္ လွဴခ်င္စိတ္ ေစတနာေတြ ျဖစ္ေနတာ၊ အဲဒါကို အပရေစတနာ လို႕ေခၚတယ္။
အဲဒီ ေစတနာ သံုးတန္မွာ တြန္႕တိုတဲ့ စိတ္၊ ေစတနာ ပါသြားရင္ လွဴရင္ လွဴတဲ့အတြက္ စည္းစိမ္ကိုေတာ့ ရပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ သူေဌးျဖစ္ျပီး မစားရက္၊ မ၀တ္ရက္၊ တင့္ေတာင္တင့္တယ္ မေနရက္ဘူး။ အဲဒီလို သူေဌး ကပ္စီးႏွဲေတြကိုေတြ႕ဖူးမွာပါ။ အဲဒီလို သေဌးမ်ိဳးေတြ ဘုရားရင္ လက္ထက္ေတာ္ အခါကတည္းက ေပၚခဲ့ဖူး တယ္။ အာဂႏၦဳ သူေဌးဆိုတာ ကုေဋရွစ္ဆယ္မက ၾကြယ္၀တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၀တ္ေတာ့ ေလွ်ာ္နဲ႕ ရက္တဲ့ အ၀တ္ ပုဆိုးကို ၀တ္တယ္။ သူတစ္ပါးစြန္႕ပစ္တဲ့ ရထားက်ိဳးကို ေကာက္ယူျပီး စီးတယ္။ ထန္းလက္ကို ထီး လုပ္ျပီး ေဆာင္းတယ္။ ဆန္ကြဲ ဟင္းနုနြယ္ ကန္စြန္းရြက္ေတြကို ေရာက်ိဳတဲ့ ယာဂု ကိုေသာက္ တယ္၊ ေသေတာ့ သူ႕ ဥစၥာ ပစၥည္းေတြကို မင္း ဘဏၭာအျဖစ္ သိမ္းယူတာခံရတယ္။ သူက ေတာ့ အပါယ္ ကို ေရာက္သြားတယ္။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လို႕လည္း ဆိုရင္ ေရွးဘ၀က အရွင္ပေစၥက ဗုဒၶါ ဆြမ္းကပ္လွဴတဲ့အခါ၊ ပရေစတနာ တြန္႕တိုခဲ့လို႕ ျဖစ္ရတာ လို႕ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာေတာ္မူတယ္။
ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တို တဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္ေနာ္....
တခ်ိဳ႕ ျခံတံခါးေတြမွာ အလွဴခံ မ၀င္ရ လို႕ ေရးထားတာေတြ႕ရတတ္တယ္။
ေရွးတုန္းက သာ၀တၦျပည္က နႏၵသူေဌးမ်ိဳးေပါ့။ သူကလည္း ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တိုလို႕ သူ႕ျခံထဲကို အလွဴခံ ပုဂၢိဳလ္ မ၀င္နိုင္ေအာင္ အေစာင့္အေရွာက္နဲ႕ ထားတယ္။ သူေသေတာ့ ျမိဳ႕ျပင္ ဒြန္းစဏၭားအမ်ိဳးမွာ ျဖစ္တယ္။ အိမ္ေျခငါးရာလံုးပင္ ဆန္ကြဲ ဆန္ညာေတာင္ ရွာလို႕မရဘူးတဲ့။ ဒီေတာ့ ရြာသားေတြက ငါတို႕ရြာမွာ သူယုတ္ မာ ပဋိသေႏၶေနတယ္နဲ႕ တူတယ္ ဆိုျပီး ရြာသားေတြကို တစ္၀က္စီ ခြဲျပီး ရွာလိုက္တာ လူယုတ္မာ သေႏၶေန တဲ့ အိမ္ကို ေနာက္ဆံုးေရာက္တယ္။ ရြာက အဲဒီ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ လင္မယားကို နွင္ထုတ္ၾကတယ္။ ရြာ တံခါး၀ ဇရပ္မွာ ဒီကေလးကို ေမြးရတယ္။ ဒီကေလး သြားလာေဆာ့ကစားတဲ့ အရြယ္တိုင္ေအာင္ ထမင္း တစ္လုပ္ မစားရဘူး၊ သစ္ရြက္သစ္သီး သစ္ဥေတြ ရွာစားရတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ မိဘေတြလည္း မခံနိုင္ တာႏွင့္ သူ႕လက္ထဲ အိုးျခမ္းပဲ့ကိ ထည့္ျပီး ထမင္းေတာင္စားေခ်ဆိုျပီး လြတ္လိုက္ရတယ္။ အဲဒီ ၀တၱဳဟာ ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တိုတဲ့လူရဲ႕ အက်ိဳးေပးပါပဲ။
အက်ိဳးရွိတဲ့ အလွဴကို လွဴနိုင္ျပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ စိတ္ထားေတြ ထားနိုင္ေစရန္ တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ အယူအဆမွာ အလွဴဒါန ျပဳတာဟာ မ်ိဳးေစ့ စိုက္တာႏွင့္ တူတယ္လို႕ လက္ခံ ယံုၾကည္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးရွင္ ေတာင္ျမိဳ႕ ဆရာေတာ္ၾကီး ရွင္ဇနကာဘိ၀ံသက အလွဴခံ မွာ လယ္ပမာ၊ လွဴရွာသူမ်ား လယ္သမား၊ အမ်ားလွဴဖြယ္ မ်ိဳးေစ့ႏွယ္၊ ေနာင္၀ယ္ အသီးစား လို႕ လကၤာသံပိုင္း ေလးစပ္ဆိုျပီး ဆံုးမေတာ္မူခဲ့တာပါ။
အဆင္ေျပပါေစဗ်ာ
ေရွးတုန္းက သာ၀တၦျပည္က နႏၵသူေဌးမ်ိဳးေပါ့။ သူကလည္း ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တိုလို႕ သူ႕ျခံထဲကို အလွဴခံ ပုဂၢိဳလ္ မ၀င္နိုင္ေအာင္ အေစာင့္အေရွာက္နဲ႕ ထားတယ္။ သူေသေတာ့ ျမိဳ႕ျပင္ ဒြန္းစဏၭားအမ်ိဳးမွာ ျဖစ္တယ္။ အိမ္ေျခငါးရာလံုးပင္ ဆန္ကြဲ ဆန္ညာေတာင္ ရွာလို႕မရဘူးတဲ့။ ဒီေတာ့ ရြာသားေတြက ငါတို႕ရြာမွာ သူယုတ္ မာ ပဋိသေႏၶေနတယ္နဲ႕ တူတယ္ ဆိုျပီး ရြာသားေတြကို တစ္၀က္စီ ခြဲျပီး ရွာလိုက္တာ လူယုတ္မာ သေႏၶေန တဲ့ အိမ္ကို ေနာက္ဆံုးေရာက္တယ္။ ရြာက အဲဒီ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ လင္မယားကို နွင္ထုတ္ၾကတယ္။ ရြာ တံခါး၀ ဇရပ္မွာ ဒီကေလးကို ေမြးရတယ္။ ဒီကေလး သြားလာေဆာ့ကစားတဲ့ အရြယ္တိုင္ေအာင္ ထမင္း တစ္လုပ္ မစားရဘူး၊ သစ္ရြက္သစ္သီး သစ္ဥေတြ ရွာစားရတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ မိဘေတြလည္း မခံနိုင္ တာႏွင့္ သူ႕လက္ထဲ အိုးျခမ္းပဲ့ကိ ထည့္ျပီး ထမင္းေတာင္စားေခ်ဆိုျပီး လြတ္လိုက္ရတယ္။ အဲဒီ ၀တၱဳဟာ ပုဗၺေစတနာ တြန္႕တိုတဲ့လူရဲ႕ အက်ိဳးေပးပါပဲ။
အက်ိဳးရွိတဲ့ အလွဴကို လွဴနိုင္ျပီး ေကာင္းမြန္တဲ့ စိတ္ထားေတြ ထားနိုင္ေစရန္ တိုက္တြန္းလိုပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ အယူအဆမွာ အလွဴဒါန ျပဳတာဟာ မ်ိဳးေစ့ စိုက္တာႏွင့္ တူတယ္လို႕ လက္ခံ ယံုၾကည္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းဇူးရွင္ ေတာင္ျမိဳ႕ ဆရာေတာ္ၾကီး ရွင္ဇနကာဘိ၀ံသက အလွဴခံ မွာ လယ္ပမာ၊ လွဴရွာသူမ်ား လယ္သမား၊ အမ်ားလွဴဖြယ္ မ်ိဳးေစ့ႏွယ္၊ ေနာင္၀ယ္ အသီးစား လို႕ လကၤာသံပိုင္း ေလးစပ္ဆိုျပီး ဆံုးမေတာ္မူခဲ့တာပါ။
အဆင္ေျပပါေစဗ်ာ
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္