**************************
(ျပဴသည္ ျဗဟၼာမွ ဆင္းသက္လာေသာစကားျဖစ္ၿပီး၊
ျမန္မာ၊ ဗရမာတို႔၏ ဆင့္ပြားအမည္ တစ္ခုျဖစ္ကာ မူလေရထံုးအရစ္ (ရရစ္) ျပဴ ျဖစ္ေသာ္လည္း သဒၵါေဖာက္ျပန္ကာ အပင့္(ယပင့္) ပ်ဴ ေရးထံုး ျဖစ္လာသည့္အေၾကာင္း ရွင္းလင္းခ်က္)
ျပဴေခတ္၊ ျပဴေခတ္ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ျပဴေခတ္ယဥ္ေက်းမႈ ျပဴေစာထီးစသျဖင့္ ျပဴကို အင္းဝ၊ ေညာင္ရမ္း၊ ကုန္းေဘာင္ ေပပုရပိုက္ ေတြမွာ ရရစ္နဲ႔ ျပဴ လို႔ ေရးခဲ့ၾကပါတယ္။
ျပဴကို အရစ္နဲ႔သာ ေရးခဲ့ေၾကာင္း သာဓက အနည္းငယ္ ထုတ္ျပပါ့မယ္။
*1ပုဂံရာဇဝင္ႀကီးေပမူူမွာ “သေရေခတၱရာ ျပည္အရပ္၌ ၾကြင္းေသာ ျမန္မာဟူေသာ ျပဴ တို႔ကား” . . .
“ျမန္မာဟူသည္ကား ျပဴ႕သား ျပဴ႕ေျမးတည္း”
“သေရေခတရာပ်က္ဆဲအခါ လ်င္သန္ျမန္မာသူကို ျပဴအခ်င္းခ်င္း ျမန္မာေသာ ျပဴ ေခၚသည္”
“ျပဴ စစ္လွ်င္ ျမန္မာဆိုသည့္ ေရွးဆိုရိုးစကား . . . ”
*2 ဆရာေတာ္ ရေဝထြန္းကလည္းသေရေခတၱရာ ၏ ေနာက္ခံသမိုင္းေဆာင္းပါးမွာ
“. . . ေရွ႕ ဆရာတို႔ကားေရွးေရွးပ်ဴ တို႔သည္ ေနာင္တြင္ ျမန္မာျဖစ္လာေၾကာင္း၊ ျဗဟၼာ . . . ျပဳဟၼာ မွ ျပဳမာ- ျမန္မာသို႔ ေရြ႕လာေၾကာင္း ကာဗ်တၳ စႏၵီက်မ္းကဆိုသည္။
ပသဂၤဝီေသာဓနိကလည္း ျဗဟၼာ၊ ဗရမၼာ၊ ဘရမာ၊ ဘမာ၊ ပရမၼာ၊ မရမၼာ၊ ျမန္မာဟု ျဖစ္လာေၾကာင္းဆိုသည္။
(ဤ ျဗဟၼာမွ ေရြ႕လ်ားသည္ေထာက္၍ ပ်ဴကို ျပဳဟုအရစ္ျဖင့္ ေရးသားၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္)
အရွင္အာဒိစၥရံသီ မံုေရြးေဇတဝန္ ဆရာေတာ္ႀကီးက ေစတီယကထာေခၚ ရာဇဝင္ခ်ဳပ္မွာ ဟန္လင္းရာဇဝင္ကို ေဟာ့သလိုေရးျပပါေသးတယ္။
“ထိုျဗဟၼာမ်ိဳး၊ ျဗဴမ်ိဳး၊ ျမန္မာမ်ိဳး ဟုဆိုအပ္ေသာ သုနာပရႏၲတိုင္းအျပင္၌ မႏၶာတုဟူေသာ စၾကာမင္းမရွိသည့္ေနာက္ တိုင္းႏိုင္ငံေထာင္ထားၾက၍ ဇမၺဴဒီပါ ကၽြန္းအျပင္၌ အသီးသီး မင္းမူၾကေသာကာလ မႏုဇႏၵသမၼတမင္းႀကီးသည္ ဟံသာနာဂရမည္ေသာ ဟံလင္းၿမိဳ႕ ႀကီးကိုတည္၏။” တဲ့။
ဒီေနရာမွာ ျဗဴ ဆိုတာ ျပဴ နဲ႔ အတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာေတြဟာ ဗ၊ မ၊ ပ တို႔ကိုလဲလွယ္ သံုးစြဲ ၾကလုိ႔ပဲျဖစ္တယ္။
ဥပမာ.. တံျမက္စည္းကို္ တျဗက္စည္း၊ တျပက္စည္းေခၚၾကသလို ျဗဴ နဲ႔ ျပဴ ဟာအတူတူပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ေခတ္သစ္ သမိုင္းပညာဆိုကရာဇဝင္ေျပာတာ
အထက္ ရာဇဝင္ေတြကေျပာတဲ့ ျဗဟၼာကေန ျပဴ အထိေရြ႕လ်ားလာတာ၊ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာအရစ္ေရးထံုးရ
ေရွးျမန္မာ့ ေက်ာက္စာေတြမွာ “ျဗဟၼာ” ကိုေၾကာင္းတူသံကြဲ(ဝါ) ျဗဟၼာနဲ႔ အဓိပၸါယ္တူေအာက္ပါ အတိုင္းလည္းေရးထိုးခဲ့ၾကပါတ
ျဗဳဟၼာ
(သက္စိုးေတာင္ ေက်ာက္စာ၊ ဦးေရ-၅၊ က-၈၊ စာမ်က္ႏွာ - ၁၉၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာေက်ာက္စာမ်
ျဗံဳမ္မာ (ဦးေရ-၆၂၊ က-၁၀၊ ၁၁။ (ႏွာ-၁၃၆) ေရွးေဟာင္း ျမန္မာေက်ာက္စာမ်ား -တတိယတြဲ)
ျပဳမ္မွာ (ဦးေရ- ၁၈၄၊ က-၁၂၊ (ႏွာ-၃၀၆) ေရွးေဟာင္းျမန္မာေက်ာက္စာမ်
ျပဳမွာ( ဦးေရ-၁၄၁၊ က- ၁၈၊ (ႏွာ-၂၃၉) ေရွးေဟာင္းျမန္မာေက်ာက္စာမ်
ျပဳ (ျပဳလယ္ ၁၀၀၊ ဦးေရ ၆၈၊ က-၆၊ (ႏွာ-၁၁၃) ေရွးေဟာင္းျမန္မာေက်ာက္စာမ်
ႀဆိ်ာျပဴ (ဦးေရ ၁၂၅၊ က-၁၅၊ (ႏွာ-၂၁၅) ေရွးေဟာင္း ျမန္မာေက်ာက္စာမ်ား - တတိယတြဲ)
ဆိရ်ာ ျပဴ ( ဦးေရ- ၈၊ က -၁၆၊ (ႏွာ ၁၀) ေရွးေဟာင္း ျမန္မာေက်ာက္စာမ်ား - တတိယတြဲ)
ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ားအရ ျပဳ နဲ႔ ျပဴ ဟာ အတူတူပါပဲ။
ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာမ်ားမွာ တစ္ေခ်ာင္းငင္ (×ု) နဲ႔ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ (×ူ) ကို လဲလွယ္ သံုးစြဲလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာ ရာဇကုမာ ေက်ာက္စာမွာ ဗုဒၶကို ဗူဓ လို႔ ေရးသလို အျခား (×ု) နဲ႔ (×ူ) လဲလွယ္ သံုးစြဲတာေတြကို ေက်ာက္စာေတြထဲက ဥပမာ ထုတ္ျပရရင္
*3 သုၾကြယ္ - *4 သူၾကြယ္
*5 လွဳ - *6 လွဴ
*7 ခံမႈ - *8 ခံမွဴ
*9 လု (ယက္) - *10 လူယက္
တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီလို အရစ္ ေရးထံုးရွိတဲ့ ျပဴ ကို အပင့္နဲ႔ ပ်ဴ လို႔ ေရးခဲ့ၾကတာ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသလိုလ္မွာ အဂၤလိပ္စာ ပါေမာကၡမွ တဆင့္ သမိုင္းပါေမာကၡလုပ္သြားသူ G.H Luce ေၾကာင့္ပါ။
*11 G.H Luce က သူရဲ႕ The Ancient Phyuမွာ ျပဴကိုယပင့္နဲ႔သာေရးသင့္တယ္
တကယ္လို႔ ရရစ္ျပဴ သာအသံုးမ်ားခံရင္ သူ႔စကားလံုးရင္းျမစ္ဟာ ျဗဟၼာ၊ ျမန္မာ၊ ျပဳမွာ၊ ျပဳ၊ ျပဴ ဆိုတာေပၚသြားရင္ သူရဲ႕ ဗမာအစေက်ာက္ဆည္ကဆိုတဲ့စာတမ္
G.H Luce ေျပာသလို ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ အပင့္နဲ႔ ပ်ဴ ေရးထံုးရွိသလား စစ္ေဆးၾကည့္ေတာ့ ရွိေနပါတယ္။ အနည္းငယ္ သာဓက ျပရရင္
*12 ငါပ်ဴသင္ရြာ
*13 ပ်ဴ မႅိယ္သာ
*14 ပ်ဴထန္
တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပဴ ဆိုတဲ့စကားလံုးဟာ မူလ ျဗဟၼာက ေရြ႕ေလ်ာလာတာျဖစ္ၿပီး မူလေရးထံုး ရရစ္ ျပဴ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယပင့္ ပ်ဴ နဲ႔ပါ ေရးထံုးရွိေနတာေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ယပင့္ပ်ဴ နဲ႔သာ အေရးမ်ားပါေတာ့တယ္။
(ဒါကို သဒၵါ ဆရာႀကီးေတြက သဒၵါ ေဖာက္ျပန္ျခင္းလို႔ ေခၚၾကပါတယ္)
ဒါေၾကာင့္ ျပဴကို အရစ္နဲ႔ ပဲေရးေရး၊ အပင့္နဲ႔ ပ်ဴလို႔ပဲ ေရးေရး ၂မ်ိဳးလံုး အမွန္ျဖစ္ၿပီး၊ ျဗဟၼာက ေရြ႕ေလ်ာလာတဲ့ အရစ္ ျပဴ ကေတာ့ မူလ ေရးထံုးျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
ေအာက္ေျခမွတ္စု။ ။
*1 ပုဂံရာဇဝင္ႀကီး ေပမူ၊ ဟန္လင္းႀကီး ၿမိဳ႕တြင္းရပ္ေန စာအမ မခ်စ္စု ေကာင္းမႈ
*2 ရေဝထြန္းကလည္းသေရေခတၱရာ ၏ ေနာက္ခံသမိုင္း၊ သီရိေခတၱရာ စာေစာင္၊ ႏွာ ၂၀၂၊ ၂၀၃
*3 သုၾကြယ္ (ဦးေရ ၁၁၊ က ၁၆၊ ႏွာ ၂၈၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာေက်ာက္စာမ်
*4 သူၾကြယ္ (ဦးေရ ၁၀၄၊ က ၁၉၊ ႏွာ ၁၇၂၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*5 လွဳ (ဦးေရ ၁၄၊ က ၂၊ ႏွာ ၃၃၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*6 လွဴ (ဦးေရ ၁၊ က ၃၃၊ ႏွာ ၂၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*7 ခံမႈ(ခရုိန္) (ဦးေရ ၈၊ က ၁၂၊ ႏွာ ၉၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ တတိယတြဲ)
*8 ခံမွဴ (ျခိဳန္) (ဦးေရ ၅၃၊ က၂၀၊ ႏွာ ၈၃၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ စတုတၳတြဲ)
*9 လုယက္ (ဦးေရ ၃၂၊ က ၁၆၊ ႏွာ ၅၅၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*10 လူယက္ (ဦးေရ ၄၂၊ က ၁၄၊ ႏွာ ၆၉၊ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*11 G.H Luce ; The Ancient Pyu , JBRS -27 (3), 1937, pp -309
*12 ငါပ်ဴသင္ရြာ (ဦးေရ ၁၃၆၊ က ၆၊ ႏွာ ၂၂၀။ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ ပထမတြဲ)
*13 ပ်ဴ မႅိယ္သာ (ဦးေရ ၄၄၊ က၅၊ ႏွာ ၇၂။ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ တတိယတြဲ)
*14 ပ်ဴထန္ (ဦးေရ ၁၀၈၊ က ၁၊ ႏွာ ၁၇၅။ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား၊ စတုတၳတြဲ)
က်မ္းကိုး။ ။
ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ၿပီျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့သမိုင္း (၁-၂)၊ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္။
ပ်ဴစစ္လွ်င္ ျမန္မာ ။ ဘုန္းတင့္ေက်ာ္။
ေရွးေဟာင္း ျမန္မာ ေက်ာက္စာမ်ား (ပ၊ ဒု၊ တ၊ စ) ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း။
ပုဂံရာဇဝင္ႀကီး ေပမူ
ရေဝထြန္း၊ သေရေခတၱရာ ၏ ေနာက္ခံသမိုင္း၊ သီရိေခတၱရာ စာေစာင္၊
ေစတိယကထာ မည္ေသာရာဇဝင္ခ်ဳပ္၊ မံုေရြးဆရာေတာ္ အာဒိစၥရံသီ
G.H Luce ; The Ancient Pyu , JBRS -27 (3), 1937
(ကိုသာဝ)
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္