သာဝက ဟူသည္ အဘယ္နည္း

သာဝက ဟူသည္ အဘယ္နည္း
======================

ေရးသူတို႔ ဆင္ျခင္
ေျပာသူတို႔ေစာင့္ထိမ္း
သဒၶါတိုင္းလည္း
ေကာင္းသည္မဟုတ္
ပညာရွိတိုင္း
မယိမ္းသည္မဟုတ္
အိုးတန္ဆန္ခတ္ပါမွ
ေဘာင္ဘင္ခတ္ျခင္း
ေဘးရန္ကင္းရ

ေရးသူကျပန္ေမး
အေျဖေပးေတာ့
အကုသိုလ္ ဤလူပို
အေမႊစိန္က ေတြ႕သမ်ွ
အကုန္ကို သမ
ဘယ္ခ်ိန္ခါ အဓမၼ
လာျပန္မည္ မသိရ
ဝိနည္းဓိုရ္ လြန္ေပါပါလွ
ဖြဘုတ္ေခၚ မီဒီယာေလာက။

"သာဝက" ဟူေသာ ပါဠိကုိ "အဆုံးအမ ကုိ လုိက္ နာတတ္သူ၊ နာၾကား တတ္သူ၊ တပည့္" ဟု အဘိဓာန္ ဆရာတုိ ့ျမန္မာ ဘာသာ ျပန္ဆုိၾက သည္။

ေထရဝါဒဗုဒၶစာေပ အဆုိအရ သစၥာ တရားကုိ ဆရာ့ထံမွ တဆင့္ နာယူရျပီး အရိယမဂ္ဉာဏ္ ရရွိသူကုိ "သာဝကေဗာ ဓိဆုျပည့္သူ" ဟု ေခၚရ ၏။ ထုိသာဝက  ေဗာဓိဆု ျပည့္စုံျပီးေသာ သာဝကမ်ားကုိ

(က) အဂၢသာဝက= တပည့္အမ်ားတြင္ အျမင့္ျမတ္ဆုံးသာဝက၊ ယခု ေဂါတမ ဘုရား လက္ထက္တြင္ အရွင္သာရိပုတၱႏွင့္ အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္

(ခ) မဟာသာဝက= တပည့္ၾကီး၊ ယခု ေဂါတမ ဘုရားထက္တြင္ အရွင္မဟာကႆပ အစရွိ ေသာ ရွစ္က်ိပ္ (၈ဝ) ေသာ ရဟႏ ၱာ သာဝက ၾကီး မ်ား

(ဂ) ပကတိ သာဝက= ရုိးရုိးတပည့္ သာဝက၊ ယခု ေဂါတမ ဘုရားလက္ထက္ တြင္ အရွင္စကၡဳပါလ၊ အရွင္ေဗလ႒သီသ စေသာ ရုိးရုိးသာဝကမ်ား ဟု ၃ မ်ဳိး ထပ္မံ ခြဲျခားထားေသးသည္။

ဘာေၾကာင့္ ၃ မ်ဳိး ၃ စား ကြဲျပားေန သနည္း။

ပါရမီျဖည့္ေသာ အခ်ိန္ကာလ မတူၾက  ေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္၏။            

အဂၢသာဝကအဆင့္အတြက္ တသေခ်ၤ ႏွင့္ ကမ႓ာ တသိန္း ပါရမီျဖည့္ ရသည္။ မဟာသာဝကအဆင့္ အတြက္ ကမၻာ တသိန္း ပါရမီ ျဖည့္ရသည္။ ပါရမီျဖည့္ သည့္ အခ်ိန္ကား ျပည့္စုံ လုံေလာက္ ေပျပီ။

သုိ ့ေသာ္ သာသနာမထြန္းကားေသာ (သုိ ့မဟုတ္) ဘုရားမပြင့္ေသာ သုညကမၻာႏွင့္ ေတြ ့ၾကဳံေနပါက ကၽြတ္တမ္းမဝင္ႏုိင္ ေသး ပါ။ အခ်ိန္ကာလလည္း ေစ့မွ၊ဘုရား သာသနာႏွင့္ လည္း ေတြ ့ၾကဳံမွသာ ကၽြတ္ တမ္းဝင္ႏုိင္ သည္။ အရိယာ ျဖစ္ႏုိင္သည္။            
ပကတိသာဝက အဆင့္အတြက္ ပါရမီ ျဖည့္ရမည့္ ကာလအပုိင္းအျခား တိတိ က်က် မရွိပါ။ (အဂၢသာဝက၊ မဟာသာဝက တုိ႔လုိ မဟုတ္ေခ်။)

သံယုတ္ဋီကာ အဆုိအရမူ ပကတိ သာဝကတုိ ့၏ ပါရမီျဖည့္ရာ အနည္းဆုံး သက္တမ္းမွာ ေရွးဘုရား တဆူႏွင့္ ေနာက္ဘုရား တဆူတုိ ့၏ ၾကားကာလ (ဗုဒၶႏ ၱရေခတ္) ဟု သတ္မွတ္ သင့္ေပ သည္။

သုိ ့ေသာ္ ယင္း ၾကား ကာလဆုိသည္ ကလည္း အခ်ိန္အတုိင္းအတာ ပုံေသ သတ္မွတ္ခ်က္ ရွိသည္ မဟုတ္ပါ။ ဥပမာ- ဒီပကၤရာဘုရားႏွင့္ ေကာ႑ညဘုရား တုိ့ ၏ ၾကားကာလမွာ တသေခ်ၤ ၾကာ သည္။ ကကုသန္ဘုရားႏွင့္ ေဝႆဘူ ဘုရား အၾကား ၂၉ ကမ႓ာ ကာလ ၾကာ သည္။

ထုိ ့ေၾကာင့္ ၾကားခံကာလ(ဗုဒၶႏ ရေခတ္) တခု သည္ ႏွစ္ေပါင္း (ဘဝေပါင္း) ကုေဋ ကုဋာမက ၾကာသည္ဟုသာ ဆုိရပါသည္။

အ႒ကထာ၊ ဋီကာတုိ ့တြင္ "အသီတိ မဟာသာဝက" ဟု လည္းေကာင္း၊
"အသီတိမဟာေထရ" ဟု လည္းေကာင္း ေခၚေဝၚသုံးစြဲေသာ မဟာသာဝက ရဟႏ ၱာေပါင္း ၈ဝ (ရွစ္က်ိပ္) ရွိသည္။

ဤ မဟာသာဝက ရွစ္က်ိပ္စာရင္းတြင္ အရွင္သာရိပုတၱေထရ္ႏွင့္ အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္ တုိ ့ကုိပါ ထည့္သြင္း ေရတြက္ သည္။

အေၾကာင္းမွာ အရွင္ျမတ္ ၂ ပါးတုိ့၏ အဂၢသာဝကအျဖစ္ ဆုေတာင္းျပည့္ရန္ အေၾကာင္းရပ္မ်ား (ထူးျခားစြာ ျပဳထား ေသာ ေကာင္းမႈရွိျခင္း၊ ပန္းတုိင္ဆုကုိ ရယူရန္ ထက္သန္ေသာ ဆႏၵရွိျခင္း) မွာ အျခားေသာ မဟာ သာဝက မ်ား ႏွင့္ တူညီေသာေၾကာင့္ ေပတည္း။တနည္းအားျဖင့္ ဆုေတာင္းမႈ ၏ ၾကီး က်ယ္ျမင့္ျမတ္ျခင္း တူညီေသာ ေၾကာင့္ေပတည္း။ (ေထရဂါထာ႒ ၂၊ ၅၄၁-၅၄၃။ တိကနိပါတ အဂၤုတၱရဋီကာ ၁၃၂။)            

အရွင္သာရိပုတၱေထရ္ကုိ လက်ၤာေတာ္ရံ၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္ေထရ္ကုိ လက္ဝဲ ေတာ္ရံ ဟု ခြဲျခား ေခၚေဝၚေလ့ရွိၾကသည္။ အေၾကာင္းမွာ ဤသုိ ့ျဖစ္၏။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္ မ်ားအတြက္ ေနရာခင္းက်င္းမႈ အစီအမံ မ်ားကုိ ျပဆုိရာတြင္ ဘုရားရွင္အတြက္ ေနရာကုိ အလယ္မွာ ခင္းရ၏။ အရွင္ သာရိပုတၱေထရ္ အတြက္ ေနရာကုိ ဘုရားရွင္၏ လက်ၤာဖက္တြင္ ခင္းရ၏။ အရွင္မဟာေမာဂၢလႅာန္ေထရ္အတြက္ ေနရာကုိ ဘုရားရွင္၏ လက္ဝဲဖက္တြင္ ခင္းရ၏။လက္ဝဲ လက္က်ၤာ ေဘးႏွစ္ဖက္ တုိ့၌ အျခား ဘိကၡဳသံဃာအတြက္ ေနရာ ခင္းရ၏။ ဤ အစီအမံေၾကာင့္ လက်ၤာ ေတာ္ရံ၊ လက္ဝဲေတာ္ရံဟု ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္၏။ (ဓမၼပဒ႒၊ ၁။ ၄၅-၄၆။)            

အခ်ဳိ  ့က်မ္းမ်ားတြင္ လက်ၤာေတာ္ရံ ရဟႏ ၱာ (၄ဝ)၊ လက္ဝဲေတာ္ရံ ရဟႏ ၱာ (၄ဝ) ဟု ခြဲျပသည္လည္း ရွိ၏။ ဇာတ္ ဋီကာ၊ အဂုၤတၱဳိရ္ဋီကာတုိ ့တြင္ ယင္းသုိ ့ ခြဲျပျခင္း မရွိပါ။

သုိ ့ေသာ္ ေရွးဆရာ အဆက္ဆက္တုိ ့ပါဠိကဗ်ာ ဖြဲ ့စီထားသည္ကုိ ေတြ ့ရေသာ ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ဇာတ္နိပါတ္ ေရး ထုံးေရးပုံ ဌပနာသြင္းထုံး ေက်ာက္စာ ေဟာင္းမ်ားမွာ ခြဲျခားျပသည္ကုိ ေတြ ့ရေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း "လက်ၤာ လက္ဝဲ၊ ခြဲ၍သာ၊ သေခၤပ အဓိပၸါယ္ ေကာက္ေပအ့ံ"ဟု သမႏၱ ၱစကၡဳဒီပနီက်မ္း၊ နဝမတြဲ၊ စာမ်က္ႏွာ ၅၇ဝ၊ ၅၇၂ တုိ ့မွာ ေရးသား ျပဆုိခ်က္ ရွိပါသည္။

 အဂၢသာဝက ၂ ပါးအပါအဝင္ အသီတိ မဟာသာဝက ရွစ္က်ိပ္မွ ၾကြင္းေသာ ရဟႏ ၱာမ်ား (ဗုဒၶေခတ္မွ ယခု သာသနာ ႏွစ္ ၂၅၅၅ အထိ) သည္ သာဝက ၃ မ်ဳိး တြင္ တတိယတန္းစား ပကတိသာဝက မ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သိေလာက္ေပျပီ။ (ဝိသုဒၶိမဂ္ဋီ။ ၂။ ၄၅။ ေထရ႒၊ ၂။ ၅၄၃)            

ယင္းသုိ ့ သာဝကပတ္သက္၍ စနစ္တက် သတ္မွတ္ထားေသာ ဗုဒၶစာေပ အဆုံး အျဖတ္ကုိ နားမလည္သူ တစ္ဦးက သူ၏ ေဆာင္းပါးတြင္ ေဖာ္ျပပါအတုိင္း ေရးသား ထား၏။            

"မုိးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးသည္ ပရိယတ္ေရာ ပဋိပတ္ပါ အသိေရာ အက်င့္ပါ ျပည့္စုံသည့္ အျပင္ သာသနာ့ တာဝန္ကုိ အရုိးေက်ေက် အေရေျခာက္ ေျခာက္ ထမ္းရြက္သြားသည့္ အတြက္ လည္း ပကတိသာဝက မဟုတ္ပါ။ မဟာသာဝကရဟႏၲာ အရွင္ျမတ္ၾကီး
တပါးပင္ျဖစ္ပါသည္။"          

အဂၢမဟာပ႑ိတမုိးကုတ္ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ျမန္မာျပည္သား ဝိပႆနာတရားျပ ဆရာေတာ္မ်ား အနက္ ထင္ရွားေက်ာ္ ၾကားျပီး ၾကည္ညဳိ ေလးျမတ္သူေပါမ်ား ေသာ ဆရာေတာ္ တပါး ျဖစ္ပါသည္။  ဆရာေတာ္ၾကီးကုိ ၾကည္ညဳိ၍ ပူေဇာ္ လုိသူ ျဖစ္ပါက အျပစ္ကင္းေသာ ပူေဇာ္ နည္း ျဖစ္ေအာင္ ေရးသားသင့္ ပါသည္။ မဟုတ္မမွန္ေသာ အလြန္အကဲ ခ်ီးက်ဴး ပူေဇာ္မႈ (ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ ပကတိ သာဝက မဟုတ္၊ မဟာသာဝကျဖစ္သည္ ဟု ေရးသားမႈ)သည္ ဆရာေတာ္ၾကီး၏ ဂုဏ္သိကၡာကုိ ထိခုိက္ နစ္နာေစပါသည္။

ေဆာင္းပါးရွင္၏ အဆင္ျခင္မ့ဲ လုပ္ရပ္ ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ၾကီးမွာ ဂုဏ္တက္ ဖြယ္ မရွိ၊ ရွိျပီးသား ဂုဏ္ပင္ ပ်က္ဖြယ္ ရွိ၏။ 

ဗုဒၶသာသနာေရးရာကုိ ပုဂၢဳိလ္ေရးဘက္ လုိက္မႈ ကင္းစြာ ေရးသားလုိသူသည္ သဒၶါႏွင့္ ပညာ ညီမွ်ေအာင္ ထားသင့္ပါ ၏။ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါအားေကာင္းျပီး သေဘာတရားေရး ဝမ္းစာ အသိဉာဏ္ ပညာ အားနည္းပါက မေရးသင့္သည္ကုိ ေရးမိတတ္၏။ ဥပမာ- မုိးကုတ္ဆရာ ေတာ္ၾကီးသည္ မဟာသာဝက ျဖစ္၏ ဟူ ေသာ အေရး အသားမ်ဳိး ထြက္လာတတ္ သည္။

ဘာသာေရး ေဆာင္းပါး ဆုိျပီး "ဘယ္ ဆရာၾကီးကေတာ့ အရိယာၾကီးပဲ။ သူ ့ဆီ သြားပါ" ဆုိတာမ်ဳိး အေပါစား လူေခၚ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးမိတတ္သည္။            
ယုံၾကည္မႈ အားနည္းျပီး ေတြးေခၚၾကံစည္ တတ္ေသာ အသိဉာဏ္ အားေကာင္း ျပန္ ေတာ့လည္း သေဘာတရား ေရးရာ အစြန္းေရာက္ အမွားေတြကုိ ေရးမိတတ္ ၏။ ဥပမာ---သစၥာသိမွ အလွဴခံပါ ဆုိသည့္ ဘုရားေဟာ မဟုတ္သည္ ကုိ ဘုရားေဟာ ဟုတ္သေယာင္ေယာင္ ေကာက္က်စ္ လုပ္ၾကံျပီး ေရးမိတတ္ သည္။ ကုိယ္တုိင္က ဗုဒၶဘာသာေရးရာ ကုိ စနစ္တက် ေလ့လာဆည္းပူးျခင္း မရွိဘဲ ငါေျပာတာ အမွန္၊ ငါၾကံတာ အဟုတ္၊ ငါလုပ္တာ အေကာင္း ဟု တရားေသ ဝါဒ ကုိင္စြဲကာ "ငါတေကာ ေကာ" ျဖစ္ေနတတ္ပါသည္။ မျပည့္အုိး ေဘာင္ဘင္ခတ္ ျဖစ္တတ္ပါသည္။

ဘာသာေရးေဆာင္းပါးေရးသူတုိ ့သည္ သဒၶါႏွင့္ ပညာကုိ အခ်ဳိးညီမွ်စြာ ထား တတ္ ၾကဖုိ လုိအပ္ပါသည္။            

ဘုရားေလာင္းတုိ့သည္ ဝိပႆနာဉာဏ္၊ မဂ္ဉာဏ္ျဖစ္ေပၚေရးအတြက္ ကုိယ္တုိင္ ၾကဳိးစား အားထုတ္ျခင္း ဟူေသာ အေၾကာင္း တရပ္သာ ရွိသည္။ သူတပါး တုိ့ထံမွ သစၥာတရားကုိ နာယူရန္ မလုိ--။ ပေစၥကဗုဒၶါလည္း နည္းတူ---

အဂၢသာဝက၊မဟာသာဝက၊ ပကတိ သာဝက ဟူေသာ သာဝက ၃ မ်ဳိး လုံးမွာမူ သစၥာတရား သိျမင္သူ တဦးဦး၏ ေဟာျပ မႈကုိ နာယူရျပီး  တရားနည္းလမ္းတက် က်င့္ၾကံ အားထုတ္မွသာ ဝိပႆနာ ဉာဏ္၊ မဂ္ဉာဏ္ တုိ ့ျဖစ္ေပၚႏုိင္ပါသည္။ (မုိးကုတ္ဝိနိစ ၦယ၊ ၁၆။)

လံုေလာက္မည္ ယူဆပါသျဖင့္ သာဝက ဆုိင္ရာအေၾကာင္း ဗုဒၶစာေပ အဆုိ အတုိင္း တင္ျပျခင္းကုိ အဆုံးသတ္လုိက္ ပါသည္။


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္