ထားဝယ္ရာဇဝင္မွ လုပ္ဇာတ္မ်ား


========================



ထားဝယ္မွ ေရးျမိဳ႕သို႔သြားတဲ႔ ကားလမ္းအတိုင္း သြားလွ်င္ ထားဝယ္ကေန (၄၆) မိုင္ အေရာက္မွာ ကလိန္ေအာင္ျမိဳ႕ ရွိသည္။ ဒီျမိဳ႕ဟာ အရင္က ေအာင္သာဝတီ ျမိဳ႕ ျဖစ္ပါ  တယ္။ ေကာဇာ ၆၇ (AD-705)မွာ နရုတိမင္းတည္ တယ္။ ထားဝယ္မွာေတာ့ ရာဇဝင္လာအရ အေစာဆံုး ျမိဳ႕ေဟာင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒူရကတိုင္း ေအာင္သာဝတီျမိဳ႕ ဆိုျပီး ထင္ရွားပါတယ္။

ဒူရကတိုင္း ဆိုတာေရွးကတည္းက ေခၚခဲ႔တဲ႔ အမည္ တစ္ခု ပါ။ ဒီလိုေျပာရတာက ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္မွာ လည္း ဒီအတိုင္း ျပန္မွည့္ေခၚထားတာ ရွိလို႔ ခြဲေျပာရတာ ပါ။ တိုင္းရဲ႕ နယ္ပယ္က ေရး ေအာင္သာဝတီ ထားဝယ္ ပုေလာ ပုေလာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ တနသၤာရီနဲ႔ ျမိတ္ကိုေတာ့ ေယာနကတိုင္းလို႔ ေခၚပါတယ္။ တိုင္းၾကီး ၁၆ တိုင္းက ေယာနကတိုင္း မဟုတ္ပါ။ ဒီအေၾကာင္း သီးျခား ရွင္းျပပါ မည္။

ရာဇဝင္အရ ဘုရား ၁၁ ဝါအရမွာ ေျမာက္အရပ္က ဆြမ္းခံ ေတာ္မူျပီးအျပန္ ေဝမိႆကေတာင္ (ယခု ေက်ာက္ ေထာင့္ရြာ အနီးမွ ကဏန္းေတာင္) အေရာက္တြင္
ဂဝံပေတ့ရေသ့ ဒူရကနတ္သား ဂုမ႓႑နတ္ဘီလူးတို႔နဲ႔ ၾကံဳၾကိဳက္၍ ဆံေတာ္ျမတ္ သံုးဆူေပးခဲ႔သည္။ ၄င္းဆံေတာ္ မ်ားကို ဌာပနာ၍ ကလိန္ေအာင္ေတာင္ေပၚတြင္ ေစတီ တည္၍ ကလိန္ေအာင္ ဆံေတာ္ရွင္ဟု အမည္တြင္သည္။
ဆိုျပီး ေမာင္သန္းေဆြ(ထားဝယ္)။ ရွင္ကိုးရွင္ႏွင့္ ထားဝယ္ သမိုင္းဝင္ ဘုရားမ်ား။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ထုတ္ စာအုပ္မွာ ေရးပါ တယ္။ ဆရာကလည္း ထားဝယ္ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီး စာအုပ္ ကေန ထုတ္ယူျပီး ေဖာ္ျပထားတာပါ။

ဒီထားဝယ္ရာဇဝင္ေတာ္ၾကီးကို သထံုရာဇဝင္ခ်ဳပ္ ကရင္ ရာဇဝင္ဆိုျပီး ေရးခဲ႔တဲ႔ မြန္ဘုန္းၾကီး ဦးပညာက ေရးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ လံုးဝ လြဲမွားေနတာက ေကာဇာ ၆၇ ဆိုတာ ဗုဒၶေခတ္ မဟုတ္ပါ။ ဘယ္က ဘုရားက ဘယ္ လို ၾကြလာျပီး ဘယ္လိုေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ဟာသ ေရး ထားသလား မွတ္ရပါတယ္။ အစခ်ီကတည္းက ယဥ္သကို ဆိုသလိုပဲ စစခ်င္းကပင္ တလြဲတေခ်ာ္နဲ႔ စေရးထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒီရာဇဝင္ ကေနဆက္ျပီး ကဏန္းေတာင္မွာ ဘုရားက ထက္ဝယ္ဖြဲ႔ေခြ ထိုင္ေတာ္မူတာကို အစြဲျပဳျပီး မြန္ဘာသာနဲ႔ ဓဝဲါ လို႔ေခၚသည္။ ဓဝိုင္ ဟု ေခၚဖတ္သည္ ဆိုျပီး အဲကေန ထားဝယ္ ျဖစ္လာတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ရွည္လြန္းလို႔ပါ။ မဟုတ္တာ ေတြ ေပါက္တတ္ကရ လိမ္လည္ျပီး ေရးထားတာေတြကို လိုက္ရွင္းရတာ စိတ္ညစ္စရာလည္း ေကာင္းပါတယ္။ ဘုန္းၾကီးမို႔သာ ေတာ္ေတာ့တယ္။ လူဆိုရင္ ဘယ္ေလာက္ ထိေအာင္ လိမ္မလဲ မသိဘူး။ လိမ္စရာရွားလို႔ ဘုရား ေတာင္ မခ်န္ လိမ္တာ၊

အစကတည္းက တလြဲနဲ႔ စထားတဲ႔ ရာဇဝင္ပါ မီးရွို႔ပစ္သင့္ ပါတယ္။ တအုပ္လံုးလည္း ကြ်န္ေတာ္ စစ္ထုတ္ျပထားတာ ရစရာ မရွိေတာ့ပါဘူး။

ေစတီဘုရားကေတာ့ အထင္ကရ တန္ခိုးၾကီးဘုရား တစ္ဆူ ပါပဲ။ ေစတီဘုရားနဲ႔ ပက္သက္ျပီး မေျပာလိုပါဘူး။ ရာဇဝင္ လုပ္ဇာတ္ကိုသာ ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။

လုပ္ဇာတ္ ေရးသားေဖာ္ျပသူသည္လည္း ထားဝယ္ ေဒသ ကို အေတာ္အတန္ပင္ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္ ေလ့လာထားဟန္ တူပါ သည္။ ထားဝယ္ေဒသအတြင္းရွိ ေရွးေဟာင္းေနရာမ်ားကို
သူ႕ဇာတ္ႏွင့္သူ ေတာ့ျဖင့္ အံဝင္ေအာင္ေတာ့ျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ ေရးသား ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႕ရပါသည္။

ေအာင္သာဝတီကို ႏွစ္ခါ တည္သည္ ဆိုသည္။ ပထမ ျမိဳ႕ေဟာင္းမွာ ဒ႑ာရီဆန္ဆန္ျဖစ္သည္။ တကယ္ ရွိ မရွိ ကိုလည္း လိုက္ရန္ လက္လွမ္း မမွီေတာ့ပါ။ တူးေဖာ္၍ လည္းရႏိုင္ေတာ့မည္ မထင္ပါ။ ယခုၾကြင္းက်န္ ေနေသာ ျမိဳ႔ေဟာင္းရာ အၾကြင္းအက်န္သည္ပင္ အရွိန္အဟုတ္ မတရား ၾကီးမားလွေသာ ေခ်ာင္းဖ်ားေရၾကီးျခင္းဒဏ္ကို အၾကိမ္ၾကိမ္ခံထားရျပီး ျဖစ္ရာ ၾကြင္းက်န္ျမိဳ႔ေဟာင္းရာကို ပင္ တူးေဖာ္ရန္ မလြယ္ကူေတာ့ေပ။ ျမိဳ႕ေဟာင္း၏ ျမိဳ႕ရိုးမွာ
ဘဲဥပံု ျဖစ္သည္။

ရာဇဝင္လာအရ ဒုတိယေအာင္သာဝတီကို သကၠရာဇ္ ၁၁၆ ( AD-8 )တြင္ တည္သည္ ဟူေသာ အဆိုရွိသည္။ ဟုတ္ မဟုတ္ စီစစ္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ မွတ္တမ္းလည္း မရွိ။ ေခတ္ျပိဳင္လည္း မျပႏိုင္ပါ။ ရာဇဝင္လုပ္ဇာတ္ေအာက္ တြင္ သမိုင္းတစ္ခု ေသဆံုး ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ႔ရသည္မွာ ရင္နင့္ဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ျမိဳ႕ေဟာင္းၾကီးေတြ အထင္ အရွားရွိပါလ်က္ ရာဇဝင္လိမ္မ်ားၾကား ထားဝယ္နယ္သမိုင္း
က်ရံွုးသြားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ျမိဳ႕ရိုးမွာ ဘဲဥပံုရွိျပီး နန္းဦးေစတီက်န္ေနေသးသည္။ ယခင္မူလေစတီတြင္ ပစၥယာ ေပၚတြင္ အရံေစတီငယ္ ေလးဆူရွိသည္။ ေစတီ၏ ေလးဘက္ေလးတန္တြင္ ေနာက္ထပ္ အရံေစတီ ၄ ဆူ ရွိေသးသည္။  ျမိဳ႕ရိုး ျမိဳ႕ကြက္ ႏွင့္ ေစတီအေန အထားအရ နန္းဦးေစတီ ျဖစ္သည္မွာ ေသခ်ာသည္။

ထိုနန္းဦးေစတီကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ရာ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ေရႊဘူးငယ္ တစ္ခု ရရွိသည္ ဟုဆိုပါသည္။ ၄င္းအတြင္းမွ ဓါတ္ေတာ္မ်ားေတြ႕၍ အပူေဇာ္ခံျပီး ေစတီကို ဆက္လက္ ျပဳျပင္သည္။ အပူေဇာ္ခံထားခ်ိန္ ငါးလ နီးပါးခန္႔ ၾကာမည္ ထင္ပါသည္။ ျမင္ဖူးပါေသာ္လည္း ကာလၾကာခိ်န္ကို တိတိ က်က် ကြ်န္ေတာ္ မမွတ္မိေတာ့ပါ။ ျပန္ျပီး ဌာပနာလိုက္ ပါသည္။

"ျမိဳ႕ရိုးမွာ ဘဲဥပံု ဆိုေသာ္လည္း ျမစ္ၾကီး ခံေနသျဖင့္ ေတြ႕ရသည္မွာ ပေစာက္ သ႑ာန္ ျဖစ္ေနသည္။ ကလိန္ေအာင္ျမစ္ကို က်ံဴးပံုသ႑ာန္ထား၍ ေဆာက္ထား ျခင္း ျဖစ္သည္။ နန္းျမိဳ႕အတြင္းတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ အေပါင္း အပါ မ်ားေလာက္သာ ေနဟန္ ရွိပါသည္။ အက်ယ္မွာ ၈ ဧက မွ်သာ ရွိပါသည္။ ေရအျမဲၾကီးတတ္ေသာ ေနရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျမိဳ႔ကို အျမင့္ဆံုးေနရာတြင္ ေရြးတည္ထား ဟန္ ရွိသည္။ နန္းျမိဳ႕ေနရာသည္ ကုန္းအျမင့္ဆံုး ေနရာ ျဖစ္သည္။ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္က ေမာင္တင္ဝင္းဆိုသူသည္ အရက္ ခ်က္ရန္ ေျမက်င္း တူးရာ အတြင္းအျပင္ စဥ့္သုတ္ ထားသည့္ တလံခန္႔ရွိ အဝက်ဥ္း ေျမအိုး (၄) ေလးလံုး ေတြ႕သည္။ အရိုးအိုးမ်ားျဖစ္ျပီး အရိုးမွုန္႔မ်ားႏွင့္အတူ အိုးတစ္လံုးတြင္ သံဓါးရွည္ တစ္ေခ်ာင္း ေခါက္လ်က္ ပါသည္။ ေနာက္တစ္အိုးတြင္ ကြမ္းညွပ္ပါသည္။ ေနာက္ တစ္အိုးတြင္ ေၾကးခြက္ပါသည္။ ေသသူ၏ အသံုးအေဆာင္ မ်ား ထည့္ေပးလိုက္သည္ဟု ယူဆရပါသည္။ ထိုအိုးမ်ား ေတြ႕ရာေနရာသည္ အုတ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ကုန္းငယ္ တစ္ခု ျဖစ္၍ ထိုေခတ္က မီးသျဂိဳလ္ရာ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္ ပါသည္။ ရြာသားမ်ားက ေၾကာက္သျဖင့္ အိုးကို ျပန္ျမွုပ္ ထားလိုက္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ေအာင္သာဝတီေခတ္ ဒဂၤါး မ်ားရဖူးသည္။ တဖက္တြင္ နဂါးရုပ္ ပါျပီး အျခားတဖက္ တြင္ ေလးေထာင့္စာပါသည္။ ထားဝယ္ျမိဳ႕ ဘုရားၾကီး ျပတိုက္တြင္ ရွိသည္။

ေအာင္သာဝတီျမိဳ႕ေဟာင္း၏ က်ံဳးသည္ ယခုအခါ ေျမာင္း အရြယ္သာ က်န္ေတာ့သည္။ မပေပ်ာက္သြားရန္ ထိမ္း သိမ္းသင့္သည္။ အမွတ္ ၈ ရပ္ကြက္မွ လႊေထာင္ ဆရာ ဦးေရႊငို အိမ္၏ အေနာက္ဘက္တြင္ ရွိေသာ က်ံဳး ေနရာ ေဟာင္းႏွင့္ ကလိန္ေအာင္ အစိုးရ အလယ္တန္းေက်ာင္း ေျမာက္ဘက္တြင္ရွိေသာ က်ဳးံေနရာေဟာင္းမ်ားကို ယေန႔ တိုင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါေသးသည္။"
(ေမာင္သန္းေဆြ ထားဝယ္။ ေအာင္သာဝတီ ျမိဳ႕ေဟာင္း ရွာပံုေတာ္။ ပုလဲျမိဳ႕ျပေျမယာမဂၢဇင္း ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ အမွတ္ (၂၄) မွ


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္