အနိရုဒၶ - ေဒါက္တာသန္းထြန္း



မွတ္တမ္းရွိမွ သမိုင္း။ မွတ္တမ္း မရွိတဲ့ကာလကို အျကိုသမိုင္း (Pre-history) ​ေခၚပါတယ္။ ျမန္မာ့မွတ္တမ္းေတြကို ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္တစ္ရာစုနွစ္ ေရာက္တဲ့အခါမွ စတင္ေတြ့တဲ့အတြက္ ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္တစ္ရာစုနွစ္ ပထမထက္ဝက္ အထိ ေခတ္ျပိုင္ ျမန္မာဘာသာအကၡရာတင္ (ေရးသားျပီး) မွတ္တမ္းမရွိလို့ ထိုအေစာပိုင္းကို အျကိုသမိုင္းဝင္ ကာလဟု သတ္မွတ္သည္။ အကၡရာတင္ ေရးသားျပီး ရွိတဲ့ ပ်ူေက်ာက္စာ၊ မြန္ေက်ာက္စာနဲ့ခရစ္နွစ္ ကိုးရာစုနွစ္ေလာက္ ေစာတဲ့ တရုတ္မွတ္တမ္းေတြ ရွိတယ္။ ျမန္မာမွတ္တမ္းမ်ားကို ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္တစ္ရာစုနွစ္ထက္​ ေစာျပီး မေတြ့တာပါ။ ခပ္ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ေတာ့ အနိရုဒၶ မတိုင္မီက ျမန္မာစာနဲ့ ေရးသားတဲ့ အမွတ္အသား မရွိပါ။ ျမန္မာလိုရွိတဲ့ မွတ္တမ္း ေတြကလည္း ေခတ္ျပိုင္ မဟုတ္လို့ ကြ်န္ေတာ္တို့ အားမကိုး အသံုးမျပုပါ။ ေမာင္ခ်စ္စကုန္းမွာ ေတြ့တဲ့ ေျမပံုဘုရား (အမ်ားေခၚ အုတ္ခြက္စာ) ေတြကို ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္တစ္ရာစု နွစ္လယ္လို့ သတ္မွတ္ျပီး စာတစ္ေစာင္ ေရးခဲ့ဖူးပါျပီ။



အနိရုဒၶ (အေနာ္ရထာမင္းေစာ) ကိုယ္တိုင္ မြန္ဘာသာ၊ ပါဠိ သကၠတဘာသာေတြနဲ့ ေျမပံုဘုရားငယ္မ်ားမွာ စာေရးထိုးခဲ့ တာေတြ ရွိတယ္။ ဒီမွတ္တမ္းေတြမွာ ဘုရင့္နာမည္ကို အနိရုဒၶလို့ ေရးတာေတြ့တာနဲ့ အမ်ားသံုး ေနာ္ရထာလို့ မေရးမေခၚ ဘဲ အနိရုဒၶလို့ ေရးသား ေခၚေဝၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အနိရုဒၶ နန္းသက္ကိုလည္း ထိလိုင္ရွင္ (ထီးလွိုင္ရွင္ က်န္စစ္သား) မင္းျဖစ္တဲ့ နွစ္ကို ခရစ္နွစ္ ၁ဝ၈၄ ဟု (ရာဇကုမာရေက်ာက္စာ) အရ ေရးပါသည္။ ဝျဇာဘရဏ(ေစာလူး) နန္းသက္ကို (ဇာတာေတာ္ပံုအရ) နန္းသက္ ခုနစ္နွစ္ ျဖစ္လို့ မင္းျဖစ္တဲ့ ခရစ္နွစ္ဟာ ခရစ္နွစ္ ၁ဝ၇၇ နွစ္ ျဖစ္မည္ဟု ေဖာ္ျပပါသည္။

အနိရုဒၶ (ဇာတာေတာ္ပံုအရ) နန္းသက္ သံုးဆယ့္သံုးနွစ္ ျဖစ္သည့္အတြက္ ခရစ္နွစ္ ၁ဝ၄၄ မွာ ျဖစ္မည္ဟု တြက္ယူျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ နန္းသက္ကို ဘာျပုလို့ ဇာတာေတာ္ပံုက ယူသလဲဆိုရင္ ထိလိုင္ရွင္ (ထီးလွိုင္ရွင္) ကစျပီး ေက်ာက္စာပါ အေထာက္အထားနဲ့ ဇာတာေတာ္ပံု အမွတ္အသားမ်ား တိုက္ဆိုင္ညီညွြတ္သည္ကို ေတြ့ရသည့္အတြက္ ယူငင္သံုးစြဲျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အခု ေျပာခဲ့တဲ့အတိုင္း အနိရုဒၶ (၁ဝ၄၄-၁ဝ၇၇) လို့ မွတ္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ထို့ျပင္ အနိရုဒၶသည္ ျမန္မာ မင္းမ်ားအနက္ ေခတ္ျပိုင္မွတ္တမ္း အေစာဆံုး ရွိတဲ့မင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာမ်ား ယခု ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း ဝင္ေရာက္မလာမီ အခ်ိန္မ်ား၏အေျကာင္းကို အတတ္နိုင္ဆံုး အက်ဉ္းခ်ံု့ျပီး ကြ်န္ေတာ္ေရးဖူးတာကို ျပန္၍ တင္ျပပါရေစ။ (သန္းထြန္း "ျမန္မာသမိုင္း၊ လူမႈေရးရာအယူအဆ" အဂၤႅိပ္ဘာသာနဲ့ေရး သားျပီး Asian Research Trends, A Humanities and Social Science Review, UNESCO, No.4 (1994) pp.  55-70 ျကည့္ပါ။)

တရုတ္ေတြ ဖိလို့ တိဗက္ျမန္မာအနြယ္ဝင္ေတြဟာ (တရုတ္ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္ တိဗက္နယ္စပ္က) အေရွ့ေတာင္ကို ဆင္းလာျကတယ္။ သူတို့အထဲက ပ်ူေတြဟာ ခပ္ေစာေစာကာလ ခရစ္မေပၚမီ ငါးရာစုနွစ္ေလာက္က စျပီး ေရွြ့ေျပာင္းျက ပါတယ္။ သိုးထိန္းေတြအေနနဲ့ "ေရျကည္ရာ ျမက္နုရာ" ရွာျပီး ဟြမ္(Huang) နဲ့ ေဝ(Wei)ျမစ္ဆံုကို ေရာက္လာျကတယ္။

ဇီခြ်မ္(Szechwan) ကို ခရစ္မေပၚမီ ေလးရာစုနွစ္ဆိုရင္ ေရာက္ေနျကျပီ။ အဲဒီမွာ သိုးထိန္းဘဝက ေတာင္သူဘဝကို ေျပာင္းခဲ့လို့ ရြာတည္ျပီး အေျခတက်ေနစျပုပါတယ္။ ျငိမ္းခ်မ္းသာယာရွိလို့ လူဦးေရလည္း ပြားမ်ားလာတယ္။ ယန္ဇီ (Yangtze) ျမစ္ကို ကူးျပီး ယူနန္(Yunnan) အေရွ့ေျမာက္ပိုင္းထိေအာင္ ပြားမ်ား(Budding) လာပါတယ္။ ထိုအခါမွာ လည္း ဖိစီးနွိပ္စက္သူေတြနဲ့ ထပ္ျပီး ျကံုေတြ့ရျပန္သည္။ ကိုးရာစုနွစ္ တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ားအရ သူတို့အေပၚ မင္းမူသူ​ ေတြက နန္ေက်ာင္(Nan Chao) ေတြျဖစ္တယ္။ ရက္ရက္စက္စက္ နွိပ္ကြပ္ေစခိုင္းတာကို ခံျကရတယ္။ ဒါေပမဲ့ နန္​ ေက်ာင္ေရွ့ခ်ီတပ္ဦး (Vanguards) မွာ သူတို့​ပါဝင္ျပီး သတၱိဗ်တၱိနဲ့ အမႈထမ္းခဲ့ျကတယ္။ သူတို့အေပၚမွာ ဖိစီးရက္စက္သူ ေတြ ခရစ္နွစ္ ကိုးရာစုနွစ္ေနွာင္းပိုင္း ေရာက္တဲ့အခါ အင္အား ယုတ္ေလ်ာ့ခ်ိန္ ျဖစ္လာလို့ သူတို့နဲ့လြတ္ရာ ျမန္မာေျမျပန့္ ကို ေရွြ့ေျပာင္းလာပါတယ္။ (လု့စ္ ၁၉၄ဝ-၃၂၃)

ပ်ူေဒသကို နန္ေက်ာင္တပ္က ခရစ္နွစ္ ၈၃၂-၈၃၅ မွာ ဝင္ေရာက္လုယက္ ဖ်က္ဆီးစဉ္က သူတို့လည္း ပါဝင္ခဲ့ျကတာျဖစ္ လို့ ပ်ူေဒသမွာ သူတို့ကို ဟန့္တားနိုင္သူ မရွိ၊ အလြယ္တကူ ဝင္ျပီး သိမ္းယူေနနိုင္တယ္လို့ သိျပီး ျဖစ္တယ္။ တိုင္းနိုင္ငံ အသစ္ကို ငါတို့ ထူေထာင္ခြင့္ ရျပီလို့ သိ မသိ ​မေျပာတတ္ပါ။ ဒါေပမဲ့ သူတို့ ျမန္မာေျမျပန့္နဲ့ေက်ာက္ဆည္နယ္မွာ စတင္ ေနထိုင္ျပီ။ ထူေထာင္တဲ့နိုင္ငံဟာ (ပ်ူျပည္ေထာင္စု ေပၚထြန္းျပီးေနာက္) ေနာက္ထပ္ ျပည္ေထာင္စုတစ္ခု ျဖစ္လာပါ တယ္။ ပ်ူရပ္ဌာနီကို သန့္စင္ျခင္း အနက္အဓိပၸါယ္ ရွိတဲ့ ျဗာဟၼဝသၱုလို့ အိနၵိယတိုင္းသားေတြက ေခၚတဲ့နာမည္ကိုပဲ ျမန္မာ​က ယူျပီး သံုးလို့ ျဗာဟၼလို့ ​အေခၚခံတယ္။

အစပထမ သိုးထိန္း၊ ေနာက္ ပိုးေမြးသူ၊ ျမင္းေမြးသူ၊ မုရင္းစပါးစိုက္သူ၊ အေရွ့ေတာင္အာရွ၌ ျပည္နယ္ေတြကို တိုက္ခိုက္ လုယက္တဲ့ တပ္မ်ားမွာ ပါဝင္တိုက္ခိုက္သူ၊ ေနာက္ဆံုး ျမန္မာေျမျပန့္မွာ ဆည္ေရေသာက္ လယ္စိုက္သူေတြ ျဖစ္လာပါ တယ္။ (သန္းထြန္း ၁၉၉၄၊ ၆၃)

ျမန္မာေတြအေပၚမွာ အုပ္ခ်ုပ္သူက (မင္း)အေခၚခံတယ္။ ပုဂံမင္းျကီး အနိရုဒၶလက္ထက္မွာ ပ်ူေတြ ထူေထာင္ခဲ့ဖူးတဲ့ ျပည္ေထာင္စုမ်ိုးကို ခရစ္တစ္ဆယ့္တစ္ရာစုနွစ္ နွစ္လယ္မွာ ထူေထာင္ခဲ့ပါတယ္။

အနိရုဒၶနန္းသက္ကို (၁ဝ၄၄-၁ဝ၇၇)လို့ သတ္မွတ္တာဟာ သိပ္မမွားနိုင္။ ေသခ်ာလွျပီလို့လည္း မေျပာရဲပါ။ အနိရုဒၶရဲ့ မူလပိုင္နက္ဟာ တမၸဒီပ ျဖစ္တယ္။ ျမစ္သားဆယ့္တစ္ခရိုင္နဲ့မင္းဘူးေျခာက္ခရိုင္ေတြပဲ ပါမယ္။ ေတာင္ပိုင္းရဲ့ေျမာက္ ဖ်ားဟာ ေတာင္တြင္း ျဖစ္တယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ေျကာင္းမွာေတာ့ မိေက်ာင္းရဲေအာက္ ျပည္ေတာ္သာကြ်န္းဟာ ေတာင္ ဘက္နယ္ကုန္။ ေျမာက္ဘက္မွာ ဧရာဝတီ-ျမစ္ငယ္ဆံုရာ၊ ေတာင္ျပံုးခရိုင္ဟာ နယ္ဆံုး။ ေက်ာက္ဆည္နယ္ ေျမာက္ဖ်ား မွာ ေရာက္ေနတဲ့ မြန္ေတြ၊ ဧရာဝတီျမစ္ရိုးက ပ်ူေတြဆီက ျမန္မာေတြဟာ ဗုဒၶသာသနာနဲ့အတူ စာေရးစာဖတ္ပညာကို လည္း ရတယ္ ေျပာရင္ ျဖစ္တယ္။

ပုဂံမွာ အေစာဆံုး ေတြ့ရတယ္လို့ ဆိုနိုင္တဲ့ ဘူးဘုရားဟာ ပ်ူပံုစံေစတီ၊ ပ်ူလက္ရာေစတီ ျဖစ္မယ္။ အရင္က စြဲလမ္းခဲ့တဲ့ နတ္ကိုးကြယ္မႈလည္း ရွိေနမွာ ျဖစ္တယ္။ သရပါတံခါးရဲ့အေစာင့္ မဟာဂီရိနတ္ေမာင္နွမကို ျကည့္ရံုနဲ့ နတ္ကို ဆက္လက္ ယံုျကည္ျမဲ ျဖစ္တယ္လို့ ေျပာခြင့္ရပါတယ္။ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ေျမာက္-ေတာင္ျပံုး၊ ေတာင္-ျပည္ေတာ္သာကြ်န္း၊ ဧရာ ဝတီေတာင္ပိုင္းဟာ အနိရုဒၶ နန္းရစ တမၺဒီပလို့ ေခၚတဲ့ ပုဂံျပည္နယ္ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္ကို ​ဗုဒၶသာသနာ သက္ဝင္ယံုျကည္တဲ့ နိုင္ငံသမိုင္းေတြအရ ဗုဒၶသာသနာက်ဆင္းခ်ိန္နဲ့ တိုက္ဆိုင္ေနတယ္။ တရုတ္ စုန့္(Sung) မင္းဆက္ဟာ ၁၁ ရာစုနွစ္မွာ ဗုဒၶအယူ ေမွးမွိန္ျပီး ကြန္ျဖူသစ္ စတင္ထြန္းကားေနျပီ။ တိဗက္မွာ ပဒၼ သမၻဝဂိုဏ္းဟာ နတ္အယူ(Demonology) ဘက္ သိပ္ျပီး ယိမ္းယိုင္ေနျပီ။ ဗဂၤႅား၊ ပါလ(Pala) က တျနၱမဟာယာန ဂိုဏ္း ပ်ံ့နွံ့လွြမ္းမိုးလာတယ္။ ေျမာက္အိနၵိယကို မူဆလင္ေတြ ဝင္လာျပီ။ စျနၵမင္းဆက္ အက်မွာ ဗုဒၶသာသနာလည္း ျပိုလဲစ ျပုတယ္။ ျဗာဟၼဏဝါဒ ျပန္လည္ထြန္းကားလာတာကလည္း ဗုဒၶသာသနာရဲ့အျကီးဆံုးအနၱရာယ္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ မဟာယာနဂိုဏ္းနဲ့ဟိနယာန(ေထရဝါဒ)ဂိုဏ္း ကြဲျပားေနတာဟာလည္း ပိုျပီး နက္ရွိုင္းလာတယ္။ အိနၵိယေတာင္ပိုင္းမွာ ေစာဠ(Cola) နိုင္ငံ ျကီးပြားလာေတာ့ သိဝဂိုဏ္း(Saivite) က ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ္ရာစုနွစ္ကပဲ အျကီးက်ယ္ဆံုး ျဖစ္လာ ပါတယ္။ သီရိလကၤ࿿ာ(Ceylon) မွာလည္း ေစာဠေတြဟာ ၁ဝ၁၇ က ၁ဝ၇ဝ ထိ တစ္ကြ်န္းလံုးလိုလို အုပ္ခ်ုပ္ခဲ့ျကတယ္။

ပထမဝိဇယဘာဟုက (၁ဝ၅ဝ) ေလာက္ကစျပီး ေစာဠေတြကို ပုန္ကန္ခဲ့ေပမယ့္ ဗုဒၶသာသနာ ျပန္ျပီး မစည္ကားေတာ့ပါ။ ေစာဠေတြဟာ ဩီဝိဇယ(Palem Bang) ကို ၁ဝ၂၅ ကစျပီး တိုက္ခဲ့တာ စုမျတ(Sumatra) ေျမာက္ပိုင္းနဲ့ျက(Kra) အထိ မလယ(Malaya) ကို လွြမ္းမိုးခဲ့တယ္။ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ ယိစင္(I-Tsing) ခုနစ္ရာစုနွစ္က ေရာက္စဉ္က အံ့ဩခ်ီးမြမ္း တဲ့ ဗုဒၶသာသနာနယ္ျကီးဟာလည္း အေရွ့ကမ္းေျခ၊ ျက(Kra) ေတာင္ဘက္ ဩီဓရ္မရာဇာ(Ligor) မွာပဲ နည္းနည္းက်န္ ရစ္ပါတယ္။ ေတာင္ပိုင္း တိုင္းနိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ေထရဝါဒနိုင္ငံျကီး ဒြါရာဝတီလည္း ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္တစ္ရာစုမွာ ခေမရ္တို့ တိုက္ခိုက္ျဖိုခြဲတာကို ခံေနရပါတယ္။ မဟာနဂရ(Angkor) က ပထမသူရိယဓရ္မန္မင္းဟာ ေလာပၺုရိ(Lopburi) ကို သိမ္းယူျပီး ၁ဝဝ၂ က ၁ဝ၅ဝ တြင္း ကေမၻာဇအာဏာဟာ ထိုင္းတစ္နိုင္ငံလံုးကို လွြမ္းမိုးခဲ့ပါတယ္။ ဗုဒၶသာသနာကို နွိပ္ ကြပ္တယ္လို့ တိုက္ရိုက္ အေထာက္အထား မရွိေပမယ့္ ေထာက္ပံ့ျခင္း မရွိတာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ျမန္မာနယ္ပယ္ ေတြကို ခေမရ္တို့ ဝင္ေရာက္ဖို့ ျကိုးစားတာကို​လည္း ေတြ့ရပါတယ္။ ျကြမ္း(ျဂြမ္း) စစ္သည္ဆိုတာ အဲဒီခေမရ္ေတြကို ဆို လိုပါတယ္။ ဗုဒၶသာသနာကို ထိန္းနိုင္သူဟာ သီရိလကၤ࿿ာမွာ ဝိဇယဗာဟု၊ ျမန္မာမွာ အနိရုဒၶပဲ ရွိပါတယ္။ အနိရုဒၶ အေျကာင္းကို အမွန္ေျပာရရင္ သိပ္ မသိပါ။

ပါဠိ အနုရုဒၶဘြဲ့ကို နွစ္သက္သည္၊ မဆန့္က်င္သည္လို့ အနက္ေပးတယ္။ သကၠတ အနိရုဒၶဘြဲ့ကေတာ့ မခ်ုပ္တည္း၊ မတား ဆီးသည္လို့ အဓိပၸါယ္ ရွိတယ္။ ေျမပံုဘုရားစာေတြမွာ အနိရုဒၶလို့ အျကိမ္ျကိမ္ ေရးတယ္။ အနိရုဒၶလို့ သူ့ကို ဆက္ခံသူေတြ ကသာ ေရးတယ္။ ေျမပံုဘုရားမွာ အနိရုဒၶမင္းက ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားပံုေတာ္ကို လက္ေျမထိဟန္နဲ့
ပံုနွိပ္သလို ေလာက နာထ ဘုရားေလာင္းပံုေတာ္ကိုလည္း ညာလက္ေတာ္က ဝရဒမုျဒာ၊ ဘယ္လက္ေတာ္က ျကာပန္းကိုင္ထားျပီး ညာေျခ တြဲလြဲနဲ့ လလိတာသနံ ပံုနွိပ္ျမဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို ေတြ့ေတာ့ အနိရုဒၶကို ေထရာဝါဒတစ္ခုတည္း ေထာက္ခံအားေပး တယ္လို့ မယူသာ။ ဒီေျမပံုဘုရား နွစ္မ်ိုးစလံုးကို ျမန္မာနိုင္ငံ အနွံ့အျပား ေတြ့ေနရတာကေတာ့ ပုဂံမင္းျကီးက ျမန္မာ အားလံုးကို ဗုဒၶသာသနာဝင္ ျဖစ္ေအာင္ ေဟာေျပာဆံုးမ သိမ္းသြင္းေစတယ္လို့ ယူဆရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဟိနယာနဲ့မဟာ ယာန နွစ္ဂိုဏ္းလံုးကို အားေပးတဲ့မင္း ျဖစ္တယ္။

ကလ်ာမဂၢဇင္း၊ ဇြန္လ၊ အမွတ္ ၁၄၆၊ ၁၉၉၇။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္