#ကတူး_သက္_ပ်ဴ_ကရင္နွင့္_အျခားျမန္မာအုပ္စုမ်ားရဲ႕_သမိုင္းဦးေခတ္


တရုတ္ျပည္အေနာက္ေျမာက္ပိုင္း ယခုကန္စုနယ္ကိုျဖတ္ၿပီး အေနာက္မွအေရွ႕ကိုစီးတဲ့ ျမစ္ဝါျမစ္ဖ်ားပိုင္းမွာ ေတာင္ဘက္ကေနစီးဝင္လာတဲ့ "ေထာင္"အမည္ရွိ ျမစ္လက္တက္တစ္ခုရွိတယ္။ အဲဒီ ေထာင္ျမစ္ဝွမ္းက ေရွးဦးလူေတြဟာ BC2000ခန္႔မွာ က်ာက္ေခတ္သစ္လူေနမႈဘဝကိုေရာက္ရွိေနၿပီး တိဗက္ျမန္မာဘာသာစကားအႏြယ္ဝင္တို႔ရဲ႕ ေရွးဘိုးေဘးႀကီးေတြျဖစ္ၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ အစပထမလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ေထာင္ျမစ္ဝွမ္းသားေတြကို တရုတ္ေတြက "ခ်ိယန္"လို႔ေခၚၿပီး သိုးဆိတ္ေမြးသူလို႔ အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။ ေထာင္ျမစ္ဝွမ္းသား တိဗက္ျမန္မာအႏြယ္ေတြရဲ႕ ေက်ာက္ေခတ္သစ္ယဥ္ေက်းမႈဟာ ျမစ္ဝါျမစ္ဝွမ္းအလယ္ပိုင္းနွင့္ေအာက္ပိုင္းက ေရွးေဟာင္းတရုတ္ ေက်ာက္ေခတ္သစ္ယဥ္ေက်းမႈနွင့္အၿပိဳင္ျဖစ္ၿပီး အဆင့္တန္းလည္း မနိမ့္က်ပါဘူး။ BC 1500-1000ေလာက္မွာ တရုတ္ေတြက အေနာက္ဘက္ကို နယ္ပယ္ခ်ဲ့ထြင္တိုက္ခိုက္လာၾကလို႔ တိဗက္ျမန္မာအႏြယ္(ခ်ိယန္)ေတြဟာ အေနာက္ဘက္ကို တျဖည္းျဖည္းတိုးရင္း ေ႐ြ႕ေျပာင္းေနထိုင္လာၾကတယ္။ မူရင္းေဒသကေန အခုလို ထြက္ခြာလာၾကၿပီး BC500ခန္႔မွာ ခ်ိယန္ေတြဟာ တရုတ္ျပည္အေနာက္ပိုင္းမွာ စုစည္းမိၿပီး အင္အားႀကီးလာျပန္တယ္။ BC350ခန္႔မွာ ခ်င္ၿမိဳ႕စားႀကီးတပ္တို႔ အလံုးအရင္းဝင္တိုက္ၾကလို႔ ခ်ိယန္ေတြ ထပ္မံေျပာင္းေ႐ႊ႕ၾကရျပန္တယ္။ အဲဒီလို ေျပာင္းေ႐ႊ႕ခဲ့ၾကတဲ့ ခ်ိယန္ေတြထဲက တခ်ိဳ႕ဟာ သူတို႔လမ္းခရီးရဲ႕အေနာက္ဘက္ တိဗက္ကုန္းျမင့္ေပၚတက္သြားၾကတယ္။ က်န္တဲ့ခ်ိယန္ေတြကေတာ့ သံလြင္၊ မဲေခါင္နွင့္ ယန္စီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းျဖတ္ၿပီး ေတာင္ဘက္ကို ဆက္လက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားၾကတယ္။ အဲဒီလို ေတာင္ဘက္ကိုေ႐ႊ႕ေျပာင္းၾကရာမွာ တခ်ိဳ႕က တိဗက္ကုန္းျမင့္အနီး ၾကမ္းတမ္းတဲ့ အေနာက္ဘက္လမ္းေၾကာင္းကိုလိုက္ၿပီး၊ တခ်ိဳ႕က တရုတ္ျပည္အနီး သိပ္မၾကမ္းတမ္းတဲ့ အေရွ႕ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း လိုက္ခဲ့ၾကတယ္။
မူလေဒသ ေထာင္ျမစ္ဝွမ္းက တိဗက္ျမန္မာေတြဟာ တရုတ္ရန္ေၾကာင့္ ေတာင္ဘက္ကို နယ္ေျမေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားၾကရင္း --
၁။ တိဗက္ကုန္းျမင့္ေပၚတက္သြားတဲ့အစု
၂။ တိဗက္ကုန္းျမင့္အနီး အေနာက္ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့အစု
၃။ တရုတ္ျပည္အနီး အေရွ႕ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့အစု
ဆိုၿပီး အစု(၃)စု ကြဲသြားတယ္။
၁။ တိဗက္ကုန္းျမင့္ေပၚတက္သြားတဲ့အစု
(တိဗက္)
တိဗက္ကုန္းျမင့္ဘက္ တက္ေရာက္သြားတဲ့ ခ်ိယန္(တိဗက္ျမန္မာႏြယ္)ေတြဟာ ေအဒီ(၇)ရာစုမွာ အင္အားႀကီးတဲ့ တိဗက္နိုင္ငံႀကီးတစ္ခုကို တည္ေထာင္နိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ထိုအခ်ိန္က တရုတ္ျပည္မွာ အင္အားႀကီးအင္ပါယာ
ထန္ဧကရာဇ္ရဲ႕သမီးေတာ္ကိုေတာင္ မိဖုရားေျမႇာက္ဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့တယ္။ စီပြားေရးဗ်ဴဟာ နိုင္ငံျခားေရးဝါဒအရ တရုတ္ဧကရာဇ္ကိုယ္တိုင္ တရုတ္မင္းသမီးတစ္ပါးကို ေပးပို႔ေစခဲ့ပါတယ္။
၂။ အေနာက္ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့အစု ( သက္/ကတူး ၊ နာဂ ၊ ခ်င္း )
အေနာက္ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားၾကသူေတြဟာ သက္(ကႏၲဴ)အစု ၊ နာဂအစု ၊ ခ်င္းအစု ေတြ အမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္အေနာက္ေျမာက္ဘက္ကေန ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းကို စတင္ဝင္ေရာက္လာခဲ့ၾကတယ္။ [BC4ရာစုမတိုင္ခင္ကတည္းက ဝင္လာတာျဖစ္နိုင္ပါတယ္။]
သက္ေတြဟာ မူလက မဏိပူရကေန အေရွ႕ဘက္ဧရာဝတီအထိ ပ်ံ႕နွ႔ံေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ နာဂေတြဝင္ေရာက္လာတဲ့အခါ မဏိပူရဘက္ကသက္နွင့္ အေရွ႕ဘက္(ျမန္မာနိုင္ငံတြင္း)ကသက္ေတြ ကြဲသြားၿပီး အဆက္ျပတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ခ်င္းအစုက ခ်င္းတြင္းျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဝင္ေရာက္လာၿပီး ခ်င္းတြင္းျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလ်ွာက္နွင့္ အေနာက္ရိုးမကို စိုးမိုးလာၾကေတာ့ နာဂေတြက အေနာက္ဘက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတယ္။ အေနာက္ဘက္(မဏိပူရ)ကသက္နွင့္ အေရွ႕ဘက္(ျမန္မာ)ကသက္ေတြလည္း ပိုၿပီးေဝးကြာသြားၾကတယ္။ [ သကၠမေတြက အေရွ႕သက္၊ အေနာက္သက္နွင့္ ရွမ္းသက္ ဆိုၿပီး သက္(၃)မ်ိဳးရွိေၾကာင္း၊ အေရွ႕သက္နွင့္အေနာက္သက္က အတူတူျဖစ္ၿပီး အာရိယာန္စကားေျပာ သက်ႏြယ္ဝင္ေတြျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရွမ္းသက္ကေတာ့ အဆက္(သက္/ကတူး)ေတြျဖစ္ၿပီး တိဗက္ျမန္မာႏြယ္ေတြျဖစ္ေၾကာင္း၊ စသျဖင့္ ယူဆေရးသားေနၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။ အေရွ႕သက္ အေနာက္သက္ ဆိုတာနွင့္ပတ္သက္ၿပီး အခုေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အေနာက္(မဏိပူရ)သက္နွင့္ အေရွ႕(ျမန္မာ)သက္ ေတြက ဆက္စပ္မႈရွိေနမလားလို႔ စဥ္းစားမိပါတယ္။ မဏိပူရဘက္က သက္ေတြဟာ အခုဘယ္ေရာက္ေနသလဲ။ အဲဒီေဒသမွာ ရွိေနတုန္းလား။ အခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က Chakဆိုတဲ့ သက္အႏြယ္ဝင္ေတြဟာ မဏိပူရက သက္ေတြနွင့္ ဆက္စပ္ေနမလား။ စဥ္းစားစရာပါ။ (က်ေနာ္-သန္းနိုင္ အျမင္သက္သက္မ်ွသာ) ]
အေရွ႕(ျမန္မာ)ဘက္က သက္(ကႏၲဴ)ေတြဟာ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းမွာပဲ သင္းတြဲေခၚ တေကာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ [ "တာေကာင္" ကေန "တေကာင္း"ဆိုၿပီးျဖစ္လာေၾကာင္း ကတူးရာဇဝင္က ဆိုပါတယ္။ "တာ" ဆိုတာ "ေျခေထာက္" ၊ "ေကာင္" ဆိုတာ "နင္းသည္" လို႔ အဓိပၸာယ္ရပါတယ္။ "တာေကာင္"ဆိုတာ ကတူးလို "ေျခခ်သည္"လို႔ တိုက္ရိုက္အဓိပၸာယ္ရၿပီး အေျခခ်ေနထိုင္ျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။ တခ်ိဳ႕သမိုင္းဆရာေတြက ရွမ္းဘာသာစကား "တာ့ကုန္း" ကို ျမန္မာေတြက "တေကာင္း" လို႔ အသံထြက္ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး တေကာင္းဟာ ရွမ္းစကားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရွမ္းစကားျဖင့္ "တာ့" ဆိုတာ "ကုတို႔" ၊ "ကုန္း"ဆိုတာ "စည္" လို႔အဓိပၸာယ္ရၿပီး "စည္ကုတို႔"လို႔ တိုက္ရိုက္အဓိပၸာယ္ရေၾကာင္း ၊ စည္ရဲ႕မ်က္နွာျပင္လို ညီညာလွတဲ့ကုတို႔ဆိတ္လို႔ဆိုလိုေၾကာင္း ေျပာၾကပါတယ္။ အဆိုနွစ္ခုလံုးက အေထာက္အထားကိုယ္စီရွိၿပီး ခိုင္မာမႈမရွိပါ။ မည္သို႔ဆိုေစ ပုဂံေခတ္တစ္ေလ်ွာက္မွာေတာ့ တေကာင္းမွာ ကတူးေတြအဓိကေနထိုင္ၾကတာေတာ့ ခိုင္မာပါတယ္။]
တေကာင္းဟာ တရုတ္နွင့္အိႏၵိယ ကုန္သြယ္လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာရွိေနလို႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ေပါင္းစည္းရာ ဖလွယ္ရာ အဓိက အခ်က္အျခာေနရာတစ္ခုျဖစ္ခဲ့ၿပီး ပုဂံေခတ္ပ်က္ခ်ိန္ AD1300 အထိ အေရးပါတဲ့ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ထိ ကတူးေတြပဲ အဓိကေနထိုင္ၾကပါတယ္။
၃။ အေရွ႕ဘက္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့အစု (ေလာ္ေလာ္၊ ကရင္ ၊ ပ်ဴ ၊ ေရွးျမန္မာ)
#ေလာ္ေလာ္အစု
အေရွ႕ဘက္လမ္းေၾကာင္းလိုက္သူေတြထဲက အေရွ႕ဘက္အစြန္က်သူေတြဟာ ယန္စီျမစ္အတိုင္းလိုက္ရင္း ယူနန္နယ္အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းကို ေရာက္သြားတယ္။ အဲဒီလူေတြက ေလာ္ေလာ္(Lo Lo)အစု ျဖစ္ပါတယ္။
#ကရင္အစု
သံလြင္နွင့္မဲေခါင္ျမစ္အတိုင္း ဆက္လိုက္သြားသူေတြကေတာ့ ကရင္၊ ပ်ဴ ၊ျမန္မာ ေတြျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္အစုက သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းပဲ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းထိ ဆက္လိုက္ရင္း ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္းအေရာက္မွာ အေနာက္ဘက္ခ်ိဳးၿပီး ယခု မိုးၿဗဲနယ္၊ ကယားျပည္နယ္နွင့္ ကရင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္းကို ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္။
#ပ်ဴအစု
ပ်ဴအစုခြဲဟာ သံလြင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းလိုက္ရင္း ယူနန္အေနာက္ပိုင္းကိုေရာက္တဲ့အခါ တပိန္ ေ႐ႊလီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းဆက္လိုက္ၿပီး ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းဘက္ ဆင္းလာခဲ့ၾကတယ္။ သူတို႔ဟာ ပထမဆံုးပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ ဗိႆနိုးကို တည္ေထာင္ခဲ့ၾကတဲ့ပ်ဴေတြျဖစ္ၿပီး၊ သေရေခတၱရာကိုတည္ေထာင္တဲ့ ဒုတိယပ်ဴေတြလည္း ဒီလမ္းေၾကာင္းအတိုင္းပဲ လိုက္ခဲ့ဖြယ္ရွိပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ေရာက္နွင့္ၿပီးျဖစ္တဲ့သက္(ကတူး)ေတြနွင့္ထိေတြ႕ခဲ့ၿပီး သက္တို႔ကိုေရွာင္းကြင္းရင္း ျမန္မာျပည္ေတာင္ဘက္ကို ဆက္လက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းခဲ့ၾကတယ္။
[ ပ်ဴေတြ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းကို ဘယ္အခ်ိန္စေရာက္လဲဆိုတာမသိရေပမယ့္ ခရစ္မတိုင္မီ နွစ္ရာစုေလာက္မွာ ေရွးတရုတ္ေတြက ပ်ဴဝတ္ဆိုတဲ့အမည္ကို သိရွိေနၾကၿပီျဖစ္လို႔ အနည္းဆံုး BC3-4ရာစုေလာက္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံေရာက္ေနၿပီလို႔ ယူဆနိုင္ေျကာင္း ဦးရည္စိန္က ဆိုပါတယ္။<လက္ေ႐ြးစဥ္စာတမ္း-စာမ်က္နွာ၆၃/၆၄ >
ကတူးေတြက ပ်ဴထက္ေစာၿပီးဝင္လာတာျဖစ္လို႔ ပ်ဴက BC4ရာစုမွာေရာက္ေနၿပီဆိုရင္ ကတူးက BC4ရာစုမတိုင္ခင္ကေရာက္တယ္လို႔ဆိုနိုင္ပါတယ္။]
#ေရွးျမန္မာအစု ( ဤအစုတြင္ ျမန္မာအစုခြဲမ်ားစြာပါဝင္သည္)
ေရွးျမန္မာအစုေတြဟာ သံလြင္ျမစ္အေနာက္ဘက္ ဧရာဝတီျမစ္ဖ်ား ေမချမစ္နွင့္ ျမစ္လက္တက္မ်ားအတိုင္းလိုက္ၿပီး ေ႐ႊ႕ေျပာင္းရင္း ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းက ဗန္ေမာ္ခရိုင္ေလာက္အထိပဲ ေရာက္နိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္နွင့္ခ်င္းတြင္းျမစ္စပ္ၾကားေဒသမွာ သက္(ကတူး)ေတြႀကီးစိုးတဲ့ တေကာင္းနိုင္ငံရွိေနတဲ့အတြက္ ေရွးဦးျမန္မာေတြဟာ ေျမျပန္႔ဆီ ဆက္လက္မထိုးေဖာက္နိုင္ခဲ့ၾကဘူး။ မရူ၊ လရွီ၊ အဇီး၊ မိုင္းသာနွင့္ ဖြန္း စတဲ့ ျမန္မာအစုခြဲတိုင္းရင္းသားတခ်ိဳ႕က ေျမာက္ပိုင္းကခ်င္ျပည္နယ္နွင့္ ဗန္းေမာ္ခရိုင္တြင္းမွာပဲ က်န္ရစ္ခဲ့ၾကၿပီး တခ်ိဳ႕ျမန္မာေတြက ကခ်င္ျပည္နယ္အေရွ႕ပိုင္းနွင့္ယူနန္အေနာက္ပိုင္းကေန ေတာင္ဘက္ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း၊ အဲဒီကတစ္ဆင့္ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း ေျမလတ္ေဒသ၊ အဲဒီကတစ္ဆင့္ ျမန္မာနိုင္ငံအလယ္ပိုင္းေျမျပန္႔ ေက်ာက္ဆည္နွင့္မင္းဘူးေဒသေတြကိုဝင္ေရာက္အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။
(ေရွးျမန္မာအစုထဲကေန ကခ်င္ျပည္နယ္နွင့္
ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္းတစ္ဝိုက္မွာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့တစ္စု၊ ရွမ္းျပည္ေျမလတ္နွင့္ကုန္းျမင့္တစ္ဝိုက္ထိေရာက္ရွိၿပီး ထိုေဒသမွာပဲ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့တစ္စု၊ ရွမ္းျပည္ကေန ျမန္မာျပည္ေျမျပန္႔ထိ ဆက္လက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့တစ္စု၊ အဲဒီကတစ္ဆင့္ အေနာက္ဘက္ရခိုင္ျပည္နယ္ထိ ဆက္လက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းသြားတဲ့အစု စသျဖင့္ ျမန္မာအစုခြဲမ်ားအေၾကာင္းကို ေနာက္ပိုင္း မွတ္စုမွတ္ရာ အတိုအထြာမွာ ေဖာ္ျပပါမယ္)
အေပၚမွာေျပာခဲ့တာေတြက ေက်ာက္ေခတ္ကာလ မူလေဒသ ေထာင္ျမစ္ဝွမ္းကေန ျမန္မာျပည္ထဲကို ပ်ဴ၊ သက္၊ ကရင္၊ ျမန္မာအစုေတြ ဘယ္လိုဝင္ေရာက္ခဲ့ၾကတယ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္းပါ။ အဲဒီ ပ်ဴ သက္ ကရင္ ျမန္မာအစုေတြ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းမေရာက္ေသးခင္ကာလမွာ ျမန္မာနိုင္ငံေတာင္ဘက္ ပင္လယ္ကမ္းရိုးတမ္းတစ္ေလ်ွာက္ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ေတြရွိၿပီး သုဝဏၰဘူမိက အထင္ရွားဆံုးျဖစ္တယ္။ သုဝဏၰဘူမိဟာ စစ္ေတာင္းနွင့္သံလြင္ျမစ္နွစ္သြယ္ၾကား မုတၱမပင္လယ္ေကြ႕ေပၚက ကမ္းေျခေဒသမွာ တည္ရွိတယ္။ အဲဒီေဒသမွာ ခရစ္ေပၚဦးေလာက္က ပထမေနထိုင္သြားၾကသူေတြကေတာ့ ပုၿပီး တုတ္ခိုင္တဲ့ ျသစေၾတလြိဳက္လူမ်ိဳးႏြယ္ေတြျဖစ္ၿပီး ေရွးဦးမြန္လူမ်ိဳးေတြေရာက္လာခ်ိန္မွာ သူတို႔က ပင္လယ္ဘက္ဆီ ဆုတ္ခြာသြားၾကဟန္ရွိတယ္။ တခ်ိဳ႕လည္း ယခု သထံု(ရကၡပူရ)ၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ၾကတယ္။ ေရွးဦးမြန္ေတြအင္အားမ်ားလာတဲ့အခါ သူတို႔ဟာ အဲဒီေဒသကေနပဲ ေတာင္ဘက္ကို ဆက္လက္ေ႐ႊ႕ေျပာင္းခဲ့တာ ၿဖစ္နိုင္ပါတယ္။
ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ေရွးဦးေပၚေပါက္ခဲ့တဲ့ပေဒသရာဇ္နိုင္ငံေတြထဲမွာ သုဝဏၰဘူမိ(မြန္)၊ ဗိႆနိုး(ပ်ဴ)၊ တေကာင္း(သက္)နွင့္ ေဝသာလီ(မူလအင္ဒိုအာရိယန္) နိုင္ငံငယ္ေတြက ထင္ရွားတယ္။
ဗိႆနိုးကို AD1ရာစုထက္ေနာက္မက်တဲ့ကာလမွာ တည္ခဲ့တယ္။ AD5ရာစုေလာက္မွာ သေရေခတၱရာပ်ဴေတြနွင့္ စစ္မက္ဖစ္ပြားၿပီး ဗိႆနိုးပ်က္တယ္။
AD1ရာစုကေန AD9ရာစုအလယ္ထိကာလကို ပ်ဴေတြႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္လို႔ သာမန္အားျဖင့္ ေခၚလို႔ရတယ္။ AD1ရာစုကေန AD5ရာစုအထိ ပထမပ်ဴတို႔ရဲ႕ ဗိႆနိုးနိုင္ငံေတာ္ထြန္းကားၿပီး၊ AD5ရာစုကေန AD9ရာစုအလယ္ထိ ဒုတိယပ်ဴတို႔ရဲ႕ သေရေခတၲရာနိုင္ငံေတာ္ ထြန္းကားတယ္။ သုဝဏၰဘူမိ ၊ ေဝသာလီ နိုင္ငံေတြကေတာ့ ပ်ဴနွင့္အၿပိဳင္ ထြန္းကားခဲ့ၾကတယ္။
AD 832မွာ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ သေရေခတၱရာကို နန္ေစာေတြတိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ၿပီး ပ်ဴ၃၀၀၀ ကို သံု႔ပန္းအျဖစ္ ဖမ္းဆီးသြားတယ္။
AD835မွာ မြန္ၿမိဳ႕ေတာ္ သုဝဏၰဘူမိကို နန္ေစာေတြ ဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္ၾကၿပီး လူ၂၀၀၀ေက်ာ္ကို သံု႔အျဖစ္ ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားတယ္။
[သက္ေတြရဲ႕ တေကာင္းကိုလည္း AD 8 ရာစုအတြင္းမွာပဲ နန္ေစာေတြ ဖ်က္ဆီးခဲ့ၿပီး ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။ ဒါကို ေနာက္မွ ဆက္ရွင္းျပပါမယ္]
အဲဒီအခ်ိန္က အခုရခိုင္ျပည္ကို ျမန္မာအစုခြဲ ရခိုင္ေတြ မေရာက္ေသးဘူး။
ေဝသာလီနိုင္ငံ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္ကို အင္ဒိုအာရိယန္အႏြယ္ အိႏၵိယေျမာက္ပိုင္းသားေတြ မူလတည္ေထာင္ၿပီး ေနထိုင္ခဲ့ၾကတယ္။ ၁၀-၁၁ရာစုကာလ ေရွးဦးျမန္မာ(ရခိုင္)ေတြေရာက္လာခ်ိန္အထိ ေဝသာလီျပည္ တည္ရွိခဲ့တယ္လို႔ ယူဆဖြယ္ရွိတယ္။
ဒီလိုနွင့္ AD 9 ရာစုအတြင္းမွာ သေရေခတၱရာ၊ သုဝဏၰဘူမိ၊ [တေကာင္း] ၊ ဆိုတဲ့ ပ်ဴ မြန္ သက္ တို႔ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ေတြပ်က္စီးၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းအေျခအေနဟာ ဖရိုဖရဲျဖစ္ေနတယ္။
ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပိုင္း ခ်င္းတြင္းနွင့္ဧရာဝတီဆံုရာ တေကာင္းေဒသတစ္ဝိုက္မွာ သက္လူမ်ိဳးေတြ၊ စစ္ေတာင္းျမစ္ဝွမ္းအလယ္ပိုင္းေလာက္မွာ ကရင္ေတြ၊ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းအလယ္ပိုင္းနွင့္ေတာင္ဘက္ပိုင္းမွာ ပ်ဴေတြ၊ ေဇာ္ဂ်ီနွင့္ပန္းေလာင္ျမစ္ဝွမ္းေဒသမွာ ေရွးမြန္ေတြ စသျဖင့္ အသီးသီးအျခားျခား ဖရိုဖရဲ ရွိေနခဲ့ၾကတယ္။
ဒီအေျခအေနက ေရွးဦးျမန္မာေတြ ဝင္ေရာက္ဖို႔ အခြင့္ေကာင္းတစ္ခုျဖစ္ခဲ့တယ္။ (ေရွးဦးျမန္မာေတြ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္း ဆင္းသက္လာပံုကို အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။)
- အျခားဘယ္ျမန္မာတိုင္းရင္းသားမွ မေရာေသးခင္ ျမန္မာနိုင္ငံေတာင္ဘက္မွာ မြန္ခမာေတြရွိနွင့္တယ္။
- BC4ရာစုမတိုင္ခင္ကာလေလာက္မွာ သက္(ကတူး)၊ ခ်င္း၊ နာဂ ေတြ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္းကို စတင္ေရာက္ရွိတယ္။
- BC 3-4ရာစုေလာက္မွာ ပ်ဴေတြ ဝင္လာတယ္။ AD1ရာစုေလာက္မွာ ဗိႆနိုးၿမိဳ႕ႀကီး စည္ကားေနၿပီျဖစ္တယ္။
- [ AD763မွာ နန္ေစာတပ္ေတြေၾကာင့္ တေကာင္း(သက္/ကတူး)နွင့္ ဟန္လင္း(ပ်ဴ) ပ်က္သုဥ္းတယ္။ ]
- AD 832 မွာ သေရေခတၱရာ(ပ်ဴ) ပ်က္တယ္။
- AD 835 မွာ သုဝဏၰဘူမိ(မြန္) ပ်က္တယ္။
-AD830ေက်ာ္ေလာက္မွာ ေရွးျမန္မာေတြက ရွမ္းျပည္ေျမလတ္ေဒသကေန ေက်ာက္ဆည္မင္းဘူးေျမျပန္႔ကို စတင္ဝင္ေရာက္အေျခခ်တယ္။
AD849/850ေလာက္မွာ ပ်ဥ္ျပားမင္းက ပုဂံၿမိဳ႕ကို စတင္တည္ေထာင္တယ္။
AD 1044ေလာက္မွာ ပုဂံမွာ အေနာ္ရထာ နန္းတက္တယ္။
(အေနာ္ရထာအရင္က ျမန္မာနိုင္ငံအေၾကာင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္က ဒီေလာက္ပါပဲ။)
__________________________________
**
[ AD 832မွာ ပ်ဴၿမိဳ႕ကိုလည္းေကာင္း၊ AD 835မွာ မြန္ၿမိဳ႕ကိုလည္းေကာင္း နန္ေစာေတြတိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ခဲ့ေၾကာင္း ေျပာခဲ့တယ္။ မြန္ၿမိဳ႕ကေတာ့ သုဝဏၰပူမိျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာတယ္။ ပ်ဴၿမိဳ႕က ဟန္လင္း လား ၊ သေရေခတၱရာလား ဆိုတာ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာတယ္။ ဆရာႀကီးG.H Luceကေတာ့ AD832မွာ တိုက္ခိုက္ခံရတဲ့ပ်ဴၿမိဳ႕ဟာ ဟန္လင္းျဖစ္နိုင္ေၾကာင္းဆိုပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း တရုတ္ျမန္မာသမိုင္းဆရာဦးရည္စိန္က ဆရာလုစ္ယူဆသလိုမဟုတ္ဘဲ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕သာျဖစ္နိုင္ေၾကာင္း ဆန္းစစ္ေရးသားထားပါတယ္။ AD763-764ခုနွစ္ေလာက္မွာကတည္းက နန္ေစာဘုရင္ေကာ္ေလာ္ဖဲင့္ရဲ႕စစ္တပ္ေတြက တေကာင္းအထိ ဧရာဝတီျမစ္ညႇာတစ္ေလ်ွာက္ တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္
ခဲ့ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း မွန္နန္းရာဇဝင္(ပ-တြဲ)မွာလည္း ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သက္ေတြရဲ႕တေကာင္းၿမိဳ႕ဟာ
AD764ကတည္းက ပ်ဥ္းသုဥ္းၿပီးျဖစ္တယ္။ ဒီလိုပဲ ဟန္လင္းကလည္း AD832မတိုင္မီ AD763-764ကတည္းက ပ်က္သုဥ္းၿပီးျဖစ္တယ္။ AD832မွာ နန္ေစာေတြတိုက္ခိုက္ခဲ့တာက သေရေခတၲရာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
-AD763-764မွာ ဟန္လင္း(ပ်ဴ)နွင့္ တေကာင္း(သက္) ပ်က္သုဥ္း။
-AD832မွာ သေရေခတၱရာ(ပ်ဴ) ပ်က္သုဥ္း။
-AD835မွာ သုဝဏၰဘူမိ ပ်က္သုဥ္း။ ] **
____________________________________________________________________________________
#မွတ္စုမွတ္ရာ_အတိုအထြာမ်ား
* ျမန္မာအစုဝင္စကားေတြကို (၃)မ်ိဳး ခြဲျခားနိုင္တယ္။
၁။ အမ်ားစုေျပာေနတဲ့ျမန္မာစကား။
၂။ အဲဒီျမန္မာစကားနွင့္ အသံနွင့္ေလယူေလသိမ္း အနည္းငယ္ကြဲျပားတဲ့ "အသံကြဲျမန္မာစကား" ။
၃။ အဲဒီလိုစကားအားလံုးနွင့္ အေျခခံတူညီတဲ့ "ေရွးဦးျမန္မာစကား"။
ဘာသာေဗဒအရ ျမန္မာနိုင္ငံသား(၁၀)ဦးမွာ (၈)ဦးက ျမန္မာအစုဝင္စကားတစ္ခုခုကို ေျပာသူေတြျဖစ္တယ္။
၁။ ျမန္မာစကားေျပာသူတို႔ရဲ႕ အခ်က္အခ်ာေဒသ
တစ္နိုင္ငံလံုး အနွ႔ံအျပားေျပာၾကေပမယ့္ မႏၲေလး၊ ေ႐ႊဘို၊ စစ္ကိုင္း၊ ပခုကၠဴ၊ ျမင္းၿခံ၊ ေက်ာက္ဆည္၊ မိတၳီလာခရိုင္ေတြမွာ အဓိက အမ်ားဆံုးေျပာဆိုၾကတယ္။
၂။ အသံကြဲျမန္မာစကားေျပာသူမ်ား(ရခိုင္၊ ေယာ၊ ေခ်ာင္းသား၊ ထားဝယ္၊ ၿမိတ္၊ ဓႏု၊ ေတာင္ရိုး၊ အင္းသား စသည္)
အေနာက္ဘက္ ရမ္းၿဗဲခိုင္နွင့္စစ္ေတြခရိုင္(ရခိုင္စကား)၊ ပခုကၠဴခရိုင္ ထီးလင္းနွင့္ ေဆာေဒသ(ေယာစကား)၊ ခ်င္းဝိေသသတိုင္း ေတာင္ပိုင္း ကုလားတန္ျမစ္ရိုးတစ္ေလ်ွာက္(ေခ်ာင္းသားစကား)၊ အေရွ႕ပါကစၥတန္(အေနာက္ဘက္သားတို႔ေျပာတဲ့ရခိုင္စကား၊ ေျမာက္ဘက္သားတို႔ေျပာတဲ့ေခ်ာင္းသားစကား) ၊ ေတာင္ဘက္မွာ ထားဝယ္ခရိုင္(ထားဝယ္စကား)၊ ၿမိတ္ခရိုင္(ၿမိတ္စကား)၊ ရွမ္းျပည္ေျမလတ္ရဲ႕ အေနာက္စြန္တစ္ေလ်ွာက္က ဓႏုစကား၊ သူတို႔ရဲ႕အေရွ႕ဘက္က ေတာင္ရိုးစကား၊ အင္းေလးကန္တစ္ဝိုက္က အင္းသားစကား စသျဖင့္ အသံကြဲျမန္မာစကားေျပာတိုင္းရင္းသားေတြရွိတယ္။ အသံကြဲျမန္မာစကားေတြဆိုေပမယ့္ ဓႏု ၊ ေတာင္ရိုး၊ အင္းသားစတဲ့ ကုန္းျမင့္ေနတိုင္းရင္းသားေတြဟာ ေျမျပန္႔ေန အသံကြဲျမန္မာစကားေျပာတိုင္းရင္းသားေတြနွင့္ စကားသံ၊ ယဥ္းေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံ၊ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈေတြ ကြဲျပားၾကတယ္။ ရွမ္းျပည္ေျမလတ္ကုန္းျမင့္ေန အသံကြဲျမန္မာတိုင္းရင္းသားေတြဟာ ျမန္မာေျမျပန္႔ဘက္ကိုေျပာင္းေ႐ႊ႕ၾကစဥ္က လိုက္ပါမလာဘဲ ခ်န္ေနရစ္ၾကသူေတြျဖစ္တယ္။
၃။ ေရွးဦးျမန္မာစကားေျပာသူမ်ား(မရူ၊ အဇီး၊ မိုင္းသာ-အခ်န္း၊ လရွီ၊ ဖြန္း စသည္)
ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း နမၼတူေဒသနွင့္ ကခ်င္ျပည္ေျမာက္ပိုင္း ေလာေခါင္နယ္နွင့္ေထာေဂါတစ္ဝိုက္ ေမချမစ္ဝွမ္းက မရူတိုင္းရင္းသား၊ ရွမ္းျပည္ေျမာက္ပိုင္း ကြတ္ခိုင္နယ္ ျမန္မာတရုတ္နယ္စပ္တစ္ေလ်ွာက္နွင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဧရာဝတီျမစ္အေရွ႕ဘက္ ဆမားနယ္တစ္ဝိုက္ရွိ အဇီးေခၚ ဇီးတိုင္းရင္းသား၊ ဗန္းေမာ္နယ္မွာအနည္းငယ္ေတြ႕ရၿပီး ယူနန္နယ္ ဟိုသာနွင့္လသာမွာေတြ႕ရတဲ့ မိုင္းသာေခၚ အခ်န္းတိုင္းရင္းသား၊ ဆမားနယ္ရဲ႕ေျမာက္ဘက္ဆဒံုနယ္နွင့္ ေလာေခါင္နယ္ေတာင္ပိုင္းက လရွီတိုင္းရင္းသား၊ ဗန္းေမာ္ခရိုင္နွင့္ျမစ္ႀကီးနားခရိုင္ဆံုရာ ဧရာဝတီပထမျမစ္က်ဥ္းက ဖြန္းတိုင္းရင္းသား စတဲ့တိုင္းရင္းသားေတြဟာ အေျခခံတူ ျမန္မာအသံကြဲစကားေျပာ ေရွးျမန္မာေတြျဖစ္တယ္။
* ေအဒီ၉ရာစုအတြင္း သေရေခတၱရာနွင့္ သုဝဏၰပူမိကိုဝင္ေရာက္တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ခဲ့တဲ့ နန္ေစာစစ္တပ္ေတြထဲမွာ တိဗက္ျမန္မာအႏြယ္ ေရွးျမန္မာေတြလည္း ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ခဲ့ၾကတယ္။ ေရွးက ပညာရွင္ေတြက နန္ေစာကို ရွမ္းလို႔ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းသုေတသနျပဳခ်က္ေတြအရ နန္ေစာနိုင္ငံမွာ ေလာေလာအစုဝင္ တိဗက္ျမန္မာေတြအမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ထိုင္းတရုတ္အႏြယ္(ရွမ္း)ေတြက အနည္းငယ္ပဲရွိေၾကာင္း သိရပါတယ္။
နန္ေစာသားေတြဟာ ဖခင္အမည္ရဲ႕ေနာက္ဆံုးစာလံုးကို သားရဲ႕အစဆံုးစာလံုးအျဖစ္ အသံုးျပဳၾကတယ္။
ဥပမာ။ ။ ေလာ္ရွဲင့္
ရွဲင့္ေလာ္ဖီ
ဖီေလာ္ေကာ
ေကာေလာ္ဖွဲင့္
ဖွဲင့္က်ာယီ
ယီမိုယြန္
တိဗက္ျမန္မာအႏြယ္ျဖစ္တဲ့ပ်ဴေတြလည္း အဲဒီအတိုင္းပဲ မွည့္ေခၚတဲ့ဓေလ့ရွိတယ္။ ျမန္မာရာဇဝင္က်မ္းေတြမွာ ပ်ဴေစာထီးရဲ႕အဆက္အႏြယ္ေတြကို အဲဒီအတိုင္း အမည္ေပးထားပါတယ္။
- ပ်ဴေစာထီး
ထီးမင္းယာဥ္
ယာဥ္မင္းပိုက္
ပိုက္လည္ေသည္
ေသည္လည္ေၾကာင္
ေၾကာင္တူရစ္ ။
ေရွးျမန္မာအႏြယ္ျဖစ္တဲ့ မရူတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ မ်ိဳးႏြယ္စဥ္အလိုက္ အမည္ေပးပံု--
- ေတာင္ခြန္
ခြန္က်ဳင္း
က်ဳင္းလုမ္း
ေရွးျမန္မာအႏြယ္ လရွီတိုင္းရင္းသားေတြ အမည္ေပးပံု ...
- လံုခ်န္
ခ်န္လန္း
လန္းတင့္
ဒီေန႔ေခတ္ ျမန္မာအမ်ားစုက ဒီလိုအမည္ေပးတဲ့ဓေလ့ကို မလိုက္နာၾကေတာ့ေပမယ့္ ေရွးယခင္ပ်ဴေတြ၊ ယေန႔ မရူ၊ လရွီ
တိုင္းရင္းသားတခ်ိဳ႕ေတြက လိုက္နာေနဆဲျဖစ္လို႔ နန္ေစာနွင့္ဆက္ႏြယ္မႈကို တစ္ပိုင္းတစ္စေတြ႕ရတယ္။
ဒါ့အျပင္ နန္ေစာနွင့္ေရွးျမန္မာအႏြယ္ေတြဟာ ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာနွင့္ သမိုင္းဦး ဒဏ္ဍာရီေတြလည္း နီးနီးစပ္စပ္တူညီေနတာေတြ႕ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နန္ေစာဟာ ေလာ္ေလာ္အစုဝင္ တိဗက္ျမန္မာအႏြယ္ေတြျဖစ္ေၾကာင္း သိနိုင္ပါတယ္။
** ေညာင္ဦးေစာရဟန္းက မင္းသမီးညီအစ္မေတာ္သံံုးပါးကို မိဖုရားေျမႇာက္တယ္။ အႀကီးမနွင့္ က်ည္းဆိုးကို ကိုယ္ဝန္၉လ ၊ အလတ္မနွင့္ စုကၠေတးကို ကိုယ္ဝန္ ၆လ ေလာက္မွာ ေစာရဟန္း အနိစၥေရာက္တယ္။
ေစာရဟန္းေနာက္ ကြမ္းေဆာ္ေၾကာင္ျဖဴ မင္းျဖစ္တယ္။ ကြမ္းေဆာ္ကလည္း အဲဒီမင္းသမီးသံုးပါးကိုပဲ မိဖုရားေျမႇာက္တယ္။ အငယ္မနွင့္ အေနာ္ရထာမင္းေစာကို ကိုယ္ဝန္လြယ္ၿပီး ဖြားျမင္တယ္။
ေအဒီ ၁၀၄၄ ခုနွစ္မွာ အေနာ္ရထာ နန္းတက္တယ္။
__________________________________
#မွတ္ခ်က္_၁
ဒီစာစုတစ္ခုလံုးဟာ ဆရာဗိုလ္မွဴးဘရွင္ရဲ႕ အေနာ္ရထာအရင္ကျမန္မာနိုင္ငံစာအုပ္ကို ကိုကားၿပီး ေရးထားပါတယ္။ ဆရာ႕စာအုပ္ကိုဖတ္ရင္း ေရးမွတ္ထားတဲ့မွတ္စုေတြကို အဆင္ေျပသလို ျပန္လည္စုစည္းေရးသားျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
အျခားဘယ္စာအုပ္စာတမ္းနွင့္မွ တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးတာမ်ိဳးမလုပ္ထားတဲ့အတြက္ မွားျခင္း မွန္ျခင္း ဆိုတာထက္ မွတ္စုတိုအေနနွင့္သာ ေရးသားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
#မွတ္ခ်က္_၂
[ ] ကြင္းထဲမွာ ေဖာ္ျပေရးသားထားတာေတြ
ကေတာ့ ဗိုလ္မွဴးဘရွင္ရဲ႕စာအုပ္ထဲကမဟုတ္ဘဲ
က်ေနာ့္အျမင္သက္သက္ကို ေရးထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
#မွတ္ခ်က္_၃
ေနာက္ဆံုး ေရဒီယိုကာဗြန္စမ္းသပ္ခ်က္မ်ားအရ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းသက္တမ္းက BC2ရာစုခန္႔ျဖစ္ၿပီး ၊ သေရေခတၱရာနိုင္ငံရဲ႕အက်ယ္အဝန္းကိုေရးထိုးထားတဲ့ အတိတ်ာမင္း ေက်ာက္အရိုးအိုးစာမွာ ကတူးတိုင္းဆိုၿပီး ေဖာ္ျပပါရွိေၾကာင္းသိရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ BC2ရာစုေလာက္မွာ ပ်ဴ/ဗမာ/သက္-ကတူး ေတြဟာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ၾကၿပီလို႔ ယူဆနိုင္ပါတယ္။
#ဗဟုသုတအလို႔ငွာျဖင့္_
#သန္းနိုင္(19.9.2016)
#ေနျမန္မာ(ေ႐ႊကတူး)







0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္