ေက်ာက္စာ



ေရွးလူမ်ားသည္ အေျကာင္းအရာတစ္ခု⁠ခုကို ေပ်ာက္ပ်က္မသြားရေအာင္ မွတ္သားထားလိုလွ်င္ ေက်ာက္တိုင္ေက်ာက္တံုးမ်ားတြင္ ေရးထိုး၍ ထားတတ္ျကသည္။ ထိုသို့ ေရးမွတ္ထားျခင္းမ်ိုးကို ကမၸည္းေက်ာက္စာေရးထိုးသည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္သည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚျကသည္။ ေက်ာက္စာမ်ားကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ ေခတ္က ယံုျကည္မႈ အယူဝါဒ၊ ယဉ္ေက်းမႈ အနုပညာမ်ားနွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရးမ်ားကို မွန္းဆအကဲခတ္နိုင္ရကား ေက်ာက္စာမ်ားသည္ နိုင္ငံသမိုင္းကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူ ေပးနိုင္ေလသည္။ ကမၻာေပၚတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္းဓေလ့ ေပၚေပါက္သည္မွာ ဘီစီ ၃၆၀ဝ ခန့္ကပင္ ျဖစ္ဟန္တူသည္။ ေရွးဦးစြာ ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ လူမ်ိုးမွာ အီဂ်စ္လူမ်ိုး ျဖစ္သည္။ အီဂ်စ္ ျပည္သားမ်ားသည္ ဟိုင္ယာရိုဂလစ္ေခၚ ရုပ္ပံုစာ အမွတ္အသားျဖင့္ ဘုရင္သခၤ࿿်ိုင္းမ်ား၊ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အဦးမ်ားတြင္ ေရးထိုးထားခဲ့ျကသည္။ ထိုေနာက္ နွစ္ေပါင္း ၂၀ဝ ခန့္ျကာေသာအခါ ေဘဘီလံုးနိုင္ငံနွင့္ အျခားေျမထဲပင္လယ္ေဒသမ်ားတြင္ စာေရးစာဖတ္ပညာမ်ား တတ္ေျမာက္တိုးတက္လာခဲ့ရာ ထိုအရပ္ေဒသမ်ားတြင္လည္း ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ ဓေလ့မ်ား ေပၚေပါက္လာေလသည္။ အီဂ်စ္နိုင္ငံ၊ စပိန္နိုင္ငံနွင့္ ေျမထဲပင္လယ္ အေရွ့ပိုင္းနိုင္ငံမ်ားတြင္ ေတြ့ရွိရေသာ ရုပ္ပံုစာအမွတ္အသား အမ်ိုးေပါင္း ၃၀ဝေက်ာ္တို့မွာ တစ္နိုင္ငံနွင့္ တစ္နိုင္ငံ မ်ားစြာ တူညီေလသည္။ အီဂ်စ္နိုင္ငံ၌ ဘီစီ ၃၄၀⁠ဝမွ ၂၇၀ဝ အထိ နွစ္အမည္မ်ားကို ေရးမွတ္ထားခဲ့ေသာ ေက်ာက္တံုးတစ္ခုကို ေတြ့ရွိသျဖင့္ ယခုအခါ စစၥလီကြ်န္း ပါလာမိုျပတိုက္တြင္ ထားရွိေလသည္။ ထိုေက်ာက္တံုးကို ပါလာမိုေက်ာက္စာဟု ေခၚတြင္လွ်က္ ရွိသည္။ ထိုမွတပါး ေဘဘီလံုးနိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၂၀⁠ဝ၀ ေက်ာ္က စိုက္ထူခဲ့ေသာ ဟမၼူရာဘီဘုရင္၏ ဥပေဒေက်ာက္စာတိုင္ျကီးသည္လည္းေကာင္း၊ အဆီးရီးယားနိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၇၀ဝ ခန့္က ဆင္နာကရစ္ ဘုရင္ စိုက္ထူခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာတိုင္သည္လည္းေကာင္း၊ ဘီစီ ၂၀ဝ ခန့္က အီဂ်စ္နိုင္ငံတြင္ စိုက္ထူခဲ့ေသာ ရိုဇက္တာေက်ာက္စာတိုင္လည္းေကာင္း ထင္ရွားေသာ ေက်ာက္စာေဟာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ ရိုဇက္တာေက်ာက္စာတိုင္မွာ ဟိုင္ယာရိုဂ လစ္ဖစ္ေခၚ ရုပ္ပံုစာေရးနည္း၊ ဒီမိုတစ္ေရးနည္း၊ ဂရိေရးနည္းဟူ၍ ၃ မ်ိုး ေရးထိုးထားေလသည္။ ျပစ္သစ္လူမ်ိုး ရွမ္ပိုလီယန္ဆိုသူသည္ ထိုေက်ာက္စာတြင္ ပါရွိေသာ ေရွးအီဂ်စ္စကားကို အနက္ေဖာ္ျပရာတြင္ အနွစ္ ၂၀ တိုင္⁠တိုင္ျကာမွ ေအာင္ျမင္ေလသည္။၊ ထိုေက်ာက္စာကို ယခုအခါ ျဗိတိသွ်ျပတိုက္တြင္ ေတြ့ျမင္နိုင္သည္။ အေမရိကတြင္လည္း ေရွးေဟာင္း ေက်ာက္စာမ်ားကို ေတြ့ရွိရသည္။ ေျမာက္အေမရိကတိုက္ မကၠဆီကိုနိုင္ငံေတာင္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ျကခဲ့ျကေသာ "မာယာ"ေခၚ လူမ်ိုးတစ္မ်ိုးသည္ ဘီစီ ၆၀⁠ဝ ေက်ာ္ကပင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း ျပုလုပ္ခဲ့ျကသည္။ သူတို့ အသံုးျပုေသာ မွတ္သားနည္းမွလည္း ရုပ္ပံုေရးထိုး မွတ္သားနည္းပင္ ျဖစ္သည္။ အိနၵိယနိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း ေပၚေပါက္သည့္ ေခတ္မွာ ေရွးအီဂ်စ္နိုင္ငံ ေဘဘီလံုးနိုင္ငံမ်ား၏ ယဉ္ေက်းမႈးေခတ္နွင့္ တစ္ေခတ္တည္းမွာပင္ ျဖစ္သည္။ သိနၵုျမစ္ဝွမ္း မိုဟန္ဂ်ိုဒါရိုဟာရပ္ပ အရပ္မ်ားမွ တူးေဖာ္ေတြ့ရွိရေသာ အခ်ို့ေက်ာက္စာတို့ကို ယခုတိုင္ အနက္ေဖာ္၍ မရရွိေသးေခ်။ အိနၵိယနိုင္ငံ၌ အျခားထင္ရွားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ဘီစီ ၂၅၀ ခန့္က စိုက္ထူခဲ့ေသာ သီရိဓမၼာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သီရိဓမၼာေသာကမင္းတရားျကီးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာနွင့္ စပ္လ်ဉ္းသည့္ ထင္ရွားေသာ ေနရာမ်ားတြင္ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ား စိုက္ထူခဲ့သည္သာမက ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ဆံုးမဩဝါဒမ်ားကိုလည္း နိုင္ငံေတာ္အတြင္း အနွံ့အျပား ေနရာမ်ား၌ ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေစခဲ့သည္။ သီရိဓမၼာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားကို ျဗာဟၼီအကၡရာ၊ ခေရာ့ရွတီအကၡရာမ်ားျဖင့္ ေရးထိုးခဲ့ေလသည္။ တရုတ္နိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၂၀⁠ဝ၀ ခန့္ ရွန္မင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ စာေပေရးသားမႈကို တတ္ေျမာက္ျကေသာ္လည္း ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေလ့မရွိဘဲ ဆင္စြယ္၊ လိပ္ခြံ၊ အရိုးမ်ားနွင့္ ဝါးမ်ားအေပၚတြင္သာ ေရးမွတ္ေလ့ရွိေလသည္။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၂၀ဝ ခန့္တြင္မွ တရုတ္စာေကာင္းေပေကာင္းမ်ားကို ေက်ာက္ျပားမ်ားေပၚတြင္ ေရးထိုး၍ ထိုမွတဆင့္ စကၠူျဖင့္ ကူးယူေသာ စနစ္ကို အသံုးျပုျကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း အေလ့အထမွာ သေရေခတၱရာေခတ္ကပင္ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။ သေရေခတၱရာျမို့ေဟာင္းေနရာမွ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေက်ာက္အရိုးအိုးမ်ားတြင္ ပ်ူဘုရင္ဘြဲ့မ်ားနွင့္ ထိုမင္းမ်ား၏ နတ္ရြာစံ သကၠရာဇ္မ်ား ေရးထိုးထားသည္ကို ေတြ့ရသည္။ ပုဂံေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိုးတို့သည္ အထူးသျဖင့္ ဘုရားေက်ာင္း ေဆာက္၊ စေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ား ျပုျပီးသည့္အခါ အလႉပစၥည္းစာရင္းနွင့္တကြ ဆုေတာင္းစာ၊ က်ိန္စာမ်ားကို ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေသာအားျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ျကေလသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံအရပ္ရပ္တြင္ ပ်ူ၊ မြန္စာ၊ ျမန္မာစာ၊ ပါဠိစာ၊ သကၠဋစာ စသည္တို့ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ေက်ာက္စာအမ်ားေတြ့ရရွိရသည္။ ထိုျပင္ ဒူးဂဏန္း ေျကးဂဏန္းမ်ားျဖင့္ ေရးသားထားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း ေတြ့ရွိရေသာ ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ပုဂံျမို့မွ ျမေစတီေက်ာက္စာမွာ အထူးအေရးပါ အရာေရာက္ေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာက္စာမွာ အေျကာင္းအရာ တစ္မ်ိုးတည္းကို ေက်ာက္တိုင္ ၄ မ်က္နွာတြင္ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ပါဠိ၊ ပ်ူ တည္းဟူေသာ ဘာသာျကီး ၄ မ်ိုးျဖင့္ အသီးသီး ေရးထိုးထားခဲ့ေလသည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ပုဂံေခတ္၌ သံုးနႈန္းေသာ ဘာသာစကားမ်ားကို သိရွိနိုင္သည့္အျပင္ ျမန္မာနိုင္ငံသမိုင္းအတြက္ သကၠရာဇ္ အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္း တိက်စြာ သိနိုင္ေပသည္။ ကမၻာ့ေက်ာက္စာမ်ား သမိုင္းတြင္ ပဉၥမသံဂါယနာတင္ မင္းတုန္းမင္းတရားျကီး၏ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ပိဋိကတ္ေက်ာက္စာမ်ားသည္လည္း အေရးျကီးေသာ အခန္းတစ္ခုအျဖစ္ ပါဝင္သည္။ ပဉၥမသံဂါယနာတင္ျပီးေနာက္ မင္းတုန္းမင္းျကီးသည္ ပိဋိကတ္ေတာ္မ်ား အဓြန္ရွည္ တည္တံ့ေစအံ့ေသာငွာ ဝိနည္း ပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၁⁠၁၁ေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ အဘိဓမၼာပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၂၀၈ခုေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ သုတၱန္ပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၄၁၀ ေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ အသီးသီး ေရးထိုးကာ ေက်ာက္ထပ္အကၡရာတင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ေက်ာက္ခ်ပ္ေရစုစုေပါင္း ၇၁၉ ခ်ပ္ရွိ၍ ကမၸည္းေရးထိုးရာ၌ ၇နွစ္နွင့္ ၅ လေက်ာ္မွ် ျကာျမင့္ေလသည္။ ထိုပိဋိကတ္ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ားကို ကုသိုလ္ေတာ္ ဘုရား ေစတီမဟာရံအတြင္း လိုဏ္ဂူ ျပႆာဒ္မ်ားျဖင့္ တည္ထားကိုးကြယ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္းဓေလ့မွာ ယခုတိုင္ ထင္ရွားလ်က္ရွိေသးသည္။ သို့ရာတြင္ ယေန့ေခတ္ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျမန္မာဘာသာသက္သက္ျဖင့္ ျဖစ္၍ ေရးထိုးပံုမွာလည္း ယခင္ေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ား ေရးထိုးပံုနွင့္ မတူေပ။ ေရွးေခတ္က မန္က်ည္းေစ့ အကၡရာျဖင့္ ေရးထိုးျကေသာ္လည္း ေနွာင္းေခတ္မ်ား၌မူ အကၡရာဝန္းျဖင့္သာ ေရးထိုးေလ့ရွိျကေလသည္။


[၁]
ကိုးကား
ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အပိုင္း၂။ အတြဲက

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္