ပ်ဴႏွင့္ေျပာ့ ဦးျမင့္ေအာင္










ျမေစတီေက်ာက္စာေခၚ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာကို ေဒါက္တာ စီ-အို-ဗလဂ္ဒင္ ေဖၚထုတ္ဖတ္ရႈခဲ့စဥ္ ၁၉၁၁-ခုႏွစ္ေလာက္ကပင္ ယင္းေက်ာက္စာတြင္ ေရးထိုးခဲ့သည့္ ဘာသာစကား ၄-မ်ိဳးအနက္ တမ်ိဳးသည္ ]]ပ်ဴ}}ဘာသာစကားျဖစ္သည္ဟု ေဖၚထုတ္ႏိုင္ခဲ့ ေပသည္။ ထိုသို႔ ေဖၚထုတ္ရာ၌ ဗလဂ္ဒင္က-

အဆိုပါ ဘာသာစကားကို ပ်ဴ}ဟူ၍ အမည္ေပးရာ၌ ျမန္မာတို႔၏ရိုးရာသမိုင္းအ စဥ္အလာ အျမင္မွ ရႈပါေသာ္ မျဖစ္ႏိုင္စရာ အေၾကာင္းမရွိေခ်}}ဟု ဆိုခဲ့ဖူးသည္။ (ျမန္မာ ျပည္ေက်ာက္စာ စာေစာင္ (ႏစငါမေ့ငစ  ႀငမာေညငခေ)  အတြဲ ၁၊ အပိုင္း ၁၊ ျပန္လည္ ပံုႏွိပ္ျခင္း။ ၁၉၇၂၊ စာ ၆၁)

ခရစ္ရာစုႏွစ္ အေစာပိုင္းကာလ ျမန္မာႏိုင္ငံေျမာက္ပိုင္းႏွင့္အလယ္ပိုင္းေဒသမ်ား တြင္ ပ်ဴတို႔ အပ်ံ႕အႏွံ႔ေနထိုင္ခဲ့ၾကဟန္တူသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပ်ဴတို႔၏ၿမိဳ႕ျပ ႏိုင္ငံၿမိဳ႕ရိုးၿမိဳ႕တာ အျြကင္းအက်န္မ်ား၊ ေက်ာက္စာမ်ား၊ အရိုးအိုးမ်ား၊ ျမန္မာႏွင့္တရုတ္ သမိုင္းစာေပမ်ားက ေဖၚျပေနၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဘိုးေတာ္ ဘုရားလက္ထက္တြင္ မံုေရႊးေဇတဝန္ဆရာေတာ္ ျပဳစုခဲ့ေသာ က်မ္းတဆူျဖစ္သည့္ ေစတီ
ယကထာက်မ္းႏွင့္ဇမၺဴ႕ကြန္ျခာက်မ္းတို႔တြင္  အလယ္ပိုင္း  ျမန္မာႏိုင္ငံေဒသအႏွံ႔၌  ပ်ဴတို႔
ေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေဖၚထုတ္ေရးသားထားၾကသည္။

ပ်ဴဘာသာစကား၊ ပ်ဴလူမ်ိဳးအေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ေရွးဦးသုေတသနျပဳခဲ့ၾကသူ ေဒါက္တာဗလက္ဒင္ႏွင့္ေက်ာက္စာဝန္ ေတာ္စိန္ခိုတို႔ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ေရးသား ဆက္သြယ္ခဲ့ၾကေသာ စာမ်ား(ေတာ္စိန္ခို၏ ၁၉၀၄-ခုႏွစ္အစီရင္ခံစာ စာမ်က္ႏွာ ၅)အရ
ရမည္းသင္းနယ္ ေညာင္လြန္႔တြင္ ဗဥေခၚ လူမ်ိဳးစု တစုရွိခဲ့ဖူးေၾကာင္း၊ ယင္းတို႔သည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ေတာင္သူလူမ်ိဳးတို႔ႏွင့္တူသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သထံုနယ္မွ ေတာင္သူတို႔သည္ သူတို႔ကိုယ္ကို သူတို႔ ဖအို သို႔မဟုတ္ ေရွးေဟာင္းဖခင္မ်ားဟု ေခၚဆို ခဲ့ၾကေၾကာင္း သိရွိခဲ့ရသည္။

ပ်ဴတို႔ကို တရုတ္တို႔က ]]ေဖ်ာက္}}ဟု ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ယင္းတို႔သည္ တိဗက္-ျမန္မာ အႏြယ္ဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္မလာၾကမီ တရုတ္ျမန္မာ နယ္စပ္ျဖစ္ ေသာ ယုန္ခ်န္၏အေနာက္ေတာင္အရပ္တြင္ ခရစ္ႏွစ္ဦးက စ၍ ကာလရွည္ၾကာစြာ ေန ထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေဖၚထုတ္ထားျပီး ျဖစ္၏(ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာရာ ဇဝင္၊ ၁၉၆၄၊ စာ ၃၉)ပုဂံမင္းဆက္ က်န္စစ္သားမင္း၏နန္းတည္ေက်ာက္စာတြင္ ပ်ဴတို႔ ကို မြန္တို႔က ]]တီစုလ္}}ဟု ေခၚခဲ့ၾက၏။ ဤသည္ကို ပါေမာကၡ ဂ်ီ-အိပ္ခ်္-လုစ္ က တိစုလ္ သည္ ပ်ဴလူမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္း ဆက္စပ္ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ (ြ.ံ.ဴကခန ဓႊ့န ဗညခငနညအ ဏပကဓ


ႀွြ်ၤဗဏ ၿသ.၂ယ၁၉၆၀ယ ဏ-၃၀၉)  လုစ္ကပင္ ဆက္လက္၍ ပ်ဴတို႔သည္ သူတို႔ကိုယ္ သူတို႔
]]ထု-ေလာ-က်ဴ}}ေခၚခဲ့ျပီး ဂ်ာဗားသားတို႔က ]]ထု-လီ-ခ်ဴ}}ဟု ေခၚခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။

ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာင္း သုေတသနျပဳရာတြင္ ျဗိတိသွ်အစိုးရလက္ထက္ မိတၳီလာ တိုင္းမင္းၾကီးတဦးက ၁၂-၃-၁၉၀၃ ရက္စြဲပါ ေပးစာအမွတ္ ၂၉ စီျဖင့္ ရမည္းသင္းစီရင္ စု ေညာင္ကိုင္းရြာ၊ ေညာင္ကိုင္းေခ်ာင္းအတြင္း အုတ္အေဆာက္အအံုမ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ ယင္းတို႔သည္ ပ်ဴအုတ္ဂူမ်ားျဖစ္သည္ဟု ေဒသခံမ်ား ေျပာဆိုမွတ္သားထားၾက ေၾကာင္း၊ တေနရာတြင္ လူရိုးမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရေၾကာင္း ေတာ္စိန္ခိုထံ ေရးသားေဖၚျပ ၍ အေၾကာင္းၾကားခဲ့ဖူးသည္။

သို႔ေသာ္ ထိုစဥ္က ေတာ္စိန္ခိုသည္ အဆိုပါ ေညာင္ကိုင္းရြာဘက္သို႔ ခရီးဆက္ႏိုင္ ခဲ့ဟန္ မတူေခ်။ အေၾကာင္းမူ ေညာင္ကိုင္းရြာ ပ်ဴအုတ္ဂူမ်ားအေၾကာင္း ေနာက္ထပ္တစံု တရာ ေဖၚျပထားသည္ကို ေတာ္စိန္ခို၏မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ မေတြ႕ရေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ပ်ဴဘာသာစကားႏွင့္ပတ္သက္၍မူ ေရွးေဟာင္းသုေတသနရံုး(ယခင္ ေက်ာက္ စာရံုး)ဖိုင္နံပါတ္ ၃၀၊ ေဂ်-ေအ၊ ၁၉၁၁-ခုတြင္ ေဒါက္တာဗလဂ္ဒင္ထံမွ ၁၄-၇-၁၉၁၁
ရက္စြဲပါစာ၌ ပ်ဴဘာသာစကားကို မြန္ခမယ္ဘာသာစကားစုတြင္ မထည့္သြင္းႏိုင္ေၾကာင္း၊ ျမေစတီေက်ာက္စာ ပ်ဴမ်က္ႏွာပါ စကားလံုး ေဝါဟာရမ်ားတြင္ ျမန္မာဘာသာႏွင့္နီးစပ္ ေသာ စကားလံုးအေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ရေသာ္လည္း မြန္ႏွင့္နီးစပ္သည့္စကားလံုး တလံုး တည္းသာ ေတြ႕ရေၾကာင္း၊ ပ်ဴသည္ ျမန္မာႏွင့္ဘာသာစကားတြင္ အလွမ္းေဝးသည့္ညီအစ္ ကိုေတာ္စပ္ေၾကာင္း ေဖၚျပပါရွိသည္။ တဆက္တည္းမွာပင္ ရခိုင္ႏွင့္ျမန္မာနယ္စပ္ေတာင္ တန္းမ်ားေပၚရွိ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးတို႔၏ ဘာသာစကားမ်ားကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ပ်ဴဘာ သာစကား ျပႆနာအေပၚ မီးေမာင္းထိုးျပႏိုင္မည္ဟု အၾကံျပဳထားခဲ့သည္။

ပုဂံေခတ္ႏွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ မြန္ဂိုလ္ရာဇဝင္ ယြဲင္-ရွိက ျမန္မာတို႔ကို မိ-အဲန္(ျမန္)ဟု သိ
ရွိမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ေသာ္လည္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကိုမူ ပ်ဴႏိုင္ငံ (ဏဒငေသ-ဳကသ)  ဟုေခၚခဲ့ေၾကာင္း၊ တရုတ္ပညာရွင္ ဦးရည္စိန္ ေရးသားခဲ့ဖူးသည္။ (ဦးရည္စိန္ ]]ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ တိုင္ သို႔ (ရွမ္း)မ်ားဝင္ေရာက္လာပံု}}စာတမ္း၊ ပံုမႏွိပ္၊ စာ ၃၆)။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ရခိုင္မင္း လက်ာ္မင္းနန္ကို အင္အားတသိန္းရွိေသာ ပ်ဴတပ္ႏွင့္အလားတူအင္အားရွိေသာ  မြန္တပ္ ဖြဲ႕မ်ား  အကူအညီျဖင့္  ခရစ္  ၁၁၀၃-ခုႏွစ္တြင္  ပုဂံမင္းဆက္  အေလာင္းစည္သူမင္းက
ရခိုင္ထီးနန္း၌  ျပန္လည္တင္ထားေပးခဲ့ဖူးသည္ကို  အေၾကာင္းျပဳ၍  လက်ာ္မင္းနန္အား
]]ပ်ဴတသိန္းမင္း}}ဟု  ေခၚဆိုအမည္တြင္ခဲ့ေၾကာင္း ရခိုင္ေရွးေဟာင္းသုေတသီ ဦးစံေရႊဘု ေရးသားခဲ့ဖူးသည္။ (႕ ွေည ွ့တန ႀက ဓႊ့န ်အသမပ သ္ ၾေ့ောကညငဓ ဲသကမညေူ သ္ ႀကမာေ ြ်န်နေမခ့ ွသခငနအပယ ဠသူ.ဠႈ ၁၉၁၆ယ စစ.၂၂၇-၉)  ဤအခ်က္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေတာ္စိန္ခိုက


]]ပ်ဴတသိန္းမင္း}}အေခၚအေဝၚသည္ လက်ာ္မင္းနန္အား ထီးနန္းတင္ေပးသူ အေလာင္း စည္သူကို ေခၚေသာအမည္ နာမ ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းခဲ့ဖူးျပီးျဖစ္၏။ (ႊေတ ွနငည ဳသ ဓႀကမာန်န ႈည်ခမငစအငသည ေအ ႀသိါ့ေပေဓ ႏစငါမေစ့ငေ ႈညိငခေယ ဠသူ. ဌႈယ ဏအ.ငငငယ စစ.၁၁၈).

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ပုဂံရာဇဝင္တြင္ ျမန္မာဟူသည္ကား ]]ျပဴသားျပဴေျမး}}ဟူ၍လည္း ေကာင္း၊ သေရေခတၲရာ ပ်က္ဆဲအခါ ]]လ်င္သန္ျမန္မာသူျပဴအခ်င္းခ်င္း ျမန္မာေသာ ျပဴ}} ေခၚသည္ဟူ၍လည္းေကာင္း ေဖၚျပခဲ့ဖူးသည္။ (ပုဂံဝန္ေထာက္မင္း ဦးတင္ – ျမန္မာမင္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု စာတမ္း၊ ဒုတိယပိုင္း၊ ရန္ကုန္ ဗဟိုပံုႏွိပ္တိုက္၊ ၁၉၆၅၊ စာ ၂၉)ပံုဂံ သမုတိရာဇ္ မင္းမွသည္ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္တိုင္ေအာင္ ပ်ဴႏွင့္ျမန္မာတို႔ ေရာစပ္ေနထိုင္သည့္ အေျခအေနမွာ  ပ်ဴလည္း  ျမန္မာ၊  ျမန္မာလည္း  ပ်ဴ ဟုေခၚဆိုႏိုင္ေသာအေျခအေနသို႔ ေရာက္ေနျပီဟု ဆက္စပ္ေဖၚျပေသာ ဆရာၾကီးဦးသာျမတ္(မြန္ျမန္မာ အကၡရာသမိုင္း၊ ရန္ ကုန္၊ စာ ၈)ႏွင့္ပုဂံၿမိဳ႕သည္ပင္လွ်င္ မဆြ၌ ပ်ဴတို႔၏ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္၍ ေနာင္မွသာလွ်င္ ျမန္ မာတို႔က ပ်ဴတို႔ကို ဆက္ခံသိမ္းပိုက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆခဲ့ေသာဆရာၾကီးဦးဖိုးလတ္(ပုဂံရက္ သတၲပတ္ ေဟာေျပာခ်က္မ်ား ရန္ကုန္၊ အစိုးရပံုႏွိပ္တိုက္၊ ၁၉၆၁၊ စာ ၁၉)တို႔၏အယူအ ဆမ်ားအရ ပ်ဴႏွင့္ျမန္မာတို႔သည္ သေရေခတၲရာအပ်က္ ပုဂံေခတ္ဦးကပင္ ခြဲျခား၍မရ ေအာင္ တသားတည္းျဖစ္ခဲ့ၾကဟန္တူသည္။

ဤအခ်က္ကို ပုဂံေခတ္ထိုး ေက်ာက္စာအခ်ိဳ႕က သြယ္ဝိုက္ေထာက္ခံေနသည္ကို လည္း ေတြ႕ရသည္။ သကၠရာဇ္ ၆၀၄-ခုႏွစ္ထိုး ေညာင္ရမ္းၾကီးသမီးေက်ာက္စာ၊ ေတာင္ ဘက္ေက်ာက္ခ်ပ္၊ ေၾကာင္းေရ ၂၃-တြင္

]]ပ်ဴေမာင္မအိုအ္ပႅညသင္}}

ဆိုေသာအမည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အို႔ျပည္သင္ဟူေသာ အမည္သည္ ပုဂံေခတ္ အမ်ိဳးသမီး အမည္တခု ျဖစ္၍ ပ်ဴေမာင္းမတဦးက အို႔ျပည့္သင္ဟူေသာ ျမန္မာအမည္ခံလိုက္ပံုကို ဤ ေက်ာက္စာျဖင့္ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ရွိရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ သကၠရာဇ္
၆၃၄-ခုႏွစ္ထိုး သစ္မထီးေက်ာက္စာ မ်က္ႏွာဘက္ ေၾကာင္းေရ ၁၆-တြင္

]]ကြန္ေျပာက္ေစာအၤေသာပႅငဲငထြယ္၁}}ဆိုသည့္ အေရးအသားကိုလည္း ေတြ႕ရ၏။ ဤအေရးအသားကို ယခုေခတ္အေရးျဖင့္ ဖလွယ္လွ်င္ ]]ကြန္းေျပာက္ေစာင့္ေသာ ေျပာ့ ငယ္ငထြယ္၁}}ဟု ရပါမည္။ ယင္း၏အဓိပၸါယ္သည္ အေျပာက္အမႊမ္းမ်ား ျခယ္လွယ္ထား
ရွိသည့္ နန္းေတာ္ သို႔မဟုတ္ အိမ္ေတာ္ကို ေစာင့္ရသည့္ မင္းမႈထမ္း ေျပာ့လူမ်ိဳး ငထြယ္
ဟုရေပမည္။


ဤတြင္ ပ်ဴႏွင့္ေျပာ့သည္ အတူတူ ျဖစ္ၾကသေလာဟူေသာ အေမးပုစၦာ ေပၚလာ သည္။ ဤအေမးကို မေျဖမီ ပ်ဴအမည္ကို လူမ်ိဳး၌ ယွဥ္တြဲသံုးစြဲေၾကာင္း အင္းဝေခတ္တိုင္ ေအာင္ အေထာက္အထားေတြ႕ရသည္ကို ကနဦးေဖၚျပလိုပါသည္။ သကၠရာဇ္ ၈၇၂-ခုႏွစ္ ထိုး ေရႊနန္းေက်ာ့ရွင္ နရပတိ၏နန္းတည္အခမ္းအနား ေက်ာက္စာ၊ ေၾကာင္းေရ ၇၀-တြင္

]]ပံုဏာသၼီ၊ ပ်ဴသၼီတိုဝ္ ဝအၤေသာ တရာသွ်စ္မ်င္}}ဟူ၍ ေတြ႕ရသည္။ ဤအခ်က္ကို ေထာက္လွ်င္ အင္းဝေခတ္တိုင္ေအာင္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔ ရွိေနေသးေၾကာင္း သိရ၏။

ပ်ဴႏွင့္ေျပာ့သည္ အတူတူ ျဖစ္ မျဖစ္ ဤသို႔ ေျဖလိုပါသည္။ ကရင္အမ်ိဳးသားတို႔ သည္ ျမန္မာတို႔ကို ပေယာ ဟုေခၚၾက၏။ ပေယာတြင္ ပ၌ ယကိုပင့္လိုက္လွ်င္ ေပ်ာျဖစ္ မည္။ ေပ်ာသည္ ေပ်ာ့ႏွင့္အသံအျပင္းအေပါ့သာ ျခားနားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေျပာဟု စာ လံုးေပါင္းမည့္အစား ေပ်ာ့ဟု ေပါင္းသင့္ေၾကာင္း ဦးရည္စိန္က သူ၏အထက္ပါစာတမ္း တြင္ အဆိုျပဳထားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ပုဂံေခတ္ ကုန္ဆံုးလုနီးေသာအခါ ရွမ္းညီေနာင္ အသခၤယာရာဇသႀကႍႏွင့္သီဟသူ တို႔၏ဖခင္ သိခၤဗိုလ္သည္ ဘိႏၷကၿမိဳ႕က ထြက္ခြာလာျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျပာ့တို႔ေနရာ ျမင္ စိုင္းသို႔ေရာက္ခဲ့သည္ဟု မွန္နန္းရာဇဝင္(ပ-တြဲ၊ စာ ၃၉၇)က ဆိုခဲ့သည္။ ေနာင္တြင္ ဤ မင္းညီေနာင္သံုးပါးသည္ ပုဂံမင္းေက်ာ္စြာကို ထီးနန္းမွ ခ်ခဲ့ၾက၏။ ဤသည္ကို အဇာဂရု ပုဏၰားက (ဇာတာေတာ္ပံုရာဇဝင္၊ ရန္ကုန္၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၊ ၁၉၆၀၊ စာ ၄၂ တြင္

ျမင္စိုင္းတြင္ကား ေျပာ့သိခၤဗိုလ္သား မင္းသံုးပါးသည္ သကၠရာဇ္ ၆၆၂-ခုတြင္ ပုဂံ
မင္းရိုးသားေက်ာ္စြာကို နန္းမွ ခ်၍ မင္းသီးျပဳကုန္၏။

ဟူ၍ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည္။ အဇာဂရုပုဏၰား၏အလိုအရ သိခၤဗိုလ္ႏွင့္သားသံုးပါးသည္ ေျပာ့လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၾကသည္ဟု ယူရမည္ကဲ့သို႔ ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ သိခၤဗိုလ္တို႔ ေရာက္လာ ေသာ ေနရာေဒသကိုသာ ေျပာ့တို႔ေနရာ တနည္းအားျဖင့္ ပ်ဴတို႔ေနရာ ျမန္မာႏိုင္ငံဟုဆိုလို
ရင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သိခၤဗိုလ္တို႔ကို ကိုယ္ႏိႈက္က ေျပာ့လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္သည္ဟု အဓိပၸါယ္ မ ေပၚလြင္ေၾကာင္း အထက္က ကိုးကားခဲ့သည့္ မွန္နန္းရာဇဝင္၏အေရးအသားတြင္ သိသာ ထင္ရွားျပီျဖစ္၏။

ဤအခ်က္ကို သမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ႏိုင္ေပေသးသည္။ သေရေခတၲရာ ျပည္ သုပညာနာဂရဆိႏၷမင္းလက္ထက္ ငါ့စေကာ စစ္ေၾကာင့္ ျပည္ပ်က္ခဲ့ရာတြင္ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ ျမန္မာဟူ၍ သံုးစုကြဲခဲ့ၾကျပီး ပ်ဴတို႔သည္ ေတာင္ညိဳ၊ မင္းတုန္းႏွင့္ေနာက္ဆံုး ပုဂံ


အနီးအနား တဝိုက္တြင္ ခဆပဥၥ ကိန္းဝင္ သကၠရာဇ္ ၂၉-ခုႏွစ္၌ အေျခခ်ခဲ့သည္ဟု ဦး
ကုလားမဟာရာဇဝင္ၾကီး(ပထမတြဲ၊ ရန္ကုန၊ ဟံသာဝတီ၊ ၁၉၆၀၊ စာ ၁၃၄)တြင္ ေဖၚျပပါ
ရွိသည္။ ထို႔အျပင္ ပ်ဴေစာထီးမင္း ငယ္စဥ္ဘဝက ေျမခဲတြင္းရြာသူ ပ်ဴအိုလင္မယားက ေမြးစားခဲ့သည့္အမွတ္အသားတရပ္လည္း ရွိခဲ့သည္။

ဤသည္တို႔အျပင္ အျခားပ်ဴေက်ာက္စာ၊ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ျပအျြကင္းအက်န္မ်ားကို ေထာက္ေသာ္ သိခၤဗိုလ္တို႔ကိုယ္ႏိႈက္က ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ားမဟုတ္ႏိုင္ပဲ ျမင္စိုင္းေဒသတြင္ရွိႏွင့္ ျပီးျဖစ္သည့္ ေဒသခံတို႔ကသာ ေျပာ့ သို႔မဟုတ္ ေပ်ာ့လူမ်ိဳး တနည္းအားျဖင့္ ပ်ဴလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာက္စာအေထာက္အထားအရ ပုဂံေခတ္ သကၠရာဇ္ ၆၃၄-ခုႏွစ္က စ၍ ေျပာ့အသံုးကို လူမ်ိဳးႏွင့္ယွဥ္တြဲ၍သံုးစြဲေၾကာင္း စတင္ေတြ႕ရျပီး၊ ယင္းသည္လည္း ကြန္းေျပာက္ကိုေစာင့္ရသူ နန္းတြင္းမင္းမႈထမ္းတဦးျဖစ္ေၾကာင္း သိခဲ့ရျပီျဖစ္သည္။ အင္းဝ ေခတ္ မင္းခမ္းမင္းနားမ်ားအေၾကာင္းကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး အေလာင္းမင္းတရားၾကီး လက္ထက္ေတာ္တြင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ခဲ့သည့္ အင္ရံုဝန္ၾကီးဥဇနာ၏ေလာကဗ်ဴဟာ အင္ရံုစာတမ္း (ရန္ကုန္၊ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ၾကီးဌာန၊ ၁၉၅၈၊ စာ ၁၁၄)တြင္-

]]ဘုရင္ဥကင္ေတာ္ဖြင့္ အခမ္းအနားတြင္ ေျပာ့ၾကီးမွဴးလည္း အလွဴေတာ္ေက်ာက္ စာ ယြန္းေပါင္ ပုရပိုက္ႏွင့္ေနရာက ဦးခ်၍ ေျမနန္းေတာ္ စမုတ္ေဆာင္ ႏွာေယာင္ခန္းေရွ႕ ေတာင္ႏွင့္တူရူတြင္ ပုဆစ္တုပ္၍ အလွဴေတာ္စာ ဖတ္ေလွ်ာက္သည္}}

ဟူ၍ပါရွိသည္။

ဤသည္ကိုေထာက္လွ်င္ ပုဂံေခတ္ကပင္ ေရႊအိမ္ေရႊနန္းႏွင့္နီးစပ္ခဲ့ေသာ ေျပာ့မင္း မႈထမ္းကို အင္းဝေခတ္တြင္ ]]ေျပာ့ၾကီးမွဴး}}အမည္ျဖင့္ အေရးပါေသာ မင္းခမ္းမင္းနား၌ ဆက္လက္ေတြ႕ရွိရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ေျပာ့လူမ်ိဳး၊ ေျပာ့ၾကီးမွဴး အသံုးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပိုင္း
တြင္ ပိုမိုရွင္းလင္းစြာ ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ေျမနန္းစမုတ္ဦး အေရွ႕မင္းတက္ေလွကား
၏အဆင္းေျမျပင္တြင္ ကာရံထားသည့္ ေရႊရာဇမတ္တံခါးလက္ဝဲ လက္ယာက ေျပာ့သား ထုရင္သားတို႔ကို တဘက္စီၾကိမ္စြဲလ်က္ ျမီသရီဟုေခၚေသာ ကတၲီပါနက္ဦးထုပ္အဖ်ား၌ ကြင္းတပ္ေစသည္ကိုေဆာင္း၍၊ အက်ႌလက္က်ယ္ႏွင့္ခစားရသည္။ ယင္းတို႔ကို ၾကီးမွဴးရသူ ကို ေျပာ့မွဴးၾကီးဟု ေခၚေဝၚေၾကာင္း ဦးေမာင္ေမာင္တင္က ေရႊနန္းသံုးေဝါဟာရအဘိဓာန္ (လက္ႏွိပ္စက္မူ၊ အမွတ္စဥ္ ၅၇)တြင္ ရွင္းလင္းေဖၚျပထားသည္။ ေျပာ့လူမ်ိဳးတို႔ကို ခန္႔


ထားေသာေၾကာင့္ ေျပာ့အစုေခၚေၾကာင္းလည္း ဦးတင္က (ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုစာတမ္း၊ ပဥၥမပိုင္း၊ ရန္ကုန္၊ ယဥ္ေက်းမႈဗိမာန္၊ ၁၉၈၃၊ စာ ၁၃၈)တြင္ ရွင္းျပထား၏။ ေျပာ့အစု သည္ လႊတ္ေတာ္အရာရွိမ်ားတြင္ အပါအဝင္ ျဖစ္သည္။

ေျပာ့သည္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးျဖစ္ျပီး ေျပာ့လူမ်ိဳးမင္းမႈထမ္းမ်ားတြင္ ေဆာင္းရေသာေဗာင္း တမာရြက္ခြ်န္၌  ေၾကာ့ကြင္းတပ္ရသည့္  အေၾကာင္းရင္းမွာ ဤသို႔ျဖစ္သည္။ ပ်ဴေစာထီး သည္ ေနမင္းႏွင့္နတ္နဂါးသမီးတို႔ သင့္ရာတြင္ ဖြားျမင္သူဟုအဆိုရွိသည္။ ပ်ဴေစာထီးမင္း ျဖစ္လာေသာအခါ မယ္ေတာ္နတ္နဂါးမင္းသမီးက သားေတာ္ထံ နဂါးအမတ္ ရွစ္ေယာက္ ေစလႊတ္၍ အေစာင့္ထားသည္။ ယင္းနဂါးအမတ္မ်ားသည္ ဂဠဳန္အႏၱရာယ္ကို စိုးေႏွာင့္ သျဖင့္ ယင္းတို႔၏ေဗာင္းတြင္ ေၾကာ့ကြင္းတပ္၍ေဆာင္းၾကသည္။ ဤသည္ကို အစြဲျပဳ၍ ေဗာင္းတမာရြက္ခြ်န္၌ ေၾကာ့ကြင္းတပ္ရသည့္အစဥ္အလာ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္(ေရႊနန္းသံုး ေဝါဟာရအဘိဓာန္၊ အမွတ္စဥ္ ၅၇)

နဂါးအမွတ္တို႔ႏွင့္ပ်ဴေစာထီးမိဘမ်ိဳးရိုးသည္ ဒ႑ာရီဆန္လွသည္ဟု ဆိုေသာ္ ဆို ႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေျပာ့ အစုသားတို႔မွာမူ ေၾကာ့ကြင္းတပ္ ေဗာင္းကို ေဆာင္းရသည့္အခ်က္ေၾကာင့္ ပ်ဴေစာထီးမင္းႏွင့္ဆက္စပ္ေဖၚထုတ္ခြင့္ရေပသည္။ ပ်ဴေစာ ထီးသည္ ပ်ဴတို႔၏အၾကီးအကဲမင္းျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ပ်ဴသည္ပင္လွ်င္ ေျပာ့ သို႔မဟုတ္ ေပ်ာ့ဟု ဆက္စပ္ေပၚလြင္လာသည္။
အခ်ဳပ္ကို ဆိုရလွ်င္ ပ်ဴလူမ်ိဳးတို႔သည္ ပုဂံေခတ္ မတိုင္မီကပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႔၌ ေနထိုင္ၾကီးပြား တိုးတက္ခဲ့ၾကျပီးေနာက္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္ခြဲမရေအာင္ တသားတည္းရွိခဲ့ၾက သည္။

ပုဂံေခတ္တြင္မူ ပ်ဴေမာင္းမအမည္ျဖင့္ နန္းတြင္း၌ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ ပ်ဴအမ်ိဳးသမီးမ်ားရွိသကဲ့သို႔ ေျပာ့အမည္ျဖင့္ အမႈထမ္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့ၾက၏။

ပ်ဴႏွင့္ေျပာ့အသံုးသည္ ပုဂံေခတ္ကတည္းကပင္ ရင္းျမစ္တူ အသြင္ကြဲ ျဖစ္ခဲ့ဟန္တူ
သည္။





ပုဂံေခတ္အကုန္ ျမင္စိုင္း ပင္းယေခတ္ အေရာက္တြင္ ေျပာ့ကို ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႕အ
နီးရွိ ေဒသတခု၌ ေနထိုင္ၾကသူမ်ားအျဖစ္ ေဖၚျပေတြ႕ရွိရျပီး အင္းဝေခတ္တြင္မူ ပ်ဴအမ်ိဳး သမီးမ်ားရွိခဲ့ေၾကာင္း ေက်ာက္စာက သက္ေသခံေန၏။ ထိုအင္းဝေခတ္မွာပင္လွ်င္ ပုဂံ ေခတ္က စတင္ေတြ႕ရွိခဲ့ရေသာ ေျပာ့နန္းတြင္း အမႈထမ္းကို မင္းခမ္းမင္းနားမ်ားတြင္ ပိုမို အေရးပါေသာေနရာ၌ တာဝန္ထမ္းေဆာင္လ်က္ ရွိခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရ၏။


ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္မူ အင္းဝေခတ္ကကဲ့သို႔ ဆက္လက္ အေရးပါလ်က္ရွိေသး သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုရလွ်င္ ပုဂံေခတ္မတိုင္မီကစ၍ ပ်ဴတို႔သည္ ျမန္မာတို႔ႏွင့္တေသြး တည္း တသားတည္း ေရာျြပမ္းေနထိုင္ ခဲ့ၾကျပီးေနာက္ အင္းဝေခတ္တြင္ ပ်ဴေဝါဟာရကို လူ မ်ိဳးအမည္အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေနာက္ ပိုင္း တြင္ ပ်ဴအဆက္အႏြယ္ နန္းတြင္းေျပာ့အမႈထမ္း အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ေကာင္းစြာ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့ ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။


ဦးျမင့္ေအာင္


မွတ္ခ်က္။    ။စာေပလုပ္သားမဂၢဇင္း၊ ၁၉၈၄-ခုႏွစ္၊ ဧျပီလ၊ စာမ်က္ႏွာ-၁၄၅ မွ ၁၄၈ ထိ ၌လာရွိေသာေဆာင္းပါးကို ျပင္ဆင္ျခင္းမရွိဘဲ ရိုက္ႏွိပ္ထားပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္