ၿမိဳ အေနာက္သား(စစ္ေတြ)




ၿမိဳလူမ်ိဳးသည္ ရခိုင္တိုင္းမွ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး တမ်ိဳးျဖစ္၍ ရခိုင္တိုင္းတြင္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း (၁၀ဝ၀)ေက်ာ္ေလာက္ ကပင္ အ ေျခစိုက္ခဲ့သူမ်ားျဖစ္သည္။ ゞင္းတို႔သည္ ယခုအခါ ရခိုင္တိုင္း အႏွံ႔အ ျပားတြင္ ေနထိုင္လ်က္ ရွိၾကသည္။ လူဦးေရ တသိန္းေက်ာ္ခန္႔ရွိသည္။


သမိုင္းအလိုအရ အဆိုျပဳခ်က္ ၂-ခြ

ၿမိဳလူမ်ိဳး၏သမိုင္းေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာင္းၾကည့္လွ်င္ လြန္ခဲ့ ေသာႏွစ္ေပါင္း(၁၀ဝ၀)ေက်ာ္ေလာက္က အိႏၵိယျပည္ မဇၥ်ိမေဒသ၊ ကုႆဝတီျပည္မွ ဘုရင္]]ဝါရဓမၼတူ}}အား တျခားမင္းတပါးက တိုက္ ခိုက္သျဖင့္ ဘုရင္ဝါရဓမၼတူ အေရးနိမ့္ေလ၍ မင္းညီမင္းသားစေသာ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္အေပါင္းတို႔မွာ အသက္ေဘးမွ လြတ္ေျမာက္ရန္အ တြက္ ေျခဦးတည့္ရာသို႔ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ခဲ့ၾကရသည္။

ကုႆဝတီျပည့္ရွင္ဘုရင္ ဝါရဓမၼတူ၏သားေတာ္သည္ ၿမိဳလူ ထုတေသာင္းခန္႔ကို ဦးေဆာင္လ်က္ အာသံနယ္ဖက္သို႔ ထြက္ေျပး တိမ္းေရွာင္လာခဲ့ေလသည္။ ဝါရဓမၼတူ၏သားေတာ္အမည္မွာ ]]ခြာဇ ပုတီး}}ျဖစ္ေလသည္။ ခြာဇပုတီးသည္ အာသံျပည္တြင္ အေျခစိုက္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ေသာ္လည္း အာသံဘုရင္က သေဘာမတူသျဖင့္ အာသံမွ တဆင့္   ကစၦပနဒီျမစ္ဖက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကေလသည္။ ယင္း ေၾကာင့္ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ စစ္တေကာင္းေတာင္တန္းေဒသႏွင့္ရခိုင္ျပည္ အႏွံ႔အျပားတြင္ အေျခစိုက္မိခဲ့ၾကသည္ဟူ၍ သမိုင္းသုေတသီအခ်ိဳ႕က လက္ခံယံုၾကည္ထားၾကေလသည္။

ၿမိဳလူမ်ိဳးမ်ားကို ယေန႔တိုင္ ရခိုင္ျပည္အႏွံ႔အျပားတြင္ ေတြ႕ရွိ ေနရျခင္းကို  ေထာက္ထားျခင္းအားျဖင့္  ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔၏ပင္မမူလေဒသ မွာ ရခိုင္ျပည္သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမွ ဆင္း သက္ဆက္ႏႊယ္လာခဲ့ၾကသူမ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟူ၍ တခ်ိဳ႕ေသာ မႏုႆေဗဒပညာရွင္မ်ားက အဆိုျပဳၾကေလသည္။


ၿမိဳ႕လူမ်ိဳးကို အိႏၵိယျပည္၊ မဇၥ်ိမေဒသ၊ ကုႆဝတီျပည္မွဆင္း သက္လာခဲ့သည္ဟူ၍ゞင္း၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးမွ ဆင္းသက္ဆက္ႏႊယ္လာခဲ့ သည္ဟူ၍ゞင္း အယူအဆႏွစ္ခုကြဲျပားလ်က္ရွိေသး၏။

ပထမအဆိုျပဳခ်က္ ပိုမိုခိုင္မာ

ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔တြင္ ရခိုင္တို႔ႏွင့္မတူေသာ (၁)သီးျခားဘာသာ စကားရွိျခင္း၊ (၂)သီးျခားဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕မႈရွိျခင္း၊ (၃)သီးျခားလူမႈေရး အေလ့အထမ်ားရွိျခင္း၊ (၄)ေနအိမ္ေဆာက္လုပ္ပံု တပံုစံတည္းရွိျခင္း၊ (၅)ကိုယ္ပိုင္ယဥ္ေက်းမႈ၊ ေတးဂီတ၊ အကရွိျခင္းႏွင့္ (၆)သီျခားကိုးကြယ္ မႈရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ၿမိဳလူမ်ိဳးသည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမွ ဆင္းသက္ဆက္ႏႊယ္ လာခဲ့သည္ဆိုေသာ ဒုတိယအဆိုျပဳခ်က္ထက္ အိႏၵိယျပည္အလယ္ပိုင္း မွ ဆင္းသက္လာခဲ့သည္ဆိုေသာ ပထမအဆိုျပဳခ်က္ကသာလွ်င္  ပိုမို ခိုင္မာလိမ့္မည္ဟူ၍ ယူဆရသည္။

ရခိုင္ျပည္၌ အေျခစိုက္မိခဲ့ေသာ ၿမိဳမင္းခြာဇပုတီးမွစ၍ မင္း ဆက္မည္မွ်ရွိသည္ကို တပ္အပ္ေသခ်ာ မေျပာႏိုင္ေသာ္လည္း ၿမိဳလူမ်ိဳး တို႔သည္ ]]မင္းငယ္}} သို႔မဟုတ္ ၿမိဳ႕စား၊ ရြာစား၊ နယ္စားအေနျဖင့္မူ ကား အထင္အရွား ရွိခဲ့ၾကေပသည္။ ]]ခြာနာတိမ္း}}အမည္ရွိေသာ ၿမိဳ မင္းငယ္တပါးသည္ ရခိုင္ျပည္ မီးေခ်ာင္းတြင္ မင္းျပဳ၍ စိုးစံေနခဲ့ဖူး ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။ ]]ငေအာင္လာ}}ဆိုသူမွာလည္း မီးေခ်ာင္း၊ ပ လက္ဝနယ္တို႔တြင္ နယ္စားအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ဖူးေလသည္။

ၿမိဳအမ်ိဳးကြဲ

ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔တြင္   ၿမိဳအမ်ိဳးကြဲေပါင္း(၁၀ဝ)ေက်ာ္ခန္႔ရွိသည္ဟူ ၍ အဆိုရွိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ၿမိဳအမ်ိဳးကြဲေပါင္း (၅၇)မ်ိဳး ခန္႔သာ ရွာေဖြေတြ႕ရွိရေၾကာင္း၊ ယင္းအထဲတြင္လည္း အမွန္တကယ္


အားျဖင့္ ရွိေနေသးေသာ ၿမိဳအမ်ိဳးကြဲမွာ (၃၀)ခန္႔သာျဖစ္ေၾကာင္း အ
ဆိုရွိၾကပါသည္။

ေနရာေဒသကြဲျပားေစကာမူ ၿမိဳတို႔၏အိမ္မ်ားမွာ အမ်ားအား ျဖင့္ တပံုစံတည္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ၿမိဳအိမ္မွာ အလယ္ ခန္းဆီးမ်ားမရွိပဲ တျပင္တည္းျဖစ္ပါသည္။ အိမ္ေအာက္တြင္ တိုင္အ မ်ားအျပားႏွင့္က်ားကန္႔ကန္ထားသည္။

အခ်စ္ေရးႏွင့္ေတးဂီတ

ၿမိဳတို႔၏ခ်စ္ေရးခ်စ္ရာမ်ားမွာလည္း စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္း ပါသည္။ ၿမိဳအပ်ိဳလူပ်ိဳတို႔သည္ လြတ္လပ္စြာ ခ်စ္ေရးဆိုခြင့္၊ ႏွစ္ဦး သေဘာတူလက္ထပ္ေပါင္းသင္းႏိုင္ခြင့္ရွိၾကသည္။ လူပ်ိဳလွည့္ရာ၌ ေယာက်ာ္းကေလးက မိန္းမပ်ိဳသေဘာက်ေအာင္ သီဆိုေသာေတးခ်င္း မ်ားလည္း ရွိသည္။ ေယာက်ာ္းပ်ိဳက ဝါးပုေလြမႈတ္ယင္း အခ်စ္ေတး ကို က်ဴးရင့္သည္။  မိန္းမပ်ိဳက တျပံဳးျပံဳးႏွင့္နားေထာင္သည္။ ေယာ က်ာ္းပ်ိဳ၏ေမတၲာကို လက္ခံလွ်င္ ေယာက်ာ္းပ်ိဳႏွင့္မိန္းမပ်ိဳတို႔သည္ အ တူတကြ လြတ္လပ္စြာ အိပ္ႏိုင္ခြင့္ရွိသည္။

လက္ထပ္ရာ၌လည္း အစမ္းသေဘာျဖင့္ လက္ထပ္ျခင္း၊ အ မွန္တကယ္ လက္ထပ္ျခင္းဟူ၍ အဆင့္ႏွစ္ဆင့္ ရွိေလသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ သားသမီးေလးေယာက္ခန္႔ရၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း အမွန္တကယ္လက္ ထပ္ျခင္းအဆင့္သို႔ မေရာက္ပဲ အစမ္းသေဘာျဖင့္ လက္ထပ္ေသာအ ဆင့္တြင္သာ ရွိေသးေသာ ၿမိဳလင္မယားမ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိရ၏။

ၿမိဳတို႔သည္ အကႏွင့္ေတးဂီတကို အလြန္ခံုမင္ႏွစ္သက္ၾက သည္။ ゞင္းတို႔တြင္ ဂီတအႏုပညာပစၥည္းအျဖစ္ လက္ႏွင့္တီးရေသာ သားေရၾကက္စည္တမ်ီဳးႏွင့္ပုေလြမ်ား ရွိပါသည္။ ပုေလြမ်ားမွာ အမ်ိဳး


မ်ိဳးအစားစား ရွိသည္။ (၆)လက္မမွ (၁၈)ေပခန္႔ထိ ရွည္ေသာပုေလြ
မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။

ဝတ္စားဆင္ယင္မႈ

ၿမိဳတို႔၏ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမွာ သီးျခားရွိေလသည္။ အနံ တ ေတာင္၊ အလ်ား ကိုးေတာင္ ရွည္ေသာပုဆိုးကို ခါးတြင္ ႏွစ္ပတ္ပတ္ ၍ အဂၤါစပ္ကို ဖံုးအုပ္ရံုသာ ဖံုးအုပ္ထားၿပီး ပုဆိုးစႏွစ္စကို ေရွ႕တစ ေနာက္တစခ်၍ ဝတ္ဆင္ေလ့ရွိၾကပါသည္။ အေပၚပိုင္းတြင္ အက်ႌဝတ္ သူနည္း၍ ေခါင္းေပါင္း ေပါင္းေလ့ရွိသည္။ မိန္းမပ်ိဳတို႔မွာ အေပၚပိုင္း တြင္ အက်ႌ လံုးဝမရွိေပ။ ေခါင္းတြင္ သႏၱာေစ့မ်ားကို သီကံုး၍ ဝတ္ ဆင္ၾကၿပီး နားတြင္ဆံုဝိုင္းသဏၭာန္ရွိေသာ ေငြနားေဋာင္းကို ဝတ္ဆင္ ၾကသည္။

ၿမိဳအမ်ိဳးသမီးတို႔မွာ ထမီတိုကို ဒူးေခါင္းေပၚသည္အထိ တင္
ဝတ္၍ လက္ဝဲဖက္ေပါင္တျခမ္း မေပၚတေပၚ ဝတ္ဆင္ေလ့ရွိသည္။ ခါးတြင္ သႏၱာေစ့မ်ားကို သီကံုး၍ ရစ္ပတ္ထားေလသည္။ ေငြေျခက်င္း ေငြလက္ေကာက္မ်ားကိုလည္း ဝတ္ဆင္ၾက၏။

ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား၌ ဝတ္ဆင္ရာတြင္ အနည္းငယ္ ဆန္းေလ သည္။ ၿမိဳအမ်ိဳးသမီးေလးတို႔မွာ ဘယ္ဖက္ရင္အံုကို ဖံုးအုပ္ႏိုင္ရန္ ခ်ည္ တဘက္ကို ဘယ္ဖက္ပုခံုး၌တင္၍ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ားသို႔ သြားေရာက္ ေလ့ရွိၾကပါသည္။ ညာဖက္ရင္အံုကိုမူ ေဖၚထားပါသည္။ လက္ထပ္ၿပီး သူမ်ားမွာမူ ပန္းပန္၍ သမရိုးက်အဝတ္မ်ားကို ဝတ္ဆင္သည္။ သူတို႔
၏ဝတ္စားဆင္ယင္မႈကို ၾကည့္ရံုျဖင့္ အပ်ိဳမွန္း အအိုမွန္းခြဲျခားသိႏိုင္ ေလသည္။ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ားမွာ လက္မပါေသာျပင္ခံအက်ႌႏွင့္ပုဆိုး
ရွည္မ်ားကို ဝတ္ဆင္ေလ့ရွိၾကသည္။


ဘာသာစကားႏွင့္ကိုးကြယ္မႈ

ၿမိဳလူမ်ိဳးတို႔သည္ အက်င့္စာရိတၲဖက္၌မူ ေကာင္းမြန္သူမ်ား၍
ဝီရိယႏွင့္ဥာဏ္စြမ္းဥာဏ္စ အေတာ္အသင့္ရွိၾကၿပီး ပရိယာယ္နည္း သည္။ ရိုးသားေဖၚေရြမႈရွိသည္။ သူတို႔၏ဘာသာစကားမ်ားမွာ ၿမိဳမ်ိဳး ႏြယ္ကြဲျပားသေလာက္ စကားေျပာရာ၌ စကားအသံုးအႏႈန္းခ်င္း မကြဲ ျပားပဲ အခ်င္းခ်င္းေျပာဆိုမႈ တူညီ၍ နားလည္ၾကသည္။

ၿမိဳတို႔သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားနည္းတူ ဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကသည္။ စုန္းနတ္ကိုလည္း ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကသည္။ ေလာကတခုလံုး၌ ရွိေသာ စုန္းနတ္မ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ထိုရိုင္း အ မည္ရွိ နတ္မင္းႀကီးသည္ ေကာင္းကင္ဘံုတြင္ ေနသည္၊ ゞင္းနတ္မင္း ႀကီးသည္ ゞင္းတို႔အား ေကာင္းက်ိဳးဆိုးက်ိဳးကို ေပးစြမ္းႏိုင္သည္ဟူ၍
ယံုၾကည္ၾကေလသည္။




မွတ္ခ်က္။       ။၁-၁၁-၁၉၇၀-ခုႏွစ္ထုတ္ ရႈေဒါင့္ဂ်ာနယ္ စာမ်က္ ႏွာ(၃၅) တြင္ပါရွိေသာ ေဆာင္းပါးကို မူရင္းအတိုင္းျပန္လည္ရိုက္ႏွိပ္ ထားပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္