ျမန္မာစာ မတတ္ေသာ ျမန္မာမ်ားသာဖတ္ရန္ (၆)

ျမန္မာစာ မတတ္ေသာ ျမန္မာမ်ားသာဖတ္ရန္ (၆)
*************************************************


စာေတာ္ေတာ္ မ်ားေနလို႔ ျဖတ္ခ်ပစ္လိုက္ျပီး အခု အကၡရာ ဗ်ည္းသရ ေတြကို တိုက္ရိုက္ ေျပာပါ မယ္ မင္းသားၾကီးျဖစ္တဲ့ ျမန္မာ ဗ်ည္း သရ ဘယ္ႏွလံုးရွိလဲ ဆိုတာလာပါမယ္

အကၡရာ ဆိုသည္မွာ အေရး နွင့္ အဖတ္ အသံုးျပုသည့္ ဘာသာစကားတိုင္း၊ စာေပတိုင္းအတြက္ အသံုးျပုေသာ ဗ်ဉ္း၊ သရ အစရွိသည့္ အသံအနွိမ့္အျမင့္မ်ားကို ကိုယ္စားျပုေဖာ္ျပသည့္ အေရး ပံုစံ စံစာလံုးမ်ားကို ဆိုလိုသည္။ ကမၻာေပၚရွိ ဘာသာစကားတိုင္းတြင္ အကၡရာပံုစံမ်ား မူပိုင္ ထား ရွိသည္။
ကမၻာေပၚရွိ ဘာသာစကားအေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ထိုသေဘာကို လိုက္နာက်င့္သံုး အေကာင္ အထည္ေဖာ္ျပီး ျကျပီျဖစ္သည္ နႈတ္ျဖင့္ ေျပာေသာစကားသံမ်ားကို ျမင္သာေသာ အမွတ္ အသားျဖင့္ တစ္ဆင့္မွတ္တမ္းတင္ကာ “စာအေရးအသား”ကို တီထြင္ခဲ့ျကျပီးျဖစ္သည္။ ဘာသာစကား အေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္စာ အေရးအသား စနစ္မ်ားရွိျကျပီးျဖစ္သည္။

စာအေရးအသားေပၚေပါက္လာသည့္အတြက္ မ်ားစြာ အက်ိုးရွိသည္ကား အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ စာအေရးအသားျဖင့္ ထိန္းသိမ္းမွတ္တမ္းတင္နိုင္ျခင္းေျကာင့္ ဘာသာစကားဆိုေသာ စကား သံမ်ားသည္ ေလထဲမွာ ခ်က္ခ်င္းေပ်ာက္မသြားေတာ့ဘဲ အခ်ိန္ျကာျကာခံသည့္ အေျခအေနသို့ ေရာက္လာသည္။ ေနရာေဝးေဝး ပ်ံ့နွံ့ေအာင္ လုပ္နိုင္ေသာ အေျခအေနသို့ ေရာက္လာသည္။ စာအေရးအသား၏ ေက်းဇူးေျကာင့္ ေရွးလူတို့၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ေနွာင္းလူတို့က ဆက္ ခံျပီး ဆက္လက္တိုးတက္ေအာင္ ဖန္တီးနိုင္လာျကသည္။ ဤသို့ျဖင့္ လူ့ယဉ္ေက်းမႈသည္ ပို၍ ပို၍ ဖြံ့ျဖိုးလာရသည္။

“နွစ္ေပါင္း ရာေထာင္မကေသာ အခ်ိန္က ပုဂၢိုလ္အမ်ိုးမ်ိုး၏ အဆိုအမိန့္မ်ား ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ကို ယေန့တိုင္ သိနိုင္ျခင္းမွာ စာအေရးအသား၏ ေက်းဇူးေျကာင့္ျဖစ္သည္။ စာအေရးအသား သည္ သိစရာမွတ္စရာ ဗဟုသုတ အမ်ိုးမ်ိုးကို သိုမွီးထိန္းသိမ္းေပးနိုင္သည္။ ထို့ေျကာင့္ မွတ္သား စရာမ်ားကို အားလံုးဦးေခါင္းထဲမွာ ထည့္ထားစရာမလိုေတာ့ပဲ စာျဖင့္ မွတ္ထားနိုင္သည္။ ဤမ် ဆိုလ်င္ စာအေရးအသား၏ အေရးပါပံုမွာ ထင္ရွားေလာက္ပါျပီ...”

ျမန္မာဘာသာစကားတြင္လည္း ကိုယ္ပိုင္စာအေရးအသား စနစ္ အခိုင္အမာရွိေနျပီးျဖစ္သည္။ စာအေရးအသားစနစ္တြင္ အသံုးျပုေသာ ေကာက္ေကာက္ေကြ့ေကြ့ အမွတ္သေကၤတ မ်ားကို “အကၡရာ”ဟုေခၚသည္။ [၁]

ျမန္မာ အကၡရာမ်ား

ကျကီး ခေကြး ဂငယ္ ဂျကီး င စလံုး ဆလိမ္ ဇကြဲ ဇမ်ဉ္ဆြဲ ည
တတလင္းဂ်ပ္ ထဝမ္းဘဲ ဒရင္ေကာက္ ဒရင္မႈတ္ နျကီး တဝမ္းပူ
ထစဉ္ထူး ဒေဒြး ဒဦးခ်ိုက္ နငယ္ ပစာက္ ဖဦးထုပ္ ဘထက္ခ်ိုက္
ဘကုန္း မ ယပလက္ ရေကာက္ လ ဝ သ ဟ လျကီး အ

ျမန္မာအကၡရာသည္ ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ဘီစီ ၅၀ဝ ခန့္မွ ေအဒီ ၃၀ဝ ေက်ာ္အထိ အိနၵိယေဒသ တြင္ ထြန္းကားခဲ့သည့္ ျဗာဟၼီအေရးအသား၌ ျမစ္ဖ်ားခံသည္ဟု လက္ခံျကသည္။

ျမန္မာအေရးအသားစနစ္သည္ ျဗာဟၼီအေရးအသားစနစ္ကဲ့သို့ပင္ ဗ်ည္းအကၡရာမ်ား၊ ဗ်ည္းတြဲ သေကၤတမ်ား၊ သရအကၡရာမ်ား၊ သရသကၤ࿿ေတမ်ား၊ နိဂၢဟိတ္ (ေသးေသးတင္)၊ ဝိသဇၨနီ (ဝစၥေပါက္) သေကၤတမ်ား ဟူေသာ ပစၥည္းအေဆာက္အဦမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္သည့္ အေရးအသားစနစ္ျဖစ္သည္။ ျဗာဟၼီအေရးအသားကို အသံုးျပုသည့္ အျခားစကားမ်ားနွင့္ ျမန္မာစကားတို့၏ ျခားနားမႈမ်ားေျကာင့္ ဗ်ည္းအေရအတြက္၊ သရအေရအတြက္၊ သေကၤတ အမ်ိုးအမည္နွင့္ အေရအတြက္ အနည္းငယ္ကြာျခားမႈ ရွိေစကာမူ ျမန္မာအေရး အသားစနစ္ သည္ ျဗာဟၼီ အေရးအသားစနစ္နွင့္ အေျခခံအားျဖင့္ တူညီသည္။

ျဗာဟၼီဗ်ည္းအကၡရာ၊ ဗ်ည္းတြဲသကၤ࿿ေတ၊ သရအကၡရာ၊ သရသကၤ࿿ေတ၊ နိဂၢဟိတ္၊ ဝိသဇၨနီ တို့၏ ပံုသဏၭာန္မ်ား ေခတ္အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲပံုကို ေျခရာခံျကည့္သည့္အခါတြင္လည္း ျမန္မာဗ်ည္းအကၡရာ၊ ဗ်ည္းတြဲသကၤ࿿ေတ၊ သရအကၡရာ၊ သရသကၤ࿿ေတ၊ နိဂၢဟိတ္၊ ဝိသဇၨနီတို့၏ ပံုသဏၭာန္မ်ားနွင့္ ဆက္နွြယ္ေနသည္ကို အထင္အရွား ေတြ့နိုင္ေပသည္။

ျမန္မာအကၡရာမ်ားကို ပါဠိနွင့္ သကၠတဘာသာ ေရးသားရာတြင္လည္း အသံုးျပုသည္။ ျမန္မာ အကၡရာမ်ားသည္ စက္ဝိုင္း ပံုသဏၭာန္ရွိသည္။ ဤသို့ျဖစ္ရျခင္းမွာ ေရွးအခါက ေပရြက္ေပၚတြင္ စာေရးရာ၌ မ်ဉ္းေျဖာင့္မ်ား ေရးသားရာတြင္ ေပရြက္ကို ပ်က္စီးေစနိုင္ေသာေျကာင့္ ျဖစ္နိုင္သည္ ဟု ယူဆျကသည္။

ျမန္မာ အကၡရာ

 ျမန္မာတို့ ေရးသားသတ္မွတ္အပ္ေသာ အကၡရာအေရအတြက္မွာ ေရွးရဟန္းရွင္လူပညာရွိတို့ အလိုအားျဖင့္ ၄၁-လံုးရွိ၏။ ေခတ္သစ္ျမန္မာသဒၵါတို့အလိုအားျဖင့္ အ အာ ဣ ဤ ဥ ဦ ဧ ဩ ကိုထည့္သြင္းေရတြက္ျခင္း မျပုဘဲ ၃၃-လံုးဟု သတ္မွတ္သည္။

အကၡရာ ၄၁-လံုးတိုု့့မွာ -

အာ
က




ေဖာ္ျပပါ တိုသည္ ယခု အမ်ားသိေသာ ေခ်ာ္ေနေသာ္ (၄၁) လံုးပင္ျဖစ္သည္ သို႔ေသာ္လဲ ထို (၄၁) လံုးသည္ အမွားမဟုတ္ေခ် လံုေလာက္ပါသည္ သို႔ေသာ္မူရင္း ကိုအတင္းခ်ံဳဳ႕သြင္းထားျခင္း ျဖစ္သည္


ဗ်ည္း


ဗ်ည္းဆိုသည္မွာ သရနွင့္မွီတြဲဖက္မွသာ အသံထြက္နိုင္ေသာ အကၡရာမ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာဗ်ည္း (၃၃) လံုး ရွိသည္။ ၄င္းတို့မွာ -

က ခ ဂ ဃ င

စ ဆ ဇ ဈ ည

ဋ ဌ ဍ ဎ ဏ

တ ထ ဒ ဓ န

ပ ဖ ဗ ဘ မ

ယ ရ လ ဝ သ

ဟ ဠ အ တို့ျဖစ္သည္။

ျမန္မာဗ်ည္း(၃၃)လံုး ျဖစ္ေပၚလာပံု

ျမန္မာအကၡရာဟာ အိနၵိယနိုင္ငံမွာ ဘိစီ ၅၀ဝ-ေလာက္က ၇၀ဝ-ေက်ာ္အထိ ထြန္းကားခဲ့သည့္ ျဗာဟၼီ (Brahmi) အကၡရာက ဆင္းသက္လာေျကာင္း ပညာရွင္ေတြက မိန့္ဆိုျကသည္။ ခရစ္ နွစ္ဦးပိုင္းေလာက္မွာ အိနၵိယနိုင္ငံသားေတြ အေရွ့ေတာင္အာရွကို သဘၤ࿿ောျကီးေတြနဲ့ ရြက္ လြင့္လာ ရာမွ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဟိနၵူဘာသာ၊ အကၡရာ၊ နီတိက်မ္း၊ ဓမၼသတ္က်မ္း စတဲ့ ယဉ္ေက်း မႈေတြပါလာျပီး အေရွ့ေတာင္အာရွ နိုင္ငံေတြမွာ ထြန္းကားတာပါ။ အဲဒီအကၡရာဟာ မြန္လူမ်ိုး  ေတြဆီ အရင္ေရာက္ျပီး အဲဒီကမွတဆင့္ ျမန္မာေတြဆီေရာက္တယ္။ ျမန္မာေတြက အဲဒီ အကၡရာေတြကို ျမန္မာစကားသံေတြနဲ့ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ လိုအပ္သလို မြမ္းမံအသံုးျပုရာက ျမန္မာအကၡရာ ေပၚေပါက္လာတယ္လို့ ယူဆျကပါတယ္။

ျမန္မာအကၡရာဆိုရာမွာ ဗ်ည္းေရာ၊ သရေရာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဗ်ည္းေတြကို အမည္ေပးပံုက စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ဘယ္တုန္းကစျပီး ကျကီး-ခေခြး-ဂငယ္-ဃျကီး-စတဲ့ အမည္ေတြ ေပးတာလဲလို့ စဉ္းစားျကည့္ရင္ ျမန္မာအကၡရာေတြကို ေပရြက္ေပၚမွာ ကညစ္နဲ့ အဝိုင္းပံုေရးေတာ့မွ ျဖစ္လိမ့္မယ္လို့ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာ စေရးထိုးတဲ့ ပုဂံေခတ္တုန္း ကေတာ့ ခုလို ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ မဟုတ္ေျကာင္း ပုဂံေက်ာက္စာေတြကိုျကည့္ရင္ သိနိုင္ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေက်ာက္ေပၚမွာ ေဆာက္တို့၊ ဘာတို့နဲ့ ထြင္းရတာမို့ ေလးေထာင့္ပံုေတြ ထြင္းတယ္၊ မဝိုင္းေသးဘူး။ ဝ-ဝကေလး ဝိုင္းဝိုင္းေရး-လို့ ေျပာလို့မရေသးဘူး။ ေပေပၚမွာေရးေတာ့ ေလးေထာင့္ ေရးရင္ အဆင္မေျပဘူး။ ေပရြက္အေျကာေတြ စုတ္ျပတ္နိုင္တယ္။ အဝိုင္းေရးေတာ့ ပိုအဆင္ေျပတယ္။ အဲဒီလိုအဝိုင္းေရးတဲ့ေခတ္ေရာက္မွ ဗ်ည္းေတြရဲ့ ပံု သ႑ာန္ကိုျကည့္ျပီး အမည္ေပးတာပါ။ ဒီေတာ့ ျမန္မာဗ်ည္းေတြဟာ မဝိုင္းခင္တုန္းက ကျကီး-ခေခြး စတဲ့ အမည္ေတြ မရေသးဘဲ က-ခ-လို့ပဲ ေခၚလိမ့္မယ္ထင္တယ္။ ဗ်ည္းေတြကို္ အမည္ေပး ရာမွာ ဂုဏ္အရည္အေသြးအရ အမည္ေပးတာေရာ၊ ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပး တာေရာ ေတြ့ရတယ္။ ကျကီး၊ ဃျကီး၊ ဏျကီး၊ ဠျကီး ဆိုတဲ့ အကၡရာေလးလံုးကို ျကီးေလးလံုး-လို့ေခၚျကတယ္။ အဲ ဃျကီး၊ ဏျကီး၊ ဠျကီးတို့မွာေတာ့ ဂငယ္၊ နငယ္၊ လ(ငယ္) ဆိုတဲ့ အတြဲေတြ ရွိတယ္မဟုတ္လား။ ဒါေျကာင့္ အျကီးအငယ္ခြဲျပီး အငယ္ေတြထက္ အရြယ္ပမာဏျကီးတဲ့ အကၡရာေတြကို ျကီး-ထည့္ျပီး ေခၚျကတာေပါ့။ ကျကီးက်ေတာ့ ကငယ္ မရွိဘဲ ဘာျဖစ္လို့ ကျကီးလို့ေခၚရသလဲလို့ ေမးစရာေပါ့။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ေရွ့ဆံုးက ေခါင္းေဆာင္ဗ်ည္းျဖစ္လို့ ကျကီးလို့ ေခၚတယ္လို့လည္း ယူဆျကတယ္။ ၃၃-လံုးမွာ အျကီးဆံုးေပါ့။ ပံုသ႑ဍာန္က ဂငယ္ထက္ ၂-ဆ ျကီးေနလို့ ကျကီးလို့ေခၚတယ္လို့လည္း ဆိုျကတယ္။ ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပးတဲ့ဗ်ည္းေတြကို ျကည့္ပါ။

ေခြေခြကေလးေနလို့ ခ-ေခြး၊ လံုးလံုးကေလး ေနလို့ စ-လံုး၊ လိမ္ေခြေနလို့ ဆ-လိမ္၊ ေအာက္ကြဲေနလို့ ဇ-ကြဲ၊ ေဘးကမ်ဉ္းဆြဲထားလို့ ဈ-မ်ဉ္းဆြဲ၊ ရင္ကေလးေကာက္ေနလို့ ဍ-ရင္ေကာက္၊ ဝမ္းပူေနလို့ တ-ဝမ္းပူ၊ အငယ္အေထြးေလးျဖစ္လို့ ဒ-ေဒြး (ဒေထြး)၊ ေအာက္ပိုင္းကျခိုက္(ခ်ိုင့္) ေနလို့ ဓ-ေအာက္ျခိုက္၊ မတ္မတ္ေစာက္ေစာက္ရွိလို့ ပ-ေစာက္၊ အထက္ပိုင္းကျခိုက္(ခ်ိုင့္)ေနလို့ ဗ-ထက္ျခိုက္၊ ကုန္းေနလို့ ဘ-ကုန္း၊ ပက္လက္လန္ေနလို့ ယ-ပက္လက္၊ အဖ်ားက ေကာက္ေနလို့ ရ-ေကာက္-ဆိုျပီး ပံုသ႑ဍာန္အရ အမည္ေပးတာ ေတြ့နိုင္ပါတယ္။

အကၡရာတခ်ို့ရဲ့ အမည္ေတြက ပံုသ႑ဍာန္ကို ရိုးရိုးေဖာ္ျပတာမဟုတ္ဘဲ ပံုသ႑ဍာန္တူတဲ့ အရာ ဝတၳုေတြနဲ့ ခိုင္းနွိုင္းအမည္ေပးတာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးကသံုးတဲ့ သံလ်င္းလို့ေခၚတဲ့ ထမ္းစင္  မွာပါတဲ့ ခ်ိတ္ေလးကို ေကာက္ေကာက္ကေလးမို့ ဋ-သံလ်င္းခ်ိတ္၊ ဝမ္းဘဲနဲ့တူလို့ ဌ-ဝမ္းဘဲ၊ ေရမႈတ္နဲ့တူလို့ ဎ-ေရမႈတ္၊ ဆင္ရဲ့ေျခေထာက္ကို ခတ္ရတဲ့ ထူးလိုအကြင္း ၂-ကြင္းပါလို့ ထ-ဆင္ထူးလို့ ေခၚေျကာင္း ေတြ့နိုင္ပါတယ္။

င-မ-ဝ-သ-ဟ တို့ကိုေတာ့ အမည္မေပးတာ ေတြ့ရပါတယ္။ ည-ယ-လ တို့ကိုေတာ့ သာမန္ အားျဖင့္ အမည္ မေပးေပမယ့္ လိုအပ္တဲ့အခါ ညျကီး၊ ယပက္လက္၊ လ(ငယ္)လို့ အမည္ေပး ပါတယ္။ ဉ ကို ဉ ကေလး၊ ည ကို ညျကီးလို့ ခြဲျခားေခၚပါတယ္။ ျမန္မာဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည (ညျကီး) ပဲပါတယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) ကိုေတာ့ အသတ္အကၡရာအျဖစ္ပဲ သံုးတယ္။ သံေယာဇဉ္ တို့၊ ဝိညာဉ္တို့၊ အစဉ္အျမဲ-တို့မွာ သံုးသလိုေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ပါဠိဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညနဲ့ ျမန္မာ ဘာသာမွာသံုးတဲ့ ညကို ခြဲျခားမွတ္ရမယ္။

ပါဠိဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ည မသံုးဘူး။ ဉ ပဲသံုးတယ္။ ဒါေျကာင့္ ပုည ကို ပုဉ္+ဉ လို့ အသံထြက္ ရ တာေပါ့။ ေရွ့က ညကို အသတ္အသံထြက္ရတယ္။ /ပုန္+ညာ့/လို့ အသံထြက္ရတာေပါ့။ ဒီလိုပဲ ပညာ/ပဉ္+ဉာ/ပ်င္ညာ။ သုည/သုဉ္+ဉ /သုန္ညာ့၊ လို့ အသံထြက္ရတယ္။ အခ်ုပ္အားျဖင့္ ပါဠိမွာ ညဟာ ဉ ၂-လံုးတြဲျဖစ္တယ္။ ဉ ေရာ၊ ညေရာ သံုးတယ္။ ျမန္မာမွာေတာ့ ညျကီး ဉ ကေလးလို့ ခြဲသံုးတယ္။ ဗ်ည္း ၃၃-လံုးမွာ ညျကီးသံုးျပီး အသတ္မွာ ဉ သံုးတယ္လို့ ခြဲျခား မွတ္သားနိုင္ ပါ တယ္။

ျမန္မာစာမွာ ဉ နဲ့ ဥနဲ့ ေရာေထြးတတ္တယ္။ ဉ (ဉ ကေလး) က ေျခေထာက္ ရွည္တယ္။ ဥ (ဘဲဥ၊ ျကက္ဥ-မွာပါတဲ့ အကၡရာ ဥ) က ေျခေထာက္ တိုတယ္။ ယပက္လက္ကို ရေကာက္နဲ့ ယွဉ္ျပီး ယပက္လက္လို့ ခြဲျခားေခၚတယ္။ ေရွ့က ရကို ရျကီး၊ ယကို ယငယ္လို့လည္း ခြဲေခၚေသးတယ္။ ရျကီးနဲ့ ရငယ္ေပါ့။ လကိုလည္း ဠနဲ့ ယွဉ္ျပီး လငယ္လို့ ေခၚနိုင္ပါတယ္။

အကၡရာအမည္ေတြနဲ့ ပတ္သက္ျပီး ေျပာစရာတခုက ဓေအာက္ျခိုက္ကို ေအာက္ကခ်ိုင့္ေနလို့ ဓေအာက္ျခိုက္ ေခၚတယ္ေျပာျပီး ေရးေတာ့ ေအာက္က မခ်ိုင့္ပါလားလို့ ေမးစရာရွိတယ္။ ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာေတြမွာ စေရးတုန္းက ဓဟာ အခုလို ေအာက္က ပိတ္မေနဘူး။ ဗ ေစာက္ ထိုးေရးသလို ေအာက္ကခ်ိုင့္ေနတယ္။ ( ဗထက္ျခိုက္ ေျပာင္းျပန္ပံုစံမ်ိုးေပါ့။) ဈ (ဈမ်ဉ္းဆြဲ) ကို စလံုးယပင့္-ဆိုျပီး မွားသင္တဲ့ ဆရာမကေလးေတြ ရွိတယ္လို့ ျကားရတယ္။ ဈ ဟာ မူလ အကၡရာမွာ သီျခားပံုသ႑ဍာန္ ရွိပါတယ္။ စလံုးကို ယပင့္ထားတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေဘးက မ်ဉ္းဆြဲထားလို့ ဈမ်ဉ္းဆြဲ ေခၚတယ္လို့ မွတ္သင့္ပါတယ္။ ကဲ ဒီေလာက္ဆိုရင္ ျပည့္စံုျပီ ထင္ ပါတယ္။

ကဲ အခု ကြ်န္ေတာ္ ျမန္မာဗ်ည္း ဘယ္ႏွလံုး ရွိလဲ ဆုိတာ ျပေပးပါမယ္ အမွန္သိအပ္တဲ့ ဟာမို႔ပါ ရွိမွန္းေတာင္ မသိဆိုတာမ်ိဳးကေတာ့ ျမန္မာတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ မျဖစ္သင့္ဘူးေပါ့




ဗ်ည္း ၃၃-လံုး။ ။ အနက္ကို မွတ္ေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပါဠိျမန္မာ သေကၤတ မူရင္း ၃၃-လံုး။
" က, ခ, ဂ, ဃ, င၊
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည၊
ဋ, ဌ, ဍ, ဎ, ဏ၊
တ, ထ, ဒ, ဓ, န၊
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ၊
ယ, ရ, လ, ၀၊
သ, ဟ, ဠ, အံ" ဗ်ည္းဟူ၏။


ဗ်ည္း ၃၅-လံုး။ ။ ဤ၌ ဗ်ည္း ၃၅-ဟု ျမန္မာမႈအလို ေခၚဆိုေျပာၾကားေနၾကေသးသည္ကား " အဲး, အား" ဗ်ည္း ၂-လံုးကိုပါ ထည့္သြင္း ေရတြက္ၾကကုန္၏။

" က, ခ, ဂ, ဃ, င၊
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည၊
ဋ, ဌ, ဍ, ဎ, ဏ၊
တ, ထ, ဒ, ဓ, န၊
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ၊
ယ, ရ, လ, ၀၊ သ,
ဟ, ဠ, အဲး,အံ,အား"

ျမန္မာ့ရိုးရာ၊ ေရးထံုးလာ၊ ၃၅-ျဖာ ဗ်ည္း

 ျမန္မာမႈ အလိုအားျဖင့္ သဒၵျဗဴဟာက်မ္း, ေ၀ါဟာရတၳ ပကာသနီက်မ္း, လယ္တီသင္ပုန္းႀကီး သံခိပ္က်မ္းတို႕ အဆို ေအာက္ပါ ၃၅-လံုးတို႕ ျဖစ္၏၊
က, ခ, ဂ, ဃ, င,
စ, ဆ, ဇ, စ်, ည,
ဋ, ႒, ဍ, ဎ, ဏ,
တ, ထ,ဒ, ဓ, န,
ပ, ဖ, ဗ, ဘ, မ,
ယ, ရ, လ, ၀, သ, ဟ, ဠ,
-ံ, -့, -း ။



ဒီ (၃၅)လံုး ရွိပါတယ္ အ သံုးလံုး ကို ခ်ဳ႔ံယူလိုက္တာပါ
ေနာက္မွ သင္ပုန္းၾကီး စနစ္နဲ႔ အတူ အက်ယ္ျပန္ရွင္းေပးပါမယ္

သရ

ျမန္မာဘာသာတြင္ အေျခခံသရ (၁၁) လံုးရွိသည္။ ၄င္းတို့မွာ
 အ၊ အာ၊ အိ၊ အီ၊ အု၊ အူ၊ ေအ၊ အဲ၊ ေအာ၊ ေအာ္၊ အို

တို့ျဖစ္သည္။

သရဆိုသည္မွာ မည္သည့္အကၡရာကိုမွ် မမွီခိုရဘဲ မိမိဘာသာ အသံထြက္ ဆိုနိုင္ေသာ အကၡရာမ်ား ျဖစ္သည္။

သရေရးနည္း ၂ မ်ိုး

စာေပအေရးအသား၏ အေျခခံမွာ သရနွင့္ဗ်ည္းမ်ားျဖစ္ျကသည္။ ထိုသရနွင့္ ဗ်ည္းတို့ အမ်ိုး မ်ိုးေပါင္းစပ္ျခင္းျဖင့္ ေဝါဟာရမ်ားစြာ ရရွိသည္။ ထိုသို့ေပါင္းစပ္ရာတြင္ (၁)အရွည္ေရးနည္းနွင့္ (၂) အတိုေရးနည္း ဟူ၍ နွစ္မ်ိုးရွိရာ ျမန္မာတို့က အတိုေရးနည္းကိုသာ လက္ခံ အသံုးျပုျက သည္။

အရွည္ေရးနည္း

အရွည္ေရးနည္းမွာ ဗ်ည္းနွင့္ သရကို ေရွ့ေနာက္စဉ္၍ေရးျခင္းျဖစ္သည္။ အျမင္အားျဖင့္ ရွင္းျပီး လံုးခ်င္းသရ ဗ်ည္းယွဉ္သရဟူ၍ နွစ္မ်ိုးတီထြင္ရန္ မလိုအပ္ေပ။ ဥပမာ- အဂၤလိပ္ဘာသာသည္ အရွည္ေရးနည္း ျဖစ္သည္။

Maung Maung goes to school.

အတိုေရးနည္း

ျမန္မာအကၡရာတို့၏ ဘိုးေဘးမ်ားျဖစ္ေသာ ျဗဟၼီအကၡရာပြားမ်ားသည္ အတိုေရးနည္းကို အသံုးျပုျကသည္။ အတိုေရးနည္းတြင္ ဗ်ည္းနွင့္ သရတို့ကို တစ္တန္းတည္းစဉ္မေရးဘဲ အထက္ေအာက္ ေရွ့ေနာက္ ျကားညွပ္၍ အမ်ိုးမ်ိုးေရးျကသည္။ ထိုသို့ေရးရန္ ဗ်ည္းယွဉ္ သေကၤတမ်ား တီထြင္ရသည္။ ျမန္မာစာေရးနည္းသည္ အတိုေရးနည္းျဖစ္သည္။

ျမန္မာသရမ်ားတြင္ ေရးနည္း ၂ မ်ိုး ရွိပါသည္။
(၁) လံုးခ်င္းသရေရးနည္းနွင့္ (၂) ဗ်ည္းယွဉ္သရ (သေကၤတ) ေရးနည္းတို့ ျဖစ္ပါသည္။

လံုးခ်င္းသရ
အ၊ အာ၊ ဣ၊ ဤ၊ ဥ၊ ဦ၊ ဧ၊ အဲ၊ ဩ၊ ဪ၊ အို။

ဗ်ည္းယွဉ္သရ (က ဗ်ည္းျဖင့္ ေပါင္းလ်က္)
က၊ ကာ၊ ကိ၊ ကီ၊ ကု၊ ကူ၊ ေက၊ ကဲ၊ ေကာ၊ ေကာ္၊ ကို။

ျမန္မာသရ၊ ေရးထံုးျပ၊ မွတ္ၾက ၁၁-လံုး

 ျမန္မာမႈအားျဖင့္ သဒၵျဗဴဟာက်မ္း စသည္တို႕အလို ထိုဆယ့္တစ္လံုးကို ဆို၏၊ သို႕ေသာ္ ေရးနည္းအားျဖင့္ ဆရာစဥ္ ဂိုဏ္းအစဥ္ ျခားနားကာ ၄-နည္းမွ် ျပားေလသည္။

(၁) အ, အာ, အိ, အီ, အု, အူ, ေအ, အဲ, ေအာ, ေအာ္, အို။
(၂) အ, အာ, ဣ, ဤ, ဥ, ဦ, ဧ, အဲ, ၾသ, ေၾသာ္, အို၊
(၃) အ, အာ, ဣ, ဤ, ဥ, ဥဳ, ဧ, အဲ, ၾသ, ဥိ။
(၄) -, -ာ, -ိ, -ီ, ဳ , ဴ, ဧ, -ဲ, ေ-ာ, ေ-ာ္, -ို ။


စာလံုး၅-မ်ိဳး၊ ေရွး႐ိုးစဥ္လာ၊ ေဖၚျပပါ (တနည္း) ျမန္မာစာလံုး၊ ေရးထံုး ၅-ျဖာ၊ သိမွတ္ရာ၏။

ဤျမန္မာစာလံုး ေရွးထံုးေရးပံုငါးပါးကား "မုဒၵါလိပိ သိပၸလိပိ၊ လိပိေလခန သမၻ၀ါ၊ ဂု႑ိကာဃုဏသမၻဴတာ၊ လိပိေယာ ပဥၥဓါယိေမ။"ဟူေသာ သကၠတက်မ္းမွ နည္းယူ ကူးေျပာင္းလာ၏။

(၁) တံဆိပ္႐ိုက္စာလံုး- မုဒၵါလိပိမ်ိဳး၊
(၂) ပန္းခ်ီေရးစာလံုး- သိပၸလိပိမ်ိဳး၊
(၃) ကညစ္ေရးစာလံုး- လိခါ လိပိမ်ိဳး၊
(၄) ျခစားရာ၌ ထင္ေနေသာစာလံုး- ဃုဏ လိပိမ်ိဳး၊
(၅) မင္ေရးစာလံုး- ဂု႑ိကာလိပိမ်ိဳး။

ျမန္မာစာေပ၊ ေရးသားေလ၊ ၅-ေထြ နိသ်ည္း

 ျမန္မာစာေပ ေရးသားရာ၌ မွီရာ နည္း ငါးပါးကိုဆိုသည္။
(၁) ရိုးရိုးေရးနည္း- မိမိတို႕ ရြာသံုးစကားအတိုင္း ၀ါက်ျပဳ၍ ေရးျခင္းမ်ိဳး၊
(၂) စကားေျပ ေရးနည္း- မင္းပူးဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသ၏ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႔ ေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၃) လကၤာသြား ေရးနည္း- ရတု, ရကန္, အဲ, အဏ္, ဧခ်င္း, ပ်ိဳ႕, ဦးပုည၏ျပဇာတ္ ေရးနည္းမ်ိဳးႏွင့္ ပိဋကသြား ေခၚ ဦးပုည တရားစာေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၄) လကၤာၾကား စကားေျပညႇပ္၍ ေရးနည္း- ၾသဘာစာ, ေမတၱာစာႏွင့္ ဖိတ္စာအခ်ိဳ႕ လကၤာသြားညႇပ္၍ ေရးနည္းမ်ိဳး၊
(၅) ဂီတသြား ေရးနည္း- မဟာဂီတပါ သီခ်င္းမ်ားႏွင့္ ကာလေပၚ သီခ်င္းမ်ား ေရးနည္းမ်ိဳး၊
ေအာက္ ပါ ၄-ပါးကို ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အႏုစာေပ ေရးနည္းဟု ေ
ျမန္မာစာ မတတ္ေသာ ျမန္မာမ်ားသာဖတ္ရန္ (၆)

8 comments:

  1. ဆရာ အ ၃ လံုး သင္နည္းေလး မ်ားသိရင္ post တင္ေပးလို႔ရပါမလား။ သမီးကႏိုင္ငံျခားေတြကို ဗမာစာသင္ေပးတဲ့ဆရာမပါ။ အေတြ႕အၾကံဳႏုေသးလို႔ သူတို႔ကိုအေရးအဖတ္သင္တဲ့ အခါမွာအတ္အအခဲၾကံဳေနရပါတယ္။ အ ၃ လံုးသင္နည္း ေလးသိရင္ သမီးသင္ၾကားမဲ့အခါမွာ အေထာက္အကူ ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ သမီး email suzseint@gmail.com ကိုလည္း ဆက္သြယ္လို႔လည္းပါတယ္။ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

    ReplyDelete
  2. ရသအမ်ိဳးအစားနွင့္အဓိပၸါယ္မ်ားသိပါရေစ ဆရာ။Mail ကkaungei4u@gmail.com ပါဆရာ

    ReplyDelete
  3. သူတန္းစာအုပ္ လိုခ်င္ပါတယ္ ရွိရင္ေပးပါလာ

    ReplyDelete
  4. ဉ ​ေလးကို စဥ္​ ခ်ဥ္​ ယွဥ္​ စတာ​ေတြ​ေရးရာမွာ ​ေျခ​ေထာက္​ဘာလို႔တို​ေရးလို႔ရတာပါလဲ

    ReplyDelete
    Replies
    1. အသတ္တင္တဲ့အခါ အကၡရာ ဥ နဲ႔ မွားယြင္းဖြယ္မရွိတာမို႔ ေျခေထာက္တိုလို႔ရတာပါ။

      Delete
  5. ဌ ႒

    အဲ့ ထဝမ္​းပဲႏွစ္​လံုးက ဘယ္​လို​ေခၚၾကၿပီး ဘယ္​လိုသံုးရတာလဲ...သိခ်င္​တယ္​ခင္​ဗ်ာ :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ဌဝမ္းဘဲ မွာ လည္ရစ္မပါပါ။ ပါလာရင္ ဋ (တာ့တလင္းဂ်ိတ္) ေအာက္မွာ ပါဌ္ဆင့္ ဌ လို႔ သိရမယ္။ ဥပမာ − ဥကၠ႒၊ ပ႒ာန္း

      Delete

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္