***********************
ဒီအပိုင္းမွာေတာ့ ဂႏၱဝင္ထဲကျမိဳ႕ေတာ္ တစ္ခုဆီ အလည္ သြားၾကတာေပါ့
သီရိ၀ိဇယနာဂ
အေရွ႕ေတာင္အာရွကၽြန္းမ်ားတြင္ တည္ရွိေသာ သီရိ၀ိဇယ အမည္ရွိ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကား ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။ ယင္းႏိုင္ငံသည္ ၁၂ ရာစု အထိ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ အခ်က္အခ်ာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သီရိ၀ိဇယသည္ ဆုမၾတာကၽြန္း၏ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ ႏွစ္ပရိေစၦဒကာလအထိ သိလိႁႏၵ မင္းဆက္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဘုရင္တို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။
ယင္းဗုဒၶဘာသာ ဘုရင္မ်ားထဲတြင္ သီရိ၀ိဇယနာဂဘုရင္ ၏ေခတ္ (ခရစ္ႏွစ္ ၃၈၄)သည္ ထူးျခားေသာ ေခတ္ကာလ ဟု ဆိုရမည္။ အိႏၵိယ ကိုလိုနီႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ ဂ်ာဗားသည္ ေရွးအက်ဆံုး ကိုလိုနီျဖစ္သည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳထားၾက သည္။ ယင္းကၽြန္း၌ ေနထိုင္ၾကသူမ်ားသည္ အိႏၵိယေတာင္ ပိုင္းမွ လာၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားအထိ ျပန္႔ပြား သြားၾကသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁ ႏွင့္ ၂ ရာစုႏွစ္မ်ား၌ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းသားတို႔သည္ မေလးကၽြန္းဆြယ္ ကၽြန္းစုမ်ား ၌ ေနထိုင္ၾကသည္။ ေရွးအက်ဆံုးလူ (ဂ်ာဗားလူ)၏ ဦး ေခါင္းခြံကို ဂ်ာဗား၌ ေတြ႔ရသည္ဟု သုေတသီမ်ားက အယူ ရွိၾကသည္။ ယင္းေရွးအက်ဆံုးလူသည္ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ ငါး သိန္းခန္႔က ပထ၀ီေျမျပင္ေပၚ၌ ေနထိုင္သည္။ သူတို႔ အသံုး ျပဳသည္မွာ ေက်ာက္လက္နက္ ကိရိယာျဖစ္သည္။
ဗုဒၶေခတ္မတိုင္မီက အိႏၵိယ ကုန္သည္မ်ားသည္ သု၀ဏၰ ဘုမၼိမွ သု၀ဏၰဒီပႏွင့္ ယ၀ဒီပသို႔ သြားေလ့ရွိၾကသည္ဟု ဇာတကမ်ား၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ကိုလိုနီ တည္ေထာင္ရန္ မဟုတ္ဘဲ ကုန္သည္မ်ားအျဖစ္ျဖင့္ သြား ေရာက္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ာဗား၌ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း၏ ၾသဇာအရွိန္အ၀ါ လႊမ္းမိုးမႈရွိသည္။ ဂ်ာဗားမွ တူးေဖာ္ေတြ႔ရွိ ရေသာ အဦးဆံုးေက်ာက္စာ အေရးအသားမွာ ပလႅ၀ဘုရင္ မ်ား ၅ ရာစု ၆ ရာစုေလာက္က ေၾကးျပားေပၚတြင္ ေရးထိုး ထားသည့္ စာအေရးအသားမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ယင္းအေထာက္ အထားမ်ားကို ဂ်ာဗား၌သာ ေတြ႔ရသည္မဟုတ္ဘဲ ဖာတုန္ ႏွင့္ စမၸာတို႔၌လည္း ေတြ႔ရသည္။ ပလႅ၀တို႔ မတိုင္မီ သာတ ၀ါဟနတို႔၏ ေနာက္ပိုင္း၌ ဓညကဋက၌ ဣကၡာကုမ်ိဳးႏြယ္ မ်ား ႀကီးစိုးၾကသည္။ ဓညကဋက (ဓရဏီကုတ္)ႏွင့္ ရွရရီ ဗဗၺတ (နာဂါဇုနေကာ႑ာ) တို႔၌ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေက်ာက္ စာမ်ားအရ သီဟိုဠ္ (သီရိလကၤာ)၊ တ႐ုတ္၊ ကိရာတ (က်ိ လာတ၊ မလယ)တို႔၌ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားထြန္းကားလာ သည္ဟု သိရွိရသည္။
ယင္းမေလးကၽြန္းဆြယ္မ်ားသည္ ေရွးယခင္က ဟိႏၵဴကိုလိုနီ မ်ား ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဖာဟီယန္သည္ ခရစ္ႏွစ္ ၄၁၃ ခု၌ ထို ေဒသမ်ားသို႔ ေရာက္သြားသည္။ သူ၏ ခရီးစဥ္မွတ္တမ္းအရ ထိုေခတ္ကာလကလည္း ဂ်ာဗား စေသာကၽြန္းမ်ား၌ ဗုဒၶ ဘာသာ အထိုက္အေလ်ာက္ ထြန္းကားျပန္႔ပြားေနသည္ဟု သိရွိရသည္ ၁၅ ခုႏွစ္၌ အိႏၵိယမွ သီဟိုဠ္ကၽြန္းကို ျဖတ္ လ်က္ မိမိႏိုင္ငံ ျပန္သြားေသာအခါ ဖာဟီယန္သည္ ယ၀ဒီပ ကၽြန္း၌ ငါးလၾကာမွ် ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ရာဟုလာသံကိစၥည္း၏ အဆိုအရ ထိုအခ်ိန္၌ ဂ်ာဗားတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ အဓိက ဘာသာတရား ျဖစ္သည္။
၄၂၃ ခုႏွစ္၌ ဂုဏ၀မၼာသည္ ကသၼိရ (ကပိရွာ)မွ ဂ်ာဗားသို႔ သြားသည္။ ရဟန္းေတာ္ ဂုဏ၀မၼာသည္ သံဃာနႏၵဘုရင္ ၏ သားေတာ္၊ ဟရိဘျဒ၏ ေျမးေတာ္ျဖစ္သည္။ ထိုရဟန္း ေတာ္သည္ မင္းစည္းစိမ္ကို စြန္႔ပယ္လ်က္ ရဟန္းေဘာင္ ေရာက္လာသူျဖစ္သည္။ ခမည္းေတာ္ ဘုရင္မင္းႀကီး ကြယ္ လြန္သြားေသာအခါ ဂုဏ၀မၼာသည္ အသက္ ၃၀ အရြယ္မွ် သာ ရွိေသးသည္။ ထီးေမြနန္းေမြခံ တစ္ဦးတည္းေသာ သား ေတာ္ျဖစ္သည္။ ဂုဏ၀မၼအား ထီးနန္းအပ္ၾကသည္။ သို႔ ေသာ္ လည္း ဂုဏ၀မၼက လက္မခံေပ။ ခါးခါးသီးသီး ျငင္း ပယ္သည္။ သီဟိုဠ္အေၾကာင္းကို ၾကားရသည္ျဖစ္၍ ဂုဏ၀မၼာသည္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ ႂကြသည္။ သီဟိုဠ္ကၽြန္းကမွ တစ္ဖန္ ဂ်ာဗားသို႔သြားသည္။
ဘုရင့္မယ္ေတာ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္သြားသည့္အတြက္
ဂ်ာဗားဘုရင္လည္း ဗုဒၶဘာသာကို သက္၀င္ယံုၾကည္သြား သည္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမသင့္သျဖင့္ ထိုအခ်ိန္၌ ဂ်ာဗားကို ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ၾကသည္။ ယင္းအခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဘုရင္မင္းႀကီးက ဂုဏ၀မၼာအား ေမးျမန္း ေလွ်ာက္ ထားေသာအခါ ဂုဏ၀မၼာက "သူခိုးဓားျပကို အျပစ္ဒဏ္ ေပးျခင္းသည္ လူတိုင္း၏ တာ၀န္ ၀တၱရားျဖစ္ သည္" ဟူ၍ ေျပာျပသည္။ တ႐ုတ္ပညာရွင္မ်ား ေရးသား ထားေသာ ဂုဏ၀မၼာ၏ အတၳဳပၸတၱိ၌ "ထိုအခ်ိန္က ဂ်ာဗား ဘုရင္သည္ ေလာကီလူ႔ေဘာင္ကို စြန္႔ခြာလ်က္ ရဟန္းျပဳ လိုေသာ ဆႏၵရွိ၏။ သို႔ရာတြင္ မႉးမတ္မ်ား ၀ိုင္း၀န္းေတာင္း ပန္ ေသာေၾကာင့္ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ အတြင္း မည္သည့္ေနရာမွာမွ အၾကမ္းဖက္မႈ မျဖစ္ပြား လွ်င္ မိမိ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျပင္မည္ဟု ကတိျပဳသည္" ဟူ၍
ျဖစ္သည္။
ဘိကၡဳ ဂုဏ၀မၼာ၏ ဂုဏ္သတင္းသည္ တ႐ုတ္ျပည္သို႔
ေရာက္သြားသည္။ တ႐ုတ္ဘုရင္၏ ပင့္ဖိတ္ခ်က္ကို ဂုဏ၀မၼာ လက္မခံဘဲေန၍ မျဖစ္ေတာ့ေပ။ တ႐ုတ္ျပည္၌ ဗုဒၶဘာသာ ျဖန္႔ျဖဴးရန္ အခြင့္ေကာင္းကို လက္မလႊတ္လို ေပ။ ဂုဏ၀မၼာသည္ အိႏၵိယကုန္သည္ နႏၵီ၏ သေဘၤာႏွင့္ လိုက္ပါသြားၿပီးလွ်င္ နန္ကင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားသည္။ သို႔ ေသာ္လည္း မၾကာမီမွာပင္ ၆၅ ႏွစ္အရြယ္၌ ကြယ္လြန္ အနိစၥ ေရာက္သြားသည္။ ဂုဏ၀မၼာ၏ အတၳဳပၸတၱိအရ
ဖာဟီယန္ ေရာက္သြားၿပီး ေနာက္ပိုင္းက်မွသာလွ်င္ ဂ်ာဗား ၌ ဗုဒၶဘာသာ စနစ္တက် ထြန္းကား ျပန္႔ပြားသြားသည္ဟု သိရွိရသည္။
အပိုင္း(၄၅)ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္