သာသနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း (၂၉)


*****************

တရုတ္ျပီးေတာ့ ထိုင္းကိုသြားရင္ ေကာင္းေလမလားလို႔ ေတြးမိပါတယ္ သြားစဥ္းစားမိတာက သုဝဏၰဘူမိ အရွုပ္ အထုပ္ျပႆနာ ေတာ္ေတာ္ ရွည္ရွည္ေရးရမယ့္ဟာ ေရးသင့္သေလာက္လဲ အေတာ္မ်ားမ်ားကို ေရးထားခဲ႔ျပီးျပီ မို႔ ေနပါေစေလ ခဏထားလိုက္ဦးမယ္ ျမန္မာေတြနဲ႔ နဲနဲစိမ္း တာေလးေတြ အရင္ ေရးတာ ပိုေကာင္းမယ္ ေတြးမိလို႔
မြန္ဂိုကို သြားပါမယ္

မြန္ဂို

ကုဗေလခန္

အာရွအလယ္ပိုင္းသမိုင္း၌ တစ္နည္းေျပာရလွ်င္ ကမၻာ သမိုင္း၌ မိမိ၏ သူရသတၱိေၾကာင့္ အထူးသျဖင့္ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားသူ ႏွစ္ဦးရွိသည္။ တစ္ဦးက ဂ်င္ဂစ္ခန္ျဖစ္ၿပီး အျခားတစ္ဦးက ကုဗေလခန္ျဖစ္သည္။ ခန္ အမည္ပါရွိ သူ မ်ားကို မ်ားေသာအားျဖင့္ မူဆလင္ဟု ထင္ၾကသည္။
သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကေသာ ခန္ မိသားစုမ်ားစြာကို ေတြ႔ရွိႏိုင္သည္။

ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ပထန္လူမ်ိဳးတို႔တြင္လည္း ဗုဒၶဘာသာ
ကိုးကြယ္ယံုၾကည္သူမ်ား အမ်ားအျပားရွိသည္။ ဒႆနေဗဒ ပညာရွင္ အသဂၤမေထရ္ႏွင့္ ၀သုဗႏၶဳမေထရ္တို႔သည္ ပထန္ မိသားစုတြင္ ေမြးဖြားသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ဂ်င္ဂစ္ခန္ႏွင့္ ကုဗေလခန္တို႔သည္ ေျခသလံုးအိမ္တိုင္ လူမ်ိဳးစုတို႔၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သူတို႔ပိုင္ႏိုင္ငံ ဟူ၍ သီးျခားမရွိေပ။ မိမိတို႔၏ သူရသတၱိေၾကာင့္သာလွ်င္ သူတို႔ကို က်ယ္ျပန္႔ႀကီးမားေသာ အင္ပိုင္ယာႏိုင္ငံ ဘုရင္ ဧကရာဇ္အျဖစ္ ေခၚဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။

အစပထမက မြန္ဂိုဟူေသာ အမည္နာမသည္ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားျခင္း မရွိေပ။ ယင္းလူမ်ိဳးကို တာတာဟု ေခၚ သည္။ မြန္ဂိုတို႔သည္ ေရွးေဟာင္းမြန္ဂိုမ်ိဳးဆက္ႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ တ႐ုတ္ျပည္၏ ေျမာက္ဘက္၌ သဲကႏၱာရရွိ သည္။ ယင္း၏ေျမာက္ဘက္၌ မြန္ဂိုလိယားႏွင့္ မြန္ဂိုလိယား ၏ ေျမာက္ဘက္၌ ဆိုက္ေဗးရီးယားရွိသည္ယင္းေဒသသည္ ပင္ မြန္ဂိုလိယား ေရွးေဟာင္းမြန္ဂိုလူမ်ိဳးတို႔၏ ဇာတိေဒသ ျဖစ္ သည္။

သို႔ရာတြင္ မြန္ဂိုတို႔သည္ ထိုေဒသတစ္၀ိုက္၌သာလွ်င္ ေဘာင္ခတ္ၿပီး မေနႏိုင္ၾကေပ။ အခါအခြင့္ေပးသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ တ႐ုတ္ျပည္၏ စိမ္းလန္းစိုျပည္ေသာ ေက်းရြာ မ်ားႏွင့္ ကံုလံုႂကြယ္၀ေသာ ၿမိဳ႕မ်ားကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ ၾက သည္။

တ႐ုတ္စစ္တပ္က လိုက္လံတိုက္ခိုက္ေသာအခါ၌မူ မြန္ဂိုတို႔ သည္ မိမိတို႔၏ ယာယီရြက္ဖ်င္တဲမ်ားႏွင့္ စခန္းမ်ားကို ႐ုပ္သိမ္းၿပီးလွ်င္ ေဂၚဘီ သဲကႏၱာရထဲမွ ျဖတ္လ်က္ ေျမာက္ ဘက္သို႔ တိမ္းေရွာင္ ထြက္ေျပးသြားၾကသည္။ ေျခသလံုး အိမ္တိုင္ မြန္ဂိုတို႔သည္ ထြက္ေျပးသြားေသာေနရာမွ သူတို႔ ပစၥည္းကို သိမ္းဆည္း သယ္ေဆာင္သြားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တ႐ုတ္တို႔က ႀကိဳးစားတိုက္ခိုက္ၾကေသာ္လည္း သူတို႔ကို အျမစ္မျဖဳတ္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ မဟာတံတိုင္းႀကီး တည္ ေဆာက္ ကာရံထားေသာ္လည္း မြန္ဂိုတို႔ကို မပိတ္ပင္ မတားဆီးႏိုင္ခဲ့ေပ။

မြန္ဂိုတို႔သည္ သူတို႔၏ နယ္ေျမေဒသမွ ေပ်ာက္ကြယ္ မသြား ၾကေပ။ တိုပါ၏အျဖစ္ျဖင့္လည္း ေရာက္လာၾကသည္။ တူရကီ၏ အသြင္ျဖင့္လည္း ေတြ႔ျမင္ရသည္။ ေနာက္ဆံုး တြင္ မြန္ဂိုအျဖစ္ျဖင့္ ေပၚလာသည္။

၁၃ ရာစုမတိုင္မီက မြန္ဂိုလူမ်ိဳးတို႔၏ အေပၚတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ၾသဇာအရွိန္အ၀ါ လႊမ္းမိုးသက္ေရာက္ျခင္း မရွိေသးေပ။
ဂ်င္ဂစ္ခန္ကိုယ္တိုင္ ျမင္းျဖဴကိုသတ္ၿပီး ယဇ္နတ္ပူေဇာ္ ပသေလ့ရွိသည္။ ဂ်င္ဂစ္ခန္သည္ တာအိုရဟန္း က်န္ခုက်ဳန္ (၁၁၄၈-၁၂၂၇)ကို ၀ကၡဳျမစ္ကမ္းပါး၌ တရား ေဆြးေႏြး ေဟာၾကားရန္ တ႐ုတ္ျပည္မွ ပင့္ဖိတ္သည္။ သို႔ရာတြင္ အျခားဘာသာတရား တစ္ခုခုကိုမူ လက္ခံျခင္း မရွိေပ။

ဂ်င္ဂစ္ခန္သည္ ၁၂၀၆-၂၇ အထိ ထီးနန္းစိုးစံခဲ့သည္။ သူ၏ အ႐ိုက္အရာခံ အိုဂီတိုင္သည္ ၁၂၈၈ မွ ၁၂၄၆ အထိ မြန္ဂိုအင္ပိုင္ယာကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ ကူယုသည္ ၁၂၄၆ မွ ၁၂၅၁ အထိ မင္းလုပ္သည္။ ထို႔ေနာက္ မန္ဂုသည္ ၁၂၅၀-၆၀ ၌ ဘုရင္ဧကရာဇ္ ျဖစ္လာသည္။ -------

ကုဗေလခန္ မတိုင္ခင္ မန္ဂုသည္ ၁၂၅၄ ခုႏွစ္၌ ေနျပည္ ေတာ္ ကရာကိုရမ္တြင္ ဘာသာတရား စည္းေ၀း သဘင္ ႀကီးကို က်င္းပသည္။ ယင္းစည္းေ၀းသဘင္၌ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္၊ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္တို႔သည္ ၀ါဒေရးရာမ်ားကို ေဆြးေႏြးျငင္းခုံၾကသည္။ ယင္း၀ါဒ တိုက္ပြဲ ၌ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ေအာင္ျမင္မႈမရခဲ့ေပ။

ထိုေနာက္ တစ္ႏွစ္အၾကာ ၁၂၅၅ ခုႏွစ္၌ ဘာသာေရး
စည္းေ၀းသဘင္ႀကီးကို က်င္းပျပဳလုပ္ျပန္သည္။ ယင္းစည္း ေ၀းသဘင္၌ မန္ဂုခန္ကိုယ္တိုင္ တက္ေရာက္သည္။ ယင္း စည္းေ၀းသဘင္၌ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္ ဖူယိုက တာအို ၀ါဒီမ်ားကို အႏိုင္ယူခဲ့သည္။ စည္းေ၀းသဘင္ႀကီး ၿပီးဆံုး သြားေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔ပိုင္ေသာ ေက်ာင္းတိုက္ မ်ား ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအား ျပန္ေပးရန္ မန္ဂုခန္က
အမိန္႔ခ်မွတ္လိုက္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယင္း အမိန္႔ခ်မွတ္ ခ်က္ကို လက္မခံေပ။

ထိုေနာက္ တစ္ဖန္ ၁၂၅၆ ခုႏွစ္၌ တတိယအႀကိမ္ ဘာသာ ေရး စည္းေ၀းသဘင္ႀကီးကို က်င္းပျပဳလုပ္ျပန္ သည္။ ယင္းစည္းေ၀းသဘင္သို႔ တက္ေရာက္ရန္အတြက္ တ႐ုတ္ ျပည္ႏွင့္ တိဗက္ျပည္မွ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ပညာရွင္ႀကီးမ်ား လာေရာက္ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ၀ါဒၿပိဳင္ရန္ တာအိုမ်ား
မလာေရာက္ၾကေပ။ ထိုအခါ မန္ဂုခန္သည္ တာအို၀ါဒီတို႔၏ အားနည္းခ်က္ကို ေတြ႔ျမင္သိရွိသြားၿပီးလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာကို အႏိုင္ေပးလိုက္သည္။

မန္ဂုခန္က "လက္၀ါးမွ လက္ေခ်ာင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာၾက ၏။ ဗုဒၶ၀ါဒသည္ လက္၀ါးႏွင့္တူ၏။ အျခားဘာသာတရား မ်ားကမူ လက္ေခ်ာင္းမ်ားႏွင့္ တူ၏" ဟူ၍လည္း ဖြင့္ ဟေျပာျပသည္။ မန္ဂုခန္သည္ တာအို၀ါဒီမ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ ဘက္ မည္သည့္အလုပ္ကိုမွ် မလုပ္ေပ။ ထိုကိစၥႏွင့္ ပတ္ သက္၍ မိမိ၏ ညီေတာ္ ကုဗေလခန္အေပၚ လႊဲအပ္လိုက္ သည္။

ကုဗေလခန္သည္ ၁၂၅၈ ခုႏွစ္၌ ဒိုလုန္ျမစ္၏ အေနာက္ ေျမာက္ရွိ ရွန္တြန္၌ ဘာသာေရး စည္းေ၀းသဘင္ႀကီးတစ္ခု က်င္းပျပဳလုပ္သည္။ ထို စည္းေ၀းသဘင္ႀကီး၌ ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္း ၃၀၀၀ ႏွင့္ တာအိုရဟန္း ၂၀၁ ပါး တို႔ တက္ေရာက္ ၾကသည္။ ကြန္ျဖဴရွပ္ဘာသာ၀င္ ၂၀၀ လည္း တက္ေရာက္ လာၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားဘက္မွ နေမာရွာဟုလိန္
ေက်ာင္းတိုက္၏ အႀကီးအကဲ နာမည္ေက်ာ္ ရာဇဂု႐ု တိဗက္ ရဟန္း ဖဂဆာပါက ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသည္။

ဖဂဆာပါ၏ အသက္သည္ ၁၉ ႏွစ္မွ်သာ ရွိေသးသည္။ သို႔ရာတြင္ ၀ါဒၿပိဳင္ပြဲ၌ သူ၏ အခန္းက႑သည္အလြန္တရာ ႀကီးမားလွေပသည္။ ယင္း စည္းေ၀းသဘင္၌ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မ်ားဘက္မွ အသာရသြားသည္။

တာအိုမ်ားဘက္မွ ႐ံႈးသြားသည္ျဖစ္၍ မူလက ထားသည့္ ကတိအတိုင္း တာအိုေခါင္းေဆာင္ ၁၇ ဦးတို႔သည္ ေခါင္း တံုးတံုးၿပီး ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းျပဳၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ား၏ ေက်ာင္း ၂၃၇ ေက်ာင္းကိုလည္း ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ားအား ျပန္ေပးလိုက္သည္။

မန္ဂုခန္သည္ ကုဗေလခန္၏ ေနာင္ေတာ္ျဖစ္သည္။ မန္ဂု တြင္ ဟုလာကူ အမည္ရွိ ညီေတာ္တစ္ဦးလည္း ရွိေသး သည္။ ဟူလာကူသည္ မိမိတို႔၏ မ်ိဳးႏြယ္ခန္ဆက္အတြက္ အီရန္ႏွင့္ ေမဆိုပိုတာမိယားကိုလည္း ၀င္ေရာက္ သိမ္းပိုက္ သည္။ ၁၂၅၁ ခုႏွစ္၌ မြန္ဂိုစစ္တပ္သည္ ေမဆိုပိုတာမိယား ၿမိဳ႕ တြင္း ၀င္ေရာက္ခဲ့သည္။

ထိုအခ်ိန္အတြင္ မြန္ဂိုဘုရင္ သားေတာ္မ်ား အ႐ိုက္အရာခံ အတြက္ အခ်င္းမ်ားၾကသည္။ ၁၂၅၂ ခုႏွစ္၌ `ကုရိစတိုင္း' အစည္းအေ၀းလုပ္ၿပီးလွ်င္ ဘုရင့္သားေတာ္မ်ားအား အေရး အခင္းမ်ားကို အဆံုးအျဖတ္ေပးလ်က္ နယ္ေျမႏွင့္ အခြင့္ အာဏာကို ခြဲေ၀ေပးလိုက္သည္။

တုန္ကု၊ က်န္ဖုႏွင့္ ဟိုနန္ကို ကုဗေလခန္္က မိမိပိုင္ နယ္ေျမ မ်ားအျဖစ္ ရရွိထားသည္။ ဆုန္မင္းဆက္ကို ဆန္႔က်င္တိုက္ ခိုက္ရန္ တ႐ုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းသို႔ ခ်ီတက္သည့္ စစ္တပ္၏ ေသနာပတိအျဖစ္ ကုဗေလခန္အား ခန္႔အပ္လိုက္ေလ သည္။ ဟုလာကူကိုမူ အီရန္သို႔ ခ်ီတက္ရန္ တာ၀န္ေပးအပ္ ေလသည္။

ကုဗေလခန္သည္ တ႐ုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းမွ ဆုန္မင္းဆက္ မ်ားႏွင့္ အျပင္းအထန္ တိုက္ပြဲ၀င္ရေလသည္။ ယင္းတိုက္ပြဲ အတြက္ ၁၂၅၃ ခုႏွစ္၌ အႀကီးအက်ယ္ ျပင္ဆင္ထားေလ သည္။

အပိုင္း(၃၀) ဆက္ရန္

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္