စာေရးသူ အေမရိကမွာ ေက်ာင္းတက္ေနစဥ္အခါတုံးက ခ်ဳိင္းနီးစ္ ထရယ္ေဒးရွင္း (Chinese Tradition) ဆိုတဲ့ အတန္းတစ္ခုကို ယူခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီအတန္းကုိ တက္ေရာက္တဲ့အခါ ပေရာ္ဖက္ဆာက ̏သ္ လပ္စ္ အင္ပါရာ̋ (The Last empire) ဆိုတဲ့ တရုတ္ျပည္ မွာ ရုိက္ကူးထားတဲ့ ရုပ္ရွင္ကားႀကီးတစ္ခုကို ပညာေရး က႑အတြက္ ၾကည့္ရႈရန္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။ ထိုဇာတ္ကားကို ျမန္မာလို အဓိပၸါယ္ ျပန္ေတာ့ ̏ေနာက္ဆုံး မင္းဆက္̋ သို႔မဟုတ္ ̏ဧကရာဇ္မင္း တို႔၏ ေနာက္ဆုံး ေန၀င္ခ်ိန္ ကာလ̋ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္မ်ဳိးကို သက္ေရာက္ ေစတယ္။
ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားတဲ့ တရုတ္ႏုိင္ငံေတာ္ႀကီး၏ ေနာက္ဆုံးမင္းဆက္ (The Quing dynasty or Manchu dynasty 1644 - 1912) လက္ထက္မွာ တိုင္းေရး၊ ျပည္ေရးေတြကလည္း မတည္ၿငိမ္၊ ႏုိင္ငံေရးေတြကလည္း ရႈပ္ရႈပ္ေထြးေထြး၊ ဒီၾကားထဲ ဂ်ပန္ႏွင့္ အဂၤလိပ္တို႔ကလည္း ၀င္ေရာက္ဖက္စြက္ဆိုေတာ့ ဘာေျပာေကာင္းမလဲ ေနာက္ဆုံးမွာ တရုတ္ မင္းဆက္မ်ား ျပတ္သြား ခဲ့ရတဲ့ အထိ ရာဇ၀င္ဇာတ္ေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ရုိက္ကူး တင္ျပထားတဲ့ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားႀကီးတစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဇာတ္အိမ္ တည္ေဆာက္ မႈအပိုင္းကလည္းခိုင္မာ၊ သမိုင္း ေၾကာင္းကိုလည္း ထပ္ဟပ္ေအာင္ ရုိက္ကူးတင္ျပထားေလေတာ့ ထိုရုပ္ရွင္ ဇာတ္ကားႀကီးကို ၾကည့္ရႈ သူတိုင္းရ့ဲ ႏွလးုံဘ၀င္ကို ဆြဲကိုင္လႈပ္ႏုိင္တဲ့အထိ အႏုပညာစြမ္းအားကို ျပသႏုိင္ခဲ့တယ္။
ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆိုင္ရာ အင္ပါယာတစ္ခု တစ္စုံတစ္ခုေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားရၿပီဆိုလွ်င္ မူလ အေျခအေနမ်ဳိးသို႔ တဖန္ျပန္လည္၍ ေရာက္ရွိ၊ ရရွိႏုိင္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ကူႏုိင္ေတာ့ေပ။ ထိုအျခအေနကို တရုတ္လူမ်ဳိးမ်ား အခ်ိန္လြန္မွ သင္ခန္းစာကို ရရွိသြားခဲ့ၾကတယ္။ အေျခအေနတစ္ခုဟာ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြက္ အေႏွာင္းႀကီးေႏွာင္း သြားခဲ့ရၿပီဆိုရင္ ထိုအေျခအေနကို သိရွိလိုက္တာႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ၀မ္းနည္းစိတ္နဲ႔ အံႀကိတ္၍ ခံစားရရုံမွတစ္ပါး အျခားနည္းလမ္း မရွိေတာ့ေၾကာင္း ေႏွာင္းေခတ္ လူတို႔ သိႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ ထိုအေျခအေနမ်ားကုိ ႀကိႀကိဳတင္တင္ သိရွိႏုိင္ေအာင္ ထိုဇာတ္ကား ႀကီးက တင္ျပသြားႏုိင္ခဲ့တယ္လို႔ ခံစားမိတယ္။
အလားတူပင္ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈေတြ ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံအတြင္းမွာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီးဆိုလွ်င္ ေနာက္ထပ္ တစ္ႀကိမ္ ရွင္သန္လာႏုိင္ဖို႔ ဆိုတာ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ပါ။ ဥပမာ၊ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈေတြ ေပ်ာက္ကြယ္ သြားခဲ့ရတဲ့ အိႏၵိယႏုိင္ငံတို႔လို ႏိုင္ငံမ်ဳိးေတြ၊ ဘဂၤလားေဒးရွ္ႏုိင္ငံလို၊ ပါကစၥတန္ႏုိင္ငံလို၊ အာဖဂန္နစၥတန္ ႏုိင္ငံလို၊ မေလးရွားႏုိင္ငံႏွင့္ အင္ဒုိးနီးရွားႏုိင္ငံတို႔လို ႏုိင္ငံမ်ဳိးေတြကို စံထား၍ ၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ ရိုးရွင္းတဲ့စိတ္နဲ႔ ေနခဲ့ၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္လူမ်ဳိးေတြ၊ ျဗဟၼစိုရ္တရားကို တန္ဖိုးထားၾကခဲ့တဲ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူမ်ဳိးေတြအတြက္ ကမၻာ့သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကုိ ျပန္လွန္၍ ေလ့လာၾကည့္ရႈရင္ ေကာင္းစြာသိႏုိင္ပါတယ္။ သိရွိခြင့္ရရွိ တဲ့ အခ်ိန္အခါ မ်ိဳးမွာ အခ်ိန္ေတြက အေတာ္ႀကီးကို ေႏွာင္းခဲ့ၿပီမို႔ ၀မ္းနည္းရုံမွလြဲ၍ ဘယ္သိၾကား၊ ဘယ္နတ္္ျဗဟၼာကမွ ကယ္ႏုိင္ မည္မဟုတ္ေၾကာင္း သမိုင္းေၾကာင္းေတြက သက္ေသထူလွ်က္ရွိေနျခင္းပါ။
ကံ ဥာဏ္ ၀ီရိယ စုံညီလွေသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔အတြက္ အဆိုးထဲမွ အေကာင္းမ်ားလည္း က်န္ရွိ ေနေသး တာေၾကာင့္ ေျဖသာတဲ့ နည္းႏွင့္ ေျဖၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း ေတာ္ေပေသးသည္ဟု ဆိုရမွာျဖစ္တယ္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို အဂၤလိပ္တို႔ နယ္ခ်ဲ႔က်ဴးေက်ာ္ၿပီး၊ ျမန္မာရွင္ဘုရင္ႏွင့္ မင္းမိဖုရား ႏွစ္ပါး ကို ေရျခားေျမျခားျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံရဲ့ ေခ်ာင္က်ေသာတစ္ေနရာသုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္ၿပီး အက်ဥ္းစံဘ၀မ်ဳိးနဲ႔ နတ္ရြာ စံလြန္တဲ့အထိ ထားရွိခဲ့ၾကတယ္။ အက်ဳိးဆက္အေနႏွင့္ ျမန္မာေတြ ထီးနန္းေပ်ာက္ ခဲ့ရတယ္။ ျမန္မာ့ဓေလ့၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈေတြ ခပ္မ်ားမ်ားဟာလည္း ေခတ္ဆိုး၊ စနစ္ဆိုးမ်ားႏွင့္အတူ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ ရတယ္။
သူ႔ကြ်န္ဘ၀တြင္ ကြ်န္ဇာတ္သြင္းခံရတဲ့ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားဟာ သတိလက္လြတ္ျဖစ္ကာ ကြ်န္စိတ္မ်ား တစ္စတစ္စေပါက္ဖြား လာေန တာကို ေတြ႔ျမင္သတိျပဳမိေသာ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ရွိတဲ့ ျမန္မာရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ား၊ အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ျပန္လည္ႏုိးၾကားလာေအာင္ ̏သခင္မ်ဳိးေဟ့ ဒုိ႔ဗမာ̋ ဆိုတဲ့ ေၾကြးေၾကာ္သံေတြ ကို ျမန္ျပည္ အႏွံ႔ ျပန္႔ႏွံ႔ေအာင္ျပဳ၍ တိုင္းသူျပည္သားတို႔အား အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ားကို ျပန္လည္ႏုိးၾကားေစ၍ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ မ်ားကို ျပန္လည္အသက္ သြင္းေပးႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။
အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား ျပန္လည္ႏုိးၾကားလာတဲ့ ျမန္မာတို႔ဟာ ေသြးစည္းမႈေတြ၊ ညီညြတ္မႈ စိတ္စြမ္းအားေတြႏွင့္ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူအားလုံး ပူးေပါင္း၍ တိုင္းျပည္ရဲ့လြတ္လပ္ေရးကို ျပန္လည္ရယူ ႏုိင္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအမ်ဳိး သားေခါင္းေဆာင္ေတြထဲမွာ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ားဟာ ရဟန္း ေတာ္မ်ားဖက္မွာဆိုလွ်င္ ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရႏွင့္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ၊ လူပုဂၢဳိလ္မ်ားဖက္မွာဆိုလွ်င္ သခင္ ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းစတဲ့ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး မ်ားျဖစ္ၾကတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ကုိလိုနီႏုိင္ငံအျဖစ္ နစ္ေပါင္းရာခ်ည္လွ်က္ ဒီဗိုက္ဒက္ ရူးလ္ (Divided Rules) ႏုိင္ငံ တြင္းေန ျပည္သူမ်ားရဲ့ စိတ္ဓာတ္ခြန္အားေတြကို အစိတ္အမႊာမႊာျဖစ္ေအာင္ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ နည္းဗ်ဴဟာကို အသုံးျပဳ၍ တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကတယ္။ အယူ၀ါဒမတူသူ၊ ဘာသာမတူသူ တိုင္းတစ္ပါး သားတို႔ရဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ခါးသီးတဲ့ဒုကၡသုကၡေတြကို ျပည္သူေတြအားလုံး ခံစားခဲ့ၾကရတယ္။ ထိုအတြက္ သမိုင္းဆိုတဲ့ အိပ္မက္ဆိုးမ်ားကို ေမ့မ ရႏိုင္ေအာင္ျဖစ္ေနသူေတြက ျပည္သူေတြပဲျဖစ္တယ္။
ျပည္သူထဲက ျပည္သူေတြထဲမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ ေနာက္ဆုံးမင္းဆက္ျဖစ္တဲ့ သီေပါဘုရင္မင္းျမတ္ရဲ့ ျမစ္ေတာ္တစ္ပါးအျဖစ္ အသက္ထင္က်န္ေနဆဲျဖစ္တဲ့သူကေတာ့ ယေန႔အခ်ိန္အထိ မႏၱေလးၿမဳိ႔ ေဂၚ၀ိန္ဆိပ္ရဲ့ ေန၀င္ခ်ိန္ကာလကို ၾကည့္ရဲတဲ့ခြန္အား သူမွာမရွိေသးဘူးလုိ႔ ေျပာဆိုတာကို ၾကားသိရတယ္။ ျပည္သူေတြ ေလးစားတဲ့ အရွင္ႏွစ္ပါးႏွင့္ သမီးေတာ္မ်ားေလးမ်ားကို ၾကက္ကေလးေတြ၊ ငွက္ကေလးေတြကို အလြယ္ တကူဖမ္းဆီးသြားသလို ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားတဲ့ ̏သီေပါမင္း ပါေတာ္မူခန္း̋ ဇာတ္မဟာရဲ့ျမင္ခြင္းကို ျမင္ရသူတိုင္း ယူႀကဳံးမရ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ ဒီအျဖစ္ကို ရင္တြင္းမွာ မခ်ိမလွ ခံစားခဲ့ရတဲ့ ဆီးပန္းနီ ဆရာေတာ္ႀကီးဘုရားက - ̏ ထီးသုဥ္း နန္းသုဥ္း၊ ၿမဳိ႔သုဥ္း သုည၊ သုဥ္းသုံး၀ႏွင့္၊ သုဥ္းရျပန္လစ္၊ သုညေခတ္ဝယ္၊ ျဖစ္လာရေလ၊ ဒို့တေတြမွာ၊ ေသေသာ္မွတည့္၊ ေၾသာ္ ေကာင္း၏။ ̋ ရင္းတြင္းခံစားခ်က္ကို ေရးသားကို အမ်ဳိးသားေရးကို ႏုိးၾကားေစခဲ့တယ္။
အမ်ဳိးသားေရးကို မေလးစားတတ္၊ ဘာသာတရားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈကို တန္ဖိုးမထားတတ္သူေတြ အတြက္ေတာ့ ̏အခ်စ္န႔ဲစစ္မွာ မတရားဖူးဆိုတာမရွိဘူး̋ လို႔ အဆိုျပဳခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအဆိုအမိန္႔ဟာ စစ္ႏုိင္သူ၊ အခ်စ္ႏုိင္သူတို႔ရဲ့ အဆိုအမိန္႔တစ္ခုဆိုတာ မွနး္ဆၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံအတြက္ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲတစ္ခုျဖစ္လာႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ အေၾကာင္း မ်ားစြာ ေပါင္းဆုံ ပါမွ ျဖစ္လာႏုိင္တဲ့ အရာမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ အဲဒီအထဲမွာ အဓိကက်တဲ့ အေၾကာင္းရင္း ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရး ပေယာဂ ျဖစ္ တယ္။ ဒီေနရာမွာ အဘိဓမၼာသီအိုရီတစ္ခုကို ထုတ္ျပခ်င္တယ္။ အက်ဳိးတရားတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာတိုင္း အေၾကာင္း တရားတစ္ခု တည္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ အေၾကာင္းတရားမ်ားစြာ ေပါင္းဆုံပါမွ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ သီအိုရီပါ။
ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္တစ္ခုကုိ ၿပိဳကြဲေအာင္ ဖ်က္ဆီးႏုိင္တဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကေတာ့ မ်ားစြာ ရွိႏုိင္တယ္။ ဥပမာ၊ ႏုိင္ငံေရး အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြ၊ ဘာသာေရးအေၾကာင္းျပခ်က္ေတြ၊ လူမ်ဳိးေရး အေၾကာင္း ျပခ်က္ေတြ စသည္ျဖင့္ ျဖစ္ႏုိင္ စရာ အေၾကာင္းေတြက မ်ားစြာရွိေနတယ္။ အမ်ဳိးသားအခ်င္းခ်င္း အထင္အျမင္ လြဲမွားေစႏုိင္ေသာ နည္းဗ်ဴးဟာမ်ားကို က်င့္သုံး၍ ညီညြတ္မႈမ်ားကို ပ်က္ျပယ္ေအာင္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ အားထုတ္ျခင္း၊ လက္နက္ကုိင္စြဲ၍ တိုက္ပြဲ၀င္ျခင္းမ်ားအထိ ပါ၀င္လာႏုိင္တယ္။
သို႔ေသာ္ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ က်ဆုံးသြားရျခင္းရဲ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္တို႔သည္ တစ္ျပည္ႏွင့္တစ္ျပည္ မတူညီႏုိင္ပါ။ ကာလ၊ ေဒသႏွင့္ လူမ်ဳိးတို႔ရဲ့ စရိုက္ဓေလ့မ်ားေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတစ္ခု ပ်က္စီးသြားရျခင္း၏ သမိုင္းေၾကာင္းတို႔သည္ တစ္ႏုိင္ငံႏွင့္မတူူညီႏုိင္ပါ။ သို႔ေသာ္ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ရဲ့ ေန၀င္ခ်ိန္ကာလမ်ားသည္ ၀မ္းနည္းစရာျဖစ္ရပ္ေတြ၊ ငိုေၾကြးမည္တမ္းသံေတြ၊ အသံမထြက္ပဲ ႏွလုံးသားမွာပဲ ႀကိတ္မိွတ္၍ ခံစားရင္း ရင္တြင္းအပူမီးေၾကာင့္ မ်က္လုံးအိမ္မွ ျပည့္လွ်ံယိုစီးက်လာတဲ့ မ်က္ရည္စီးေၾကာင္းေတြ ဒီအပူေတြ၊ ဒီအခက္အခဲေတြ၊ ဒီျပႆနာေတြကို ျဖစ္လာၿပီဆိုလွ်င္ ဘယ္သူကူ၍မွ မရႏုိင္ေတာ့ပါ။ ျဖစ္သမွ်အေၾကာင္း အေကာင္းခ်ည္းပဲ-လို႔ပဲ ႏွလုံသြင္းရေတာ့မွာလား။ သို႔မဟုတ္ ဘယ္လိုႏွလုံးသြင္းၾကရမွာလဲဆိုတာ မည္သူမွ် အတတ္ေျပာႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။
အိႏၵိယအင္ပါယာႀကီးရဲ့ အရွင္သခင္ျဖစ္တဲ့ အေသာကဘုရင္ႀကီးရဲ့ ေနာက္ဆုံးေန၀င္ခ်ိန္ဟာ မ်က္၀န္းအိမ္မွာ မ်က္ရည္စေတြနဲ႔ ဘ၀တစ္ခုကို နိဂုံးသတ္ခဲ့ရတယ္။ သာသနာေတာ္ကို သက္၀င္ယုံၾကည္တဲ့ ရွင္ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္လို႔ ေရတြင္းေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ ေရကန္ေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ ေက်ာင္းေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္၊ ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ သာသနာေတာ္အား ေပးလွဴခဲ့ တယ္ဆိုတာ လူတိုင္းနီးနီး သိရွိၿပီးျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ သာသနာေတာ္အား ကုေဋတစ္ရာ လွဴဒါန္းရန္ အဓိ႒ာန္ရွိထား၍ အခြင့္အခါသင့္တိုင္း လွဴဒါန္းေနခဲ့ရာ အဓိ႒ာန္မျပည့္မီ အႀကီးအက်ယ္ မမာ မက်န္းျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဘုရင္အိုႀကီး တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့ၿပီမို႔ ဘ႑ာ ေတာ္မ်ားကို ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြကို သားေတာ္၊ သမီးေတာ္ေတြ က ျပဳလုပ္လာခဲ့ၾကတယ္။
ျဖစ္ရပ္က - အေသာကဘုရင္းႀကီးဟာ သူ႔အဓိ႒ာန္္ရွိထားသည့္အတိုင္း သတ္မွတ္ေသာ အတိုင္း အတာအထိ ေရာက္ရွိႏုိင္ေအာင္ သူအတြက္ ပြဲေတာ္တည္ရန္ စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္မ်ား ထည့္ယူ လာခဲ့ေသာ ေရႊပုဂံ၊ ေရႊဇြန္း၊ ေရႊလင္ပန္း စသည္တို႔ ကို ေက်ာင္းေတာ္သို႔ပုိ႔ခိုင္းၿပီး သာသနာေတာ္အား လွဴဒါန္းခဲ့တယ္။ ထိုအျဖစ္ကို သိရွိသြား၍ သူအတြက္ ပြဲေတာ္တည္ရန္ စားဖြယ္ေသာက္ဖြယ္မ်ားကို ေငြပုဂံ၊ ေငြဇြန္း၊ ေငြလင္ပန္းစသည္တို႔ျဖင့္ ထည့္ေျပာင္း၍ ပြဲေတာ္ကို ဆက္ကပ္ၾကတယ္။ အေသာက မင္းႀကီးသည္ ထိုေငြပုဂံ၊ ေငြဇြန္း၊ ေငြလင္ပန္းစသည္တို႔ကိုလည္း သာသနာေတာ္အား လွဴဒါန္းခဲ့ျပန္တယ္။ ထိုအခါ စားဖြယ္ ေသာက္ဖြယ္ မ်ားကို ေၾကးပုဂံ၊ ေၾကးဇြန္း၊ ေၾကးလင္ပန္းတို႔ျဖင့္ ထည့္ကပ္ၾကျပန္တယ္။ အေသာကမင္းႀကီးက ထိုပစၥည္း တို႔ကိုလည္း သာသနာေတာ္အား လွဴဒါန္းခဲ့ျပန္တယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာ အေသာကမင္းႀကီး စားေတာ္တည္မည့္ အစားအစာ မ်ားကို ေျမအိုး၊ ေျမခြက္၊ ေျမပုဂံတို႔ႏွင့္ ထည့္ကပ္ခဲ့ၾက၍ အေသာကမင္းႀကီး အႀကီးအက်ယ္ စိတ္မခ်မ္းမသာ ျဖစ္သြားခဲ့ရတယ္။
ထိုေၾကာင့္ အနီးေန မူးႀကီးမတ္ရာမ်ားကို ေမးျမန္းခဲ့တယ္။ ̏ေမာင္မင္းတို႔ ... ဒီတိုင္းျပည္ကို အုပ္စုိးသူဟာ ဘယ္သူလဲ̋ ̏အရွင္ မင္းျမတ္ျဖစ္ပါတယ္ဘုရား̋ လို႔ ေလွ်ာက္တင္ၾကတယ္။ ̏ဒီတိုင္းျပည္ကို ဘယ္သူပိုင္သလဲ̋ လို႔ ေမးျမန္းျပန္တယ္။ ̏အရွင္မင္းႀကီးပဲ ပိုင္ပါတယ္ဘုရား̋ လို႔ ေလွ်ာက္တင္ၾကျပန္တယ္။ ဒီအခါမွာ အေသာကမင္းႀကီးက ေဆး၀ါးဓာတ္စာအျဖစ္ မွီ၀ဲသုံးေဆာင္ရန္္ သူလက္တြင္းမွာရွိေနတဲ့ သွ်စ္ရွားသီး တစ္ျခမ္းကို မူးႀကီးမတ္ႀကီးမ်ားအား ျပသလွ်က္ - ̏သင္တို႔ မွန္ရာကို သံေတာ္ဦးတင္ၾကပါ။ အမွန္တကယ္ ဆိုလွ်င္ ငါဟာ ဒီတိုင္းျပည္ႀကီးကို ငါမပိုင္ေတာ့ပါ။ ငါပိုင္တာက ဒီသွ်ိသွ်ားသီးေလး တစ္ပိုင္းမွ်သာ ပိုင္ဆိုင္ေတာ့တယ္̋ လို႔ ၀မ္းနည္ေၾကကြဲစြာ ေျပာဆိုၿပီး ကြယ္လြန္သြားရခဲ့ရွာတယ္။ ၀မ္းနည္းေသာကျဖင့္ စုေတခဲ့ရတဲ့ အေသာကဘုရင္ႀကီးဟာ စုေတၿပီးေနာက္ စပါးႀကီးေျမြႀကီး ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ထိုေနာက္ သားေတာ္ အရွင္မဟိႏၵက ကယ္ခၽြတ္ခဲ့၍ ထိုဘ၀မွ လႊတ္ေျမာက္ကာ ရဟႏၱာျဖစ္သြားတယ္လို႔ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားမွာ ေဖၚျပထားတာကို ေတြ႔ရွိရတယ္။ အရွင္မင္းႀကီး အတြက္ သံေ၀ဂယူစရာေကာင္းသလုိ၊ စာဖတ္သူတို႔ အတြက္လည္း သံေ၀ဂျဖစ္စရာေကာင္းလွတယ္။
မၾကာခင္က ထိုင္းႏုိင္ငံသို႔ အေၾကာင္းကိစၥတစ္ခုျဖင့္ ေရာက္ရွိသြားခဲ့တယ္။ ထုိင္းႏုိင္ငံေရာက္ခိုက္ တိုင္းျပည္ရဲ့ ႏုိင္ငံေရး အေျခ အေနမ်ား၊ သာသနာေရးအေျခအေနမ်ား၊ စီးပြားေရးအေျခအေနမ်ားကို ဗဟုသုတ အျဖစ္ ေမးျမန္းၾကည့္တဲ့အခါ ထိုင္းႏုိင္ငံေတာ္ရဲ့ နက္နဲရႈပ္ေထြးေနတဲ့ အေျခအေနေတြကို ေျပာျပခဲ့ၾကတယ္။ သာသနာေတာ္ကို အထူးၾကည္ညဳိတဲ့ ထိုင္းျပည္သူတို႔ရဲ့ တေလး တစား တန္ဖိုးထားျမတ္ႏိုးေနတဲ့ ထိုင္းရွင္ ဘုရင္ႀကီးရဲ့အေျခအေနမ်ားကိုလည္း သိခဲ့ရတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း (၁၅)ႏွစ္ေလာက္ကတည္းျဖစ္ရွိေနတဲ့ ထိုင္းႏုိင္ငံရဲ့ေတာင္းပုိင္းအေျခအေန မ်ားကအစ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အေျခအေနမ်ားထိ ေျပာၾကားလာၾကတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၅)ႏွစ္ေလာက္က စၿပီး၊ ထိုင္းႏုိင္ငံေတာင္ပုိင္းမွာ ဆြမ္းခံၾကြတဲ့ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဆြမ္းေလာင္းသူ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားကို ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္သူမ်ားက ေသနတ္ျဖင့္ ပစ္သတ္ေနခဲ့တဲ့ လူသတ္မႈေတြ၊ မၾကာခဏဆိုသလို ျဖစ္ေပၚေနခဲ့တယ္။ ဒါကို ႏုိင္ငံေတာ္က တရားဥပေဒအတိုင္း အေရးယူမယ္ ဆိုၿပီး ျပင္းျပင္း ထန္ထန္ အေရး မယူခဲ့၍ ထိုင္းေတာင္ပိုင္းခရိုင္အခ်ဳိ႔၌ ရဟန္းသံဃာေတာ္ခပ္မ်ားမ်ားဟာ ကိုယ့္ေက်ာင္းမွာပင္ မေနရဲေတာ့တဲ့ အေနအထားမ်ဳိးသုိ႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့တယ္။ သူတို႔ ေျပာတဲစကားအတိုင္း ဆက္ေျပာရမည္ဆိုလွ်င္ … ။
ထိုေနာက္ ထိုင္း၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သက္ဆင္ အာဏာရခဲ့ၿပီး ထိုင္းႏုိင္ငံေတာင္းပိုင္းကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူကိုင္တြယ္ႏုိင္္ခဲ့တယ္။ သို႔ေသာ္ မၾကာပါေခ်။ ထို၀န္ႀကီးခ်ဳပ္လက္ထက္ ရွပ္နီ၊ ရွပ္၀ါ အေရးအခင္းမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့၍ ထုိ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ အာဏာ အသိမ္းခံ လိုက္ရတယ္။ အာဏာသိမ္းစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးဟာ ဘာသာျခားျဖစ္ေနတယ္။ သူ႔လက္ထက္မွာ ရာထူးႀကီးေသာ ေနရာ အေတာ္ မ်ားမ်ားကို သူလူေတြကို အစားထိုးခန္႔အပ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ ထိုေနာက္ ယင္လတ္ရွင္နာ၀ပ္ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္လာျပန္တယ္။ သူမလက္ထက္ မွာလည္း ရွပ္နီ၊ ရွပ္၀ါ ျပႆနာက ပိုမိုႀကီးထြားလာျပန္တယ္။ တစ္ဖန္ စစ္တပ္က အာဏာျပန္သိမ္းျပန္တယ္။
တပည့္ေတာ္တို႔လူမ်ဳိးေတြ တစ္ခုမသိလိုက္တာက အခ်င္းခ်င္းေသြးကြဲေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သူတို႔ဟာ ထိပ္တန္းေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားကို သိမ္းပုိက္ထားလိုက္ၾကတယ္။ အခုအခါမွာ စစ္တပ္ရဲ့ထိပ္တန္းအရာရွိ ေတြဟာ ဘာသာျခားေတြက လႊမ္းမိုး ထားတာကို ေတြ႔ေန ရတယ္။ လႊတ္ေတာ္မွာလည္း ဘာသာျခား လြတ္ေတာ္အမတ္ေတြက ႏွစ္ရာေက်ာ္အထိ ၀င္ေရာက္ေနရယူထားၾကၿပီ။ ခရိုင္ (၇၇)ခုမွာ ဘာသာျခား ၿမိဳ႔ေတာ္၀န္ေတြက (၃၄) ေနရာရွိေနတယ္။ ထ့ိုေၾကာင့္ ခရိုင္ၿမိဳ႔ႀကီးတိုင္းကို ယူအက္စ္ေအ ေဒၚလာ သန္းေပါင္း (၆၀)တန္တဲ့ သူတို႔ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးေတြကို ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာႏွင့္ တည္ေဆာက္ေပးေနရၿပီ။ သူတို႔ယုံၾကည္တဲ့ မကာ-ကို ဘုရားဖူးသြားေရာက္တဲ့သူေတြကုိလည္း ႏုိင္ငံေတာ္စရိတ္ႏွင့္ ပို႔ေဆာင္ေပးရတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္ေတြ အိႏၵိယကို ဘုရားဖူးသြားတဲ့အခါ ဘာစရိတ္မွ မရရွိၾကဘူးဟုဆိုတယ္။ မိမိတို႔ျမန္မာျပည္သူေတြ အတြက္လည္း သတိမူစရာ အခ်က္တစ္ခုျဖစ္လာတယ္။
အေျခအေနေတြကေတာ့ အလြန္အကၽြန္ျဖစ္ေနၿပီဆိုတာကို သတိျပဳမိတယ္။ သာသနာ့ဒါယကာ ႀကီးျဖစ္တဲ့ ေရေျမသခင္ ထိုင္းႏုိင္ငံရဲ့ ဘုရင္ဧကရာဇ္မင္းျမတ္ႀကီးရဲ့ ေရႊနားေတာ္သို႔ ေပါက္ၾကားေအာင္ မည္သူကမွ အျဖစ္မွန္ကို ေလွ်ာက္တင္ႏုိင္ရဲတဲ့ အခြင့္ေရးမ်ား မရရွိႏုိင္ေအာင္ တားဆီးပိတ္ပင္ထားခဲ့ၾကတယ္။ ၉၀%ခိုင္းႏႈန္းခန္႔ ရွိေနေသးတဲ့ ထိုင္းျပည္သူတို႔ရဲ့ ကံၾကမၼာအတြက္ ရင္ေလးမိျခင္းပါ။ ဘာသာျခားမ်ားရဲ့ ေက်ာင္းေတာ္မွ လြင့္ပ်႔ံလာေသာ ရြတ္သံဖတ္သံမ်ားကို ထိုင္းဘုရင္မင္းျမတ္ႀကီး လားရာ ဂတိ ေကာင္းမြန္ ႏိုင္ေစရန္ မၾကားမသိပါေစနဲ႔ဟုသာ ဆႏၵျပဳမိပါ၏။ အကယ္၍မ်ား ၾကားသိသြားခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ အေသာက မင္းႀကီး ကဲ့သို ေနာက္ဆုံး စုတိစိတ္က်ခါနီးမွာ ႏွလုံးစိတ္၀မ္း မခ်မ္းမသာျဖစ္သြားႏုိင္တာမို႔ တိုင္းျပည္ကို အစဥ္ေစာင့္ေရွာက္ေနေသာ၊ သာသနာေတာ္ကို အစဥ္ခ်ီးေျမာက္ေနေသာ ထိုင္းဘုရင္မင္းႀကီး သက္ေတာ္ ရာေက်ာ္ ရွည္ပါေစဟုသာ ထိုင္းျပည္သူမ်ားကိုယ္စား ဆုေတာင္းေပးေနမိေတာ့တယ္။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ ႏုိင္ၾကပါေစ။
Writer : ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္