သာသနာႏွင့္ ေရွးဘုရင္မင္းျမတ္တို႔၏သေဘာထား - Attitute of the Kings

ျမန္မာႏုိင္ငံကို ဒီမိုကေရစီစနစ္ႏွင့္ အသြင္ကူးေျပာင္းအုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့သည္မွာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္အထိဆိုလွ်င္ သက္တန္း (၅)ႏွစ္ ေက်ာ္ လြန္လာခဲ့ၿပီျဖစ္၍ ဒီမိုကေရစီဆိုတဲ့ စကားလုံးႏွင့္ ျပည္သူမ်ား ယဥ္ပါးစျပဳလာၿပီလို႔ ဆိုႏုိင္တဲ့အခ်ိန္အခါျဖစ္တယ္။ သမၼတ သက္တန္းတစ္ခု ၿပီးဆုံးသြားၿပီျဖစ္၍ ဒီမိုကေရစီစနစ္အရ ၂၀၁၆-ခု၊ မတ္လ (၁၅)ေန႔တြင္ အႏုိင္ရပါတီမွ သမၼတအသစ္ကို ေရြး ခ်ယ္တင္ေျမာက္လိုက္ၿပီျဖစ္တယ္။
ျပည္သူေရြးခ်ယ္တင္ေျမာက္ေသာ သမၼတျဖစ္၍ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပမွ ျပည္သူမ်ား၊ ကမၻာ့ႏုိင္ငံ အသီးသီးမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားျဖစ္ ၾကေသာ အေမရိကန္သမၼတ ဘရက္အိုဘားမားႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားေရးဌာနမွ အႀကီးအကဲမ်ား၊ တရုတ္အစိုးရႏွင့္ တရုတ္နိုင္ငံျခားေရး ဌါန ေျပာခြင့္ရသူ Lu Kang၊ အိႏၵိယဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ နရိႁႏၵာမိုဒီ၊ ျပင္သစ္အစိုးရႏွင့္ နိုင္ငံျခားေရးဌာနမွ အႀကီးအကဲမ်ား၊ ၿဗိတိန္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ေဒးဗစ္ကင္မရြန္၊ ၾသစေၾတးလ် ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ မဲလ္ကြန္ တန္းဘူးလ္နဲ႔ ဂ်ပန္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ရွင္ဇိုအာေဘး-စေသာ ေခါင္ေဆာင္ တို႔ကလည္း ဂုဏ္ယူဝမ္းေျမာက္စြာ ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကတယ္။
ျပည္တြင္းမွာရွိေသာ အဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးတို႔မွလည္း သမၼတႀကီးႏွင့္တကြ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးမ်ား အားလုံး၊ တိုင္းသူ၊ ျပည္သား မ်ားအားလုံးသက္ရွည္ က်န္းမာ စိတ္ခ်မ္းသာစြာျဖင့္ တိုင္းျပည္ကို ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာေအာင္ အတူပူးေပါင္း၍ ေဆာင္ရြက္္ႏုိင္ ၾကပါေစလို႔ ဆုေတာင္းေမတၱာမ်ား ပို႔ေပးၾကတာကို ၾကားသိိရ၍ မ်ားစြာ၀မ္းေျမာက္မိပါတယ္။ သမၼတႀကီး အမ်ဳိးဂုဏ္ႏွင့္ ဇာတိ ဂုဏ္ကို ဆက္လက္ထိန္သိမ္းႏုိင္ပါေစ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အျခားႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ ထူးျခားေသာႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံျဖစ္ေန သည္ကို သတိျပဳ မိတယ္။ ေရေျမသဘာ၀အားျဖင့္လည္း ထူးျခားတယ္။ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္အားျဖင့္လည္း ထူးျခား တယ္။ ကိုးကြယ္မႈဘာသာတရားအရလည္း ထူးျခားတယ္။ ထိုကဲ့သို႔ ထူးျခားျဖစ္ေတြကို ေလ့လာသုံးၾကည့္လွ်င္ သမၼတဆိုတဲ့ အသုံးအႏႈန္း ကို ပါဠိစကားျဖင့္ သုံးႏႈန္းထားတာဟာလည္း ထူးျခားေနျပန္တယ္။
ပုဂံအင္ပါယာကို စတည္တည္ေထာင္သူဟာ မင္းျမတ္အေနာ္ရထာမဟုတ္ေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ေတာ္ကို စတင္တည္ေထာင္ သူဟာ မင္းျမတ္အေနာ္ရထာလို႔ ဆိုႏုိင္တယ္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပုဂံမင္း ဆက္ ၅၅-ဆက္ရွိခဲ့ၿပီး၊ ၄၂-ဆက္ေျမာက္မင္းမွာ မင္းျမတ္အေနာ္ရထာျဖစ္ခဲ့တယ္။ အေနာ္ရထာမင္းသည္ သမိုင္းတစ္ခုကို ဆန္းသစ္ႏုိင္ခဲ့သလို၊ သမိုင္းအေမြအႏွစ္တစ္ခုကိုလည္း ခ်မွတ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ အေနာ္ထာမင္းႀကီး ပုဂံျပည္ကို စတင္အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလကို ျပန္လည္ေလ့လာသုံးသပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ပုဂံျပည္သည္ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈအေမြႏွစ္မ်ားျဖစ္တဲ့ ဘာသာစကား၊ ဆင္ယဥ္ထုံးဖြဲ႔မႈ၊ ျပည္သူတို႔ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတရား စသည္မ်ားႏွင့္ အု႒္အေရာ၊ ေက်ာက္အေရာျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ နတ္ကုိးကြယ္မႈမ်ား၊ ဟိႏၵဴဘာသာ ကိုးကြယ္မႈမ်ား၊ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္မႈမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအားျဖင့္ ေရာေထြးေနတဲ့ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ ထိုဘာသာတရားမ်ားထဲတြင္ အရည္းႀကီးမ်ားကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေသာ ဘာသာဓေလ့သည္ တစ္ေခတ္ တစ္ခါက ပုဂံျပည္မွာ နာမည္ႀကီးလွ၍ ျမန္မာလူမ်ဳိးတိုင္းနီးနီး အရည္ႀကီးတို႔ရဲ့ အမူအက်င့္မ်ားကို သိထားၿပီးျဖစ္ ၾကတယ္။
ပုဂံမင္းဆက္ ၄၂-ဆက္ေျမာက္မွာ အေနာ္ရထာမင္း ပုဂံျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတယ္။ ပုဂံမင္းျဖစ္၍ မၾကာမီႏွစ္မ်ားအတြင္း အရွင္အရဟံ ပုဂံျပည္သုိ႔ ၾကြေရာက္လာခဲ့တယ္။ အရွင္အရဟံရဲ့ တရားဓမၼမ်ားကို နာၾကားခဲ့ရၿပီးေနာက္ပိုင္း၊ အရွင္အရဟံ၏ အဆုံးအမႏွင့္ညြန္ၾကားခ်က္ကို ေကာင္းစြာလိုက္နာခဲ့တယ္။ တိုင္း ျပည္ႏွင့္လူမ်ဳိး၊ ဘာသာႏွင့္ သာသနာအတြက္ ေဆာင္ရြက္ သင့္၊ ေဆာင္ရြက္ထိုက္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။ သူေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ကိစၥမ်ားထဲတြင္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ အဆုံးအမကို ျပည္သူ၊ ျပည္သားတို႔၏ ႏွလုံးအိမ္အတြင္းသို႔ ေသြးႏွင့္အတူဆီးဆင္းေနႏိုင္ေအာင္ ပုဂံျပည္ကို ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသ နာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အသစ္တစ္ဖန္ ရွင္သန္ေစခဲ့တယ္။ ထိုဘာသာ၊ သာသနာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား အၿမဲ တေစ ခိုင္ၿမဲေနေစရန္ ျမန္မာစကား၊ ျမန္မာစာေပကို ရဟန္းေတာ္မ်ားအကူအညီႏွင့္ ျပည္ရြာအႏွ႔ံ က်ယ္ က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔႔ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ျမန္မာစာေပ၊ ျမန္မာလူမ်ဳိးဆိုတာ ေပၚလြင္ထင္ရွားစ ျပဳလာတယ္။
သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားအရ အေနာ္ရထာမင္းမတိုင္မီက သကၠတႏွင့္ ပါဠိစာေပတို႔ကို သုံးစြဲခဲ့ၾကေသာ္လည္း က်န္စစ္သားလက္ထက္တြင္ ျမန္မာစာေပကို စတင္ၿပီး သုံးလာသည္ဟုမွတ္တမ္းမ်းက ဆိုတယ္။ အေလာင္း စည္သူမင္း လက္ထက္တြင္ ျမန္မာစာေပသည္ အင္အားေကာင္းလာၿပီး အေလာင္းစည္သူ (စည္သူ ၂) လက္ထက္မွစ၍ ျမန္မာစာေပကို အဓိကစာေပအျဖစ္ အသုံးျပဳလာၾကတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ကို ဗုဒၶေတာ္ယဥ္ေက်းမႈမ်ားႏွင့္ ေဖါင္းေဒးရွင္းခ်ခဲ့၍ စာေပ၌လည္း ပါဠိသက္ ေ၀ါဟာရမ်ား ရာေထာင္ခ်ည္၍ ေတြ႔ႏုိင္သလို၊ မင္းအဆက္ဆက္တို႔ လိုက္နာက်င့္သုံးေသာ ပညာေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြါးေရး၊ ႏုိင္ငံေရးမွအစ စစ္ေရးစစ္ရာမ်ားအထိ ဘာသာတရားကို ဦးထိပ္ထား၍ ႏုိင္ငံအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း သမိုင္းမ်ား၌ ေဖၚျပထားတာကို ေတြ႔ရတယ္။
ပုဂံမင္းဆက္ပ်က္သုဥ္းသြားၿပီး ေတာင္ငူမင္းဆက္ကို တည္ေထာင္ေသာ ဘုရင့္ေနာင္သည္ စစ္တိုက္ ရာတြင္ သစၥာဆို၍ စစ္တိုက္ခဲ့ေၾကာင္းသမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုတယ္။ သူဆိုခဲ့ေသာ သစၥာစကားက- ̏ငါသည္ သာသနာကို ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေသာ မင္းျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ ဤဆင္ႏႊဲေနေသာစစ္ပြဲ ေအာင္ႏုိင္ပါေစ သတည္း̋တဲ့။ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ အေလာင္းမင္းတရား ဦးေအာင္ေဇယ်ကလည္း စစ္တိုက္ရာတြင္ သစၥာဆိုစစ္တိုက္ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုထားျပန္ တယ္။ သူ႔ရဲ့ သစၥာစကားက- ̏ သူက သာသနာ ျပဳမင္း ျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ ဤစစ္ပြဲ၌ သူႏုိင္ပါေစသတည္း၊ ငါက သာသနာျပဳ မင္း ျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ ဤစစ္ပြဲကို ငါႏုိင္ပါေစသတည္း̋ တဲ့။
ဘာသာ သာသနာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားေပါၾကြယ္လွေသာ ဤျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ႏုိင္ငံေတာ္အတြင္းသို႔ ဘယ္အရပ္ေဒသကို သြားသြား ဘုရားရိ္ပ္၊ ေက်ာင္းရိပ္၊ တန္ေဆာင္းရိပ္မ်ားေပါမ်ားလွသလို၊ ဘယ္ေျမ၊ ဘယ္ေရကို တူးတူး ေရႊေငြေၾကးသြပ္ သံျဖဴ ေက်ာက္စိမ္း ေက်ာက္နီ ေက်ာက္၀ါစေသာ သယံဇာတ တြင္းထြက္ပစၥည္းမ်ား ေပါၾကြယ္လွ၍ ဒီတိုင္းျပည္ကို တိုင္းတစ္ပါး သားတို႔ မ်က္စိက်လွ်က္ရွိတယ္ဆိုတာ အထူးအဆန္းႀကီးေတာ့မဟုတ္လွပါ။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္လို ညင္သာေသာ ႏုိင္ငံေရး စနစ္ကို က်င့္သုံး ၾကေသာ ဤေခတ္ကာလမ်ဳိးတြင္ လူအခြင့္ေရးဆိုေသာ ေဘာင္စည္းမ်ားက ရွိေန၍ ဇြတ္အတင္း၀င္၊ ဇြတ္အတင္းဆြဲဖဲ့ေသာ အျပဳအမူမ်ိဳးကို ႏုိင္ငံႀကီးသားတို႔က က်င့္သုံးမွာမဟုတ္ပဲ၊ တစ္ဦးတစ္ဦး အထင္အျမင္ လြဲေအာင္ မီဒိယာသုံး၍ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ စီမံကိန္းႀကီးေတြခ်၍ ေသြးခြဲတဲ့နည္းကို က်င့္သုံးျခင္း၊ ဘာဆုေတြ၊ ညာဆုေတြေပး၍ မဟာမိတ္ျပဳျခင္း၊ ထရိန္နင္းသင္တန္းေတြ၊ ပညာေရးအခြင့္အလန္းေတြေပး၍ လူရြယ္၊ လူငယ္တို႔အား စည္းရုံးျခင္းစေသာ နည္းဗ်ဴးဟာမ်ားျဖင့္ က်င့္သုံးတတ္ၾကသည္မွာ သူတို႔ရဲ့ ဓမၼတာဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္တယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးသည္အထိ ေခါင္းေဆာင္းျဖစ္သူတို႔ရဲ့ သာသနာေတာ္အေပၚ၌ ထားရွိေသာ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္ထားကို အားက်မိတယ္။ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေျမျမတ္မဟာျဖစ္ေသာ ဗုဒၶဂယာေဒသ ဘာသာျခားတို႔ရဲ့ လက္ေအာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိသြားခ်ိန္မွာ ဦးသိန္းေမာင္ (သမၼတ) ဦးဘစီႏွင့္ ေဒါက္တာသိန္းေမာင္တို႔သည္ ဗုဒၶဂါယာ ဥပေဒၾကမ္း ကို ေရးဆြဲၿပီး ေဒလီဘုရင္ခံခ်ဳပ္ထံ တင္သြင္းခဲ့တယ္။ တင္သြင္းခဲ့ေသာ စာတမ္းမွာ - ̏ ဗုဒၶဂါယာၿမိဳ႔တြင္ တည္ရွိေနေသာ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ျမတ္၏ ေနရာတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ သဗၺညဳတေရႊဥာဏ္ေတာ္ကို ရရွိေတာ္မူသျဖင့္ ကမၻာ့ဗုဒၶဘာသာ အတြက္ အျမတ္ဆုံးေသာေနရာျဖစ္ေပသည္။ မူဆလင္မ်ားအဖို႔ မကၠာၿမဳိ႔၊ ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားအဖို႔ အယုဒၶယၿမဳိ႔၊ ခရစ္ယန္ ဘာသာ၀င္မ်ားအဖို႔ ေဂ်ရုဆလင္ၿမဳိ႔တို႔သည္ အျမတ္ဆုံးျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ထိုေနရာသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔အဖို႔ အျမတ္ဆုံးျဖစ္ေပသည္။ ထိုေစတီႏွင့္ေျမမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔အဖို႔ မည္မွ်ပင္ အျမတ္ဆုံး ျဖစ္ေစကာမူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သူ (သွ်ီ၀) သီ၀ဂိုဏ္း၀င္ မဟန္႔၏လက္ထဲ၌ က်ေရာက္ေနမႈေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အေပါင္းတို႔မွာ သူ၏ျပဳျပင္ စီမံပုံတုိ႔ကို မ်ားစြာပင္ မနစ္ၿခ်ဳိက္ဘဲ ရွိခဲ့ေလသသည္ … ̋ (ဗုဒၶသမုိင္း ႏွာ ၅) စသည္ျဖင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ ေဒလီၿမိဳ႔ရွိ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ထံ တင္သြင္းခဲ့သည့္ ထိုအစီအစဥ္ခံစာသည္ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္တို႔အတြက္ အထူးစိတ္၀င္စားဖြယ္ေကာင္းလွတယ္။
ယေန႔ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနမွာ အေျပာင္းအလဲေတြမ်ားလွ၍ ေျပာင္းလဲႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ေကာင္း တာေတြရွိသလို၊ အေျပာင္းအလဲေတြမ်ားျခင္းေၾကာင့္ ဆိုးတာေတြလည္း ရွိလာႏုိင္ျခင္းပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ႏုိင္ငံေရးသီအုိရီ၌ ကုသိုလ္ႏွင့္ အကုသိုလ္တို႔ အက်ိဳးေပးျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေဖၚျပထားျခင္းမရွိသလို၊ ကုသိုလ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အကုသိုလ္ျဖစ္ေၾကာင္း တရားမ်ား ကုိလည္း ေဆြးေႏြးတင္ျပျခင္းမ်ဳိးမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ၾကမည္္ မဟုတ္ပါ။ သားသမီးမ်ားအေပၚ ေဘးအႏၱရာယ္မ်ား က်ေရာက္လာခဲ့ေသာ္ အေမမွလြဲ၍ ကယ္မည္သူမရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းျပည္တစ္ခုအတြက္ အေမႏွင့္လည္းတူ၊ အေဖႏွင့္လည္း တူေသာ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ကိုယ့္လူမ်ဳိး၊ ကိုယ့္ဘာသာ၊ ကိုယ့္သာသနာအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ တာ၀န္မ်ားက်ေရာက္ လာခဲ့ေသာ္ ေခါင္းမေရွာင္ပဲ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ သတၱိရွိရွိ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ေနျပႏုိင္တဲ့ ေနရာမ်ဳိးမွာ အစဥ္ရွိေနလိမ့္မည္ ဟု ေမွ်ာ္လင့္ မိတယ္။
ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္ရဲ့ ေနာင္တသံသရာ ကဗ်ာေလးကိုလည္း မွ်ေ၀ေပးလိုက္ပါတယ္။ ̏ ႀကံမိမွား၍၊ တရားေနာင္တ၊ ေနျခည္ပသုိ႔၊ ရခဲ့သည္လည္း မ်ားခဲ့ၿပီ …။ ဆိုမိမွား၍၊ တရားေနာင္တ၊ ေနျခည္ပသုိ႔၊ ရခဲ့သည္ လည္း မ်ားခဲ့ၿပီ …။ ျပဳမိမွား၍၊ တရားေနာင္တ၊ ေနျခည္ပသုိ႔၊ ရခဲ့သည္လည္း မ်ားခဲ့ၿပီ …။ ေနာင္တကင္းရာ၊ ျမတ္ခ်မ္းသာကို၊ ငါလွ်င္ ဘယ္နံ႔၊ ရပါအံ့ဟု၊ ေမွ်ာ္င့ံခိုက္တြင္၊ ေနမင္း၀င္သည္၊ ေမွာင္တြင္စမ္း၍ လွမ္းရေသာ… ။ ဆရာႀကီးရဲ့ဆႏၵအတိုင္း တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ သူမ်ားနွင့္ ျပည္သူ၊ ျပည္သားအေပါင္း ေနာင္တသံသရာမွ ကင္းေ၀း ႏုိင္ၾကပါေစ။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ၾကပါေစ။

Writer : ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္