ေဝဒီျမိဳ႕ေဟာင္း

ေဝဒီျမိဳ႕ေဟာင္း

ထားဝယ္ျမိဳ႕မွ ထားဝယ္ျမစ္ကို ကေျမာကင္းတံတားျဖင့္ ျဖတ္၍ ထားဝယ္-ေလာင္းလံု ကားလမ္းအတိုင္း အင္းေဇာက္ရြာမွာ ေတာင္ဘက္သို႔ လမ္းခ်ိဳးဝင္ကာ ကုန္းဇရပ္ရြာသို႔ ျဖတ္ေက်ာ္ျပီး လယ္ကြင္းမ်ားသို႔ လြန္လ်ွင္
ေဝဒီေက်းရြာသို႔ ေရာက္သည္။ ၆ မိုင္ခန္႔ သြားရေပမည္။ ေဝဒီ ျမိဳ႕ေဟာင္းရြာ ရွိသည့္ ေက်းရြာကို ယေန႔အထိ ေဝဒီ ေက်းရြာဟုေခၚသည္။ ထားဝယ္ျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္းရွိ
စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ျမိဳ႕ေဟာင္းရာ တစ္ခုျဖစ္သည္။ ၄င္းျမိဳ႕ ေဟာင္းရာကို ေကာင္းကင္ဓါတ္ပံုတြင္ ထင္ထင္ရွားရွား ျမင္ ရေပသည္။ ျမိဳ႕ေဟာင္း ႏွစ္ခု ပူးတြဲတည္ရွိေနပံုလည္း ေပၚ လြင္သည္။ အေရွ႕ဘက္ျမိဳ႕ေဟာင္းႏွင့္ အေနာက္ဘက္ ျမိဳ႕ေဟာင္းဟု ယူရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုလက္ရွိ ေဝဒီ ေက်းရြာအတြင္း တည္ရွိသည့္ ျမိဳ႕ရိုး အပိုင္းမွာ အထင္ရွား ဆံုး အပိုင္း ျဖစ္သည္။

အေရွ႕ဘက္ ျမိဳ႕ေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္ျမိဳ႕ရိုး တစ္ေလ်ာက္တြင္ လက္ရွိ ေဝဒီေက်းရြာ တည္ရွိသည္။ ေတာင္ဘက္ ျမိဳ႕ရိုးသည္ ေဝဒီေက်းရြာကို ေက်ာ္လြန္၍ ျမစ္ဆိပ္ အနားထိဆက္၍ ေဆာက္ထားသည့္ ျမိဳ႕ရိုးအပိုင္း အျပတ္ကိုလည္းျမင္ရသည္။ အေနာက္ႏွင့္ ေျမာက္ဘက္ ျမိဳ႕ရိုးႏွစ္ခုတို႔သည္လည္း ထင္ရွားေပၚလြင္လွသည္။ အေရွ႕ ဘက္ျမိဳ႕ရိုးမွာ အပိုင္းပိုင္း အျပတ္ျပတ္ ျဖစ္ေနသည္။
အေနာက္ဘက္ ျမိဳ႕ေဟာင္း ျမိဳ႕ရိုးေဟာင္းမ်ားက အေရွ႕ ဘက္ ျမိဳ႕ေဟာင္း ျမိဳ႕ရိုးကုန္းမ်ားေလာက္ ပီျပင္ ထင္ရွား မရွိေတာ့ေပ။ ျမိဳ႕ေဟာင္းႏွစ္ခုစလံုးမွာ စတုဂံ ပံု႑ာန္ ေပၚလြင္လွ်က္ ရွိသည္။

ဆရာၾကီး ႏိုင္ပန္းလွႏွင့္ ဦးသန္းေဆြ (ေရွးေဟာင္း သုေတသနအရာရွိ) တို႔က စတုဂံ ပံု ပီျပင္ေသာ ျမိဳ႕ရိုးမ်ား ကို ေတြ႕ရျခင္းျဖင့္ ျမိဳ႕သက္တမ္းမွာ ႏွစ္ေပါင္းငါးရာ တစ္ဝိုက္သာ ရွိသည္ဟု ခန္႔မွန္းခဲ႔သည္။ ေမာင္သန္းေဆြ (ထားဝယ္) ထားဝယ္ဥဒါန္း ႏွာ-၇၆

ဒီေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ္ တခ်က္စဥ္းစားမိသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၀၀ ကို ဆိုလိုတာမ်ားလား စာစီစာရိုက္သမားတို႔ စာက်န္ခဲ႔ေလသလား ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀ ဟူသည္ကား မျဖစ္ႏိုင္ေသာ ယူဆခ်က္ဟု ျမင္ပါသည္။ အေၾကာင္းကား ရာဇဝင္ႏွင့္လည္းမညီ ယူဆခ်က္ကိုလည္း
ျမိဳ႕ရိုးစတုဂံပံု ပီပီျပင္ျပင္ ျမင္သျဖင့္ဟု ဆိုထားေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ စတုဂံပံု ပီပီျပင္ျပင္ ျမင္တိုင္းသာ ၁၇ ရာစု ေလာက္သြားယူပါလွ်င္ ထိုင္းျမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားကိုလည္း (ဥေထာင္မွအပ) ထိုသို႔ ဆိုရပါလိမ့္မည္။ ႏိုင္ငံႏွစ္ခု ႏွိုင္း ယွဥ္ ၾကည့္မိပါသည္။ ႏွစ္ငါးရာဟူသည့္ ယူဆခ်က္သည္ မျဖစ္ ႏိုင္ပါေပ။ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိုေခတ္တြင္ ထပ္မံ တည္ ေဆာက္ထားျခင္းေလလား ဟူ၍လည္း ေတြးမိပါ သည္။ ထိုျမိဳ႕ရိုးေဟာင္း စတုဂံပုံသ႑ာန္ ျမင္ရံုမွ်ႏွင့္ ထိုသို႔ ယူဆ သည္ ဆိုပါလွ်င္မူ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရာ မရွိပါ။ ထိုေနရာ မွ အျခားေတြ႕ရွိခ်က္ မ်ားႏွင့္ ႏွိုင္းယွဥ္ျပီး ျမိဳ႕သက္တမ္းကို တြက္ခ်က္ျခင္းက ပိုမိုသင့္ေတာ္မည္ဟု ယူဆပါသည္။

ေဝဒီျမိဳ႕ေဟာင္းေနရာသည္ ေျမပံုအညႊန္း စတုရန္းအကြက္ အမွတ္ (၉၅-ေက-၁) ျဖစ္သည္။ ထားဝယ္ျမစ္ထဲသို႔ စီးဝင္ ေနေသာ ေဝဒီေခ်ာင္းႏွင့္ ျမစ္ကုန္းေခ်ာင္း ႏွစ္ခုၾကားတြင္ ရွိသည္။ ထားဝယ္နယ္အတြင္း အျခားျမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားႏွင့္ ပံု မတူဘဲ ထူးထူးျခားျခား ေလးေထာင့္ပံု ပိုပီျပင္သည္။
ျမိဳ႕ေဟာင္းႏွစ္ခုေပါင္း ဧရိယာသည္ က်ံဳးျမိဳ႕အပါအဝင္ ဧက ၂၉၀ ခန္႔ ရွိသည္။ သစ္ေတာမင္းၾကီး ဦးေအာင္ျမင့္က ေကာင္းကင္ဓါတ္ပံုအရ အေနာက္ဘက္ျခမ္း ျမိဳ႕ေဟာင္း သည္ အေရွ႕ဘက္ျခမ္း ျမိဳ႕ေဟာင္းထက္ ပို၍ ေစာစြာ တည္ထားဟန္ ရွိသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ထားသည္။

ထားဝယ္ရာဇဝင္အရ ကနိကဝတ္မင္းသည္ သကၠရာဇ္ ၅၉၀ (AD-1228) ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေထာင့္ကြယ္ျမိဳ႕(ယခု ၾကက္လႊတ္ရြာ) ကို တည္ေထာင္စိုးစံသည္။ ထိုေနာက္ ယင္း၏သား လတ္ကနိဌာသူ ၄င္း၏သား ကနိဌာရံု ၄င္း၏သား ကနိဌာသံ ၄င္း၏သား ကနိဌာဝါ တို႔ တိုင္ ေအာင္ ေထာင့္ကြယ္ျမိဳ႕၌ ဆက္လက္စိုးစံၾကျပီးေနာက္ ကနိဌာဝါမင္း၏ သားေတာ္ ေစာရသူသည္ သကၠရာဇ္ ၇၉၂
(AD-1430) ခုႏွစ္တြင္ ေထာင့္ကြယ္ျမိဳ႕မွ ေျပာင္းေရႊ႕၍ ေဝဒီျမိဳ႕ကို တည္ေထာင္စိုးစံသည္။

ေဝဒီျမိဳ႕ေနရာသည္ တိမ္ေသာေရဝဲရွိရာမွ ခန္းေျခာက္သြား သည္ကို အစြဲျပဳ၍ ဝဲတိမ္ ဟုေခၚရာမွ ဝဲတီ -ဝဲဒီ > ေဝတီ- ေဝဒီ ဟု ေရႊ႕ေလ်ာ ေျပာင္းလဲလာသည္ဟု ဆိုၾကပါသည္။
ဟုတ္၏ မဟုတ္၏ မသိပါ။ ဆိုစမွတ္အတိုင္း ဆိုျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ စကားရင္းျမစ္ပညာရပ္ျဖင့္ ထပ္မံစီစစ္ၾကည့္ပါဦး မည္။

ထိုေဝဒီျမိဳ႕ကို ေစာရသူ၏ သားေတာ္ ေစာေရာင္ ၄င္း၏ သား ေစာသြားေရာင္ ၄င္း၏သား ေရႊနန္းတက္ ၄င္း၏ သား အိမ္ေရွ႕မင္း တို႔ ဆက္လက္အုပ္စိုးၾကျပီး ေနာက္ သာဂရ ျမိဳ႕ကို စိုးစံသည့္ ရွင္ဇံမင္းႏွင့္ မိဖုရား ေစာျမေဒဝီတို႔၏ သားေတာ္ ဗလေစာရန္ႏိုင္ေခၚ ေစာသီလမင္း ေျပာင္းေရႊ႕ အုပ္စိုးသည္ဟု ဆိုၾကသည္။

ဒီေနရာတြင္ ေျပာင္းျပန္ ျဖစ္ေနပါသည္။ သာဂရတြင္ ရွင္ဇံ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ႏွစ္သည္ သကၠရာဇ္ ၁၂၈-၁၇၅ ျဖစ္သည္။
AD-9 (766-813) ျဖစ္သည္။ ယခု ေဝဒီျမိဳ႕ကို စတည္ႏွစ္ ဆိုသည္မွာ AD-1430 (၁၅ ရာစု) ျဖစ္သည္။  ထိုကာလ ႏွစ္ခု မတူပါ သကၠရာဇ္ မွားယြင္း မွတ္တမ္းတင္ခဲ႔ေလ သလား လုပ္ဇာတ္ေလလား တစ္ခုခု ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

ေနာက္တစ္ခ်က္အေနျဖင့္ ဆိုထားမွာ "သမႏၱရာဇာ တြင္ သားသမီးမထြန္းကား။ ထိုမင္း နတ္ရြာစံ ေသာအခါ ေမြးစားသား ရွင္ဇံကို အရိုက္အရာ ဆက္ခံေစသည္။ သမၺန္မင္း (သို႔) နႏၵိယမင္းဟု ဘြဲ႕အမည္ ခံသည္။ ေကာဇာ ၁၇၅(AD-813) တြင္ နတ္ရြာစံေသာအခါ  သားေထာက္ သမီးခံ မရွိသည့္အတြက္ ေအာင္သာဝတီ (ကလိန္ေအာင္) တြင္ ခမည္းေတာ္ ထားခဲ႔ေသာ မြန္အမတ္ ျဗညားဗလက သာဂရတြင္ မင္းအျဖစ္ ဆက္ခံသည္။ သာဂရ မြန္မင္းဆက္ သည္ ဤသည္မွ စသည္။ မြန္မင္း ကိုးဦး သာဂရကို ထီးနန္း စိုးစံသည္။" ဒီလို ဆိုထားပါတယ္။

ရွင္ဇံ နန္းစံႏွစ္သည္ ၄၇ ႏွစ္ ျဖစ္သည္။ သားေထာက္ သမီးခံ မရွိသည့္အတြက္ ဟု ဆိုထားသည္က တစ္ခ်က္
ေနာက္ရာဇဝင္ တစ္ခုတြင္ "ထိုေဝဒီျမိဳ႕ကို ေစာရသူ၏ သားေတာ္ ေစာေရာင္ ၄င္း၏ သား ေစာသြားေရာင္ ၄င္း၏သား ေရႊနန္းတက္ ၄င္း၏ သား အိမ္ေရွ႕မင္း တို႔ ဆက္လက္အုပ္စိုးၾကျပီး ေနာက္ သာဂရ ျမိဳ႕ကို စိုးစံသည့္ ရွင္ဇံမင္းႏွင့္ မိဖုရား ေစာျမေဒဝီတို႔၏ သားေတာ္ ဗလေစာရန္ႏိုင္ေခၚ ေစာသီလမင္း ေျပာင္းေရႊ႕ အုပ္စိုးသည္" ဟု ဆိုထားၾကသည္က တခ်က္ ထိုအခ်က္ မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ ၾကီးစြာေသာ လြဲမွားမွုၾကီးျဖစ္ေနသည္။ သကၠရာဇ္လည္း မတူ(မတူသည္က ရာစုႏွစ္ပင္ အေတာ္ ကြာဟေနသည္) စကားရပ္မ်ားလည္း တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု မညီေပ။ ထိုေၾကာင့္ ေခတ္ျပိဳင္ႏွင့္ စံထိုးၾကည့္ပါသည္။

ေရးျမိဳ႕ သမိုင္းအရ "ထားဝယ္ရွိ ေလာင္းလံုေဒသ ေဒဝီျမိဳ႔ကို ထီးနန္းျပဳ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ေသာ ဓမၼဒိႏၷာမဟာရာဇာ မင္းႏွင့္ မိဖုရား ပဒုမၼာေခမာေဒဝီ တို႔တြင္ မာရေဒဝီ မည္ ေသာ သမီးေတာ္ တစ္ပါး ရွိသည္" ဟု ေဖာ္ျပထားသည့္ အခ်က္မွာလည္း မွားယြင္းလ်က္ ရွိသည္။ အမွန္မွာ ေဝဒီမင္းၾကီးတြင္ သမီးေတာ္ သံုးပါး ရွိသည္။

"မင္းႏွင့္ မိဖုရား နတ္ရြာလား ျပီးေနာက္ သမီးေတာ္ မာရေဒဝီ နန္းတက္သည္။ ထိုမွ တဖန္ နန္းျမိဳ႕သစ္တည္ ရန္အတြက္ ေျမာက္ဘက္အရပ္ ျဖစ္ေသာ ေနာင္ေရးျမိဳ႕ တြင္မည့္ ေနရာကို စစ္အဂၤါေလးပါး ႏွင့္ တကြ မွူးမတ္ ေသနာပတိ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူ တို႔ႏွင့္ အတူ ေျပာင္းေရႊ႕ ခဲ႔သည္။

ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၉၄ ခုႏွစ္ တေပါင္းလဆုတ္ (၂) ရက္
ေသာၾကာေန႔ နံနက္ (၁) နာရီအခ်ိန္တြင္ ျမိဳ႕သစ္ကို အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ႔သည္။ သကၠရာဇ္ ၉၅ ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လတြင္ ျမိဳ႔သစ္ကို အဝိဇၨာေဇယ်ပူရ ဟု သမုတ္ ခဲ့သည္။
မာရေဒဝီဘုရင္မသည္ ၃၅ ႏွစ္ၾကာ နန္းစံခဲ႔သည္။

AD-732 (8) တြင္ မာရေဒဝီ ထြက္ခြာလာသည္။ AD- 733(8) တြင္ ေရးျမိဳ႕ တည္သည္။

AD-733 တြင္ ေရးျမိဳ႕ တည္သည္။ ထိုႏွစ္သည္ သာဂရ ျမိဳ႕တည္မင္း (သမႏၱမင္း) ထက္ပင္ ၁၃ ႏွစ္ ေစာေနျပန္ သည္။ ေဝဒီျမိဳ႕သည္ သာဂရထက္အရင္ တည္သည္ဟု ယူဆရမလိုလို ျဖစ္ေနသည္။ ေဝဒီရာဇဝင္အရ ဆိုလွ်င္ အေတာ္ကို ခြ်တ္ေခ်ာ္ေသာ လြဲမွားခ်က္ၾကီး ျဖစ္သည္။ တနည္းၾကည့္ျပန္ေသာ္ ေဝဒီျမိဳ႕ကို ဘယ္ႏွၾကိမ္တည္ သည္ဟု ခြဲျခမ္း စိပ္ျဖာ ၾကည့္ႏိုင္သည္။

ယခုမ်က္ျမင္ပင္လ်ွင္ ႏွစ္ၾကိမ္ ထင္ရွား ရွိသည္ ျဖစ္ရာ ထို ယခင္ ကာလမ်ားတြင္လည္း တည္ထားႏိုင္စရာ ရွိသည္။
သာဂရ ႏွင့္ႏွိုင္းစာ ၾကည့္ျမင္ပါသည္။ သာဂရျမိဳ႔ေဟာင္း သည္ ေကာင္းကင္ဓါတ္ပံုအရ ျမိဳ႕ရိုးသံုးထပ္ ျမင္ရေသာ္ လည္း လက္ေတြ႕ေျမျပင္တြင္ ျမိဳ႕ရိုး ငါးထပ္ တည္ထားဟန္ ရွိသည္ကို ျမင္ရသည္။ ထိုသေဘာပင္ ျဖစ္ေလမည္လား ဟု စဥ္းစားၾကည့္မိပါသည္။ ရာဇဝင္ခ်င္း မညီညႊတ္ေသာ္ သမိုင္း ေသတတ္ပါသည္။ အျခားေတြ႕ရွိရာ အေထာက္ အထားအမ်ားအရ ၄င္းအနီး ေထာင့္ကြယ္ျမိဳ႕ေဟာင္းမွ သည္ ပင္းယေခတ္ ေက်ာက္စာကုိ ထင္ရွား ရရွိထားသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ေဝဒီရာဇဝင္သည္ သာဂရျမိဳ႔ေဟာင္းကဲ႔သို႔ပင္ မွတ္တမ္းတင္ရာတြင္ တစ္စြန္းတစ လက္လွမ္းမွီရာ ေနာက္ ထပ္ တည္ေသာမင္းတို႔ကိုသာ မွတ္တမ္းျပဳထားဟန္ ရွိ သည္ဟု ထင္မိသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားကို အတည္ျပဳ သံုးသပ္ ႏိုင္ရန္ ေဝဒီျမိဳ႕ေဟာင္းမွေတြ႕ရွိေသာ ေျမေပၚ ေျမေအာက္ အေထာက္အထားတို႔ျဖင့္သာ စကား ေျပာရပါ ေတာ့မည္။ ရာဇဝင္စကား တို႔ကို စာပါသမွ် အကုန္ အတည္ျပဳရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။

ေဝဒီရြာ အဝင္ ထြာေခ်ာင္းကို ျဖတ္ေက်ာ္လွ်င္ ျမိဳ႕ေဟာင္း ေတာင္ဘက္ ျမိဳ႕ရိုးျပတ္ထိပ္ေပၚတြင္ တည္ထားေသာ ေစတီေတာ္ကို ထီးထီးၾကီး ဖူးျမင္ရသည္။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္ ဧျပီလ ၄ ရက္ေန႔ကမွ ေရွးေဟာင္းေစတီကို ငံု၍ ျပန္တည္ သည္ဟု ဆိုသည္။ ၄င္း ေစတီကုန္းေပၚက တက္ၾကည့္လွ်င္ က်ံဳးျမိဳ႕ရိုးမ်ားကို ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ရသည္။ ျမိဳ႕ေဟာင္း ႏွစ္ခု ေပါင္းဆံုရာ အလယ္ဗဟိုတြင္ နန္းေတာ္ရာ သို႔မဟုတ္ အျခား အမ်ိဴးအမည္ မေဖာ္ျပႏိုင္သည့္ အရာေဟာင္း ႏွစ္ခု ကို ေတြ႕ရသည္။ တူးၾကည့္မွ သိႏိုင္ပါမည္။ ရြာခံမ်ားက ေတာင္ဘက္ရွိ အုတ္က်ိဳးမ်ားျဖင့္ တည္ရွိရာ ကုန္းမို႔မို႕ကို နန္းေတာ္ရာ ဟု ဆိုၾကသည္။ ေျမာက္ဘက္ရွိ ပို၍ ျမင့္ေသာ အုတ္က်ိဳးမ်ားျဖင့္ တည္ရွိေနသည့္ ကုန္းမို႔မို႔ ေနရာကို အိမ္ေရွ႕မင္း အိမ္ေတာ္ရာဟု ေျပာသည္။ ၄င္းအေပၚတြင္ သစ္သား နတ္နန္းေဆာင္သည္ ဇရပ္ငယ္ တမွ် ၾကီးမားရာ ထားဝယ္နယ္ရွိ ရြာရွင္နတ္နန္းမ်ားတြင္ အၾကီးဆံုးဟု ဆိုရေပမည္။

နန္းေတာ္ရာ၏ ေတာင္ဘက္ တျပေလာက္တြင္ အတြင္း၌ ေလးေထာင့္အုတ္ရိုး စီထားေသာ ေရတြင္းေဟာင္း တစ္ခု ရွိသည္။ ေသာက္ေတာ္တြင္းဟု ေခၚသည္။ ထိုနန္းေတာ္ရာ ၏ ေျမာက္ဘက္ ေဝဒီေခ်ာင္း(ထြာေခ်ာင္း) အစပ္တြင္ ေဝဒီမင္း၏ ေဖာင္ေတာ္ေဟာင္းအား ႏြံ႕ထဲနစ္ျမွုပ္ေနသည္ ကို အစြန္းအစမွ် ေတြ႕ႏိုင္ေသးသည္။ ေဖာင္ေတာ္မွ အခ်ိဳ႕ သစ္လံုးမ်ားကို ေဝဒီေက်ာင္းၾကီးတြင္ ေက်ာင္းတိုင္အျဖစ္  ယူ၍ သံုးဖူးသည္ဟု ဆိုသည္။ သစ္လံုးမ်ားမွာ အရွည္ ႏွစ္ဆယ့္ငါးေတာင္ ရွိ၍ လံုးပတ္ ေလးေတာင္ ရွိသည္။ ေက်ာင္းတိုင္အျဖစ္ အသံုးျပဳရာတြင္ သစ္လံုးမ်ား အဆီခန္း လာ၍ လဲလွယ္ပစ္လိုက္ရာ ယခုအခါတြင္ မူလသစ္လံုး အျဖစ္ ေဝဒီေက်ာင္းၾကီး ေလွကားအတက္ ဘယ္ဘက္ ေက်ာင္းတိုင္တစ္လံုးသာ ျပစရာ က်န္ေတာ့သည္။

ေဝဒီေက်ာင္းၾကီးသည္ ေတာင္ဘက္ျမိဳ႕ရိုးအစပ္တြင္ ကပ္လ်က္ တည္ရွိသည္။ ေက်ာင္းဓမၼာရံု ေဆာက္လုပ္ရန္
ျမိဳ႕ရိုးကို ပိုင္းျဖတ္ထားသျဖင့္ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္း ျမိဳ႕ရိုး တပိုင္း ျပတ္ေနသည္။ ေျမျမိဳ႕ရိုးျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းဝင္းအဝ တြင္ ေရွ႕ေဟာင္း ေရႊယင္ေမွ်ာ္ဘုရား ရွိသည္။ ေက်ာင္းဝင္း အတြင္း ေက်ာင္းေမ်ာက္ဘက္တြင္ ေရကန္တစ္ကန္ရွိသည္ ထိုကန္ကို ျမင္းလွကန္ဟု ေခၚသည္။ ဘုရင့္ျမင္းေရခ်ိဴးေပး ရာ ကန္ လို႔ ဆိုသည္။

ေဝဒီရြာမွ ကပ္လ်က္ရွိေသာ အရပ္ကို မယ္အိုကြင္းဟု ေခၚသည္။ အိမ္ေျခ ငါးဆယ္ခန္႔ရွိသည္။ ထိုေခတ္က ဘိုးဘြားရိပ္သာလိုမ်ိဳး ရွိဟန္တူပါသည္။ ထိုအထက္နား တြင္ ေခါင္းေဆးကန္ဟု ရွိသည္။ မင္းႏွင့္ မိဖုရား ေခါင္းေဆး မဂၤလာျပဳရာကန္ဟု ဆိုပါသည္။ မယ္အိုကြင္း၏ အေရွ႕ တြင္ မွ်စ္ေလာင္ေခ်ာင္းဟု ေခၚေသာ ေနရာရွိသည္။ ေဝဒီ မိဖုရားၾကီး ပဋိသေႏၶရွိစဥ္ မွ်စ္စားလိုေသာ ခ်ဥ္ခ်င္း ျဖစ္ေပၚ လာေသာေၾကာင့္ ဝါးေတာကို မီးရွို႕၍ ေရေလာင္းခိုင္းသျဖင့္ မွ်စ္မ်ားထြက္ေပၚလာကာ စားရေသာေနရာကို ယေနတိုင္ ေခၚေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ယေန႔ ေဝဒီရြာ၏ အေနာက္ဘက္ ေျမျမိဳ႕ရိုးႏွင့္ ေဝဒီေခ်ာင္း အၾကားတြင္ အိမ္ေျခ ၃၅ မွ် ရွိေသာ ရဲတြင္းေခၚ ေနရာ တစ္ခု ရွိသည္။ ဘုရင့္လက္ထက္တြင္ သူရဲ သူခက္ တန္း လ်ားမ်ား ထားရာ ေနရာ ျဖစ္သျဖင့္ ရဲတြင္းဟု ယေန႔ တိုင္ ေခၚဆိုလာၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ရဲတြင္းႏွင့္ ကပ္ လ်က္ အေရွ႕ႏွင့္ အေနာက္ တန္းေနေသာ ေဝဒီ ေခ်ာင္းမွ အေနာက္ဘက္ သဗ်ာေခ်ာင္း ေလာင္းလံု ေခ်ာင္း တို႔ႏွင့္ ေခ်ာင္းဖ်ားခံ၍ ဆက္စပ္ေနျပီး ထားဝယ္ျမစ္ အတြင္း သို႔ စီးဝင္သည္။ ေဝဒီေခ်ာင္းကို ထြာေခ်ာင္းဟုေခၚသည္။ ဘုရင္ ေခတ္က လူတစ္ဦးကို တေန႔ တစ္ထြာ တူးေဖာ္၍ ေခ်ာင္းေဖာက္ရသျဖင့္ ထြာေခ်ာင္းဟု ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။
တနည္းအားျဖင့္ တူးေျမာင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေတာင္ဘက္ျမိဳ႕ ရိုး အျပင္ဘက္နား(ယခု ေဝဒီေက်းရြာ အဝင္လမ္းေဘး) တြင္ လူျခင္ကန္ ဟူ၍ ကန္ေနရာေဟာင္းတစ္ခုရွိသည္။ ၎အနီးတြင္ ထားဝယ္ အေခၚ မုဒီအမ္း(မုန္႔ဟင္းခါးအင္း)
ဆိုသည့္ ေနရာလည္း ရွိသည္။ ထြာေခ်ာင္း တူးေဖာ္ရာတြင္ လုပ္အားေပးေသာ သူမ်ားကို မုန္႔ဟင္းခါး ေကြ်းေသာ ေနရာဟု ဆိုသည္။

ယခု ေဝဒီေက်းရြာ အဝင္လမ္း၏ ေတာင္ဘက္တြင္ နန္းဦး ဘုရား ရွိသည္။ ေရွးဘုရားေဟာင္း ျပိဳပ်က္ရာကုန္းကို ငံု၍ မတည္ဘဲ ကုန္းေပၚတြင္ ေစတီတည္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။
နန္းဦးဘုရားဟု ဆိုေသာ္လည္း ျမိဳ႕ရိုး အျပင္ဘက္ ေရာက္ ေနသျဖင့္ အဘယ္ နန္းတည္ေသာ နန္း၏ နန္းဦးကို ဆိုလို မွန္း မသိႏိုင္ေတာ့ေပ။ ၎နန္းဦးဘုရား၏ အေနာက္ဘက္ ဝါးႏွစ္ျပန္ခန္႔တြင္ ေရႊလင္ဗန္းတြင္းဟူသည္ တြင္းေဟာင္း ရာ တစ္ခုရွိသည္။ ထိုတြင္းမွ ေရႊလင္ဗန္းရသည္ဟု ဆိုသည္။

ေဝဒီေက်းရြာ၏ ေတာင္ဘက္တြင္ အေနာက္မွ အေရွ႕သို႔ စီးဆင္းေနေသာ ျမင့္ကုန္းေခ်ာင္း ရွိသည္။ ထားဝယ္ျမစ္ အတြင္းသို႔ စီးဝင္သည္။ ၎ျမစ္ကုန္းေခ်ာင္းသည္ ေဝဒီ မင္းၾကီး ေဝဒီျမိဳ႕မွ ျမင့္ကုန္းေစတီတည္ရာသုိ႔ ေဖာင္ေတာ္ ျဖင့္ လာရန္ တူးေျမာင္းေဖာ္ရာ တစ္အိမ္ေထာင္တြင္ ေရထြက္သည္အထိ လက္တစ္ကြင္းစာ လုပ္အားေပး တူးေဖာ္ ေပးရေသာ တူးေျမာင္းျဖစ္သည္။

ေဝဒီျမိဳ႕ေဟာင္းသည္ အေရွ႕ဘက္တြင္ ထားဝယ္ျမစ္ ေတာင္ဘက္တြင္ ျမင့္ကုန္းေခ်ာင္း ေျမာက္ဘက္တြင္ ေဝဒီ ေခ်ာင္း တို႔ အလယ္တြင္ ရွိသည္။ အေရွ႕ဘက္ ေတာင္ ဘက္ ေျမာက္ဘက္တို႔တြင္ သံုးမ်က္ႏွာ ျမစ္တို႔ျဖင့္ အျပင္ က်ံဴးသဖြယ္ အသံုးျပဳ တည္ေဆာက္ထားသည္။

အေနာက္ဘက္မ်က္ႏွာတြင္ အင္းၾကီး ရွိသည္။ ၎ ေလး မ်က္ႏွာအလယ္ ျပန္႔ျပဴးေသာ ေျမျပင္ေပၚတြင္ ျမိဳ႕ေတာ္ တည္ျခင္းသည္ ေရွးျမန္မာမင္းတို႔၏ ထံုးစံသဖြယ္ ျဖစ္ သည္။

မ်က္ႏွာတစ္ဖက္တြင္ သေျပညႊန္႕ကိုက္ခ်ီထားေသာ ငွက္ရုပ္ပါျပီး အျခား တဖက္တြင္ မည္သည့္ အကၡရာဟု မခန္႔မွန္းႏိုင္ေသာ စာမ်ားပါသည့္ ခဲဒဂၤါးၾကီးမ်ား ( အခ်ိဳ႕ ဒဂၤါးမ်ားသည္ အစိတ္သားနီးပါး အေလးခ်ိန္ ရွိသည္။ ) ေရနံဆီပံုးႏွင့္ ေလး ငါးပံုးစာခန္႔ ရဖူးသည္။ ေၾကးကြန္ခ်ာ အုပ္ထားေသာ ေရႊဓါတ္လံုးမ်ား ျမိဳ႕ေထာင့္က်ေသာ ေနရာ မ်ားမွ ရဖူးသည္။ အနက္ေရာင္ ပန္းကန္ျပားမ်ား အထပ္ လိုက္ရဖူးသည္ဟုလည္း ဆိုပါသည္(မျမင္ဖူးပါ)။

တူးေဖာ္ႏိုင္ျခင္း မရွိသျဖင့္ ေျမေပၚအေထာက္အထား အခ်ိဳ႕သာ ရွိပါသည္။ စနစ္တက် တူးေဖာ္ႏိုင္ပါက မ်ားစြာ အက်ိဳးရွိမည္ ျဖစ္ေပသည္။









0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္