ဦးျမင့္ေအာင္
အၾကိဳသမိုင္းဆိုေသာေဝါဟာရကို ယခင္ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ သမိုင္းပါေမာကၡ(ယခုဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရာက္ ဧည့္ပါေမာကၡ) ေဒါက္တာ သန္းထြန္းက စတင္ သံုးစြဲခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရ
သည္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္းသည္ ကန္သာစိမ္းလဲ့အဖြဲ႕ ၁၈-ႏွစ္ေျမာက္ ႏွစ္ပတ္လည္ပြဲကို
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္နယ္ေျမ အမရေဆာင္၌ က်င္းပေသာအခါ ]]ဗမာအၾကိဳသမိုင္း}}ေခါင္း စဥ္ျဖင့္ ေက်ာက္ေခတ္ယဥ္ေက်းမႈမ်ားအေၾကာင္း စာတမ္းတေစာင္ကို ၂၆-၉-၇၁-ေန႔က ဖတ္ၾကားတင္သြင္းခဲ့သည္။ ယင္းသည့္ေနာက္ တကၠသိုလ္သမိုင္းဆရာမ်ားက ]]အၾကိဳ သမိုင္း}}ဆိုေသာေဝါဟာရကို ဆက္လက္သံုးစြဲခဲ့ၾက၏။ သမိုင္းနည္းျပဆရာဦးေက်ာ္သည္ ျပဒါးလင္းဂူအေၾကာင္း သံုးသပ္ခ်က္ေဆာင္းပါးတေစာင္ကို တကၠသိုလ္ပညာပေဒသာစာ
ေစာင္၊ အတြဲ ၁၃၊ အပိုင္း ၂၊ ၁၉၇၉၊ မတ္လထုတ္အတြက္ ေရးသားရာတြင္ ေဆာင္းပါး
ေခါင္းစဥ္ကို ]]ျမန္မာ့အၾကိဳသမိုင္းႏွင့္ျပဒါးလင္းဂူ}}ဟု တပ္ခဲ့သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ အၾကိဳသမိုင္းေဝါဟာရအသံုးအႏႈန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ စိတ္ဝင္စားမိသည္ ႏွင့္အမွ် ကနဦး သံုးစြဲသူ ဆရာသန္းထြန္းအား ေမးျမန္းၾကည့္မိသည္။ ဆရာက ဏမနတေမ ဆိုေသာ အဂၤလိပ္စကားလံုးကို ျမန္မာတို႔က ]]စစ္ၾကိဳေခတ္}}ဟု ျပန္ဆိုသံုးစြဲခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ သမိုင္းမတိုင္မီ ေက်ာက္ေခတ္ဓေလ့မ်ားအေၾကာင္း ေဖၚျပရာတြင္ ဏမန့င်အသမပ (ဝါ)သမိုင္းကို ၾကိဳ၍ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ စကားလံုးကို အၾကိဳ သမိုင္းဟူသည့္အနက္အဓိပၸါယ္ျဖင့္ သံုးစြဲေၾကာင္း စာေရးသူအား ရွင္းျပဖူးပါသည္။ ဏမနတေမ ကို စစ္ၾကိဳေခတ္ဟု သံုးစြဲသည္မွာမွန္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ဏမန့င်အသမပ ဆိုေသာ အဂၤလိပ္စကားလံုးကို အၾကိဳသမိုင္းဟု ဆိုလိုက္လွ်င္ လြတ္လြတ္ကြ်တ္ကြ်တ္ အဓိပၸါယ္မရ တတ္ေသးသည္ကို ေတြးမိ၏။
ထိုသို႔ မလြတ္ကြ်တ္သည့္အခ်က္မွာ အျခားမဟုတ္။ အဂၤလိပ္ေဝါဟာရနယ္ပယ္၌ ဏမသ့င်အသမပ ဆိုေသာစကားလံုးတလံုး ရွိေနေသးေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္အဘိ ဓာန္မ်ားတြင္ ဏမန့င်အသမပ ဆိုေသာစကားလံုး၏အဓိပၸါယ္ကို ]]ေရးမွတ္ထားသည့္ မွတ္တမ္း မ်ား မေပၚေပါက္မီက ကမၻာေျမျပင္ႏွင္လူသားတို႔၏ဆင့္ကဲ ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္ဇာတ္လမ္း}} ဟူသည့္အနက္အဓိပၸါယ္ ေပးထားသည္။ ဤတြင္ ဏမသ့င်အသမပ မွ ဏမသအသ ဆိုေသာစကားလံုး
၏အဓိပၸါယ္ကို ရွာေဖြၾကည့္မိျပန္သည္။ ဏမသအသ သည္ လက္တင္ဘာသာ ေရွ႕ဆက္စကား (ဏမန္ငထ) ျဖစ္၍ အဓိပၸါယ္မွာ ္သမ (အတြက္) ္သမန (အေရွ႕) ဘန္သမန (မတိုင္မီ) ္သမတေမိ (ေရွ႕သို႔)ဆိုေသာ အဓိပၸါယ္မ်ား ရရွိသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ဘာသာေဝါဟာရအေနျဖင့္ ေပးထားေသာ အဓိပၸါယ္မ်ားအရ ဏမန့င်အသမပ ဆိုေသာ ေဝါဟာရႏွင့္ ဏမသ့င်အသမပ ဆိုေသာေဝါဟာရသည္ တခုႏွင့္တခု အဓိပၸါယ္ထင္ရွား ကြဲျပား ၾကသည္ဟု ဆိုႏိုင္ရန္ခက္ခဲေပသည္။ သို႔ေသာ္ ဤစကားလံုးမ်ားကို ေရွးေဟာင္းႏွင့္သမိုင္း သုေတသနနယ္ပယ္မ်ားတြင္ သံုးစြဲၾကေသာေၾကာင့္ သမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ယွဥ္တြဲအဓိပၸါယ္ ေဖၚထုတ္ရန္ လိုအပ္လာသည္။
ဏမန့င်အသမပ ဆိုေသာစကားလံုးကို ပထမဆံုး စတင္သံုးစြဲခဲ့သူသည္ ဒင္နီယယ္ဝီလ ဆင္ (ီေညငနူ ႊ်င်ူသည) ျဖစ္၍ ၁၈၅၁-ခုႏွစ္တြင္ သံုးစြဲခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သူေရးေသာစာ အုပ္ စေကာ့တလန္ျပည္၏ေရွးေဟာင္းသုေတသနႏွင့္သမိုင္းမတိုင္မီျဖစ္ရပ္မ်ား (ႊ့န ဗမခ့ေနသူသါပ ေညိ ဏမန့င်အသမငခ ဗညညေ်ူ သ္ ွခသအူသေညိ) ေခၚစာအုပ္တြင္စတင္သံုးစြဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစကားလံုးသည္ ၁၈၅၁-ခုႏွစ္မွစ၍ အဂၤလိပ္ဘာသာစကားနယ္
ပယ္တြင္းသို႔ ခ်ဥ္းနင္းေရာက္ရွိသြားခဲ့၏။ ဤစကားလံုးႏွင့္သံတူေၾကာင္းတူ စကားလံုးမ်ား ကို ျပင္သစ္တို႔က ဏမန့င်အသမငခ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အီတလီတို႔က ဏမန့င်အသမငေ ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ဂ်ာမန္တို႔က ဠသမါမန်ခ့ငခ့အန ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဒိန္းတို႔က ဥိူအငိဟူ၍ လည္းေကာင္း ေခၚေဝၚသံုးစြဲခဲ့ၾကသည္။
ဤတြင္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ကင္းဗရစ္တကၠသိုလ္ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာကထိက ေဒါက္တာဂလင္းဒင္နီယယ္က သူ၏သမိုင္းမတင္မီေခတ္ ေလ့လာေရးပညာရပ္အယူအဆ (ႊ့န ိႈနေ သ္ ဏမန့င်အသမပ) ဆိုေသာစာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ (၁၀)တြင္-
]] (ံင်အသမပ) သမိုင္းဘာသာရပ္ဟု ဆိုလိုက္လွ်င္ စာဖတ္သူ အမ်ားစုအေနျဖင့္ သမိုင္းကို စာျဖင့္ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားျခင္းဟု သေဘာေပါက္နားလည္ၾကေၾကာင္း ကြ်ႏု္ပ္ ေတြးထင္မိသည္။
ယခု ကြ်ႏု္ပ္တို႔အေနျဖင့္ ဏမန့င်အသမပ ဟုေျပာလိုက္ေသာအခါ စာျဖင့္ေရးသားမွတ္ တမ္းတင္ေသာေခတ္မတိုင္မီက လူ႕တိုးတက္မႈမ်ားအေၾကာင္း ေလ့လာသည့္ပညာရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။}}
ဟုရွင္းလင္းေဖၚျပထားပါသည္။ ထို႔ထက္ပို၍ ဒင္နီယယ္က ရွင္းျပျပန္ရာတြင္ ပထမ အ ခ်က္အေနျဖင့္ ေရွးဦးလူသား၏စာေရးမထားသည့္ ျြကင္းက်န္ရစ္ေသာ လက္သံုးကိရိယာ မ်ား၊ လက္နက္ပစၥည္းမ်ား၊ အိုးအိမ္ ဘုရားေက်ာင္းကန္၊ နံရံေဆးေရး၊ သခ်ႋဳင္းဂူ၊ လယ္ ကြင္း၊ ခံတပ္ႏွင့္ေရရဟပ္မ်ားကို ေလ့လာသည့္ပညာရပ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယအ ခ်က္အေနျဖင့္ ေရွးေခတ္လူသား၏ပတ္ဝန္းက်င္ျဖစ္ခဲ့ေသာ အသီး၊ အပင္၊ ေက်ာက္ျဖစ္အ
ရိုးမ်ားကို ေလ့လာေသာပညာရပ္ဟူ၍လည္းေကာင္း ထပ္မံရွင္းလင္းေဖၚျပထားသည္။
လန္ဒန္တကၠသိုလ္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဗိမာန္ပတ္ဝန္းက်င္ ေရွးေဟာင္းသုေတ သနပညာ ပါေမာကၡေဒါက္တာဇြိဳင္းနားကလည္း သူ၏အိႏၵိယျပည္ သမိုင္းမတင္မီေခတ္ ေလ့လာေရးပညာ (ဏမန့င်အသမပ ငည ႈညိငေ) စာအုပ္တြင္
]]အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း ယဥ္ေက်းမႈသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၅၀ဝ-ခန္႔ၾကာျမင့္ ေဟာင္းႏြမ္းခဲ့ျပီျဖစ္ သည္။ ဤသို႔ဆိုသျဖင့္ ေခတ္ၾကီးတေခတ္အျဖစ္ ထင္မွတ္စရာရွိ၏။ ဤေခတ္ၾကီးထက္ ေစာေသာ ႏွစ္ေထာင္ေသာင္းခ်ီသည့္ ေခတ္ၾကီးတေခတ္လည္း ရွိခဲ့ဖူးေသးသည္။ ယင္း ေခတ္ၾကီးတြင္ လူသားသည္ သတၲဳကို မသံုး၊ အစားအစာကို ရွာေဖြရေသာဘဝ၌ ေနခဲ့ရ
၏။ ဤေခတ္ကို ေက်ာက္ေခတ္ဟု ေခၚသည္။ ဤေက်ာက္ေခတ္အေၾကာင္း ကြ်ႏု္ပ္တို႔
ေလ့လာယင္းျဖင့္ သမိုင္းတင္ေရွးေဟာင္းသုေတသနနယ္ပယ္မွ ဏမန့င်အသပ ေခၚသမိုင္း
မတင္ ေရွးေဟာင္းသုေတသန နယ္ပယ္သို႔ေရာက္ရွိသြားခဲ့ၾကသည္။}} ဟူ၍ ေရးသားကာ ဒင္နီယယ္ကို ေထာက္ခံထားေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဒင္နီယယ္၏သေဘာအရ ဏမန့င်အသပ သည္ သမိုင္းကို စာျဖင့္ေရးသား မွတ္တမ္းတင္သည့္ေခတ္ မတိုင္မီက လူ႕သမိုင္းအေၾကာင္း ေလ့လာေသာပညာရပ္ဟု ဆို လိုရာေရာက္ေပသည္။ ယင္းကို အၾကိဳသမိုင္းဟု ေခၚျခင္းထက္ ]]သမိုင္းမတင္ေခတ္ ေလ့ လာေရးပညာ}}ဟု ေခၚလွ်င္ ပိုမိုေလ်ာ္ကန္မည္ ထင္ပါသည္။
ေဒါက္တာသန္းထြန္း သံုးစြဲေသာ အၾကိဳသမိုင္းဆိုသည့္ ေဝါဟာရသည္ ဏမသအသ့င်အသပ ဆိုေသာ အဂၤလိပ္စကားလံုးႏွင့္ပိုမိုသက္ဆိုင္သည္ဟု ယူေသာ္ သင့္မည္ထင္ ပါသည္။ ဤသို႔ထင္ရသည္မွာ အဘိဓာန္လာ အဓိပၸါယ္ေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။ သမိုင္းေလ့လာ မႈအရျဖစ္သည္။ ဏမသအသ ဆိုေသာလက္တင္ဘာသာ ေရွ႕ဆက္စကားလံုးကို ]]အၾကိဳ}}ဟု ျမန္ မာဘာသာျဖင့္ အနက္ဖြင့္လိုပါသည္။ ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ ေက်ာက္ေခတ္ေခၚသမိုင္းကို စာ ျဖင့္ ေရးသားမွတ္တမ္းမတင္သည့္ ေခတ္ကုန္ဆံုးခဲေသာအခါ၊ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံ၌ အရုပ္စာ အ ေရးအသားႏွင့္အိႏၵိယႏိုင္ငံ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း၌ အရုပ္စာအေျချပဳစိတ္ကူးÓဏ္ျပအေရးအသား (ိႈနသါမေစ့်) မ်ားျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာခဲ့ၾကသည္။ ဤေခတ္မ်ားတြင္ ရုပ္ပိုင္းႏွင့္စိတ္ပိုင္း
ယဥ္ေက်းမႈဘက္မ်ား၌လည္း လြန္စြာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ခဲ့၏။ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းယဥ္ေက်းမႈ တနည္း အားျဖင့္ ဟာရပၸယဥ္ေက်းမႈသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံၾကီးအား အျခားကမၻာ့ေရွးေဟာင္းႏိုင္ငံၾကီး မ်ားႏွင့္ရင္ေပါင္တန္းေစခဲ့သည္။ ဤဟာရပၸယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားခဲ့ေသာ ဘီစီ ၅၀ဝ၀-ခန္႔ မွ ၂၅၀ဝ-ခန္႔ကာလႏွင့္ဘီစီ ၆၀ဝ-အထက္ ေဝဒေခတ္ကာလကို အိႏၵိယေရွးေဟာင္းသု ေတသနပညာရွင္ ေဒါက္တာဆန္ကလိယက ဏမသအသ့င်အသမပ ဟူေသာ ေဝါဟာရနယ္ပယ္ တြင္ ထည့္သြင္းသင့္သည္ဟု ဆိုမိန္႔ဖူးသည္။
ံ.ီ ွေညုေူငေ ႈညိငေည ဗမခ့ေနသူသါပ ႊသ-ိေပယ ႀသာဘေပ ဗ်ငေ ဏကဘူင့်ငညါ
ံသက်န (၁၉၆၂. စ.၂၇).
ဆန္ကလိယက ဆက္လက္ေရးသားရာတြင္-
]]ဟာရပၸေခတ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့သူမ်ားသည္ စာေရးသားတတ္ကြ်မ္းၾက၏။ သူတို႔
၏အရုပ္စာအေရးအသားမ်ားကို ကြ်ႏု္ပ္တို႔ စိတ္ေက်နပြ္ယ္ အဓိပၸါယ္မေဖၚထုတ္ႏိုင္ေသး ျခင္းသည္ သူတို႔၏အျပစ္မဟုတ္ပါေခ်။ ဤစာအေရးအသားကို ဖတ္ႏိုင္လာသည္ႏွင့္ တျပိဳင္နက္ အိႏၵဳျမစ္ဝွမ္းယဥ္ေက်းမႈသည္ အီဂ်စ္ႏွင့္ဆူမားရီးယန္းမ်ားကဲ့သို႔ ဏမသအသ့င်အသ-
မငခ (သမိုင္းၾကိဳေခတ္) သို႔မဟုတ္ ဏမန့င်အသမငခ (သမိုင္းမတင္မီေခတ္)နယ္ပယ္မွ ံင်အသမငခ
(သမိုင္းေခတ္)နယ္ပယ္သို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားမည္သာ ျဖစ္ေတာ့သည္။ ဟူ၍ေရးသားထားသည္။
ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ႏိုင္ငံသမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ အျခားႏိုင္ငံမ်ားနည္းတူ ေရွးအက်
ဆံုး ကာလက ေက်ာက္ေခတ္မ်ား ထြန္းကားခဲ့ဖူးသည္ကို ေတြ႕ၾကရ၏။ ယင္းတို႔အနက္ အ ေစာဆံုးေသာေခတ္ကို အညာသားယဥ္ေက်းမႈ (ဗညပေအ့ငေည ဃကူအကမန) ထြန္းကားသည့္ ေခတ္ဟု ေခၚဆိုခဲ့ၾကသည္။ ဤေခတ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၁-သိန္းပတ္ဝန္းက်င္ တြင္ျဖစ္သည္။ ဤေက်ာက္ေခတ္သည္ ေက်ာက္ၾကမ္းေခတ္လည္း ျဖစ္သည္။ ယင္းေနာက္ ေက်ာက္ေခ်ာေခတ္ ထြန္းကားခဲ့ေသာ အေထာက္အထားမ်ားကို ႏိုင္ငံအႏွံ႔တြင္ ေတြ႕ရွိရ သည္။ ေၾကးေခတ္တေခတ္လည္း ထြန္းကားခဲ့ေသးဟန္ တူသည္။ အေၾကာင္းမူ ေၾကးမိုး ၾကိဳးသြားေခၚ ေၾကးပုဆိန္သြားအခ်ိဳ႕ကို ေတြ႕ရွိရေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္၏။ ျမန္မာ့ေက်ာက္ ေခတ္မ်ားတြင္ စာေပအေရးအသား မေပၚေပါက္ေသးသျဖင့္ သမိုင္းအျခင္းအရာျဖစ္စဥ္ မ်ားကို စာျဖင့္ေရးသား မွတ္တမ္းတင္ႏိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ေက်ာက္ေခတ္ ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ဏမန့င်အသမငခ ဗါန သို႔မဟုတ္ သမိုင္းမတင္မီေခတ္ဟုေခၚလွ်င္ ပိုမို ဆီေလ်ာ္မည္ျဖစ္သည္။
ေက်ာက္ေခတ္ လြန္ေျမာက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတဝန္းသို႔ မြန္ဂိုႏြယ္ဝင္မ်ား ဝင္လာ ေရာက္ရွိ အေျခစိုက္ၾကျပီးေနာက္ ပ်ဴတို႔၏ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ေပၚတိုးတက္လာၾကေသာအ ခါ ပ်ဴစာအေရးအသားကို ေတြ႕လာၾကရသည္။ ပ်ဴတို႔၏ပိသုကာ၊ အႏုပညာ၊ ႏိုင္ငံေရး စသည္တို႔သည္ ေနာက္ပိုင္း တိုးတက္မႈမ်ားကို ေကာင္းစြာေစ့ေဆာ္ခဲ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာက္ေခတ္မ်ားထက္ပို၍ ေနာက္ပိုင္းတိုးတက္မႈမ်ားကို လမ္းခင္းေပးခဲ့သည္ဟုဆိုလွ်င္ မမွားတန္ရာေခ်။ သို႔ေသာ္ ပ်ဴတို႔ေရးသားခဲ့ၾကေသာ ပ်ဴစာမ်ားကိုကား ကြယ္လြန္သူ ေဒါက္တာစီအိုဗလင္ဒင္ႏွင့္ဆရာၾကီးဦးသာျမတ္တို႔မွတပါး မည္သူမွ် ထိထိေရာက္ေရာက္ မဖတ္ႏိုင္ေသးေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးသူအေနျဖင့္ ပ်ဴေခတ္ကို ဏမသအသ့င်အသမငခ ဗါန တနည္းအားျဖင့္ သမိုင္းၾကိဳေခတ္ (ေဒါက္တာသန္းထြန္း စကားျဖင့္]]အၾကိဳသမိုင္း}}ေခတ္) ဟုေခၚေဝၚလိုေပသည္။
ပ်ဴေခတ္လြန္ေျမာက္၍ ျမန္မာစစ္စစ္ ေပၚထြန္းလာေသာအခါ သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ား ကို ေက်ာက္စာတြင္ မွတ္တမ္းတင္ေသာပုဂံေခတ္ဦးသို႔ ဆိုက္ေရာက္၏။ ထိုေခတ္ကို ံင်အသမငခ ဗါန သို႔မဟုတ္ သမိုင္းေခတ္ဟု ေခၚရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ဤသို႔လွ်င္ သမိုင္းျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္တိုက္ဆိုင္ညႇိႏိႈင္း၍ ေခတ္အသီးသီးကို အမည္ေပး ႏိုင္မည္ျဖစ္ေပႏိုင္မည္ ထင္သည္။ ကမၻာ့အေစာဆံုးယဥ္ေက်းမႈမ်ား ထြန္းကားရာႏိုင္ငံၾကီး အခ်ိဳ႕၏သမိုင္းျဖစ္စဥ္တိုးတက္မႈမ်ားႏွင့္ယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာ့သမိုင္းမတင္မီေခတ္သည္ ေနာက္မက်လွေၾကာင္း ေတြ႕ရေပမည္။ သမိုင္းၾကိဳႏွင့္သမိုင္းေခတ္မ်ားမွာမူ ေနာက္က်တန္ သေလာက္ ေနာက္က်ေနေသးသည့္အခ်က္ကို အရွိအတိုင္းေတြ႕ၾကရမည္လည္းျဖစ္၏။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ဏမန့င်အသပ ကို သမိုင္းမတင္မီ ဏမသအသ့င်အသပ ကို သမိုင္းၾကိဳႏွင့္ ့င်အသပ ကို သမိုင္းေခတ္ေလ့လာမႈပညာရပ္မ်ားဟု ေခၚေဝၚသံုးစြဲၾကလွ်င္ ေရွးေဟာင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံသမိုင္းသုေတသနကိစၥမ်ား၌ တူညီေသာေဝါဟာရအသံုးအႏႈန္းမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရွိပါသည္။ မဖတ္တတ္ေသးေသာပ်ဴစာမ်ားကို ဖတ္တတ္လာသည္ႏွင့္အမွ် ပ်ဴ တို႔၏အၾကိဳသမိုင္းသည္ ပ်ဴသမိုင္းအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲသြားမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။
ဦးျမင့္ေအာင္
မွတ္ခ်က္။ ။စာေပလုပ္သားမဂၢဇင္း၊ ၁၉၈၅-ခုႏွစ္၊ ေဖေဖၚဝါရီလ၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၀၆ မွ
၁၀၈ထိ ၌လာရွိေသာေဆာင္းပါးကို ျပင္ဆင္ျခင္းမရွိဘဲ ရိုက္ႏွိပ္ထားပါသည္။
(၁)
ဗုဒၶဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူရာ မဟာေဗာဓိပင္၌ ကမၸည္းေက်ာက္စာ ေရးထိုးစိုက္ထူခဲ့ေသာ ျမန္မာဘုရင္ မ်ားတြင္ ဘႀကီးေတာ္ဘုရားသည္လည္း တစ္ပါးအပါအဝင္ ျဖစ္သည္။
ဘႀကီးေတာ္ဘုရားသည္ ၁၁၈၁ ခုႏွစ္၌ မင္းအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိေသာ္လည္း ထိုအခါက်မွ မဟာေဗာဓိ ေက်ာက္စာကို ေရးထိုးရန္ ရုတ္တရက္ အၾကံျဖစ္ေပၚလာျခင္း မဟုတ္။ မင္းအျဖစ္သို႔ မေရာက္မီ အိမ္ေရွ႕ဥပရာ ဇာဘဝကပင္ မဟာေဗာဓိပင္အား လွဴဒါန္းပူေဇာ္၍ ကမၸည္းေက်ာက္စာ ေရးထိုးစိုက္ထူရန္ ရည္သန္စိတ္ကူးရွိခဲ့ ဖူးသည္။ ထိုအခ်ိန္ကား ဘိုးေတာ္ဘုရား၏လက္ထက္အခ်ိန္အခါ ျဖစ္သည္။
သကၠရာဇ္ ၁၁၇၂ ခုႏွစ္၊ ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ မဟာေဗာဓိမွ ျပန္လည္ေရာက္ရွိလာၾကေသာ ပုေရာ ဟိတ္ပုဏၰား ဝါသိ႒ျဗဟၼာç ရမၼာဝတီၿမိဳ႕ဝန္ ေရႊေတာင္သာဂသူç ေဇယေက်ာ္သူç ေဇယေက်ာ္ထင္ç ေဇယေက်ာ္စြာ တို႔ထံမွ မဟာေဗာဓိပင္မင္း၏သတင္းဥႆံုအားလံုးစံုကို ၾကားရေသာအခါ ဘႀကီးေတာ္ဘုရားသည္ အိမ္ေရွ႕ဥပ
ရာဇာဘဝမွာပင္ ရွိေသးသည္။ သို႔ေသာ္ သူ၏စိတ္၌.
]]ေနာက္-မင္းျဖစ္ေတာ္မူေသာအခါ သဗၺညဳရွင္ေတာ္ဘုရား သစၥာေလးပါးကို သိျမင္ေတာ္မူသည့္မဇၥ်ိမ တိုက္ မဟာေဗာဓိပင္ကို အထူးထူးေသာအလွဴေတာ္တို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္တင္လွဴေတာ္မူမည္။ ေစတနာေတာ္ ရည္ၾကံ ျပ႒ာန္းေတာ္မူရင္းအတိုင္း အထြဋ္အျမတ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူလွ်င္ တင္လွဴေတာ္မူရန္ လုပ္ေဆာင္ေတာ္မူေစ သည့္ေရႊပန္းခိုင္ç ေငြပန္းခိုင္ç ပတၲျမားပန္းခိုင္ç ေရႊတန္ေဆာင္ç ေငြတန္ေဆာင္ç ပတၲျမားတန္ေဆာင္ç ေရႊေပါက္ ေပါက္ç ေငြေပါက္ေပါက္ç ပတၲျမားေပါက္ေပါက္ç ေရႊထီးç ေငြထီးç ပတၲျမားထီးç ေရႊတံခြန္ç ေငြတံခြန္ç ပတၲျမားတံ ခြန္ç ေရႊကုကၠားç ေငြကုကၠားç ပတၲျမားကုကၠားç ေရႊမုေလးပြားç ေငြမုေလးပြားç ပတၲျမားမုေလးပြားç ေရႊျမဴတာç ေငြျမဴတာç ပတၲျမားျမဴတာမွစ၍ အထူးထူးေသာ အလွဴေတာ္မ်ားႏွင့္မဟာေဗာဓိေျမခံုတြင္ စိုက္ထားခဲ့ရန္ ကု သိုလ္ေတာ္၏အဘို႔ကို ေဝငွေတာ္မူသည့္ေက်ာက္အကၡရာေက်ာက္တိုင္ အလုပ္အေဆာင္ အလံုးစံုၿပီးေျပလွ်င္ ပြဲ သဘင္ႀကီးစြာခံေတာ္မူ၍ မင္းညီမင္းသား မွဴးေတာ္မတ္ေတာ္ ကေတာ္မယားအေပါင္း ျခံရံလ်က္ ေအာင္သူတ ကာတို႔၏အဓိပတိ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား ေလးပါးေသာသစၥာတို႔ကို သိေတာ္မူေသာ မဟာေဗာဓိပင္ထိ မတုန္မလႈပ္ သက္ဝင္ၾကည္ညိဳျခင္းတည္းဟူေသာ ေစတနာေတာ္အဟုန္ျဖင့္ အဘန္တလဲလဲ ရိုေသစြာ အရွင္မိဖု
ရားေခါင္ႀကီးႏွင့္ပူေဇာ္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ သကၠရာဇ္(၁၁၈၃) တစ္ေထာင့္တစ္ရာ့ရွစ္ဆယ့္သံုးခု၊ နတ္ေတာ္လဆန္း
ကိုးရက္၊ ေသာၾကာေန႔ ေရစက္သြန္းလွဴေတာ္မူ၍ ပုဏၰားပုေရာဟိတ္ မဟာရာဇိႏၵ အဂၢမဟာဓမၼရာဇဂုရုç ေျမနန္း
ဝန္ မဟာမင္းလွသာဂသူç အေဆာင္ေတာ္ၿမဲ စုေရးစုကိုင္တို႔ႏွင့္သူရဲငါးရာေက်ာ္တို႔ကို မဟာေဗာဓိပင္သို႔ အလွဴ ေတာ္ç အတင္ေတာ္ ေစလႊတ္ေတာ္မူသည္။ ေသနာပတိစေသာ မွဴးေတာ္မတ္ေတာ္အေပါင္းတို႔လည္း ပြဲသဘင္ ႀကီးစြာႏွင့္ျခံရံခင္းက်င္း၍ အလွဴေတာ္ကို ျမစ္ဆိပ္ေရာက္ ပို႔ေဆာင္လိုက္ၾကရ၏}}
ဟူ၍ ကုန္းေဘာင္ဆက္မဟာရာဇဝင္ႀကီး၌ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိ ပင္မင္းအား ကမၸည္းေက်ာက္စာ ေရးထိုးစိုက္ထူျပဳေတာ္မူသည့္အလွဴအတင္ဒါနကား အိမ္ေရွ႕စံဘဝကပင္ ပုဗၺ ေစတနာ ျပတ္သားစြာ တည္ေဆာက္ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာဒါန ျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ ပုဗၺေစတနာ အရင္းခံေရွ႕သြားရွိထားဖူးေသာေၾကာင့္လည္း ဘႀကီးေတာ္ဘုရားသည္ မင္းအျဖစ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ၂ ႏွစ္ႏွင့္ ၅ လေျမာက္မွာပင္ မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာကို ေရးထိုးစိုက္ထူကာ မဟာေဗာ ဓိပင္မင္းအား အတင္အလွဴျပဳေတာ္မူခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
(၂)
ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာမွာ ပါဠိသကၠတေရာေသာ ကျပားဘာသာ၊ ယင္းကို ျပန္ဆို ထားေသာ ျမန္မာနိသ်အျပင္ ျမန္မာစကားေျပႏွင့္လကၤာသံပိုင္းကိုပါ ထည့္သြင္းေရးထိုးထားေသာေက်ာက္စာ ျဖစ္သည္။ အလ်ားအရွည္ ႏွစ္ေတာင္၊ တမိုက္သံုးသစ္ အနံတေတာင့္တမိုက္တသစ္ရွိေသာေက်ာက္ခ်ပ္မ်က္ႏွာ ျပင္ေပၚတြင္ စာေၾကာင္းေရ ၈၅ ေၾကာင္းတိတိ ေရးထိုးထားသည္။
]]မဟာေဇယ သၾကမၼနာေမန ]မဟာေဇယသႀကၤန္}အမည္ရေသာ၊ ပ႑ိတာ မေတ်န-သုခမိန္အမတ္ သည္၊ ဗႏၶိတာ-ဘြဲ႔စီေရးအပ္ၿပီ}}ဟူ၍ ပါဠိသကၠတ ကျပားဘာသာနိသ်၏အဆံုး၌ ေရးထိုးထားသည့္အတိုင္း ပါ ဠိသကၠတ ကျပားဘာသာႏွင့္ယင္းနိသ်ကို ေရးသားစီကံုးသူမွာ အမတ္ႀကီး မဟာေဇယသႀကၤန္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိ
ရသည္။
ျမန္မာစကားေျပႏွင့္လကၤာသံပိုင္းကိုကား.
]]မႊန္ၾကားမဂၤလာ၊ ေမွာ္ကြန္းစာျဖင့္၊ မဟာသခၤယာ၊ မဟာသီရိ၊ ပါဠိနက္တြဲ႔၊ ေရႊဘြဲ႔ႏွစ္ပြင့္၊ စည္သူဆင့္ ၍၊ ရွင္ပင့္မိန္ေတာ္၊ ေရႊခြန္းေခၚသည္၊ မတ္ေက်ာ္ကဝိ၊ ျမတ္ပ႑ိလွ်င္၊ ေနာင္ၿပီးသာသနာ၊ ကမၻာေရေျမ၊ တည္ ထြန္းေစဟု၊ ၾကက္သေရသြင္းႏိႈး၊ စာရင္းထိုးသည္။ ။ေမာက္ၿဖိဳးေရႊစာ သံပိုင္းတည္း}}
ဟု လကၤာသံပိုင္း၏အဆံုး၌ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း မဟာသခၤယာစည္သူ၊ မဟာသီရိစည္သူႏွစ္ဘြဲ႔ရေသာ ဝက္ မစြတ္ၿမိဳ႕စား ေရးသားစီကံုးသည္ဟုသိရွိႏိုင္သည္။ ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ႀကီး၌လည္း လကၤာသံပိုင္းစီ ကံုးေရးသားသူကို ဝက္မစြတ္ၿမိဳ႕စားဟုပင္ ေဖာ္ျပထား၍ ယင္းေက်ာက္စာ၏ျမန္မာစကားေျပႏွင့္လကၤာသံပိုင္း တစ္ခုလံုးကိုပါ အျပည့္အစံု ထည့္သြင္းေရးသားထားသည္။ သို႔ေသာ္ ပါဠိသကၠတ ကျပားဘာသာႏွင့္ယင္းနိသ်ကို ကား ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ႀကီး၌ ေဖာ္ျပထားသည္ကို မေတြ႔ရေပ။
အမတ္ႀကီးမဟာေဇယသႀကၤန္သည္ ပါဠိသကၠတ ကျပားဘာသာကို အိႏၵိယႏိုင္ငံသံုး နာဂရီအကၡရာႏွင့္ေရး ထုထားေသာ္လည္း သကၠတဘာသာသက္သက္ျဖင့္ မေရးဘဲ ပါဠိသကၠတေရာေသာကျပားဘာသာႏွင့္ေရးထု ထားျခင္းအတြက္ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္လာသည္။ အခ်ိဳ႕သုေတသီမ်ားကမူ မဟာေဇယသႀကၤန္သည္ သကၠတဘာ သာသက္သက္ျဖင့္ ေရးရန္ ဆႏၵရွိပါလ်က္ သကၠတဘာသာကို ကြ်မ္းကြ်မ္းက်င္က်င္ မတတ္ေျမာက္ေသာေၾကာင့္ ပါဠိႏွင့္သကၠတေရာကာ ျဖစ္သလို ေရးထိုးခဲ့ျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္ဟုအကဲျဖတ္ၾကသည္။
ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာတစ္ခုလံုးကို ျခံဳၾကည့္လွ်င္. (က) ဘႀကီးေတာ္ ေရႊနန္းရွင္၏နန္းတက္ခုႏွစ္။
(ခ) အိမ္ေရွ႕စံဘဝကပင္ မဟာေဗာဓိပင္အား ကမၸည္းေက်ာက္စာ ေရးထိုးလွဴဒါန္းရန္ ရည္သန္ခဲ့သည့္ ပုဗၺေစတနာ။
(ဂ) မဟာေဗာဓိပင္မင္းအား ဘႀကီးေတာ္လွဴဒါန္းလိုက္သည့္အလွဴအတင္ေတာ္စာရင္း။
(ဃ) မဟာေဗာဓိသို႔ အလွဴအတင္ေတာ္မ်ားႏွင့္ကမၸည္းေက်ာက္စာ သြားေရာက္စိုက္ထူရသူတို႔၏အမည္
(င) ဘႀကီးေတာ္ဘုရား ဆုေတာင္းဆုယူျပဳေသာေဗာဓိဆု။ (စ) မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာ စီကံုးေရးသားသူတို႔၏အမည္။ (ဆ) မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာ ေရးထုထြင္းလုပ္သူတို႔၏အမည္။ (ဇ) မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာေရးထိုးသည့္ခုႏွစ္။
အစရွိသည္တို႔ကို ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ယင္းမဟာေဗာဓိေက်ာက္စာမွာ ဘာသာေရးအေနႏွင့္ ေနာင္လာ
ေနာက္သားမ်ား သာဓုအႏုေမာဒနာ ျပဳၾကရသည့္အျပင္ သမိုင္းအေနႏွင့္လည္း အေထာက္အထားျပဳစရာျဖစ္ ၍ေနသည္။
ဘႀကီးေတာ္ေရႊနန္းရွင္၏နန္းတက္ေန႔စြဲကို ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ႀကီး၌ အတိအက်ေဖာ္ျပ ထားျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာ၌မူ.
]]သီရိပဝရသုဓမၼမဟာရာဇဓိရာဇာ မည္ေတာ္ရွိေသာ တရားမင္းျမတ္သည္ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၁-ခု နယုန္လဆန္း ၃ ရက္၊ စေနေန႔အခါ စၾကာရတနာေရာက္ခါ ေရွးေရွးစၾကာဝေဒးမင္းျဖစ္ နႏၵရစ္တို႔ကဲ့သို႔၊ ျပည္ပ ျပည္တြင္း၊ လံုးရင္းဗိုလ္ျပဳ၊ ပဒုမျဗဴဟာ၊ ခ်ာခ်ာပတ္မွ်၊ မိုဃ္းေျမရုတ္ရုတ္၊ အုတ္အုတ္က်က္က်က္၊ တၿပိဳင္နက္ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ ေၾကာ္ျငာေစလ်က္၊ ျပည္လံုးၾကက္သေရ၊ ျမဳေတဝင္းပတ္၊ နန္းလံုးနတ္ျဖစ္ေသာ ေတာင္မိဖု
ရားေခါင္ႀကီးႏွင့္တကြ မေနာဇမၺဴတက္ေတာ္မူသတည္း}}
ဟူ၍ နန္းတက္ေန႔စြဲကို တိတိက်က် ထြင္းထုထားရာ ဤအခ်က္သည္ သမိုင္းအေနႏွင့္ တန္ဖိုးရွိလွေပသည္။
ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိပင္အား လွဴဒါန္းသည့္အလွဴအတင္ေတာ္စာရင္းႏွင့္မဟာေဗာဓိပင္ သို႔ ယင္းကမၸည္းေက်ာက္စာ သြားေရာက္စိုက္ထူရန္ ေစလႊတ္ျခင္းခံရေသာ ပုဏၰား၊ ပုေရာဟိတ္၊ မဟာရာဇိႏၵအဂၢ မဟာဓမၼရာဇဂုရု ေျမနန္းဝန္မဟာမင္းလွသာဂသူ စသည္တို႔၏အမည္မ်ားကိုမူကား ကုန္းေဘာင္ဆက္မဟာရာ ဇဝင္ႀကီးအတိုင္းပင္ ထြင္းထုေဖာ္ျပထားသည္။
မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာေရးထိုးသည့္ခုႏွစ္ကိုမူ-
]]ဘုရားသခင္ သာသနာေတာ္ ၂၃၅၆ ခုႏွစ္ ေရာက္ၿပီး ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၃ ခု၊ သရဝဏ္ႏွစ္ က်တၲိ ကာလ၊ သရဒအခါ၊ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္ႏိႈက္၊ ပြင့္ေတာ္မူေသာ ဘုရားျမတ္စြာကို ရည္မွတ္ေတာ္မူ၍ အႏုေမာဒနာ ေၾကာ္ျငာသံတို႔ျဖင့္ အဟုန္မစဲ၊ လွဴပြဲသဘင္၊ ရင္ေတာ္မူသည္}}
ဟုထြင္းထုေရးသားၿပီးေနာက္ ဘႀကီးေတာ္ဘုရား ဆုေတာင္းဆုယူျပဳသည့္ေဗာဓိဆုကိုလည္း ]]အဆံုးစြန္ေသာ ကိုယ္ေတာ္အျဖစ္ႏိႈက္-သမၼာသမၺဳဒၶဆုႀကီးရ၍ ေဝေနယတို႔အား ေဟာၾကားကယ္ခြ်တ္ႏိုင္ေသာ၊ ဘဝမ်ားစြာ သံ သရာလည္း၊ ပါရမီဆယ္ပါး တရားအထြတ္တိုင္လိုေသာ၊ ဆုေတာင္း ပတၲနာေတာ္ႏွင့္တကြ၊ မယ္ေတာ္ခမည္း ေတာ္၊ ဘိုးေတာ္၊ ဘြားေတာ္၊ ေဘးေတာ္ မင္းတရားတို႔အားလည္း အမွ်ေဝေတာ္မူသည္။}} ဟုဆက္လက္ထြင္းထုထားရာ ဘႀကီးေတာ္ဘုရားမွာ သမၼာသေမၺာဓိဘုရားဆု ပန္ဆင္ေၾကာင္း ဤေက်ာက္စာ အရ သိရွိရေပသည္။
ထို႔ျပင္ အထက္က ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာ စီကံုးေရးသားသူတို႔၏အမည္မ်ားကို ေဖာ္ျပၿပီးေနာက္ ယင္းေက်ာက္စာကို ေက်ာက္ထက္၌ ထြင္းထုသူ၏အမည္ႏွင့္ထြင္းထုသည့္ရက္စြဲ၊ ေက်ာက္ခ်ပ္
၏အရြယ္ပမာဏႏွင့္စာေၾကာင္းေရတို႔ကိုလည္း-
]]မဇၥ်ိမတိုက္၊ မဟာေဗာဓိမ႑ိဳင္ သံပိုင္းေတာ္ကို ေလခကလကၡဏာ အဂၤါ ၆ ပါးႏွင့္ျပည့္စံုသူ ေစာလွၿမိဳ႕ စား ေနမ်ိဳးသီရိရာဇသူအမတ္ကို ခန္႔အပ္ေတာ္မူ၍ ဣႏၵနီလာ မဟူရာေက်ာက္အျပင္ႏိႈက္ ေကာင္းမြန္တင့္တယ္ စြာ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၃ ခု၊ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၁ ရက္၊ အဂၤါေန႔ ထြင္းမွတ္ေရးသားၿပီးျပည့္စံု သည္၊ သကၤဋဘာသာç ျမန္မာဘာသာလကၤာစကားေျပစာေၾကာင္းေရ ၈၅၊ ေက်ာက္မ်က္ႏွာ အလ်ားအရွည္ ၂ၤ-
၁ိ-၃ံ၊ အနံ ၁ၤ-၁ိ-၁ံ}}
ဟု တိက်ေသခ်ာစြာ ထြင္းထုထားရွိခဲ့ေပသည္။
(၃)
ဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏မဟာေဗာဓိေက်ာက္စာကို ဗုဒၶဂယာမဟာေဗာဓိ၌ ယခုအခ်ိန္အထိ မူလေရးထိုးရင္း
အတိုင္း မပ်က္မစီး ေတြ႔ျမင္ဖတ္ရႈႏိုင္ၾကေသးသည္။ ထိုသို႔ မပ်က္မစီးဘဲ တည္တံ့ေနျခင္းမွာလည္း ေက်ာက္စာ
ဂူအုတ္တိုက္ႏွင့္လံုလံုျခံဳျခံဳ တည္ရွိေနရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ယင္းေက်ာက္စာဂူ အုတ္တိုက္ကို ယခုအခါ မဟန္႔၏တိုက္ဝင္းအတြင္း ဗာရဒြါရီေခၚ တိုက္ေရွ႕၌ ေတြ႔ျမင္ၾကရေပသည္။
ယင္းဘႀကီးေတာ္ဘုရား၏ေက်ာက္စာဂူ အုတ္တိုက္မွာ ဘံု ၅ ဆင့္ႏွင့္သံထီးစိုက္ထားေသာ အုတ္ျပာသာဒ္ ျဖစ္ရာ ကင္းဝန္မင္းႀကီးက သူ၏]]မဟာေဗာဓိသြားမွတ္တမ္း}}တြင္-
]]ဘႀကီးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ အတင္အလွဴေတာ္မ်ားႏွင့္ေစလႊတ္ရာ လုပ္ေဆာင္တည္ထားသည့္စတု
ရမ္း ၆ ေတာင္ အရပ္ ၁၅ ေတာင္ခန္႔၊ ဘံု ၅ ဆင့္ သံထီးစိုက္၊ ေက်ာက္စာဂူအုတ္ျပာသာဒ္ ၁}}
ဟု သူေရာက္စဥ္က ျမင္ခဲ့ရသည့္အတိုင္း ေက်ာက္စာဂူ၏အရြယ္ပမာဏကို တိုင္းတာျပထားခဲ့ဖူးသည္။
ပုဏၰားပုေရာဟိတ္ မဟာရာဇိႏၵအဂၢမဟာဓမၼရာဇဂုရုႏွင့္ေျမနန္းေတာ္ဝန္ မဟာမင္းလွသာဂသူတို႔ မဟာ ေဗာဓိ၌ ေက်ာက္စာစိုက္ထူၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာၾကေသာအခါ အဂၤလိပ္ျမန္မာနယ္ျခား၌ ႏိုင္ငံေရး စစ္ေရး မ်ား မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္၍ေနေပၿပီ။
ရွင္မျဖဴကြ်န္းျပႆနာအတြက္ ျမန္မာႏွင့္အဂၤလိပ္တို႔၏ပထမစစ္ပြဲႀကီးသည္ ေပါက္ကြဲေတာ့မည့္အေျခ အေနသို႔ ေရာက္ရွိေနသျဖင့္ မဟာေဗာဓိပင္သြားအဖြဲ႔မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းသို႔ ရုတ္တရက္ ျပန္မဝင္ႏိုင္ေသးဘဲ ဘဂၤလားၿမိဳ႕၌ပင္ ေခတၲရပ္နားေနၾကရေသးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုတိယမဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး၌.
]]မဟာေဗာဓိပင္သို႔လွဴရန္ ေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္လွဴဒါန္းရန္ အလွဴေတာ္မ်ားကို ေဆာင္ယူ၍ လမ္းခရီး စဥ္အတိုင္း ထြက္သြားရာ မဟာေဗာဓိပင္သို႔ေရာက္ကာလ လွဴဒါန္းရန္ပါသည့္ေက်ာက္စာကို စိုက္ထားခဲ့ၿပီးလွ်င္ မဟာေဗာဓိပင္အရပ္က သက်မုနိရုပ္ရွင္ေတာ္ç ေဗာဓိပင္ငယ္သံုးပင္မ်ားကို မဟာေဗာဓိအေစာင့္ ေဇာ္ဂ်ီအႀကီး မဟႏၱဇိကေပးအပ္၍ ျပန္လာရာ ဘဂၤလားၿမိဳ႕သို႔ေရာက္လွ်င္ ရွင္မျဖဴကြ်န္းမႈႏွင့္သတိုးသုဓမၼမဟာဗႏၶဳလ ဓည
ဝတီၿမိဳ႕သို႔ ခ်ီထြက္သည့္အတြင္း လမ္းခရီးမသာမယာရွိ၍ ဘဂၤလားၿမိဳ႕တြင္ ရုပ္ပြားေတာ္ သက်မုနိç ေဗာဓိပင္ မ်ားႏွင့္ရပ္ဆိုင္းေနရ၏}}ဟု ထိုစဥ္က တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံအေျခအေနကို ေဖာ္ျပထားေပသည္။
ျမင့္ေဆြ
မွတ္ခ်က္။ ။၁၉၇၁-ခုႏွစ္၊ ေမလထုတ္ ေသြးေသာက္မဂၢဇင္း၊ စာမ်က္ႏွာ(၉ မွ ၁၂ ထိ)လာေသာေဆာင္းပါး
ကို ျပန္လည္၍ စာစီရိုက္ထားပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္