အေတြ႔အျမင္အျဖစ္ျဖင့္ ဦးကုလား၏အ မွားကို ပထမတင္ျပပါမည္။ ထိုအစြန္းအထင္းသည္ တစ္ရာဇဝင္မွ တစ္ရာဇဝင္သို႔ ကူးစက္သြားပံု၊ ၿပီး ေနာက္ ထိုရာဇဝင္စာအုပ္တို႔ကို တည္းျဖတ္သူမ်ားႏွင့္ စာဖတ္ပရိသတ္တို႔ မ်ိဳးအဆက္ဆက္က ဤအကြက္ ကို မျမင္မိပံုတို႔ကို မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္တကြ ေထာက္ျပ ပါမည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဘာေၾကာင့္ ဤအေျခအေန မ်ိဳး ဆိုက္ေရာက္ရေၾကာင္းကို အေတြးအျမင္ျဖင့္ ေဆြးေႏြးၿပီး သင္ခန္းစာယူမိပံုကို အစီရင္ခံပါမည္။
၁၊ ၁ အမွား
၁၊ ၁၊ ၁ ဦးကုလား
ျမန္မာပညာရွင္မ်ား အားထားရာျဖစ္ခဲ့၊ ျဖစ္ေနေသာ၊ သုေတသီႏွင့္ေသာတုဇနတို႔ မွီခိုရာျဖစ္ခဲ့ ျဖစ္ေနေသာ မဟာရာဇဝင္ႀကီးကို ဦးကုလားသည္ ေတာင္ငူမင္းဆက္ တနဂၤေႏြမင္း(၁၀၇၆-၉၅)လက္ ထက္တြင္ စီရင္သည္။ ကမၻာဦးအစမွသည္ ၁၀၉၂-ခု ႏွစ္တိုင္၏။ မဟာဝင္ကို မွီး၍ ရာဇဝင္ေဗဒပညာျဖင့္ တီထြင္ထားေသာ ပထမဦးဆံုး စံျပဳျမန္မာရာဇဝင္ ျဖစ္ပါသည္။ သူ၏ေက်းဇူးကား ဆပ္၍ မကုန္ေအာင္ ႀကီးမားလွေပစြ။
ေပထက္အကၡရာတင္ထားေသာ မဟာရာ ဇဝင္ႀကီးကို ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယအတြဲသံုးတြဲအ ျဖစ္ျဖင့္ တည္းျဖတ္ပံုႏွိပ္ၿပီးပါၿပီ။ တတိယတြဲ၌ ဆရာ ႀကီးျပဳမိသည့္ ပမာဒေလခ ေရးသားမႈ ပါပါ၏။
ေရွ႕ေနာက္ မညီေသာအဆိုသည္ကား တ နဂၤေႏြမင္းအႏြယ္ပင္းတလဲမင္း(၁၀၁၀-၂၃)၏သား ေတာ္ မင္းရဲသိခၤသူ သက္ေတာ္ႏွင့္ဆိုင္ပါသည္။ မင္း သားကေလးကို မိဖုရားေခါင္ႀကီး ဖြားေတာ္မူၿပီးသည့္ ေနာက္ ငါးႏွစ္ခန္႔အၾကာတြင္ တိုင္းျပည္မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္လာ၏။ ျပည္သူအေပါင္းတို႔ ငတ္မြတ္ဆင္းရဲၾက
သျဖင့္ ညီေတာ္ျပည္မင္းက ေနာင္ေတာ္အရိုက္အရာ ကို သိမ္းပိုက္ေတာ္မူလိုက္သည္။ မင္းသားကေလး ဖြားသကၠရာဇ္ႏွင့္ခမည္းေတာ္ နန္းက်သည့္ခုႏွစ္၌ ေရာက္ရွိေနေသာ မင္းသားေလးသက္ေတာ္တို႔ကို မဟာရာဇဝင္ႀကီး တတိယတြဲထဲ ေအာက္ပါအတိုင္း ေပးထားပါ၏။ (ဝိုက္ကြင္းထဲ၌ ဂဏန္းတို႔သည္ စာ မ်က္ႏွာမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။)
]]သကၠရာဇ္ တစ္ေထာင့္တစ္ဆယ့္ရွစ္ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္းရွစ္ရက္ အဂၤါေန႔တစ္ခ်က္တီး ေက်ာ္ ၃-ပါဒ္တြင္ ရွင္မိဖုရားသားေတာ္ မင္းရဲသိခၤ သူ(သိခၤသူ)ကို ဖြားေတာ္မူသည္}}။
(၂၆၁)
]]သကၠရာဇ္ ၁၀၂၃-ခုႏွစ္ နယုန္လဆန္း ခုနစ္ရက္ ေသာၾကာေန႔တြင္ အလံုးအရင္းႏွင့္ျပည္ မင္းသည္ နန္းတြင္းသို႔ ဝင္လာသည္။ ထိုအခါ ပင္းတ လဲမင္း ပုန္းေနေတာ္မူ၏။ ]ရွင္မိဖုရားမူကင္းသလြန္ ေပၚတြင္ သားေတာ္မင္းရဲသိခၤသူ သက္ေတာ္ရွစ္ႏွစ္ ကို လက်ာ္ကထားသည္။ ေျမးေတာ္ နရဒိဗၺ သက္ ေတာ္ေလးႏွစ္အရြယ္ကို လက္ဝဲက ထား၍ေနေတာ္မူ သည္}}။ (၂၆၉-၇၀)
သကၠရာဇ္ ၁၀၁၈ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္း
လဆန္း ၈ ရက္ေန႔ဖြား မင္းသားကေလးသည္ ၁၀၂၃
-ခု၊ နယုန္လဆန္း ၇ ရက္ေန႔တြင္ ၅ ႏွစ္မွ်ပင္ မျပည့္ တတ္ေသးပါ။ သက္ေတာ္ ၈ ႏွစ္ဟုေရးထားသည္မွာ ဖြားသကၠရာဇ္ကို လွန္ေလွာမၾကည့္မိ၍ျဖစ္ဟန္တူပါ သည္။ နရဒိဗၺ သက္ေတာ္ကား မွန္ပါ၏။
အမွားကူးစက္စြန္းထင္းသြားေသာရာဇ
ဝင္မ်ားကား ပထမမွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး၊ သုေသာ ဓိတမဟာရာဇဝင္ႀကီးႏွင့္မစၥတာဟာေဗး ျမန္မာရာ ဇဝင္တို႔ျဖစ္ၾကပါသည္။
၁၊ ၁၊ ၂ ပထမမွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး
မဟာရာဇဝင္ႀကီး ၿပီးဆံုးသြားသည့္ႏွစ္မွ သည္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာခန္႔ ၾကာရွိခဲ့ေသာ္ မွန္နန္းရာ ဇဝင္ေတာ္ႀကီး ပထမအုပ္ကို စတင္ေရးသားေစသည္၊ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ ဘႀကီးေတာ္ဘုရား(၁၁၈၁- ၉
၉)လက္ထက္ရွိႏွင့္ေနၾကကုန္ေသာ ရာဇဝင္အေစာင္ ေစာင္တို႔သည္ တစ္ေစာင္ႏွင့္တစ္ေစာင္ ကြဲျပားျခား နားေနေသာအခ်က္မ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသည္။ အ ျပစ္ကင္းစင္ေသာ ရာဇဝင္ ရာဇဝင္တစ္ေစာင္ကို ေရး ေစေတာ္မူလိုသည္ဟူေသာ ဆႏၵေတာ္ရွိလာရကား ရ ဟန္းပညာရွိ၊ လူပညာရွိႀကီးမ်ားအဖြဲ႔အား ၁၁၉၁- ခု ႏွစ္ဝယ္ ]ဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း၊ အသင့္ယုတၲိအား ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ထိုအခါ၌ အထူထူးအျပားျပား ေကာင္းစြာထက္ဝန္းက်င္သုတ္သင္ေစေတာ္မူသည္}}၁ ဤပညာရွင္ႀကီးတို႔သည္ မဟာရာဇဝင္ ႀကီးတစ္ေစာင္လံုးမွ စာမူအားလံုးလိုလိုကို ၁၁၈၃-ခု ႏွစ္တိုင္သည့္သူတို႔၏ရာဇဝင္ထဲ ထည့္ထားပါသည္။ သကၠရာဇ္ ၁၀၉၂ ခုႏွစ္အထိ ပါေသာ စာသားမ်ား ကား မဟာရာဇဝင္ႀကီး၏မိတၲဴဟုေခၚဆိုလွ်င္ မွား မည္မဟုတ္ပါ။ မေျပာပေလာက္ေသာ ကြဲျပားခ်က္က ေလးမ်ားသာ ရွိပါ၏။ ေနာက္ထပ္ ကိုးဆယ့္တစ္ႏွစ္ အတြင္း ျဖစ္ပြားေသာ အေၾကာင္းအရာတို႔ကိုသာ ထို ပညာရွင္တို႔က ကိုယ္ပိုင္Óဏ္ျဖင့္ ဆက္ေရးသားထား သည္။ ဦးကုလားႏွင့္သေဘာကြဲလြဲေသာ အေရးအ ခင္းကေလးတို႔ကို သက္ေသသာဓကလိုသည္ထက္ရွည္ လ်ားစြာ ျပၿပီး ေဝဖန္ထားသည္။ သို႔ေသာ္ ဆိုခဲ့ေသာ အမွားကြက္ကေလးကိုကား မူမပ်က္ သိမ္းသြင္းထား ပါ၏။ (မွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး တတိယတြဲ ၂၆၄၊
၂၇၂)
ပထမမွန္နန္းႏွင့္မင္းတုန္းမင္း(၁၂၁၄-
၄၀) လက္ထက္ ရဟန္းလူပညာရွိႀကီးမ်ား အဖြဲ႔က
၁၂၂၉-ခုႏွစ္တြင္ ဆက္လက္ျပဳစုေသာ ၁၂၁၆-ခုႏွစ္ တိုင္သည့္ဒုတိယမွန္နန္း၊ ၿပီးေနာက္ ၁၂၆၇-ခုႏွစ္၌ မႏၱေလးဦးတင္ ဆက္လက္ေရးသား၍ ၁၂၈၄-ခုႏွစ္
ဝယ္ တစ္ဖန္ ခ်ဲ႕ထြင္စီရင္ေသာ သီေပါမင္းပါသည္ တိုင္သည့္ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္မဟာရာဇဝင္ေတာ္
ႀကီး၊ ဤသံုးေစာင္တို႔ကို စုေပါင္းၿပီး မွန္နန္းရာဇဝင္ ေတာ္ႀကီး ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယတြဲဟူ၍ ေျခာက္တြဲ တို႔ကို အသီးသီးပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝၿပီးပါၿပီ။
၁၊ ၁၊ ၃ သုေသာဓိတ မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး
ကုန္းေဘာင္ဆက္ မဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး ကို မႏၱေလးဦးတင္က ခ်ဲ႔ထြင္ စီရင္သည့္ႏွစ္၌ပင္လွ်င္ သုေသာဓိတ ရာဇဝင္ႀကီး ထြက္လာပါသည္။ ေအာက္ ပါ ဦးတည္ခ်က္ျဖင့္ ဆရာႀကီးသံုးဦးတို႔က ျပဳစုရ ေၾကာင္း ဆိုပါ၏။
]]. မဟာရာဇဝင္ႀကီး၊ မွန္နန္းရာဇဝင္၊
ရာဇဝင္တို႔ကို သုတ္သင္ရွင္းလင္း၍၊ ဆရာႀကီးဦး ဘီႏွင့္ဆရာသိန္း ဆရာကိုဘေက်ာ္တို႔သည္ အကၡရာ စာလံုး၊ ေရးထံုးသတ္ပံုမ်ားကို သုတ္သင္စီစစ္လ်က္၊ သကၠရာဇ္ ၁၂၈၄-ခု၊ဝါဆိုလတြင္(သုေသာဓိတ)မဟာ
ရာဇဝင္ႀကီးကို၊ ဆရာဦးဘီက ဦးစီး နာယက၊ လံုးဝ သန္႔ရွင္း၍၊ ပိုင္းပိုင္းျခားျခား ျပဳျပင္ေရးသားႀကိဳး စားအားစိုက္ ပံုရိုက္လုပ္ေဆာင္ပါသတည္း}}။၂
အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ ဆရာႀကီးသံုးဦးတို႔သည္ ပထမႏွင့္ဒုတိယ မွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးမ်ားမွ လံုး ေစ့ပါဌ္ေစ့ ဆိုသလိုယူၿပီး ရာဇဝင္တစ္ေစာင္ စာတင္ ထားျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ဦးတင္၏ရာဇဝင္ႏွင့္ကား အခ်ိဳ႕ အပိုင္းမ်ား အနည္းငယ္ ကြဲျပားၿပီး အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ား ၌ တူပါ၏။ ရာဇဝင္ကို အပိုင္းက႑မ်ား ခြဲျခားတင္ျပ ထားသည္။ သို႔ေသာ္ ဦးကုလား၏ အမွားကိုမူ သု ေသာဓိတ နာမပီပီ မသုတ္သင္ဘဲ ထားၿမဲထားပါ၏။ (တတိယတြဲ ၂၃၃-၃၄၊ ၂၄၁)
၁၊ ၁၊ ၄ ဟာေဗး ျမန္မာရာဇဝင္ သုေသာဓိတမဟာရာဇဝင္ႀကီး ထြက္လာ
ၿပီးသည့္ေနာက္ ႏွစ္ႏွစ္သံုးႏွစ္ၾကာရွိလာေသာ္ ေကာ
ဇာသကၠရာဇ္ ၁၂၈၆-၈၇၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၂၄-
၂၅-ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်လူမ်ိဳး မစၥတာဟာေဗးက ျမန္ မာရာဇဝင္စာအုပ္ႀကီးႏွင့္ေက်ာင္းသံုးျမန္မာရာဇဝင္ စာအုပ္ကေလးကို အဂၤလိပ္လို ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝသည္။
ဟာေဗးသည္ ျမန္မာျပည္တြင္ အိႏၵိယပဋိ ညာဥ္ခံ ဝန္ထမ္းတစ္ဦးအျဖစ္ျဖင့္ အမႈထမ္းခဲ့သည္။ ထိုအခါက ျမန္မာစာကို ေတာ္ရံုတန္ရံုသာ ဖတ္တတ္ ပါေသးသည္။ သူ ကိုးကားေသာက်မ္းေတြအနက္ ခ
ရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၀၈-ခုႏွစ္ထုတ္ မွန္နန္းရာဇဝင္သံုး တြဲႏွင့္၁၉၀၅-ခုႏွစ္ထုတ္ ကုန္းေဘာင္ဆက္ ရာဇဝင္ မ်ား ပါဝင္သည္။ အဆိုပါအမွားကို မွန္နန္းရာဇဝင္မွ
ရယူၿပီး အသံုးျပဳခဲ့ရာ သူ၏ရာဇဝင္စာအုပ္ႀကီးမ်က္ ႏွာ(၁၉၈-၉၉)ႏွင့္ေက်ာင္းသံုးရာဇဝင္စာအုပ္(မ်က္ ႏွာ-၁၂၅) ထဲ ပါလာပါသည္။ ရာဇဝင္ေၾကာင္း ျပင္ ဘက္က်ေသာ မင္းရဲသိခၤသူ၏ေမြးသကၠရာဇ္ကိုကား မေဖၚျပထားပါ။
၁၊ ၂ စာတည္းမ်ား
စာျပဳဆရာတို႔က အမွားကို ဂရုမျပဳမိသ လို စာတည္းမ်ားကလည္း ဂရုမမူမိၾကေခ်။ မဟာရာ ဇဝင္ႀကီး တတိယတြဲကို ဆရာဦးခင္စိုး၊ မွန္နန္းတတိ
ယတြဲကို အမည္မသိသူ၊ သို႔မဟုတ္ သူမ်ား၊ သုေသာဓိ တ တတိယတြဲကို ဆိုခဲ့ေသာစာစုဆရာႀကီးသံုးဦးတို႔က အသီးသီးသုတ္သင္ တည္းျဖတ္သည္။
၁၊ ၃ စာဖတ္ပရိသတ္
မဟာရာဇဝင္ႀကီးၿပီးသည့္ ၁၀၉၂ ခုႏွစ္မွ သည္ ယခု ၁၃၄၇ ခုႏွစ္တိုင္ ကာလ ေတာင္တာ ႏွစ္ ေပါင္းႏွစ္ရာ့ငါးဆယ္ေက်ာ္အေတာအတြင္း ဤအ မွားကြက္ကို စာဖတ္ပရိသတ္တို႔လည္း ျမင္မိဟန္မတူ ေခ်။
ဘုရင့္ေခတ္ ဧခ်င္းစာဆိုေတာ္ႏွင့္ရာဇ
ဝလႅေဘာ္တို႔သည္ ရာဇဝင္ကို မိမိရရ သိထားသူမ်ား ဟု ယူဆမိသည္။ ရာဇဝင္အေစာင္ေစာင္ကို ]ေမွာက္ လွန္ရွာေဖြ၊ သိသိေၾကေအာင္၊ ထုေတမြမြ၊ ရာဇဝင္ ျပာခ်၍ ေလာကီစီးပြား၊ ရာဇဝင္လ်က္ဆားကိုစား၍ အင္တန္ကုန္ခဲ့}သူမ်ား ျဖစ္ၾကရပါသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ လည္း မ်က္စိလွ်ံသြားၾကဟန္ တူ၏။ ေႏွာင္းေခတ္ ပညာရွင္သုေတသီႏွင့္ေသာတုဇနတို႔သည္လည္း မ်က္ စိေမွာက္သြားေကာင္း ေမွာက္သြားၾကေပလိမ့္မည္။
ကြ်န္ေတာ္လည္း ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္က ဆယ္ တန္းေက်ာင္းသားဘဝ၌ေက်ာင္းသံုးရာဇဝင္ကို သင္
ရပါ၏၊ ဆရာေထာက္ျပ၍ အမွားကိုပင္ မျမင္မိပါ။
မွတ္မိသေလာက္ ေျပာရလွ်င္ ကြ်န္ေတာ္ လည္း ဤအမွားကို ကံအားေလ်ာ္စြာ ေတြ႔မိရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လန္ဒန္တကၠသိုလ္အေရွ႕တိုင္းႏွင့္အာဖ
ရိက ပညာရပ္မ်ားဆိုင္ရာေက်ာင္း၌ ျမန္မာစာဂုဏ္ ထူးတန္းအတြက္ ျပ႒ာန္းေသာ စာအုပ္မ်ားအနက္ စဥ့္ကူးမင္း နားေတာ္သြင္းဧခ်င္းပါ၏။ ေက်ာင္း သားကို အဂၤလိပ္လိုသင္ေပးရန္၊ ျပင္ဆင္ေနစဥ္ ဘဝ တူ မင္းရဲဒိဗၺဧခ်င္းကို သတိရမိလိုက္ပါသည္။ ထိုမင္း သားႏွစ္ပါးစလံုး မင္းလ်ာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ၾကမၼာ ဆိုးႏွင့္ေတြ႔ၾကံဳရသည္ကိုျမင္မိ၏။ ထိုမွတဆင့္ ဧခ်င္း ဘြဲ႔ခံ မင္းလ်ာမ်ားအေၾကာင္းကို ရာဇဝင္စာအုပ္ေတြ ထဲ လိုက္ၾကည့္ရာ သူတို႔နည္းတူ အားလံုးေသာမင္း လ်ာတို႔သည္လည္း ကံဆိုးမိုးေမွာင္ျဖစ္ၾကရေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။၁ ဤကဲ့သို႔ ထိုမင္းသားမ်ားအတၳဳပၸတိၲ တို႔ကို သုေတသနလုပ္ရာ ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိ မင္း လ်ာတစ္ပါး ျဖစ္ေသာ မင္းရဲေက်ာ္စြာ(စုန္)အစား မင္းရဲသိခၤါသူအေၾကာင္းကို မဟာရာဇဝင္ႀကီးထဲ ရွာ ၍ဖတ္၏။ ၾကံၾကံဖန္ဖန္ အမွားကို ေတြ႔မိပါ၏။
အထက္ပါ ေတြ႔ရွိသည့္အခ်က္ကို မစၥတာ ဟာေဗးအား ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ေျပာျပ လိုက္၏။ သူသည္ သူေနေသာ ေအာက္စဖို႔ၿမိဳ႕မွ ကြ်န္ ေတာ္တို႔ေက်ာင္းသို႔ ၁၉၅၈-ခုႏွစ္ေလာက္ကစၿပီး တစ္ခါတစ္ခါလာ၏။ စာၾကည့္တိုက္၌ စာအုပ္ေတြ ဖတ္၊ ဆရာေတြႏွင့္ေဆြးေႏြး၊ ကြ်န္ေတာ့္အားျမန္မာ
ရာဇဝင္ႏွင့္သမိုင္းစသည့္စာအုပ္ေတြထဲပါ အခ်က္အ လက္အခ်ိဳ႕ကို ေမး၏။ ထိုအခါ၌ မစၥတာဟာေဗး သည္ ျမန္မာစာကို အေတာ့္ကို ဖတ္ႏိုင္ေနပါၿပီ။
မစၥတာဟာေဗးသည္ ကြ်န္ေတာ္ေျပာျပ သည့္အေၾကာင္းကို နားစိုက္ေထာင္ၿပီးေနာက္ ]]ဒီအ မွားကြက္ကေလးဟာ ရာဇဝင္ေၾကာင္းကို ဘယ္လိုမွ မေျပာင္းလဲသြားေစဘူး။ ဒါေပမယ့္ မူလသေဘာတ
ရားအရ ေျပာရယင္ ပညာရွင္တစ္ဦးရယ္လို႔ အသိအ မွတ္ခံေနရသူ၊ ခံလိုသူဟာ ကိုယ့္စာတမ္းစာအုပ္ထဲ
အစြန္းအထင္း တစ္စက္ကမွမရွိ၊ မပါေစရဘူး။ ဒီ
ေတာ့ ေနာက္ထုတ္ဖို႔ၾကံထားတဲ့ကြ်န္ေတာ့္စာအုပ္ထဲ
ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ျပပါ့မယ္}}ဟုဆိုပါ၏။ သူသည္ ထိုအခါက ျမန္မာရာဇဝင္စာအုပ္သစ္တစ္အုပ္ကို ျပန္ ေရးရန္ စိုင္းျပင္းေနပါ၏။ သို႔ေသာ္ မထုတ္ျဖစ္ပါ။
၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္သြားသည္။
၂ အေတြးအျမင္
အမွားကြက္ကေလးသမိုင္းကို ျပန္လွန္သံုး သပ္လိုက္သည့္အခါ အဓိကအခ်က္ႀကီးႏွစ္ခ်က္ကို ျပက္ျပက္ႀကီးျမင္ရပါမည္။ (၁) ညီေတာ္ရာဇဝင္ဆရာ တို႔သည္ ေနာင္ေတာ္တို႔၏ ရွိၿပီးသားစာမူကို အသိအ မွတ္မျပဳဘဲ ယူသံုးထားသည္။ (၂) အမွားကြက္က ေလးကို ေနာင္လာေနာက္သားပညာရွင္သုေတသီႏွင့္ ေသာတုဇနတို႔ မျမင္မိၾကေခ်။ ဘယ္လိုအေတြးအျမင္ ေတြ ေပၚလာပါသလဲ။
၂၊ ၁ စာမူယူသံုးမႈ
သူတစ္ပါး၏စာတစ္ေၾကာင္း၊ တစ္ဝါက်၊ တစ္ပိုဒ္ကို တစ္ေယာက္ေယာက္က ေျပာဆိုသည့္ စကား၊ ေရးသားသည္စာထဲ ကိုးကားသည္မွာ ကမၻာ ႏွင့္အမွ် ပညာရွင္သုေတသီႏွင့္ေသာတုဇနတို႔၏ဓေလ့ ျဖစ္ေပသည္။ ေျပာဆိုေရးသားခ်က္ ခိုင္လံုေၾကာင္း၊ မွန္ကန္ေၾကာင္း သာဓကအျဖစ္ ျပျခင္းျဖစ္သည္။ သူ တစ္ပါး၏ပစၥည္းဟုသိေစလိုျခင္းငွာေျပာသည့္စကား ထဲ ပရိသတ္Óဏ္ရည္အလိုက္ ပိုင္ဆိုင္သူ၏အမည္ကို အရိပ္အျြမက္သာ ေျပာသင့္ေျပာ၊ ဘြင္းဘြင္းေျပာသင့္ ေျပာေလ့ရွိ၏။ ေရးသားသည့္စာထဲတြင္ သံုးထား ေသာ စာသားကို အမွတ္သေကၤတျဖင့္ ေအာက္ေျချပ မွတ္ခ်က္ ျပသင့္လွ်င္ ထည့္ျပထားသည္။ ဤကဲ့သို႔ အမွတ္သညာမျပဘဲ စာတိုစာရွည္တို႔ကို ကိုယ့္ပစၥည္း အေနျဖင့္ ကိုယ့္စာတမ္းစာအုပ္ထဲထည့္ၿပီး ေရးသား ထုတ္ေဝပါက ]စာသူခိုး}၊ ]စာခါးပိုက္ႏိႈက္}၊ ]စာမသ မား}ဟုအေနာက္ႏိုင္ငံတြင္ တံဆိပ္ခတ္ခံရ၏။
ဘုရင့္ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္တြင္ကား၊
ပညာရွင္အမ်ားအျပားတို႔သည္ ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ အျပဳ
အမူမ်ားကို ျပဳက်င့္ေလ့ရွိသည္။ အထူးသျဖင့္ ထိပ္ တန္းစားကဝိစာဆိုေတာ္မ်ားသည္ အျခားစာဆိုေတာ္ တစ္ဦး၏စာေၾကာင္း စာပိုဒ္မ်ားကို ယူ၍ သူတို႔ကဗ်ာ ေတြထဲ သံုးစြဲထားသည္။ နတ္ရွင္ေနာင္သည္ ပထမ နဝေဒး၏ရတုမ်ားမွ စာကိုယ္တို႔ကိုယူ၍ မိမိရတုမ်ား ထဲတြင္ စပ္ဆိုထား၏။ ဦးေဖ်ာ္သည္ ရွင္သံခို၏မင္းရဲ
ဒိဗၺဧခ်င္းမွ စာပိုဒ္ေတြကို စဥ့္ကူးမင္းနားေတာ္သြင္း
ဧခ်င္းထဲ စီကံုးထားသည္။ အျခားအျခားသာဓက ေတြလည္း ရွိပါေသးသည္။ ကြ်န္ေတာ့္ကိုယ္ေတြ႔သာဓ ကတစ္ခုကို ၾကားျဖတ္အစီရင္ခံပါရေစ။ ႏွစ္ေပါင္းငါး ဆယ္ေလာက္က ျဖစ္ပါ၏။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္(ထိုအ ခါက အေခၚအေဝၚ)ဥပစာတန္း ပထမ၊ ဒုတိယႏွစ္ မ်ား၌ အပိုျမန္မာစာယူသူမ်ားသည္ ဦးပုညေမတၲာ စာကို သင္ရ၏။ လက္ဘက္ ေမတၲာစာထဲတြင္ ခုနစ္ ေၾကာင္း မွ်ရွည္လ်ားေသာ]စတုမဟာရာဇ္။ ။ ဩဇ ာနက္ေသာ}စာပိုဒ္ကို(မ်က္ႏွာ-၆)ႀကိဳက္လွသျဖင့္ အ လြတ္က်က္ထားလိုက္၏။ ေလးႏွစ္အၾကာ မဟာဝိဇၨာ တန္းတက္ေနေသာအခါ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕ကို သင္ရ သျဖင့္ စာမ်က္ႏွာ(၉)တြင္ ေတြ႔ရသည့္အခါမွ ရွင္သီ လဝံသ၏လက္ရာမွန္း သိရပါေတာ့သည္။
ပထမမွန္နန္းပညာရွင္အဖြဲ႔ႏွင့္သုေသာဓိ တရာဇဝင္ဆရာႀကီးတို႔သည္ သူတို႔၏ရာဇဝင္ေတြထဲ မည္သို႔မွ် အသိအမွတ္မျပဳဘဲ က်မ္းတစ္ေစာင္ႏွင့္သံုး ေစာင္စီ သိမ္းသြင္းခဲ့ျပန္ပါ၏။ အထက္ပါစာဆိုေတာ္ တို႔ႏွင့္ရာဇဝင္ဆရာတို႔၏ျပဳမူကို ဘုရင့္ေခတ္ပညာရွင္ မ်ားက အျပစ္ဆိုထားသည့္အေရးအသားတစ္ခုကိုမွ် မေတြ႔ရပါ။ ေႏွာင္းေခတ္ပညာရွင္ႏွင့္သုေတသီတို႔က လည္း ထိုနည္းတူ တုဏွိေဘာ လုပ္ေနၾကသည္သာမက နတ္ရွင္ေနာင္၊ ဦးေဖ်ာ္ႏွင့္ဦးပုညတို႔ကိုပင္ အဓိပတိ
ရတုစာဆိုေတာ္၊ ထိပ္တန္းဧခ်င္းစာဆိုေတာ္၊ ကဝိေမာ္ ႀကီးအသီးသီးျဖစ္ေၾကာင္းကို ခ်ီးက်ဴးေနၾကေသး သည္။ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္က ေသာတုဇန ကြ်န္ေတာ္လည္း ထိုသူတို႔အနက္ တစ္ေယာက္ပါဝင္ခဲ့ ပါသည္။ ယခုအခါ ကြ်န္ေတာ္သည္ ထိုအခါက ကြ်န္ ေတာ္ မဟုတ္ေတာ့သျဖင့္ ဤအျပဳအမူမ်ိဳးကိုေထာက္ ျပရျခင္းျဖစ္ပါ၏။
အမွန္ဆိုရေသာ္ ရဟန္းပညာရွိႀကီးမံုေရြး ဆရာေတာ္၊ လူပညာရွိႀကီး မဟာဓမၼသႀကႍစေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔ပါဝင္ေသာ ပညာရွိအဖြဲ႔သည္ ထြင္Óဏ္၊ ေဝ ဖန္Óဏ္၊ စိတ္ျဖာÓဏ္စသည္တို႔ကို အလႊာလိုက္သံုး ကာ ရွိၿပီးသား ရာဇဝင္အေစာင္ေစာင္မ်ား အမွီးျပဳ ၍ တစ္မူဆန္းသည့္မွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီးကို စီရင္ ႏိုင္စြမ္း၏။ မစီရင္ခဲ့။ မဟာရာဇဝင္ႀကီး၏စာသားကို
ယူ၍ ထိုပံုစံသြင္းၾကသည္။
ဤအသြင္ကိုလိုက္၍ ဒုတိယမွန္နန္းပညာ
ရွိႀကီးတို႔က ရာဇဝင္တစ္ေစာင္ဖြဲ႔၏။ ဤပံုကို အတုယူ ကာ မႏၱေလးဦးတင္က ရာဇဝင္တစ္ေစာင္ ဆက္လက္ ေရးသား၏။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ဆရာႀကီးသံုးဦးတို႔က လည္း ရွိႏွင့္ေနေသာ ရာဇဝင္သံုးေစာင္ကို အေတြးအ ျမင္သစ္ျဖင့္ ျပန္မေရးဘဲ န ငယ္ အၿမီးတပ္လိုက္ၾက သည္။ ရလဒ္ကား ၁၁ ရာစုႏွစ္က ရာဇဝင္ႏွင့္ ၁၃ ရာ စုႏွစ္က ရာဇဝင္ပံုသဏၭာန္တို႔သည္ ဆင္တူယိုးမွားျဖစ္ ေနၾက၏။ ရာဇဝင္ေဗဒ ေျခလွမ္း တံု႔ခဲ့သည္။
သုေသာဓိတရာဇဝင္ႏွင့္ေရွ႕ေနာက္ဆိုသ လိုေပၚလာေသာ ဟာေဗးျမန္မာရာဇဝင္သည္ ရာဇဝင္ ေဗဒနည္းပညာအရတင္ျပထားသည္။ သူ၏အေတြး အေခၚအဆိုအမိန္႔တို႔ကား သူ၏အစြဲမ်ားျဖင့္ စြန္း ထင္းေနသည္။ သို႔ေသာ္ ရာဇဝင္ေရးနည္း၊ နိႆရည္း ကိုသာ စဥ္းစားၾကေစလိုပါသည္။ ရာဇဝင္ဟူသည္
ရာဇဝံသမင္းမ်ိဳး အဆက္အႏြယ္အတၳဳပၸတၲိဆို သည့္ အရ မင္းႏွင့္ဆက္စပ္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ကိုသာ မီးေမာင္းထိုးျပရသည္မဟုတ္ေခ်။ မင္းကို ပင္တိုင္ထားၿပီး တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆက္သြယ္စပ္ယွက္ ေနေသာ ျပည္ထဲျပည္ပေရး၊ စီးပြားေရး၊ ဆက္ဆံေရး ႏိုင္ငံေရး၊ သာသနာေတာ္ေရး၊ စသည့္ဘဝေရာင္စဥ္ တို႔ကို တစ္ကြက္ၿပီးတစ္ကြက္ အခ်က္က်က် ဖြင့္လွစ္ ျပရာ၏။ သုေတသနလုပ္၊ ရွိသမွ်Óဏ္အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ ကို ထုတ္ၿပီးေရးပါမွ ဤရာဇဝင္မ်ိဳးျဖစ္ေျမာက္ႏိုင္ပါ သည္။ ဟာေဗးရာဇဝင္သည္ စံထားေလာက္ေအာင္ ေကာင္းသည္ဟုမဆိုလို။ သို႔ေသာ္ သုေသာဓိတထက္ ေကာင္းသည္ဟု ဆိုလိုပါသည္။
ဘာေၾကာင့္ ဤကဲ့သို႔ ကိန္မ်ိဳးဆိုက္ခဲ့ရပါ
သလဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔သည္ ေရွးပညာရွင္တို႔ ထားခဲ့ ေသာအေမြအႏွစ္မ်ားႏွင့္ေရာင့္ရဲတင္းတိမ္ေနၾက ေသာအေၾကာင္းတစ္ရပ္၏ပေယာဂေၾကာင့္ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုရပါမည္။
၂၊ ၂၊ အမွားကို မျမင္
အမွားကို မျမင္ခဲ့သည္မွာ ပညာရွိႀကီးမ်ား ကို ေလးစားသည့္ခံယူခ်က္ အစြယ္အပြားတစ္ခု ေၾကာင့္ဟုဆိုလိုပါသည္။ ပညာရွိဟူသည့္ပုဂၢိဳလ္တိုင္း တတ္သည္၊ သိသည္၊ ေရးသည့္စာ ေျပာသည့္စကား အားလံုးမွန္သည္ဟုယူဆေနသူမ်ားအေျမာက္အျမား
ရွိေနၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားကိုယ္ေတာ္ တိုင္က ]ဘယ္ဆရာႀကီးက ေျပာတယ္၊ ဘယ္က်မ္းက လာတယ္၊ ဘယ္ထံုးတမ္းစဥ္လာက ဆိုတယ္လို႔ဖတ္ရ၊ ၾကားရယင္ ခ်က္ခ်င္း မယံုလိုက္နဲ႔။ လုပ္ၾကည့္။ မွန္ တယ္လို႔ေတြ႔ရ၊ သိရမွ လက္ခံ။ ငါေျပာတာကိုလည္း မ
ယံုနဲ႔ဦး။ လုပ္ၾကည့္။ မွန္တယ္လို႔ အတပ္သိရမွ လက္ ခံ}ဟုေဟာေတာ္မူထားပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ]ဧ ဟိပႆိကÓဏ္မ်က္စိနဲ႔လာၾကည့္လွည့္ၾက}ဟု အမွား အမွန္ ခြဲျခားေဝဖန္မႈႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆိုေတာ္မူပါ သည္။
ေလာကီပညာရပ္မ်ားကို ဆည္းပူးေလ့လာ ေနသူ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကား ထိုပညာရပ္ တစ္ရပ္ရပ္၌ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ၌ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ သိျမင္ႏွံ႔စပ္ ကြ်မ္းက်င္ေသာ ဘာသာေရး၊ စာေပေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရးစသည့္ဓရပါရဂူတို႔၏အ ေတြးအျမင္ အဆိုအမိန္႔၊ အေရးအသားတို႔ကို လက္ခံ ၾကရပါမည္။ အမွီျပဳၾကရပါမည္။ ပညာကား အနမ တဂၢ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔သိသည္မွာ လက္တစ္ဆုပ္မွ်။ အမွီ မရွိဘုရားေသာ္မွမပြင့္ဟူေသာဆိုရိုးရွိ၏။ ဤေဘာင္
၏ျပင္ပရွိ ပညာရွင္မ်ား၏အေတြးအျမင္၊ အဆိုအ မိန္႔၊ အေရးအသားတို႔ကိုကား ျမတ္စြာဘုရားေဟာ ေတာ္မူသည့္အတိုင္း ျပဳရာ၏။ ဤသို႔မျပဳပါက လက္
ရွိအျဖစ္အပ်က္ကဲ့သို႔ အမွားကို မျမင္ဘဲ ရွိေပမည္။
ရွိရံုတြင္မကေသး လမ္းလြဲပင္ ေရာက္သြားရာသည္။
သာဓကေတြ ရွိပါ၏။ ေလာေလာဆယ္ တစ္ခုသာျပပါ
ရေစ။
သီလဝံသႏွင့္ရ႒သာရတို႔သည္ သာခ်င္း
ဤသည္တို႔ကား ကြ်န္ေတာ္၏အေတြးအ ျမင္မွ ရရွိလာေသာ သင္ခန္းစာတစ္ရပ္ျဖစ္သည္ဟု
သည္မ်ား ျဖစ္ၾကသျဖင့္ ဒုတိယမင္းေခါင္သိမ္သမုတ္ ပြဲတြင္ မပါဝင္ၾကရဟူ၍ ပညာရွိအမတ္ႀကီးမဟာဓမၼ သႀကႍက ေရးသားခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယထာဘူတ မ က်ပါ။ အမွန္ထင္၍ ေႏွာင္းေခတ္ပညာရွင္တို႔က သူတို႔၏က်မ္းေတြထဲ ထည့္ေရးၾက၏။ သုေတသီႏွင့္ ေသာတုဇနတို႔ အမွားဘက္တိမ္းသြားၾက၏။ အက်ယ္ ကို သိလိုမူ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၇၈-ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ထုတ္ ရႈမဝမဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ ၁၄၁ မွ ၁၄၅ အထိ ၾကည့္ၾကေစလိုပါသည္။
၃။ သင္ခန္းစာ
ေလာကီပညာေရး ေလာကတြင္ အေတြး အျမင္အင္အား ခ်ည့္နဲ႔ေစသည့္ပေယာဂႏွစ္မ်ိဳးတို႔ကို ဆိုခဲ့ပါၿပီ။ ေရာင့္ရဲမႈေၾကာင့္ ျမန္မာရာဇဝင္ေဗဒမတိုး တက္ဘဲ အန္းေနေၾကာင္းကို ျမင္ခဲ့ရၿပီ။ ထိုမွတဆင့္ စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ေသာ္ ေရာင့္ရဲမႈေၾကာင့္လည္း ျမန္ မာပညာရွင္၊ သုေတသီႏွင့္ေသာတုဇနတို႔ အားကိုးႏိုင္ သည့္ျမန္မာရာဇဝင္(သမိုင္း)ဘာသာ၊ ဘာသာေဗဒ၊ သဒၵါေဗဒ၊ စကားေျပ၊ ကဗ်ာစာေပစေသာ သမိုင္း ပိုင္းအသီးသီးတို႔ မရွိၾကေသးဟုျမင္ကြက္ေပၚလာပါ
၏။
ေျပာလိုပါ၏။
လွေဘ
လက္ခံမႈေၾကာင့္လည္း အမွားကို သတိမမူ မိၾက၍ အစြန္းအထင္း က်န္ရွိေန၏။ ေရွ႕ဆက္လက္ ေတြးလိုက္သည့္အခါ ဤသို႔လက္ခံျခင္းေၾကာင့္လည္း ျမန္မာဘာသာ၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈတို႔၏တိုးတက္ေရး လမ္းေၾကာင္းတြင္ သည့္ထက္ဆိုးေသာအမွားမ်ိဳးတို႔ သည္ ဆူးခလုတ္သဖြယ္ ေပၚထြက္ေနေၾကာင္းကို ျမင္ မိပါသည္။ သာဓကတစ္ခုကို အခန္းခြဲ ၂၊ ၂ တြင္ ညႊန္း ဆိုခဲ့ပါၿပီ။ ေနာင္အခါသင့္ အခြင့္သာလွ်င္ အျခားသာ ဓကမ်ားကို တင္ျပပါဦးမည္။
မွတ္စု။
၁။ အက်ယ္ကိုသိလိုမူ ပထမတြဲ၊ က်မ္းဦးပဏာမနိႆ ၂၂-၂၃ ရႈ
၂။ အက်ယ္ကိုသိလိုမူ တတိယတြဲ နိဒါန္းရႈ
၃။ စဥ္းစားဖြယ္ရာ(၃)ဧခ်င္းဖြဲ႔ခံ မင္းလ်ာတို႔၏ကံၾကမၼာ၊ ရႈမဝ၊ ၁၉၇၉၊ ဇြန္လ ၉၇-၁၀၂ ရႈ
၄]စဥ္းစားဖြယ္ရာ}(၂)ထြင္ဇာတ္။ ရႈမဝ၊ ၁၉၇၈-ခု၊ ဇူလိုင္လ ၄၁-၄၅ ရႈ
အညႊန္းမ်ား
၁။ မဟာရာဇဝင္ႀကီး၊ တတိယအုပ္၊ ဦးကုလား၊ တည္းျဖတ္သူ ဆရာဦးခင္စိုး၊ ဟံသာဝတီပိဋကတ္ပံုႏွိပ္တိုက္၊
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ၁၉၆၁-ခုႏွစ္။
၂။ မွန္နန္းမဟာရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး၊ တတိယတြဲ၊ ရတနာသိဒၶိပိဋကတ္ပံုႏွိပ္တိုက္၊ မႏၱေလးၿမိဳ႕၊ ၁၉၂၅-ခုႏွစ္။
၃။ သုေသာဓိတမဟာရာဇဝင္ႀကီး၊ တတိယတြဲ၊ ဆရာႀကီးဦးဘီ၊ ဆရာသိန္း၊ ဆရာကိုဘေက်ာ္၊ သုဓမၼဝတီစာပံု ႏွိပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ၁၉၂၂-ခုႏွစ္။
၄။ ြ.ႏ.ံေမလနပၚ ံင်အသမပ သ္ ႀကမာေယ ဴသညိသညယ ၁၉၂၄.
၅။ ြ.ႏ.ံေမလနပၚ ဥကအူငညန ံင်အသမပ သ္ ႀကမာေယ ဃေူခကအအေယ ၁၉၂၄.
၆။ ဦးပုည ေမတၲာစာ၊ ျမန္မာသုေတသနအသင္း၊ ျပည္ႀကီးမ႑ိဳင္ပိဋကတ္ပံုႏွိပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၃၄။
၇။ ရွင္မဟာသီလဝံသ၊ ပါရမီေတာ္ခန္းပ်ိဳ႕၊ ဟံသာဝတီပံုႏွိပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ၁၈၈၄။
မွတ္ခ်က္။ ။၁၉၈၇-ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလထုတ္ အေတြးအျမင္မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ(၂၇ မွ ၃၅ ထိ)၌လာ
ရွိေသာေဆာင္းပါးကို ျပန္စာစီရိုက္ထားပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္