သာသနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း (၃၈)


*******************

ကိုရီးယားတစ္ႏိုင္ငံလံုးကို အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီးသည့္ေနာက္၌ ဘုရင္ ၀မ္ကိယင္သည္ ဆုန္ဒို၌ ေနျပည္ေတာ္ တည္ေထာင္သည္။ ဆုန္ဒိုမွာ ယခုေခတ္ ဟဆုန္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ၀မ္ကိယင္၏ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ကိုရယိုအမည္ျဖင့္ ထင္ရွား သည္။ ယင္းမွာ ကိုရီးယား၏ ဒုတိယအမည္နာမ ျဖစ္သည္။ ၀မ္ကိယင္၏ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၃၉၂ အထိ တည္ တံ့ေနေလသည္။ ယင္းအခ်ိန္ကာလ အေတာအတြင္း၌ ကိုရီးယားႏွင့္ တ႐ုတ္သည္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္သြယ္မႈရွိ သည္။ ႏွစ္ျပည္ေထာင္ သံတမန္အဆက္အသြယ္ ရွိသည္။ ယင္းအခ်ိန္ကာလမွာ ကိုရီးယားႏိုင္ငံအေနႏွင့္ ပထမဆံုး အႀကိမ္ ႏိုင္ငံေရးအရ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈရွိေသာ အခ်ိန္ ကာလျဖစ္သည္။

ဘုရင္ ၀မ္ကိယင္ လက္ထက္၌ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္ေသာ
ေက်ာင္းတိုက္မ်ား တည္ေဆာက္သည္ဟု မွတ္တမ္းမွတ္ရာ ေတြ႔ရသည္။ သို႔ရာတြင္ အျခားတိုင္းႏိုင္ငံမ်ား၌ ေရွးေဟာင္း ေက်ာင္းတိုက္မ်ားႏွင့္ ေစတီပုထိုးမ်ား၏ အပ်က္အစီး
အက်န္ အႂကြင္းမ်ားကို ေတြ႔ရသကဲ့သို႔ ကိုရီးယား၌ ေရွး ေဟာင္း ေက်ာင္းပ်က္ ဘုရားပုထိုးပ်က္မ်ားကို မေတြ႔ရေပ။ ေတြ႔ရသည့္ အေဆာက္အအံုပ်က္ မ်ားမွာလည္း ေနာက္ပိုင္း ၌ ေဆာက္လုပ္သည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားဟူ၍ ခန္႔မွန္းရ သည္။ အပ်က္အစီး အက်န္အႂကြင္းမ်ားကို မေတြ႔ရေသာ ေၾကာင့္ အေဆာက္အအံုမ်ားမွာ သစ္ႏွင့္ေဆာက္လုပ္သည့္ အေဆာက္အအံုမ်ားျဖစ္၍ မီးေလာင္ကၽြမ္းၿပီး ပ်က္စီးသြား သည္ ဟူ၍ ခန္႔မွန္းသည္။

ေရွးေခတ္ အစဦးကာလကစ၍ ကိုရီးယားယဥ္ေက်းမႈ
တိုးတက္ထြန္းကားရာ၌ တ႐ုတ္၏ အကူအညီ မ်ားစြာပါရွိ သည္။ ဗုဒၶဘာသာ အေျခခံအရသာလွ်င္ တ႐ုတ္ယဥ္ေက်း မႈသည္ ကိုရီးယား၌လည္း ထြန္းကားျပန္႔ပြားသည္။ တ႐ုတ္
တစ္ဆင့္ခံအရသာလွ်င္ အိႏၵိယယဥ္ေက်းမႈသည္ ဗုဒၶ ဘာသာ၏ အသြင္ျဖင့္ ကိုရီးယားသို႔ေရာက္ၿပီး ျပန္႔ပြားသြား သည္ဟူ၍လည္း ဆိုႏိုင္သည္။

ဗုဒၶဘာသာသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွ အာရွအလယ္ပိုင္းကို ျဖတ္ လ်က္ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ ေရာက္သြားၿပီးလွ်င္ တ႐ုတ္ျပည္မွ တစ္ဆင့္ ကိုရီးယားသို႔လည္းေကာင္း၊ ကိုရီးယားမွတစ္ဆင့္
ဂ်ပန္သို႔လည္းေကာင္း ျပန္႔ပြားသြားသည္။ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာ အထိ ကိုရီးယားျပည္သူလူထုသည္ မိမိတို႔၏ ရပ္တည္ေရး အတြက္ တိုက္ပြဲမ်ားစြာ ၀င္ခဲ့ၾကရသည္။ သို႔ျဖစ္လင့္ကစား ကိုရီးယားႏိုင္ငံ၌ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အဆက္သည္ မည္ သည့္အခါမွ ျပတ္ေတာက္သြားသည္ဟူ၍ မရွိခဲ့ေပ။ ယင္း၏ အေၾကာင္းမွာ ကိုရီးယားေျမေပၚ၌ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈ ဆက္ လက္ တည္တံ့ ေနေရးအတြက္ တိုက္ပြဲႀကီးစြာ ၀င္ခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ကိုရီးယား၏ တစ္ဖက္၌ က်ယ္ျပန္႔ႀကီးမားေသာ တ႐ုတ္အင္ပိုင္ယာရွိသည္။ အျခားတစ္ဖက္၌ အင္အားႀကီး မားေသာ ဂ်ပန္ရွိသည္။ ယင္းအင္ပိုင္ယာႏိုင္ငံႀကီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ သည္ ကိုရီးယားအား ႏွစ္ဖက္ညႇပ္၍ လည္မ်ိဳညႇစ္ရန္ ႀကိဳး စားေသာ္လည္း လြတ္လပ္ေရးကို ျမတ္ႏိုးေသာ ကိုရီးယား သည္ ရန္သူ၏ ေရွ႕ေမွာက္၌ ဒူးမေထာက္ေပ။

ကိုရီးယား ဗုဒၶဘာသာသည္ တ႐ုတ္ဘာသာႏွင့္လည္း ေကာင္း၊ ဂ်ပန္ဘာသာႏွင့္လည္းေကာင္း လံုး၀ တသီးတျခား ျဖစ္သည္ဟု ေျပာ၍မရေပ။ ကိုရီးယား ေတာင္ေပၚေက်ာင္း တိုက္မ်ား၌ ဌာေန၏ အရိပ္အေငြ႔ ထင္ရွားျပတ္သားစြာ ရွိေန သည္မွာမူ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဂ်ပန္၌ ဗုဒၶဘာ သာ ျပန္႔ပြားထြန္းကားေရးကို အင္တိုက္အားတိုက္ ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္သကဲ့သို႔ပင္ ကိုရီးယားသည္လည္း ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားထြန္းကားေရးကို အင္တိုက္အားတိုက္ စတင္ျပဳလုပ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

ကိုရီးယား အလယ္ပိုင္းေဒသမွာ ေတာင္ေပါမ်ားၿပီး အလြန္ တရာ လွပေသာ ေဒသျဖစ္သည္။ ယင္းေဒသကို ကြန္ဂိုဆန္ (၀ရဇိန္ေတာင္) ဟု ေခၚသည္။ ဗုဒၶဘာသာ အျမစ္တြယ္လာ သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ သဘာ၀႐ႈခင္း သာယာလွပေသာ ေနရာမ်ား၌ ရဟန္းေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးေနထိုင္သည့္ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားကို တည္ေဆာက္ၾကသည္။ ၄ ရာစုႏွစ္၌ ထိုေဒသတြင္ ဖူနန္အမည္ရွိ ေက်ာင္းတိုက္ကို တည္ ေဆာက္ သည္။ သို႔ရာတြင္ ေက်ာင္းကို သစ္ျဖင့္ ေဆာက္ လုပ္ျခင္းျဖစ္၍ ယင္းေက်ာင္းတိုက္၏ အပ်က္အစီး အက်န္ အႂကြင္း ယခု မရွိေတာ့ေပ။ သို႔ရာတြင္ ထိုေနရာ၌ ေနာက္ ပိုင္း ထပ္ေဆာက္ထားေသာ ေက်ာင္းတိုက္မ်ားမွာမူ ထင္ ရွားရွိေနသည္။

ယူေဒ ေက်ာင္းတိုက္သည္ ၀ရဇိန္ေတာင္တြင္ရွိေသာ အႀကီးက်ယ္ အခမ္းနားဆံုး ေက်ာင္းတိုက္ျဖစ္၏ ဟူ၍ ယူဆၾကသည္။ ယင္းေက်ာင္းတိုက္ကို ၄ ရာစုႏွစ္၌ တည္ ေထာင္သည္ဟူ၍ အဆိုရွိသည္။ အစဥ္အလာ ယံုၾကည္ ယူဆလာခ်က္အရ ထိုေက်ာင္းတိုက္ တည္ေဆာက္သည့္ ေနရာမွာ အိႏၵိယ ရဟန္းေတာ္မ်ား သာသနာျပဳ ႂကြေရာက္ လာၾကေသာအခါ နဂါးမ်ားက ေျခာက္လွန္႔ထုတ္ပစ္ရာ ေနရာျဖစ္သည္။ ထိုေနရာမွ ေတာင္တန္းတစ္ခိုအထိ အတန္ငယ္ လွမ္းသည္။ အလယ္တြင္ လြင္ျပင္တည္ရွိေန သည္။ ထိုေနရာရွိ ေက်ာင္းတိုက္အတြင္း၌ သစ္ပင္ႀကီး တစ္ပင္၏ သစ္ကိုင္းမ်ားတြင္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားမ်ားစြာ ေတြ႔ရ သည္။ ထိုေက်ာင္းတိုက္ တည္ေဆာက္ေသာ ေခတ္ကာလ ၏ အေဆာက္အအံုမ်ားထဲမွ ေလးေထာင့္ေက်ာက္ပုထိုး တစ္ဆူသာ က်န္ရွိသည္။

ျပာ၀ဟုန္ရွာ ဟ်ိဳကြန္ဂ်ိအမည္ရွိ ေက်ာင္းတိုက္လည္း
၀ရဇိန္ေတာင္တြင္ ရွိသည္။ ရဟန္းေတာ္ ျပာ၀ဟုန္သည္
ယင္းေက်ာင္းတိုက္ကို ၆၇၇ ခုႏွစ္၌ တည္ေထာင္သည္။
ယင္းေက်ာင္းတိုက္၏ နဂိုမူလ ေက်ာင္းအေဆာက္အအံုမွာ လည္း မီးေလာင္ကၽြမ္းသြားသည္။ ယခုရွိေနေသာ ေက်ာင္း မွာ ၁၅ ရာစု ေနာက္ပိုင္းမွ ေဆာက္လုပ္ေသာ ေက်ာင္းျဖစ္ ၏ ဟူ၍ ယူဆရသည္။ ေက်ာင္းတိုက္၏ အဆြယ္မ်ားမွာ တစ္ဒါဇင္ထက္ မနည္းေပ။

ကိုရီးယားႏိုင္ငံ၏ သစ္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ေရွး ေဟာင္းေက်ာင္းတိုက္မ်ားႏွင့္အတူ ေၾကးဆင္းတုမ်ားလည္း မရွိၾကေတာ့ေပ။ မီးေဘးသင့္သြားၾကဟန္ တူသည္။ သို႔ရာ တြင္ ေတာင္၏ လိုဏ္ဂူမ်ားထဲတြင္ ထြင္းထုထားေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာမူ ယခုထက္တိုင္ ထင္ရွားရွိေနၾကသည္။ ယင္းကိုေထာက္လ်က္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ကိုရီးယားအႏု ပညာ တိုးတက္ဖြံ႔ထြားေရး၌ မည္သို႔မည္ပံု အေထာက္အပံ့ ျပဳသည္ဆိုသည္ကို သိႏိုင္ေပသည္။

အပိုင္း (၃၉) ဆက္ရန္


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္