သာသနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း(၃၉)


******************


ကေမၻာဒီးယား

သတၱမဇယ၀မၼာ

ကေမၻာဇ [ကေမၻာဒီးယားဘုရင္ သတၱမ ဇယ၀မၼာ (၁၁၈၂-၁၂၀၂)] သည္ ေစတနာသဒၶါတရား ထက္သန္ ေသာ ဘုရင္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ ကေမၻာဇ (ကေမၻာဒီးယား) ႏိုင္ငံကို တိုးတက္ႀကီးပြားေအာင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ဘုရင္မွာ လည္း သတၱမ ဇယ၀မၼာပင္ျဖစ္သည္။ ထိုဘုရင္ေခတ္သည္ ကေမၻာဇႏိုင္ငံသမိုင္း၏ အထူးအားျဖင့္ ကေမၻာဇႏိုင္ငံ ဗုဒၶ ဘာသာသမိုင္း၏ ႀကီးပြားထြန္းကားေသာ က႑ျဖစ္သည္။

ကေမၻာဇဘုရင္၏ အမည္ကို အစြဲျပဳ၍ တိုင္းျပည္၏ အမည္ နာမသည္လည္း ကေမၻာဇတြင္သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီ တို႔က ယူဆၾကသည္။ ေရွးေဟာင္း အိႏၵိယႏိုင္ငံ၌ ပမၸာ အမည္ရွိ ေဒသတစ္ခုရွိသည္။ ယင္းေဒသ၏ အမည္ကို အစြဲျပဳ၍ ျပည္ပတြင္ရွိေသာ ေဒသတစ္ခုသည္ စမၸာအမည္ တြင္ေနသကဲ့သို႔ အိႏၵိယအေနာက္ နယ္စပ္၌ရွိေသာ ကေမၻာဇေဒသကို အစြဲျပဳ၍ ျပည္ပတြင္ ရွိေသာ ေဒသတစ္ခု ၏ အမည္လည္း ကေမၻာဇ (ယခုတာဂ်ီကစၥတန္)ႏွင့္ တရင္း တႏွီး ရွိၾကသည္။ ၃ ရာစုမွစ၍ ထိုေဒသ၌ သကလူမ်ိဳးတို႔ ႀကီးစိုးလာခဲ့ၾကသည္ဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ မု႐ု႑သံတမန္တစ္ဦးသည္ ဖုနန္သို႔ ေရာက္ရွိလာသည္။
ထိုသံတမန္သည္ တျခား လက္ေဆာင္ပ႑ာမ်ားႏွင့္ အတူ တကြ ျမင္းမ်ားလည္း ယူေဆာင္လာသည္။ ယင္းျမင္းမ်ားမွာ အိႏၵိယနယ္စပ္ ကေမၻာဇေဒသမွ နာမည္ေက်ာ္ျမင္းမ်ား ျဖစ္ ဖို႔ရွိသည္။ ယင္းေဒသသို႔ ေရာက္ရွိလာၾကသည့္ အိႏၵိယ လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ကေမၻာဇဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းႏွင့္ စိမ္းဟန္ မတူေပ။ သို႔ရာတြင္ ခရစ္ႏွစ္ ၉၄၇ ခု ေက်ာက္စာ၌ ကမၺဳရေသ့ ႏွင့္ သူ၏ နတ္ေဒ၀ီမွ ကမၺဳဇမင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္
ေပါက္ဖြားလာသည္ဟု ဆိုထားသည္။

ဖုနန္ႏိုင္ငံ၏ အလယ္ပိုင္းမွာ ယခုေခတ္ ကေမၻာဒီးယားျဖစ္ သည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳထားၾကသည္။ ယင္းအခ်က္ကို တ႐ုတ္ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား ေျပာျပခ်က္အရ သိရွိရသည္။ ယင္းေဒသ၏ အထြတ္အထိပ္ေခတ္မွာ ရာစု ၅ ရာစုအထိ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ဖုနန္ႏိုင္ငံတြင္ ဟိႏၵဴသိ၀ ဘာသာ ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာတို႔သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူလက္တြဲ ခဲ့ၾကသည္။ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ရႊင္က်န္၏ အဆိုအရ ယင္း ေဒသသည္ ဟိႏၵဴနတ္တို႔ကို ကိုးကြယ္သည့္ ေဒသျဖစ္ သည္။ သို႔ရာတြင္ ေနာက္ပိုင္း၌ ထိုေဒသတြင္ ဗုဒၶဘာသာ သည္ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ ထြန္းကားျပန္႔ပြားသြားသည္။ ရႊင္က်န္ သူ၏ ခရီးစဥ္မွတ္တမ္း ေရးသားထားသည့္ အခ်ိန္ က ထိုေဒသ၏ဘုရင္မွာ အလြန္ ရက္စက္ၾကမ္းတမ္း ေသာ ဘုရင္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာအေပၚတြင္ ရန္ၿငိဳးထားသည္ ျဖစ္၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား အၫြန္႔တံုးသြားေအာင္ လုပ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔လက္ ထက္ တြင္ ရဟန္းသံဃာေတာ္ တစ္ပါးတေလမွ်ပင္ ရွာ မေတြ႔ေပ။ ကေမၻာဇအမည္မွ်သာ အိႏၵိယအမည္ မဟုတ္ ေပ။ ေဒသတစ္ခုလံုး အိႏၵိယပံုစံ ျဖစ္ေနေသာ ေခတ္တစ္ ေခတ္ ရွိခဲ့သည္။ ခမာလူမ်ိဳးတို႔၏ ၾကားထဲတြင္ အိႏၵိယလူ မ်ိဳးတို႔၏ ဦးေရမွာ မေျပာပေလာက္ေသာ္လည္း ထိုေဒသ၌
အိႏၵိယလူမ်ိဳးတို႔သည္ ဇတ္စနစ္ အျမစ္တြယ္သြားေအာင္
ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ၾကသည္။ ရာဟုလာသံကိစၥည္းက သူ၏ `ေဗာဒၶဆံ ဆကရိတိ' (ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈ)၌ ဤသို႔ တင္ျပထား သည္။
ထိုေဒသ၌ ျဗာဟၼဏအမ်ိဳးသမီးသည္ ခတၱိယအမ်ိဳးသား ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ ခတၱိယအမ်ိဳးသမီးသည္ျဗာဟၼအမ်ိဳးသားႏွင့္ လည္းေကာင္း လက္ထပ္ထိမ္းျမားၾကသည္ကို ေတြ႔ရ ၏။ ကေမၻာဇ၏ အေဆာက္အအံုမ်ား၌ရွိေသာ ေရွးေဟာင္း
ကမၺည္းေက်ာက္စာမ်ားသည္ ထိုေဒသ၌ ျဗာဟၼဏဘာသာ
အဓိကက်ပံုကို ေဖာ္ျပေန၏။ သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၏
အရွိန္ ၾသဇာကလည္း မေသးေပ။ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျဗာဟၼဏ ဘာသာတြင္ ဇတ္စနစ္ အတက္အက်ကို အေၾကာင္းျပဳ၍
အားရွိမႈ၊ အားမဲ့မႈရွိ၏။ ဇတ္စနစ္ အားေကာင္းသည့္အခါ၌
ျဗာဟၼဏဘာသာလည္း အားေကာင္း၏။ ျဗာဟၼဏဘာသာ
အေပၚစီးရေသာအခါ၌ ဗုဒၶဘာသာ ခပ္လွ်ိဳလွ်ိဳ ေနရ၏။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ကိုယ္တိုင္ကပင္ ယင္းအခ်က္ကို သာဓက  ေဆာင္ ေန၏။ ထိုနည္းအတိုင္း ဇတ္စနစ္ အားေပ်ာ့သြား ေသာ အခါ ဗုဒၶဘာသာက ေခါင္းေထာင္ထလာ၏။ ဇတ္ စနစ္ အျမစ္ျပတ္သြားေသာအခါ ျဗာဟၼဏဘာသာလည္း အျမစ္ျပတ္သြားၿပီး ဗုဒၶဘာသာက ေအာင္ပြဲခံေလ၏။ ကေမၻာဇသည္ ယင္း၏ သာဓကျဖစ္၏။ -----------

အိႏၵိယႏိုင္ငံ၌ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လူမႈေရးနယ္ပယ္ တို႔၌ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက စ၍ ပဋိပကၡ ျဖစ္လာသကဲ့ သို႔ပင္ အိႏၵိယျပည္ပ၌လည္း ထိုနည္းအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားႏွင့္ သု၀ဏၰဒီပတို႔၌လည္း ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ပဋိပကၡမ်ား၏ သာဓကမ်ား ရွိၾကသည္။ ျဗာဟၼဏ ယဥ္ေက်း မႈ ႏွင့္ သမဏယဥ္ေက်းမႈသည္ နယ္ပယ္အသီးသီး ၌ မတူ ကြဲျပားျခားနားၾကသည္

အိႏၵိယယဥ္ေက်းမႈ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားေသာ နယ္ေျမေဒသမ်ား၏ သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္႐ႈပါက ျဗာဟၼဏဘာသာသည္ ဇတ္စနစ္အေပၚ၌ အေျခတည္ေနၿပီး ဇတ္စနစ္ကို တည္ ေဆာက္သူ၊ အားေပးသူျဖစ္ေၾကာင္းမွာ သိသာထင္ရွား သည္။ ဗုဒၶဘာသာကမူ ဇတ္စနစ္မရွိေသာ လူ႔ေဘာင္ တည္ ေဆာက္ျခင္းသာလွ်င္ လူသားမ်ား အက်ိဳးရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ သည္။ ယင္းလမ္းစဥ္ ထေျမာက္ေအာင္ျမင္ေရး အတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္သည့္အျပင္ ႏိုင္ငံ ေပါင္းမ်ားစြာ ေဒသေပါင္းမ်ားစြာတို႔၌ ေအာင္ျမင္မႈလည္း ရရွိသည္။ ဇတ္စနစ္ကင္းမဲ့ေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ သာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာ၏ ထူးျခားခ်က္ျဖစ္သည္။ ဇတ္စနစ္ အေျခခံေသာ ပတ္၀န္းက်င္၌ ဗုဒၶဘာသာသည္ မဖြံ႔ၿဖိဳး မတိုးတက္ေပ။ ထို႔အတူပင္ ဇတ္စနစ္ ကင္းရွင္းေသာ အေျခ အေန၌ ျဗာဟၼဏဘာသာသည္ ရပ္တည္မေနႏိုင္ေပ။

ဖုနန္၏ ေနာက္ဆံုးဘုရင္ ႐ုျဒ၀မၼာကို အႏိုင္တိုက္ၿပီးလွ်င္
ဇယ၀မၼာသည္ ကေမၻာဇေနျပည္ေတာ္ကိုတည္ေထာင္လိုက္ ေလသည္။ ယင္းစစ္ပြဲ၌ ဘာ၀၀မၼာ၏ညီေတာ္ စိၾတေသန သည္ ေသနာပတိျဖစ္သည္။ ေသနာပတိစိၾတေသနသည္
ေနာက္ပိုင္း၌ မဟိႁႏၵ၀မၼာ (၆၀၄-၂၄)အမည္ျဖင့္ ကေမၻာဇ ထီးနန္းတြင္ စိုးစံသည္။ ယင္းမင္းဆက္သစ္ကို တည္ေထာင္ ရာ၌ ျဗာဟၼသီဟအမည္ရွိ ျဗာဟၼဏႏွစ္ဦးသည္ ကူညီပံ့ပိုးခဲ့ သည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးမွာ ဖုနန္ဘုရင္ ႐ုျဒ၀မၼာ၏သမားေတာ္ မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ထိုအခ်ိန္၌ ဖုနန္တြင္ ျဗာဟၼဏဘာသာ အဓိကျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘာသာလည္း ျပန္႔ပြားသေလာက္ ျပန္႔ပြားေနသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုအခ်ိန္က ထုိေဒသတြင္ ျပန္႔ပြားေနေသာ ဗုဒၶ ဘာသာမွာ ပါဠိေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္ဘဲ တႏၱရယာန ဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က ထိုေဒသ၌ ျဗာဟၼဏသိ၀ ဘာသာႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ပဋိပကၡမျဖစ္ၾကဘဲ ခ်စ္ၾကည္ ရင္းႏွီးစြာ လက္တြဲေနခဲ့ၾကသည္။

ဘာ၀၀မၼာဘုရင္လက္ထက္က ေရးထိုးထားေသာ ေက်ာက္ စာ မ်ားကို အမ်ားအျပား ေတြ႔ရသည္။ ယင္းေက်ာက္စာမ်ား အရ ဘာ၀၀မၼာ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္အေၾကာင္းကို သိရွိရ သည္။ ယင္းေက်ာက္စာပါ အကၡရာမ်ားသည္ ေရွးေဟာင္း ဂ်ာဗာ၏ အေနာက္ပိုင္းေဒသမွ အေရးအသားႏွင့္ လည္း ေကာင္း၊ ဘိုနီယိုကၽြန္း ကုေတအိမွ ရရွိေသာ ပုလ၀မၼာ၏ ေက်ာက္စာအကၡရာ အေရးအသားႏွင့္လည္းေကာင္း တူညီ မႈရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

မဟိႁႏၵ၀မၼာေနာက္တြင္ သူ၏သားေတာ္ အီရွန္၀မၼာ ထီးနန္း စိုးစံသည္။ ကေမၻာဇ၏ ေနျပည္ေတာ္ အီရွန္ပူအမည္သည္ ထိုဘုရင္အမည္ကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာဟန္တူသည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၆၁၆ ခုႏွစ္တြင္ အီရွန္၀မၼာသည္ သံတမန္အဖြဲ႔ တစ္ဖြဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ ယင္းအေၾကာင္းကို ဆုအီဘုရင္ မင္းဆက္သမိုင္း၌ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ အီရွန္၀မၼာေနာက္၌ ၆၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယ ဘာ၀၀မၼာ နန္းတက္သည္။ ထို႔ေနာက္ ၆၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ပထမ ဇယ၀မၼာ ထီးနန္းဆက္ခံသည္။ ကေမၻာဇဘုရင္မ်ားထဲတြင္ ပထမ ဇယ၀မၼာ ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာ၌ ဗုဒၶဘာသာဟူေသာ
ေ၀ါဟာရအသံုးအႏႈန္းကို ပထမဆံုး စတင္ေတြ႔ရွိရျခင္း ျဖစ္ သည္။ ယင္းေက်ာက္စာကို ကေမၻာဇမင္းဆက္၏ ပထမဦး ဆံုး ေရးထိုးေသာ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ပါသည့္ သကၠတဘာသာ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။

ယင္းေရွးေဟာင္း ေက်ာက္စာမ်ားအရ သိရသည္မွာ ကေမၻာဇႏိုင္ငံ၏ ကနဦး ဘာသာတရားမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာ ႏွင့္ ျဗာဟၼဏဘာသာ ေရာေႏွာထားေသာ ဘာသာတရား တစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ရႊင္က်န္၏ အဆိုအရ ဗုဒၶ ဘာသာသည္ ဖုနန္၌ စကတည္းကပင္ ရွိခဲ့သည္။ ေနာက္ ပိုင္းက်မွ မင္းဆိုးဘုရင္ဆိုး ခ်ိဳးႏွိမ္ဖ်က္ဆီးပစ္၍ ေပ်ာက္ ကြယ္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ ပညာရွင္မ်ားက ထိုဘုရင္ ကို ဘာ၀၀မၼာဟု ေျပာၾကသည္။ ပထမဦးဆံုး ကိုလိုနီလူမ်ား သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား မဟုတ္သည္မွာ ျဖစ္ႏိုင္သည္။ တာရာနတ္၏ အဆိုအရ ၀သုဗႏၶဳ၏ တပည့္မ်ားသည္ ကိုကိ (အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား)၌ ဗုဒၶဘာသာကို ျဖန္႔ျဖဴးၾကသည္။

အပိုင္း(၄၀) ဆက္ရန္


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္