*****************************
ဒီစာက ေထရဝါဒ ဟုတ္မဟုတ္ ရွင္းျပထားျခင္း
မဟုတ္ပါ ကိုးကြယ္မွုအေၾကာင္း အားျပဳေဖာ္ျပ
ထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္
မဟုတ္ပါ ကိုးကြယ္မွုအေၾကာင္း အားျပဳေဖာ္ျပ
ထားျခင္းသာ ျဖစ္သည္
ျမန္မာျပည္တြင္ ႏွစ္စဥ္ပင္ ေတာ္သလင္းလတြင္ ရွင္ဥပဂုတၱရဟႏၲာအရွင္ျမတ္အား
ပူေဇာ္ပသ သည့္ မီးေဖာင္ေမွ်ာပြဲကို က်င္းပေလ့ရွိသည္။ ေဖာင္ေပၚတြင္
ရွင္ဥပဂုတၱရုပ္တု၊ ရုပ္တုေတာ္ ေရွ႔တြင္ အုန္း ငွက္ေပ်ာပြဲမ်ား၊ ပန္း၊
ေရခ်မ္း၊ ဆြမ္း၊ သစ္သီးစသည့္ လွဴဖြယ္မ်ားကို ထားရွိပါ သည္။ ေဖာ္ေတာ္ကို
ေရာင္စံုမီးပံုးမ်ားျဖင့္ ဆင္ ယင္ကာ ဆီမီးမ်ား ထြန္းညႇိထားပါသည္။
ရွင္ဥပဂုတၱ သည္ ေတာင္သမုဒၵရာတြင္ ေၾကးျပာသာဒ္ျဖင့္ သီတင္းသံုးစံေနေတာ္မူသည္
ဟု ယံုၾကည္ၾကေသာေၾကာင့္ မီးေဖာင္ကို ဧရာ၀တီျမစ္တေလွ်ာက္မွ သမုဒၵရာသို႔
ေရာက္ ေအာင္ ေမွ်ာခ်ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကပါသည္။ ျမန္မာ့ေဒသက ေမွ်ာခ်လိုက္ေသာ
ရွင္ဥပဂုတၱ ေဖာင္ေတာ္ အခ်ိဳ႔သည္ သီရိလကၤာတိုင္ေအာင္ ေရာက္ရွိသြားတတ္ပါသည္။
ရွင္ဥပဂုတၱသည္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္မ်ား ျပဳလုပ္ သည့္အခါ ရန္အေပါင္းကို
ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ ေပးသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကပါသည္။ အထူးအား ျဖင့္ မိုးေလ၀သကို
ထိန္းသိမ္းေပသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ ရွင္ဥပဂုတၱ ရုပ္တုေတာ္ကို ဘုရားေစတီ
ပုထိုးတို႔တြင္သာမဟုတ္မူ၍ ရဟန္း သံဃာမ်ား၏ ေက်ာင္းသခၤမ္းမ်ားတြင္လည္း
ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။
ရုပ္တုေတာ္ကို ထုလုပ္ရာ၌ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္ သည္ ဦးေခါင္းေတာ္ကို ေမာ့လ်က္
ေနကို ၾကည့္ ၍ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေနပံုကို ထုလုပ္ၾကပါသည္။ လက္ယာဘက္ လက္ေတာ္က
သပိတ္တြင္ ႏႈိက္ လ်က္ရွိေပသည္။ ယခုအခါတြင္မူ ယခင္ကကဲ့ သို႔ ေနကိုၾကည့္လ်က္
ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေနပံုကို မထုလုပ္ၾကေတာ့ဘဲ ရိုးရိုး တင္ပလႅင္ေခြ ထိုင္
ေနပံုကို ထုလုပ္ၾကသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရွိရပါ သည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ရွင္ေလးပါး၊ ေသေလး ပါး ရွိသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကပါသည္။
ဤရွင္ေလး ပါးမွာ သဂၤါယနာတင္ က်မ္းႀကီး က်မ္းခိုင္တို႔တြင္ ပါရွိျခင္း
မဟုတ္ေပ။ သို႔ရာတြင္ ေရွးရိုး ဘိုးဘြား မိဘေျပာစဥ္ ယံုၾကည္မႈျဖစ္ကာ
လူအမ်ားပင္ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ၾကသည္မွာ အထင္အရွား ပင္။ သို႔ရာတြင္
ေလာကပညတၱိက်မ္းတြင္ တိႆနာဂဥပဂုတၱဟု ပါရွိခဲ့ပါသည္။ ရွင္ဥပဂုတ္ ကို
ပူေဇာ္ကိုးကြယ္ေသာ အရပ္ေဒသတြင္ နတ္ ဆိုးနတ္ယုတ္မ်ား မဖမ္းစားႏိုင္ျခင္း၊
ေျမဘုတ္ ဘီလူး တေစၧ သရဲ စသည္တို႔ မကပ္ေရာက္ ႏိုင္ျခင္း၊ ေရာဂါကင္းျခင္း
စသည့္ အက်ိဳးမ်ားကို ရသည္ဟု ဘားမဲ့ဆရာေတာ္က မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ ေၾကာင္း
မွတ္သားမိပါသည္။
ဒိဗ်ာ၀ဒါနသကၠတက်မ္းလာ ရွင္ဥပဂုတၱ၏ အတၳဳပၸတၱိမွာ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္
မထုရာျမိဳ႔သို႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ထိုျမိဳ႔ တြင္ ရွင္အာနႏၵာအား ဤသို႔
ဗ်ာဒိတ္စကား ျမြက္ၾကားခဲ့သည္။
အာနႏၵာ-ေရွးအခါက ဤမထုရာျမိဳ႔တြင္ ဥရုမု႑ မည္ေသာ ေတာင္ႀကီးရွိခဲ့၏။
ေတာင္၏တဖက္ တြင္ ပေစၥကဗုဒၶါ ငါးရာ ေနၾကသည္။ တဖက္ တြင္ ရေသ့ ငါးရာေန၍
တဖက္တြင္ ေမ်ာက္ ငါးရာ ေနၾက၏။ ေမ်ာက္ငါးရာတို႔၏ အႀကီးအကဲ ေမ်ာက္မင္းသည္
ပေစၥကဗုဒၶါတို႔အား သစ္သီး သစ္ဥ စသည္တို႔ျဖင့္ ျပဳစုလုပ္ေကၽြး၏။ ပေစၥက
ဗုဒၶါတို႔ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာအခါ ရေသ့ငါးရာ ကို လုပ္ေကၽြးျပန္သည္။
ရေသ့ငါးရာတို႔အား ပေစၥကဗုဒၶါတို႔ကဲ့သို႔ တရားအားထုတ္ရန္ ေမ်ာက္မင္းက
လက္ဟန္ျဖင့္ ျပသညႊန္ၾကား၏။ ရေသ့ငါးရာလည္း ၀ိပႆနာတရားကို အား ထုတ္ ေလရာ
ပေစၥကဗုဒၶါမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေမ်ာက္မင္းလည္း အိုမင္းမစြမ္းျဖစ္ကာ ကြယ္ လြန္
လွ်င္ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔က နံ႔သာ၊ ထင္း စသည္ တို႔ျဖင့္ သျဂႋဳဟ္ၾက၏။
ထိုေမ်ာက္မင္းသည္ ေနာင္အခါ နံ႔သာဆီ၊ နံ႔သာ ေမႊးတို႔ ေရာင္းခ်သည့္
သူေဌး၏သားျဖစ္ကာ ရွင္ဥပဂုတၱဟု အမည္တြင္လ်က္ ငါဘုရား၏ သာသနာေတာ္ကို
ေစာင့္ေရွာက္ကာ အက်ိဳးျပဳ ေပလိမ့္မည္-ဟု ဗ်ာဒိတ္ေပး ေဟာၾကားေတာ္ မူခဲ့သည္။
အထက္ပါအေၾကာင္းအရာမွာ မဟာယာနဂိုဏ္း လာ ဒ္ိဗ်ာ၀ဒါနသကၠတက်မ္းမွ ျဖစ္ပါသည္။
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ က်မ္းတို႔တြင္ ေတြ႔ရွိ ရေသာ ရွင္ဥပဂုတၱအေၾကာင္းကို ဆက္လက္
ေဖာ္ျပလိုေပသည္။
(က) မဇၩိမနိကာယ၊ မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ ပရိဗၺာဇက၀ဂ္၊ စူဠသကုလုဒါယီသုတ္၌ ေအာက္
ပါအတိုင္း ေတြ႔ရွိပါသည္။ရွင္ဥပဂုတၱရဟႏၲာ အေလာင္းအလ်ာျဖစ္သည့္ စူဠသကုလုဒါယီ
ပရိဗိုဇ္မွာ ဘုရားရွင္ႏွင့္ေတြ႔ခြင့္ရ၏။ ဘုရားရွင္ ထံ ရဟန္းအျဖစ္ကို
ရလိုေၾကာင္း ခြင့္ေတာင္းရာ ဘုရားရွင္က ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္။ သို႔ရာတြင္
၄င္းတပည့္ ပရိဗိုဇ္မ်ားက ၀ိုင္း၀န္းတားျမစ္ၾက သျဖင့္ ရဟန္းျပဳခြင့္
မရရွိလိုက္ေပ။
မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ႏွင့္ အဖြင့္အ႒ကထာ ဋီကာတို႔တြင္ ပါရွိသည္မွာ
စူဠသကုလုဒါယီ ပရိဗိုဇ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူ ျပီးေနာက္
အႏွစ္တရာရွိေသာ္ သီရိဓမၼာေသာက မင္း (အေသာကမင္း) လက္ထက္တြင္ ရဟႏၲာ ျဖစ္၍
တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ စြမ္းအားႀကီး မားေတာ္မူ မည္။ သီရိဓမၼာေသာကမင္းသည္
ေစတီေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ စေသာ ဒါနအလွဴႀကီး မ်ား ျပဳလုပ္သည့္အခါ
မာရ္နတ္မင္းေႏွာင့္ယွက္ ျခင္း မျပဳႏိုင္ရန္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္လိမ့္ မည္-ဟု
ပါရွိပါသည္။
( ခ
) အထက္ပါကဲ့သို႔ ရာဇ၀ံသက်မ္းတြင္လည္း သီရိဓမၼာေသာကမင္း၏ အလွဴဒါနကို
၀ိုင္း၀န္း ကူညီ ေစာင့္ေရွာက္၍ အႏုေမာဒနာျပုေသာ ကာလ၌ ရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္ျမတ္က
မာရ္နတ္ မင္းကို ဆံုးမေတာ္မူေၾကာင္း ပါရွိပါသည္။
(ဂ) ေလာကပညတၱိက်မ္း၌လည္း ေအာက္ပါကဲ့ သို႔ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ဗာရာဏသီျပည့္ရွင္
ျဗဟၼ ဒတ္မင္းႀကီးသည္ သားသမီးမရရွိေသာေၾကာင့္ အေမါခံသားသမီးရရန္ ႀကီးစြာေသာ
မဟာဒါန ကို ျပဳလုပ္ေပးလွဴ၏။ ထိုစဥ္ တံငါသည္တို႔က ငါး၏၀မ္းထဲမွ လူမိန္ကေလး
ရရွိသျဖင့္ မင္းၾကီး အား ဆက္သၾကသည္။ မင္းႀကီးလည္း ၀မ္း ေျမာက္ စြာျဖင့္
ေမြးျမဴထား၍ မစၧေဒ၀ီဟု အမည္ ေပးထား၏။ မစၧေဒ၀ီ အရြယ္သို႔ေရာက္ လာေသာ္
ကိုယ္မွ မေကာင္းေသာ အပုပ္နံ႔ထြက္ ရာ မည္မွ်ကုသပါေသာ္လည္း အပုပ္နံ႔ မေပ်ာက္
ေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ စားနပ္ရိကၡာအျပည့္အစံုႏွင့္ ေဖာင္ေပၚတင္၍ ျမစ္တြင္
ေမွ်ာလိုက္ေလ သည္။
ျမစ္အေကြ႔တခုတြင္ ရွင္ဥပမည္ေသာ ရေသ့က ျမစ္တဖက္ကမ္းသို႔ကူးလို၍
ပို႔ေပးရန္ေျပာရာ မစၧေဒ၀ီက သူ၏မ်က္ႏွာကို မၾကည့္လွ်င္ ပို႔ေပး မည္ဟုေျပာ၏။
ရေသ့က မၾကည့္ပါ ၀န္ခံသျဖင့္ တဖက္ကမ္းသို႔ ပို႔ေပး၏။ ကမ္းသို႔ေရာက္ေသာ အခါ
ရေသ့က အမ်ိဳးသမီး၏ အမ်ိဳးအႏြယ္ကို သိလုိသျဖင့္ မစ`ေဆေဒ၀ီအား ၾကည့္လိုက္ရာ
မ်က္ႏွာခ်င္းဆံုမိေသာေၾကာင့္ မစၧေဒ၀ီတြင္ ပဋိသေႏၶတည္ရွိသြားေလ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ရေသ့ အား ေျပာျပ၍ ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ေမတၱာရပ္ခံရာ ရေသ့က
သေဘာတူသည္။ သားကိုဖြားျမင္ သည့္ အခါ ရေသ့ဥပ၏ ေစာင့္ေရွာက္ေကၽြး ေမြး သည္ကို
အစြဲျပဳ၍ ဥပဂုတၱ-ဟု အမည္ေပး၏။ အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ရဟန္းျပဳ၍ တရားက်င့္ ရာ
စ်ာန္သမာပတ္တို႔ကို ရရွိေသာ ရဟႏၲာျဖစ္ျပီး လွ်င္ေတာင္သမုဒၵရာ၌
ေၾကးျပာသာဒ္ႏွင့္ စံေန ေတာ္မူသည္။သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကိး၏ မဟာ
ဒါနအလွဴေတာ္ႀကီး ေကာင္းမြန္ျပီးစီး ေအာင္ ျမင္ရန္ မာရ္နတ္မင္း၏ မဟာဒါန
အလွူေတာ္ ႀကီး ေကာင္းမြန္ျပီးစီးေအာင္ျမင္ေစရန္ မာရ္နတ္ မင္း၏ အထူးထူးေသာ
အႏၲရာယ္တို႔ကို တားဆီး လ်က္ မာရ္နတ္မင္းအားလည္း ဆံုးမေတာ္မူ၏-ဟု
ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္ျမတ္အား ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ သည္ကို ပုဂံမင္းဆက္၌ပင္ ရွိသည္ကို
ေတြ႔ျမင္ ရပါသည္။ အေထာက္အထားမွာ က်န္စစ္သား မင္း၏ သားေတာ္
ရာဇကုမာရ္မင္းသားသည္ ျမင္ကပါအရပ္တြင္ ဂူေျပာက္ႀကီးဘုရားကို တည္
ထားကိုးကြယ္၏။ ထိုဘုရားေစတီရွိ နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီတို႔တြင္ ရွင္ဥပဂုတၱႏွင့္
အေသာကမင္းႀကီး တို႔ သာသနာေတာ္ ျပန္႔ပြားေရးအတြက္ ေဆြး ေႏြးေနပံုကို
ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ေရးထိုးထားေသာ ေက်ာက္စာအရ ရွင္ဥပဂုတၱႏွင့္ အေသာကမင္း ႀကီး
တို႔ ျဖစ္ေၾကာင္းကို သိရွိရပါသည္။
ေဖာ္ျပပါ ေဆးေရးပန္ခ်ီ၊ ေက်ာက္စာတို႔ကို ေတြ႔ ရွိရသျဖင့္ ေရွးပုဂံေခတ္ကပင္
ရွင္ဥပဂုတၱကို ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ၾကေၾကာင္းကို သိရွိႏိုင္ေပ သည္။ သကၠရာဇ္
၁၁၅၄-ခုႏွစ္တြင္ ပုဂံ၌ ရွင္ အ၈ၢ၀ံသ ေရးသားျပဳစုခဲ့ေသာ သဒၵနီတိ ပါဠိသဒၵါ
က်မ္းတြင္လည္း ရွင္ဥပဂုတၱက မာရ္နတ္မင္းကို (ခါးပန္းႀကိဳးျဖင့္)
ခ်ည္ေႏွာင္ကာ ဆံုးမေတာ္မူ သည္။ ( ဥပဂုေတၱာ မာရဗေႏၶာ ) ( Upagutto Mara
bandho ) ဟု ေရးသားထားသည္ကို ေတြ႔ရွိႏိုင္ပါသည္။
ထို႔ျပင္ မံုေရြးေဇတ၀န္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ျပဳစုေသာ သမႏၲစကၡဳဒီပနီက်မ္း၌
အရွႈ္ဥပဂုတၱ၏ အတၳဳပၸတၱိ ၀တၳဳထံုးစံမ်ားကို ခိုင္ခိုင္ခံ႔ခံ႔ ဒဠႇီကမၼ
ဉာပကျပဳ၍ မွတ္သားေလာက္ေအာင္ က်မ္းဂန္ ကို မေတြ႔ဖူးေသာ္လည္း ရာဇ၀ံသက်မ္း၌
သီရိ ဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္ ေစတီရွစ္ေသာင္း ေလးေထာင္တို႔ကို
အႏုေမာဒနာျပုေသာကာလ မာရ္နတ္ကို အရွင္ဥပဂုတၱက ဆံုးမေၾကာင္း၊ သဒၵါကစၥည္းက်မ္း
သဒၵနီတိက်မ္းတြင္ ဥပဂုေတၱန မာရဗေႏၶာ-ဟု ဥဒါဟရုဏ္ သာဓက ထုတ္ေဖာ္ေၾကာင္း၊
မိလိႏၵပဥႇာတြင္ ယထာ ေမာဂၢလိပုတၱတိႆေတၳေရ ဥပဂုတၱေတၳရာဒေယာ နိဒၵိႆတိ၊ ဧ၀ံ
ဧေတပိ နိဒၵိသတိ မယံ ပရိနိဗၺဳေတ ပဥၥသတ၀ႆသေတ ကာေလ ဧေတ ဥပဇၨိႆႏၲိ စသည္ျဖင့္
အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္၊ အရွႈ္ဥပဂုတၱ ေထရ္ စသည္တို႔သည္
တရားညႊန္ျပသကဲ့သို႔ ထို႔အတူ ပရိနိဗၺာန္စံျပီးေနာက္ အႏွစ္ငါးရာတိုင္ ေသာ္
ျဖစ္ကုန္လတံ႔၊ တရားညႊန္ျပကုန္လတံ႔-ဟု ဗာဒိတ္ထားေတာ္မူေၾကာင္းမ်ားကိုသာ
ေတြ႔ဖူး ေခ်သည္-ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
အထက္ေဖာ္ျပခဲ့သည့္ အေထာက္အထား အေၾကာင္းအရာမ်ားအရ ရွင္ဥပဂုတၱမေထရ္ ျမတ္ကို လူအမ်ား ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ၾက သည္-ဟု ယူဆမိသည္။
ရွင္ဥပဂုတၱ စေသာ ရွင္ေလးပါး ပူေဇာ္ကန္ ေတာ့သည့္ ဂါထာ-ဒိေႏၷ ဒိေႏၷ နမာမဟံ ၊
ဥပဂုတၱ မဟာေထရံ ။မာရဗႏၶန နိေတဇံ ၊ သေကၠာသရ သာရဒတၱံ ။ေမဓေရာ စ မဟာေထရံ ၊
ေသာေဏာဌာနံ အာဂစၧတု ။သဗၺအႏၲရာေယာ ၀ိဓမိတြာန ၊ သုခံေဒတု ပုနပၸဳနံ ။
က်မ္းကိုးစာရင္း
၁။ မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္
၂။ မဇၩိမပဏၰာသ အ႒ကထာ ဋီကာ
၃။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း အတြဲ ၁၄၄။ ရွင္ဥပဂုတၱရဟႏၲာ ပူေဇာ္နည္းႏွင့္ ဥပဂုတၱေထရအပဒါန္၊( ဓမၼာစရိယ ဦးေမာင္လင္း၊ ဆရာ ဇာဂရု )
၅။ သမႏၲစကၡဳဒီပနီက်မ္း။ ( မံုေရြးေဇတ၀န္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး )
၆။ သဒၵနီတိပါဠိသဒၵါ။
1. Divya vadana-1880 Edited by E.B Cowell and R,A Neil, Cambridge.
2. Pagan Myinkaba Kubyauk-gyi temple by Rajakumar Bulletin of the Burma Historical Commission, by G.H Luce and Bohmu Bashin 1961.
3. The legend and cult of Upagutta by jahn, S, Strong.
၁။ မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ ျမန္မာျပန္
၂။ မဇၩိမပဏၰာသ အ႒ကထာ ဋီကာ
၃။ ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း အတြဲ ၁၄၄။ ရွင္ဥပဂုတၱရဟႏၲာ ပူေဇာ္နည္းႏွင့္ ဥပဂုတၱေထရအပဒါန္၊( ဓမၼာစရိယ ဦးေမာင္လင္း၊ ဆရာ ဇာဂရု )
၅။ သမႏၲစကၡဳဒီပနီက်မ္း။ ( မံုေရြးေဇတ၀န္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး )
၆။ သဒၵနီတိပါဠိသဒၵါ။
1. Divya vadana-1880 Edited by E.B Cowell and R,A Neil, Cambridge.
2. Pagan Myinkaba Kubyauk-gyi temple by Rajakumar Bulletin of the Burma Historical Commission, by G.H Luce and Bohmu Bashin 1961.
3. The legend and cult of Upagutta by jahn, S, Strong.
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္