****************
ဒုတိယ ဇယ၀မၼာ (၈၀၂-၈၉၆) လက္ထက္မွစ၍ ကေမၻာဇ သမိုင္းသည္ ပိုၿပီး ျပတ္သားသြားသည္။ ဒုတိယ ဇယ၀မၼာ အား ႏိုင္ငံသူရဲေကာင္းအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။ ဒုတိယ ဇယ၀မၼာသည္ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါက အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ၏ အႀကီးက်ယ္ဆံုး ဘုရင္ျဖစ္သည္။ ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အထိ ကေမၻာဇ (ကေမၻာဒီးယား)၌ သူ႔ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔ကို သီဆို က်ဴးရင့္ၾကသည္။
ကြယ္လြန္သြားၿပီးေနာက္၌ သူ႔အား `ပရေမရႊရ' ဟူေသာ အမည္ကို ေပးအပ္သည္ျဖစ္၍ ဒုတိယ ဇယ၀မၼာသည္ ထို အမည္နာမျဖင့္ပင္ ျပည္သူတို႔၏ ၾကားထဲတြင္ ထင္ရွား ေက်ာ္ ၾကားေနသည္။ `ဆဒိုကာလ္ထုမ္' မွ ရရွိေသာ အေရး ပါ အရာေရာက္သည့္ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္၌ ဘုရင္ ပရေမရႊ ရ ကို ဂုဏ္ျပဳခ်ီးက်ဴးထားသည္။ ယင္းေက်ာက္စာအရ ဒုတိယ ဇယ၀မၼာအား ကေမၻာဇ၌ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ရန္ အတြက္ ဂ်ာဗာမွ ပို႔လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု သိရွိရသည္။
ဂ်ာဗာ (သီရိ၀ိဇယ)ဘုရင္က ကေမၻဇကို ၀င္တိုက္သည့္ အေၾကာင္းကို အာရဗ္ကုန္သည္ ဆုေလမန္က ခရစ္ႏွစ္ ၈၅၁ တြင္ ေရးသားထားသည္။ ရာဟုလာသံကိစၥည္း၏ အဆိုအရ စစ္ပြဲတြင္ အႏိုင္ရသြားသူသည္ ဂ်ဗာဘုရင္ မဟုတ္ဘဲ သီရိ၀ိဇယ (ဆုမၾတာ)ဘုရင္ သီလိႁႏၵျဖစ္၏။ ဂ်ာဗာလည္း သူ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သည္။ ထိုဘုရင္ သည္ ၈ ရာစုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းႏွင့္ ၉ ရာစု အေစာပိုင္း၌ ဂ်ဗာ တြင္ အလြန္ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ဗုဒၶ၀ိဟာရမ်ားႏွင့္ ေစတီပုထိုးမ်ားကို တည္ေဆာက္သည္။ ယင္းတို႔အနက္ ဗို႐ိုဗုဒိုးသည္ တစ္ခု အပါအ၀င္ျဖစ္သည္။ သမိုင္းလမ္း ေၾကာင္း အေျပာင္းအလွည့္ ျဖစ္သြားသည္။ ပထမ
ဇယ၀မၼာ ေနာက္၌ သီလိႁႏၵမင္းဆက္သည္ ကေမၻာဇတြင္ လည္း စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္သည္။
တ႐ုတ္သမိုင္းဆရာမ်ား၏ အဆိုကိုေထာက္လ်က္ အိရွန္ ၀မၼာ (အိရွန္ဗရမာ) ေခတ္ (၇ ရာစု အေစာပိုင္း) အေၾကာင္း ကို သိရွိရသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ကေမၻာဇ၏ ေနျပည္ေတာ္မွာ အိရွန္ပူျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္၌ အိမ္ေထာင္စု ႏွစ္ေသာင္း ေလာက္ ေနထိုင္ၾကသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္၏အလယ္တြင္ ခန္း မေဆာင္ႀကီးရွိသည္။ ထိုခန္းမေဆာင္ႀကီး၌ ဘုရင္၏ညီလာ ခံ က်င္းပျပဳလုပ္သည္။ ႏိုင္ငံ၌ ၿမိဳ႕ႀကီးသံုးၿမိဳ႕ ရွိသည္။ ယင္း ၿမိဳ႕ႀကီး သံုးၿမိဳ႕တြင္ ကိုယ့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ၾက သည္။ တ႐ုတ္သမိုင္းမ်ားမွ ကေမၻာဇသားတို႔၏အေနအထိုင္ ၊ အစားအေသာက္၊ အမူအက်င့္
စသည္တို႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ သိရသည္။
ဒုတိယဇယ၀မၼာအား ဆုမၾတာဘုရင္ခံအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ရန္
ေစလႊတ္လိုက္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဒုတိယ ဇယ၀မၼာသည္ သီရိ၀ိဇယႏွင့္ အဆက္ျဖတ္ၿပီး ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ လြတ္ လြတ္ လပ္လပ္ ဘုရင္တစ္ဆူအျဖစ္ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္။ ထိုဘုရင္သည္ ဗာယြန္းရွိ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားေသာ ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးႏွင့္ အႏုပညာေျမာက္လွေသာ အန္ေကာသုန္ကို
တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ေရွးေဟာင္း သမိုင္းသုေတသီမ်ား၏ အဆိုအရ ဗာယြန္းသည္ အစပထမက ဗုဒၶေက်ာင္းေတာ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ေနာက္ပိုင္းက်မွ သိ၀နတ္ဘုရာေက်ာင္းအျဖစ္ ေျပာင္းသြားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ ဇယ၀မၼာသည္ ေစာ ေစာ ပိုင္းက ဗုဒၶဘာသာကို ထူးထူးျခားျခား သက္၀င္ယံု ၾကည္ သူျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ေနာက္ပိုင္း၌ စိတ္ေျပာင္း သြားသည္။ သူ၏ အ႐ိုက္အရာခံမွာမူ လံုး၀ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗာယြန္းကို တည္ေဆာက္ၿပီးေသာ အခါ ဗာယြန္းသည္ သိ၀ိနတ္ဘုရားေက်ာင္းအျဖစ္ ေျပာင္း လဲသြားသည္။
ဒုတိယ ဇယ၀မၼာ၏သားေတာ္ တတိယ ဇယ၀မၼာ (၈၆၉-၈၇၇)
ေနာက္ပိုင္း၌ ဇယ၀မၼာမင္းဆက္ ျပတ္သြား သည္။ ပထမ ဣႁႏၵ၀မၼာ (၈၇၇-၈၈၉)သည္ ေက်ာင္းေတာ္ ေပါင္းမ်ားစြာကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ထိုဘုရင္ တည္ ေဆာက္ေသာ အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ ဒုတိယဇယ၀မၼာ ၏ အေဆာက္အအံုမ်ားႏွင့္ နီးစပ္မႈရွိသည္။ ပထမ ဣႁႏၵ၀မၼာ ၏ သားေတာ္ ယေသာ၀မၼာ (၈၈၉-
၉၀၉) သည္ ဗာယြန္း တည္ေဆာက္မႈ လုပ္ငန္းကို အၿပီးသတ္လ်က္ ယင္း၏ အနီး ၌ ယေသာဓပူရနဂရၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္သည္။ ကမၺဳပူရီ
သို႔မဟုန္ မဟာနဂရသည္ အန္ေကာသုန္ မဟာနဂရ၏
ကေမၻာဇအမည္ ျဖစ္သည္။ အန္ေကာသည္ ႏိုကိုရ (နဂရ) ၏ တစ္ျဖစ္လဲအမည္ ျဖစ္သည္။
ယေသာ၀မၼာ၏ႏိုင္ငံ အက်ယ္အ၀န္းသည္ ျမန္မာႏွင့္ စမၸာ အလယ္ရွိ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားအထိ ျပန္႔က်ယ္သည္။ ထိုဘုရင္၏ အ႐ိုက္အရာခံမ်ားသည္ အန္ေကာသုန္ကို ျပဳျပင္မြမ္းမံ လာ ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ပၪၥမ ဇယ၀မၼာသည္ အန္ေကာသုန္ ကို လံုး၀ လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားသည္။ အန္ေကာသုန္သည္ ႏွစ္ ေပါင္းမ်ားစြာအထိ ၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္သူႏွင့္ ကင္းေ၀းေန ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ တစ္ဖန္ ဒုတိယ ရာဇိႁႏၵ၀ိမၼာ (၉၄၄-၉၆၈) သည္ အန္ေကာသုန္ကို သူ၏ ေနျပည္ေတာ္ အျဖစ္ ဖန္တီးလိုက္သည္။ တ႐ုတ္သမိုင္းႏွင့္
တူးေဖာ္ေတြ႔ ရွိ ရေသာ ေက်ာက္စာမ်ားအရ ဒုတိယ ရာဇိႁႏၵ၀မၼာသည္
စမၸာကိုလည္း အႏိုင္တိုက္ယူခဲ့သည္။ ------------
ပၪၥမ ဇယ၀မၼာ၊ ပထမ သူရိယ၀မၼာ၊ ဥဒယဒိဗ်၀မၼာတို႔၏ ေခတ္သည္ ရာစုတစ္ခုထက္ပင္ (၉၆၄-၁၀၇၆) ရွည္ၾကာခဲ့ သည္။ ယင္းရာစုႏွစ္၌ ဗိသုကာအတတ္ပညာ အလြန္တိုး တက္ သည္ဟု သိရသည္။ ဥဒယာဒိဗ်၀မၼာ၏ေနာက္ ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာ (၁၁၁၂-၁၁၆၂) ေခတ္ေရာက္လာ သည္။ ထိုေခတ္သည္ အခ်ိန္ကာလ ရွည္ၾကာျခင္း မရွိ ေသာ္လည္း ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာသည္ ကေမၻာဇႏွင့္ စမၸာကို ေအာင္ျမင္စြာ တေပါင္းတည္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ တခ်ိဳ႕ သမိုင္းဆရာမ်ားက ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာသည္ လကၤာဒီပ
သီဟိုဠ္ကၽြန္း (သီရိလကၤာ)ကိုလည္း အႏိုင္တိုက္ယူခဲ့ သည္ ဟု ဆိုၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ယင္းအခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍
အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံုမရွိေပ။
ရာဟုလာသံကိစၥည္း၏ အဆိုအရ ထိုေခတ္မတိုင္မီက
ပထမသူရိယ၀မၼာ ထီးနန္းစိုးစံသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ကေမၻာဇ၌ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားလာသည္။ ပထမ သူရိယ၀မၼာအား ကေမၻာဇ၏ ပထမဦးဆံုး ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဘုရင္ဟုဆိုလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ေပ။ ယင္းသို႔ဆိုျခင္းအား ျဖင့္ ပထမ သူရိယ၀မၼာသည္ ျဗာဟၼဏဘာသာအေပၚ စိတ္ ၀င္စားျခင္းမရွိ ဟူေသာ အဓိပၸာယ္လည္း မဟုတ္ေပ။ ကေမၻာဇ၌ ဟိနယာနဗုဒၶဘာသာ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ ရရွိသည့္
အခ်ိန္မွစ၍ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း အစျပဳလာသည္။
ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားေရးအတြက္ ကနဦး ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္သာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း၌
သူရိယ၀မၼာ၏ အခန္းက႑ ထင္ရွားေပၚလြင္ေနျခင္းျဖစ္ သည္။
အန္ေကာ၀ပ္ကို မည္သည့္နတ္ဘုရားအတြက္ မည္သူတည္ ေဆာက္သနည္း ဆိုသည္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မ်က္ျမင္ အေထာက္အထား မရရွိေပ။ ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာႏွင့္
သူ၏ ဆရာ ဂု႐ုဒိ၀ါကရပ႑ိတတို႔ တည္ေဆာက္ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ အန္ေကာ၀ပ္သည္ ထိုအခ်ိန္က ဗိရွဏု
(ဗိႆႏိုး)ေက်ာင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္က်မွ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာ သာ ေက်ာင္းေတာ္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလိုက္ျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္ မည္။
ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာႏွင့္ သူ၏ အ႐ိုက္အရာခံ သတၱမ ဇယ၀မၼာ တို႔၏ ေက်ာက္စာမ်ား၌ ထိုးထားသည့္ အကၡရာ
အေရးအသားမ်ိဳးႏွင့္တူေသာ အကၡရာ စာလံုးမ်ိဳးကို အန္ေကာ၀ပ္၌ ေတြ႔ရသည္။ အန္ေကာ၀ပ္ေက်ာက္စာ၌ ပရမ၀ိဏုေလာက ဘုရင္အေၾကာင္း စကားစပ္ထားသည္။ ဒုတိယ သူရိယ၀မၼာဘုရင္အား ကြယ္လြန္ၿပီးသည့္ ေနာက္ ပိုင္း၌ ယင္းအမည္နာမျဖင့္ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ၾကသည္။ သို႔ရာ တြင္ သူရိယ၀မၼာအား မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဟု ဆိုၾက ေသာ္လည္း အန္ေကာ၀ပ္၌ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ အမွတ္ လကၡဏာမ်ားကို မေတြ႔ရေပ။ အန္ေကာ၀ပ္၏ ပံုသဏၭာန္ အေနအထားႏွင့္ ဗိသုကာ အတတ္ပညာသည္ အန္ေကာ သုန္ ထက္ ေနာက္က်သည္ဟု အဆိုရွိသည္။
သတၱမ ဇယ၀မၼာ (၁၁၈၂-၁၂၀၂)၏ ေခတ္သည္ ကေမၻာဇ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္း၌ အေရးပါေသာေခတ္ ျဖစ္သည္။ သတၱမ ဇယ၀မၼာအား ကေမၻာဇ၏ အေသာကဟု ဆိုၾကသည္။ သူ
ကြယ္လြန္သြားၿပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္း၌ သတၱမ ဇယ၀မၼာ ဘုရင္ အား မဟာပရမေသာဂတ ဘြဲ႔ထူးေပးၾကသည္။ ယင္း ကိုေထာက္လ်က္ သတၱမ ဇယ၀မၼာ၏ ဘာသာတရားအေပၚ ကိုင္း႐ႈိင္းပံုကို ထင္ရွားျပတ္သားစြာ သိရွိရသည္။ သတၱမ ဇယ၀မၼာသည္ ကေမၻာဇ၏ ဘုန္းလက္႐ံုးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ဘုရင္ျဖစ္သည္ ဆိုသည္မွာမူ ျငင္းပြားဖြယ္မရွိေပ။ သူ၏ ႏိုင္ငံအက်ယ္အ၀န္းသည္ အေနာက္ဘက္ တြင္ ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္အထိလည္းေကာင္း၊ ေတာင္ဘက္တြင္ မာလာယု ကၽြန္းအထိလည္းေကာင္း က်ယ္ျပန္႔သည္။
အပိုင္း(၄၁)ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္