အႏၵိယစာေပသမိုင္း ဗုဒၶစာေပက႑


ျပန္ၾကားေရးဌာန
ဘာသာေရးဆိုင္ရာ စာေပခြင့္ျပဳခ်က္ အမွတ္ ၆၅၆
တာ၀န္ခံထုတ္ေ၀သူ ဦးစိန္ၾကည္
ျပည္သူ႔အလင္းစာေပတိုက္
၁၀၇၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေစ်း
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။
၁၉၆၇ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလတြင္ အုပ္ေရ ၂၀၀၀ကို ပထမအႀကိမ္အျဖစ္ ရိုက္ႏွိပ္ၿပီးစီးသည္

မူလေရးသူ - ဂ်ာမန္ပါေမာကၡႀကီး ေဒါက္တာ ေမာရစ္(စ္)၀င္တာနစ္
ျမန္မာျပန္သူ - အရွင္ ဇာဂရာဘိ၀ံသ

ဤစာအုပ္သည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳး ဗုဒၶဘာသာမ်ား အတြက္ အလြန္ တန္ဘိုး ႀကီးမားလွေသာ က်မ္းစာအုပ္ တစ္အုပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေလ့လာဖတ္ရႈသင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္း ႏိႈးေဆာက္လိုက္ရေပသည္။                             MA ေကာလင္း အမွာစာမွ

ေရွးအက်ဆံုး ဗုဒၶဘာသာစာေပ အားလံုးေလာက္လိုလိုတြင္ ေဟာခ်က္ေျပာခ်က္မ်ား၊ ၾသ၀ါဒေတာ္မ်ား၊ ဂါထာမ်ား၊ ၀တၳဳေၾကာင္းမ်ား ရဟန္းတို႔၏ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို စုေဆာင္း ထားခ်က္မ်ား ပါ၀င္၏။ ပိဋကတ္ေတာ္ပူသည္ အထက္ပါ စုေဆာင္ခ်က္မ်ိဳးတို႔၏ အစုအေ၀းႀကီး တစ္ခုမွ်သာျဖစ္၏။ ဤကဲ့သို႔ စုေဆာင္ခ်က္မ်ိဳးမ်ားသာ မ်ားစြာအေရးပါ၍ ခက္ခဲေသာ စာေပလႈပ္ရွားမႈတစ္ခု၏ ၿပီးစီးမႈႀကီးတခုကို ျဖစ္ေစႏိုင္ၿပီး ပါ၀င္ေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို စုေဆာင္းမႈသည္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ျဖစ္ႏိုင္စရာမရွိသည္မွာ ထင္ရွားလွေလသည္။
ဗုဒၶဘာသာ အစဥ္အလာမွတ္တမ္းအရ ဤကဲ့သို႔ေသာ အျပည့္အစံု စုေဆာင္းၿပီးစီးမႈသည္ အေတာ္ေစာစီးစြာေသာ ကာလကပင္ ၿပီးစီးေနၿပီးျဖစ္၏ သက္ေတာ္ထင္ရွား ဘုရားရွင္ကို မွီလိုက္ေသာ သာ၀ကႀကီးမ်ားသည္ ဘုရားရွင္ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီးေနာက္ ရက္သတၱပါတ္ အနည္းငယ္ေလာက္တြင္ ဓမၼ(ဗုဒၶဘာသာ ဆိုင္ရာ တရားေတာ္) ၀ိနယ(ရဟန္းေတာ္တို႔၏ သိကၡာပုဒ္ေတာ္မ်ား)ကို စုေဆာင္းဖြဲ႕စည္းရန္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္ (ယခု ရာဂ်ဂီရ္)တြင္ ပဌမ သဂၤါယနာေခၚေသာ သံဃာအစည္းအေ၀းႀကီး တခုကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၾက၏ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့၏။ ဤမွတ္တမ္းက ကၽြႏု္ပ္တို႔အား အထက္ပါ အဆိုကို ခၽြင္းခ်က္မရွိ ယံုၾကည္ေစရန္ ရည္ရြယ္သည့္ အခ်က္သည္ပင္လွ်င္ ပဌမသဂၤါယနာမူ အတိုင္း ကၽြႏု္ပ္တို႔ လက္ထက္သို႔ ဆင္းသက္လာသည့္အတြက္ ဤမူကို ေရွးအက်ဆံုးဟု ယံုၾကည္၍ မျဖစ္ႏိုင္သည္ကို ေဖာ္ျပလွ်က္ရွိ၏ အေၾကာင္းမွာ ပိဋကတ္ေတာ္၏ အစိတ္အပိုင္းႀကီး ၂ခုျဖစ္ေသာ ၀ိနည္းႏွင့္ သုတၱန္ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားသည္ ယခု ကၽြႏု္ပ္တို႔ ေတြ႕ျမင္ေနရသည့္ ပါဠိေတာ္အတိုင္း တေသြမတိမ္း ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီး၍ မၾကာမီပင္ ျဖစ္လာၾက၏ဟူေသာ အခ်က္သည္ လံုးလံုးပင္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ဤ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အစဥ္အလာ ဆိုရိုးဆိုးစဥ္သည္ လံုး၀အေျခအျမစ္မရွိဟု ယူဆစရာ မလိုေခ်။ သုတၱန္တရားေတာ္ႏွင့္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတာ္မ်ား၏ အေျခခံအခ်က္မ်ားတြင္ တညီတညြတ္တည္းရွိေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ သံဃာ့ေထရ္ႀကီးမ်ားသည္ ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ စံေတာ္မူၿပီးေနာက္ ခ်က္ခ်င္းပင္ စည္းေ၀းေတာ္မူၾကသည္ဟူေသာ အခ်က္ကား မျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိေခ်။
ထိုအစည္းအေ၀းျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အခ်က္ကို မွတ္တမ္းတစ္ခုအျဖစ္ စာေပအဆက္ဆက္ တြင္ ထည့္သြင္းထားစရာရွိေပ၏။
သို႔ေသာ္ ထိုမွ်ေလာက္အခ်ိန္ကေလးႏွင့္ ယခုလက္ရွိပိဋကတ္ေတာ္ႀကီးကဲ့သို႔ေသာ ပါဠိေတာ္ ပိဋကတ္ႀကီးတစ္ခုကို စုေဆာင္းေရးအတြက္ တိုေတာင္းလွေခ်သည္တကား။
(စာမ်က္ႏွာ ၂၈-၂၉မွ)

သီဟိုဠ္သို႔ သာသနာျပဳေစလႊတ္မႈအေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ်က္သည္ ဒ႑ာရီပံုျပင္ဆန္လွ၍ ရွင္မဟိႏၵ အမွဴးရွိေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ႀကိဳးၾကာငွက္မ်ားသဖြယ္ သီဟိုဠ္သို႔ ေကာင္းကင္ခရီးျဖင့္ သြားၾကသည္ဆိုေသာ ရာဇ၀င္ဆရာမ်ား၏ စကားကို ကၽြႏု္ပ္တို႔ မယံုၾကည္ေစကာမူ ရာဇ၀င္ပါ စကားရပ္ အားလံုးကို ျငင္းပယ္ရန္မလိုဘဲ ဒ႑ာရီဆန္ေသာ စကားမ်ားကို ခ်န္လွပ္၍ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ပါဠိေတာ္ ပိဋကတ္မ်ားကို ရွင္မဟိႏၵကိုယ္တိုင္ သူႏွင့္အတူ သီဟိုဠ္သို႔ ေဆာင္ယူခဲ့သည္ဟူေသာ အျဖစ္အပ်က္မွန္ ရဇ၀င္စကားကိုကား မွတ္သားရေပမည္။
ရွင္မဟိႏၵ ေဆာင္ယူခဲ့ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားသည္ ခရစ္မေပၚမီ ပဌမရာစုႏွစ္အတြင္း သီဟိုဠ္ဘုရာင္ ၀႗­­ဂါမဏိလက္ထက္ ေပထက္အကၡရာ တင္သည္အထိ ဦးစြာပဌမ ႏႈတ္ျဖင့္သာ ေဆာင္လာခဲ့ၾက၏။                                     (စာမ်က္ႏွာ-၃၄)

ဘာသာစကားဘက္ကေရာ၊ အဓိပၸါယ္ သဘာ၀တၳဘက္ကပါ စဥ္းစားလိုက္ေသာ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ လက္ရွိပိဋကတ္ပါဠိေတာ္သည္ အေသာကမင္းတရား လက္ထက္က စုေဆာင္း ခဲ့ေသာ ပိဋကတ္ေတာ္ႏွင့္ နီးစပ္မႈ ရွိေစကာမူ ၄င္းႏွင့္တူကား မတူႏိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ တတိယသဂၤါယနာတင္ရာ ဘီစီ ၃ရာစုႏွင့္ ေပထက္အကၡရာ တင္ရာဘီစီ ၁ရာစု ကာလ အေတာအတြင္း (အခ်ိဳ႕ ပိဋကတ္မ်ားကား ဤထက္ပင္ ေနာက္က်ေသး၏) ပါဠိေတာ္မ်ားသည္ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား အထူးအားျဖင့္ ျဖည့္စြက္မႈမ်ားျဖင့္ အလူးအလဲ ခံခဲ့ရသည္ကို၄င္း၊ မ်ားစြာေသာ အခ်ိဳ႕တို႔တြင္အဖြင့္အဌကထာစကားမ်ားက ပါဠိေတာ္မ်ားအတြင္း ေဖာက္ထြင္း၀င္ေရာက္ ေရာေႏွာခဲ့သည္ကို၄င္း ကၽြႏု္ပတို႔ ၀န္ခံၾကရမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။
အထက္ပါအခ်က္မ်ားကို သိသာေစရန္ ေျခရာေကာက္စရာ သဲလြန္စမ်ားလည္း မက်န္ဘဲ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ ပိဋကတ္ေတာ္အတြင္း ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ ေက်ာခ်င္းကပ္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ဆန္႔က်င္ေနမႈမ်ား၊ ေစာေစာပိုင္းက ေရးသားထားခဲ့ေသာ စကားရပ္မ်ားႏွင့္ ေနာက္ပိုင္းက်မွ ထည့္သြင္း ေရးသားထားေသာ စကားရပ္မ်ား၏ ေနရာအေျမာက္အမ်ားတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္တည္ရွိေနမႈမ်ား ကြဲျပားေသာ က်မ္းစာအုပ္မ်ားတြင္ တထပ္တည္းေသာ ပါဠိေတာ္မ်ားကို မၾကာခဏေတြ႔ေနရမႈမ်ားက သဲလြန္စရွိမႈကို သက္ေသထူလ်က္ ရွိေနေလၿပီ။
(စာမ်က္ႏွာ - ၄၃)

ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ ပညတ္ထားသမွ် သိကၡာပုဒ္ေပါင္း အေျမာက္အမ်ားသည္ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္ မတိုင္မီအျခားဘာသာအယူ၀ါဒကြဲျပားေသာ ရဟန္း(တိတၳိမ်ား) အတြင္း လူႀကိဳက္မ်ား၍ တြင္က်ယ္ေနၿပီးသာ ျဖစ္ေနသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရမည္ျဖစ္၏။
သို႔ရာတြင္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္အားလံုး က်င့္၀တ္အားလံုးကို ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ တိုင္သာ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည္ဟု ဆို၏။ သုတၱ၀ိဘဂၤႏွင့္ ခႏၶကတို႔ရွိ သိကၡာပုဒ္ က်င့္၀တ္ အားလံုးတို႔ကို မည္သည့္အခါ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ဘုရားရွင္ ပညတ္ေတာ္ မူခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ ၀တၳဳေၾကာင္းမ်ားျဖင့္ နိဒါန္းပ်ိဳးထား၍ အထက္ပါအခ်က္ကို ခိုင္လံု ေစျပန္သည္။
ေရးသားပံုေရးသားဟန္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ခႏၶကတြင္ပါေသာ ၀တၳဳေၾကာင္းမ်ားသည္ သုတၱ၀ိဘဂၤတြင္ပါေသာ ၀တၳဳေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ မ်ားစြာတူညီေနရကား ခႏၶကေရာ သုတၱ၀ိဘဂၤပါ တခ်ိန္တည္း မေရွးမေႏွာင္းတြင္ပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း မွတ္ယူရေပမည္။
၀တၳဳေၾကာင္း အျဖစ္အပ်က္ အနည္းငယ္တြင္သာ တကယ့္အျဖစ္အပ်က္မွန္ကို ရည္ညႊန္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္စရာရွိ၍ ၀တၳဳေၾကာင္း အေျမာက္အမ်ားတို႔တြင္ တီထြင္တည့္သြင္းမႈမ်ားသာ ျဖစ္စရာရွိ၏။                                                                         (စာမ်က္ႏွာ - ၅၅)

ဤ ဇီ၀က ၀တၳဳကဲ့သို႔ေသာ ဟာသ၀တၳဳေၾကာင္းကေလးမ်ားကေတာ့ ဤတစ္ခုတည္း သာမဟုတ္ေခ်။ ဤသည္ကို ေထာက္သျဖင့္ ၀ိနယ ပိဋကတ္ကို စီမံေရးသားသူမ်ား သို႔မဟုတ္ စုေဆာင္းျပဳစုသူမ်ားသည္ တစ္ခါတစ္ရံ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕လာ၍ ပညတ္ေတာ္မ်ား၊ သိကၡာပုဒ္မ်ား အၾကားတြင္ အပ်င္းေျပဖတ္စရာ ၀တၳဳတိုမ်ားညႇပ္၍ညႇပ္၍ ထည့္ထားသည္ကို သိသာလွေခ်သည္။                                                                (စာမ်က္ႏွာ - ၆၄)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္