ျမန္မာနိဳင္ငံက ကြယ္လြန္သြားၾကျပီျဖစ္တဲ ့ သမို္င္းပညာရွင္
ေဒါက္တာသန္းထြန္းဟာ မကြယ္လြန္မွီမွာ သမိုင္းပညာရွင္ ပီသစြာ အမွန္ကို
ရင္ဆိုင္၀ံ႔ျပီး မွားေၾကာင္း၀န္ခံခဲ ့တယ္ ။ ဆရာေဒါက္တာသန္းထြန္းက
သမိုင္းဆိုတာ မအေအာင္ သင္ထားရတယ္ ဆိုတဲ ့ အေတြးအေခၚကို ခ်မွတ္ေပးခဲ
့သူျဖစ္တယ္ ။ တေန ့မွာ ရခိုင္သမိုင္းကို တိတိက်က် ေလ့လာခဲ ့ျခင္းမရွိဘဲ
ရခိုင္သမိုင္းထဲမွာ မရွိတဲ ့ သမိုင္းလိမ္ဘဂၤလီရဲ ့ လူမ်ိဳးမ်ား
ရွိေလဟန္ကို ေရးသားမိတယ္ ။ အဲဒီေဆာင္းပါးကို ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္
သုေတသီ ဆရာေမာင္ဗသိန္းက ျပန္လည္ေျဖရွင္းျပီး သမုိင္းရဲ ့
အေထာက္အထားေတြ-ခုႏွစ္သကၠရစ္ေတြ-
ဘုရားပုထိုးေတြ-ေငြဒဂၤါးေတြနဲ ့ တိတိက်က် တင္ျပျပီး
သုေတသနျပဳလုပ္ေျဖရွင္းလိုက္တယ္ ။ ဒီေတာ့ခါ ဆရာေဒါက္တာသန္းထြန္းဟာ
သူမွားသြားတယ္ ဆိုတဲ ့အေၾကာင္းနဲ ့ ရခိုင္သမိုင္းထဲက
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားဆိုတာ
လက္ခံအတည္ျပဳခဲ ့ပါတယ္ ။
ဆရာေဒါက္တာသန္းထြန္းဟာ သူေျပာေနတဲ ့ သမိုင္းကို သင္ၾကားတာဟာ မအေအာင္
သင္ၾကားတာျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ ့အေတြးအေခၚပညာရွင္ပီပီ သူဟာ အမွန္တရားကို
ေဖၚထုတ္ခဲ ့တယ္ ။ ဒီလိုပါဘဲ ။ ျမန္မာနိဳင္ငံက အသက္ထင္ရွားရွိေနဆဲ ျဖစ္တဲ
့ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား ၊ သုေတသီစာေရးဆရာမ်ား ၊ တကၠသိုလ္ပါေမာကၡမ်ား ၊
နိုင္ငံတကာမွ -Phd-ဘြဲ ့ရ တတ္သိပညာရွင္မ်ားပါတဲ ့ ျမန္မာစာအဖြဲ
့ဦးစီး႒ါန အဖြဲ ့ထဲမွာပါ၀င္တဲ ့ လူပုဂိုလ္ေတြဟာ ျမန္မာနိုင္ငံသမိုင္းနဲ
့ အဂၤလိပ္အဘိဓန္ကို ျပဳစုခဲ ့တဲ ့ က၀ိဆရာေတြျဖစ္တယ္ ။
အဂၤလိပ္-ျမန္မာအဘိဓန္ထုတ္ေ၀တဲ ့အခါ -AD-၁- ရာစုကေနျပီး -AD- ၂၀ ရာစုအထိ
ျမန္မာနိုင္ငံရဲ ့ အကၡရာစာေပကို အဆင့္ဆင့္ ႏွစ္ကလာအပိုင္းအျခားနဲ
့ေဖၚျပထားတယ္ ။ ျဗမၼာ့အကၡရာ-ျပဴ အကၡရာ-ရခိုင္အကၡရာ-မြန္အကၡရာ-ျ
ဆိုျပီး ဒီကေန ့ေရးသားေနတဲ ့ ျမန္မာစာကို သုေတသနေဖၚျပထားတယ္ ။
ဒီလိုတင္ျပထားတာဟာ ျမန္မာနိဳင္ငံမွာ ေရွးဦးစြာေနထိုင္ေနၾကတဲ ့
မူလတိုင္းရင္းသားမ်ားရဲ ့ယဥ္ေက်းမွဳစာေပထြန္းကားလာမွဳကိ
ထုတ္ျပန္ထားတာျဖစ္တယ္ ။ အကယ္၍ ေအဒီ-၈-ရာစုကေနျပီး ေရာက္နွင့္ေနပါတယ္ဆိုတဲ
့ ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြသာ ရွိေနခဲ ့မယ္ဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ စာေပေတြ ရွိေနခဲ
့မယ္ဆိုရင္ ဒီပုဂိုလ္ေတြဟာ ျမန္မာနိဳင္ငံမွာ အခုလို စာေပထြန္းကားလာပံုကို
မေဖၚျပစရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး ။ ဘာျဖစ္လို ့ဆိုင္ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးဟာ
ႏွစ္ေပါင္းေထာင္နဲ ့ခ်ီလုိ ့ ေနထိုင္ျဖစ္ျပီဆိုရင္ အဲဒီလူမ်ိဳးမွာ
စာေပအကၡရာ ဆိုတာ ရွိေနရမွာပါဘဲ ။ ဒီေတာ့ မေဖၚျပတာဟာ အဲဒီလူမ်ိဳးဆိုတာ
ေအဒီ-၈-ရာစုမွာ မရွိေနခဲ ့လို ့ေပါ့ ။
ျမန္မာနိုင္္ငံပညာေရးေျခခံဦးစီ
( ဦး) ေမာင္စြမ္းရည္က ျမန္မာစာေက်ာင္းသံုးျပ႒န္းစာအု
သုေတသနျပဳစု ထုတ္ျပန္စီစစ္ခဲ ့ရတယ္ ။ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္က ဒီလိုေျပာျပပါတယ္
။ ( မူလတန္းကေနျပီး တကၠသို္လ္၀င္တန္းထိ
ေက်ာင္းသားျမန္မာစာ-သမိုင္းဘာသာ
ဘာသာရပ္-ယဥ္ေက်းမွဳ-စတာေတြကို ျပ႒န္းသင္ေပးဖို ့ ျပ႒န္းေပးခဲ ့ရတယ္ ။
လူထုဦးလွဟာ တိုင္းရင္းသားပံုျပင္မ်ားကို ( ၄၃ ) အုပ္ထိ ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ
့တယ္ ။ ပဥၥတံထ်ာ ဆိုတဲ ့ ဘာသာျပန္စာအုပ္ကို ေရးသားခဲ ့တယ္ ။ ဇါတကၠ(
ဇတ္ေတာ္ ) ေရးျပန္ေတာ့လဲ ဘာသာေရးဘာသာျပန္ ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ ့တယ္ ။
လူထုဦးလွဟာ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္တဲ ့
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားရဲ ့ ပံုျပင္ေတြကို တိတိက်က် ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ ့တဲ
့ စာေရးဆရာၾကီးျဖစ္တယ္ ။ တကယ္လို ့ ဘဂၤလီေတြဟာ တိုင္းရင္းသားျဖစ္တယ္
ဆိုရင္ ခုေျပာေနတဲ ့ တိုင္းရင္းသားျဖစ္လိုတဲ ့ဘဂၤလီကုလားေတြအေၾကာင္းကို
တိုင္းရင္းသားပံုျပင္အျဖစ္ ေရးသားထုတ္ေ၀ခဲ့ မွာ အမွန္ဘဲျဖစ္တယ္ ။ သူက
ဒီလိုေရးခဲ ့လို ့လဲ ဘယ္သူကမွ အျပစ္ဆိုစရာ မရွိလွဘူး ။ ဘာေၾကာင့္ဆိုရင္
လူထုဦးလွဟာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားရဲ ့ ပံုျပင္ေတြကို တကယ္ေရးသားခဲ
့တဲ ့ နာမည္ေက်ာ္စာေရးတေယာက္ျဖစ္လို ့ပါဘဲ ။ သူဘာေၾကာင့္မေရးခဲ ့တာလဲ ။
စဥ္းစားၾကည့္ဖို ့ဘဲ လိုပါတယ္ ။
တိုင္းရင္းသားပံုျပင္ေတြမက ဂ်ပန္ပံုျပင္အျဖစ္ အန္ဒါးဆင္ပံုျပင္ဆိုျပီး
ကဗ်ာဆရာၾကီး အံ႔ေမာင္က ဘာသာျပန္ထုတ္ေ၀ခဲ ့တယ္ ။ အီစြပ္ပံုျပင္ကိုေတာ့
သခင္ဘေသာင္းက ဘသာျပန္ထုတ္ေ၀ခဲ ့တယ္ ။ ေျပာခ်င္တာက
သမိုင္းသုေတသီေတြ-စာေရးဆရာေတြဟာ ဘာျဖစ္လို ့ သူတို ့ ေျပာေျပာေနတဲ
့ကုလားပံုျပင္ကို မေရးခဲ ့သလဲ ။ တကၠသို္္လ္ပညာဦးစီး႒ာနက စာေရးဆရာ
မင္းသု၀ဏ္က ဥကၠ႒အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ ့ျပီး ျမန္မာနိုင္ငံရဲ ့
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ားအေၾကာ
မေလးရွား၀န္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း မဟာသီယာမိုဟာမတ္က ေအဒီ-၈-ရာစုကေနျပီး
ဒီကုလားေတြက ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ေရာက္ရွိလာခဲ ့တယ္ဆိုျပီး ေျပာလာရင္
တခုတည္းဘဲ ျပန္ေျပာတုန္ ့ျပန္စရာရွိတယ္ ။ မဟာသီယာမိုဟာမတ္က
သမိုင္းလိမ္သူေတြရဲ ့ အခ်က္အလက္ေတြကို ဖတ္ဖူးနားေထာင္ျပီး
ေျပာဆိုျခင္းသာျဖစ္တယ္ ။ ဒီေလာက္လူေတြဟာ ဒီအခ်ိန္မွာ သန္းနဲ ့ခ်ီလို ့
လူဦးေရ မမ်ားသင့္ဘူးဆိုတာကို တခ်က္တည္းနဲ ့စဥ္းစားရင္ သူဟာ အဲဒီလို
ေျပာ၀ံ႔မွာ မဟုတ္ဘူး ။ ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ဧည့္သည့္အျဖစ္ လာေသာသူမို ့
႒ါေနတိုင္းရင္းသား မဟုတ္ဘူးဆိုတာ သိသာေနျပီ ။ သူတို ့ဟာ နိဳင္ငံျခားကလာတဲ
့ ဧည့္သည္ျဖစ္တယ္ ဆိုတာ သူတို ့ေျပာသလို ေျပာရေတာ့မယ္ျဖစ္တယ္ ။
ျမန္မာနိဳင္ငံက တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြဟာ သူတို ့ကို အိမ္ရွင္အျဖစ္
ဧည့္၀တ္ေၾကျပြန္စြာ ဆက္ဆံခဲ ့တယ္ ။ ခုေတာ့သူတို ့ဟာ
ဧည့္သည္ေကာင္းတဦးလိုမဟုတ္ဘဲ အိမ္ရွင္ကို ေစာ္ကား -နယ္ေျမလုျပီး
ေတာင္းဆိုလာတာက်ေတာ့ ဘယ္လိုမွ လက္ခံလို ့မရဘူးလို ့အေမရိကျပည္ေထာင္စု
နယူးေယာက္ျမိဳ ့မွာ ေနတဲ ့ ကဗ်ာဆရာ-စာေရးဆရာၾကီး ( ဦး ) ေမာင္စြမ္းရည္က
ေျပာျပပါတယ္ ။ နယူးေယာက္မွာ စာေရးဆရာအဖြဲ ့ကေနျပီး
သခင္ကိုယ္ေတာ္မွိဳင္းရဲ ့ ကမၻာ့ျငိမ္းခ်မ္းေရး လွဳပ္ရွားေဆာင္ရြက္ခဲ
့တာနဲ ့ပါတ္သက္လို ့ ဘဘဦး၀င္းတင္က မွာၾကားတဲ ့အတြက္ ဆရာ ( ဦးေမာင္ )
ေမာင္စြမ္းရည္က က်ြန္ေတာ္တို ့ စာေရးဆရာအဖြဲ ့မွာ နာယကတဦးျဖစ္လို ့
အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္တဲ ့ က်ြန္ေတာ့္ကို အခန္းအနားတခု ျပဳလုပ္ဖို ့
ေျပာလာပါတယ္ ။ ဒီလို စကားလက္ဆံုက်တဲ ့့အခါ ကုလားေတြရဲ ့
တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ ေတာင္းဆိုေနတာနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ေျပာရင္းဆိုရင္း
ေသေသခ်ာခ်ာ ရွင္းျပတာျဖစ္တယ္ ။
ဒီေနရာမွာ က်ြန္ေတာ္တင္ျပခ်င္တာကေတာ့ သမိုင္းသုေတသီ စာေရးဆရာၾကီး
တဦးျဖစ္တဲ ့ ဦးေရႊဇံေရးတဲ ့ ေရွးေခတ္ရခိုင္သမိုင္းစဥ္ႏွင့္
ေခတ္အဆက္ဆက္ယဥ္ေက်းမွဳ စာအုပ္မွာ ( ရခိုင္တြင္ရ မည္နာမ ) ဆိုတဲ ့
အေၾကာင္းကို အခုလို ေဖၚျပထားတာေတြ ့ရပါတယ္ ။ ( သို ့ျဖစ္၍ “ ရခိုင္”
ဟူေသာအမည္သည္ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို ့၏ ကိုယ္ပိုင္စကားလံုးျဖစ္သည္။ မာဂဓဘာသာ “
ရကၡသွ် ၊ အာရကၡ “ တို ့မွ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဆင့္ကဲ “ ရကၡ ၊ ရကၡိဳက္ ၊ ရကၡိဳ ၊
ရကၡိဳင္ ၊ ရခိုင္” ဟူ၍ ေျပာင္းလဲလာေသာ စကားျဖစ္သည္ ။ ရခိုင္တို ့သည္
ပင္ကိုယ္အားျဖင့္ ဗုဒၵဘာသာကို ကိုင္းရွိဳင္းသူမ်ားျဖစ္ရာ
ဗုဒၵစာေပလႊမ္းမိုးေသာ “ ရကၡိဳင္ “ အမည္ကို “ ရခိုင္” ထက္ပိုင္၍
ႏွစ္သက္ၾကသည္ ။ ရခိုင္ျပည္ကို ပါ႒ိလို “ ရကၡပူရ “ ဟု ေခၚၾကသည္ ။
သကၠတစာေပလႊမ္းမိုးေသာေခတ္တြင္ ရခိုင္ျပည္ကို “ အာရကၡေဒသွ် “ ဟုေခၚေၾကာင္း
အာနႏၵစျႏၵားေက်ာက္စာရဲ ့ ေျမာက္ဖက္မ်က္နာအလယ္ စာေၾကာင္းအရ သိရွိရသည္ ) ဟု
စာမ်က္နာ-၁၅- မွာ သုေတသနျပဳလုပ္ ေရးသားတင္ျပထားပါတယ္ ။ အိႏၵိယသားတို ့ဟာ
ရခိုင္ျပည္ကို အာရကန္ဟု ေခၚၾကတယ္ ။ အဲဒီစကားဟာ သကၠတ “ အာရကၡ” မွ
ဆင္းသက္ဟန္ရွိပါတယ္ ။ အိႏၵိယသားတို ့အသံုးျပဳတဲ ့” အာရကန္” မွတဆင့္
အေနာက္နိဳင္ငံသားတို ့က သိရွိျပီး ရခိုင္ျပည္ကို “ အာရကန္ “ လို ့
ေခၚေ၀ၚၾကပါတယ္ ။ အိႏိၵယနိဳင္ငံက ၾကြလာတဲ ့
ဗုဒၵျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကတည္
အိႏၵိယလူမ်ိဳးေတြက ေခၚေ၀ၚၾကတယ္ဆိုတာကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါတယ္ ။
အဲဒီစာအုပ္မွာဘဲ ရခိုင္လူမ်ိဳးစုႏြယ္ အေၾကာင္းေတြကိုလဲ
တင္ျပထားပါေသးတယ္ ။ ရခိုင္လူမ်ိဳးအျပင္( ၁) သက္လူမ်ိဳး၊ (၂ )
ဒိုင္းနက္လူမ်ိဳး ။ ျမိဳ နဲ ့ မရာမာၾကီးမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္ ။
ျမိဳလူမ်ိဳးေတြမွာ မ်ိဳးႏြယ္ကြဲေပါင္း (၃၀ ) ေလာက္ရွိျပီး
ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြက ျမိဳလို ့ေခၚျပီး သူတို ့အခ်င္းခ်င္းက်ေတာ့ “ ခမီ “
လူမ်ိဳးလို ့ ေျပာဆိုၾကပါတယ္ ။ မရာမာၾကီးလူမ်ိဳးေတြဟာ ဘဂၤလီစကားေျပာျပီး
ဗုဒၵဘာသာကို ကိုးကြယ္ၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္ ။ ဟိုအယင္က မရမာၾကီး
လူမ်ိဳးကို ဗရူး၀ါလူမ်ိဳးလို ့ ေခၚေ၀ၚၾကပါတယ္ ။
သက္လူမ်ိဳးေတြ ၊ ဒိုင္းနက္လူမ်ိဳးေတြ နဲ ့ မရမာၾကီးလူမ်ိဳးကို
ေကာက္ခ်က္ခ်ရမယ္ဆိုရင္ ေရွးရခိုင္ဘုရင္မင္းလက္ထက္ကတည္း
ဒီရခိုင္လူမ်ိဳးႏြယ္ေတြဟာ ဒီကေန ့ -၂၁-ရာစုမွာ လူဦးေရ သန္းနဲ ့ခ်ီျပီး
ရွိေနရမယ္ဆိုတာ သိသာနိဳင္ပါတယ္ ။ ဒါေပမဲ ့ ဒီလူမ်ိဳးေတြဟာ သန္းနဲ ့ခ်ီလို
့ လူဦးေရ ေပါက္ဖြါးျခင္း မရွိဘူးဆိုတာ သန္ေကာင္စာရင္းအရ သိသာရပါျပီ ။
ဘဂၤလီစကားေျပာတဲ ့ မရမာၾကီးလူမ်ိဳးမွာလဲ လူဦးေရ သန္းနဲ ့ခ်ီလို ့
မရွိသလို ကမန္လူမ်ိဳးႏြယ္စုမွာလဲ သန္းနဲ ့ခ်ီလို ့ မရွိေသးပါဘူး ။
ဒီလိုဆိုရင္ ေအဒီ-၈-ရာစုေလာက္က သေဘာၤပ်က္လို ့ ရခိုင္နိဳင္ငံကို
ေရာက္ရွိလာခဲ ့တဲ ့ ဘဂၤလီကုလား လူမ်ိဳးေတြက်ေတာ့ သန္းနဲ ့ခ်ီလို ့
လူဦးေရေပါက္ဖြါးေနၾကရတာ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ ။ နဂို္ရ္ မူလ
႒ါေနတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြေတာ
ေသာင္းဂဏန္းေလာက္သာ ရွိေနခ်ိန္မွာ သူတို ့လူမ်ိဳးေတြဟာ ( ၃ ) သန္း
ရွိေနပါတယ္လို ့ ေျပာဆိုေရးသားေနၾကပါတယ္ ။ လြန္ခဲ ့တဲ ့ မႏွစ္က
နယူးေယာက္ျမိဳ ့ရွိ ကုလသမၼဂရံုးေရွ့မွာ သူတို ့ေတြ ဆႏၵျပေတာ့ သူတို
့လူမ်ိဳးေတြဟာ ( ၃) သန္း ရွိေနတယ္လို ့ သူတို ့ရဲ ့ ေၾကညာစာရြက္ေတြမွာ
ေရးသားျပီး ျဖန္ ့ေ၀ထားတာကို က်ြန္ေတာ္ လက္ခံရရွိထားပါတယ္ ။ အျခားတဖက္မွာ
သူတို ့လူမ်ိဳးေတြဟာ လက္ထပ္ထမ္းျမားခြင့္ကို ေတာင္ ပိတ္ပင္ခံထားရပါတယ္လို
့ မ်က္ရည္ခံထိုးျပီး ကမၻာကို လိမ္ညာ၀ါဒျဖန္ ့ေနတာ ေတြ ့ရပါေသးတယ္ ။
လက္ထပ္ထိမ္းျမားခြင့္သာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ မရရွိဘူးဆိုရင္ ဒီေလာက္ လူဦးေရ
မ်ိဳးပြါးနံဳး ရွိေလမည္လားဆိုတာကို လူျပိန္းေတာင္ သိသာနိုဳင္ပါတယ္ ။
သန္းနဲ ့ခ်ီလို ့ လူဦးေရ ရွိေနရတာဟာ တဖက္နိဳင္ငံ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က
ခိုး၀င္လာတဲ ့ လူဦးေရကို ထည့္တြက္ျပီး ေနာင္တခ်ိန္မွာ
ျမန္မာနိဳင္ငံအစိုးရက သူတို ့ကို နိဳင္ငံသားျဖစ္ စဥ္းစားမယ္ဆိုရင္
ပိုပိုမိုမို စာရင္းထည့္ထားတာျဖစ္တယ္ ။ အယင္တံုးက ခိုး၀င္လာသူမ်ားဟာ
ခုအခ်ိန္မွာ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျမန္မာနိဳင္ငံအတြင္းမွာ
ျပည္နယ္အႏွံ႔ေရာက္ရွိေနပါျပီ ။
အခုဆိုရင္ ဓည၀တီျမိဳ ့ေဟာင္း တူးေဖၚျခင္း ၊ ေ၀သာလီျမိဳ ့ေဟာင္း
တူးေဖၚျခင္း ဆိုတာေတြ ျမန္မာနိဳင္ငံအစိုးရက ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပဳလုပ္ေနတာေတြ
့ရပါတယ္ ။ ေအဒီ-၆-ရာစု-ရ-ရာစု ေလာက္က ရခိုင္နိဳင္ငံကို ဗုဒၵျမတ္စြာ
ဘုရားသခင္ၾကြေရာက္လာခဲ ့ျပီး မဟာျမတ္မုနိသြန္းလုပ္ ကိုးကြယ္ခြင့္ ရရွိခဲ
့ပါတယ္ ။ ဗိမၼိသာရ မင္း - အဇါတသတ္မင္းနဲ ့ေခတ္ျပိဳင္ျဖစ္တဲ ့
ဗုဒၵျမတ္စြာဘုရားသခင္ရဲ ့ ရုပ္ရွင္ေတာ္ကို ကိုယ္စားျပဳသြန္းလုပ္ခဲ
့ထားတာတာနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ဘာမွအျငင္းပြါးစရာ မရွိပါဘူး ။ ဒီေတာ့ခါ
ေအဒီ-၈-ရာစုေလာက္မွာ သေဘၤာပ်က္လို ့ ေရာက္ရွိလာပါတယ္ ဆိုတဲ ့
ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြဟာ သူတို ့မွာလဲ ကိုးကြယ္စရာ အေဆာက္အဦ ၊ လူ
့အသံုးအေဆာင္ပစၥည္း ၊ ေနအိမ္အေဆာက္အဦ ၊ ယဥ္ေက်းမွဳ ဘာသာစကား ၊ အ၀တ္အစား
၊ စတာေတြကို တူးေဖၚၾကည့္ရင္ ေတြ ့ရမွာျဖစ္သလို ရွိလဲ ရွိေနရမွာျဖစ္ပါတယ္
။ အဲဒီအခ်ိန္က သူတို ့စီးလာတဲ ့ သေဘၤာဟာ လူဦးေရ တေသာင္းေလာက္ကို
တင္ေဆာင္လာခဲ ့တဲ ့ သေဘၤာမျဖစ္နိဳင္သလို အဲဒီေခတ္မွာလဲ အဲဒီေလာက္
လူဦးေရမ်ားတဲ ့ ခရီးသည္ကို တင္ေဆာင္တဲ ့ သေဘၤာလဲ မေပၚေပါက္ေသးဘူး ။
ျပီးေတာ့ ခုအခ်ိန္မွာ ႒ါေနတိုင္းရင္းသားေလာက္ လူဦးေရ ရွိလာတာကလဲ
ယံုၾကည္လက္ခံစရာ မရွိနိဳင္ဘူး ။ ႒ါေနတိုင္းရင္းသားေတြဟာ
လူဦးေရမ်ားျပားေနပါလ်က္ကယ္ႏွင္
ေပါက္ဖြါးမွဳနံဳး မရွိရတာလဲ ဆိုတာကလဲ စဥ္းစားစရာျဖစ္ပါတယ္ ။ ခုေတာ့
ေအဒီ-ရ-ရာစုေလာက္က ဗုဒၵျမတ္စြာဘုရားရဲ ့ ကိုယ္ပြါးေတာ္ မဟာျမတ္မုနိသာ
ေျမာက္ဦးမွာ ရွိေနျပီး တျခားဘာသာျခား အေဆာက္အဦေတြဟာ ေအဒီ-ရ-ရာစု
ေလာက္ကေနျပီး ေအဒီ-၂၀-ရာစုထိ မေတြ ့ရတာ ဘာေၾကာင့္ပါလိမ့္ ။ ဦးေရႊဇံေရးတဲ
့ ( The Golden Mrauk –U )- An ancient Capital of Rakhaine ) စာအုပ္မွာ
ယဥ္ေက်းမွဳအေဆာက္အဦေတြ-ဘုရား
ထုတ္ေဖၚေရးသားထားတာေတြ ေတြ ့ရတယ္ ။ ဒါ့ေၾကာင့္မို ့လို ့
ခိုး၀င္ဘဂၤလီလူမ်ိဳးေတြကို အဲဒီအခ်ိန္က တကယ္မရွိခဲ ့လို ့ဘဲသာ
နိဳင္ငံေတာ္အစိုးရေခတ္အဆက္ဆက္က ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမွဳ အေဆာက္အဦမ်ားနဲ ့
လူ ့အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ားကို ရွာေဖြ သုေတသနျပဳၾကရာမွာ တကယ္မရွိလို ့
တကယ္တူးေဖၚရွာေဖြျခင္း မျပဳၾကတာျဖစ္ပါတယ္ ။
က်ြန္ေတာ္ကေတာ့ ဒီလိုတူးေဖၚျပီး သူတို ့ေျပာတဲ ့အတိုင္း
တကယ္ရွိမရွိ ရွာေဖြေစခ်င္ပါတယ္ ။ ရခိုင္သမိုင္းေတြနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့
ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီေတြဟာ ျပည္တြင္းမွာ လူေပါင္း မနည္းရွိၾကပါတယ္ ။
သမိုင္းသုေတသီေတြ ေရးသားထုတ္ေ၀ၾကတဲ ့ စာေပထဲမွာ ဘဂၤလီကုလားေတြရဲ ့
အေၾကာင္းနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြမွာ တလံုးတေလတပါဒမွ် ေရးသားတာ
မေတြ ့ဖူးဖူးပါဘူး ။ သို ့အတူဘဲ ျမန္မာသမိုင္းသုေတသီေတြက ေရးသားေနၾကတဲ ့
ျမန္မာနိဳင္ငံသမိုင္းမွာလဲ သူတို ့နဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ ေ၀ါဟာရ တလံုးေတာင္
မွတ္တမ္းတင္ ေရးထားတာ မရွိဘူးဆိုတာ သိသာပါတယ္ ။ ကမၻာမွာ
သမိုင္းဆိုင္ရာအခ်က္အလက္မ်ားကို နာမည္ကအစ- ေန ့ရက္အဆံုး မွတ္တမ္းတင္ရာမွာ
အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြဟာ တိက်ေစ့စပ္လွပါတယ္ ။ ေနမ၀င္အင္ပါယာျဖစ္ခဲ ့တဲ ့
ျဗိတိန္အစိုးရဟာ ရခိုင္နဲ ့ တနင္းသာရီကို သိမ္းပိုက္ခ်ိန္မွာေရာ
ျမန္မာနိဳင္ငံ တနိုဳင္ငံလံုးမွာေရာ- ေနာက္ ျမန္မာနိဳင္ငံကို
လြပ္လြပ္ေရးေပးတဲ ့အခ်ိန္မွာေရာ ဒီလူမ်ိဳးနဲ ့ ပါတ္သက္လို ့ဘာတလံုးမွ
ေ၀ါဟာရအျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ထားတာ မရွိပါဘူး ။ သူတို ့သိတာက အလုပ္လုပ္ဖို
့လာတဲ ့ လူအျဖစ္ ဘဂၤလားက လာတဲ ့ သူ- ျပီးေတာ့ ခိုး၀င္လာတဲ ့
ဘဂၤလီလူမ်ိဳးမ်ားအျဖစ္သာ မွတ္တမ္းတင္ထားတာ ေတြ ့ရပါတယ္ ။
ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီ ေမာင္သာလွ ေရးတဲ ့ ( Rohingya Hoax ) ဆိုတဲ ့ စာအုပ္
၊ ရခိုင္ေဒသတြင္းသို ့ မြတ္ဆလင္မ်ား ၀င္ေရာက္လာျခင္းႏွင့္
နိဳင္ငံေရးလွဳပ္ရွားမွဳအဆင့္ဆင္
ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိဳင္ငံအစိုးရ
ယဥ္ေက်းမွဳ၀န္ၾကီး႒ါန-သမိုင္းသု
သမိုင္းျဖစ္ရပ္မွန္ေတြကို တင္ျပသုေတသနျပဳလုပ္ထားတာျဖစ္တယ္ ။
ျဗိတိန္နိဳင္ငံ အဂၤလိပ္အစိုးရရဲ ့ သန္ေကာင္စာရင္းမွာ ျမန္မာနိဳင္ငံက
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးကို ျပဳစုေကာက္ယူတဲ ့အခါ ျမန္မာနိဳင္ငံအတြင္းမွာ
ရွိတဲ ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစစ္စစ္ေတြ
စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းေတြကို သိသာနိဳင္ဖို ့ ေကာက္ယူခဲ ့တာျဖစ္တယ္ ။
အဲဒီသန္ေကာင္စာရင္းမွာ အခုေျပာေျပာေနတဲ ့ သူတို ့လူမ်ိဳးဆိုတာ ေဖၚျပထားတာ
မေတြ ့ရပါဘူး ။
ျပတိုက္ေတြမွာ ရခိုင္သမိုင္းနဲ ့ပါတ္သက္လို ့ စာအုပ္ေတြ
အေျမာက္အျမားရွိၾကပါတယ္ ။ နိဳင္ငံျခားသား သမိုင္းသုေတသီေတြကလဲဘဲ
ရခိုင္သမိုင္းနဲ ့ ပတ္သက္လို ့ ေရးသားထားတာေတြ ေျမာက္ျမားစြာပါဘဲ ။
အဲဒီကမၻာ့ျပတိုက္ေတြ ျမန္မာနိဳင္ငံက ျပတိုက္ေတြမွာ သူတို ့လူမ်ိဳးနဲ ့
ပါတ္သက္လို ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးျဖစ္ေၾကာင္
လူမ်ိဳးေရးမုန္းတီးမွဳေၾကာင့္ ျဖစ္သလို မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ကုိးကြယ္လို ့-
ဘာသာျခားလို ့လဲ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ မည္သူမဆို နားလည္ၾကပါတယ္ ။
မြတ္ဆလင္ဘာသာကို ကိုးကြယ္တဲ ့ ကမန္လူမ်ိဳးေတြဟာ ရခိုင္ဘုရင္လက္ထက္မွာ
ေလးသည္ေတာ္အမူွထမ္းေတြျဖစ္တယ္ ။ သူတို ့ကို ရခိုင္လူမ်ိဳးစုႏြယ္အျဖစ္
အသိအမွတ္ျပဳထားတယ္ ။ ကမန္လူမ်ိဳးေတြဟာ သူတို ့ေျပာတဲ ့ ေအဒီ-၈-ရာစုထက္
ေနာက္က်မွ ေရာက္ရွိလာသူျဖစ္ေပမဲ ့ ရခိုင္လူမ်ိဳးစုအျဖစ္
သတ္မွတ္ခံရတာကို စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ဘာသာျခားကိုးကြယ္တာနဲ ့ ပတ္သက္လို ့
ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြက ဘာကိုမွ ေစာဒကတက္စရာ မရွိခဲ ့ဘူးဆိုတာ သိသာနိဳင္ပါတယ္
။ ဒီေတာ့ အခု ေျပာေျပာေနတဲ ့ ခိုး၀င္ဘဂၤလီလူမ်ိဳးနဲ ့ပါတ္သက္လို ့
ဘာျဖစ္လို ့ တလံုးတေလေတာင္မွ မေဖၚျပၾကသလဲ ဆိုရင္ တကယ္ဘဲ
တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး မဟုတ္လုိ ့သာ ခိုး၀င္ ဘဂၤလီကုလားမ်ားျဖစ္လို
့မေဖၚျပၾကတာဘဲျဖစ္တယ္ ။
တိတိက်က် ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ရခိုင္သမိုင္းနဲ ့ ရခိုင္ရာဇ၀င္မွာ
ရခိုင္လူမ်ိဳးဆိုတာရွိတယ္ ။ ရာဇ၀င္မွာ ဒ႑ာရီမဟုတ္တဲ ့ ငါတို ့ဘဲ ရွိတယ္
လို ့သာ က်ြန္ေတာ္တို ့ ေျပာရဲတယ္ ။ ေျပာနိဳင္တယ္ ။ ကမၻာတည္သေရြ ့
ေျပာရလိမ့္မယ္ ။
ခိုင္ေအာင္ေက်ာ္ ( နယူးေယာက္ )
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္