ျမန္မာႏိုင္ငံေရွးေဟာင္းဒဂၤါးမ်ားကို စူးစမ္းေလ့လာမႈျပဳယင္း ထားဝယ္ ခဲဒဂၤါးမ်ားႏွင့္ ခဲမျဖဴဒဂၤါးမ်ား ကို ေတြ႔ရွိ ရ သည္။ ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားမွာ အခ်င္းပ်မ္းမွ် (၃)လက္မ ရွိၿပီး အထူ(ဝ ဒသမ ၄) လက္မခန္႔ ရွိၾကသည္။ မ်က္ႏွာ ဘက္၌ ဟသၤာလိုလို၊ ပံုသဏၭာန္ေဖာ္ထားသည္။ ဟသၤာပံုကို ေဖာင္းျြကစက္ဝိုင္း အတြင္း၌ ေဖာ္ ထား၏။ ဟသၤာပံုဟုေျပာရေစကာမူ ပီျပင္မႈ မရွိလွ။ အၿမီးဖ်ား၊ ေျခေထာက္စသည္ အလံုးအဖန္ ေသးသြယ္ သည့္ေနရာ မ်ား၌ ပီပီသသ မရွိေတာ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။
ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ား၏ေက်ာဘက္ မ်က္ႏွာ၌ ေဖာင္းျြက စက္ဝိုင္း တစ္ခုပါရွိၿပီး စက္ဝိုင္းအ တြင္း၌ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ဒဂၤါးမ်ားတြင္ အကၡရာ စကားလံုး ပါရွိသည္၊ စာမ်ားမွာ ပီျပင္မႈမရွိ၍ ဖတ္၍ မရႏိုင္။ တခ်ိဳ႕ေသာ ဒဂၤါးမ်ားတြင္မူ စက္ဝိုင္းအတြင္း၌ မည္သည့္ အမွတ္အသားမ်ိဳးမွ မပါ၊ ဗလာျဖစ္သည္။
ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ား၏ေက်ာဘက္ မ်က္ႏွာ၌ ေဖာင္းျြက စက္ဝိုင္း တစ္ခုပါရွိၿပီး စက္ဝိုင္းအ တြင္း၌ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ ဒဂၤါးမ်ားတြင္ အကၡရာ စကားလံုး ပါရွိသည္၊ စာမ်ားမွာ ပီျပင္မႈမရွိ၍ ဖတ္၍ မရႏိုင္။ တခ်ိဳ႕ေသာ ဒဂၤါးမ်ားတြင္မူ စက္ဝိုင္းအတြင္း၌ မည္သည့္ အမွတ္အသားမ်ိဳးမွ မပါ၊ ဗလာျဖစ္သည္။
ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီး တျပားကို ေတာင္ တြင္းႀကီးျပတိုက္ ၌ ျပသထားသည္ကို ေတြ႔ရသ ျဖင့္ အံ့ဩျခင္း ျဖစ္ ရပါ သည္။ ဤဒဂၤါးမွာ ေတာင္ႀကီးေဒသ၊ သို႔မဟုတ္ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွပင္ ေတြ႔ရွိခဲ့သည့္ဒဂၤါး တခုေပေလာဟု သိလိုလွ၍ ေတာင္ႀကီးျပတိုက္မွဴး ဦးလွေဖအား အေလာတ ႀကီး ေမးျမန္းရသည္။
အကယ္၍ ေတာင္တြင္းႀကီး၊ ဗိႆႏိုး စသည့္ၿမိဳ႕ေဟာင္းတို႔မွ တူးေဖာ္ေတြ႔ရသည့္ဒဂၤါးဆိုအံ့၊ မ်ားစြာ စိတ္ဝင္စား စရာျဖစ္ေနေပ လိမ့္မည္။ သို႔ရာတြင္ ဦးလွေဖက ဤဒဂၤါး မွာ ဤေဒသမွေတြ႔ရေသာ ဒဂၤါးမဟုတ္၊ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းခ်င္း လဲလွယ္မႈျဖင့္ ထားဝယ္ဦးေက်ာ္မင္း ထံမွ ေတာင္တြင္းႀကီးျပတိုက္ အတြက္ လက္ခံရရွိသည့္ဒဂၤါးတျပားျဖစ္သည္ ဟုေျပာျပသည္။
ယခု ေတာင္တြင္းႀကီးျပတိုက္လည္း မီးေလာင္ျပာက်သြားေလၿပီ။ ဤဒဂၤါးႀကီးလည္း အရည္ေပ်ာ္ပ်က္စီး သြားခဲ့ေလၿပီ။ ေရွးေဟာင္း အေရွ႕အာရွဒဂၤါးမ်ားကို စုေဆာင္း၍ ေလ့လာသုေတသနျပဳသူမ်ားအ နက္ ထင္ ရွားသည့္ၿဗိတိသွ်အမ်ိဳးသားႏွစ္ဦးမွာ ဆာအာသာဖယ္ႏွင့္ ဆာရစ္ခ်က္တင္ပယ္တို႔ ျဖစ္ ၾကသည္။ ရစ္ခ်က္တင္ပယ္က ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို တနသၤာရီတံဆိပ္ေတာ္ဟုေဖာ္ျပခဲ့ဖူး သည္။ ဖယ္ရာကလည္း ၄င္း၏ ၁၈၈၂ ခုႏွစ္ထုတ္ ရခိုင္၊ ပဲခူးႏွင့္ျမန္မာဒဂၤါးမ်ား ေလ့လာခ်က္ စာတမ္း၌ ဤ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို တနသၤာရီတံဆိပ္ေတာ္ ဟုပင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေပသည္။
ယခု ေတာင္တြင္းႀကီးျပတိုက္လည္း မီးေလာင္ျပာက်သြားေလၿပီ။ ဤဒဂၤါးႀကီးလည္း အရည္ေပ်ာ္ပ်က္စီး သြားခဲ့ေလၿပီ။ ေရွးေဟာင္း အေရွ႕အာရွဒဂၤါးမ်ားကို စုေဆာင္း၍ ေလ့လာသုေတသနျပဳသူမ်ားအ နက္ ထင္ ရွားသည့္ၿဗိတိသွ်အမ်ိဳးသားႏွစ္ဦးမွာ ဆာအာသာဖယ္ႏွင့္ ဆာရစ္ခ်က္တင္ပယ္တို႔ ျဖစ္ ၾကသည္။ ရစ္ခ်က္တင္ပယ္က ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို တနသၤာရီတံဆိပ္ေတာ္ဟုေဖာ္ျပခဲ့ဖူး သည္။ ဖယ္ရာကလည္း ၄င္း၏ ၁၈၈၂ ခုႏွစ္ထုတ္ ရခိုင္၊ ပဲခူးႏွင့္ျမန္မာဒဂၤါးမ်ား ေလ့လာခ်က္ စာတမ္း၌ ဤ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို တနသၤာရီတံဆိပ္ေတာ္ ဟုပင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေပသည္။
တဖန္ ရစ္ခ်က္တင္ပယ္က သူ ထပ္မံေရးသားထားသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဒဂၤါးအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဟူေသာ
ေဆာင္းပါးစာေစာင္၌ တနသၤာရီတံဆိပ္ေတာ္ဟု သူေခၚညႊန္းသည့္အရာ မ်ားမွာ တံဆိပ္မဟုတ္ ဒဂၤါးမ်ား ပင္ ျဖစ္တန္သည္ ဟုေဖာ္ျပျပန္သည္။ ဤဒဂၤါးမ်ားကို အေစာဆံုး သတိျပဳမွတ္သားသူမ်ား၏ မွတ္တမ္းမ်ားကို ေမႊေႏွာက္စူးစမ္းရွာေဖြလ်က္ ၁၆၇၈-ခု- ႏွစ္တြင္ ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားေသာ တာဗင္နီးယားခရီးစဥ္ စာတမ္းကို ကိုးကားၿပီး ထိုဒဂၤါး မ်ားသည္ ေငြေၾကးအျဖစ္ အသံုးျပဳသည့္ ဒဂၤါးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ မာလာယု(ယခုမေလးရွားႏိုင္ငံ)ေကဒါႏွင့္ ဗီရတ္ေဒသမွ ဘုရင္မ်ားသံုးစြဲသည့္ ဒဂၤါးမ်ားျဖစ္သည္ဟူေသာ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ ဤဒဂၤါးမ်ားမွာ မေလးဒဂၤါးမ်ားပင္ ျဖစ္ဖြယ္ရွိသည္ ဟု ရစ္ခ်က္တင္ပယ္က ဆိုျပန္ သည္။ ေက်ာဘက္၌ ပါရွိေသာအကၡရာမ်ားမွာလည္း ဘာသာျပန္၍ မရႏိုင္ေသာ္လည္း ပါးရွင္း အကၡရာမ်ားႏွင့္ တူလွေၾကာင္း ၄င္းက ေဖာ္ျပသည္။
ဖယ္ရာႏွင့္တင္ပယ္တို႔ ေရးသားၾကစဥ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀ဝ ေက်ာ္ခန္႔က ထိုဒဂၤါးမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဦးေရအေျမာက္အျမား ေျမႀကီးထဲမွ တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ျခင္း မရွိေသးေပ။
ၿဗိတိသွ်တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ထြက္ခြာသြားၾကၿပီးေနာက္ ဂ်ပန္ေခတ္၌လည္းေကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး၌လည္းေကာင္း၊ ထားဝယ္နယ္အႏွံ႔ ဤခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို အသိုက္အအံုႏွင့္ ေျမာက္ျမား စြာ ေတြ႔ရွိ ခဲ့ၾက၏။ အကယ္၍ ဖယ္ရာႏွင့္တင္ပယ္တို႔ ယခုကဲ့သို႔ ေတြ႔ရွိၾကသည္ဆိုအံ့၊ ၄င္းတို႔၏ မွတ္တမ္းမ်ား တြင္လည္း တမ်ိဳးတဖံု ေကာက္ခ်က္ခ်ဖြယ္ ရွိေပလိမ့္မည္။
ဖယ္ရာႏွင့္တင္ပယ္တို႔ ေရးသားၾကစဥ္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀ဝ ေက်ာ္ခန္႔က ထိုဒဂၤါးမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဦးေရအေျမာက္အျမား ေျမႀကီးထဲမွ တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ျခင္း မရွိေသးေပ။
ၿဗိတိသွ်တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ထြက္ခြာသြားၾကၿပီးေနာက္ ဂ်ပန္ေခတ္၌လည္းေကာင္း၊ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီး၌လည္းေကာင္း၊ ထားဝယ္နယ္အႏွံ႔ ဤခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို အသိုက္အအံုႏွင့္ ေျမာက္ျမား စြာ ေတြ႔ရွိ ခဲ့ၾက၏။ အကယ္၍ ဖယ္ရာႏွင့္တင္ပယ္တို႔ ယခုကဲ့သို႔ ေတြ႔ရွိၾကသည္ဆိုအံ့၊ ၄င္းတို႔၏ မွတ္တမ္းမ်ား တြင္လည္း တမ်ိဳးတဖံု ေကာက္ခ်က္ခ်ဖြယ္ ရွိေပလိမ့္မည္။
ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးတျပား၏ အေလးခ်ိန္မွာ ပ်မ္းမွ်(၂၃. ၅)က်ပ္သား၊ သို႔မဟုတ္ (၁၄)ေအာင္စခန္႔ရွိ၏။ တ ခ်ိဳ႕ ခဲဒဂၤါးမ်ား၏ေက်ာဘက္၌ပါရွိသည့္ အကၡရာမ်ားမွာ ဖတ္ရႈဘာသာျပန္၍ မရႏိုင္။ (ခိခိ ဘယ္ရမလဲ သာမာန္ စာမွ မဟုတ္တဲ့ ဟာကို)
ထားဝယ္ၿမိဳ႕ဝန္းက်င္ (ေညာင္ခရားၿမိဳ႕ေဟာင္း)၊ ဆင္ဆိပ္ၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ ထားဝယ္သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း မ်ား၌ ဤခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို ေတြ႔ရွိရရွိဖူးသူမ်ားႏွင့္စာေရးသူကိုယ္တိုင္ တိုက္ရိုက္ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးခဲ့ဖူးသည္။ ゞင္းတို႔၏ အဆိုအရ ဤခဲဒဂၤါးမ်ားကို တျပားတေလေလာက္ေတြ႔ရ ျခင္းထက္ အစုလိုက္အျပံဳ လိုက္ ေတြ ႔ၾကျခင္းက မ်ားသည္။ အေၾကာင္းကိစၥတခုခုအတြက္ ေျမ တူးေဖာ္ယင္း အေျမာက္အျမား ေတြ႔ခဲ့ရပံု ကို ေျပာျပ သည္။ တခ်ိဳ႕ေနရာမ်ား၌ လွည္းႏွင့္တိုက္ယူ ရေလာက္ေအာင္ပင္ အမ်ားအျပား ေတြ႔ရသည္ဟု ဆိုသည္။
ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေျမာက္ဘက္စြန္းရွိ ေမာင္မယ္ေရွာင္ရြာတြင္ ဘုရားမဲကေလး ဟုေခၚသည့္ ေရွးေဟာင္းဘုရား အနီး၌ အေျမာက္အျမား ေတြ႔ခဲ့ဖူးသည္။ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ ဆင္ဆိပ္ရပ္၊ ၿမိဳ႕ ေဟာင္းခြင္အတြင္း ေရာ္ဘာေတာ စိုက္ပ်ိဳးရန္ ေျမရွင္းလင္းတူးဆြရာ၌ အလ်ားေလးေတာင္၊ အနံ ႏွစ္ေတာင္မွ်ရွိသည့္က်င္းထဲ၌(၈)ျပားမွ (၁၀)ျပား အထိထပ္ၿပီး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ပံု၍ထား သည့္ခဲဒဂၤါးမ်ားကို က်င္းအျပည့္ေတြ႔ဖူးသည္ဟုသိရ၏။
ထားဝယ္ျမစ္၏အေနာက္ဘက္ကမ္း၊ ထားဝယ္သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း ဝန္းက်င္တြင္ လည္း ဤခဲဒဂၤါးမ်ိဳး အမ်ား အျပား ေတြ႔ရဖူးေၾကာင္း ဆိုၾကသည္။
အကယ္၍ ခဲျပားမ်ားကို ခ်ိန္တြယ္ရာတြင္ အေလးအျဖစ္ႏွင့္သံုးၾကသည္ဆိုအံ့၊ ထိုမွ် မ်ားျပားစြာ အေလးမ်ား ကို ျပဳလုပ္သံုးေဆာင္ရန္ လိုအပ္မည္ေလာဟု သံသယျဖစ္မိသည္။ အ ေလးခ်ိန္အရြယ္အစားစားလည္း မရွိ၊ တမ်ိဳးတစားတည္းသာ။ စာေရးသူ၏ယူဆခ်က္မွာ ဤခဲဒဂၤါးမ်ားမွာ ခ်ိန္တြယ္ရန္ အတြက္ အေလးအျဖစ္ႏွင့္ အသံုးျပဳဖို႔ထက္ ေငြေၾကးသဖြယ္ လဲလွယ္ အသံုးျပဳသည့္ဒဂၤါးမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ဟန္ရွိသည္။
တနသၤာရီကမ္းေျမာင္ေဒသသည္ ခဲ၊ ခဲမျဖဴႏွင့္အၿဖိဳက္နက္အလြန္ထြက္ေသာေဒသ ျဖစ္ေလရာ တျခားေသာသတၲဳထက္ မိမိေဒသ၌ထြက္သည့္သတၲဳကို အဓိကထား၍ သံုးစြဲၾကမည္မွာ မလြဲေပ။
ခဲသတၲဳမွာ ေရႊေငြစသည့္သတၲဳမ်ားေလာက္ အဖိုးမတန္။ သို႔ျဖစ္၍ ေရႊေငြကဲ့သို႔ ဒဂၤါး ျပားအရြယ္ ခပ္ေသးေသးျပဳလုပ္ပါက တန္ဖိုးအေနႏွင့္ေျပာပေလာက္ေအာင္ မရွိႏိုင္။ ထို႔ျပင္ ခဲ သတၲဳသည္ ေပ်ာ့သျဖင့္ ပါးလွပ္ေသးငယ္သည့္အရြယ္အစားျပဳလုပ္လွ်င္ ပ်က္စီးပြန္းတီးလြယ္ မည္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို ခပ္ႀကီးႀကီး သြန္းလုပ္ဟန္ ရွိသည္။
ဤခဲဒဂၤါးမ်ားမွာ ဒဂၤါးအျဖစ္ႏွင့္အသံုးမျပဳပဲ သတၲဳခဲျပားအျဖစ္ႏွင့္ေရာင္းခ်ရန္ ျပဳ လုပ္သည့္ပစၥည္းမ်ိဳးေပေလာ ဟု ေတြးေတာၾကည့္ျပန္လွ်င္လည္း သတၲဳအျဖစ္ အသံုးျပဳေရးအ တြက္ျဖစ္လွ်င္ အပင္ပန္းခံ၍ စာတန္းႏွင့္ အရုပ္မ်ားပါရွိေသာ ခဲျပားမ်ားျပဳလုပ္မည့္အစား လြယ္ကူသည့္ခဲေခ်ာင္း၊ ခဲေတာင့္မ်ားအျဖစ္ႏွင့္ သြန္း လုပ္ေရာင္းခ်ျခင္းက ပို၍ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။ ေရႊေတာင့္ေငြေတာင့္မ်ားကိုပင္ လြယ္လြယ္ကူကူ ရႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့ၿပီ။ ဤမွ်မ်ားျပားစြာ ေတြ႔ရွိေသာခဲဒဂၤါးမ်ား မည္သို ႔ေပ်ာက္ဆံုးကုန္သနည္း။ ဂ်ပန္ေခတ္တေခတ္လံုးလည္း ေတြ႔ ၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းေခတ္ေတြမွာလည္း ေတြ႔ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုခဲျပားမ်ားကို အရည္က်ိဳ ၿပီး ကြန္ပစ္ရာ၌ အသံုးျပဳရန္ ကြန္သီး(ခဲသီး)မ်ား အျဖစ္ႏွင့္အသံုးျပဳလိုက္ၾက သည္။ ကြန္ျမဴနစ္ တို႔ကလည္း ဝယ္ယူသိမ္းဆည္းၿပီး က်ည္ဆန္ျပဳလုပ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ခဲဒဂၤါးေတြ႔ရွိ သူမ်ားက လည္း တိတ္တဆိတ္ အရည္က်ိဳအတံုးျပဳလုပ္၍ ခဲသတၲဳအျဖစ္ ေရာင္းခ်ခဲ့ဖူးသည္ဟုသာ သိရ
၏။
ႏွစ္ပရိေစၦဒမ်ားစြာ ျပဳလုပ္အသံုးခ်ခဲ့ဖူးေသာ ေရွးဒဂၤါးမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ား
ျဖစ္၍ အလဟႆ ျဖဳန္း တီး မပစ္ရန္ ေမတၲာရပ္ခံခဲ့ရသည္။
သိမ္းဆည္းထားၿပီး ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနတို႔၊ သက္ဆိုင္ရာပါတီ၊ ေကာင္စီတို႔မွ တဆင့္ ဆက္ သြယ္အေၾကာင္းၾကားရန္ မိမိေဒသတြင္ ျပတိုက္ျပခန္းကေလးမ်ားရွိကလည္း စု ေဆာင္းျပသ ထား ရန္၊ မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ဂရုစိုက္ထိန္းသိမ္းၾကရန္အတြက္လည္း အတန္ တန္မွာခဲ့ရသည္။
ေနာက္တႀကိမ္ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို အမ်ားအျပားထပ္မံေတြ႔ရွိပါက ဒဂၤါး၌ပါရွိေသာ အကၡရာမ်ား ကို ဖတ္ရႈႏိုင္ေအာင္ သုေတသနျပဳလုပ္ကာ အဓိပၸါယ္ေဖာ္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားၾကဦးစို႔။
ပံုထဲ၌ ေဖာ္ျပထားသည့္ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ား
ဒဂၤါးအမွတ္ ၁။ ။ထားဝယ္ျပတိုက္၌ ျပသထားသည့္ဒဂၤါးေလးျပားအနက္ အရုပ္ အပီျပင္ဆံုး ေပၚလြင္ဆံုးႏွင့္ သြင္ျပင္ထူးျခားဆံုးဒဂၤါးတျပား ျဖစ္သည္။ ဟသၤာပံုထက္ ေဒါင္းႏွင့္ ပို၍တူ သည္။ ဟန္မာန္ ျမဴးျြကသည္။ ေက်ာဘက္ပါ စာမ်ားမွာ ထင္ရွားမႈမရွိ၊ တတ္ႏိုင္သမွ်တူ ညီေအာင္ ကူးယူ ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
ေတာင္တြင္းႀကီးျပတိုက္၌ ေတြ႔ရသည့္ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမွာ ဤပံုမ်ိဳးဆန္ဆန္ျဖစ္ ေသာ္လည္း ေဒါင္း၊ သို႔မဟုတ္ ဟသၤာပံုမွာ ဤဒဂၤါးမွ်ေလာက္ အၿမီးအေတာင္ မစံုလင္ေခ်။ ေက်ာဘက္၌လည္း စာမပါ။ ဗလာျဖစ္၏။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၂။ ။ထားဝယ္ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ ေတြ႔ရွိၿပီး စုေဆာင္းထားသူတဦး ထံမွ ကူးယူခဲ့သည္။ ဟသၤာပံုဘက္သို႔ ပို၍ႏႊယ္သည္။ ေက်ာဘက္ပါတခ်ိဳ႕အကၡရာမ်ားမွာ ဖတ္ရ ႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ္လည္း ျခံဳ၍ အဓိပၸါယ္ေဖာ္၍မရ။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၃။ ။ထားဝယ္ ဆင္ထိပ္ၿမိဳ႕ေဟာင္းမွေတြ႔ရွိသည္။ ဟသၤာပံုႏွင့္အနီးစပ္ ဆံုးျဖစ္သည္။ ေက်ာဘက္၌ မည္သည့္အကၡရာမွ် မပါ၊ ဗလာျဖစ္သည္။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၄။ ။မည္သည့္ေဒသမွ ရရွိသည္ဟုမေျပာႏိုင္ေတာ့ပါ။ ရုပ္ပံုအေနႏွင့္ လည္း ပီျပင္မႈ မရွိလွေပ။ ေက်ာဘက္ပါ စာတန္းမ်ားလည္း အဓိပၸါယ္ေဖာ္မရ၊ အလားတူရုပ္ပံုပါ
ဒဂၤါးမ်ားမွာလည္း ထားဝယ္ေျမာက္ဘက္ ေမာင္မယ္ေရွာင္ရြာ၌ အမ်ားအျပားေတြ႔ဖူးသည္။
ေက်ာဘက္၌ အကၡရာမပါသည့္ဗလာဒဂၤါးမ်ားလည္း အမ်ားအျပား ေတြ႔ရသည္။
ထားဝယ္ၿမိဳ႕ဝန္းက်င္ (ေညာင္ခရားၿမိဳ႕ေဟာင္း)၊ ဆင္ဆိပ္ၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ ထားဝယ္သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း မ်ား၌ ဤခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ားကို ေတြ႔ရွိရရွိဖူးသူမ်ားႏွင့္စာေရးသူကိုယ္တိုင္ တိုက္ရိုက္ ေမးျမန္းေဆြးေႏြးခဲ့ဖူးသည္။ ゞင္းတို႔၏ အဆိုအရ ဤခဲဒဂၤါးမ်ားကို တျပားတေလေလာက္ေတြ႔ရ ျခင္းထက္ အစုလိုက္အျပံဳ လိုက္ ေတြ ႔ၾကျခင္းက မ်ားသည္။ အေၾကာင္းကိစၥတခုခုအတြက္ ေျမ တူးေဖာ္ယင္း အေျမာက္အျမား ေတြ႔ခဲ့ရပံု ကို ေျပာျပ သည္။ တခ်ိဳ႕ေနရာမ်ား၌ လွည္းႏွင့္တိုက္ယူ ရေလာက္ေအာင္ပင္ အမ်ားအျပား ေတြ႔ရသည္ဟု ဆိုသည္။
ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေျမာက္ဘက္စြန္းရွိ ေမာင္မယ္ေရွာင္ရြာတြင္ ဘုရားမဲကေလး ဟုေခၚသည့္ ေရွးေဟာင္းဘုရား အနီး၌ အေျမာက္အျမား ေတြ႔ခဲ့ဖူးသည္။ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ ဆင္ဆိပ္ရပ္၊ ၿမိဳ႕ ေဟာင္းခြင္အတြင္း ေရာ္ဘာေတာ စိုက္ပ်ိဳးရန္ ေျမရွင္းလင္းတူးဆြရာ၌ အလ်ားေလးေတာင္၊ အနံ ႏွစ္ေတာင္မွ်ရွိသည့္က်င္းထဲ၌(၈)ျပားမွ (၁၀)ျပား အထိထပ္ၿပီး သပ္သပ္ရပ္ရပ္ ပံု၍ထား သည့္ခဲဒဂၤါးမ်ားကို က်င္းအျပည့္ေတြ႔ဖူးသည္ဟုသိရ၏။
ထားဝယ္ျမစ္၏အေနာက္ဘက္ကမ္း၊ ထားဝယ္သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္း ဝန္းက်င္တြင္ လည္း ဤခဲဒဂၤါးမ်ိဳး အမ်ား အျပား ေတြ႔ရဖူးေၾကာင္း ဆိုၾကသည္။
အကယ္၍ ခဲျပားမ်ားကို ခ်ိန္တြယ္ရာတြင္ အေလးအျဖစ္ႏွင့္သံုးၾကသည္ဆိုအံ့၊ ထိုမွ် မ်ားျပားစြာ အေလးမ်ား ကို ျပဳလုပ္သံုးေဆာင္ရန္ လိုအပ္မည္ေလာဟု သံသယျဖစ္မိသည္။ အ ေလးခ်ိန္အရြယ္အစားစားလည္း မရွိ၊ တမ်ိဳးတစားတည္းသာ။ စာေရးသူ၏ယူဆခ်က္မွာ ဤခဲဒဂၤါးမ်ားမွာ ခ်ိန္တြယ္ရန္ အတြက္ အေလးအျဖစ္ႏွင့္ အသံုးျပဳဖို႔ထက္ ေငြေၾကးသဖြယ္ လဲလွယ္ အသံုးျပဳသည့္ဒဂၤါးမ်ိဳးပင္ ျဖစ္ဟန္ရွိသည္။
တနသၤာရီကမ္းေျမာင္ေဒသသည္ ခဲ၊ ခဲမျဖဴႏွင့္အၿဖိဳက္နက္အလြန္ထြက္ေသာေဒသ ျဖစ္ေလရာ တျခားေသာသတၲဳထက္ မိမိေဒသ၌ထြက္သည့္သတၲဳကို အဓိကထား၍ သံုးစြဲၾကမည္မွာ မလြဲေပ။
ခဲသတၲဳမွာ ေရႊေငြစသည့္သတၲဳမ်ားေလာက္ အဖိုးမတန္။ သို႔ျဖစ္၍ ေရႊေငြကဲ့သို႔ ဒဂၤါး ျပားအရြယ္ ခပ္ေသးေသးျပဳလုပ္ပါက တန္ဖိုးအေနႏွင့္ေျပာပေလာက္ေအာင္ မရွိႏိုင္။ ထို႔ျပင္ ခဲ သတၲဳသည္ ေပ်ာ့သျဖင့္ ပါးလွပ္ေသးငယ္သည့္အရြယ္အစားျပဳလုပ္လွ်င္ ပ်က္စီးပြန္းတီးလြယ္ မည္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို ခပ္ႀကီးႀကီး သြန္းလုပ္ဟန္ ရွိသည္။
ဤခဲဒဂၤါးမ်ားမွာ ဒဂၤါးအျဖစ္ႏွင့္အသံုးမျပဳပဲ သတၲဳခဲျပားအျဖစ္ႏွင့္ေရာင္းခ်ရန္ ျပဳ လုပ္သည့္ပစၥည္းမ်ိဳးေပေလာ ဟု ေတြးေတာၾကည့္ျပန္လွ်င္လည္း သတၲဳအျဖစ္ အသံုးျပဳေရးအ တြက္ျဖစ္လွ်င္ အပင္ပန္းခံ၍ စာတန္းႏွင့္ အရုပ္မ်ားပါရွိေသာ ခဲျပားမ်ားျပဳလုပ္မည့္အစား လြယ္ကူသည့္ခဲေခ်ာင္း၊ ခဲေတာင့္မ်ားအျဖစ္ႏွင့္ သြန္း လုပ္ေရာင္းခ်ျခင္းက ပို၍ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။ ေရႊေတာင့္ေငြေတာင့္မ်ားကိုပင္ လြယ္လြယ္ကူကူ ရႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့ၿပီ။ ဤမွ်မ်ားျပားစြာ ေတြ႔ရွိေသာခဲဒဂၤါးမ်ား မည္သို ႔ေပ်ာက္ဆံုးကုန္သနည္း။ ဂ်ပန္ေခတ္တေခတ္လံုးလည္း ေတြ႔ ၾကသည္။ ေနာက္ပိုင္းေခတ္ေတြမွာလည္း ေတြ႔ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုခဲျပားမ်ားကို အရည္က်ိဳ ၿပီး ကြန္ပစ္ရာ၌ အသံုးျပဳရန္ ကြန္သီး(ခဲသီး)မ်ား အျဖစ္ႏွင့္အသံုးျပဳလိုက္ၾက သည္။ ကြန္ျမဴနစ္ တို႔ကလည္း ဝယ္ယူသိမ္းဆည္းၿပီး က်ည္ဆန္ျပဳလုပ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ခဲဒဂၤါးေတြ႔ရွိ သူမ်ားက လည္း တိတ္တဆိတ္ အရည္က်ိဳအတံုးျပဳလုပ္၍ ခဲသတၲဳအျဖစ္ ေရာင္းခ်ခဲ့ဖူးသည္ဟုသာ သိရ
၏။
ႏွစ္ပရိေစၦဒမ်ားစြာ ျပဳလုပ္အသံုးခ်ခဲ့ဖူးေသာ ေရွးဒဂၤါးမ်ား၊ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ား
ျဖစ္၍ အလဟႆ ျဖဳန္း တီး မပစ္ရန္ ေမတၲာရပ္ခံခဲ့ရသည္။
သိမ္းဆည္းထားၿပီး ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနတို႔၊ သက္ဆိုင္ရာပါတီ၊ ေကာင္စီတို႔မွ တဆင့္ ဆက္ သြယ္အေၾကာင္းၾကားရန္ မိမိေဒသတြင္ ျပတိုက္ျပခန္းကေလးမ်ားရွိကလည္း စု ေဆာင္းျပသ ထား ရန္၊ မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ဂရုစိုက္ထိန္းသိမ္းၾကရန္အတြက္လည္း အတန္ တန္မွာခဲ့ရသည္။
ေနာက္တႀကိမ္ ခဲဒဂၤါးမ်ားကို အမ်ားအျပားထပ္မံေတြ႔ရွိပါက ဒဂၤါး၌ပါရွိေသာ အကၡရာမ်ား ကို ဖတ္ရႈႏိုင္ေအာင္ သုေတသနျပဳလုပ္ကာ အဓိပၸါယ္ေဖာ္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားၾကဦးစို႔။
ပံုထဲ၌ ေဖာ္ျပထားသည့္ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမ်ား
ဒဂၤါးအမွတ္ ၁။ ။ထားဝယ္ျပတိုက္၌ ျပသထားသည့္ဒဂၤါးေလးျပားအနက္ အရုပ္ အပီျပင္ဆံုး ေပၚလြင္ဆံုးႏွင့္ သြင္ျပင္ထူးျခားဆံုးဒဂၤါးတျပား ျဖစ္သည္။ ဟသၤာပံုထက္ ေဒါင္းႏွင့္ ပို၍တူ သည္။ ဟန္မာန္ ျမဴးျြကသည္။ ေက်ာဘက္ပါ စာမ်ားမွာ ထင္ရွားမႈမရွိ၊ တတ္ႏိုင္သမွ်တူ ညီေအာင္ ကူးယူ ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။
ေတာင္တြင္းႀကီးျပတိုက္၌ ေတြ႔ရသည့္ထားဝယ္ခဲဒဂၤါးႀကီးမွာ ဤပံုမ်ိဳးဆန္ဆန္ျဖစ္ ေသာ္လည္း ေဒါင္း၊ သို႔မဟုတ္ ဟသၤာပံုမွာ ဤဒဂၤါးမွ်ေလာက္ အၿမီးအေတာင္ မစံုလင္ေခ်။ ေက်ာဘက္၌လည္း စာမပါ။ ဗလာျဖစ္၏။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၂။ ။ထားဝယ္ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ ေတြ႔ရွိၿပီး စုေဆာင္းထားသူတဦး ထံမွ ကူးယူခဲ့သည္။ ဟသၤာပံုဘက္သို႔ ပို၍ႏႊယ္သည္။ ေက်ာဘက္ပါတခ်ိဳ႕အကၡရာမ်ားမွာ ဖတ္ရ ႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ္လည္း ျခံဳ၍ အဓိပၸါယ္ေဖာ္၍မရ။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၃။ ။ထားဝယ္ ဆင္ထိပ္ၿမိဳ႕ေဟာင္းမွေတြ႔ရွိသည္။ ဟသၤာပံုႏွင့္အနီးစပ္ ဆံုးျဖစ္သည္။ ေက်ာဘက္၌ မည္သည့္အကၡရာမွ် မပါ၊ ဗလာျဖစ္သည္။
ဒဂၤါးအမွတ္ ၄။ ။မည္သည့္ေဒသမွ ရရွိသည္ဟုမေျပာႏိုင္ေတာ့ပါ။ ရုပ္ပံုအေနႏွင့္ လည္း ပီျပင္မႈ မရွိလွေပ။ ေက်ာဘက္ပါ စာတန္းမ်ားလည္း အဓိပၸါယ္ေဖာ္မရ၊ အလားတူရုပ္ပံုပါ
ဒဂၤါးမ်ားမွာလည္း ထားဝယ္ေျမာက္ဘက္ ေမာင္မယ္ေရွာင္ရြာ၌ အမ်ားအျပားေတြ႔ဖူးသည္။
ေက်ာဘက္၌ အကၡရာမပါသည့္ဗလာဒဂၤါးမ်ားလည္း အမ်ားအျပား ေတြ႔ရသည္။
ေအာင္ျမင့္
မွတ္ခ်က္။ ။ရတနာမြန္မဂၢဇင္း၊ ၁၉၈၂-ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလထုတ္၊ အတြဲ(၉)၊ အမွတ္
(၉)၊ စာမ်က္ႏွာ(၂၀ မွ ၂၂ ထိ)၌လာရွိေသာေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္၍ စာစီ
ရိုက္ထားပါသည္။
(၉)၊ စာမ်က္ႏွာ(၂၀ မွ ၂၂ ထိ)၌လာရွိေသာေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္၍ စာစီ
ရိုက္ထားပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္