မင္းတို႔ကား တမန္ကို မခ်ဳပ္ရာ - ေဒါက္တာသန္းထြန္း

သကၠရာဇ္ ၆၄၇ (ခရစ္နွစ္ ၁၂၈၅) ခု ျပိက္ကသိုဝ္နွစ္ ျပည္အေနာက္ ဖက္လွည့္(က်)နွိုက္မင္းျကီးနိယ္တစ္မူ၏ (ေက်ာက္ စာဓာတ္ပံု ၂၇၁၊ စာ ေျကာင္း ၁-၂)

ပုဂံ မဂၤႅာေစတီေက်ာက္စာ အစတြင္ အထက္ေဖာ္ျပပါ စာတစ္ပိုဒ္ကို ေတြ့နိုင္ပါတယ္။



ခရစ္နွစ္ ၁၂၈၅ မွာ ပုဂံမင္းျကီးက နရသီဟပေတ့ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္သူက်ူးေက်ာ္စစ္ကို ပုဂံျမို့ေတာ္က ဆီးဆို့ ခုခံနိုင္စြမ္း မရွိသျဖင့္ ျမို့ေတာ္ကို စြန့္ခြာျပီး ဧရာဝတီျမစ္ေျကာင္းအတိုင္း စုန္ဆင္းခဲ့ရတယ္။ ျပည္ျမို့ေရာက္ေတာ့ ျမစ္အေနာက္ ဘက္ လွည့္က်ဆိုတဲ့ လွည္းဆိပ္ငယ္ကေလး တစ္ခုမွာ သြားေနပါတယ္။ တျခားမွတ္တမ္းေတြမွာ ပုသိမ္ကို ေျပးတယ္လို့ ေတြ့ရေပမယ့္ ေက်ာက္စာပါ စကားကိုသာ အခိုင္ယူသင့္တယ္။

အနနၵပိစည္(အနနၱ ပစၥယ) အမတ္လဲ မင္းျကီးနဲ့အတူ လွည္းက်ကို လိုက္လာခဲ့ပါတယ္။ တျခားမွတ္တမ္းေတြမွာ က်ူး ေက်ာ္စစ္ကို ခုခံရင္း က်ဆံုးတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။ ဒီအမတ္ဟာ စစ္မျဖစ္မီကပဲ သံတမန္နည္းအရ အေျပအလည္ ေျပာဆို ျပီး စစ္မတိုက္ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္လိုသူ ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္ကို စမိျပီးမွ ဘယ္လို သံတမန္နည္း ျပန္ေကာက္ရမွာကို မသိပါ၊ သူနဲ့တြဲဖက္ျပီး မဟာပိုဝ္ ဆိုတဲ့ အမတ္တစ္ေယာက္လဲ ရွိေသးတယ္။

ဤအမႈကာ ျကီစြာ။ တုမ္တပဲေလလွြတ္ရသည္ မဟိ။ သုဝဏၰလိပ္(ျပု) အံသည္ သူေလ မဟိ။ သွ်င္ဒိသာျပာမုက္ ထာပါမူကာ အမႈေဆာင္နိုင္အံ့။

ျကားက ေစ့စပ္ေျပာဆိုဖို့ လွြတ္စရာလူလဲ မရွိ၊ ေရွြေပနဲ့ မင္းအခ်င္းခ်င္း ေရးသားေပးပို့ျမဲ စာကိုလဲ ေကာင္းေကာင္း စီကံုး ေပးနိုင္သူ မရွိ။ အရွင္ဒိသာျပာမုက္(ဒိသာပါေမာကၡ) လွည္းက်ကို ပါလာရင္ေတာ့ သူပဲ ဒါေတြကို လုပ္နိုင္မွာ ျဖစ္တယ္လို့ တိုင္ပင္ျပီး ဆရာေတာ္ကို ပင့္ေခၚသင့္တယ္လို့ မင္းျကီးကို ေလွ်ာက္ထားျကတယ္။ ဒီအခါမွာ ဆရာေတာ္ ေရးထိုးခဲ့တဲ့ ေက်ာက္စာမွာ

ငါတိုင္ခဝ္ရုယ္ မင္ျကီ ဤအမႈနွင္၏လို့ ေရးခဲ့တယ္။

ရန္သူတပ္မဟာ သစ္ဆိမ့္နဲ့ ဟန္လင္းမွာ ရွိတယ္။

မင္တိုင္ကာ တန္မန္ကို မခ်ုပ္(ရာ) သူကိုဝ္လွ်င္ ငါတိုဝ္

တန္မန့္မူလွ်င္အံ ဟူရုယ္သုဝဏၰလိပ္ (ျပု)ရုယ္ ငါကိုဝ္

လွြတ္၏

ဆရာေတာ္ဟာ သံျကီးအျဖစ္နဲ့ ထြက္ခဲ့ရေတာ့ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေတြ့တဲ့အေျခအေနကို ေျပာျပပါတယ္။

ပုကံ သိုဝ္ ပိုဝ္စိမ္ဟုရုယ္ သုသုတၱကီ မင္သာသုရယ္

၂ဝဝဝဝ။ ပုညဓမၼိက မဟာထိ။ (သိရိ) ဓမၼိကာ သဃၤ࿿ာထီ။

အ​​​ေ(က်)ာင္ ၇ဝ (ကသံဃာ)။

သူရဲနွစ္ေသာင္းကို ဗိုလ္ခ်ုပ္မင္းသား သုသုတၱကီ ေခါင္းေဆာင္ျပီး ရဟန္းေက်ာင္းခုနစ္ဆယ္က သံဃာေတြကို မဟာ ေထရ ပုညဓမၼိက ေခါင္းေဆာင္ပါတယ္။ တပ္မက ေစာေစာက ေျပာသလို သစ္ဆိမ့္မွာ တပ္စြဲေနတုန္း (မဟာယန)ရဟန္း သံဃာေတြက သင္တြယ္ျပည္(ကန္တူးျမို့တေကာင္း)မွာ သီတင္းသံုးေနျကတယ္၊ စစ္သည္သူရဲေတြနဲ့ အတူတူ ရဟန္းေတြ ပါရတဲ့အေျကာင္းကေတာ့ တမၸဒီပ(ပုဂံနိုင္ငံ)မွာ ဗုဒၶသာသနာျပုဖို့ ျဖစ္တယ္လို့ ဆိုပါတယ္။

ရွင္ဒိသာျပာမုက္က ဒီအခ်က္ကို ျငိမ္းခ်မ္းေရးစကား ေျပာဆိုတဲ့အခါ ထည့္ေျပာဖို့ အင္မတန္ ေကာင္းတဲ့အေျကာင္း အခ်က္ တစ္ခုျဖစ္တယ္လို့ ယူဆျပီး မွတ္ထားလိုက္ပါတယ္။ တကယ္ကေတာ့ သင္တြယ္(တေကာင္း) ေရာက္ေနတဲ့ ဘုန္းျကီးေတြက တမၸဒီပ(ပုဂံေဒသ)ဟာ ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားဆဲေဒသ ျဖစ္လို့ သူတို့အတြက္ အမွန္တကယ္ လုပ္ငန္း တာဝန္ မရွိလို့ တရုပ္ဧကရာဇ္ကို ေျပာေပးပါ။ အဲဒီအခါ ဧကရာဇ္က သူလွြတ္တဲ့စစ္သည္သူရဲနဲ့ သံဃာကို ​ျပန္ေခၚမွာပဲ ဆိုတဲ့အေနနဲ့ ရွင္ဒိသာျပာမုက္ကို အားကိုးတယ္။ သူတို့ကပဲ ရွင္ဒိသာျပာမုက္ကို လက္ေဆာင္ေပးျပီး ျကိုဆိုတယ္။

က်ူးေက်ာ္လာတဲ့ စစ္ဘက္အရာရွိေတြဆီမွာ သူတို့ရွင္ဘုရင္နဲ့ သြားေတြ့ခ်င္တယ္လို့ ဘုန္းျကီးတစ္ပါး လာေျပာတာကို ခ်က္ခ်င္း ခြင့္မေပးလိုပါ၊ ေနာက္ေတာ့ သူတို့လဲ ရဟန္းေတာ္ေတြလိုပဲ လုပ္ငန္းတာဝန္ မရွိဘဲ ျဖစ္ေနတယ္၊ ရွင္ဘုရင္နဲ့ ရဟန္းေရာ လူပါ ပုဂံမွာ မရွိေတာ့ပါ၊ မခုခံဘဲ ပုန္းေနျကတယ္၊ ရန္သူက ရသမွ် ပစၥည္း သိမ္းယူျပီး ျပန္ရံုပဲ။ ျပန္ခဲ့လို့ ဧကရာဇ္အမိန့္ က်ေအာင္ေတာ့ ဒီဆရာေတာ္က ေဆာင္ရြက္နိုင္လိမ့္မယ္ဆိုတဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ့ ဧကရာဇ္ဆီ အေရာက္ သြားခြင့္ျပုလိုက္ျကလို့ ယဆည္(ယုနန္ျမို့ေတာ္)ကို ေရာက္ရတယ္။ ဟိုမွာပဲ မိုးက်လာလို့ တစ္ဝါဆိုပါတယ္။ ဝါကြ်တ္မွ ခရီးဆက္တဲ့အခါ တယ္တူ(တရုတ္ျမို့ေတာ္)ကို ျပာသိုလ ေရာက္ပါတယ္။ ေရာ​က္ေရာက္ခ်င္း ဧည့္ခံစကားေတာ့ ေျပာပါ တယ္။ "ျပည္မႈကာမဆိုဝ္ရ" ေသးလို့ ေရးပါတယ္။ ေနာက္ အခ်ိန္ကာလ နည္းနည္းျကာေတာ့မွ "ျပည္တယ္စကာ ကိုဝ္ ဆိုဝ္ျကလတ္ေတ။" ​ေျပာျကပံုကို ေက်ာက္စာပါစကားအတိုင္း ေဖာ္ျပပါ့မယ္။ (ေအာက္ျမစ္ေရွ့ဆီး လိုသလို ထည့္ဖတ္)

-ပဏၭိတ္ ဤငါသုရယ္ ၂ဝဝဝဝ နွဝ္ မဟာထီသဃၤၳီသ်င္နွင္ သာသနာ(ျပု)လိယ္ဟု နွင္၏။

-မဟာရစ္ ဤသုရယ္ အလံု၊ သဃၤ࿿ာအလုမ္ စပါဟိမွေတ တည္ျကည္အံ။

စပါကာျပည္ စည္းစိမ္ အျမစ္မေလာ၊ ဤသူရယ္တိုဝ္သည္ ထနိကိုဝ္ေတစည္ရုယ္ စျပိကာ ဝံနာရုယ္ မသိယ္ကုန္ထေလာ။ ျကြင္ေသာ သဃၤ࿿ာတိုဝ္ေလျပည္တြင္ မဝင္ငံ။ တဝ္သိုဝ္(ေျပး) ရုယ္သိယ္ကုန္ခေသာ တကာ။ မင္ျကီ ျပီပီေသာ အမွ မေလာ။ ဥယန္စိုက္ေသာ ေယာက္ယာကာရိယ္သြန္ရုယ္ သစ္ပင္ကိုဝ္ျကီစိယ္၏။ အညြန္မဆိတ္တကာ။ သစ္ပင္ သီျပီ​ ေသာေတ အသီစာ၏။ တံျပတိက္ ျပည္ကိုဝ္ေလ ရိယ္သြန္ဦလတ္သိယ္ ငါယ္မူေလသာသနာျမတ္စြာ၊ မင္ျကီကာဖူရွာ ဆုေတာင္ေသာ သူမေလာ။ အဖေကာတမ သာသနာကိုဝ္ အဖ်က္စိယ္လတ္ပိယ္၊ မင္ျကီနိုင္ေသာ ျပည္ကာမ်ာေလမ်ာစြ ျကီေလျကီစြ။ တံျပတိက္ျပည္ ကာ အငါယ္တြယ္။ သာသနာဟိေသာေျကာင္ရကာ ဖုရွာေလာင္တိုဝ္ကာ ျပည္ျမုတ္၏။ သုရယ္အဝင္စိယ္ လတ္သိယ္။ ငါကာေကာက္ ပဲစိုက္လိယ္ဦအံ ေကာက္ပယ္ျပီပိေသာ ကာဝင္။ ဤသိုဝ္ဆိုဝ္ ပိယ္ေသာ ေတ။

ဤစကာတြင္ ငါဖိုဝ္ေလပါ၏၊ ပ႑ဍိတ္လာရုယ္ ပ်ိယ္ပ်ိယ္သသ်င္တိုဝ္ကိုဝ္ ခဝ္လိယ္ ေကာက္ပယ္ ေလ စိုက္လိယ္၊ ျပီပီ ေသာ ငါ ကိုဝ္လွြတ္လတ္တံု

အဲဒီစကား အဆံုးမွာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးရတဲ့ သေဘာ ပါသြားျပီး ရွင္ဒိသာျပာမုက္လဲ တရုတ္ထံမွ ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒီေက်ာက္စာမွာ

(၁) ျပည္အေနာက္လွည္းက်တြင္ မင္းျကီးေန၏။

(၂) သွ်င္ဒိသာျပာမုက္ ေတပါမွကာ အမႈေဆာင္နိုင္အ့။

(၃) မင္းတို့ကား တမန္ကို မခ်ုပ္ရာ

(၄) ပုဂံမွာ သာသနာျပုေလ

(၅) သူရဲအားလံုး သံဃာအားလံုး စပါးရွိမွ တည္ျကည္အံ့ စပါးကား ျပည့္စည္းစိမ္ျပည့္အျမစ္

(၆) ဤစကားတြင္ ငါဖို့လဲ ပါ၏

အဲဒါေတြ ေနာက္ေရးတဲ့မွတ္တမ္းေတြမွာ မပါ၊ သို့မဟုတ္ ေနာက္ေရးရာဇဝင္ေတြနဲ့ မတူ။


ကလ်ာမဂၢဇင္း၊ ဒီဇင္ဘာလ၊ ၁၉၉၂။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္