စာအုပ္အကဲျဖတ္ -ေဒါက္တာသန္းထြန္း



အကဲျဖတ္တယ္ဆိုတာ သူမ်ား ေရးထားတဲ့စာကို ရွင္းရွင္း ေျပာေတာ့ ေကာင္း မေကာင္း၊ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ရိုးရိုးသားသား ေျပာ တာ ျဖစ္တယ္။ ေျပာတဲ့လူက ျမင္သေလာက္ ေျပာဝံ့ဖို့ လိုတယ္။ အေျပာခံရတဲ့ လူကလည္း ဟုတ္သေလာက္ေတာ့ ေျပာပါေစေပါ့လို့ စိတ္ထားနိုင္ရမယ္။ တစ္ခါက နာမည္ျကီး ေန့စဉ္သတင္းစာ တစ္ေစာင္ (ဟံသာဝတီေန့စဉ္) မွာ စာအုပ္ ေဝဖန္ခန္း ပါဖူးတယ္။ သူေရးပံုက စကၠူေခ်ာတယ္၊ မင္က်မင္န ေကာင္းတယ္ ဆိုတာေလာက္နဲ့ ျပီးသြားေတာ့ စာအုပ္ ေျကာ္ျငာသက္သက္ ျဖစ္ျပီး သူေရးတဲ့စာကို အေလးဂရု မျပုေတာပါ။ စာအုပ္ ေဝဖန္တဲ့အခါ စာေရးဆရာ ဘယ္သူလဲ၊ ဘယ္အေျကာင္းကို ေရးတာလဲ၊ ဘယ္သူ့အတြက္ ေရးတာလဲ၊ ဘယ္အေျကာင္းကို ေရးတာလဲ၊ ဘယ္သူ့အတြက္ ေရးတာ လဲ၊ ဘာကို ရည္ရြယ္တာလဲ၊ ရည္ရြယ္တဲ့အတိုင္း ျဖစ္ေျမာက္ရဲ့လား၊ delux edtion လား၊ cheap edition လား၊ ေနာက္ ဆက္တြဲ လာဦးမွာလား။ အဲဒါေတြကို ေရွ့ေနာက္ ဆက္စပ္ျပီး ေရးတာကို စာအုပ္ရဲ့တန္ဖိုးျဖတ္ျခင္း Evaluation of the Book လို့ လြယ္လြယ္ နာမည္​ မွည့္ထားပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ လိုအပ္ေျကာင္း ထင္ရွားေအာင္ နည္းနည္း ထပ္ျပီး ရွင္း ျပလိုပါတယ္။



စာေရးဆရာ ဘယ္သူလဲ ဆိုတဲ့အေမးကို ဘာေျကာင့္ ေမးရသလဲဆိုတာကို ရွင္းလင္း ေျပာျပလိုပါတယ္။ စာေရးသူက စာေရးဖို့ ဝါသနာပါလို့၊ မေရးဘဲ မေနနိုင္လို့၊ ဟိုဟာဒီဟာ အတိုအထြာ ေရးမိပါတယ္ ဆိုတဲ့လူ ရွိသလို၊ အေျကာင္းအရာ တစ္ခုခုကို စူးစိုက္ ေလ့လာျပီး၊ ကိုယ္သိတဲ့ အသိသစ္ကို ေဝငွဖို့ တာဝန္ ရွိတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ့ စာတမ္း ေရးတယ္။ ဖတ္တယ္၊ စာအုပ္ တစ္အုပ္ ျဖစ္ေအာင္ ျပုစုတယ္ဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီလို လုပ္နိုင္မွ ေဝဖန္ ေဆြးေနြးျခင္း ျပင္ဆင္ ျဖည့္စြက္ျခင္း ဆိုတာ ရွိနိုင္တယ္။ အဲဒီလို ေဆြးေနြးလိုက္တဲ့အခါ၊ စာေရးသူမွာ စာဖတ္ပရိသတ္က မိမိ အယူအဆကို လက္ခံတယ္ ကန့္ကြက္တယ္ ဆိုတာမ်ိုးကို သိရွိျပီး၊ ျပင္ဆင္ ျဖည့္စြက္ခြင့္ ရတဲ့အတြက္ အမ်ားျကီး အက်ိုးရွိနိုင္ပါတယ္။ "ထ ေျပာက ေပါေတာေတာေတြ ေျပာေနရင္လည္း၊ သဘာပတိက တားျမစ္ေပးပါလိမ့္မယ္။ ေခါင္းေဆာင္ျပီး ေျပာတဲ့လူ ကလည္း ခပ္ေျကာင္ေျကာင္ ျဖစ္တတ္ပါေသးတယ္။ အလားတူပဲ စာေရးဆရာက ခပ္ညံ့ညံ့ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။" ဥပမာ တစ္ခုျပရရင္ ပုဂံ အေျကာင္း ေရးရင္ ဖတ္တဲ့လူ မ်ားမယ္ ဆိုျပီး၊ ဝတၳုေရးဆရာက ပုဂံလမ္းညွြန္ ဝင္ေရးတာလည္း ရွိပါ တယ္။ တခ်ို့က မွားခ်င္လည္း မွား၊ ကိစၥမရွိ၊ ဝယ္ဖတ္တဲ့ နိုင္ငံျခားသားက မွားမွန္း သိမွာ မဟုတ္လို့ သေဘာထားျပီး ပုဂံ လမ္းညွြန္မ်ိုး၊ ဘုရားစံုသမိုင္းမ်ိုးကို အဂၤႅိပ္ဘာသာနဲ့ ေရးသား ထုတ္ေဝပါတယ္။ ျဖစ္ဖို့ ေကာင္းတာကေတာ့၊ ကိုယ့္ စကား မွန္ကန္ တိက်ဖို့ ကိုယ္တိုင္ တာဝန္ယူသင့္ပါတယ္။ ေဈးကြက္ကို ျကည့္ျပီး မေရးသင့္ပါ။ စာအုပ္ေဝဖန္သူက ဒီ စာအုပ္ဟာ ေဈးကြက္ကို ျကည့္ျပီး ေရးတဲ့စာအုပ္ ျဖစ္တယ္လို့ ေတြ့ရင္လည္း မညွာပါနဲ့၊ ကဲ့ရဲ့ရႈတ္ခ်ပါ။ ေနာက္ တစ္မ်ိုး ေျပာရရင္ စာေရးသူဟာ "သတင္းစာဆရာလား သုေတသီလား" စံုစမ္းျပီးမွ (အားကိုးေလာက္မွ) သံုးပါလို့ ေျပာခ်င္ပါ တယ္။ သတင္းစာက သတင္းပဲ ေပးမယ္၊ ပညာ မေပးပါ။ ဂ်ာနယ္ကသာ ပညာေပးနိုင္ပါတယ္။ စာအုပ္တစ္အုပ္ဟာ အဖံုးေကာင္းရံုးနဲ့၊ အတြင္းစာ ေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းမယ္။ ဒါေျကာင့္ ဘယ္လိုပုဂၢိုလ္ ေရးသလဲလို့ စစ္ေဆးဖို့ ျဖစ္ပါ တယ္။

ေရးတဲ့လူကို သိျပီးတဲ့ေနာက္ ဘယ္သူ့အတြက္ ေရးတာလဲ ဆိုတာကို ထပ္ျပီး စစ္ေဆးေစခ်င္ပါတယ္။ ဦးဝန္နဲ့ဦးဘ ဟာ ပညာရွိျကီးေတြ ျဖစ္တယ္။ အားကိုး အားထား ျပုေလာက္တဲ့ က်မ္းျကီးေတြကို ျပုစုျကတယ္။ သူတို့နွစ္ေယာက္ေပါင္းျပီး သူငယ္တန္း ဖတ္စာအုပ္ကို ထုတ္တဲ့အခါ "ဒါ ငါဖို့ မဟုတ္ပါ" လို့ ခ်က္ခ်င္းသိသလို၊ တျခားစာအုပ္ေတြကိုလည္း သိဖို့ ျကိုးစားပါ။ စာဖတ္သူဆိုရင္ အျကမ္းအားျဖင့္ ခပ္လြယ္လြယ္ ခပ္ေပါ့ေပါ့စာကို ဖတ္သူနဲ့၊ ေလးနက္တဲ့ အေတြးအေခၚနဲ့ စာကို ဖတ္သူရယ္လို့ ခြဲရမယ္၊ အျပင္းေျပ (ေျဖေဖ်ာ္ဖို့ entertainment) ဖတ္ခ်င္တာလား၊ ပညာရွာတဲ့သေဘာနဲ့ (အသိ သစ္၊ အျမင္သစ္)ကို ရွာလိုတဲ့သေဘာလား ဆိုတာ၊ ခြဲျခားဖို့ လိုပါတယ္။ စာဖတ္သူေတြက… စာေရးဆရာနာမည္၊ စာ အုပ္နာမည္၊ ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝတဲ့တိုက္၊ ေနရာနဲ့၊ ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝတဲ့ နွစ္ေတြကို ျကည့္ျပီး၊ ဒီစာအုပ္ကို ငါဖတ္သင့္ မဖတ္သင့္ ဆံုးျဖတ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စာျကည့္တိုက္သံုး ေဝါဟာရကို သံုးရင္၊ ဒီစာအုပ္ဟာ "ရသ"လား၊ "သုတ"လား ဆံုးျဖတ္ရ မယ္။ ဒါေတြကို စာအုပ္ေရွ့ပိုင္းက အမွာစာနဲ့မာတိကာက၊ အေတာ္ျပည့္ျပည့္စံုစံု ေျပာနိုင္ပါလိမ့္မယ္။ တန္ဖိုးျဖတ္ျခင္း evaluation ျဖစ္ပါတယ္။ စာဖတ္မ်ားလာတဲ့အခါ ဒီကိစၥကို ျမန္ျမန္ လုပ္လို့ရပါတယ္။ ေဒါက္တာေမာင္ျဖူး (Gwan Leong) ဆိုရင္၊ အဲဒီလို ဖတ္ျပီး ဆံုးျဖတ္ေလ့ရွိတယ္လို့ သိရပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ (ေန့စဉ္)သတင္းစာ၊ (သတင္းစဉ္) ဂ်ာနယ္၊ (လစဉ္)မဂၢဇင္း၊ နွစ္ခ်ုပ္စာေစာင္ေတြမွာ စာအုပ္အကဲျဖတ္(Book Review) ပါတတ္တယ္။ အိနၵိယ၊ တရုတ္၊ ဂ်ပန္၊ ဥေရာပ၊ အေမရိကနိုင္ငံေတြမွာ စာအုပ္သစ္ ထြက္သမွ်နီးနီး စာအုပ္အကဲျဖတ္ ထည့္ေပးေလ့ ရွိပါတယ္။ စာျကည့္ တိုက္ တစ္ခုခုကို ဝင္ျပီး စာအုပ္အကဲျဖတ္ေတြကို ဖတ္ေလ့ရွိျကတယ္။ ျကိုက္ျပီဆိုမွ ကိုယ္ပိုင္သိမ္းဖို့ ဝယ္ျကတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံက နိုင္ငံျခားကို ပညာေတာ္သင္ သြားတဲ့လူေတြလည္း ဒီအေလ့ကို ရျပီး စာျကည့္တိုက္မွာ Book Review ကို အရင္ဖတ္ျပီး ျကိုက္မွ စာအုပ္ကို ထုတ္ျပီး ဖတ္တယ္။ ငွားတယ္။ စာအုပ္ေတြက ပညာရပ္ အမ်ိုးမ်ိုး ျဖစ္လို့ ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာပုဂၢိုလ္ေတြက စာအုပ္ အကဲျဖတ္ခ်က္ကို ေရးေလ့ ရွိပါတယ္။ တစ္နည္း ေျပာေတာ့ ေဝဖန္ေရးဆရာရဲ့ မွတ္ခ်က္ ဟာ အားကိုးေလာက္ပါတယ္။

(၁) ေဝဖန္သူဟာ ရိုးသားတယ္၊ မ်က္နွာမေထာက္၊ အျပစ္ဆိုစရာ ရွိရင္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဆိုမယ္၊

(၂) သူ့ကို အဆိုးေျပာတယ္ဆိုျပီး ရန္သူ သေဘာမထားပါ။ အမွားကို ေထာက္ျပရင္း အမွန္ကို ညွြန္တယ္လို့ပဲ ျမင္ပါတယ္။

ဒါေျကာင့္ စာဖတ္ပရိသတ္က စာအုပ္သစ္အေျကာင္းကို အားကိုးေလာက္တဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦးဦးရဲ့ review ကို ဖတ္ျပီးမွ ဝယ္ေလ့ ရွိပါတယ္။ သို့မဟုတ္ စာအုပ္ကို စာျကည့္တိုက္က ငွားဖတ္ျပီးမွ ျကိုက္ရင္ ဝယ္ျပီး သိမ္းပါတယ္။ စာအုပ္ထုတ္ ေဝသူကလည္း သာမည ဖတ္ဖို့ cheap edition ထုတ္တယ္။ ေဈးေပါစာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ စာအုပ္ကို သိမ္းမယ့္လူအ တြက္ ခန့္ခ်ုပ္ delux edition ကိုလည္း ထုတ္ေပးထားပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ေရးတဲ့စာအုပ္ကို အေရာင္းဆိုင္တင္ပံုကို ေမးျကည့္တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္စာအုပ္က ခ်က္ခ်င္း ကုန္သြားတာမ်ိုး မျဖစ္နိုင္၊ နွစ္နွစ္ သံုးနွစ္ ေရာင္းရင္ေတာ့ ကုန္ပါတယ္ လို့ ေျပာတယ္။ ဒါေျကာင့္ ကြ်န္ေတာ့္အေနနဲ့ စာအုပ္ေရးျပီး အသက္ေမြးလို့ ဘယ္မွာ ျဖစ္နိုင္ပါ့မလဲလို့ သိပါတယ္။ ျပည္သူ့ စာေပ ထုတ္ေဝေရးပိုင္ရွင္၊ ကြယ္လြန္သူ သခင္ေက်ာ္စိန္က "ကြ်န္ေတာ္တို့မွာ အက်ိုးအျမတ္မ်ားတဲ့ စာအုပ္ေတြ ရွိပါတယ္ ခင္ဗ်ားရဲ့ ေခတ္ေဟာင္း ျမန္မာရာဇဝင္စာအုပ္ကို ကြ်န္ေတာ္ အရံႈးခံျပီး ထုတ္ေပးပါ့မယ္" ဆိုျပီး သူပိုင္ ဒဂံုစာအုပ္တိုက္ က ထုတ္ေပးဖူးပါတယ္။ ေစာင္ေရ မမ်ားေပမယ့္ သံုးနွစ္ျကာမွ ပထမပံုနွိပ္ျခင္း ကုန္ပါတယ္။

ျဖည့္စြက္ခ်က္

သူငယ္ခ်င္း အံုးခိုင္က "မင္းစာအုပ္ေရးတာ ပိုက္ဆံရသလား၊ ရာထူး တိုးသလား" လို့ေမးတယ္။ "ပိုက္ဆံမရ၊ ရာထူး မတိုး" လို့ေျဖေတာ့ "မေရးနဲ့"လို့ ခပ္မာမာ ေျပာပါတယ္။ သူ့မွတ္ခ်က္ဟာ စာအုပ္အကဲျဖတ္ခ်က္
ေၾကာင္း တစ္ခု ျဖစ္ပါ တယ္။ စာအုပ္သစ္ဟာ အေရာင္းရ တြင္က်ယ္တယ္ဆိုတာလည္း အကဲျဖတ္ခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

မိုးဂ်ာနယ္၊ ေအာက္တိုဘာ၊ ၂ဝဝ၅၊ ၁၇၆-၁၇၉။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္