"ကကၠူ" ဆိုတဲ့နာမည္က ဆန္းလို့၊ ဘာအဓိပၸါယ္ ရွိသလဲ ေမးမိတယ္၊ ေတာင္ျကီး အေနာက္ ၂၆ မိုင္ကြာမွာ ရွိတယ္။ အစက ေန့စဉ္ေဈး မဟုတ္ဘဲ၊ တစ္ပတ္တစ္ခါ ဆိုသလို ေဈးေန့ ရွိတဲ့ေနရာ၊ အေရာင္းအဝယ္ စခန္းငယ္ကေလး ျဖစ္ခဲ့ ဟန္ တူပါတယ္။ ဉာဏ္ေတာ္ ဆယ္ေတာင္ေလာက္ရွိတဲ့ ေစတီေလးေတြ အမ်ားျကီး (၂၇ဝဝ ေက်ာ္) စုျပီး တည္ထား တာ။ လက္ရာေတြကို ျကည့္ျပီး ခရစ္နွစ္ ၁၈ဝဝ ဝန္းက်င္က တည္ထားတယ္လို့ ခန့္မွန္းတယ္။
ဘယ္တုန္းက တည္ထားခဲ့သလဲ ေမးရင္၊ အေသာကလို့ စေျပာခ်င္ေျပာ၊ အေလာင္းစည္သူလို့ ျပင္ခ်င္ျပင္။ အမရပူရ ပဒံုမင္း (၁၇၉၅-၁၈၁၈) ေခတ္လက္ရာေတြနဲ့ သိပ္နီးစပ္ေနလို့၊ ၁၈ဝဝ ဝန္းက်င္က လက္ရာေတြလို့ သတ္မွတ္ခ်င္ တယ္။ ၁၇၅ဝ မွ ၁၈၅ဝ တြင္း ျဖစ္ဖို့မ်ားတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ ျဖစ္လို့ ျမန္မာနိုင္ငံေရးနဲ့လြတ္တယ္လို့ ေျပာခ်င္တယ္ ဆိုလိုတာက ျမန္မာဘုရင္တစ္ပါး နန္းရလို့ရွိရင္၊ မုေဌာဘုရားငယ္ေတြကို သူ့ပိုင္နက္၊ သူ့ဩဇာပ်ံ့နွံ့ရာ ျမို့ရြာေတြမွာ တည္ရတယ္။ ဒီလို တည္တဲ့အခါ တစ္ရြာတစ္ဆူ ျဖစ္မယ္။ အခု တစ္ရြာတည္းမွာ ေစတီငယ္သံုးေထာင္နီးပါး ရွိေန တယ္။ ျဖစ္နိုင္မယ့္ အေျကာင္းရင္းေတြကို တစ္ခုျပီးတစ္ခု စစ္ရပါမယ္။ ဘုရားဓာတ္ေတာ္ကို ဌာပနာတဲ့ေစတီလား ေမးရင္၊ ဟုတ္ပါတယ္လို့ ေျဖရမယ္။ ဓာတ္ေတာ္ကို ဌာပနာျမဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပရိေဘာဂေစတီမွာ ျမတ္စြာဘုရား အသံုး အေဆာင္ကို ဌာပနာရမယ္။ ေတာင္ေဝွးေတာ္၊ ေရသနုပ္ေတာ္ ဆိုတာမ်ိုးကို ဌာပနာျကတယ္။ အဲဒါကို ပစၥည္းတစ္ခုခု ဌာပနာရင္၊ "ေမြေတာ္" လို့ ေခၚျကတယ္လို့ သိရပါတယ္။ အခု၊ "ကကၠူေမြေတာ္" လို့ စာတန္းထိုးထားတာ ေတြ့ရလို့ ျမတ္စြာဘုရား အသံုးအေဆာင္တစ္ခုခုကို ဌာပနာမယ္လို့ ယူဆစရာ ရွိပါတယ္။ ပရိကၡရာရွစ္ပါးထဲက တစ္ခုခု ျဖစ္ရ မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုပစၥည္း ျဖစ္မယ္လို့ အမွတ္အသား မထားခဲ့တဲ့အတြက္ ဘာမွ် အတိအက် ေျပာမျဖစ္ပါ။ အမွန္း အဆနဲ့ ေျပာရရင္ ထီးတို့ သကၤၷ္းတို့ ေနရာထိုင္ခင္းတို့အစား သပိတ္ ျဖစ္ဖို့မ်ားတယ္။ ဓာတ္ေတာ္အစား သပိတ္ေတာ္ ကိုလည္း ေစတီထဲမွာ ဌာပနာအျဖစ္နဲ့ ထည့္ေလ့ရွိပါတယ္။ ပရိေဘာဂေစတီ မဟုတ္ရင္လည္း ဥဒၵိႆေစတီ ျဖစ္နိုင္ပါ တယ္။ ဒီပစၥည္းကိုပဲ ငါတို့ အေလးအနက္ ထားျပီး ကိုးကြယ္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ကကၠူ ဘုရား (ေစတီ)မွာ ျမတ္စြာဘုရား သံုးစြဲခဲ့တဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုကို ဌာပနာျပီး တည္ထားတာ ျဖစ္နိုင္ပါတယ္။
ေရွြဘိုနယ္၊ မဲအိုးစည္သာေျမ မလြယ္၊ လိန္ေတာက ဆိုင္းထမ္း၊ ထမ္းပိုးထမ္းနဲ့ မံဘုရားေတြကို ထမ္းယူျပီး၊ ဝယ္ယူ ပူေဇာ္လိုသူ ေပၚလာတဲ့အခါ ဘုရားဒကာနာမည္နဲ့ ပူေဇာ္တဲ့ေန့စြဲကို ဘုရားေပါင္ေတာ္၊ တင္ပါးေတာ္၊ ပလႅင္ေတာ္ ဆိုသလို၊ သင့္ေတာ္ရာ တစ္ေနရာမွာ သစ္ေစးနဲ့ ခ်က္ခ်င္းေရးေပးတဲ့ ရုပ္ပြားေတာ္ေတြကို၊ ရွမ္းနယ္ (အထူးသျဖင့္ ပင္းဒယ) မွာ ေတြ့ရတဲ့အခါ၊ (စကၠူေပၚမွာ ေရာင္စံုသြင္းျပီး ပံုနွိပ္ေရာင္းတဲ့ စကၠူဘုရားေတြ မေပၚမီက) ေရွြဘိုနယ္က မံဘုရားေတြကို၊ ရွမ္းျပည္နယ္ေျမလတ္မွာ ထမ္းယူလာျပီး ေရာင္းတဲ့အေလ့ ရွိတာကို ေတြ့ရပါတယ္။ မံဘုရားဆိုတာ က အဝတ္စကို သစ္ေစးသုတ္ျပီး ေအာက္ခံျဖစ္တဲ့ ရွြံ့ပံုေတာ္ေပၚမွာ ကပ္ျပီး ေျခာက္တဲ့အခါ အထဲက ရွြံ့ကို ထုတ္ပစ္ျပီး ေရွြခ်ထားလို့ ျကည္ညိုစရာလည္း ျဖစ္တယ္။ သယ္ယူတဲ့အခါ ေပါ့တယ္။ တန္ဖိုးနည္းနည္းနဲ့ ေရာင္းနိုင္တယ္။ အဲဒီလို မံဘုရား ေရာင္းတဲ့ေခတ္က စကၠူနဲ့ေရာင္စံု ပံုနွိပ္ျပီး ဘုရားပံုေတာ္ကားေတြ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ မေရာင္းမီ တစ္ဆယ့္ကိုးရာစု အကုန္ပိုင္းက ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶသာသနာကို သက္ဝင္ယံုျကည္တဲ့ လူေတြဟာ အိမ္တိုင္း အိမ္တိုင္း မွာ ဘုရားစင္ရယ္လို့ သီးျခားအေဆာင္ငယ္ကေလး မရွိေတာင္၊ အိမ္ဦးရဲ့နံရံမွာ ဘုရား(ေဂါတမ)ပံုေတာ္ကားေတြ ခ်ိတ္ဆြဲျပီး ပူေဇာ္ေလ့ ရွိျကပါတယ္။ အဲဒီပံုေတာ္ကား ပူေဇာ္တဲ့အေလ့က ၁၉ဝဝ ေက်ာ္ေလာက္ကမွ စမယ္လို့ ထင္ပါ တယ္။ အဲဒီအေလ့ မတိုင္မီက မံဘုရားကို အထမ္းနဲ့သယ္ယူလာျပီး လည္ေရာင္းတဲ့ေခတ္ ျဖစ္မယ္လို့ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီလို ဘုရားလည္ေရာင္းတဲ့နယ္အက်ယ္ဟာ ဇင္းမယ္အထိ ေရာက္တယ္။ ဘုရားေရာင္းတဲ့ လူငယ္တခ်ို့ ဇင္းမယ္ မွာ အိမ္ေထာင္က်ျပီး ျပန္မလာတဲ့လူလည္း ရွိဖူးတယ္လို့ ေျပာတာကို မွတ္ရဖူးပါတယ္။ မံဘုရားေခါင္းပြမို့ ေပါ့တဲ့ အတြက္ တစ္ဖက္ကို အျကီး အေသး စဉ္ျပီး ဘုရားရွစ္ဆူေလာက္ သယ္နိုင္တယ္။ တစ္နွစ္ သယ္ယူသြားတဲ့ဘုရားေတြ အားလံုး ေဆာင္းရာသီအတြင္း ေရာင္းမကုန္ရင္လည္း ေနြဦးေပါက္ အိမ္ျပန္ျကတဲ့အခါ လက္က်န္ကို သင့္ေတာ္ရာ ဘုန္းျကီးေက်ာင္းမွာပဲ အပ္နွံျပီး ထားခဲ့ေလ့ရွိပါတယ္။ မံဘုရားအရြယ္ အလတ္စားေလာက္တစ္ဆူကို၊ ေရာင္းေဈး ၃ဝိ ေလာက္ ရွိမယ္။ တစ္ေတာင္ပတ္လည္ ျကြေရာင္စကၠူေပၚမွာ ေရာင္စံု ပံုနွိပ္ထားတဲ့ ဘုရားပံုေတာ္ေတြကို ၅ က်ပ္၊ ၁ဝ က်ပ္နဲ့ ေရာင္းတဲ့အခါ မယွဉ္နိုင္လို့ မံဘုရားေဈးကြက္ ေပ်ာက္သြားတယ္။ ေအာက္ျပည္ ေအာက္ရြာမွာ သကၠရာဇ္ ၁၂၁ဝ (ခရစ္ ၁၈၄၈) ေဆာက္တဲ့ သစ္သားေက်ာင္းမွာ ပန္းပံုလက္ရာေတြနဲ့ အလွဆင္ထားလို့ ရုပ္စံုေက်ာင္း အေခၚခံ ရတာမ်ိုးေတြပါ။ မိုးမ်ားလို့ ေဆြးလြယ္တယ္ဆိုတာေတာင္ ကြ်န္းသားပန္းပုလက္ရာေတြကက အနွစ္ ၆ဝ ေလာက္ ေကာင္းေကာင္း ခံပါတယ္။ အဲဒီပန္းပုေတြကို စစ္ေဆးတဲ့အခါ ဇာတ္ျကီးဆယ္ဘြဲ့က (ဥပမာ၊ ေဝ ႆနၱရာဇာတ္၊ ဝိဓူရ ဇာတ္မ်ိုးကို) ေရြးျပီး ေဖာ္ျပတာ၊ ေတြ့ရတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ေဖာ္ျပတဲ့အခါ မဟာဥမဂၤ (မေဟာသဓ) ဇာတ္လို အျဖစ္အပ်က္ေတြ အမ်ားျကီးထဲက အကြက္တစ္ကြက္ပဲ ေရြးျပီး တစ္ထြာပတ္လည္ေလာက္ရွိတဲ့ ရွြံ့ျပား (သို့မဟုတ္) ေက်ာက္ျပားေပၚမွာ ဇာတ္ထဲက အခန္းတစ္ခန္းကိုပဲ ေရြးနႈတ္ေဖာ္ျပခြင့္ ရပါတယ္။ ဒီလို ေရြးတဲ့အခါ ေရွးက လူေတြ သိပ္ကြ်မ္းက်င္တယ္ဆိုတာကို ေတြ့ရပါတယ္။ ဥပမာ၊ မဟာဥမဂၤၨာတ္မွာ ျပသင့္ ျပထိုက္တဲ့ အခန္းေတြ အမ်ားျကီး ထဲက ေကဝဋ္က ပတၱျမားကို ျကမ္းေပၚမွာ ကုန္းအေကာက္၊ မေဟာသဓက သူ့နဖူးကို ျကမ္းမွာ ေဆာင့္ပစ္လိုက္တဲ့ အခန္းကို ျပတယ္။ အဲဒါ ပညာသားပါတယ္။ ေရြးခ်ယ္ပံု အခ်က္က်တယ္။ အဲဒီလို ခ်ီးမြမ္းရပါတယ္။ ကကၠူမွာ အခု ေျပာသလို ငါးရာကို ေရးမလား၊ ဇာတ္ျကီးဆယ္ဘြဲ့ကို ေရးမလားနဲ့ ရွာျကည့္ပါတယ္။ မေရးပါ။
ေတြ့ရတာက မထင္မွတ္တဲ့ပံုျပင္တစ္ခု ျဖစ္ေနတယ္။ ဘုရားသာသနာကို သိျကားမင္း ေစာင့္ေရွာက္တဲ့ေခတ္ ေရာက္ ျပီဆိုရင္ သိျကားမင္းက လူေတြရဲ့စရိုက္ကို ျကည့္ျပီး လူေကာင္းျဖစ္တယ္။ လူဆိုးျဖစ္တယ္လို့ ပုရပိုက္မွာ မွတ္တယ္။ အဲဒါကို သရုပ္ေဖာ္တဲ့အေနနဲ့ ပုရပိုက္မွာ ကံ့ကူတံနဲ့ လူနာမည္ေတြကို သိျကားမင္း ေရးမွတ္ေနပံုကို ထင္ထင္ ရွားရွား ေတြ့ေနရပါတယ္။ လူေကာင္းရဲ့နာမည္ေတြကို ေရွြေရးပုရပိုက္မွာ မွတ္မယ္။ လူဆိုးကို ေခြးပုရပိုက္မွာ မွတ္မယ္လို့၊ အေသးစိတ္ ခြဲျခားျပီး ေျပာတတ္ျကပါေသးတယ္။ ေစတီဘုရားငယ္ေပမယ့္ လူပံု နတ္ပံု သိျကား ျဗဟၼာပံုေတြကို လူေလာက္နီးနီး ပီသထင္ရွားေအာင္ ထုလုပ္ထားေလ့ရွိပါတယ္။ "ေဟ့၊ ဒီမွာ မင္းနာမည္ ေတြ့ေနတယ၊ ဒါ ေခြးပုရ ပိုက္ ျဖစ္မယ္ထင္တယ္" လို့၊ ျပက္လံုးထုတ္ျကပါတယ္။ သိျကားမင္းဟာ ေခြးပုရပိုက္ေတြပဲ သံုးေနတယ္လို့ ထင္မိ တယ္။
စတိုင္သစ္၊ ဇန္နဝါရီ၊ ၂ဝဝ၄၊ ၁၆-၁၈။
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္