ျမန္မာတကၠသိုလ္မ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာ - ေဒါက္တာသန္းထြန္း



အကၡရာတင္ျပီး ေရးမွတ္ထားတဲ့ အေထာက္အထားရွိမွ သမိုင္း ျဖစ္တယ္။ သက္ျကီးစကား သက္ငယ္ ျကားဆိုျပီး ေျပာ တိုင္း မယံုသင့္ဘူး ဆိုတဲ့စကား၊ ေရွ့တန္း ေရာက္လာတဲ့အခါမွာပဲ အရင္က ေရးမွတ္ ေျပာဆိုေနျကတဲ့ ဦးကုလား မဟာ ရာဇဝင္၊ ဦးထြန္းညို ရာဇဝင္သစ္၊ ရဟန္းပညာရွိ လူပညာရွိ ၁၃ ဦး မွန္နန္းေတာ္မွာ စည္းေဝးျပီး ေရးသားျပုစုတဲ့ မွန္နန္းရာဇဝင္ေတြမွာ၊ ကမၻာဦးက စျပီး၊ မဟာသမၼတက အဖရိုက္ရာ သားဆက္ခံတာကို၊ မင္းတစ္ပါးျပီး တစ္ပါး ေရးသား တင္ျပတာကို၊ ျခြင္းခ်က္မရွိ လက္ခံခဲ့ျကတယ္။ ေနာက္ အဂၤႅိပ္လူမ်ိုး Cocks တို့၊ Harvey တို့၊ Hall တို့၊ Pearn တို့က ျမန္မာရာဇဝင္ကို ေရးျပီး ဆယ္တန္းေက်ာင္းသံုး ျပ႒ဌာန္းလိုက္ျကတယ္။ ဦးဘသန္း၊ ဦးဖိုးက်ား၊ ဦးအံုး ေမာင္တို့က ေက်ာင္းသံုးစာအုပ္ ေရးျကတယ္။ အဲဒီအခါက ေရးသားပံုေတြကို ယွဉ္ျကည့္တဲ့အခါ၊ စာမ်က္နွာ အနည္း အမ်ားပဲ ကြာတယ္။ ၁၉ ရာစုနွစ္ေလသံနဲ့ ၂ဝ ရာစုနွစ္ေလသံပဲ ကြာျခားပါတယ္။ အေျကာင္းအရာ ေဖာ္ထုတ္ပံုက တူေနပါတယ္။



အေထာက္အထား စာေပ အေရးအသားရွိမွ သမိုင္း(history) ျဖစ္လို့၊ အျကိုသမိုင္း (prehistory)၊ အစသမိုင္း (prohistory) ေတြကို ဘာအေထာက္အထားနဲ့ ေရးမလဲ ဆိုတဲ့ေမးခြန္းကို ေျဖနိုင္ေအာင္၊ အခ်က္အလက္ စုေဆာင္းျကရ ပါတယ္။ အက်ိုးအေျကာင္း ဆက္စပ္ျပီး အရင္းခံကိစၥ(cause)၊ အျဖစ္အပ်က္ (event) နဲ့ ေကာင္းက်ိုး-ဆိုးျပစ္ (result) ဆက္ျပီး ေရးပါမွ၊ သမိုင္း ျဖစ္မယ္။ အကၡရာ အေထာက္အထား မရွိရင္၊ မနုႆေဗဒ(anthropology) ကို ေလ့လာရမယ္၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန(archaeology) ကို ေလ့လာရမယ္လို့၊ အေျဖထြက္လာပါတယ္။

            မနုႆေဗဒဆိုတာက အခု မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာပဲ၊ ကမၻာအရပ္ရပ္မွာ တိုးတက္မႈေတြနဲ့ ကင္းကြာျပီး ေရွးကလိုပဲ ေနထိုင္စားေသာက္ျမဲ ေနထိုင္စားေသာက္ ယံုျကည္ေဆာင္ရြက္တဲ့ လူေတြကို ရွာျပီး၊ သူတို့ကို ျကည့္ျပီး ငါတို့လည္း အရင္ အနွစ္တစ္ေထာင္က ဒီလိုပဲ ေနျကမွာပါလို့၊ မွန္းဆခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကို လူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လက္ခံခ်င္မယ္ မဟုတ္ပါ။ ဒါေပမဲ့ အေဖနဲ့သား အသက္အားျဖင့္ အနွစ္ နွစ္ဆယ္ ကြာမယ္၊ ဒီအနွစ္ နွစ္ဆယ္ရဲ့ဟိုဘက္ထိပ္မွာ အေဖ- အေမ ေနထိုင္ခဲ့ပံုနဲ့ ဒီဘက္ထိပ္မွာ ငါတို့လင္မယား ေနထိုင္ပံု တူသလား ေမးရင္၊ မတူဘူးလို့ပဲ ေျဖရမွာပါ။ ကိုယ့္ေျမး ျမစ္ ေတြလည္း ဒီလိုပဲ ေတြ့ျကရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ ေယဘုယ်စကား ေျပာတဲ့အခါ အမွားနဲ့အမွန္၊ မွားတဲ့ဘက္က မ်ားတတ္လို့ ခုခံ ျပီး မေျပာနိုင္၊ မေျပာဝံ့ပါ။ ဒါေပမဲ့ ျမစ္ထဲက​ ေရလို "အရင္ေရ ေနာက္ေရ" လို့ ခြဲမရေပမယ့္၊ အခုေရဟာ အရင္ေရ မဟုတ္ ေတာ့တာလည္း ေသခ်ာပါတယ္။ ေျပာင္းလဲတာေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ တိုးတက္တယ္၊ ဆုတ္ယုတ္တယ္လို့​ ေျပာဖို့ကေတာ့ ခက္တယ္။ အေကာင္းဆံုး နမူနာ ျပရရင္၊ အရင္က ဒီလူမ်ိုးနဲ့ အခုလူမ်ိုး တစ္ဆက္တည္း ျဖစ္တာ မွန္ေပမယ့္၊ အရင္လူ ေတြ မရွိလို့ အရင္စရိုက္ အကုန္မေပ်ာက္ပါ။ မတူတာေတြလည္း အမ်ားျကီး၊ တူတာ​လည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒီလို ခြဲျခား စိတ္ျဖာျပီး ျကည့္တဲ့အခါမွာမွ၊ တိုးတက္မႈလည္း ေတြ့မယ္၊ ဆုတ္ယုတ္တာလည္း ေတြ့မယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ေရွးလူေတြ ဘယ္လိုေနမလဲ သိခ်င္ရင္၊ အခုထိ မဖြံ့ျဖိုးတဲ့လူေတြကို ရွာျကည့္ပါ ဆိုတဲ့ အျကံေပးခ်က္ကိုလည္း ျခြင္းခ်က္နဲ့ လက္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေျကာင့္ ေခတ္ေဟာင္းကို ေဖာ္ထုတ္ခ်င္ရင္၊ မနုႆေဗဒနည္းကို လိုက္နာရမွာက အေရး ျကီးတဲ့အခ်က္ တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

            ေရွးေဟာင္း​သုေတသန(archaeology) ကိုလည္း မသံုးဘဲ ေနလို့ မရပါ။ ပစၥည္းတစ္ခု ေကာက္ရတယ္ (surface find) ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တူးေဖာ္(excavation) လို့ရတယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ရလာတဲ့ပစၥည္းကို-

(၁) ဒါကို ဘာအတြက္လုပ္တဲ့ ပစၥည္းလဲ၊

(၂) ဘယ္လိုလူက လုပ္တာလဲ၊

(၃) ဘယ္အခ်ိန္ကာလ လုပ္တာလဲ လို့

အေရးျကီးတဲ့ ေမးခြန္း(၃)ခုကို ေမးပါ။ ေျဖနိုင္မယ့္လူကို ရွာပါ။ ဒီမွာ မရ မေတြ့ရင္၊ နိုင္ငံျခားမွာ ရနိုင္ ေတြ့နိုင္မလား စူးစမ္းပါ။ ျပီးေတာ့မွ ပတ္ဝန္းက်င္ အေနအထားနဲ့ခ်င့္ခ်ိန္ျပီး ဘာအတြက္ ဘယ္သူေတြက ဘယ္တုန္းက လုပ္တာလဲလို့ အတိအက် မမွန္ေတာင္၊ အနီးစပ္ဆံုး မွန္ေအာင္ ေျဖနိုင္ျကပါလိမ့္မယ္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသန(archaeology)ပညာဟာ အဲဒီေနရာမွာ အသံုးက်လာပါတယ္။

အစိုးရဌာနေတြမွာ "ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန" ဆိုတာက၊ ၁၈၉၈ ေလာက္က ျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရွိခဲ့လို့၊ ၁၉၉၈ ေလာက္မွာ အနွစ္တစ္ရာ ရွိပါျပီ။ အဲဒီေနရာက ေရွးပစၥည္းေတြကို

(၁) ေရွးအတိုင္း လက္ရာမပ်က္ ထိန္းေပးတယ္ (preservation)

(၂) ေနာက္ထပ္ မပ်က္ေအာင္လည္း ကာကြယ္ေပးတယ္ (conservation)၊

(၃) တတ္စြမ္းသမွ် ေရွးပံုစံကို ေဖာ္ထုတ္တယ္ (restoration)၊

ဒီသံုးခ်က္ကို အခုျမန္မာနိုင္ငံမွာ ရွိတဲ့ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန(Archaeology Department)က တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ စနစ္တက် ေဆာင္ရြက္ေပးေနတဲ့အတြက္ အမ်ားျကီး ေက်းဇူးတင္ရပါတယ္။

ရန္ကုန္ မနၱေလး အစရွိတဲ့ ျမို့ျကီးေတြမွာ ရွိတဲ့ တကၠသိုလ္ေတြမွာ၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနကို အထူးစိတ္ပါဝင္စားလာျက တဲ့အခ်ိန္က ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါက တူးေဖာ္ေရးေခါင္းေဆာင္ ဦးေအာင္ေသာ္ရဲ့ မွတ္တမ္းအရ၊ ၁၁ ဇြန္ ၁၉၅၉ မွ ၁ စက္တင္ဘာ ၁၉၅၉ အထိ၊ ေတာင္တြင္းျကီး အေနာက္ေတာင္ ၁၂ မိုင္အကြာ ကကၠိုခြရြာေျမာက္ (လက္တီတြဒ္ ၂ဝံ ေျမာက္၊ ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၅ ဒီဂရီ ၂၃' အေရွ့)မွာ၊ ဘာေတြ ေတြ့သလဲ၊ သူတို့ တူးေဖာ္ေပးသမွ် ငါတို့အတြက္ပါကလားလို့ ကြ်န္ေတာ္တို့ ေက်ာင္းသားေတြပါ ေခၚသြားျပီး တူးေဖာ္ေရးစခန္းမွာ ေန့ရက္မ်ားစြာ သြားေရာက္ေလ့လာခဲ့ျကပါတယ္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနကလည္း သိပ္ဝမ္းသာျပီး

(၁) တူးေဖာ္ဖို့ ေျမကြက္ကို ဘယ္လို ရွာရတယ္၊

(၂) ေျမလွြာအလိုက္ ဘယ္လို တူးရတယ္၊

(၃) ေရွးေဟာင္းပစၥည္း ေတြ့ရင္၊ ဘယ္အေျခအေနမွာ ဘယ္လို ေတြ့တယ္ ဆိုတာကို၊ စနစ္က်က် မွတ္တမ္းယူရတယ္၊

(၄) အခုလို ရတဲ့ပစၥည္းကို အေသအခ်ာ ေလ့လာျပီးေနာက္ အစီရင္ခံစာ ေရးရတယ္၊

ဆိုတာေတြကို အေသးစိတ္ (လက္ေတြ့က်က်) သင္ေပးတဲ့အျပင္၊ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကို ေန့စားအလုပ္သမား တစ္ေယာက္ကို ေပးတဲ့လုပ္ခ (သံုးက်ပ္ခြဲ) ေန့စဉ္ ေပးပါေသးတယ္။

၁၉ စက္တင္ဘာ ၂ဝဝ၄။


မိုးဂ်ာနယ္၊ နိုဝင္ဘာ၊ ၂ဝဝ၄၊ ၁၁၂-၁၁၅။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္