၂၀၁၅-ခု၊ ႏုိ၀င္ဘာလ ၂၉-ရက္မွ ဒီဇင္ဘာလ ၉-ရက္ေန႔ထိ ရန္ကုန္ၿမဳိ႔၊ သီတဂူ အင္တာေနရွင္နယ္ ဗုဒၶစ္စ္ အကယ္ဒမီမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေခါင္းေလာင္းကို ဘာသာေပါင္းစုံမွ ပုဂၢဳိလ္ေတြ အတူတကြ တီးခတ္ႏုိင္ ေအာင္ ရီလီးဂ်င္းႏွင့္ ရူးလ္ေအာ့ဖ္ ေလာ (Religion and Rule of Law) ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္ႏွင့္ သင္တန္းတစ္ခု က်င္းပျပဳလုပ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဘာသာတရားႏွင့္ တရားဥပေဒစုိးမိုးေရးကို အခ်ဳိးအစားညီမွ်ေအာင္ စဥ္းစားႏုိင္ ေစဖို႔ ဒီသင္တန္းကို ပုိ႔ခ်ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဆယ္ရက္တိုင္တုိင္ က်င္းပျပဳလုပ္ေပးတဲ့ ထုိထရိန္နင္ သင္တန္းဟာ (၉-၁၂-၁၅)ေန႕မွာ ၿပီးဆုံးသြား ခဲ့တယ္။ သင္တန္းတက္ေရာက္သူ (၃၅)ေယာက္ကို ရီလီးဂ်င္းႏွင့္ ရူးလ္ေအာ့ဖ္ေလာ (Religion and Rule of Law) - ဘာသာတရားႏွင့္ တရားဥပေဒဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္မ်ားကို ဘာသာတရားႏွင့္ တရားဥပေဒအရာမွာ ကၽြမ္းက်င္ႏွံ႔စပ္ၾကတဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံေပါင္းစုံမွ ပေရာ္ဖက္ဆာ (၁၄) ဦးက လာေရာက္သင္ၾကား ေပးခဲ့ၾကတယ္။ အသိအမွတ္ျပဳ လက္မွတ္ကို သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကိုတိုင္ သင္တန္းၿပီးတဲ့ ေန႔မွာ သင္တန္းသူ၊ သင္တန္းသားမ်ားအား ေပးအပ္ခဲ့တယ္။ ထိုသင္တန္းသုိ႔ ေအာ့ဗ္ဆာဗာ (Observer) ေလ့လာခြင့္ ရသူမ်ားအေနႏွင့္ တက္ေရာက္သူမ်ားလည္း ရွိခဲ့တယ္။
ထုိသင္တန္းဟာ အလြန္ထူးျခားၿပီး၊ ျမန္မာျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ားအတြက္ အဖိုးတန္လွတဲ့ ပညာရပ္ တစ္ခုကို တစ္ေနရာတည္းမွာ သင္ယူခြင့္ ရလိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္။ ဘာသာေပါင္းစုံမွ သင္တန္းသူ၊ သင္တန္း သားမ်ား အတူတကြ ပါ၀င္တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ သူ႔အျမင္၊ ကိုယ့္အျမင္၊ သူ႔ယုံၾကည္ခ်က္၊ ကိုယ့္ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားကို ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီး စြာ ေဆြးေႏြးခြင့္မ်ားကို ရရွိခဲ့ၾကတယ္။ ထိုသို႔ အတူ တကြ ေဆြးေႏြးခြင့္မ်ားကို ရရွိခဲ့ၾက၍ မိမိတို႔ ဘာသာတရားအလိုက္ လက္ခံယုံၾကည္ထားေသာ ယုံၾကည္ ကုိးကြယ္မႈမ်ားကို အခ်င္ခ်င္းမွ်ေ၀ေပးႏုိင္ခဲ့ၾကၿပီး၊ ဘာသာတရားအသီးသီး၌ တည္ရွိေနေသာ အားသာခ်က္၊ အားနည္းခ်က္မ်ားကို အျပန္အလွန္ နားလည္သေဘာေပါက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဘာသာတရားကို ကိုးကြယ္ျခင္းဆိုတာ ပုဂၢဳိလ္ေရးရာ ယုံၾကည္ခ်က္မ်ဳိးသာျဖစ္တယ္-ဆိုတဲ့သီအိုရီကို အမ်ားစုက လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ ထိုၾကာင့္ မိမိယုံၾကည္ရာ ဘာသာတရားကုိ မိမိကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ ရွိရမယ္။ ကိုယ္ယုံၾကည္ရာကို ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိရမယ္။ ဒါဟာ လူသားတိုင္း ရရွိသင့္ တဲ့ ေမြးရာပါ အခြင့္အေရး တစ္ခု ျဖစ္တယ္။ ဒီအခ်က္ကို ျပည္သူ၊ ျပည္သားတိုင္း နားလည္သေဘာက္ေပါက္ထားမည္ၾကဆိုလွ်င္ ဘာသာေရး ျပႆနာ၊ လူမ်ဳိးေရးျပႆနာဆိုတာ ျဖစ္လာႏုိင္စရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူးလို႔ ေဆြးေႏြးသူမ်ားလည္း ရွိခဲ့တယ္။
သို႔ေသာ္ လူသားတို႔ ေနထိုင္ရာ ဤကမၻာဆီသို႔ လူသားတိုင္းက မလိုခ်င္တဲ့ျပႆနာတစ္ခုကို မည္သူေတြက သယ္ေဆာင္ လာခဲ့သနည္း။ ဒီလို ေျဖဖို႔ ခက္တဲ့ အေျဖမ်ဳိးကို စဥ္းစားသူမ်ားလည္း ရွိခဲ့တယ္။ အမုန္းတရား (hate) ရဲ့လက္သည္ဟာ ဘယ္သူလဲ။ ခ်စ္ျခင္းတရား (spiritual love)ကို ေမြးဖြားေပး သူဟာ ဘယ္သူလဲ။ ဒီအေျဖကို ေျဖဖို႔ ဘာသာတိုင္းမွာ အေျဖရွိေပလိမ့္မယ္။ သို႔ေသာ္ အခ်ဳိ႔ေသာ အေျဖမ်ားသည္ အမုန္းတရားဆိုတဲ့ ေဘာင္စည္းကို မေက်ာ္လြန္ႏုိင္ၾက၍ အမုန္းတရားေတြကုိသာ ပိုမိုၿပီး တိုးပြားလာေစတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ရန္ကုိ ရန္ခ်င္း တုန္႔ျပန္တဲ့ အေျဖမ်ဳိးနဲ႔ ျပႆနာကို ေျဖရွင္းေနၾက ေသာေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ထ့ိုေၾကာင့္ ကမၻာ႔မွာ ေရွ႔တန္းေရာက္ေနတဲ့အစ္ရွဴးဟာ အမုန္းတရားေတြေၾကာင့္ အမုန္းတရားရွိေနတဲ့သူေတြဟာ အမုန္းတရား ရွိေနတဲ့သူမ်ားကို တာ့ဂက္ (target)ထားၿပီး (ျပစ္မွတ္ထားၿပီး) ေျပာဆိုေနၾကတာကို ေတြ႔ေနရတယ္။ အမုန္းတရားေတြေၾကာင့္ အမုန္းကိ်န္စာေတြကို တတြတ္တတြတ္ ရြတ္ဆိုေနၾကတဲ့ သူေတြလည္း ရွိေနခဲ့ျပန္တယ္။ ထိုအမုန္းတရားေတြေၾကာင့္ မုန္းသူေတြကုိ ေသေက် ပ်က္စီးေစလို၍ စစ္သည္ေတြနဲ႔ စစ္တလင္းမွာ သူေသငါေသ အေသအေက် တိုက္ေနၾကသူေတြက လည္း ေထာင္ေသာင္းမက ရွိေနၾကျပန္္တယ္။
သံသရာခရီးမွာ အမ်ားႏွင့္သြားခ်င္ရင္ အမ်ားနဲ႔တည့္ေအာင္ ေနတတ္ဖို႔လိုမယ္။ ခရီးတို သြားခ်င္သူမ်ား အတြက္ ခရီးေဖၚမ်ားမ်ားကို မလိုအပ္ေပမဲ့၊ ခရီးရွည္ကို သြားလိူသူေတြအတြက္ေတာ့ ခရီးသြားေဖၚလည္း လိုမယ္။ ခရီးစရိတ္လည္း လိုမယ္။ ခရီးေဖၚဟာလည္း အသိတရားရွိသူ၊ အမွားအမွန္ကို ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ ႏုိင္သူမ်ဳိးျဖစ္ၿပီး၊ မိမိႏွင့္ ခရီးသြားေဖၚ၊ သြားဖက္ေတြအေပၚမွာ (ဟိတကာရ) အက်ဳိးစီးပြား လိုလားသူမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ရမယ္။ ဒါမွသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတဲ့အရသာကို ႏႈတ္နဲ႔အထူးေျပာေနစရာမလိုဘဲ သေဘာ သဘာ၀အတိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းဆိုတဲ့အရသာဟာ လူသားတို႔အတြက္ အလိုအေလွ်ာက္နားလည္္ေနေပလိမ့္မယ္။ ယေန႔ကမၻာမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ေတြ ေပ်ာက္ဆုံးလုနီးပါးျဖစ္ေနၿပီ္။ အျပန္အလွန္ မယုံၾကည္မႈ ေတြရယ္၊ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈမ်ား ကင္းေန တာေတြရယ္၊ မဆုံးႏုိင္တဲ့ ရန္လိုတဲ့မုန္းတီးမႈေတြရယ္၊ ႀကီးႏုိင္ငယ္ညွင္းျဖစ္ေနတဲ့ အေနအထားေတြရယ္၊ အခ်င္းခ်င္း အျမင္ မၾကည္ျဖစ္ေနမႈေတြရယ္၊ ဒီလိုစတဲ့အေရး ေတြကို၊ ဒီလိုျဖစ္ေနတဲ့အစ္ရွဴးေတြကို အေျဖရွာႏုိင္ဖို႔ ရန္ကုန္ၿမဳိ႔က သီတဂူ ဗုဒၶတကၠ သိုလ္မွာ ဘာသာေပါင္းစုံ ပါ၀င္တဲ့ သင္တန္းသားေတြဟာ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္။ အေျဖရွာခဲ့ၾကတယ္။
သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးဟာ ဆယ္ရက္တိုင္တိုင္ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ရီလီးဂ်င္းႏွင့္ ရူးလ္ ေအာ့ဖ္ေလာ (Religion and Rule of Law) သင္တန္းပိတ္ပြဲမွာ ျပည္သူအလုံးအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အထိန္း အမွတ္ျဖစ္တဲ့ ရြာဦးေက်ာင္းက ေခါင္းေလာင္းႀကီးကို အားမာန္အျပည့္ျဖင့္ ထုိးေပးခဲ့တယ္။ ယေန႔ကမၻာေလာကႀကီးဟာ ျပႆနာေတြနဲ႔ ရႈပ္ေထြးေနတယ္။ ဒီျပႆနာေတြဟာ ဘယ္ကစခဲ့သလဲ။ ျပႆနာအားလုံးရဲ့အစဟာ ဘာလဲ။ အစြန္းေရာက္ေတြလား၊ အစြန္းေရာက္ေတြကို မုန္းတီးေနသူေတြလား၊ အစြန္းေရာက္ေတြကို ကာကြယ္ေနသူေတြလား။ ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့တယ္။ ထ့ိုေနာက္ အေျဖကို တရားေဟာ၍ ထုတ္ျပန္ခဲ့တယ္။ ျပႆနာေတြအားလုံးရဲ့ အစဟာ အ၀ိဇၨာ (မသိမႈ တရား) ျဖစ္တယ္။ ထိုျပႆနာကို ရႈပ္ေထြးေအာင္ လုပ္ေပးေနတဲ့တရားကေတာ့ တဏွာ (မတရားလိုခ်င္မႈ ေလာဘ) ျဖစ္တယ္။ လူသားေတြရဲ့ အဆိုးသံသရာလည္ေနျခင္းကို ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တရားျဖစ္စဥ္ႏွင့္ မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့တယ္။
ဘာသာတရားတစ္ခုႏွင့္ ဘာသာတရားတစ္ခုတို႔အၾကား ျဖစ္စဥ္ႏွင့္ျဖစ္ရပ္ကို သဲကြဲစြာ မသိႏုိင္ၾကတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ မိတ္ေဆြကို ရန္သူထင္၊ ရန္သူကို မိတ္ေဆြထင္ေနခဲ့ၾကတယ္။ အထင္ႏွင့္ေနျခင္းဟာ သဲကြဲစြာ မသိႏုိင္ေစတဲ့ အ၀ိဇၨာရဲ့ ဇာတ္ရုပ္ျဖစ္တယ္။ အ၀ိဇၨာဇာတ္ေကာင္ရဲ့အေပါင္းအေဖၚဟာ တဏွာျဖစ္ေနၿပီး ထိုတဏွာရဲ့အေမႊကို အ၀ိဇၨာကိုယ္တုိင္က မသိျဖစ္ေနျပန္တယ္။ ဒီဇာတ္ထုပ္မွာ ဒီဇာတ္ရုပ္ေတြကို ေတြးေခၚ ဆင္ျခင္ႏိုင္တဲ့ဥာဏ္၊ အေမွ်ာ္အျမင္ႀကီးတဲ့ဥာဏ္၊ ဒီဥာဏ္မ်ဳိးရွိသူ ပညာရွိႏွင့္တူတဲ့ ပညာရွင္ဇာတ္သရုပ္ကို ေပၚလြင္ေအာင္ ကႏုိင္တဲ့ဇာတ္ရုပ္ဆိုတာ လိုအပ္လာျခင္းျဖစ္တယ္။ ဒီေန႔ကမၻာမွာ လူေတြရဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြဟာ က်ယ္ျပန္႔ေနသေယာင္ေယာင္ရွိေပမဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြက အလြန္ကို က်ဥ္းေျမာင္းေနတယ္လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးက မိန္႔ဆိုခဲ့တယ္။ က်ယ္ျပန္႔တဲ့စိတ္ေတြရွိလာႏုိင္ေအာင္ လူသားေတြဟာ အခ်င္းခ်င္းအေပၚမွာ ဟိတကာရ - အက်ဳိးစီးပြားလိုလားတဲ့ ေမတၱာႏွင့္ယွဥ္တဲ့စိတ္ေတြကို ေမြးျမဴၾကရမယ္။ သူတစ္ပါးဒုကၡကို ကုိယ္တိုင္ခံစားေနရသလို ခံစားေနရတဲ့ သေဘာမ်ဳိးကို သက္၀င္ေစတဲ့ ကရုဏာတရားမ်ဳိးေတြကို ေမြးျမဴႏုိင္ေအာင္ က်ဳိးစားၾကရမယ္။ ေလာကမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ အေနအထားေတြက လြတ္လပ္စြာ ေရးသားခြင့္ေတြ၊ ကိုးကြယ္ခြင့္ေတြ၊ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ေတြက အိုဗာျဖစ္ေနေလေတာ့ ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္္ႏွင့္ေတြေပၚမွာ ဆဲဆိုေနသံေတြ ကလည္း အိုဗာျဖစ္ေနျပန္တယ္။ ဒီလိုအေန အထား မ်ဳိးေတြကုိ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ဖို႔ လူသားတို႔အတြက္ လိုအပ္ ေနတဲ့ တရားသေဘာတစ္ခုက ခႏၲီ သည္းခံစိတ္ေတြေမြးႏုိင္ၾကဖို႔ လိုအပ္ေန တယ္လို႔ ဆရာေတာ္ႀကီးက တိုက္တြန္းခဲ့တယ္။
ခႏၲီ သည္းခံစိတ္ေတြကို ေမြးႏုိင္ဖို႔ ဦးစြာပထမ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းဆိုတဲ့ အစြန္းႏွစ္ခုကို ဘယ္လို မွ်တေအာင္ ကိုင္တြယ္ႏုိင္ မလဲဆိုတာ စဥ္းစားႏုိင္ဖို႔ပါ။ ႏုိင္ငံေရးဇာတ္ထုတ္မွာ မိမိပါ၀င္ေနမယ္ဆိုရင္ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းေတြဆိုတာ ရွိလာမယ္။ ဘာသာေရး ဇာတ္ထုတ္မွာလည္း မိမိပါ၀င္ေနမယ္ဆိုရင္ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္းျခင္းေတြဆိုတာ ရွိလာႏုိင္ေသးတာပဲ။ ဒီအခါမ်ဳိးမွာ သတိမဲ့ေနတဲ့ လူသားတစ္ေယာက္ဟာ ခ်စ္ခင္ျခင္း (love) ျဖင့္ ေႏွာင္ဖြဲ႔ထားသူအေပၚမွာ ေဖဗာ (Favor)လို႔ ေခၚဆိုႏုိင္တဲ့ မမွ်တတဲ့ ေထာက္ပ့ံ မႈေတြကို ေပးလာႏုိင္တယ္။ အမုန္းတရား (hate) ျဖင့္ ေႏွာင္ဖြဲ႔ ထားသူအေပၚမွာ ပရက္ရွာ (Pressur) လို႔ ေခၚုႏုိင္တဲ့ မမွ်တတဲ့ ဖိအားေတြကို ေပးေနတတ္ၾကျပန္တယ္။ ခ်စ္ျခင္း၊ မုန္္္္္္္းျခင္းဆိုတဲ့ တရားႏွစ္ခုအၾကားမွာ ဘက္မွ်စြာ ထားႏုိင္တဲ့ ခႏၱီတရားမ်ဳိးႏွင့္ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ေနႏုိင္ေအာင္ ႀကဳိးစားၾကရမွာျဖစ္တယ္။ ဒီလိုထားႏုိင္ေအာင္ မႀကိဳးစားၾကဘဲ ေလာင္ေနတဲ့ဖြဲမီးပုံႀကီးေတြထဲကို တေငြ႔ေငြ႔ ေလာင္းကၽြမ္းတတ္တဲ့ ဖြဲမီးေတြကို ထပ္ထည့္ေနတဲ့ အဖြဲ႔၀င္ေတြထဲမွာ မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ ပါေနခဲ့မယ္ဆိုရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔၊ တရားဥပေဒစုိးမိုးေရးတို႔ဆိုတာ ထိုႏုိင္ငံေတြ အတြင္းမွာ ေပ်ာက္ ဆုံးသြားႏုိင္ျခင္းပါ။ ထိုေၾကာင့္ ေဖ့စ္ဘုတ္စာမ်က္ႏွာေတြေပၚမွာ ဆဲေနတာေတြကို သည္းခံခြင့္လြတ္ႏုိင္ၾကဖို႔၊ ႏုိင္ငံေရးေၾကာင့္ အျမင္ေစာင္းေနသူမ်ားအေပၚမွာလည္း နားလည္ေပးၿပီး၊ သည္းခံခြင့္လြတ္ႏုိင္ၾကဖို႔ အထူးတိုက္တြန္းထားျခင္းျဖစ္တယ္။
ဘာသာတရားမွာ ကိုယ္ပိုင္ဥပေဒမ်ဳိးဆိုတာ ရွိႏုိင္တယ္။ ဥပမာ၊ ၀ိနည္းဥပေဒ၊ ဘိုင္ဘယ္ ဥပေဒ၊ ကိုရမ္ဥပေဒ စသည္တို႔ ကို ေျပာလိုျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ထိုဥပေဒသည္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ျပ႒ာန္းထားေသာဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ဘာသာတရား အတြက္ လည္းေကာင္း၏၊ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္လည္းေကာင္း၏လို႔ ဆိုႏုိင္ျခင္းပါ။ သို႔ေသာ္ ဘာသာတရားႏွင့္ တရားဥပေဒ အားၿပဳိင္လာခဲ့သည္ရွိေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္မွ ျပ႒ာန္းထားေသာ တရား ဥပေဒကိုသာ လိုက္နာၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိထားၾကရမွာျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ … ဘာသာတရား၏ ဥပေဒျဖစ္တဲ့ ရွရီယာလိုဥပေဒမ်ဳိး ကို ႏုိင္ငံေတာ္ ရဲ့ဥပေဒမ်ဳိးျဖစ္ေနခဲ့ မည္ဆိုလွ်င္ ထိုႏိုင္ငံေန ထိုလူမ်ဳိးအတြက္ လိုက္နာရုံမွလြဲ၍ အျခားေရွာင္လြဲႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းမရွိၿပီ။ ထိုေၾကာင့္ …. ။ ခ်မ္းသာစြာ အိပ္စက္ႏုိင္ၾကပါေစ။
လဥပနိႏွင့္ တရားဥပေဒ အခ်ဳိးညီမွ်ႏုိင္ေနမည္ဆိုလွ်င္
Writer : ေဒါက္တာဓမၼပိယ (ITBMU)
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္