ဘုရားေထာင္ အရိုးအိုး - Pha Yar Htaung Ossuary


ပ်ဴေခတ္ အေဆာက္အအုံမ်ားသည္ ကမၻာ့အေမြ အႏွစ္ စာရင္း၀င္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္း သေရေခတၱရာ၌ ယေန႔တိုင္ က်န္ရွိေနရာ ေစတီပုထိုးမ်ားလည္း အပါအ၀င္ျဖစ္ သည္။ ယင္းေစတီပုထိုး ဘာသာေရး အေဆာက္ အအုံမ်ားကို ထူပ ေခၚ ေစတီလုံးမ်ားႏွင့္ ဂူဘုရားမ်ား ဟု အၾကမ္းအားျဖင့္ ခြဲျခားႏိုင္သည္။ ျမန္မာ အဘိဓာန္ တြင္ ဂူဘုရားကို “ကုလားေက်ာင္းခံ၍ ကြမ္းေတာင္ ေပါက္ေသာဘုရား” ဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆို သည္။ ဂူဘုရားသည္ ေအာက္ပိုင္း၌ ဂႏၶကုဋိ သို႔မ ဟုတ္ ေလးေထာင့္ကုလားေက်ာင္းခံကာ အထက္ တြင္ ေစတီလုံး၊ သို႔မဟုတ္ ပစၥယာေပၚတြင္ ကြမ္းေတာင္ေပါက္ထားေသာ အေဆာက္ အအံုျဖစ္ သည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းတြင္ ဘဲဘဲဂူ ဘုရား၊ ေလးမ်က္ႏွာဘုရား၊ အေရွ႕ေစ်းဂူ ဘုရား၊ အေနာက္ေစ်းဂူဘုရား ရဟႏၲာဂူဘုရား စသည္ျဖင့္ ဂူဘုရားမ်ားရွိသည့္အနက္ ဘုရားေထာင္သည္လည္း တစ္ဆူအပါ အ၀င္ျဖစ္သည္။ ဘုရားေထာင္သည္  သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းအတြင္း ဆင္ျဖဴကန္ရြာ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ကားလမ္းေဘးတြင္ တည္ရွိေန ၿပီး ေအဒီေလးရာစုမွ ကိုးရာစုအတြင္း ထြန္းကား ခဲ့ေသာ သေရ ေခတၱရာပ်ဴေခတ္တြင္ တည္ထားခဲ့ သည့္   ေစတီ တစ္ဆူျဖစ္သည္။ ဘုရားေထာင္ကို ပုဂံေခတ္တြင္တည္ထား သည့္ အခ်ဳိ႕ေသာဘုရားမ်ား ကဲ့သို႔ပင္  ကုလားေက်ာင္းခံ၍ တည္ေဆာက္ထား သည္။ ေအာက္ခံပႏၷက္သည္ စတုရန္းပုံျဖစ္ကာ အနားတစ္ဘက္ လွ်င္ ၃၈ ေပစီ ရွည္သည္။ ကုလားေက်ာင္းအျမင့္သည္ ၁၈ ေပျဖစ္၍ ဘုရားေထာင္၏ မ်က္ႏွာေလးဘက္တြင္ မုခ္ေပါက္မ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ထိုမုခ္ေပါက္မ်ားကို အုတ္မ်ားစီကာ  ပိတ္ထားသည္။ ေစတီအတြင္းတြင္ လိုဏ္ပတ္လမ္းခံထားသည့္ ဘုရားေထာင္ ေစတီ၏ ပစၥယံေပၚတြင္ ယခင္က အရံေစတီမ်ား ရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ ေျမာက္ဘက္တြင္သာ  အရံေစတီ သုံးဆူကို ျမင္ၾကရသည္။
၂၀၁၂- ၂၀၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ဘုရားေထာင္ေစတီအား သန္႔ရွင္းေရးေဆာင္ရြက္စဥ္ဘုရား အေနာက္ဘက္ႏွင့္ ေတာင္ဘက္ တြင္ တံတိုင္းရာ ေျမကုန္းတန္းႏွစ္ခု ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ ပ်ဴေခတ္ အုတ္အရြယ္ အစားထက္ အနည္းငယ္ေသးငယ္ေသာ အုတ္႐ိုးတန္းႏွစ္ခုလည္း ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ ပါးစပ္ရာဇ၀င္မ်ားအရ ဘုရား ေထာင္ေစတီကို ဗိုလ္ေျခတစ္ေထာင္ တည္ခဲ့သည္ဟု ဆိုၾကေသာ္လည္း ဘုရားေထာင္ေစတီ၏ အလွဴရွင္ႏွင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ ခုႏွစ္ သကၠရာဇ္ကို အတိအက် မသိရွိရေသးပါေခ်။ ဘုရားေထာင္ေစတီကို ေရွးေဟာင္း သုေတသနဌာနက ၁၉၅၈ ခုႏွစ္တြင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္ထားခဲ့သည္။
သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၀န္းက်င္တြင္ ပ်ဴတိုက္ဟု ေခၚဆိုၾကသည့္ ေလးေထာင့္စပ္စပ္ကုန္း ေဟာင္းမ်ားရွိ သည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ေတာင္ဘက္ရွိ ပ်ဴတိုက္မ်ား၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ ဗိႆႏိုးဟုေခၚၾကသည့္ ေလးေထာင့္ပံု ၿမိဳ႕ကြက္ရာ တစ္ခုရွိသည္။ ထိုေနရာကို ဗိႆႏိုး မိဖုရားႏွင့္ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ား သခ်ဳႋင္းဟု အစဥ္အဆက္ေခၚခဲ့ၾကၿပီး သခ်ဳႋင္းသည္ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၏ အျပင္ဘက္ ေတာင္ဘက္ျခမ္းတြင္  တည္ရွိသည္။ ေလးမ်က္ႏွာဘုရားမွ အေရွ႕ဘက္သို႔ ကိုက္  ၃၀၀ ကာြ ေ၀းသည။္ ၁၉၆၇-၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ ဗိႆ    ႏိုးမိဖုရားႏွင့္ ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ား သခ်ဳႋင္းေတာ္တြင္ ႀကီးမားေသာ ေက်ာက္အိုးႀကီး ေျခာက္လံုးကို ေတြ႕ ရွိခဲ့သည္။ ယင္းေက်ာက္အိုးမ်ား သည္ ပ်မ္းမွ်ပတ္လည္ ၂ ဒသမ ၄မီတာ (၇ ဒသမ ၈၇ ေပ)၊ အျမင့္ ၁ ဒသမ ၈၄ မီတာ(၆ ဒသမ ၀၃ ေပ) ရွိၿပီး တစ္တန္းလွ်င္သုံးလုံးစီ ေရွ႕ေနာက္တန္းလ်က္ စုစုေပါင္း ေျခာက္လုံးရွိသည္။ ယင္းေက်ာက္ အိုးႀကီးမ်ား ကို ေတြ႕ရွိ ခဲ့ေသာေနရာ မွာပင္ ထိန္းသိမ္းထားခဲ့ၿပီး အ႐ိုးအိုးမ်ားဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။ အိုးမ်ား၏ ပတ္လည္တြင္ စာသားမ်ား မေတြ႕ရွိခဲ့ရပါေခ်။
ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာ တူးေဖာ္မႈမ်ားအတြင္း သေရေခတရၱာမွ ေက်ာက္ထြင္းအိုး ငါးလုံးကို တူးေဖာ္ ရ ရွိခဲ့ရာ ထိုအိုးမ်ားတြင္ ပ်ဴစာမ်ားေရး ထိုးထားသည္ ကို ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကရသည္။ ပထမကမာၻ စစ္မျဖစ္ မီ ၁၉၁၁ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၁၂ ခုႏွစ္ တြင္ သေရေခတၱရာ ၿမဳိ႕ေဟာငး္၏ အေနာက္ေျမာက္ ၿမိဳ႕ရိုးအျပင္ဘက္ ရွိ ဘုရားႀကီးေရွးေဟာင္းေစတီ၏ ေတာင္ဘက္ ကိုက္ ၂၀၀ အကြာမွ ေက်ာက္ထြင္းအိုးေလးလုံးကို တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ယင္းတို႔အနက္ အႀကီး ဆုံးေက်ာက္အိုးသည္ ၃ ေပ ၃ လက္မခန္႔ျမင့္ ကာ လုံး ပတ္ ၇ ေပရွိၿပီး အေသးဆံုးအိုးသည္ အျမင့္ ၂ ေပ ၁၁ လက္မႏွင့္ လုံးပတ္ ၅ ေပ ခန္႔ရွိသည္။ သေရေခတၱရာ မွ ေတြ႕ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္အိုးမ်ား တြင္ ေရး ထြင္းထား သည့္ ပ်ဴစာမ်ားအနက္မွ အခ်ဳိ႕ စာလုံးမ်ားကို ထိုစဥ္ က ေက်ာက္စာ ၀န္ျဖစ္သူ Mr.C.O Blagden က ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုခဲ့သည္။ ထိုအိုးမ်ားသည္ သူရိယ၀ိၾကမ၊ ဟရိ၀ိၾကမ၊ သဟိ ၀ၾိကမ မင္းတို႔၏ အရိုး အိုး မ်ားျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ က်န္တစ္အိုးမွာ မင္းေဆြမ်ဳိးတစ္ဦးဦး သို႔မဟုတ္ မင္းမိဖုရားတစ္ဦးဦး၏ အ႐ိုး အိုးျဖစ္ႏုိင္ေၾကာင္း ေကာက္ခ်က္ခ် ခဲ့ၾကသည္။
၁၉၉၃ ခုႏွစ္ မတ္ ၁၈ ရက္တြင္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕႐ိုးအတြင္း၊ ေမွာ္ဇာရြာေတာင္ဘက္၊ နန္းေတာ္ကုန္း အေရွ႕ရွိ ဘုရားေထာင္ေစတီ အနီး သေရေခတၱရာ တူးကြက္အမွတ္(၃၁)မွ ေက်ာက္အိုးတစ္လုံးကို ထပ္မံရရွိခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္း အတြင္း ေရႊက်င္သူမ်ားက ထိုအိုးႀကီးကိုေတြ႕ရွိခဲ့ၿပီး ဘုရားအနီးတြင္ ထားခဲ့ၾကသည္ဟု ယူဆရသည္။ အိုးအတြင္း၌ မည္သည့္ပစၥည္းမ်ား ထည့္သြင္းျမႇဳပ္ႏွံခဲ့သည္ကို မသိႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း ယင္းဘုရားေထာင္ အိုးကို ေတြ႕ရွိခဲ့စဥ္က အိုးအတြင္း၌ ဆင္းတုေတာ္ အက်ဳိး အပဲ့မ်ားကို ေတြ႕ရွိခဲ့ရေၾကာင္း ဘုရားေထာင္ အ႐ိုးအိုးကို ေတြ႕ရွိခဲ့သည့္ ဦးေက်ာ္ ဦးလြင္(ယခု ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ခ်ဳပ္၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသနႏွင့္ အမ်ဳိးသားျပတိုက္ဦးစီးဌာန)က ေျပာျပခ့ဲသည္။ ဘုရားေထာင္အ႐ိုးအိုးဟု အမည္ေပးထားသည့္္ ယင္းအိုးသည္ ယခင္ရရွိထားေသာ ေက်ာက္အိုး ေလးလုံးထက္ ႀကီးမားကာ အျမင့္ ၁ ဒသမ ၀၇ မီတာ(၃ ေပ ၆ လက္မ)ႏွင့္ လုံးပတ္ ၂ ဒသမ ၆၄ မီတာ(၈ ေပ ၇ လက္မ) ရွိၿပီး ယခင္ေတြ႕ရွိ ထားေသာ ေက်ာက္အိုးမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ထုလံုးရွည္ပံု သ႑ာန္ျဖစ္သည္။
ဘုရားေထာင္ အ႐ိုးအိုးေပၚတြင္ စာေၾကာငး္ ေရ ငါးေၾကာငး္ ေရးထြင္းထားၿပီး ပ်ဴအကၡရာစာလံုးေရ ၁၁၂၇ လုံး ပါ၀င္သျဖင့္ သေရေခတၱရာမွရရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္အိုးမ်ားအနက္ ပ်ဴစာလုံးေရ အမ်ားဆုံးပါရွိေသာ အိုးျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔အနက္ စာလုံး ၇၇ လုံးသည္ ေမွးမွိန္ေနၿပီး က်န္စာလုံး ၁၀၅၀ ကို ဖတ္႐ႈႏိုင္ခဲ့သည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာတြင္ ေရးထးုိထားေသာ ပ်ဴအကရၡ ာစာလးံု မ်ားအနက္ အလုံး ၄၈၀ ကိုသာ ဖတ္႐ႈႏိုင္သျဖင့္ ဘုရားေထာင္အ႐ိုး အိုးေပၚမွ စာမ်ားကို ျမေစတီေက်ာက္စာထက္  ႏွစ္ဆပိုမိုဖတ္ရႈႏိုင္ခဲ့သည္။ အိုးေပၚတြင္ ေရထိုးထားေသာ စာလုံးမ်ားသည္ ပ်ဴအကၡရာမ်ား ျဖစ္ကာ စာလုံးအားလုံး၏ တိက်ေသာ အဓိပၸာယ္ကို ယခုတိုင္ မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၾကေသးေသာ္လည္း ပညာရွင္မ်ားက ႀသိေဒ့၀မိႀတဗံး၊ ႀသိ ဟရိ၀ိ (ၾကမဗံး)၊ ႀသိသိဟ၀ိၾကမဗံး၊ ႀသိသူရိယ၀ိ ၾကမဗံး၊ ႀသိၿဗိ ံထူ၀ိ ၾကမဗံး၊ ႀသိဇႀတတ ၀ိၾကမဗံး၊ ႀသိ (အာ)ဒိတ်၀ိၾကဗံး ဟူသည့္ အမည္ ခုနစ္ခုကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းအမည္မ်ားအားလုံးသည္“ႀသိ” ႏွင့္ စကာ “ဗံး” ႏွင့္ ဆုံးထားၾကၿပီး စာေၾကာငး္ ေရ ၁ မွွ  ႀသိေဒ့၀မိၾတဗံး ႏွင့္ စာေၾကာင္းေရ ၆ မွ ႀသိဇၾတတ ၀ိႀကမဗံးတ႔ုိမွလြဲ၍ က်န္အမည္သည္ သေရေခတၱရာကို အုပ္စိုးခဲ့ေသာ ပ်ဴဘုရင္မ်ား၏ အမည္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ားက သုံးသပ္ခဲ့ၾကကာ သေရေခတၱရာတြင္ ၀ိၾကမ မင္းဆက္အုပ္စိုး ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။
သမိုင္းပညာရွင္ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက ထိုဘုရင္ မ်ား၏ အမည္မ်ားအား ေဒ့၀မိႀတကုိ နတ္ခ်စ္သူ၊ ဟရိ၀ိၾကမကို ဗိႆႏိုး နတ္မင္း၏လက္ရံုး ၊ သဟိ၀ိၾကမကုိ ျခေသၤ့ကဲ့သို႔ ရဲရင့္သူ၊ သူရိယ၀ိၾကမကို ေနကဲ့သို႔ေတာက္ပသူ၊ ၿဗိ ံ ထူ၀ိ ၾကမကို အမိနတ္မင္း ေစာင္မသူ၊ ဇၾတတ၀ိၾကမကို အမ်ဳိးတကာ ထိတ္လန္႔သူ၊ အာဒိတ်၀ိၾကမကို ေနမ်ဳးိ အသေရဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခဲ့သည္။ ဘုရားႀကီး မွ ေတြ႕ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္ အိုးမ်ားတြင္ ေရးထြင္း ထားေသာ စာမ်ားႏွင့္ ဘုရားေထာင္ ေက်ာက္အိုး ေပၚ မွ စာမ်ားသည္ တူညီေသာ ပ်ဴဘာ သာျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ၾကရသည္။ ဦးစြာေတြ႕ရွိထား သည့္ေက်ာက္အိုးေလး လံုးေပၚတြင္ သိဟ၀ိၾကမ၊ သူရိယ၀ိၾကမ၊ ဟရိ၀ိ ၾကမအမည္မ်ားကို ေတြ႔ရွိခဲ့ရသျဖင့္ သေရေခတၱရာတြင္ ၀ိၾကမ မင္း ဆက္အုပ္စိုးခဲ့ေၾကာင္း အေထာက္ အထားမ်ား ျဖစ္လာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေက်ာက္အိုးတစ္လုံးစီေပၚတြင္ ဘုရင္တစ္ပါးစီ၏ အမည္ကိုသာ ေရးထြင္းထားသျဖင့္ ဘုရင္ အမည္မ်ား ကို ေရွ႕ေနာက္စဥ္ရန္ အခက္အခဲ ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ ၾကရသည္။
ဘုရားေထာင္ေက်ာက္အိုးကို ရရွိေသာအခါတြင္ အိုးတစ္လုံးတည္းေပၚတြင္ ဘုရင္အမည္မ်ားကို ေရးထြင္းထား သျဖင့္ မင္းစဥ္ဆက္ အတိုင္း ေရးထြင္းထားေၾကာင္း ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ဘုရားေထာင္ အ႐ိုးအိုးပါ ပ်ဴစာမ်ားအား သမိုင္းပညာရွင္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္း၊ ဦးစံ၀င္းႏွင့္ ဦးၿငိမ္းေမာင္တို႔က ဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုရားေထာင္အ႐ိုးအိုးပါ ပ်ဴသကၠရာဇ္မ်ားကို ခရစ္ႏွစ္သ႔ုိ ေျပာင္းလဲ၍ ဘုရင္တို႔ကြယ္လြန္ခဲ့သည့္ ခုႏွစ္တို႔ကို ေဖာ္ထုတ္ရာတြင္  ဟရိ၀ိၾကမသည္ သက္ေတာ္ ၅၇ ႏွစ္ ၂ လ ၂၄ ရက္အရြယ္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၀ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ေၾကာင္း၊ သိဟ၀ိၾကမသည္ သက္ေတာ္ ၈၀ ႏွစ္ ၂ လ ၄ ရက္အရြယ္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၃ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ေၾကာင္း၊ သူရိယ၀ိၾကမသည္ သက္ေတာ္ ၃၅ ႏွစ္အရြယ ္ ခရစ္ႏွစ္  ၁၄၃ ခုႏွစ္တြင္  ကြယ္လြန္ေၾကာင္း၊ အာဒိတ်၀ိၾကမသည္ သက္ေတာ္ ၆၄ ႏွစ္အရြယ္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၆၃ ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္ေၾကာင္း သိရွိရေပသည္။
ဆရာဦးစံ၀င္း၏ အလိုအရ ဟရိ ၀ိၾကမသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၃၆၀ ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း၊ သိဟ၀ိၾကမသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၃၆၃ ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း၊ သူရိယ၀ိၾကမသည္ ခရစ္ ႏွစ္ ၃၈၃ ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း၊ အာဒိတ် ၀ၾိကမသည ္ ခရစ္ႏွစ္ ၄၀၃ ခုႏွစ္တြင္လည္းေကာင္း ကြယ္လြန္ခဲ့ သည္ဟု ယူဆသည္။
ဘုရားေထာင္ေက်ာက္အိုးႏွင့္ ေမွာ္ဇာ၊ ၀က္ေခါင္းကန္ကုန္းမွ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္တြင္ ရရွိခဲ့ေသာ ပ်ဴႏွင့္ သကတၠ ႏွစ္ဘာသာေရာစပ္ေရးထိုး ထားေသာ ဘုရားေက်ာက္စာခ်ပ္တို႔ကို ႏိႈင္းယွဥ္ဆက္စပ္ၾကည့္ရာတြင္ ဘုရင္ဟရိ၀ိၾကမ သည္ သေရေခတၱရာကို ၄ ရာစု အလယ္တြင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း မွန္းဆႏိုင္ခဲ့သည္။ သေရေခတၱရာေက်ာက္ အိုးမ်ားတြင္ ပ်ဴစာမ်ားကို ေရးထိုးထားၿပီးအိုးမ်ားက ုိ အလွအပမ်ားမြမ္းမံထား ျခင္းမရွိပါေခ်။ သို႔ေသာ္ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ၀္ ါရီ ၁၀ ရက္က သေရ ေခတၱရာမွ ေတြ႕ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္ အိုးငယ္တစ္လံုးသည္  ပနး္အေျပာက္အမြမ္း မ်ားျဖင့္ လွပစြာျခယ္မႈန္းထားသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ပညာရွင္မ်ားက ယင္းအိုးကို ပ်ဴေခတ္က လက္ရာဟု မသတ္ မွတ္ၾကဘဲ ေႏွာင္းပိုင္းလက္ရသာျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ယူဆခဲ့ၾကသည္။
ထိုေက်ာက္အိုးငယ္သည္ အ၀ ရွစ္လက္မ၊ အျမင့္မွာ ရွစ္လက္ မခန္႔သာ ရွိသည္။ ေက်ာက္အိုးကို လွပစြာ ထြင္းထုထားေသာ္လည္း မည္သည့္စာမွ် မပါရွိသည့္အျပင္ အဆိုပါ ေက်ာက္အိုးငယ္သည္ သေရေခတၱရာမွ မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ အျခားေဒသ တစ္ခုခုမွ ေရာက္ရွိ လာပုံရ ေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက သုံးသပ္ခဲ့ သည္။
ယေနအခ်ိန္အထိ သေရေခတၱရ ာ တစ္ေနရာတည္းတြင္သာ ေတြ႕ရွိခဲ့ရသည့္ ေက်ာက္ထြင္းအိုးမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အေျခခ်ခၾ့ဲကေသာ ပ်ဴလူမ်ဳိးတုိ႔၏ အတိတ္ပုံရိပ္မ်ားကို တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ေဖာ္ထုတ္ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ ပ်ဴတို႔ေနထိုင္ခဲ့ရာ သေရေခတၱရာၿမဳိ႕ေဟာင္းကို  ၁၉၀၇ ခုႏွစ္တြင္ စတင္သုေတသနျပဳ တူးေဖာ္ခဲ့ၾကသည္။  ထိုစဥ္က ေက်ာက္စာ၀န္ မ်ားျဖစၾ္ကသည့္ မစၥတာ ေတာ္စိန္ခို၊ ဦးလူေဖ၀င္း၊ မြန္စီယာ ဒူ႐ြိဳင္ဇယ္တို႔က ေရွးေဟာင္းအ႐ိုးအိုး မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း၊ မစၥတာ ဘလက္ဒင္က အရိုးအိုးေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္  ပတ္သက္၍လည္းေကာင္း၊ ဆရာႀကီး ဦးသာျမတ္က  ပ်ဴအကၡရာမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ လည္းေကာင္း ေလ့လာမွတ္တမ္းျပဳခဲ့ၾကၿပီး ေခတ္အဆက္ ဆက္ ရွာေဖြတူးေဖာ္မႈမ်ားႏွင့္အတူ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို  ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေန ၾကေပသည္။
သေရေခတၱရာမွ ေတြ႕ရွိခဲ့သည့္ ဘုရားေထာင္အိုး အပါအ၀င္ ေက်ာက္ထြင္းအိုးမ်ားသည္ အိုးတြင္  ေရးထိုး ထားသည့္ ဘုရင္မ်ား၏ အမည္မ်ားႏွင့္ ကြယ္လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားေၾကာင့္ အ႐ိုးအိုးမ်ားဟု သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ယင္းေက်ာက္ အိုးမ်ား ကို ေတြ႕ရွိခဲ့ခ်ိန္တြင္ ေက်ာက္အိုးမ်ား အတြင္း အရိုးစမ်ား၊  အ႐ိုးျပာမ်ားကုိ မေတြ႕ရွိရဘဲ ေျမႀကီးမ်ားကိုသာ ေတြ႕ရွိခဲ့ရေၾကာင္း သမိုင္းပညာရွင္ ဗိုလ္မွဴးဘရွင္က ေရးသားခဲ့သည္။
ထိုေျမႀကီးမ်ားသည္ ကြယ္လြန္သူမ်ား၏ အ႐ိုးျပာမ်ားလည္း ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေပသည္။ ထို႔အတူ ဘုရားေထာင္ ေက်ာက္အိုး ကို ေတြ႕ရွိခဲ့စဥ္က အိုးအတြင္းမွ ဆင္းတုေတာ္အက်ဳိးမ်ား ေတြ႕ရွိခဲ့ရသျဖင့္ ယင္းအိုးသည္ အျခားရည္ရြယ္ ခ်က္ တစ္ခုခုအတြက္ အသုံးျပဳခဲ့ေသာအိုး ျဖစ္ႏုိင္ေျခရွိ မရွိ စဥ္းစားမိပါသည္။  သေရေခတၱရာတြင္ေတြ႕ ခဲ့ရသည့္ ေက်ာက္အိုး မ်ားအား ေစတီမ်ား အနီး၀န္းက်င္ေနရာမ်ားမွသာ ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ က်န္ရစ္သူမ်ားက ကြယ္လြန္သူ ဘုရင္မ်ား၏ အမည္မ်ားကို  ကမၺည္း ထိုးထားေသာ ေက်ာက္အိုးမ်ားအတြင္း ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ၀တၳဳ တစ္ခုခုကို ထည့္သြင္းၿပီး ေစတီပုထိုးမ်ားထံ လွဴဒါန္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္ႏုိင္ မျဖစ္္ႏိုင္ကို သုေတသနျပဳသင့္ပါေသးသည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ယူဆမိပါ သည္။ ။
 
Ref : (၁) တၵဗံး၊ ဒြတၲေဘာင္ (၂) Dating the Hpayahtaung Pyu Stone Urn Inscription(San Win)

Writer : ေဒါက္တာသန္းထြန္း

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္