ျမန္မာ့ ျမင္းခင္း သဘင္





ျမန္မာ့ရိုးရာ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီပြဲေတာ္ ဆယ္ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ဆိုင္ေသာ ပြဲေတာ္မ်ားျဖစ္သည့္ ကဆုန္လ ေညာင္ေရသြန္းပြဲ၊ နယုန္လ စာျပန္ပြဲ၊ ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းတက္ပြဲ၊ ဝါေခါင္လ စာေရးတံမဲခ်က်ဴပြဲ၊ သီတင္းကၽြတ္လ ဆီမီးျမင့္မိုရ္္ပြဲ၊ တန္ေဆာင္မုန္းလ ကထိန္သကၤန္းလွဴပြဲ၊ တပုိ ့တဲြထမနဲ လွဴပြဲႏွင့္ တေပါင္းလ သဲပုံေစတီပြဲမ်ား ဟူ၍ ရွစ္မ်ိဳး ရွိသည္။ တန္ခူးလ သႀကၤန္ပြဲႏွင့္ နတ္ေတာ္လ စာဆိုေတာ္ပြဲ တို႔မွာ ယဥ္ေက်းမႈ ပြဲေတာ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈ ဘာသာေရးႏွင့္ မပတ္သက္ဘဲ ျမန္မာမင္းတို႔၏ စစ္ေရးစြမ္းရည္ႏွင့္ အင္အားျပေသာ ပြဲေတာ္ႏွစ္ရပ္ကား ေရတပ္အင္အားျပသေသာ ေတာ္သလင္းလ ေရးခင္းပြဲေတာ္ႏွင့္ ၾကည္းတပ္ အင္အားျပသေသာ ျပာသိုလ ျမင္းခင္းပြဲေတာ္မ်ား ျဖစ္သည္။ ေရအား၊ ၾကည္းအား ႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္ႏိုင္ငံႀကီးကို ထူေထာင္ခဲ့ရာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားတြင္သာမက ပင္လယ္ရပ္ျခားအထိ ထင္ရွားခဲ့ေသာ နိုင္ငံေတာ္ႀကီးအျဖစ္ သုံးႀကိမ္ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ အင္အားခိုင္ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံေတာ္အျဖစ္ တည္တံ့ေနေရးအတြက္ ေရအား၊ ၾကည္းအားကို ရွင္သန္ေနေစရန္ စစ္ေရးအင္အား ေလ့က်င့္မႈမ်ားကို ပြဲေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ေဆာင္းလရာသီလ ျပာသိုတြင္ ခြာညိဳသင္းခ်ိန္၌ ျမင္းခင္းသဘင္ဆင္ယင္ ပါသည္။ ျမင္းခင္းေတာ္ ဟု ၿခဳံ၍ ေခၚေသာ္လည္း ၾကည္းတပ္တြင္ အက်ဳံးဝင္ေသာ ဆင္တပ္၊ ျမင္းတပ္၊ စစ္ရထားတပ္၊ ေျခလ်င္တပ္မ်ား အားလုံးပါသည္။ ေျခလ်င္တပ္တြင္လည္း ေခတ္အလိုက္ အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ဓါတ္း၊လွံ၊ ကဲေမာင္း၊ ေလးျမွား၊ ေသနတ္၊ စိတ္ေျပာင္း ျမတ္တပူ အေျမာက္မ်ား ၊ ကာ၊ ဒိုင္း၊ လႊားမ်ား ကိုင္ေဆာင္ေသာ ေျခလ်င္တပ္မ်ား အားလုံးပါ၀င္သည္။
“ခါးပတ္ေတာ္မွာ ေရႊခ်ည္စုံ”  အစခ်ီသည့္ ျမင္းခင္းေတာ္ဘြဲ႔လ်ာဘြဲ႔ေတးတစ္ပုဒ္ကို ေထာက္ရႈ၍ သကၠရာဇ္ ၆၇၄ (ခရစ္ ၁၃၁၂)  ခုႏွစ္၌ ပင္းယတစ္စီးရွင္သီဟသူ လက္ထက္တြင္ ျမင္းခင္းသဘင္ စတင္ေပၚေပါက္ေနသည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ပုဂံေခတ္ ပ်ဴေစာထီးမင္း လက္ထက္တြင္ စစ္ေရးေအာင္ပြဲ အထိမ္းအမွတ္ပြဲ က်င္းပသည္ဟု မွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး၌ ဆိုထားသည္။ ဆင္ေရး၊ ျမင္းေရး ကၽြမ္းက်င္မႈကို ျပသေသာေၾကာင့္ ဆင္ခင္း၊ ျမင္းခင္း သဘင္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုဂံေခတ္တြင္ ပ်ဴေစာထီးမင္းလက္ထက္ကပင္ ျမင္းခင္းသဘင္ ေပၚေပါက္ေနၿပီဟု မွတ္ယူရပါမည္။
မွန္နန္းရာဇဝင္တြင္ ပ်ဴေစာထီးမင္းလက္ထက္ ျမင္းမႈေရးရာ တျခားမွတ္စရာမ်ားလည္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ပ်ဴေစာထီးမင္း၏ စီးေတာ္ျမင္း အမည္မွာ အႆဇာနည္ ဟု ဆို၏။ အတြင္းျမင္း ၆ဝဝဝ၊ အျပင္ျမင္း ၆ဝဝဝ ကိုယ္ရံေတာ္ျမင္း တပ္ထားသည္။
ပုဂံေခတ္ဦးတြင္ ျမင္းကို အလြန္ခ်စ္ေသာ မင္းႏွစ္ပါး ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ျမင္းေက်းမင္းႏွင့္ တန္နက္ မင္း တို႔ ျဖစ္ၾက၏။ တန္နက္မင္းသည္ ျမင္းစီးအတတ္ အလြန္ေတာ္သည္ဟု ဆိုထား၏။ တန္နက္မင္းသည္ ကြမ္းေတာ္ေၾကာင္းျဖဴမင္း၏ ဖခင္ျဖစ္ရာ အေနာ္ရထာမင္း၏ အဘိုးျဖစ္သည္။
ကြမ္းေတာ္မင္း၏ စီးေတာ္ျမင္းမွာ သိၾကားမင္းေပးေသာျမင္း ဟုဆိုသည္။ က်ည္စိုးမင္းႏွင့္ စုကၠေတးမင္းတို႔က ကြမ္းေတာ္မင္းကို နန္းခ်ထားစဥ္ သိၾကားမင္းေပးေသာ ျမင္းသည္ လြတ္ထြက္လ်က္ တစ္ခုေသာေနရာတြင္ ေန၏။ သားျဖစ္သူ အေနာ္ရထာမင္းသည္ စုကၠေတးမင္းႏွင့္ ျမင္းစီးခ်င္းထိုးပြဲ မျပဳမီ ကြမ္းေတာ္မင္းက ေပးေသာ လက္စြပ္ကို အေနာ္ရထာ ရ၏။ ထိုလက္စြပ္ကို ျပေသာအခါ ျမင္းက လာသည္။ ထိုျမင္းကို အေနာ္ရထာစီးၿပီး စုကၠေတးမင္းႏွင့္ စီးခ်င္းတိုက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။
ကြမ္းေတာ္မင္း၊ ကြမ္းကမ္းရာဇာဟု ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ အမိန္႔ေတာ္အေရးအသားတြင္ ေခၚေဝၚေရးသား၏။ ကြမ္းကမ္းရာဇာလက္ထက္ ျမင္းစုအမႈထမ္းမ်ား ဖြဲ႔ခဲ့၏။ ထိုျမင္းစု အမႈထမ္းအႏြယ္တို႔သည္ မင္းရဲေက်ာ္ထင္ (ေအဒီ ၁၆၇၃ – ၁၆၉၈) လက္ထက္အထိ ရွိေနၾက၏။ ကြမ္းေတာ္မင္း ဖြဲ႔ခဲ့ေသာ ျမင္းစုအမႈထမ္းအႏြယ္တို႔ကို တံမိတ္ရွည္၊ ေညာင္ရမ္း၊ မိတၳီလာ၊ ယင္းေတာ္နယ္တို႔တြင္ မင္းရဲေက်ာ္ထင္က ေနရာခ်ထားေပး၏။ ပုဂံေခတ္ ျမင္းစုအမႈထမ္းအႏြယ္တို႔သည္ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ စုိးစံသည္အထိ ရွိေနေၾကာင္း ျဖစ္၏။ ကြမ္းေတာ္မင္း၏ နန္းသက္မွာ ေအဒီ ၉၆၄ မွ ၉၈၆ အထိ ျဖစ္သည္။ ဤအေၾကာင္းကို ၁၆၉၂ ေမလ ၁၁ ရက္ထုတ္ မင္းရဲေက်ာ္ထင္၏ အမိန္႔ေတာ္တြင္ ေတြ႔ရသည္။
အေနာ္ရထာလက္ထက္ လက္ထုပ္အရပ္တြင္ နတ္ျမင္းေလးစီးအရွင္သခင္မဲ့ သြားလာလႈပ္ရွားေန သည္ဟု မွန္နန္းရာဇဝင္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။ မည္သူမွ် မဖမ္းဆီးရဲေပ။ က်န္စစ္သား (ထီးလိုင္မင္း)၊ ငလုံးလက္ဖယ္၊ ငေထြရူး၊ ေညာင္ဦးဖီးတို႔ ဖမ္းယူရမွ ရသည္ဟု ဆို၏။ ထိုသူရဲေကာင္း ေလးေယာက္တို႔၏ ျမင္းမ်ား ျဖစ္လာသည္ကို ေတြ႔ရ၏။ အေနာ္ရထာမင္း၏ စီးေတာ္ျမင္းမွာ က႑ိက လက္လွ၊ က်န္စစ္သားမင္း၏ စီးေတာ္ျမင္းမွာ ႏွလုံးခြန္ေကာင္း၊ ငလုံးလက္ဖယ္ ျမင္းမွာ ေလမိုးယဥ္ေခါင္၊ ငေထြရူးျမင္းမွာ ႏွလုံးလ်င္တိုင္၊ ေညာင္ဦးဖီးျမင္းမွာ ႏွလုံးတုမရွိ ဟူ၍ မွန္နန္းရာဇဝင္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။
ပထမစည္သူျဖစ္ေသာ အေလာင္းစည္သူ (ေအဒီ ၁၁၁၃-၁၁၆၃) သည္လည္း ျမင္းစီးအတတ္ ထူးခၽြန္သူျဖစ္ေၾကာင္း ရာဇဝင္က်မ္း အေရးအသားတြင္ အထင္အရွားရွိ၏။ မင္းႀကီးအိုမင္းေသာအခါ မင္းစြမ္းသတိၱလည္း အိုမင္းၿပီး ဟု မွဴးမတ္မ်ားက ထင္ၾကသည္။ တိတ္တိတ္ပုန္း ပ်က္ရယ္ျပဳခံရ၏။ မင္းႀကီး စိတ္တို၍ “ဟဲ့ အမတ္ေတြ တူရြင္းေတာင္ေျခမွာ ညေနတိုင္း ဦးေပါင္းက်ားနဲ႔ ျမင္းက်ားစီး ေသာင္းက်န္းေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ရွိေနတာ မသိဘူးလား၊ သြားဖမ္းေခ်၊ မမိရင္ေတာ့ နင္တို႔နဲ႔ ငါနဲ႔ အေတြ႔ပဲ” ဟု ႀကိမ္း၏။ သူကိုယ္တုိင္ ဦးေပါင္းက်ားႏွင့္ ျမင္းက်ားစီးၿပီး လူဆိုးဟန္ေဆာင္လ်က္ စစ္သူႀကီးေလးေယာက္ႏွင့္ တိုက္ခိုက္၏။ စစ္သူႀကီးတို႔က မဖမ္းႏိုင္၊ တန္ခိုးႀကီးတဲ့ နတ္ဘီလူးျဖစ္ပုံရပါတယ္ ဟု ေလွ်ာက္ထားၾက၏။ “ေဟ့…ငါမအိုေသးဘူးကြ” ဟု ေျပာမွ မင္းႀကီး၏ အစြမ္းကို သိသြားၾက၏။ အေလာင္းစည္သူမင္း၏ စီးေတာ္ျမင္းမွာ “ျမင္းေရႊပန္းစာပြင့္” ဟု ဆိုသည္။ အေလာင္းစည္သူသည္ ဆင္အတတ္၊ ျမင္းအတတ္၊ ေလးအတတ္ တို႔ကိုလည္း အၿပီးတိုင္ တတ္ေတာ္မူ၏ ဟု မွန္နန္းရာဇဝင္၌ ေဖာ္ျပထားသည္။
● ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ ျမင္းခင္းသဘင္
ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ကို စတင္သူမွာ ဟံသာ၀တီ ဆင္ျဖဴရွင္မင္း (ဘုရင့္ေနာင္) ႏွင့္ ခင္ျပည့္စုံမွ ဖြားျမင္ေသာ ငယ္မည္ ရွင္သစၥာ ၊ အိမ္နိမ့္စံဘြဲ႔ မင္းရဲရႏၱမိတ္ ျဖစ္သည့္ သီဟသူရ ဓမၼရာဇာ ဘြဲ႔ခံ ေညာင္ရမ္းမင္း ျဖစ္သည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းသည္ အင္း၀ထီးနန္းကို ျပန္လည္တည္ေထာင္ စုိးစံလ်က္ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ကို စတင္တည္ေထာင္သူ ျဖစ္သည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္သည္ ၁၅၉၇ ခု ဇူလိုင္လ ၂၇ ရက္မွ ၁၇၅၂ ခု မတ္လ ၁၁ ရက္ေန႔အထိ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅၅ ႏွစ္ေက်ာ္ သက္တမ္းရွိေလသည္။ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ အားလုံး၏ ေနျပည္ေတာ္မွာ အင္း၀ ျဖစ္သည္။
ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး၏ အေရးသားအရ ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲ အေၾကာင္းကို ေလ့လာပါက –
ျပည္သုိလတြင္ က်င္းပသည္။ မင္းသား၊ မင္းေျမးႏွင့္ မွဴးမတ္မ်ား ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ေပးသနားခံရေသာ အေဆာင္အေယာင္မ်ား၊ စစ္၀တ္တန္ဆာမ်ားကို ဝတ္ဆင္ကိုင္ေဆာင္ ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ သဘင္ျမင္းခင္းဟု ဆိုေသာ္လည္း ဆင္ခင္းပါ ပါ၀င္ေနေလသည္။ စစ္ေရးစြမ္းရည္ ထက္ျမက္ေအာင္ ေလ့က်င့္ေသာ လက္ရုံးရည္ ေသြးပြဲ ျဖစ္သည္။ ဆင္သား၊ ျမင္းတပ္သား၊ ေျခလ်င္တပ္သားတို႔လည္း ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကသည္ ဟူ၍ မွတ္ယူရသည္။
ေလကဗ်ဴဟာက်မ္း(အင္ရုံ) တြင္လည္း ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ကာလ ျမင္းခင္းသဘင္အေၾကာင္းကို ဤသို႔ေဖာ္ျပထားသည္။
● ျပာသိုလ ျမင္းခင္းပြဲ
ျပာသိုလို ရာသီတြင္ အစဥ္ကား ျပာသိုလဆန္းမည့္ရက္ကို ျမင္းခင္းထြက္ အခါေတာ္ရသည္။ အခါေတာ္ကို ပညာရွိတို႔ကို ေမး၍ ဝန္တို႔မွာ ျမင္းခင္းတြင္ စီရင္အမိန္႔ေတာ္ရွိလွ်င္ အမိန္႔ေတာ္ရွိသည့္အတိုင္း ျမင္းခင္းထြက္ အစီရင္ကို စီရင္သည္။ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ ေတာင္တြင္ ျမင္းစီးခင္း၊ အလ်ားျမင္းေျပးခင္း တစ္သတ္၊ အနံ ႏွစ္တာကို စီးနင္းသာေအာင္ ေျမကို ျပနင္းရသည္။
အခါေတာ္ရသည့္ေန႔ နံနက္ ၄ ခ်က္တီးကို မင္းသား ၊ မင္းေျမး၊ေနရာေန ၊ေနရာလြတ္ေန၊ နွီးေခါက္ေန၊ အမွဴး၊အႀကီး၊  စာေရး၊ စာခ်ီ ၊ျမင္းသည္ေတာ္တို႔ႏွင့္ ျမင္းစီးခင္းသို႔ ထြက္ရသည္။ ဝင္းေတာ္ ေလးမ်က္ႏွာတြင္ ၁ မ်က္ႏွာကို ပလုပ္၊ေၾကး ဒိုင္းႏွင့္  ၂၅ စီထြက္ရသည္။  ဝင္းေတာ္တြင္ ၄ စုသား ေသနတ္စု ငယ္သားတို႔လည္း ထြက္၍ ေလေသနတ္ကို သြန္သင္ရသည္။ အေျမာက္စုအား ေသနတ္ လုလင္ စုသားငယ္တို႔လည္း အေျမာက္ေသနတ္ကို သြန္သင္ရသည္။ ေသြးေသာက္စုတို႔လည္း လင္း ေလးပစ္ကို သြန္သင္ရသည္။ စီးယင္းေတာ္ေရြး ဆင္ေတာ္မ်ားကို  ဆင္ေတာ္သည္ တို႔ စီးနင္း၍ အေျမာက္ေသနတ္ သံကို နာခံေစရသည္။ ဒိုင္း၊ပလုပ၊္ေၾကးနင္း တီး၍  ၁ စီး စီ ေျခာက္ရ ၊ တိုက္ရသည္။ 
ျမင္းခင္းစီးနင္းရာမွာ  မင္းသား ၊ မင္းေျမး၊ ျမင္းမွဴး၊ေတာ္ေနရာတို ့ အလ်င္စီးရသည္။ စီးရာမွာ အေျပး ၃ ေခါက္ စီးၿပီးလွ်ွင္ အခုန္သံုးေခါက္စီးျပီးမွစီးဝင္းကထြက္၍  ျမင္းႏွင့္စက္ထိုး သင္ရသည္။ လင္းေလးပစ္သင္ရသည္။ ထို႔ေနာက္  ေနရာ ၄ သြယ္ေန ၊ေနရာလြတ္ေန၊ေနရာမရိွ၊ ၄ဝ ေတာ္သား ၅ဝ ေတာ္သား၊ စားေတာ္ ကြင္းေရကိုင္္၊  ေျပာ့ႀကီးမႈး ၊ စေျမာင္မႈး ၊ နားခံ ၊ သံေတာ္ဆင့္တို႔ ေနရာတို႔ႏွင့္ အတူ တစ္ သုတ္စီ စီးရသည္။ 
ထို႔ေနာက္ ႏွီးေခါက္ေန ၊ ႏွီးေခါက္မေန၊အမည္ရ ျမင္းေခါင္းသံေတာ္စံတို႔ အတူစီးရသည္။  သည့္ေနာက္ သင္းမႈး ၊ ဒိန္းမႈး အေရွ႕အတြင္းေတာ္ျမဲ  ၄ စုမႈး ယင္းတို႔ ၁ သုတ္စီ စီးရသည္။ 
သည့္ေနာက္ စာေရး စာခ်ီတို႔ ၁ သုတ္စီ စီးရသည္။ သည့္ေနာက္ ျမင္းေတာ္သည္တို႔  တစ္သုတ္စီ စီးရသည္။ ၿပီးလွ်င္ ျပန္သြားရသည္။ 
အခါေတာ္ႏွင့္ စ၍ထြက္သည့္ေန႔ကသည္ ၃ ရက္စီ ထြက္ရသည္။ သတင္းေန႔ ၾကံဳလွ်င္ မထြက္ရ။
● တပိုတြဲ႔လျမင္းခင္းသဘင္ 
တပို႔တြဲလရာသီတြင္ အစဥ္ကား တပို႔တြဲလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ တစ္ႀကိမ္ ၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၃ ရက္  ေန႔တြင္ တစ္ႀကိမ္ ၊ တပို႔တြဲ လဆန္း ၅ ရက္ေန႔ကို တစ္ႀကိမ္ ၊ တပို႔တြဲလဆန္း ၇ ရက္ေန႔ကိုတစ္ႀကိမ္ ၊ သည္ေလးႀကိမ္တြင္မင္းသားမင္းေျမး၊မွဴးမတ္ေတာ္မ်ားသည္ျမင္းေတာ္သည္ တိုင္ျပာသိုတြင္ထြက္သည့္ နည္းထြက္၍စီးခင္းတြင္္စီးနင္းရသည္။ တပို႔တြဲလဆန္း ၈ ရက္ေန႔တြင္ မီးပံုး ထင္းယူမွ ျမင္းခင္းပြဲကို ရပ္သည္။ 
ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲတြင္ ဆင္မ်ား လည္း ပါဝင္ေပသည္။ စီးဆင္၊ ဝင္းဆင္၊ ေရြးဆင္တို႔ကို တိုက္ပြဲ အေတြ႔အၾကံဳ ယဥ္ပါးေစရန္ အေျမာက္သံ ၊ ေသနတ္သံမ်ား၊ ေမာင္းသံမ်ားျဖင့္ ဆင္တစ္စီး စီ ေျခာက္လွန္႔ရေလသည္။ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲတြင္ အေျမာက္္္္္္ပစ္၊ ေသနတ္ပစ္ ၊ လင္းေလးပစ္ သင္ၾကားျခင္းမ်ားလည္း ျပဳလုပ္ရသည္။
အနံ ၂၁ ေပ က်ယ္ေသာ ျမင္းေျပးခင္း လမ္းတစ္ေလွ်ာက္တြင္  ပါ၀င္ယွဥ္ျပိဳင္ သူတို႔  အေျပးသံုးေခါက္၊ အခုန္သံုးေခါက္စီျပရသည္။ ထို႔ေနာက္ ျမင္းစီးခင္းေနရာမွ  ထြက္ၿပီး ျမင္းႏွင့္ စက္ထိုးသင္ရျခင္း ၊ လင္းေလးပစ္ သင္ျခင္း ျပဳလုပ္ရသည္။  ရာထူး အျမင့္မွ အနိမ့္သို႔ လိုက္၍ ျမင္းခင္းသဘင္ တြင္ သူ႔အုပ္စုႏွင့္ သူ တစ္သုတ္စီ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရသည္။ 
မင္းသား၊ မင္းေျမး တို႔ပါ၀င္ေသာ အုပ္စုက စတင္ ၿပိဳင္ပြဲဝင္ရသည္
(အုပ္စု-၁)     မင္းသား၊ မင္းေျမး ၊ျမင္းမွဴး ၊ ေတာ္ေန။ 
(အုပ္စု-၂)     ေနရာေလးသြယ္ေန ၊ ေနရာလြတ္ေန ၊ ေနရာေတာ္မရိွ၊၄ဝ ေတာ္သား၊၅ဝ ေတာ္သား၊စားေတာ္ကြမ္းေရးကိုင၊္ ေျပာ့ႀကီးမွဴး၊စေျမာင္မွဴး၊၊  ၊ နားခံ ၊ သံေတာ္ဆင့္ ။
(အုပ္စု-၃)     ႏွီးေခါက္ေန ၊ ႏွီးေခါက္မေန၊ အမည္ရျမင္းေခါင္း ၊ သံေတာ္ဆင့္ ။
(အုပ္စု-၄)     သင္းမွဴး ၊ ဒိုင္းမွဴး ၊ အတြင္းေတာ္ျမဲ ၊ နတ္စု အမႈထမ္းမ်ား ။
(အုပ္စု-၅)     စာေရး ၊ စာခ်ီ ။
(အုပ္စု-၆)     ျမင္းသည္ေတာ္။
ျမင္းခင္းသဘင္ကို  ေန႔စဥ္ ရက္ဆက္ က်င္းပေလ့ မရိွေခ် ။ 
ျပာသိုလ အတြင္းသာ ၃ ရက္ က်င္းပျပီးတိုင္း တစ္ရက္နားရသည္။ ဤကား ျပာသိုလတြင္ က်င္းပပံုျဖစ္သည္။
တပို႔တြဲလတြင္ကား  ေလးရက္သာက်င္းပေလ့ ရိွသည္။ တပို႔တြဲလဆန္း  ၁ ရက္ ၊၃ ရက္ ၊ ၅ ရက္ ၊၇ ရက္တို႔တြင္ ျဖစ္သည္။ တပို႔တြဲလဆန္း  ၈ ရက္တြင္ တပို႔တြဲလ၏ပဓါန  ပြဲ ေတာ္ ျဖစ္ေသာ မီးပံုးပြဲ အတြက္ ထင္းယူျခင္း လုပ္ငန္း စတင္ရေလသည္။ ဤသည္ တို႔မွာ ေညာင္ရမ္း မင္းဆက္ ကာလ အတြင္း က်င္းပခဲ့ေသာ ျမင္းခင္းသဘင္ ပြဲေတာ္ အေၾကာင္း ျဖစ္သည္။
● ကုန္းေဘာင္ေခတ္ျမင္းခင္းသဘင္ 
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆံုး မင္းဆက္ျဖစ္ေသာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ (ေအဒီ ၁၇၅၂ မွ ၁၈၈၅ အထိ )သည္ နွစ္ေပါင္း ၁၃၃ ခုနွစ္ ၾကာေညာင္းခဲ့သည္။  ကုန္းေဘာင္မင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ မူ ျမင္းခင္း သဘင္ ပြဲေတာ္ကို ေရႊနန္းေတာ္ႀကီး၏  ေျမာက္ဘက္ ကြင္းျပင္ တြင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရိွသည္။ ထိုကြင္းမွာ အလ်ား  တစ္မိုင္ႏွင့္ ၊ အနံ နွစ္ဖာလံု ခန္႔ရိွျပီး ၊ ကြင္း အတြင္း စက္ကြင္း လွံထိုးရာ ေနရာ ၊ ျမင္းေရး ၃၇ ေရး စီးရာ ေနရာ ၊ ျမင္းရည္တက္ ၊ ဓားခုတ္ ၊ လွံထိုး ရာေနရာ ၊ ကူလီ (ဂူလီ) ကစားရာေနရာ စသည့္ ျဖင့္ ေနရာမ်ားခြဲျခား  သက္မွတ္ထားသည္။ 
ထိုကြင္းေနရာ၌ ပင္လွ်င္  ျမင္းခင္း သဘင္ကို က်င္းပ၍  ေလးသည္ေတာ္မ်ား ၏ စြမ္းရည္ျပပြဲမ်ား ၊ ျမန္မာ့ရိုးရာ သိုင္းပညာရပ္ ျပပြဲမ်ား ၊ ဆင္စစ္သည္ေတာ္မ်ား၏  စြမ္းရည္ျပပြဲမ်ား ၊ ေသနတ္စစ္သည္ေတာ္မ်ား၏ စြမ္းရည္ျပပြဲမ်ား စသည္ျဖင့္  တစ္လ လံုးလံုး  တစ္ဆက္တည္း က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ 
ျမင္းခင္းသဘင္ က်င္းပရာေနရာ၌  ျမင္းေရး ၃၇ ေရး ျပသည့္ ျမင္းခင္းကြင္းတြင္ ဘုရင္ မိဘုရားႏွင့္ သမီးေတာ္မ်ား ၾကည့္ရႈေတာ္မူရန္  ယာယီ မ႑ပ္မ်ား ေဆာက္လုပ္ထားသည္။ ျမင္းခင္းသဘင္ ကြင္း၏ လက္ယာဘက္ စက္ကြင္း လွံထိုးရန္ စက္ခံုမ်ားရိွသည္။  ယင္းစက္ခံုတြင္ အျမင့္ ၂ ေတာင္ ၂၅ ၊ ၄ဝ ၊ ၆ဝ စသည့္ျဖင့္ စက္ခြက္မ်ားကို စိုက္ထားသည္။ စက္ခြက္ တိုင္၏ထိပ္မွ ၾက္ိဳးခိုင္ခိုင္  တစ္ေခ်ာင္းကို ေအာက္သို႔ဆြဲခ်ထားသည္။  စက္ခြက္ကို လွံစူးဝင္ျငိတြယ္ေနသည့္အခါ  ေအာက္မွ ယင္းလွံကို ၾကိဳးျဖင့္ လွဳပ္၍ ဆြဲခ်နုိင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔လွံတြင္ (လွံထိုး) ကို စက္အတြင္း သို႔ တည့္ေအာင္ ထိုးနိုင္သူမွာ စစ္ပြဲတြင္ အေရးပါ သူမ်ား ျဖစ္သည္။ 
ေရွးအခါက ဆင္စီးခ်င္း ၊ ျမင္းစီးခ်င္း တို႔သည္ ထိုးရာတြင္လည္း တစ္ဖက္ႏွင့္ တစ္ဖက္ လွံလွ်င္ (လွံထိုး) ဓါး၊ေလးျမားတို ့ႏွင့္တိုက္ခိုက္ျခင္းမ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။ 
စက္ကြင္း လွံထိုးပြဲသို႔ မင္းသား ၊ မွဴးမတ္ေတာ္တို႔အားလံုး  ဝင္ေရာက္ စြမ္းရည္ျပၾကရသည္။ ပုန္းေအာင္း ခိုကပ္ေန၍ မရေပ။ မလာေရာက္သူအား  အရည္အခ်င္း မရိွသူအျဖစ္ သက္မွတ္ျခင္း ခံရသည္ ။ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္ေသာ ဝန္ႀကီးမ်ား ကိုမူလြတ္ျငိမ္းခြင့္ျပဳသည္။  စက္ကြင္း လွံထိုးျပီးလွ်င္ ထူးခြ်န္သူမ်ားအား ဘုရင္မင္းျမတ္ႏွင့္ မိဘုရားကိုယ္တိုင္ ဆုေတာ္ လာဘ္ေတာ္မ်ား ခ်ီးျမွင့္ေတာ္မူသည္။ 
မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီး  လက္ထက္တြင္မူ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲကို လႊတ္ေတာ္ရွ႕ရိွ ႔ေျမကြက္လပ္တြင္ က်င္းပသည္။ ျမင္းေရး ၃၇ ေရးကို မင္းသားမ်ား ၊ အမတ္မ်ား စီးေနခ်ိန္တြင္ ျမင္းေရး ၃၇ ခ်င္းဟုေခၚေသာ သီခ်င္းကို စိန္ဆိုင္း ၊ ျမဆိုင္းမ်ားျဖင့္ တီးမူတ္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကရသည္။ ဆိုင္းေတာ္မ်ားက တီးမူတ္ေနစဥ္ မင္းသားမ်ားကလည္း  တီးကြက္က်က် ျမင္းကို ေလးဖက္ေလးသား က်ေအာင္စီးျပရသည္။ 
ဤေနရာ တြင္ ျမင္းေရး ၃၇ ေရး (ျမင္းစီးပံု) နွင့္ တြဲဖက္၍ ျပဳလုပ္ေသာ အဲေမာင္း (လွံရွည္) ၃၇ ေရးကို ယွဥ္တြဲေဖာ္ျပလိုပါသည္။
ျမင္းေရး အဲေမာင္းေရး
၁။ ပယ္ဝန္း – သက္တင္ေရေသာက္ဟန္
၂။ ပယ္စိတ္ – ၿခေသၤ့တန္းဆြဲဟန္
၃။ ပယ္ခြဲ – စလြယ္တင္ဟန္
၄။ စႏၵရယုက္                             -သိၾကားတန္ေဆာင္ကိုင္ဟန္
၅။ ေလးကၽြန္းမွန္ကူ – ျဗဟၼာလက္လွမ္းဟန္
၆။ ဘုံနန္းတန္ေဆာင္ – ကဦးဟန္
၇။ စြန္ဝဲ – ဟသၤာေတာင္ယွက္ဟန္
၈။ ဆင္ထူး – စြန္ေတာင္ျဖန္႔ဟန္
၉။ ေရွ႕နန္းထိုင္ခ်ီ – ၾကင္စပန္းတင္ဟန္
၁၀။ ၾကာခ်ပ္ – တင္ပိုက္စီးဟန္
၁၁။ အုန္းပင္ေရသြန္း – ဂဠဳန္ေတာင္ညွက္ဟန္
၁၂။ ႏြယ္ထြက္ – တိမ္ျခည္ဖုံးဟန္
၁၃။ စြန္သုတ္ – တံပိုးသြဲ႔ဟန္
၁၄။ ရွစ္ေျမွာင့္ခုိနန္း – အၿမီးေသြးဟန္
၁၅။ လက္ယာဆက္ၾကာဖူး – လက္၀ဝစလြယ္တင္ဟန္
၁၆။ ႏြယ္ဝင္ – ျခည္လုံးရစ္လည္ဟန္
၁၇။ နဝတတ္ေရလည္ – ၾကက္မိုးစြတ္ခါဟန္
၁၈။ ရာဇမတ္ – ေရရစ္လည္ဟန္
၁၉။ ခိုနန္းပုံလိမ္ – ကေညာင္းတင္ဟန္
၂၀။ ေရႊတံခြန္ – ပင္လယ္ေတာင္ေဝွးခြဲဟန္
၂၁။ ျမင္းမိုရ္ပုံလိပ္ – လက္ဝဲကဦးဟန္
၂၂။ ၾကာယပ္ – လက္ဝဲရင္အုပ္ဟန္
၂၃။ နတ္သားဗိမာန္ – လက္ယာရင္အုပ္ဟန္
၂၄။ ကၽြဲတုံးတင္ – ေရျပြက္ဟန္လြဲဟန္
၂၅။ မင္တင္ – ဝါႀကိတ္လိမ္ဟန္
၂၆။ ကြန္းရုံးတက္ – ျခည္သြတ္ဟန္
၂၇။ ခရုပတ္ – ပုစ ၦာတန္းဆြဲဟန္
၂၈။ ေအာက္ခ်င္းပုံတံဆိပ္ – ေရႊလွံေမာက္တိုရိပ္ ကစားဟန္
၂၉။ ပိုးခ်ည္လႊာ – ဘယ္ညာလွံေရး ကစားဟန္
၃၀။ ၾကာသြတ္အိုး – ေရႊလွံဝဲရစ္ေထာက္ ကစားဟန္
၃၁။ ေရႊတံဆိပ္ – ဆင္ကန္းေတာတိုးဟန္
၃၂။ ယန္းက်င္ပတ္သန္း – သမက္ေစာင္ရန္းစီးဟန္
၃၃။ ဘီးလူးတိုင္ေရးလွ – ေရႊလွံက်ားၿမီးဆြဲဟန္
၃၄။ ဘီလူး ပုခက္စီး – ကၽြဲၿမီးခက္ဟန္
၃၅။ ဘီလူးနားထြင္း – ေရႊလွံဆံထုံးရစ္ဟန္
၃၆။ ဟန္ ယဥ္ – ေရႊလွံလက္ဝဲကိုင္ဟန္
၃၇။ ေရကန္သက္ဆင္း – ေရႊလွံဘယ္ညာ လႊဲဟန္
ျမင္းတပ္သားတို႔သည္ ေဖာ္ျပပါ အတိုင္း ျမင္းကို စီးနင္းလ်က္ အဲေမာင္းေရးကို ျပၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မင္းတိုင္ပင္ အမတ္ႀကီး မဟာဓမၼသႀကၤန္က –
“စိုင္းႏွင္စီးခ်င္း၊ နင္းျမန္းဖြယ္သာ
သိႏၶဝါႏွင့္၊ ေရးရာအဲေမာင္း
ေငြေအာင္းလွ်ံလွ်ံ၊ ေရႊလွံျပပုံ
အစုံသုံးဆယ္ ၊ ခု ႏွစ္သြယ္” ဟူ၍ စပ္ဆိုထားေလသည္။
စြမ္းရည္ျပပြဲစလွ်င္ ျမင္းကို ဒုန္းစီးလာသည့္ မင္းသားမ်ားသည္ ဘုရင္ေရွ႕ေတာ္သို႔ ေရာက္ေသာ္ အမႈထမ္းမ်ားအထက္သို႔ ေျမွာက္ေပးလိုက္သည့္ ေရွာက္သီးလုံးကို လွံျဖင့္ ေျပးရင္းထိုးသူရသည္။ ယင္းသို႔ စြမ္းရည္ျပၿပီးလွ်င္ ျမင္းစီးေရ ေျခာက္စီးတြဲ၊ ခုႏွစ္စီးတြဲ ထြက္လာ၍ ေျမေပၚသို႔ လွိမ့္ေပးလိုက္ေသာ ေရွာက္သီးလုံးမ်ားကို မင္းသားမ်ားက ျမင္းေျပးေနရင္းပင္ လွံျဖင့္ ထိုးၿပီး အထက္သို႔ ေျမွာက္ပစ္လိုက္သည္။ ေအာက္သို႔က်လာေသာ ေရွာက္သီးမ်ားကို လွံမ်ားျဖင့္ ခံ၍ စိုက္၀င္ေအာင္ လုပ္ၾကရသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ လွံမ်ားတြင္ ေရွာက္သီးဆယ္လုံး ၊ဆယ့္ႏွစ္လုံးအထိရၾကသည္။ ထိုသူမ်ားကို ဆုေတာ္ခ်ီးျမွင့္ ေတာ္မူသည္။
ဓါတ္းခုတ္ၿပိဳင္ပြဲတြင္လည္း ျမင္းႏွင့္ ဒုန္းဆိုင္းစီးရင္းပင္ ဘုရင့္ေရွ႕ေတာ္၌ စိုက္ထားေသာ ငွက္ေပ်ာပင္၊ ႀကံပင္မ်ားကို ဓါးျဖင့္ ဘယ္ျပန္ ညာျပန္ တိတိရိရိ ျပတ္ေအာင္ ခုတ္ၾကရသည္။ ျပတ္လုျပတ္ခင္ ယိုင္လဲလာေသာ အပင္မ်ားကို ေနာက္က ျမင္းစီးလာသူက ဘယ္ျပန္ ညာျပန္ ခုတ္ပိုင္းရသည္။ ထို႔ေနာက္ ငွက္ေပ်ာပင္ ငုတ္တိုမ်ားေပၚတြင္ ေရအျပည့္ရွိေသာ အိုးငယ္မ်ားကို တင္ထားၿပီး ထိုငွက္ေပ်ာ ငုတ္တိုမ်ားကို ခုတ္ၾကရသည္။ ငွက္ေပ်ာပင္လဲသြားလွ်င္ ဆုမရေခ်။ ထိုသို႔ ခုတ္ရာတြင္ ငွက္ေပ်ာပင္လည္း မလဲ၊ ေရအိုး ေအာက္သို႔ မက်မွသာလွ်င္ ဆုေတာ္ လာဘ္ေတာ္မ်ား ရရွိၾကသည္။
ငွက္ေပ်ာပင္ခုတ္ပြဲၿပီးလွ်င္ ျမင္းႏွင့္ အေျပးစီးရင္း ေရွ႕မွ ပစ္ေပးေသာ ေရွာက္သီးမ်ားကို ဓါးျဖင့္ ခုတ္ျခင္း၊ သုံးေတာင္ခန္႔ျမင့္ေသာ တိုင္ငုတ္ေပၚတြင္ ထြန္းညွိထားသည့္ ေက်ာက္ဖေယာင္းတိုင္၏ အလယ္ကို ျမင္းႏွင့္ အေျပးစီးရင္း ဓါးျဖင့္ ကြက္ရျခင္း၊ မီးေတာက္ေနေသာ ဖေယာင္းတိုင္၏ မီးစာညႊန္႔မ်ားကို ျမင္းႏွင့္ အေျပးစီးရင္း ဓါးျဖင့္ ကြက္ရျခင္း၊ တစ္က်ပ္လုံးခန္႔ရွိေသာ သံေခ်ာင္းကို ဓါးျဖင့္ တစ္ခ်က္တည္းျပတ္ေအာင္ ခုတ္ရျခင္း၊ ေၾကးနီဒဂၤါး ၁၆ ျပားကို ထပ္၍ တစ္ခ်က္တည္းျဖင့္ ထက္ျခမ္းျပတ္ေအာင္ ခုတ္ရျခင္းတို႔ကို ျပသၾကရသည္။
ဓါးခုတ္ၿပိဳင္ပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ ဓါးေရးျပပြဲကို ဆက္လက္ျပသရသည္။ ဓါးေရးျပပြဲဆိုသည္မွာ ဓါးသိုင္းပညာရပ္တို႔ကို  အကြက္ခင္း၍ စည္းခ်က္ဝါးခ်က္က်က်  ကစားျပျခင္းျဖစ္သည္။ ဓါးေရးျပရာတြင္ ဓါးတစ္လက္ ဓါးေရးကို ျပရသကဲ့သို႔ ဓါးႏွစ္လက္ ဓါးေရးကိုလည္း ျပရေလသည္။ ဓါးတစ္လက္ဓါးေရးတြင္ ရန္သူႏွင့္ ရင္ဆိုင္တိုက္ခိုက္သည့္ဟန္ကို တစ္ေယာက္တည္း သိုင္းကြက္နင္း၍ ကစားျပရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဓါးႏွစ္လက္ဓါးေရးတြင္ ထိုေခတ္ထိုအခါက အမ်ားတတ္ေျမာက္ၾကေသာ ဓါးေရး ၃၇ ေရးတို႔ကို ျပရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဓါးေရး ၃၇ ေရး တို႔မွာလည္း ျမန္မာ့နန္းတြင္းဓါးႏွစ္လက္သိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။
၀က္မစြတ္နဝေဒး ေရးဖြဲ႔ခဲ့ေသာ ဓါးေရး ၃၇ ခ်င္းမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္ –
● ဓါးေရး ၃၇ ခ်င္း
(၁) ဓါးခ်ီ (၂) ဓါးခင္း (၃) မ်က္ႏွာကာ (၄) ဓါးလွ (၅) ဓါးလွ်ိဳး (၆) ေမွာက္ထိုးရပ္ (၇) ရင္ခြဲ (၈)အသားလွန္ (၉)ဓါးခုတ္ (၁၀) စင္ေရာ္သုတ္ (၁၁) တဖက္ထိုး (၁၂) ေရွ႕လွည္း (၁၃) ေနာက္လွည္း (၁၄) ေရႊႏႈတ္ျမြက္ ယာလွ၊(၁၅)ေရႊႏႈန္ျမြက္ဝဲလွ (၁၆)စြန္သုတ္ (၁၇) ပါးကပ္ (၁၈) ပန္းကုံးျပတ္ (၁၉)ဓါးလႊင့္ (၂၀) ပန္းကုံးသီ (၂၁) ဆက္ရန္ခုတ္ (၂၂) မီးတုိင္ျပ (၂၃) ပိုးခ်ည္လႊား (၂၄) သက္တင္ေရေသာက္ (၂၅) ဘယက္လည္ေလွ်ာက္ (၂၆) ေဒါင္းၿမီးကာ (၂၇) က်ားၿမီးဆြဲ (၂၈) ဓါးရြက္ (၂၉) လက္ေကာက္၀တ္ (၃၀) ေမာင္းကပ္ (၃၁) ေရႊႏႈတ္လည္ေလွ်ာက္ (၃၂) ေနာက္လည္ေလွ်ာက္ (၃၃) ဓါးသြဲ႔ (၃၄) ဓါးျပ (၃၅) တဖက္ႏုတ္ (၃၆) ႏွစ္ဖက္ႏုတ္ (၃၇) ေနာက္လွည့္ စသည္တို ့ျဖစ္သည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ ဓါးေရး ၃၇ ေရး၏ ဓါးနည္းမ်ား၊ ဓါးခုတ္ဟန္မ်ားကို ပါယင္ယွဥ္ၿပိဳင္သူမ်ားက တစ္ခုႏွင္တစ္ခု ၊တစ္နည္းႏွင့္တစ္နည္း ဆက္စပ္ျပသရျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ 
ထိုျမင္းခင္းသဘင္တြင္ အထက္ပုခုံးကၽြတ္ျခင္း၊ ေအာက္ခံအလွျပ ကတၱီပါ ေဘာင္းဘီကၽြတ္ျခင္း၊ ေမာက္တိုေမာက္ရႈေခါင္းမွ ကၽြတ္က်ျခင္း၊ ဓါးအိတ္ကၽြတ္ျခင္း၊ ဓါးလွံလြတ္က်ျခင္း၊ ျမင္းကႀကိဳး အဆင္တန္ဆာ ကိရိယာ တစုံတခု ပ်က္ယြင္းျခင္း၊ စက္တိုင္သုိ႔ ေရာက္ေအာင္ လွံက်င္ကို မလႊတ္ခဲ့ဘဲ ေဆာင္ယူသြားပါက ျမင္းေပၚမွ ဆြဲခ်၍ ေနလွန္းခံရျခင္း စေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ခံၾကရေလသည္။
ဤသို႔ျဖင့္ ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲ ၿပီးသည့္အခါ ေလးသည္ေတာ္မ်ားက အစြမ္းျပၾကျပန္သည္။ ေလးသည္ေတာ္မ်ားသည္ ဘုရင္ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ေလးကို အမ်ိဳးမ်ိဳး ပစ္ျပၾကသည္။  သံပုရာသီးကို မိမိတို႔၏ သားသမီးငယ္မ်ား၏ ဦးေခါင္းေပၚတြင္ တင္၍ ထိုသံပုရာသီးကို လႈပ္ေပးၿပီး အေ၀းမွ ပစ္ရသည္။ ျမင္းၿမီးကို ႏွစ္ျခမ္းကြဲသြားေအာင္လည္း ပစ္ၾကရသည္။ ေလာက္ေလး၊ ဒူးေလး ႏွစ္မ်ိ်ဳးစလုံးျဖင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကရသည္။
ေလာက္ေလးျဖင့္ ကေလးငယ္ ထိပ္တြင္ရွိေသာ သံပုရာသီးကို မာက်စ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထားေသာ အ၀တ္လုံးျဖင့္ ပစ္ရသည္။ ဒူးေလးျဖင့္ ပစ္ရာ၌ ျမင္းၿမီးမ်ား ႏွစ္ျခမ္းကြဲေအာင္ ပစ္ႏိုင္သူသာ ဆုရရွိသည္။ အေပၚသို႔ ပစ္လႊတ္ေသာ သံပုရာသီးကိုလည္း ဒူးေလး၊ ေလာက္ေလးတို႔ျဖင့္ မွန္ေအာင္ ပစ္ရသည္။ ထို႔ျပင္ နံရံတြင္ ေလးပစ္သူဖက္သို႔ စိုက္ထားေသာ ဓါးသြားကို သံပုရာသီးျဖင့္ ပစ္ၾကရသည္။ သံပုရာသီး အညီအမွ် ထက္ျခမ္းကြဲေအာင္ ပစ္ႏိုင္သူမ်ားသာ ဆုရရွိၾကသည္။ ဆုရရွိသူမ်ားအား ဘုရင္ႏွင့္ မိဖုရားႀကီးတို႔က ေရႊဖလား၊ ေငြဖလား ၊ သဇင္ပန္း၊ ေရႊက်င္ခတ္ပဝါတို႔ျဖင့္ ဆုမ်ားခ်ီးျမွင့္သည္။ မိဘုရားႀကီးေပးေသာ ေရႊက်င္ခတ္ပ၀ါ သုံးႀကိမ္ရရွိသူမ်ားမွာ အထူးခၽြန္ဆုံ ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သည္။
ထိုၿပိဳင္ပြဲမ်ားၿပီးလွ်င္ ကူလီရိုက္ ကစားနည္းၿပိဳင္ပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ကူလီရိုက္ျခင္းဆိုသည္မွာ အသားမာေသာ သစ္သားတံတြက္ ေၾကးဝါးေကာက္ထံ ဘုလုံးတစ္ခုစြပ္ထားၿပီး သရက္ျခစ္္ျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ကူလီသီးကို ျပင္ဆင္ထားသည့္ ကြင္း သို႔မဟုတ္ ျပဳျပင္ျခင္း မရွိေသာ သဘာဝအတိုင္း ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ေျမျပင္၊ ခ်ိဳင့္ဝွမ္း၊ ကုန္းေျမာင္မ်ားကို ျဖတ္၍ ျမင္းစီးရင္း ရိုက္ကစားရေသာ ကစားနည္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ စစ္ေရး စစ္ရာအတြက္ က်င့္သားရေအာင္ ေလ့က်င့္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ ကူလီရိုက္ ကစားရာတြင္ တခါတရံ ၁ဝ မိုင္ခန္႔အထိပင္ ေရာက္ရွိတတ္သည္။
ကူလီရိုက္ပြဲၿပီးလွ်င္ ေသနတ္ပစ္ၿပိဳင္ပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ေသနတ္စစ္သည္မ်ားက အကြာအေ၀း အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ ရွိေသာ စက္ကြင္းကို ပစ္ၾကရသည္။ စက္ကြင္းကို မွန္ေအာင္ ပစ္ႏိုင္သူမ်ားသာလွ်င္ ဆုရၾကသည္။ ထို႔အျပင္ အေတာင္ ၁၀၀၊၊ ၂၀၀ အကြာတြင္ ဘူးသီးကိုတင္၍ ပစ္ျခင္း၊ ဒဂၤါးကို ေထာင္၍ ပစ္ျခင္း မ်ိဳးလည္း ရွိသည္။
ျမင္းခင္းသဘင္ၿပီးဆုံးေသာအခါ ဆင္ခင္းသဘင္ကို က်င္းပၾကသည္။ ထိုပြဲကို ျပာသိုလေနာက္ပိုင္းတြင္ က်င္းပသည္။ ဆင္ခင္းပြဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ ဆင္မ်ားကို စစ္တုိက္ေသာဆင္ႏွင့္ ဘုရင့္စီးေတာ္ဆင္ ဟူ၍ ခြဲျခားထားသည္။ စစ္တုိက္ေသာဆင္မ်ားကို ယၾတာရ ဆင္မ်ားဟု ေခၚၾကသည္။ ယၾတာရဆင္ဟူသည္မွာ ဆင္အေကာင္ ၁၀၀ ခန္႔ကို ေတာစပ္သို႔ ေခၚေဆာင္သြားၿပီး ထိတ္လန္႔ေစရန္ ခ်ဳံကြယ္မ်ား၌ ေန၍ ဒိုင္းသံ ၊ကာသံမ်ားျဖင့္ ေျခာက္လွန္႔ျခင္း ေသနတ္မီးေပါက္မ်ား ေဖာက္ျခင္း၊ က်ားနံ႔ရေအာင္ ျပဳလုပ္ထားေသာ က်ားရုပ္မ်ားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ေပးေတြ႔ျခင္း၊ လူအမ်ားက ညာသံေပး၍ လွံျဖင့္ ထိုးျခင္း စသည္တို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ျပဳလုပ္၍ မေျပးဘဲ ၾကံ့ၾကံ့ခံေနေသာ ဆင္မ်ားကို ယၾတာရဆင္မ်ားဟု ေခၚသည္။
တခါတရံ ဆင္တိုက္ပြဲမ်ားကိုလည္း က်င္းပသည္။ ဆင္တိုက္ပြဲမ်ားတြင္ ဆင္မ်ားကို ဟသၤာျပဒါး သုတ္လိမ္းေပးထားသျဖင့္ တေကာင္ႏွင့္တေကာင္ မမွတ္မိဘဲ အစြပ္ယွက္၍ ထိုးၾကသည္။ အႏိုင္ရေသာ ဆင္မ်ားကို ဘြဲ႔အမည္ေပး၍ စစ္ပြဲတြင္ အသုံးျပဳၾကသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆုံး မင္းျဖစ္သည့္ သီေပါမင္းသည္ ၁၈၇၆ ေအာက္တိုဘာလ ၁ ရက္ေန႔မွ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏို၀င္ဘာလ ၂၈ ရက္ေန႔အထိ နနန္းစံသက္ ၇ ႏွစ္ ၁ လ ၂၇ ရက္ မွ် ထီးနန္းစိုးခဲ့ရသည္။ သီေပါမင္းသည္ နန္းတက္ၿပီး ၂ လ ေက်ာ္အၾကာ ၁၈၇၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၃ ရက္ (၁၂၄၀ ျပည့္ႏွစ္ နတ္ေတာ္လဆန္း ၉ ရက္)အဂၤါေန႔တြင္ ပထမဆုံး ျမင္းခင္းသဘင္ပြဲကို က်င္းပခဲ့သည္။ သီေပါမင္း လက္ထက္ ျမင္းခင္းစက္သြင္းပုံ က်င္းပပုံကို ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မဟာရာဇဝင္ႀကီး တတိယ စာမ်က္ႏွာ ၃၃၆ ၌ –
“ယင္းသည္ ၁၂၄ဝ ျပည့္ႏွစ္ ျပာသိုလျပည့္ေက်ာ္ ႏွစ္ရက္ေန႔ (၁၈၇၉ ဇန္န၀ါရီ ၈) တြင္ ေရွးမင္းတကာတို႔ လက္ထက္ ဗ်ဴဟာသဘင္ စီစဥ္ က်င္းပၿမဲျဖစ္ေသာ ဆင္ ၊ ျမင္း ၊ ရထား ၊ေလး၊ ျမွား စေသာ မင္းမႈစိတၱ အတတ္မ်ိဳးတို႔၌ အက်ဳံး၀င္ေသာ ဆင္ခင္း၊ ျမင္းခင္း၊ စက္သြင္း သဘင္ က်င္းပရန္ကို ေရႊနန္းေတာ္အတြင္း ေျမနန္းေတာ္ လက္၀ဲဘက္တါင္ အျမင့္ ၁၅ ေတာင္ ကစ၍ ၂၀၊ ၂၅၊ ၃၀၊ ၅၀ အေနာက္က ေရွ႕သုိ႔ အတည့္အတန္း စက္တိုင္ ဝါးစိုက္ထူၿပီးလွ်င္ ေျမနန္းေတာ္ ဦးမင္တက္သကၠဒါန္ ေလွကားေတာ္ ေျမာက္စံေတာ္မူရန္၊ တဲကနားဖ်င္းေတာ္ ေဆာက္လုပ္၊ ပိတ္ျဖဴမ်က္ႏွာၾကက္၊ ဗိတာန္ၾကာယပ္၊ လွဇရြဲ ၾကက္လုပ္ဆြဲစဥ္ အသင့္ရွိေစ၍ ျပာသိုလျပည့္ေက်ာ္ သုံး ရက္ (ဇန္နဝါရီလ ၉ ရက္) ေန႔တိုင္ မင္းညီမင္းသား၊ ၀န္ႀကီး၊ အတြင္းယန္၊ ဝင္းေတာ္မွဴး၊ မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္ လက္သုံးေတာ္၊ လက္စြဲေတာ္တို႔ သနားေတာ္ျမတ္ ခံရသည့္ မ်ဥ္းေမာက္တို စစ္ဝတ္တန္ဆာဆင္ယင္ၿပီးလွ်င္ ျမင္းႀကိဳးကစုံမ်ားကို စီးနင္း၍ တကိုယ္လွ်င္ ဆယ္ေခါက္က လွံလ်င္ ၁ဝ စင္းစီ၊ ကုန္ေအာင္ ထိုးၾကရသည္။ မင္းညီမင္းသားမ်ားမွာ မ်ဥ္းတိုမ်ဥ္းရွည္ စစ္ဝတ္တန္ဆာ အဆင္အယင္ႏွင့္ ေဗာင္းထုပ္ပဝါေပါင္း၍ ထုိးၾကရသည္။ ဆဒၵန္ဆင္မင္း သခင္ ဘဝရွင္မင္းဘုရားမွာ အဖိုးအနဂၣထိုက္တန္ေသာ ရတနာအေပါင္းတို႔ျဖင့္ ၿပီးေသာ မ်ဥ္းေမာက္ကို စစ္ယတ္တန္ဆာ ဆင္ယင္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ အရွင္မိဘုရားေခါင္ႀကီးႏွင့္တကြ မင္းမိဘုရား ေမာင္းမမိႆံ ၿခံရံေတာ္မူလ်က္ ေျမနန္းေတာ္အထက္ ကနားဖ်င္းတဲေတာ္သို႔ ထြက္စံ ၾကည့္ရႈေတာ္မူသည္။ စက္ထုံး သဘင္ေတာ္တြင္ စက္စြဲသည့္ မင္းညီမင္းသား မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္ လက္သုံးေတာ္၊ လက္စြဲေတာ္ တို႔မွာ တစ္လက္စြဲလွ်င္ ေငြပြင့္ထုိးပန္း ပ၀ါတစ္၊ သဇင္ပန္းခိုင္ တစ္ခိုင္စီ သနားေတာ္မူသည္။ မင္းညီမင္းသား မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္ လက္သုံးေတာ္ လက္စြဲေတာ္တို႔ စက္ထုိးသဘင္ၿပီးလွ်င္ ကသည္း၊ အကၠပတ္ျမင္း တပ္ဗိုလ္ အရာရွိတို႔ႏွင့္ ျမင္းအမႈထမ္းတို႔ ေရွာက္သီး၊ဓါ္းခုတ္၊ လွံထုိး၊ ငွက္ေပ်ာပင္စိုက္၊ ေရအိုးတင္ဓါ္းခုတ္၊ ျမင္းအစိုင္း အႏွင္ အေရးအရာမ်ားကို ထို္းခုတ္ျပၿပီးလွ်င္ ေရႊနန္းေတာ္သို႔ ဝင္ေတာ္မူသည္” ဟူ၍ ေဖာ္ျပထားသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့ျမင္းခင္းသဘင္သည္ မည္ကာမတၱသဘင္ပြဲေတာ္မဟုတ္၊ ျပည့္ရွင္မင္း ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ဦးေဆာင္က်င္းပေသာ ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ကိုယ့္ထီး ကိုယ့္နန္း ကိုယ္ၾကဌန္းျဖင့္ ႏွစ္ပရိေစၦဒ ရွည္ၾကာေနထိုင္ခဲ့ေသာ မိမိႏိုင္ငံေတာ္အား တုိင္းတပါးမွ ရန္စက်ဴးေက်ာ္မႈ မွန္သမွ်ကို တြန္းလွန္ေခ်မႈန္းရန္အတြက္ စြန္လႊတ္စြန္႔စားမည့္ နွလုံးရည္ လက္ရုံးရည္ႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ လူေတာ္လူေကာင္း ေရြးခ်ယ္သည့္ ပြဲႀကီးလည္း ျဖစ္ေလသည္။ ဤပြဲေတာ္တြင္ ၾကည္းတပ္၊ ေရတပ္တို႔မွ စစ္သည္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းႏွင့္ သူရသတၱိကို စစ္ေဆးရာတြင္ ျမင္းခင္းသဘင္ တစ္ခုတည္းသာမဟုတ္ဘဲ ဆင္ခင္း၊ ေလးခင္း၊ ဓါးခုတ္၊ လံွထိုး ၊သိုင္းပညာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ ပါ၀င္ယွဥ္ၿပိဳင္ရသည့္အတြက္ ေရွးေခတ္ျမန္မာတပ္မေတာ္၏ စစ္အင္အားျပပြဲ၊ စစ္ေရးျပပြဲႀကီး ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနမ်ိဳးေနာ္ရထာ၏ ရတုပိုဒ္စုံတစ္ခုတြင္ –
“ဖလ္ေအာင္ယာဥ္သာ၊ ေနစႀကာလွ်င္၊ လက်္ာဗဟီ၊ ေတာင္သို႔ခ်ီက၊ စြယ္နီသာပြင့္၊ ရႊန္းရႊန္းတင့္သား ႏွင္းႏွင္းစိုစို ၊ လျပာသိုမူ၊ ေမာက္မိုရွင့္ဘုန္း၊ ထစ္ရင့္ခ်ဳန္းက၊ ရန္ႏႈန္းမရည္ လြင့္ေဝးစည္သား၊ ခါရည္ရာသီ ေရွးထုံးမွီ၍၊ မင္းညီမင္းသား အျခားျခားတိ ၊ ပုံမ်ားတစ္သင္း၊ စစ္အင္က်င္းသည္၊ ျမင္းခင္းသဘင္ေက်ာ္ ဘုရား” ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္။ 
တဖန္ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး၏ အင္းဝၿမိဳ႕ဘြဲ႔ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ လူးတားတြင္လည္း
“လျပာသိုကား၊ မိန္ညိဳခ်ပ္ဝပ္၊
ေလ်ာက္ပတ္ေဆာင္ေယာင္
မွဴးေခါင္၊မတ္ဖ်ား၊မင္းသား၊ မင္းေျမး
ဆုံေရးမွတ္လ်က္၊ စြယ္ရွက္ခ်ီပင့္ ခၽြန္းဖြင့္ဆိုလာလွ်င္
ဆင္တပ္ျပင္၍၊ ေျခလ်င္၊ေျခခ်င္း၊
မင္းလည္း ျမင္းေလ်ာက္ ထိုးေျမာက္လွံ၊ေလး၊
ခုန္ေျပး၊ သန္လ်င္၊ စိုင္ႏွင္ၾကြားၾကြား
ဓါးသြားႏႈတ္ငင္၊ မြမ္းမြမ္းျဖင္မွ်
သဘင္ျမင္းခင္း၊ စစ္ဆင္က်င္းသည္
စီးနင္းေၾကာ့လန္းလန္းတည့္ေလ” ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသလို ရွင္မဟာရဠသာရက စတုဓမၼသာရ ပ်ိဳ႕ တြင္
“ေၾကာ့စီးစြမ္းခက္၊ ဆင္တက္ျမင္းစီး၊
ေလးႀကီးပစ္ငင္၊ ခြင္ႏွင့္ကာလႊား
လွံဓါးအဲေမာင္း၊ ကာေတာင္းအေရး
မေရြးလိုရာ၊ တတ္ေျမာက္၍” ဟူ၍ စပ္ဆိုထားေလသည္။
ထို႔အျပင္ ဖိုးသူေတာ္ ဦးမင္း၏ ျမင္းခင္းေတာ္ဘြဲ႔ ေလးခ်ိဳးတြင္
“တိမ္ေဗြဘုံဝယ္၊ ေငြယုန္စန္းလ
ကကၠဋလဲ၊ ဖုသွ်ငယ္ယွဥ္ၿပိဳင္၊ တနန္းထိုင္လို႔
ဆိုင္ဆိုင္သဘင္၊ လႊတ္ရင္ျပင္မွာ၊ စစ္အင္မက်င္း
စက္လ်င္သြင္းႏွင့္၊ ဆင္ခင္းျမင္းတာ
တဗ်ဴဟာကို၊ ရာဇိန္ျပကေတ့
ဆင္ၿမဲေတာ္ေလးဟာမို႔၊ သေျပ ဥေသွ်ာင္
ေရႊဘုံေဆာင္လို ့၊ သာေခါင္ငယ္ဖန္သည္၊
သႀကၤန္သိရ္ေပါင္း ေၾကြခ်ိန္ရတု” ဟူ၍ စပ္ဆိုထားသည္။
စာကိုး
၁။ အင္ရုံရြာစား ဝန္ႀကီး သီရိဥဇနာ ၊ ေလာကဗ်ဴဟာက်မ္း (အင္ရုံစာတမ္း)၊ ျမန္မာေရွးေဟာင္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဌာန၊ ပႀကိမ္ ၁၉၆၂။
၂။ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ (၁) (K.S.M, A.T.M)၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ မဟာရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး (တတိယတြဲ) စာၾကည့္အလုပ္တိုက္၊ စတုတၳအႀကိမ္ ၂၀၀၄။
၃။ ဆီသည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး၊ အင္းဝၿမိဳ႕ဘြဲ႔၊ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ၊ဟံသာဝတီပုံႏွိပ္တိုက္၊ ပႀကိမ္ ၁၉၆၆။
၄။ နတ္ေမာက္ဘုန္းေက်ာ္၊ ေရွးေခတ္ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ မွတ္စုမ်ား၊ စာေပဗိမာန္၊ ပႀကိမ္ ၁၉၆၇။
၅။ သိန္းသန္းထြန္း “ပုဂံေခတ္ ျမင္းမႈေရးရာ” ေၾကးမုံသတင္းစာ (၂၃ – ၁၀ – ၁၉၉၃)။
၆။ ေဒါက္တာ ခင္ေမာင္ညႊန္႔ “ျမင္းခင္းသဘင္ဆိုင္ရာ လကၤာကဗ်ာ အဖြဲ႔အႏြ႔ဲမ်ား” ေၾကးမုံ (၃၀ – ၅ – ၁၉၉၃)။
၇။ ေဒၚခင္ညႊန္႔ (အင္းေလး) “ေညာင္ရမ္းမင္းဆက္ ျမင္းခင္းသဘင္” ေၾကးမုံ (၁၆ – ၁၀ – ၁၉၉၃)။

၈။ ေအာင္သန္းျမင့္ “ျမင္းခင္းသဘင္” (၁) (၂) ျမန္မာ့အလင္း (၂၂ – ၁ဝ – ၁၉၉၃) (၂၃ – ၁ဝ – ၁၉၉၃)။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္