ရာဇဝင္မ်ားထဲက ပ်ဴသံုးၿမိဳ႕


================
ခင္ညိဳညိဳ (ေရွးေဟာင္းသုေတသန)
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ရာဇဝင္အေစာင္ေစာင္တုိ႔ကို ေညာင္ရမ္းေခတ္မွစ၍ ေရးသားျပဳစုခဲ့သည္မွာ ယခုေခတ္တုိင္ေအာင္ ေရးသားေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့အဘိဓာန္၌ ရာဇဝင္ဆုိသည္မွာ မင္းဆက္မင္းစဥ္ အေၾကာင္းအရာမွတ္တမ္းကို ရာဇဝင္ဟုေခၚသည္။ ပါဠိရာဇဝံသမွ ဆင္းသက္လာၿပီး အႏြယ္တူမင္းဆက္ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ရပါသည္။ ရာဇဝင္ဟုဆုိရာတြင္ သဝတၴဳကရာဇဝင္ႏွင့္အဝတၴဳက ရာဇဝင္ဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိရာ ေက်ာက္စာ၊ ေၾကးစာ၊ အုတ္ခဲစာစေသာ သက္ေသခံရွိေသာ ရာဇဝင္ကုိ သဝတၴဳကရာဇဝင္ဟုေခၚ၍ ဝတၴဳပစၥည္းသက္ေသခံမရွိေသာ ရာဇဝင္ကုိ အဝတၴဳကရာဇဝင္ဟု ေခၚေလသည္။ ဤေလာက၌ သက္ေသသာဓကမျပႏိုင္ေသာ္လည္း ဘိုးဘြားစဥ္ဆက္လက္ခံလာေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားစြာရွိေလသည္။
ေရွးျမန္မာရာဇဝင္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ပ်ဴတုိ႔သည္ ပထမဆံုးေသာ ပ်ဴႏိုင္ငံေတာ္ကုိ ခရစ္မေပၚမီ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ တည္ေထာင္ေနထုိင္ခဲ့ ၾကေၾကာင္း သမုိင္းရာဇဝင္မ်ားကဆုိၾကသည္။ ပ်ဴၿမိဳ႕ရြာမ်ားအျဖစ္ ၿမိဳ႕ႀကီး ငါးၿမိဳ႕ႏွင့္ျပည္နယ္ ၁၈ ျပည္နယ္အထိ ထူေထာင္ေနထုိင္ခဲ့သည္ဟုဆုိပါသည္။ ေရွးေဟာင္းရာဇဝင္မ်ား၌ ပ်ဴႏိုင္ငံေတာ္မ်ားအျဖစ္ တေကာင္းႏွင့္သေရေခတၱရာ တုိ႔ကုိသာ အက်ယ္တဝင့္ေဖာ္ျပၾက၍ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ႏွင့္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕တုိ႔အေၾကာင္း ကိုကား ရာဇဝင္ႀကီးမ်ားတြင္ အနည္းငယ္မွ်သာ ေဖာ္ျပသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။သို႔ေသာ္လည္း မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ေရွးေဟာင္းသုေတသီတုိ႔၏ ေလ့လာေတြ႕ရွိ ခ်က္မ်ားအရ ပ်ဴတုိ႔၏ ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ေနထုိင္ခဲ့ၾကပံုမွာ အေတာ္ပင္႐ုပ္လံုး ေပၚလာၿပီျဖစ္သည္။ ထုိသို႔ေခတ္မီသုေတသနျပဳ ေလ့လာေတြ႕ရွိ ခ်က္မ်ားႏွင့္ ေရွးေခတ္ရာဇဝင္တုိ႔၏ သမုိင္းေၾကာင္းေဖာ္ျပပံုတုိ႔မွာ ကြာျခား၍ ဒ႑ာရီ ဆန္လွပါသည္။ ထုိဒ႑ာရီဆန္လွေသာ ေရွးေဟာင္းပ်ဴသံုးၿမိဳ႕ျဖစ္သည့္ ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုးႏွင့္သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေတာ္တုိ႔၏ ရာဇဝင္သမုိင္းေၾကာင္းအရ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းပံုကုိ ေလ့လာတင္ျပလုိပါသည္။
ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေတာ္
ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေတာ္၏ သမုိင္းေၾကာင္းသည္လည္း ေက်ာက္စာ၊ သမုိင္း၊ လကၤာမ်ား၌ကား အက်ဥ္းမွ်ေတြ႕ရ ေပသည္။ စစ္ကုိင္းမင္း၏ အခ်ီေတာ္ဝန္ ေနမ်ဳိးေက်ာ္စြာက ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၆ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဝက္လက္ၿမိဳ႕နယ္ ဟန္လင္းႀကီးၿမိဳ႕ေဟာင္း ေရႊဂူႀကီးေစတီရင္ျပင္၌ လွဴဒါန္းထားေသာ ေခါင္းေလာင္းစာတြင္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕အေၾကာင္းကို ''ေရွးခါသေရာ္၊ ကရေပၚ မင္းမွစ၍ သက္ဆင္းပ်ဴမင္းအစၿပံဳးမင္းအဆုံး၊ ႐ုံးခဲ့ရွစ္ရာမင္းတို႔ ေပ်ာ္ရာ ဟံသာနဂရ၊ ၿမိဳ႕ကား ၉ ပါးအံ့ရာျပည့္စုံစြာလ်က္၊ ရတနာမုိး မစိုးမရိမ္ ႀကိမ္ႀကိမ္ႀကိဳးကာမ်ားစြာ ရြာဘူးေလၿပီ၊ ရာသီ ၁၂ ရပ္မလပ္ပ်ံ႕ေမႊး၊ သေလး နတ္ေကာက္တို႔ျဖင့္ ျပြမ္းလ်က္ေတာင္မ်က္ႏွာက၊ အင္းမနက္ က်ယ္ခ်ီးဘြယ္ မ်ားစြာ မႏၶာဂီရိအုိင္ႀကီးအတူ၊ ဟူလည္းမယြန္း၊ ရဲဝန္ေတာင္ေတာ လြန္သာေမာ၏ တေပါဒါန မႏၲာျမစ္ ၂ စင္းလည္းမယြင္းအတူ စီးဆင္းေသာဟူသို႔ေရပူေရေအး မေထြးမရွက္ဆုံလ်က္ ေပါင္းကာ ဖ်ာစီးၾကေလသတည္း ယင္းသည္ ဟံသာနဂရ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ႏႈိက္'' ဟူ၍ ဟန္လင္းၿမိဳ႕၏ အံ့ဖြယ္ထူးျခားခ်က္မ်ား အပါအဝင္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕အေၾကာင္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေဖာ္ျပပါရွိေလသည္။ ထိုအတူပင္ ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ စည္သူေက်ာ္ထင္ဘြဲ႕ခံသာခ်င္းဆရာ ဦးေအာင္ၿဖိဳး ေရးသားသည့္ ဟန္လင္း ၿမိဳ႕ေဟာင္းသမုိင္း လကၤာ၌လည္း ''ဟန္လင္းၿမိဳ႕သည္ မဇၩိမေဒသမွ မဟာ သမၼတမင္း၏ သားေတာ္ကရေပၚမင္းသားသည္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ကိုစတင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ မင္းစဥ္မင္းဆက္ (၇၉၉)ပါး စိုးစံခဲ့ေၾကာင္း မင္းဆက္ (၈ဝဝ)ေျမာက္ ပ်ဴမင္းလက္ထက္၌ ညီေတာ္ၿပံဳးမင္းဟူ၍ရွိရာ ထုိမင္းသား ရယ္ၿပံဳးလွ်င္ ေကာင္းကင္ယံမွ ရတနာမုိးတစ္ႀကိမ္ ရြာသြန္းေၾကာင္းႏွင့္ ထုိသို႔ ထူးဆန္းသည့္ ဂုဏ္သတင္းကို သိရိွရန္ တ႐ုတ္ျပည္မွ ဥတည္မင္းက သံေစလႊတ္ကာ စုံစမ္းေစေသာအခါ ညီေတာ္ၿပံဳးမင္းသည္ မရီးေတာ္၏တမလြန္ဘဝ ငရဲတြင္ခံစားရမည္ကို ဇာတိသရ ဥာဏ္ျဖင့္ ႐ႈျမင္မိ၍ မၿပံဳးႏိုင္ မရယ္ႏုိင္ျဖစ္ေနသည့္အခုိက္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္ေနေလသည္ကို ပ်ဴမင္းက အမ်က္သင့္ကာ အျပစ္မဲ့ေသာ ညီေတာ္အား ကြပ္မ်က္ေစေသာေၾကာင့္၊ ျပာပူမိုးရြာ သြန္းေသာေၾကာင့္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ႀကီး ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ေလသည္ဟု လကၤာမ်ား၏သမုိင္းက ဤသို႔ဆိုေလသည္။
ဤတြင္ ရာဇဝင္ပါ ပ်ဴမင္း၊ ၿပံဳးမင္းသည္ ဒ႑ာရီအျဖစ္ယူဆခဲ့ေသာ္လည္း ႏြားထိန္းရြာ ေရႊမုေ႒ာဘုရား ေက်ာက္စာ၌ ပ်ဴမင္းညီအစ္ကိုသည္ ႏြားထိန္းရြာ၌ ဘုရားရွင္႐ုပ္ပြားေတာ္ သီတင္းသုံးသည့္ဂူဘုရားတစ္ဆူကို ေဆာက္လုပ္ လွဴဒါန္းခဲ့ေလသည္။ ပ်ဴမင္းညီအစ္ကို ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ ဂူဘုရားသည္ ပ်က္စီးယိုယြင္း၍ ပုဂံစည္သူမင္းႀကီးလက္ထက္ေရာက္ေသာ အခါ သူၾကြယ္ ငတရာသင္ႏွင့္ ငကူသင္တို႔အား ျပင္ခြင့္ေပးကာ ထပ္မံျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ဤေက်ာက္စာ အေထာက္အထားမ်ားအရ ပ်ဴမင္း၊ ၿပံဳးမင္းအေၾကာင္းသည္ ျမန္မာရာဇဝင္သမိုင္းမ်ားတြင္ ဒ႑ာရီပံုျပင္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို သက္ေသျပႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ယခုမ်က္ေမွာက္ေခတ္ ရွာေဖြ ေတြ႕ရွိေနေသာ ပုဂံေက်ာက္စာမ်ားသည္ပင္လွ်င္ ႏွစ္၂ဝဝဝ နီးပါးရွိၿပီျဖစ္၍ ေရွးပုဂံေခတ္မတိုင္ခင္က ၿမိဳ႕ျပမ်ား ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္းကုိလည္း ေက်ာက္စာ အေထာက္အထားမ်ားအရေတြ႕ရွိ၍ ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ေပသည္။
ထို႔ျပင္ မံုေရြးမဟာေဇတဝန္ဆရာေတာ္၏ ေစတီယကထာရာဇဝင္ခ်ဳပ္ ၌လည္း ဟန္လင္းၿမိဳ႕ သမိုင္းကို ''နႏူဇိႏၵသမၼတမင္းႀကီးသည္ ဟံသာနဂရ မည္ေသာ ဟံလင္းၿမိဳ႕ႀကီးကုို တည္၏။ ထိုျပည္၌ မင္းတို႔သည္ မင္းက်င့္ တရားဆယ္ပါးႏွင့္ အညီမင္းျပဳ၏။ ရတနာမိုးရြာ၏။ ပေဒသာပင္ေပါက္၏။ ထိုျပည္၌အေထာင္ အေသာင္းမကေသာ မင္းဆက္တို႔သည္စံေနကုန္၏။ ေနာင္အခါ ထိုမင္းတို႔သည္ အလိုဆႏၵႀကီး၍ အခြန္အတြက္ အမွန္အကန္မျပဳ။ အလြန္အၾကဴးခံေလလွ်င္ ခိုးသားဓားျပထူ၍ မိုးေလေခါင္၏။ ငတ္မြတ္၏။ နတ္တို႔မေစာင့္ မေရွာက္ေသာေၾကာင့္လိ္ မိုးရြာ၏။ လိပ္သားကုိ စားလွ်င္ ေသေၾကပ်က္စီး ၍ျပည္လံုးထိတ္လန္႔ထြက္ေျပးေလလွ်င္ ျပည္ပ်က္ေလ၏'' ဟုလည္းေကာင္း၊ ဆက္လက္၍ ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ဟန္လင္းၿမိဳ႕ေတာ္ရွိပံုကို ''ဟံလင္းအရပ္၌ ဟံသာပူရ ၿမိဳ႕သမုတ္၍ သူရိယဝံသမင္းတရားႏွင့္ အညီ မင္းျပဳ၏။ ေရႊမိုး၊ ေငြမိုးရြာ၏။ မင္းဆက္တစ္ေထာင္ေက်ာ္တည္၍ ေနာက္ဆံုး မင္းတို႔တြင္ အမ်က္မာန ေဒါသႀကီး၍သူ႔ဥစၥာကို မ်က္မုန္းက်ဳိး၏ ကုန္သည္တို႔ကို ႏွိပ္စက္ညႇင္းပန္းၿပီးလွ်င္ အဝယ္ေတာ္ဟု ဝယ္ယူေစၿပီးလွ်င္ ေစ်းတိုးလုပ္၍ ေရာင္း၏။ ေနာင္အခါ နန္းေတာ္သို႔ ဖြတ္မ်ားစြာတက္၍ ဖြတ္ကိုသတ္စားလွ်င္ ေအာ့အန္၍ေသေလ၏။ ေက်ာက္ဝက္သက္ႀကီးစြာဝင္၏။ ျပည္သူတို႔ ဥပဒ္ ေရာက္၍ ထြက္ေျပးၾကလွ်င္ ပ်က္စီးေလ၏'' ဟူ၍လည္းေကာင္း ေစတီယက ထာရာဇဝင္ခ်ဳပ္၌ ေဖာ္ျပေလရာ ဟန္လင္းၿမိဳ႕သည္ ပ်ဴမင္း၊ ၿပံဳးမင္းမတိုင္မီကပင္ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားရွိခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ အျခားေသာမင္းမ်ားက စိုးစံခဲ့ေၾကာင္း၊ ေရွးေခတ္ လူတို႔ ပါးစပ္ရာဇဝင္အျဖစ္ လက္ဆင့္ကမ္း၍သယ္ေဆာင္လာေသာ အေၾကာင္း အရာမ်ားသည္ တစ္ခ်ိန္က ေက်ာက္စာ၊ ေပစာမ်ား၊ေရႊ၊ ေငြ၊ ေၾကးျပားစာ စသည္ျဖင့္ မွတ္သားထားၾကလိမ့္မည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏွစ္ကာလမ်ားစြာ ၾကာရွည္ျခင္းေၾကာင့္ ထိုသမိုင္းေၾကာင္း အခ်က္အလက္တို႔မွာ ေပ်ာက္ပ်က္ ပ်က္စီးျခင္းသို႔ေရာက္၍အေထာက္အထားမ်ား မရွိေတာ့ျခင္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။ အတိအက်မဆိုႏိုင္ေပ။ ဤသည္မွာ ေရွးေဟာင္းသမိုင္းရာဇဝင္မ်ားမွ ေဖာ္ျပပါရွိိေသာဟန္လင္းၿမိဳ႕ေတာ္၏ ရာဇဝင္ျဖစ္ေပသည္။
ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ေတာ္
အခ်ဳိ႕ေသာ ရာဇဝင္မ်ားအရ ပထမဦးဆံုး ပ်ဴႏိုင္ငံေတာ္မ်ား ''ဗိႆႏိုး'' ျဖစ္သည္ဟု ဆိုေလသည္။ အခ်ဳိ႕ကား ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕သည္ဘုရားမပြင့္မီ ႏွစ္ေပါင္း ၃ဝဝ၊ ဘီစီ ၉ဝဝ ခန္႔က တည္ခ့ဲသည္ဟုဆိုေလသည္။ ေတာင္တြင္းႀကီး သမုိင္းႏွင့္ ဗိႆႏိုးရာဇဝင္မွအရ သာသနာသကၠရာဇ္ ၅၉ ခုႏွစ္တြင္ သင္းတြဲျပည္(တေကာင္းျပည္)မွ မဟာသမၻဝ၊ စူဠသမၻဝအမည္ရွိေသာ မ်က္မျမင္ မင္းသားႏွစ္ပါးကို ေဖာင္ႏွင့္ေမ်ာရာမွ စစ္ကိုင္းအရပ္တြင္ စႏၵမုခိဘီလူးမသည္ ညီေနာင္ႏွစ္ပါး၏ စားေတာ္ပြဲကို ခိုးယူစားသံုးရာ ညီေနာင္ႏွစ္ပါးက ဖမ္းမိ၍ မ်က္စိႏွစ္ကြင္း အလင္းရေအာင္ ဘီလူးမအားေဆးကုေစသည္။ ဘီလူးမ မဟာသမၻဝႏွင့္ အေၾကာင္းပါ၍ သမီးငယ္ဖြားျမင္ၿပီး ေတာအရပ္တြင္ သီတင္းသံုးေနေသာ ရေသ့ထံမွာ ပစ္ထားခဲ့ရာ ရေသ့ကေကာက္ယူေကြၽးေမြးၿပီး အရြယ္ေရာက္ေသာ္ ေက်ာင္းသခၤမ္းႏွင့္ မအပ္စပ္သည္ျဖစ္၍ မီးမဖုတ္ရ ေသးေသာအိုးကိုေပးကာ ေရခပ္ယူခုိင္းေလသည္။ အိုးငယ္သည္ ေရထည့္လွ်င္ ကြဲပ်က္ျခင္းသို႔ေရာက္ေလသည္။ ဤသို႔ ေရအိုးကြဲဖန္မ်ားေသာ္ ေတာေစာင့္နတ္၊ ေတာင္ေစာင့္နတ္မ်ား ဖ်က္ဆီး၍ ငါ့အုိးကြဲရသည္ဟု ငိုယိုျမည္တမ္းေသာေၾကာင့္ ယခင္ဘဝက ေမာင္ႏွမေတာ္စပ္ခဲ့ဘူးေသာ ဗိႆႏိုးနတ္မင္းက သိၾကားမင္းကို ေမးေလွ်ာက္လွ်င္ သိၾကားမင္းက မိန္းမငယ္သည္ '' ကႆပျမက္စြာဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္တြင္ လက္်ာေတာ္ ရံအရွင္ျမတ္အား ေပရြက္ယပ္ေတာင္လွဴဒါန္း ေသာ အက်ဳိးေၾကာင့္ ျဖစ္လရာအရပ္တြင္မစိုက္ပ်ဳိးဘဲ ေပပင္တို႔ျဖင့္ ေပါက္ ေရာက္ၿခံရံလ်က္ ကနက္ထီးနန္းႏွင့္ မင္းခင္းက်င္းပ၍၊ ဘဝအထိုထိုအလို အတုိင္းျပည့္စံုအံ့'' ဟု သိၾကားမင္းက ေျပာေသာေၾကာင့္ ထိုအရပ္တြင္ တာေလးေတာင္ပမာဏ က်ယ္ေသာၿမိဳ႕ထီး၊ ၿမိဳ႕နန္း၊ တန္ေဆာင္း၊ ျပအိုး၊ ၿမိဳ႕႐ိုး၊ က်ဳံးေျမႇာင္းႏွင့္တကြ ဗိႆႏိုးနတ္မင္းက ဖန္ဆင္းတည္ေထာင္ေပးေလ သည္။ ထိုဗိႆႏိုးနတ္မင္း တည္ေထာင္ဖန္ဆင္းေပး၍ ''ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕'' ဟုအမည္တြင္သည္။ ထို႔ျပင္ အတိတ္ဘဝက ပန္ထြာဆုေတာင္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ ''ပန္ထြာျပည္'' ဟုလည္း အမည္တြင္သည္။ ထို႔ျပင္သိၾကားမင္းေပးေသာ အတုလစည္ေတာ္လည္းရွိသည္။ ဤသည္မွာ ဗိႆႏိုးၿမိဳ႕ႏွင့္ ပန္ထြာဘုရင္မ ဇာတ္လမ္းျဖစ္သည္။ ထိုဇာတ္လမ္းကိုပင္ သေရေခတၱရာျပည္ႏွင့္ ဆက္စပ္၍ ရာဇဝင္မ်ားကဆိုထားသည္မွာ အခါေသာ္ သေရေခတၱရာျပည့္ရွင္ ဒြတၱေဘာင္ မင္းႀကီးသည္ ၿမိဳ႕ျပေက်းရြာမ်ားသို႔ အခြန္ေတာ္ ေတာင္းခံေစလႊတ္ရာ ပန္ထြာျပည္သို႔ေရာက္လွ်င္ပန္ထြာျပည္မွမွဴးမတ္တို႔က အခြန္ေတာ္အမတ္တုိ႔ကို ထြက္ေျပးသြားေစသည့္အတြက္ ဒြတၱေဘာင္မင္းမွ ပန္ထြာျပည္သို႔ လာေရာက္ တိုက္ခိုက္ေလသည္။ ပန္ထြာျပည္မွလည္း လာေရာက္တိုက္ခိုက္သူတို႔အား သိၾကားမင္းေပးေသာ အတုလစည္ေတာ္တီးလ်က္ ရန္ပယ္ေခ်ာင္းမွေရမ်ား၊ လိႈင္းတံပုိးထေစၿပီး ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ေစသည္။ ထုိ႔ေနာက္တြင္ လူယုံသြင္း၍ အတုလစည္ေတာ္အား ဖ်က္ဆီးခုိင္းၿပီး ၿမိဳ႕ကုိသိမ္းပုိက္ေလသည္။ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးသည္ ပန္ထြာမင္းသမီးႏွင့္တကြ မွဴးမင္းျပည္သူတို႔ကုိ သိမ္းယူကာ သေရေခတၱရာျပည္သို႔ ေခၚေဆာင္သြားၿပီး မိဖုရားအရာေျမႇာက္ေလ သည္။ ပန္ထြာမင္းသမီးလည္း ေရွးယခင္ဘဝ ေပြးဖို၊ ေပြးမ လက္ထက္မွ အညိႇဳးေၾကာင့္ မသန္႔ရွင္းေသာ အဝတ္ျဖင့္စီမံထားေသာပုဝါကို ဒြတၱေဘာင္ မင္းႀကီးအားဆက္သေလသည္။ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးလည္း ပုဝါအားအသုံးျပဳ ေသာအခါ မွဲ႕ရွင္ေတာ္ကြယ္၍ ဘုန္းတန္ခုိးနိမ့္ပါးေလသည္။ ဤသည္ကို ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး၏ မွဴးမတ္မ်ားကလည္း မေက်နပ္၍ ပန္ထြာမင္းသမီးအား သစ္ၾကားသီးႏွင ့္ ေျမဇာဥတို႔တြင္ အဆိပ္ခတ္၍ ေပးေလရာ ပန္ထြာမင္းသမီး စားသုံး၍ နတ္ရြာစံေလသည္ဟု ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕၏ သမုိင္းေၾကာင္းကို ေတာင္တြင္းႀကီးရာဇဝင္တို႔၌ အက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ဤတြင္ ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕သည္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ ပ်က္စီးျခင္း သို႔ေရာက္ေလသည္ဟု ေဖာ္ျပေလသည္။
တျခားေသာ ရာဇဝင္ႀကီးမ်ား၌ ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕အေၾကာင္းကို အက်ဥ္းမွ်ေဖာ္ျပရာတြင္ မွန္နန္း ရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး ပထမတြဲ၌ ''သာသနာေတာ္ သကၠရာဇ္ ၆၆ ခုႏွစ္တြင္ ထိုမင္း၏ညီေတာ္ စူဠသမၻဝမင္း ျဖစ္ေတာ္မူ၏၊ မိဖုရားကား မရီးေတာ္ ေဘဒါရီတည္း၊ ေဘဒါရီကို မိဖုရားေျမႇာက္လွ်င္ အိမ္ေရွ႕မင္းအျဖစ္က အလုပ္အေကြၽးျပဳေသာ စႏၵမုခိဘီလူးမသည္ ဝမ္းနည္းေသာအားျဖင့္ ထုိမင္းႏွင့္ ျမင္ေသာသား ဗိႆႏုိးကို ယူ၍ ပုပၸါးအရပ္မွာ ရြာျပဳတည္ေထာင္ေနေလသည္'' ဟု ဆုိပါသည္။ ေတာင္တြင္းႀကီးသမုိင္း၊ လကၤာႏွင့္မွန္နန္းရာဇဝင္တို႔၌ပင္ ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕၏ သမုိင္းေၾကာင္းလည္း အေၾကာင္းအရာအားျဖင့္ ကြဲျပားျခားနား ေနသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ထုိ႔ျပင္ အျခားေသာ ရာဇဝင္သမုိင္းမွတ္တမ္း စာအုပ္မ်ား ၏ အျမင္ကိုတင္ျပရေသာ္ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ စာတမ္း ဒုတိယတြဲ၌ ''ပန္ထြာျပည္ဆုိသည္မွာ က်ည္းျပည္ကုိပင္ဆုိလုိသည္။ ပန္ထြာျပည္သီးျခားရွိသည္မွာ ရာဇဝင္တုိင္းမွာ ပါ႐ုံမကမ်ားစြာေသာ စာေပအမွတ္အသားမ်ားတြင္ ပါရွိေလသည္''ဟု ဆုိထားပါသည္။
ဗိႆႏုိးျပည္ဟူသည္ကား ဗိႆတုိးဆုိေသာစကားႏွင့္ အလားတူပင္ တည္း၊ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕အနီးတြင္ရွိေသာ ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕ေဟာင္းကုိပင္ ထင္ယူရန္ရွိသည္။ ထုိဗိႆႏုိးမင္းသမီးကို ဒြတၱေဘာင္မင္းက အလယ္နန္း မိဖုရားထားသည္ဟု သေရေခတၱရာ ရာဇဝင္မွလာသည္ သေရေခတၱရာျပည္မွ တစ္ပါး သီးျခားမင္းလုပ္အုပ္စိုးေသာ ေနရာရွိသည္မွာ သိသာသည္''ဟု ေဖာ္ျပထားေသာေၾကာင့္ ဗိႆႏုိးႏွင့္ သေရေခတၱရာသည္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ ေၾကာင္း ဆက္စပ္ေတြးေတာႏိုင္ပါသည္။ ''ဗိႆႏုိးၿမိဳ႕'' ''ပန္ထြာျပည္'' ဟုေခၚေသာ အေခၚအေဝၚမ်ား၊ အမည္မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ တိက်ေသာ အေထာက္အထားမ်ား မေတြ႕ရွိရေသာ္လည္း ဒ႑ာရီစကားမ်ားကုိကား ရာဇဝင္အစဥ္အဆက္က လက္ခံလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔တုိင္ပင္ျဖစ္သည္။
သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေတာ္
''သေရေခတၱရာ''ၿမိဳ႕ကုိ ျမန္မာရာဇဝင္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိသည္မွာ ဤသို႔ျဖစ္၏ ''တေကာင္းမင္း သတုိးမဟာရာဇာ၏ ေယာက္ဖေတာ္ အိမ္ေရွ႕မင္း ေခပဒုတသည္ တုိင္းစြန္ျပည္နားတုိ႔ကုိ ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္ဆီးေနေသာ ဝက္ႀကီးအား လုိက္လံဖမ္းဆီးရာ ဝက္ႀကီးကုိ ေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္ တရားသံေဝဂရသျဖင့္ တေကာင္းသို႔ မျပန္ဘဲ သက်အင္းအရပ္တြင္ ရေသ့ျပဳ၍ေနေလသည္။ ထုိသက်အင္းအရပ္၌ေနေသာ ပ်ဴမိဖုရား နန္းခမ္း ႏွင့္ပ်ဴလူမ်ဳိးတုိ႔က ၾကည္ညိဳကိုးကြယ္ ၾကေလသည္။ ရေသ့ႀကီးသည္ သမင္မက ေမြးေသာ ေဗဒါရီမိန္းကေလး အား ေမြးစား၍ ေဗဒါရီအရြယ္ေရာက္ေသာအခ်ိန္၌ တေကာင္းမွတူေတာ္မင္းသား စူဠသမၻဝႏွင့္မဟာသမၻဝတုိ႔မွ မဟာသမၻဝကုိ ေဗဒါရီႏွင့္စံုဖက္ေတာ္မူ၏။ ထုိ႔ေနာက္ ပ်ဴမိဖုရား နန္းခမ္းႏွင့္တကြ ေျခြရံသင္း ပင္းတုိ႔၌ မင္းမရွိသည္ျဖစ္၍ မဟာသမၻဝအားမင္းအျဖစ္ သေဘာတူၾကၿပီး ၿမိဳ႕ကုိလည္း ရေသ့ၿမိဳ႕ဟုသမုတ္၍ မင္းျပဳေစသည္။ ဤတြင္မဟာသမၻဝလြန္လွ်င္ ညီေတာ္စူဠသမၻဝမင္းျဖစ္ရာ ေဗဒါရီကိုပင္ မိဖုရားေျမႇာက္၍ ရေသ့ၿမိဳ႕ကုိခ်ဲ႕၍ သေရေခတၱရာျပည္ တည္ေလသည္။ ထုိမင္းလြန္လွ်င္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ ဒြတၱေဘာင္မင္းသည္ ဖုိးဦးေတာင္၌ ျမတ္စြာဘုရားဗ်ာဒိတ္ထားေတာ္မူခဲ့ သည့္အတုိင္း ဂဝံပေတ့ရေသ့၊ သိၾကားမင္း၊ နဂါးမင္း၊ ဂဠဳန္၊ စႏီၵပရေမသူရာတို႔ မွ ပူးေပါင္း၍ အခ်င္းအားျဖင့္ တစ္ယူဇနာ၊ အဝန္းအားျဖင့္ သံုးယူဇနာရွိေသာ တံခါးႀကီးသံုးဆယ့္ႏွစ္တံခါး၊ တံခါးငယ္သံုးဆယ့္ႏွစ္တံခါး၊ က်ံဳး၊ ေျမာင္း၊ ပစၥင္၊ တန္ေဆာင္း၊ ျပအိုး စေသာ ၿမိဳ႕၏အဂၤါမ်ားႏွင့္အညီ ထူးဆန္းတင့္တယ္လွ စြာေသာ ''သီရိေခတၱရာ''ၿမိဳ႕ကုိ သာသနာႏွစ္ ၁ဝ၁ ႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္ေတာ္မူသည္။ ဒြတၱေဘာင္မင္းသည္ ပ်ဴမိဖုရား၏ သမီးေတာ္ စႏၵာေဒဝီႏွင့္ နဂါးမင္း၏သမီးေတာ္ ေဘစႏၵီတုိ႔ကို မိဖုရားေျမႇာက္သည္။ ေနာင္အခါ ပန္ထြာမင္းသမီး ကိုလည္း စစ္မက္ျပဳကာ သိမ္းပုိက္ေတာ္မူသည္။ ဘုန္းတန္ခုိးႀကီးမား၍ လိမၼာရဲရင့္ေသာ အမတ္သူရဲေကာင္းတုိ႔ႏွင့္ျပည့္စံု၏။ နဂါးျပည္မွ နဂါးေၾကး ေလွေတာ္ႏွင့္တကြ သမီးေတာ္ကိုပါ ဆက္သလာသည္ဟု ရာဇဝင္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေလသည္။
သေရေခတၱရာျပည္၏ မင္းဆက္ကိုကား ဒြတၱေဘာင္မင္းဆက္ကိုးဆက္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ စူဠသမၻဝ၊ မဟာသမၻဝမွ အပါအဝင္ ၁၁ ဆက္ဟူ၍လည္း ဆုိၾကသည္။ ထုိမင္းတုိ႔၏အဆံုး သီရိရာဇ္မင္းလက္ထက္တြင္ သားေတာ္ အဆက္အခံမရွိသျဖင့္ တစ္ပါးေသာ အမ်ဳိးေကာင္းသားႏွင့္သမီးေတာ္ကို ထိမ္းျမား၍ အိမ္ေရွ႕မင္းအျဖစ္ထားရာ ငါတပါးမင္းဟုတြင္သည္။ ငါတပါး မင္းဆက္ ၁၆ ဆက္တိုင္ သေရေခတၱရာျပည္တြင္ စိုးစံေတာ္မူၾကရာေနာက္ဆံုး မင္းဆက္ကား သကၠရာဇ္ၿဖိဳေသာ သုမုႏၵရီမင္း၏သားေတာ္ သုပညာနာဂရ ဆိႏၷမင္းတည္း။ ထိုမင္းလက္ထက္တြင္ အုပ္စိုးစဥ္တြင္ တုိင္းေရးျပည္ရာမၿငိမ္ မသက္ျဖစ္ေနရာ တစ္ေန႔၌ ေလေပြမုန္တိုင္းက်၍ မိန္းမတစ္ဦး၏ ''စေကာ'' လြင့္သြားသည္ ကို ''င့ါစေကာ၊ င့ါစေကာ'' ဟူ၍ေအာ္ေျပးေလသည္။ ဤတြင္ မၿငိမ္မသက္ ထိတ္လန္႔ေနစဥ္ျဖစ္ရကာ စစ္မက္ခ်ီတက္လာသည္ဟုထင္ျမင္ၿပီး ျပည္သူတုိ႔သံုးစုကြဲကာ သုမုႏၷရီမင္းၿဖိဳခြင္း ၾကြင္းသကၠရာဇ္ကို ၁၆(ေအဒီ ၉၅) ႏွစ္တြင္ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ႀကီး ပ်က္စီးေလသည္။ ရာဇဝင္မ်ား၌ သေရ ေခတၱရာျပည္ႀကီး ထူေထာင္သည့္ေန႔မွစ၍ ပ်က္သုဥ္းသည္အထိ မင္းစဥ္မင္း ဆက္အေၾကာင္းကို ရာဇဝင္အေစာင္ေစာင္တို႔၌ ျပည့္ျပည့္စံုစံုအက်ယ္တဝင့္ ေဖာ္ျပေလ့ရွိသည္။
ဤသည္မွာ ဟန္လင္း၊ ဗိႆႏိုး၊ သေရေခတၱရာဟူေသာ ပ်ဴၿမိဳ႕ သံုးၿမိဳ႕ တို႔၏ ရာဇဝင္ေၾကာင္းကို ေရွးေဟာင္းသမိုင္းရာဇဝင္တို႔မွ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပရ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ယုတၱိရွိျခင္း၊ မရွိျခင္းတို႔ကား စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္ေတြးေတာရမည္ သာျဖစ္သည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္ သုေတသန ျပဳလုပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ယွဥ္ၾကည္လွ်င္ ရာဇဝင္မ်ား၏ အဆိုသည္ ပံုျပင္သေဘာ၊ ဇာတ္နိပါတ္သေဘာဆန္ဆန္ျဖစ္ေလသည္ကို ေတြ႕ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေရွးအဆက္ဆက္လူႀကီးသူမတို႔က ႏႈတ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ စာေပျဖင့္လည္းေကာင္း၊ လူႀကီးမွလူငယ္မ်ားသ႔ို လက္ဆင့္ကမ္းသယ္ေဆာင္ လာေသာရာဇဝင္အေၾကာင္းမ်ားကိုကား ပစ္ပယ္၍လည္း မရေကာင္းေပ၊ ဆက္လက္ မွန္ကန္ေသာ အေထာက္အထားမ်ားရရွိၿပီး ရာဇဝင္မ်ားႏွင့္ယွဥ္၍ သုေတသနျပဳလုပ္သြားၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ယခုအခါတြင္ ေရွးေဟာင္း သုေတသီတို႔၏ ႀကိဳးပမ္းမႈျဖင့္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားသည္ တိုင္းႏုိင္ငံတစ္ခု၏ ျပယုဂ္အျဖစ္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ မႈစသည္ျဖင့္ အဆင့္အတန္းျမင့္မားေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပႏိုင္ခဲ့ၿပီလည္း ျဖစ္ပါသည္။ သို႔အတြက္ ယခုအခါ ကမၻာ့အေမြ အႏွစ္ မွတ္တမ္းစာရင္းဝင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ပ်ဴသံုးၿမိဳ႕သည္ ရာဇဝင္သမိုင္းေၾကာင္း အရ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းပံုကို ေရွးေဟာင္းေခတ္အဆက္ဆက္လက္ခံလာ ေသာ မဟာဝင္၊ ရာဇဝင္ ရာဇဝင္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ေရွးေဟာင္းစာေပလကၤာ သမုိင္းတို႔မွေန၍ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပလိုက္ပါသည္။ ။
ေၾကးမံု

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္