ဒြါယဝတီႏွင့္ ကြ်န္ေတာ့္အျမင္


===================
ထိုင္းႏိုင္ငံ မီကေလာင္ျမစ္ဝွမ္းေဒသ ေအာက္ပိုင္းႏွင့္ မဲနန္ျမစ္ဝွမ္း ေဒသေန လူတို႔ (ဘာလူမ်ိဳးမွန္း မသိပါ) ေနထိုင္ရာ ေဒသကို တရုတ္တို႔က တိုလိုပိုလီ လို႔ေခၚပါ တယ္။
ထန္မင္းဆက္ သမိုင္းသစ္တြင္ ပ်ဴႏိုင္ငံ၏ နယ္ေျမအပိုင္း အျခားကို ျပဆိုရာတြင္ အေနာက္ေတာင္ဘက္တြင္ ေတာ္ေလာ္ေဟာ္ ရွိသည္ ဆိုျပီး ျပထားပါတယ္။ ဒီလို ျပထားခ်က္ကို ဦးရည္စိန္က အေရွ႕ေတာင္သာ ျဖစ္ရမည္ ဆိုျပီး ျပင္ဆင္ပါတယ္။ တိုင္းတပါး မွတ္တမ္းကို ဒီလို လိုတိုင္း စိတ္ထင္ရာ ျပင္ဆင္ခြင့္ ရွိပါသလား ေမးရန္ ရွိပါသည္။ မူလက်မ္းပါ အတိုု္င္းသာ ကိုးကားရမည္ ျဖစ္ရာ သုေတသန စည္းေဖာက္ျပီး အေရွ႕ေတာင္ဘက္ ျဖစ္ရမည္ ဆိုသည္။ ထိုသို႔ ျပင္ဆင္၍ လိုရာဆြဲေျပာေသာ အေန အထားကို လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရာ မရွိပါ။ အေနာက္ ေတာင္ ဘက္တြင္ ပင္လယ္သာ ရွိသည္ ျဖစ္သည္ဆိုေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ျပင္ဆင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပင္လယ္သာ ရွိသည္ ဆိုေသာ္လည္း အေနာက္ေတာင္ဘက္တြင္ ရွိသည္ ျဖစ္ေစ မရွိသည္ ျဖစ္ေစ မူရင္းမွတ္တမ္းအတိုင္းသာ ယူရ မည္သာ ျဖစ္သည္။ ထန္မင္းဆက္ သမိုင္းေဟာင္းတြင္
တိုလိုပိုတီ ဟုေခၚသည္။ တုိလိုဟို တိုလိုပိုတီသည္ အေနာက္ေတာင္ဘက္တြင္သာ ရွိပါသည္။ တေနရာတည္း ကို ေခၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆရာ ႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက တိုလိုဟို တိုလိုပိုတီ ဆိုတာကို
ဒြါယဝတီကို အသံလွယ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္ လို႔ ဆိုထား ပါတယ္။ အဆက္အစပ္ မရွိပါ။ ဆရာႏိုင္ခင္ေမာင္ေလး လည္း သူ႔စကားကို သူတာဝန္ယူျပီး ရွင္းျပမထားပါ။
AD-9 တြင္ ပ်ဴႏိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္ အိမ္နီးခ်င္းမွာ ကေမ႓ာဒီးယား ျဖစ္သည္။ အေနာက္ေတာင္ဘက္ ဟူေသာ အခ်က္နဲ႔ ပက္သက္၍ ေျပာစရာ ရွိသည္။ စိန္႔ဂြ်န္ (St. John) ဆိုတဲ႔ ပညာရွင္တစ္ဦးက 1872 တြင္ ေျပာခဲ႔သည္ မွာ ဒြါယဝတီ ဆိုတာ ရခိုျပည္နယ္ သံတြဲျမိဳ႕၏ ေရွးအမည္ တစ္ခုသာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာခဲ့ပါသည္။ ထိုအခ်က္မွာ ျဖစ္ ႏိုင္ဖြယ္ရာ ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ ရခိုင္သည္ အေနာက္ ဘက္တြင္ ရွိေနျခင္းက အေထာက္အထား ပိုခိုင္မာပါ သည္။ ပ်ဴႏိုင္ငံ၏ အေနာက္ေတာင္ဘက္ ဆိုသည္မွာ ပ်ဴ ၁၂ ျပည္ေထာင္မွ မည္သည့္ ပ်ဴႏိုင္ငံမွန္း ေဖာ္ျပမထား သျဖင့္ သေရေခတၱရာ ဗိႆႏိုး ဟန္လင္း ဟူ၍သာ အတည္ မမွတ္ယူႏိုင္ပါ။ ခ်င္းပ်ဴကေန ေျမပံုခ်လ်င္ အေနာက္ေတာင္ဘက္ ျဖစ္ေနပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ ရခိုင္ ျပည္နယ္ သံတြဲျမိဳ႕၏ ေရွးေဟာင္းနာမည္ဟု ဆိုေသာ အဆိုက ပိုမိုယုတၱိတန္ပါသည္။
မူရင္း ကိုးကားက်မ္းတြင္ အေနာက္ေတာင္ဘက္ဟု ေရး ထားသည္ကို မိမိသေဘာျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ ျဖစ္ရ မည္ ဆိုျပီး ျပင္ဆင္ျခင္းကို လက္သင့္မခံႏိုင္ပါ။ ထိုသို႔ သူ႔စကားႏြားရ လိုရာဆြဲေျပာတာမ်ိဳး မျဖစ္သင့္ပါ။ စည္းမ်ဥ္း ႏွင့္လည္း မညီညြတ္ပါ။
၁၀၉၀ ခုႏွစ္တြင္ Commander Cunet cent Lojonquieren သည္ Bulletin of the Archeal Commission Of Siam စာေစာင္ထုတ္ေဝခဲ႔ပါတယ္။ ထိုစာေစာင္တြင္ ဒြါယဝတီႏွင့္ပက္သက္သည့္ ၄င္း၏ သုေတသနမစ္ရွင္အဖြဲ႕ ေတြ႔ရွိခ်က္မ်ားကို တင္ျပထား သည္။ ေလာ့ဘူရီ ပရပထံု နခုံပထံု ဆုပန္ အုတ္ဘူရီ ေဒသမ်ားတြင္ ၾကြင္းက်န္တည္ရွိေနေသာ ယဥ္းေက်းမွုမ်ား ကို အုပ္စုခြဲ၍ မွတ္တမ္းတင္ထားသည္။
ထိုသို႔ အုပ္စုခြဲ လိုက္တဲ႔ အခါ ယခုဒြါယဝတီဟု ယာယီ ေခၚ ေနရာမွ ယဥ္ေက်းမွုလက္ရာမ်ားကို Non- Combodian Hindy Group လို႔ သတ္မွတ္ခဲ႔တယ္လို႔ ဆရာ ႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက တိမ္ျမွပ္ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ မြန္တို႔၏ ျမိဳ႕ျပႏိုင္ငံမ်ား စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၄၂ မွာ ေျပာ ထားပါတယ္။ ထိုမွတဆက္တည္းမွာပဲ ဆရာက Non Combodian Hindy Group ဆိုတာ တနည္းအားျဖင့္ Khmer Group (ခမာအုပ္စု) လို႔ ေခၚတယ္ ဆိုျပီး ေျပာ ပါတယ္။
ကေမ႓ာဒီးယား ဟိႏၵဴ အုပ္စုဟာ ခမာအုပ္စု မဟုတ္ပါဟု ဘာသာျပန္ ရမွာပါ။ ဆရာက ကေမ႓ာဒီးယားဟိႏၵဴအုပ္စု မဟုတ္ဘူး ခမာ အုပ္စု ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာထားတာပါ။ ခမာအုပ္စုဟာ ဟိႏၵဴ အုပ္စု မဟုတ္ဘူး ဆိုရင္ ဘာအုပ္စုလဲလို႔ ေမးရန္ရွိပါတယ္။
ခမာေတြက ဟိႏၵဴဘာသာ မကိုးကြယ္ဘူးလို႔ ဆိုရာ ေရာက္ ေနပါတယ္။ ခမာေတြက ဟိႏၵဴဘာသာ မကိုးကြယ္ဘူး ဆို ရင္ ဟိႏၵဴဘာသာကိုးကြယ္သူေတြအုပ္စုက unknow လူမ်ိဳးအုပ္စု ျဖစ္ေနတယ္။ ဒြါယဝတီမွာ ဟိႏၵဴအေထာက္ အထား အေျမာက္အျမား ရွိပါတယ္။ ဒီ အမ်ိဳးအမည္မသိ လူမ်ိဴး အုပ္စုရဲ႕ ယဥ္ေက်းမွု ကိုးကြယ္မွုေတြဟာ ဟိႏၵဴ ဘာသာကို ကိုးကြယ္တယ္လို႔ ဆိုစရာ ျဖစ္ေနတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ဒြါယဝတီေန အမ်ိဴးအမည္မသိ လူမ်ိဳးဟာ ဟိႏၵဴဘာသာကိုးကြယ္ျခင္း မဟာယာနအယူ ကိုးကြယ္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ဆိုလိုထားတာပါ။
ကေမ႓ာဒီးယား ဟိႏၵဴအုပ္စု ယဥ္ေက်းမွုလက္ရာ မဟုတ္ပါ။ ခမာယဥ္ေက်းမွုလက္ရာ မဟုတ္ပါ ဆိုပါသည္။ ခမာ မဟုတ္ရင္ Unknow လူမ်ိဳး အုပ္စုကိုးကြယ္တဲ႔ဘာသာ ယဥ္ေက်းမွု လက္ရာမ်ားလို႔ ဆရာက ေျပာတဲ႔ သေဘာပါ။
ဒီ Unkown လူမ်ိဳးအုပ္စုဟာ ေထရဝါဒ ကိုးကြယ္သူမ်ား မဟုတ္ပါ။ ဟိႏၵဴဘာသာနဲ႔ မဟာယာန ကိုးကြယ္သူေတြ ျဖစ္တယ္ လို႔ ဆိုလိုက္တာပါပဲ။
သို႔ေသာ္ အျခား ႏိုင္ငံတကာ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ကေမ႓ာဒီးယား သမိုင္းမွတ္တမ္းအရပင္လွ်င္ ဒြါယဝတီ သည္ ခမာပိုင္နက္ ျဖစ္သည္မွာ အထင္အရွား ျဖစ္သည္။
ခမာယဥ္ေက်းမွု မဟုတ္ပါ ဆိုထားခ်က္သည္ အံ့ၾသဖြယ္ ရာ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေနရာသည္ ခမာပိုင္နက္ ႏွစ္ၾကိမ္ ျဖစ္ခဲ႔ သည္။ ခမာပိုင္နက္ ျဖစ္ခဲ႔သည့္ ႏွစ္ၾကိမ္ေပါင္း ကာလသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၈၀၀ ဝန္းက်င္ ရွိပါတယ္။ ဒီေလာက္ ကာလရွည္ ေနထိုင္ခဲ႔ေသာ လူမ်ိဳးတို႔၏ ယဥ္ေက်းမွုလက္ရာ မဟုတ္ပါ ဟု ဆိုထားခ်က္သည္ အလြန္႔အလြန္ကို ယုတၱိမဲ႔လြန္းလွပါ တယ္။
ခမာအင္ပါယာ ႏွစ္ခါျဖစ္ေတာ့ ဒြါယဝတီေန အမ်ိဳးအမည္ မသိေသာ လူမ်ိဳးတို႔ ထြက္ေျပးၾကသည္။ ထိုေနရာတြင္ ခမာမ်ားဝင္ေနလို႔သာ ထြက္ေျပးရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ခမာတို႔ ဝင္မေနလွ်င္ ဘာအေၾကာင္းေၾကာင့္ ထြက္ေျပး စရာလိုပါမည္နည္း။ လက္ေအာက္ခံ ႏိုင္ငံ အျဖစ္ ေနမည္ ဆိုလွ်င္လည္း အခြန္ပ႑ာ ဆက္ရံုသာ ရွိသည္။ ေျပးစရာ မလိုပါ။ ထိုသို႔ ကာလမ်ားစြာ ေနခဲ႔ေသာ ခမာအုပ္စု (စဒုန္းလူမ်ိဳး) တို႔၏ လက္ရာမ်ား မဟုတ္ပါဟု ျငင္းပယ္ ထားခ်က္မွာမ်ားစြာ အံ့မခန္း မ်က္ႏွာေျပာင္ တိုက္၍ သိကၡာမဲ႔စြာ ေျပာျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ယုတိၱမတန္ ပါ။ ဒြါယဝတီတြင္ေနေသာ အမည္မသိ လူအုပ္စုမ်ားထက္ ခမာအုပ္စုတို႔က ကာလပိုၾကာရွည္စြာ ေနခဲ႔သည္ကို သတိခ်ပ္ သင့္သည္။ ဒြါယဝတီတြင္ ကေမ႓႓ာဒီးယား ဟိႏၵဴအုပ္စု ခမာယဥ္ေက်းမွု လက္ရာမဟုတ္ ဟူသည္ မျဖစ္ႏိုင္ေသာ အဆိုျဖစ္သည္။ ၾကီးစြာ လြဲမွားေနေသာ အဆိုျဖစ္ပါသည္။
တိုလိုပိုတီ မွာေနတဲ႔ သူေတြဟာ မြန္ခမာဘာသာစကားကို ေျပာဆိုတဲ႔ လူမ်ိဳးစုမ်ား ျဖစ္ပါတယ္လို႔ မွတ္တမ္းတင္ထား တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ဒီအခ်က္မွာလည္း ေျပာစရာက တိုလိုပိုတီ၏ တည္ေနရာအရ ထိုင္းဒြါယာဝတီ ဘယ္နည္းနဲ႔ မွ ျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိပါ။ အစကတည္းက လြဲမွားေနေသာ အခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုေဒသက လူမ်ိဳးစုေတြဟာ မြန္ခမာ ဘာသာစကား ေျပာသည္ဆိုေသာ အခ်က္ကိုကား သေဘာတူပါသည္။ ေစာဒဂ တက္စရာ မရွိပါ။
ေနာက္ဆက္ျပီး ခမာမ်ား မလႊမ္းမိုးမီ ဟိႏၵဴဘာသာ လႊမ္းမိုး ခဲ႔တယ္ လို႕ဆိုပါတယ္။ တကယ့္လက္ေတြ႕မွာ ေတြ႕ရွိထား ခ်က္မ်ားအရ ခမာအုပ္စုိးျပီးသည့္တိုင္ေအာင္လည္း တေလ်ာက္လံုး ဟိႏၵဴဘာသာ အားေကာင္းတာကို အထင္ အရွား ေတြ႕ရပါတယ္။ ဟိႏၵဴဘာသာယဥ္ေက်းမွုလက္ရာ မ်ား ဟိႏၵဴအေငြ႕အသက္မကင္းေသာ မဟာယာနဘာသာ ယဥ္ေက်းမွုလက္ရာမ်ား အထင္အရွားေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီစာေစာင္ ထုတ္ေဝျပီး ၁၀ ခန္႔ၾကာေသာ္ ထိုေဒသမွ ယခု ေလာ့ပူရီနဲ႔ ၃၈ မိုင္အကြာမွ ပရပထံု ဘုရားအနီးမွာ ေက်ာက္စာ အပိုင္းက်ိဳး ႏွစ္ခု ေတြ႕ရပါတယ္။ ထို ေက်ာက္စာသည္ ခမာေက်ာက္စာလား လဝေက်ာက္စာ လား Unknow လူမ်ိဴး ေက်ာက္စာလား မသိရပါ။ ဆရာ ႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက မြန္ေက်ာက္စာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ထို အခ်ိန္တြင္ မြန္လူမ်ိဳး မရွိေသးသျဖင့္ မြန္ေက်ာက္စာဟု ေခၚ၍ မရႏိုင္ပါ။ Unkown အျဖစ္သာ ထားရပါမည္။ စည္းမေဖာက္ဖို႔ လိုပါသည္။ ဆရာ့ အေနနဲ႔ စည္းေဖာက္ျပီး အတင္း လိုရာဆြဲေျပာတာက မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါလိမ့္ မည္။ စာနာပါသည္။ နားလည္ပါသည္။ ဆရာ ႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးကို တစိုးတစိမွ်ပင္ အျပစ္မဆိုရက္ပါ။ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ျပင္းထန္တဲ႔အခါမွာ ထိုအမွားမ်ိဳး မွားမိတတ္ တာကို အျခားအျခားေသာ သာဓကမ်ားအရ သိႏိုင္ပါ သည္။ သိၾကျပီးလည္း ျဖစ္ပါသည္။
ထို ပရပထံုေက်ာက္စာ အပိုင္းက်ိဳးႏွစ္ခုကို ေလာ့ပူရီ ေက်ာက္စာထက္ ႏွစ္တစ္ရာေလာက္ ေစာျပီး ေအဒီ ၇ ရာစု လို႔ ခန္႔မွန္းၾက သည္။ ခန္႔မွွန္းခ်က္သာ ျဖစ္သည္။ အထင္မွ်သာ ျဖစ္ေန၍ မွန္သည္ မွားသည္ကို အခုထိ ကြဲကြဲျပားျပား မသိၾကရေသးပါ။ ေဂ်ာ့ေစးဒီးက ၁၉၅၂ တြင္ ပရပထံုေက်ာက္စာကို မြန္ ေက်ာက္စာလို႔ ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔ တယ္ ဆိုပါတယ္။ ေဂ်ာ့ေစးဒီး အေနျဖင့္ သုေတသနက်င့္ ဝတ္ ေဖာက္ဖ်က္ျခင္းသာ ျဖစ္ သည္။ ဘာသာစကား တူရံုႏွင့္ ထိုသို႔ ယတိျပတ္ ေျပာလို႔ ရႏိုင္ေသာ အရာမဟုတ္ ပါ။ ထိုေဒသတေက်ာလံုးသည္ ဘာသာစကား ဆင္တူရိုး မွား သံုးစြဲၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္အခါကလည္း မြန္လူမ်ိဳးဟု မရွိေသးပါဘဲႏွင့္ ေဂ်ာ့ေစးဒီးက မြန္ေက်ာက္စာပါဟု ဆိုျခင္းသည္ အေတာ္ကို ေခ်ာ္ေတာ့ ေငါ့ေသာ အဆို ျဖစ္သည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာမွ ပ်ဴျမန္မာ စာကို ဘုမသိ ဘမသိႏွင့္ ဘလက္ဒင္ စည္းေဖာက္ျပီး ပ်ဴဟု နာမည္တပ္လိုက္ သည္ထက္ ဆိုးပါသည္။ သမိုင္း ေနာက္ခံ ရွိသည္။ လူမ်ိဳး အေခၚအေဝၚ ရွိခဲ့သည္။ မြန္ေက်ာက္စာဟု ေျပာလိုက္ သည္မွာေတာ့ျဖင့္ သမိုင္း ေနာက္ခံလည္းမရွိ လူမ်ိဳးအမည္လည္း မရွိေသာေၾကာင့္ စည္းမဲ႔ကမ္းမဲ႔ ေျပာတဲ႔ စကားသာ ျဖစ္ပါသည္။
အဲခ်ိန္မွာ ေလာ့ပူရီေက်ာက္စာကို ထပ္ေတြ႔ပါတယ္။ ရွစ္ေျမွာင့္ပံုသ႑ာန္ ရွိပါတယ္။ ၁၉၁၉ တြင္ ေဂ်ာ့ေစးဒီးက ျမန္မာႏိုင္ငံ က ေက်ာက္စာဝန္ ဒူရြိဳင္ဆယ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ျပီးေနာက္ မြန္ေက်ာက္စာ ပါဟု ဆိုေလေတာ့သည္။ အရင္မူလက ထိုေက်ာက္စာေတြ႕ခဲ႔သည္မွာ ၾကာျပီျဖစ္ သည္။ ဘယ္စာ ဟူ၍ မဖတ္တတ္သျဖင့္ ပစ္ထားျခင္းျဖစ္ သည္။ ျမန္မာျပည္ က ေက်ာက္စာဝန္နဲ႔ ေတြ႕ၾကျပီး သကာလ တရုတ္သိုင္းစာအုပ္ ဖတ္ရသလိုပင္ မည္သို႔ မည္ပံု လုပ္လိုက္သည္ မသိ။ ေမွာက္ေနေခ်ျပီ ဆိုနည္းကား မြန္ေက်ာက္စာ ျဖစ္သြားေလေတာ့သည္။ မြန္ေဝါဟာရ ေပၚခ်ိန္ တလိုင္းအေခၚ ျပႆနာတက္ခ်ိန္ႏွင့္ ကြက္တိပင္ ျဖစ္သည္။ စကားလမ္းေၾကာင္းတည့္၍ ဆိုျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
ေဂ်ာ့ေစးဒီးဟာ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္တြင္ ဘန္ေကာက္အမ်ိဴးသား ျပတိုက္ရွိ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းမ်ားကို သုေတသနျပဳ ေလ့လာခဲ႔သည္။ ယင္းတို႔အနက္ ေရွးဦးခမာလက္ရာ ဗုဒၶ ရုပ္ပြားေတာ္ တဆူပါတယ္ ဆိုပါတယ္။ ဒီဆင္းတုကို ထိုင္းႏိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္း ျမစ္ဝွမ္းေဒသမွ ရရွိျပီး AD-7 ထက္ ေနာက္မက်တဲ႔ လက္ရာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဟုတ္ မဟုတ္ ကြ်န္ေတာ္မသိပါ။ မည္သည့္ ရုပ္ပြားေတာ္ကို ဆိုလိုသည္ဟု ပံုထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ လြဲေလာက္စရာေတာ့ မရွိေလာက္ဘူး ထင္ပါသည္။ ထိုယူဆခ်က္အတိုင္းပဲ ယာယီ ထားၾကပါဦး စို႔။
၁၉၆၀ တြင္ ထိုင္း ေရွးေဟာင္းသုေတသနဦးစီးဌာနက မေလး ပင္နီဆူလာ၏ ေျမာက္ဘက္အစြန္ရွိ ရတ္ဘူရ၏ ေတာင္ဘက္ ၁၈ ခန္႔ေဝးတဲ႔ ကူဘြာေဒသကို တူးေဖာ္တဲ႔ အခါ ၈၀၀ × ၂၀၀ မီတာ ရွိတဲ႔ အုတ္နံရံကို ေတြ႕ရသည္။
၄င္းကို ဆက္တူးတဲ႔အခါမွာ ေစတီႏွစ္ဆူရဲ႕ အုတ္ျမစ္ ပလာစတာႏွင့္ ရႊ႕ံျဖင့္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ အေျမာက္အျမားေတြ႕ရသည္။ ထိုဆင္းတုေတာ္မ်ားသည္ မစၥတာဒူပြန္ပန္တုတ္ တူးေဖာ္ခဲ႔စဥ္က ေတြ႕ရေသာ ဗုဒၶ ရုပ္ပြားေတာ္မ်ားႏွင့္ လက္ရာခ်င္း သိပ္မကြာလွ။ ယဥ္ေက်းမွုလက္ရာျခင္း ဆက္ႏြယ္ေနဟန္ ရွိသည္။ မြန္တို႔၏ လက္ရာ ျဖစ္သည္ကိုကား ပညာရွင္မ်ား ယံုမွား သံသယ မရွိၾကေပလို႔ ဆရာႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက ေျပာ ထားပါတယ္။
ကနဦးက ေျပာခဲေ႔သာ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကို ခမာ လက္ရာဟန္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ယခုထပ္ေတြ႕ေသာ ရုပ္ပြား ေတာ္မ်ားသည္ လက္ရာမကြာလွ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီေတာ့
ခမာလက္ရာဟန္သာ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုမွသာ ပိုသင့္ေတာ္ ပါလိမ့္မယ္။ အဘယ္ေၾကာင့္ မကြာလွပါဘူး ေျပာျပီးကာမွ ခမာလက္ရာမဟုတ္ဘူး မြန္လက္ရာ ျဖစ္ပါတယ္ ဆိုျပီး ေျပာတာကိုျဖင့္ သေဘာမက်ပါ။ မြန္လက္ရာလည္း မဟုတ္ပါ။ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္လွ်င္ Unknow လူမ်ိဳး လက္ရာ သာ ျဖစ္ရပါမည္။
ပန္တုတ္သည္ ကန္ဘူရီသို႔သြားရာလမ္းေပၚရွိ ဘန္ေပါင္ မီးရထားဘူတာႏွင့္ ၁၀ မိုင္ခန္႔အကြာမွာ ရွိပါသည္။ ပန္တုတ္ကို တူးေဖာ္ရာ အလ်ား ၈၀ ေပ အနံ ၄၇ ေပ ရွိေသာ ေစတီပ်က္တစ္ခု၏ အုတ္ျမစ္ကို ေတြ႕ရသည္။
ယင္းအုတ္ျမစ္တြင္ ရိုးရိုးအုတ္ကို အသံုးျပဳထားေသာ္လည္း အမ်ားဆံုးမွာ ဂဝံေက်ာက္ကို အသံုးျပဳထားသည္။ ေတြ႕ရ တဲ႔ အုတ္နဲ႔ အဂၤေတမ်ားဟာ ပရပထံုတြင္ ေတြ႕ရေသာ လက္ရာမ်ားႏွင့္ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။
ပန္တုတ္ကို ပထမဆံုးတူးေဖာ္သူမွာ အီတလီ ဗိသုကာ ပညာရွင္ Ercole Manfredi ျဖစ္သည္။ ေရွးေဟာင္း ပစၥည္းအေနျဖင့္ ေရာမဆီမီးခြက္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို ဆီမီးခြက္သည္ ငွက္ရုပ္ပံုစံရွိျပီး အျမီးမွာ ထန္းလက္ကဲ႔သို႔ ျပန္႔ကားေနသည္။ ထို႔ျပင္ ပန္တုတ္တြင္ အမရဝတီ ေခတ္ ေၾကးဆင္းတု တစ္ဆူကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။
ပန္တုတ္တြင္ ေရာမဆီမီးခြက္ ေတြ႕သလို ဥေထာင္ တြင္ ေရာမ ဒဂၤါးျပားမ်ား ေတြ႕ရသည္။ ပညာရွင္ေတြက ဥေထာင္ေဒသကို ဖူနန္အင္ပါယာ မထူေထာင္မီကတည္း က ဗုဒၶဝါဒျဖန္႔ျဖဴးရာ ဗဟိုအခ်က္အခ်ာ အျဖစ္ မွတ္ယူလို ၾကသည္လို႔ ဆရာႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက ဆိုပါတယိ။ မွတ္ယူလိုၾကတယ္။ မမွတ္ယူႏိုင္တာဟာ အေထာက္ အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံု မာမာခ်ာခ်ာ မရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ သည္။
ဥေထာင္ျမိဳ႕ေဟာင္းဟာ ဘဲဥပံုစံ ျဖစ္ျပီး ေတာင္ေျမာက္ ၁၈၅၀ ကိုက္ရွိျပီး အနံမွာ ၉၂၀ ကိုက္ က်ယ္ဝန္းပါတယ္။
သသၤကရိုက္ဘာသာနဲ႔ ေရးထိုးထားတဲ႔ ေၾကးနီျပားကို ဥေထာင္မွာေတြ႕ပါတယ္။ ေၾကးနီျပား တစ္ခ်ပ္မွာ စာ ၆ ေၾကာင္းပါတယ္။ ေၾကးနီျပား အရြယ္အစားမွာ ၁၈ လက္မ × ၁၂ လက္မ ရွိတယ္။
၁၉၆၃ မွာ ထိုင္းေရွးသု ညြန္ၾကားေရးမွုး Mr. J .Noeles က ဘန္ေကာက္ျပတိုက္က ဒဂၤါးႏွစ္ျပားကို ေဂ်ာ့ေစးဒီးထံ ဓါတ္ပံုရိုက္ျပီး ပို႔လိုက္ပါတယ္။ ဒီဒဂၤါးကို ၁၉၄၃ ခုႏွစ္ ကတည္း ေတြ႕ရတာျဖစ္ျပီး ျပတိုက္မွာ သိမ္းထားပါတယ္။
ဒီဒဂၤါးျပား ၂ ျပားကို ဝပ္ပရပထံု (Wat Pra Pathom)
အေနာက္ဘက္ ၁ ကီလိုမီတာ အကြာမွာရွိတဲ႔ Non Hin
ေက်းရြာရွိ ေစတီပ်က္ကေန ရရွိခဲ႔သည့္ ခရားငယ္တစ္ခု တြင္ ေတြ႕သည္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒဂၤါး အရြယ္အစားမွာ အခ်င္း ၀.၂ မီလီမီတာ ရွိတယ္။ ဒီဒဂၤါး ႏွစ္ျပားကို အျခားမ်ိဳး တူ မတူ ဒဂၤါးမ်ားနဲ႔ ေရာျပီးေတြ႕ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
အခ်ိဳ႕ဒဂၤါးေတြက ခရုသင္းပံုု ျဖစ္ပါတယ္။ ပင္နီဆူလာနဲ႔ ျမန္မာျပည္အပါ ကိုခ်င္ခ်ိဳင္းနားအထိ ေတြ႕ရတဲ႔ ဒဂၤါးမ်ိဳး ျဖစ္ ပါတယ္။
ေတြ႕ရွိရေသာ ဒဂၤါးႏွစ္ျပား အနက္ တျပားသည္ မ်က္ႏွာ ဘက္တြင္ ႏြားမက ႏြားကေလးကို ႏို႔ခ်ိဳတိုက္ေကြ်းေနပံု နဲ႔ ပန္းအိုးမွ ႏြယ္ပန္းမ်ား ထိုးထြက္ေနေသာပံု ပါပါတယ္။
အျခားတဖက္တြင္ AD-7 ေႏွာင္းပိုင္း သို႔မဟုတ္ AD- 8
ရာစု တြင္ ေရးသားေသာ အကၡရာ အေရးအသားျဖင့္
"ရွရီဒြါယဝတီက ဝါသပုည" ဆိုတဲ႔ စာပါတယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။ အနက္က "က်က္သေရမဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စံုသည့္ တံခါးေပါက္ရွင္၏ အလွူဒါန" လို႔ ရပါတယ္။
ဒါကိုေတြ႕ေတာ့ ဆရာႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးက ဒြါရဝတီကို မြန္ႏိုင္ငံအျဖစ္ သက္ေသထူေပးတဲ႔ ႏြားလားဥႆဘ ဒဂၤါး လို႔ ထျပီး လက္ခေမာင္းခတ္ပါေတာ့တယ္။
ဒီဒဂၤါးပါ စာကိုဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ပါဠိစာေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဘာအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဆရာက သက္ေသထူေပးတဲ႔ မြန္ဒဂၤါး မြန္စာ မြန္ႏိုင္ငံပါလို႔ ေျပာရတာလဲ။ ျမန္မာစာသံုး ပါဠိစာပါလို႔ ကြ်န္ေတာ္က ေျပာရင္ေရာ မရဘူးလား။ ေျပာလို႕ ရပါတယ္။ မြန္စာဆိုျပီး ေျပာႏိုင္ရေအာင္ ထိုအခ်ိန္ က မြန္လူမ်ိဳးမွ မရွိေသးတာကို သတိထားသင့္ပါတယ္။ Unknow လူမ်ိဳးလို႔သာ ထားရပါေသးတယ္။ အခု အခ်ိန္ထိလည္း Unknow လူမ်ိဳးအျဖစ္ပဲ ရွိေနပါေသး တယ္။ ဆရာက ထစ္ခနဲဆိုရင္ မြန္လို႔ လုပ္ထည့္လိုက္ ေတာ့တာမ်ိဳးကျဖင့္ မေလ်ာ္ကန္လွပါဘူး။
ေနာက္ ဒီဒဂၤါးက တစ္ျပားတည္း ေတြ႕ရတာ ျဖစ္တာမို႔ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဒီဒဂၤါးျပားကို ပ်ဴႏိုင္ငံ နယ္ျခား ေစာင့္ျမိဳ႕ အၾကီးအကဲတစ္ဦးက သီးျခားသြန္းလုပ္ေစျပီး လွဴ ထူးျခားတဲ႔ အလွဴျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီး လွဴဒါန္းထားတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ပါတယ္။
ေနာက္တခ်က္က ဒီအၾကီးအကဲဟာ မဟာယာနဗုဒၶ ဘာသာ ကိုးကြယ္သူလား သို႔မဟုတ္ ထိုအခါက ေရာျပြမ္းေနတဲ႔ ဘာသာေရး ဓေလ့ေတြေၾကာင့္လား သို႔မဟုတ္ ေထရဝါဒထဲ စိမ့္ဝင္လာတဲ႔ ဟိႏၵဴအယူအဆ ေတြေၾကာင့္လား သို႔မဟုတ္ တႏၱရ မႏၱရကို လိုက္စားတဲ႔ သူလား ဆိုျပီး ျဖန္႔ေတြးၾကည့္ပါတယ္။
ပါဠိသံုးလို႔ ေထရဝါဒလို႔ ယူဆတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရွရီ ပါလို႔ ဟိႏၵအေငြ႕အသက္မကင္းတာလိုလို တႏၱရ မႏၱရ သက္ဝင္ သူလိုလို ျဖစ္ေနတာ္မို႔ ဒီလူဟာ ေရာေကာေသာေကာ အကုန္ ပါေလရာသေဘာလို ျဖစ္ေနတာပါ။ အခုေခတ္ လူေတြလိုပဲ သူလည္း ေထရဝါဒ ကိုးကြယ္တယ္ ဆိုျပီး နတ္ကိူလည္း ပူေဇာ္ပသတယ္ အင္းအိုင္ မႏၱာန္ စတာေတြ လည္း လိုက္စားတယ္။ ကာလီမာမယ္ေတာ္ လွည့္ပြဲဆို လည္းဝင္ပါတယ္။ တရုတ္နတ္လွည့္ေတာ့ လိုက္ပါခ်င္ တယ္။ အဲလုိလူေတြ အမ်ားၾကီး ရွိတာမို႔လို႔ ဒီအလွဴရွင္ဟာ လည္း ထူးျခားထင္ေပၚလိုစိတ္ရွိတဲ႔ ဘာသာသာသနာနဲ႔ ယံုၾကည္သက္ဝင္မွုအပိုင္းမွာ စြယ္စံုလုပ္တဲ႔သူ ျဖစ္မယ္ လို႔ ယူဆတယ္။
ေနာက္တခ်က္က "ရွရီဒြါယဝတီက ဝါသပုည" ဆိုတဲ႔ စာအရ ၾကည့္တဲ႔အခါ ဒြါယဝတီျပည္ရယ္လို႔လည္း မပါပါ။
ျပည့္ရွင္မင္း ျဖစ္တယ္ ဆိုတာလည္း အရိပ္အျမြက္ေလာက္ မွ် မပါပါ။ ထိုေၾကာင့္ ဒီအလွူရွင္ဟာ ဘုရင္မဟုတ္ဘူးလို႔
ယတိျပတ္ ဆိုပါတယ္။ ဒီလူဟာ ပ်ဴျမန္မာနယ္ျခားေစာင့္ တပ္ရဲ႕ တံခါးမွူးတစ္ဦး ျဖစ္ႏိုင္သလို ျမန္မာျပည္ ျပည္တြင္း တစ္ေနရာရာက လူျဖစ္ႏိုင္သလို အိႏၵိယကလူလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ မြန္လူမ်ိဳး မဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါ သည္။ မြန္လူမ်ိဳး လို႔ အဲဒီအခ်ိန္က မရွိေသးတာမို႕ပါ။
ဖူနန္ဟာ AD-2 ကေန စျပီး အင္အားၾကီးလာတယ္။ AD-550 ေႏွာင္းပိုင္းမွာ အင္အားေလ်ာ့နည္းလာပါတယ္။
ဒီအခ်ိန္မွာ ဒြါယဝတီလို႔ ယာယီ ေခၚေနတဲ႔ ေနရာက Unknow လူမ်ိဳးေတြက ထပုန္ကန္ပါတယ္။ ခမာ အခ်င္း ခ်င္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အျခား မ်ိဳးႏြယ္စုေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ AD-6 မွာ Unkown လူမ်ိဴးတို႔ အေလး သာ အႏိုင္ရျပီး မင္းလုပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ပါတယ္။
ဆရာႏိုင္ခင္ေမာင္ေလးကေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မူလကပင္ မီကေလာင္ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလ်ာက္ နယ္ေျမမ်ားကို သိမ္းပိုက္ထားႏိုင္ခဲ႔ေသာ မြန္တို႔သည္ အခြင့္သာသည္ႏွင့္ ဒြါယဝတီႏိုင္ငံကို တည္ေထာင္ခဲ႔သည္ လို႔ ေျပာထားပါ တယ္။
မြန္လူမ်ိဳးမ်ားမွ မီကေလာင္ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလ်ာက္ နယ္ေျမမ်ားကို သိမ္းပိုက္ထားႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္ ဆိုတာ ဘယ္ မွတ္တမ္းမွာမ်ား ပါရွိပါသလဲ ေမးစရာ ရိွလာတယ္။ ဒီလို ေျပာႏိုင္ဖို႔ အေထာက္အထား လိုအပ္ပါတယ္။ စိတ္ထင္ရာ ေလ်ာက္ေျပာေနလို႔ေတာ့ မရပါ။ ေဘာင္မဝင္တဲ႔ စကား ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဆရာ ထပ္ေျပာထားတာက တဖက္ရွိ ခမာႏိုင္ငံကလည္း ဖူနန္အင္ပါယာနဲ႔ အခ်င္းမ်ားေနသျဖင့္ မြန္တို႔ ဒြါယဝတီ ႏိုင္ငံ ထူေထာင္သည့္ အေရးကိစၥတြင္ ဝင္ေရာက္ မစြက္ ဖက္ႏိုင္ခဲ႔ေခ်လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
ခမာႏိုင္ငံႏွင့္ ဖူနန္အင္ပါယာ အခ်င္းမ်ားေနၾကတယ္လို႔ ဆိုေတာ့ ဆရာေျပာတဲ႔ ခမာႏိုင္ငံဟူသည္ ဘယ္ခမာႏိုင္ငံ ကို ဆိုလိုတာလဲ မသိေတာ့ပါ။
ဒီေနာက္မွာေတာ့ ခမာဘုရင္ ဖန္ရွိမင္ (Fan Shih Man) က မီကေလာင္ျမစ္ဝွမ္း ေအာက္ပိုင္းရွိ ပန္တုတ္နဲ႔ ပရပထံုကို တိုက္လာပါေတာ့တယ္။
၈ ရာစုမွာ ဖူနန္က စစ္အၾကိမ္မ်ားစြာ လာတိုက္ခဲ႔တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေျမာက္ပိုင္း ထိုင္းလူမ်ိဳးေတြကလည္း တိုက္တယ္။ ဖူနန္နဲ႔ ထိုင္း တလွည့္စီ ညွပ္ျပီး အတိိုက္ခံ ေနရတာပါ။ ဒီမွာ ခဏ စဥ္းစားၾကည့္ ပါ။ AD-6 မွာ ဒြါယဝတီႏိုင္ငံကို တည္တယ္။ AD-8 မွာ စစ္ခဏ ခဏ ျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ Unkown လူမ်ိဳးေတြက AD-6 မွာ ႏိုင္ငံ ထူေထာင္တာ တႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္နဲ႔ ျပီးႏိုင္ပါမလား ဒြါယဝတီႏိုင္ငံဆိုတာ ထိုင္းႏိုင္ငံအတိုင္းအတာနဲ႔ ၾကည့္ရင္ ေျမဧရိယာဟာ လက္တစ္ဆုပ္စာသာသာ ေလာက္ေလးပဲ ရွိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမိဳ႕တည္တာ မဟုတ္ပါဘူး ႏိုင္ငံတည္ တယ္ ဆိုထားေတာ့ ကာလတို ၅ ႏွစ္နဲ႔ မျပီးႏိုင္ပါဘူး အခုေခတ္ စက္ယႏၱရား နည္းပညာ ဒီေလာက္ထြန္းကား ေနတဲ႔ အခ်ိန္မွာေတာင္ ေနျပည္ေတာ္ျမိဳ႕ တည္တာ ဘယ္ႏွႏွစ္ ၾကာခဲ့ပါသလဲ။ ခ်ိန္ဆၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ဟိုမွာ တည္တာက ႏိုင္ငံဆိုေတာ့ အခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္ၾကာမလဲ တြက္ဆလို႔ ရပါတယ္။ သစ္လိုရင္ လူနဲ႔ခုတ္ ဆင္နဲ႕ဆြဲ လႊနဲ႔ တိုက္ ေနရတဲ႔ ေခတ္ကာလမွာ ဆိုရင္ ႏွစ္ ၃၀ နဲ႔ ျပီးႏိုင္ပါ့ မလား။ ႏိုင္ငံတည္ေနတယ္ ဆိုလို႔ပါ။ လူအင္အား စုစုေပါင္း ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား ရွိႏိုင္မလဲ။ ၅ သိန္္း ျပည့္ပါ့မလား။ ဒြါယဝတီနယ္နမိတ္ အတိုင္းအတာနဲ႔ တြက္ဆၾကည့္တာ ပါ။ အဲဒီမွာေတာ့ သစ္ကို မသံုးဘူး ေျပာရမေလာက္ ေအာင္ အသံုးနည္းတာပါ အေဆာက္အဦေတြက ဂဝံေတြ အုတ္ေတြေလာက္သာ ျမင္ရပါတယ္။ ေက်ာက္လိုရင္ လူနဲ႔ ထုတ္တယ္။ ေဆာက္တယ္။ ဒါက လိုအပ္တဲ႔ ေနရာေလး ေလာက္ အသစ္လုပ္တာ ျဖစ္ဖို႔မ်ားပါတယ္။ မူလက ဖူနန္ အင္ပါယာပိုင္နက္ ျဖစ္ေနတာမို႔ ျမိဳ႕က ရွိျပီးသားပါပဲ။ ဒြါယဝတီျမိဳ႕တည္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့ လက္သင့္ခံႏိုင္တဲ႔ စကား ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတည္တယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ျဖင့္ ဟာသ ေျပာတယ္ပဲ မွတ္ယူပါတယ္။ တည္တယ္ပဲထားၾက ပါဦးစို႔။ ႏွစ္ဘယ္ေလာက္ၾကာသလဲ ၆ ရာစုကေန ၈ ရာစု ဆိုေတာ့ ႏွစ္ ၁၀၀ ေက်ာ္ေလးေလာက္သာ ၾကာပါတယ္။ မ်ိဳးဆက္ ႏွစ္ဆက္စာပါ။ ေမးစရာက အဲဒီႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးက ႏွစ္ တစ္ရာေက်ာ္ေလးအတြင္း အဲသေလာက္ေတာင္ ၾကီး က်ယ္ ခမ္းနားသြားပါသလား ။ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားလွတဲ႔ မြန္ယဥ္ေက်းမွု မြန္ႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးကို ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ေလး အတြင္းမွာ တည္ေဆာက္ႏိုင္သတဲ႔လား ။ စစ္ကလည္း ခဏ ခဏ ျဖစ္ေနေတာ့ ဒီလူေတြ အလုပ္မွ လုပ္ႏိုင္ၾကပါ့ မလား ။ စီးပြားေရး မရွိဘဲ ဒီႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးကို ခဏေလး အတြင္းမွာ တည္ေဆာက္လိုက္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာေတြက
အထူးအဆန္းပါ။
ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္းကို ဒီလို ပိုင္းပါတယ္။
အႀကိဳသမိုင္းကာလ ( သမိုင္းဦး မွ ခရစ္ ၁ ရာစုထိ)၊ ဟိႏၵဴလြမ္းမိုးတဲ့ေခတ္ (ခရစ္ ၁ရာစုမွ ၆ရာစုထိ)၊
ဒြါရ၀တီ (ခရစ္ ၆ရာစုမွ ၁၁ ရာစုထိ)၊
သီရိဝိဇယ (ခရစ္ ၈ ရာစုမွ ၁၃ ရာစုထိ)၊
ေလာ့ဘူရီ (ခရစ္ ၁၀ ရာစုမွ ၁၄ ရာစုထိ)၊
ဆူကိုထိုင္း (ခရစ္ ၁၃ ရာစုမွ ၁၅ ရာစုထိ)၊
လန္န-ခ်ိဳင္ ဆီရမ္ (ခရစ္ ၁၃ ရာစုမွ- ၁၆ ရာစုထိ)၊ အယုဒၶယ (ခရစ္ ၁၃၅၀ မွ ၁၇၆၇ ထိ)၊
သြန္းဘူရီ (ခရစ္ ၁၇၆၇ မွ ၁၇၈၂ ထိ)၊
ဘန္ေကာက္ (ခရစ္ ၁၇၈၂ မွ ယေန႔ထိ)
ဒီမွာၾကည့္ရင္ ဒြါယဝတီ ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုျပီး သူခ်ည္း အကုန္ ပိုင္တာ မဟုတ္ပါဘူး မင္းျပိဳင္ ျမိဳ႕ျပိဳင္ေတြ ေခတ္ျပိဳင္ ၤွိေန တာပါ ဒြါယဝတီကို ေအဒီ 6-11 လို႔ ပိုင္းတယ္
သီရိဝိဇယ ေအဒီ 8 -13 ေလာ့ပူရီ ၁၀-14 ဆိုေတာ့ ေခတ္ျပိဳင္မင္းေတြ ေခတ္ျပိဳင္ျမိဳ႕ေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီဒြါယဝတီေခၚ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ ဘယ္ေလာက္ၾကီး မလဲ ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
ဘာျဖစ္ျဖစ္ပါ ဒီႏိုင္ငံတည္တယ္ ဆိုတဲ႔ အေၾကာင္းက ဆက္စပ္ စဥ္းစားမိတာေလးေတြ ထည့္ေျပာတာပါ ထူးထူး ေထြေထြေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒြါယဝတီဟာ ဖူနန္ ထိုင္းတို႔နဲ႔ စစ္ခဏ ခဏ ျဖစ္ေနတာ ကေန အင္အား နည္းလာခဲ႔ပါတယ္။
AD-10 ရာစုအထိ သူ႔ဟာသူ ရပ္တည္ေနႏိုင္ေသးတယ္ လို႔ ဆိုရမွာပါမွာ AD-11မွာေတာ့ ဒြါယဝတီ စခန္းသိမ္း ပါေတာ့တယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ သီရိဝီဇယ ေလာ့ပူရီ ျမိဳ႔ေတြက သူ႔ဟာသူ ရွိေန ပါတယ္။
၁၁ ရာစုေနာက္ပိုင္းမွာ မြန္ႏိုင္ငံဟာ ေျမာက္ပိုင္း ျမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္တဲ႔ လင္ဖြန္းမွာ ထြန္းကားျပန္တယ္တဲ႔ ဒီႏိုင္ငံၾကီး ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားပံုကိုေတာ့ ႏိုင္ငံဧရိယာအက်ယ္အဝန္းကို ၾကည့္ျပီး ရင္သပ္ရွုေမာဖြယ္ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ က်ယ္ဝန္းသလဲ ဆိုရင္ အထက္တန္း ေက်ာင္းက ေဘာလံုးကြင္းထက္ ငယ္ပါတယ္။ အဲသေလာက္ထိ ၾကီးက်ယ္ခမ္းနားတာပါ။ ဟရီဗုဥၥျမိဳ႕ လို႔ ေခၚတယ္။ စမၼေဒဝီ တည္ပါတယ္။ သူက လံဗင္လဝပူရီ ျမိဳ႕ကိုလည္း တည္ေထာင္ခဲ႔ေသးတယ္ ဆိုတယ္။
AD-1145 မွာ ခမာ ဒုတိယဘုရင္ သူရိယဝါမင္ က ခ်န္ပါ ကို သိမ္းတယ္။ ခ်န္ပါဟာ AD-1149 အထိ ခမာ လက္ေအာက္မွာ ရွိခဲ႔တယ္။ ဟရီဗုဥၥျမိဳ႕ကို သိမ္းတယ္။
ေလာ့ပူရီကိုသိမ္းတယ္။
ဒီဘက္ကသိမ္းတယ္ ထိုင္းေတြဘက္ကလည္း ဇင္းရဲႏိုင္ငံ ကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ႔မင္း(1290-92) ခုႏွစ္ေတြမွာ ဟရီဗုဥၥျမိဳ႕ကို ျပန္တိုက္ျပီး ဇင္းမယ္ႏိုင္ငံတည္ေထာင္ပါတယ္။ ဆူခိုထိုင္း ႏိုင္ငံကို အုပ္စိုးတဲ႔ ရာမခမ္ဟင္းကလည္း မဲနမ္ျမစ္ဝွမ္း ေဒသရွိ နယ္ပယ္ေတြကို သိမ္းတယ္။ ဒီမွာ ကုန္ေတာ့ တာပါပဲ။
ဆူခိုထိုင္းေတြ အင္အားေလ်ာ့လာတဲ႔အခါမွာ ထိုင္းမင္းသား တစ္ပါးကထျပီး ႏိုင္ငံသစ္တည္ေထာင္တယ္။ ႏိုင္ငံအမည္ မသိပါ။ ေဖာ္ျပမထားပါ။ ဒီမင္းသားက ဥေထာင္ ဘုရင္ရဲ႕ သမီးေတာ္နဲ႔ ညားတယ္။ နယ္ပယ္ေတြခ်ဲ႔ထြင္တယ္။ ဒီလို နယ္ပယ္ခ်ဲ႕ေနစဥ္မွာ ႏိုင္ငံတြင္း ဝမ္းေရာဂါ က်လို႔ ျမိဳ႕ေတာ္ အသစ္ ေျပာင္းတည္တယ္။ ဒီႏိုင္ငံကို အရုဒၶယ လို႔ေခၚပါ တယ္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္