ေဆးတံအိုနဲ႔ သာဂရ

ေဆးတံအိုနဲ႔ သာဂရ
===============

ထားဝယ္မွာ ေျမေဆးတံေတြ အေျမာက္အမ်ား ေတြ႕ရပါ တယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ ထားဝယ္ျမစ္ကမ္း တေလၽွာက္ သဲေက်ာက္ လုပ္ငန္း လုပ္ေနတဲ့ လုပ္ သားမ်ားမွာ ဒီလို ေျမေဆးတံမ်ိဳး မၾကာခဏ ရရွိ ေလ့ရွိၿပီး သဲမ်ားနဲ႔ ပြတ္ တိုက္ ဒဏ္ခံရဖန္ မ်ားေန ေတာ့ ေတြ႕ရတဲ့ေျမေဆးတံမွာ ေျပာင္ ေခ်ာေခ်ာ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ့္အေဘးဆီက ရတဲ႔ ေျမေဆးတံေလး တစ္ေခ်ာင္း အေၾကာင္း ကေန အစျပဳျပီး ဒီစာေလး ေရးျဖစ္ ပါတယ္။ အခု ေျပာမယ့္ ေျမေဆးတံမွာလည္း အလွ ဆင္ ထားတဲ့ ဒီဇိုင္းေတာင္ သိပ္ၿပီး မထင္ရွားေတာ့ဘဲ ေျပာင္ ေခ်ာေခ်ာ ျဖစ္ ေနပါၿပီ။ အဲဒီေဆးတံက ကၽြန္ေတာ္ ထင္သလို ထားဝယ္ျမစ္ထဲက ရခဲ့ ေၾကာင္း ေနာက္ပိုင္းမွာ သိရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဒီလို ေျမေဆး တံမ်ိဳးကို ကၽြန္ေတာ္ ကေလးေလး ကတည္းက တန္ဖိုးထားၿပီး ထိန္း သိမ္း ခဲ့တာျဖစ္ ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေရွး ေဟာင္း ေျမေဆးတံေလးကို  ၿမိဳ႕ေဟာင္း ႐ြာ (သာဂရ) က  မိတ္ေဆြ တစ္ ေယာက္ကေန လက္ေဆာင္ ေပးခဲ့ တာ လို႔ ေျပာျပပါတယ္ ။ ေဆးတံက က်ိဳးေနေပမယ့္ လည္း ေဆးအိုးမွာ အလွေဖာ္ထားတဲ့ ပန္းဒီဇိုင္းေတြ ေၾကာင့္ ႂကြ႐ြ လွပေနၿပီး ေတာ္ေတာ္ေလးကို ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိတာ ပါ။ အဲလို ေဆးတံမ်ိဳးေတြ ထားဝယ္ ေဒသအတြင္း ေနရာ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား မွာ ေတြ႕ေနရတတ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ေျမ ေဆးတံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး  ပညာရွင္ မ်ား ေလ့လာ တင္ျပထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို လက္လွမ္း မီသေလာက္ ေလ့လာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ကမၻာေပၚမွာ ေဆးတံ ေသာက္တဲ့ အေလ့အထကို စတင္တီထြင္ခဲ့တာ အေမရိက တိုက္က ေဒသခံ တိုင္းရင္းသား အင္ဒီယမ္းလူနီ (Red Indian)) မ်ား ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ေဆးတံ မ်ား ကို အနီေရာင္ သဲေက်ာက္နဲ႔ ထြင္းလုပ္ၿပီး ကဲလ်ဴ မက္ လို႔ အမည္ေပး ေခၚေဝၚၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။               

၁၅၈၆ ခုႏွစ္မွာ အေမရိကန္ ကိုလိုနီ ဗာဂ်ီးနီးယား ျပည္နယ္ ကေန ေဆးတံ တစ္ေခ်ာင္း လက္ေဆာင္ ေပးပို႔ခဲ့တာ ကေန စၿပီး ဥေရာပမွာေဆးတံေသာက္ ႐ႉတဲ့ ဓေလ့ စတင္ ခဲ့တာ ျဖစ္ပါသတဲ့။ အစပိုင္း မွာ ေတာ့ ဥေရာပတိုက္သား တို႔ဟာ ေဆးတံမွာ ဘာ ေတြ ထည့္ၿပီး ေသာက္႐ႉရမယ္ မသိေသးတာ မဟုတ္ဘဲ ေဆးျမစ္ ေျခာက္ေတြကိုပဲ ထည့္ၿပီး မီး႐ႈိ႕ ေသာက္႐ႉ ခဲ့ေသးတာပါ။ ေနာက္ပိုင္း က်မွ ေဆး႐ြက္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးထုတ္ လုပ္လာၿပီး ေဆး႐ြက္ေျခာက္ မ်ားနဲ႔ ႐ႉတတ္လာေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားက ဆိုပါတယ္။

ကၽြန္တာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေပါေပါမ်ား မ်ား ေတြ႕ရေလ့ ရွိတဲ့ ေရွး ေဟာင္း ပစၥည္းတစ္မ်ိဳးက ေျမေဆးတံ အက်ိဳး အပဲ့ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ က အဲဒီေဆးတံကို ေတြ႕ လိုက္တာနဲ႔ ပ်ဴ ေဆးတံ (ပ်ဴေခတ္က အသုံးျပဳခဲ့တဲ့ ေဆးတံ) ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး တန္းေကာက္ ခ်က္ခ်ေတာ့တာပါ။

ဘယ္လို အေထာက္ထားေတြေၾကာင့္ အဲဒီလို ေကာက္ ခ်က္ခ်တယ္ ဆိုတာ ကိုလည္း အေတာ္ေလး စိတ္ဝင္စားမိ ပါတယ္။ ဆရာႀကီးေဒါက္တာ သန္းထြန္းက ေပါမ်ားစြာ ေတြ႕ရွိရတဲ့ ေျမေဆးတံ ေတြ ကို ဘယ္ေခတ္ဘယ္ အခါက အသုံးျပဳခဲ့တဲ့ ေဆးတံေတြ ျဖစ္ တယ္ဆိုၿပီး ခန္႔မွန္းေျပာဆိုဖို႔ ေတာ္ေတာ္ ခက္တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေျမေဆးတံ မ်ားဟာ ပုံစံခြက္နဲ႔ ပုံသြင္းျပဳလုပ္တာမို႔ ဘယ္ဒီဇိုင္း ကေတာ့ျဖင့္ ဘယ္ေခတ္ လက္ရာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ကိုလည္း ခြဲျခား ရ ခက္ပါသတဲ့။ ထည့္စဥ္း စားသင့္ တဲ့ အခ်က္ တစ္ခုက ၁၉၄၀ ခုႏွစ္ ဝန္းက်င္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ျဖစ္ခါနီး အခ်ိန္ထိ အင္း၀ၿမိဳ႕ေဟာင္း တံတားဦး ဝန္းက်င္မွာ ေျမေဆးတံေတြ ထုတ္လုပ္ ေနတုန္းျဖစ္ၿပီး ပူတာအိုနဲ႔ ခ်င္းေတာင္ဘက္ေတြ မွာ က်ေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္မ်ား အတြင္း အထိ ေျမေဆးတံကို အသုံးျပဳေနၾကတုန္း ဆိုတာေတြ ပါပဲ။
ျမန္မာျပည္အတြင္း အခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ အင္း၀ အနားက ထုတ္လုပ္တဲ့ ေျမေဆးတံေတြကို ေတြ႕ေန ရတာဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ျမန္မာ စစ္သည္ ေတာ္မ်ား ယူေဆာင္ သြား တာမ်ိဳးေၾကာင့္ အဲဒီေဒသ ေတြမွာ က်န္ေနခဲ့တာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။ မိုးနဲ၊ မိုးၿဗဲ၊ သီေပါ၊ က်ိဳင္းတုံ စတဲ့ေနရာ ေတြ မွာေတြ႕ေနရတဲ့ ေျမေဆး တံေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ ထားဝယ္ဘက္မွာ ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ ေျမေဆး တံ မ်ားဟာလည္း အဲဒီပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ ေရာက္လာၾကတာေန မွာပါ။ ေနာက္ၿပီး  ထားဝယ္ဘက္မွာ ေတြ႕ရတဲ့ ေျမေဆးတံ ဒီဇိုင္းေတြကလည္း အင္း၀ ဘက္က ပုံစံေတြနဲ႔ တူတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။

ေဒါက္တာသန္းထြန္းရဲ႕စာတမ္းမွာ ေဆးတံမ်ားကို ေလ့လာၿပီး အေျခခံ အားျဖင့္ ပုံေဖာ္ထားတဲ့ဒီဇိုင္း ၁၁ မ်ိဳး ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲဒါ ေတြ ကေတာ့ 
(၁) သိပိတ္ ၊ သပိတ္ ေျခနဲ႔ အတံ၊
(၂) ၾကာအိုး၊ ၾကာ႐ိုးနဲ႔ အတံ 
(၃) သပိတ္၊ ၾကာေမွာက္ ၾကာ လွန္ သပိတ္ေျခနဲ႔ အတံ
(၄) သပိတ္ကို ၾကာပန္းနဲ႔ လုံေအာင္ငုံၿပီး အတံကို ပိုလွ ေအာင္ လုပ္ထားတာ
(၅) သပိတ္ ကို ျပန္ေဖာ္ၿပီး ၾကာက မပီမသ ပုံစံ
( ၆) အလွအပေတြကို စတိေလာက္ပဲ ထည့္ထားတာ
(၇) သပိတ္ကို ၾကာခံၿမဲ ခံထားေပ မယ့္ အတံကို အရင္ မူလထားတဲ့ ပုံစံ
( ၈ ) ေဆးအိုး ကို ေျခာက္ေျမႇာင္ လုပ္ၿပီး ပန္းေျခာက္ပြင့္ ပုံေဖာ္ ထားတာ
(၉) ျခဴးပန္းအေခြ အလိပ္ေတြနဲ႔ ေဆးအိုး နဲ႔ အတံကို အလွ ဆင္ထားတာ
(၁၀) ေမ်ာက္ ၊ မိေက်ာင္း ဒီဇိုင္းပုံပါတာ နဲ႔
(၁၁) ဘီလူးေဆးတံအိုး ဆိုၿပီး ေတာ့ပါ။

အဲဒီလို အေျခခံ ဒီဇိုင္း ၁၁ မ်ိဳးနဲ႔ ေျမေဆးတံေတြကို ေတြ႕ရွိေလ့ လာခဲ့ရေပမယ့္လည္း ဘယ္ပုံစံကို ဘယ္ ေခတ္မွာ လုပ္တယ္၊ ဘယ္ဒီဇိုင္းကို ေတာ့ျဖင့္ ဘယ္ ေဒသမွာ သုံးတယ္လို႔  ခြဲျခားၿပီး မေျပာႏိုင္ေသးပါဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။

ေဆးတံ အေၾကာင္းေျပာရင္ အေရာင္နီတယ္၊ မည္း တယ္၊ ေၾကးျပား အုပ္တယ္၊ ေငြျပားအုပ္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ ဒီေဆးတံကေတာ့ ဘယ္အမ်ိဳးစားထဲ ပါဝင္တယ္ ဆိုတာ ေလာက္ပဲ ခြဲျခား ေျပာဆိုႏိုင္ပါ တယ္။ အဲဒါထက္ ပိုေျပာရင္ ေတာ့ မွန္ဖို႔ထက္ မွားဖို႔ က ပိုမ်ားပါတယ္ တဲ႔။

ေဆးတံတို တၫိုေလာက္ ေရာ့ ေသာက္ေတာ့ေပး ၊
မယူလိုက္က မိုက္လို႔ထင္ ယူလိုက္ျပန္က ႀကိဳက္ လို႔ထင္၊ ေသာက္ေစခ်င္ ကုတင္တြင္ ေထာင္ခဲ့ကြဲ႕ ၫိုႏြဲ႕ရဲ႕ေလး… ဆိုတဲ့ ကဗ်ာဟာ

ဘိုးေတာ္ဘုရား ( ၁၇၈၂ – ၁၈၁၉ ) လက္ထက္မွာ ေပၚထြန္းတဲ့ စာဆိုေတာ္ မယ္ေခြရဲ႕ ကဗ်ာျဖစ္ပါ တယ္။ ဒီကဗ်ာမွာ ျမန္မာေတြရဲ႕ ေဆးတံေသာက္ တဲ့ အေလ့အထေလးတစ္ခု ေပၚလြင္ေန တာကို သတိထား မိမွာပါ။ ဒါဟာ ေဆး တံေသာက္တဲ့ အေလ့အထကို အေစာဆုံး ေတြ႕ရတဲ့ အေထာက္ အထား တစ္ရပ္ျဖစ္ ေၾကာင္းလည္း သိရပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းက ေဆးတံေသာက္တဲ့ အေလ့အထဟာ ၁၈ ရာစု ေႏွာင္းပိုင္း ေလာက္ မွာမွ ေပၚထြန္းလာတာျဖစ္ တယ္လ္ို႔ ယူဆရလိမ့္ မယ္ ထင္ပါ တယ္။  ႏိုင္ငံျခားက ကုန္သည္မ်ားနဲ႔ ေၾကးစား စစ္မႈထမ္း သူ အမ်ားအျပား ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းကို ဝင္ေရာက္လာတဲ့ အခ်ိန္ေတြ မွာ အဲဒီ ေဆးတံေသာက္တဲ့ဓေလ့လည္း ပူးတြဲ ပါလာခဲ့ ဟန္ရွိတယ္လို႔ သုေတသီ မ်ားက ေကာက္ခ်က္ခ် ထားပါတယ္ ။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေလာက္က ျပဳ လုပ္ခဲ့တယ္ လို႔ ယူဆရ တဲ့ ေျမေဆးတံ အက်ိဳးအပဲ့ မ်ားနဲ႔  ေျမေဆးတံအိုးမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ အျပား ေတြ႕ရတယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ေျမျပန္႔ေဒသ အျပင္ ကခ်င္ ျပည္နယ္ထဲက ေက်း႐ြြာမ်ား၊ နာဂ ေတာင္တန္းနဲ႔ ရွမ္းနီတို႔ရဲ႕ ေက်း႐ြ ာာမ်ားရွိ တခ်ိဳ႕ သခ်ဳိင္းေဟာင္းေျမေနရာေတြမွာ ေျမေဆးတံမ်ား မၾကာ ခဏ တူးေဖာ္ေတြ႕ ရွိရတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။

ျပည္ခ႐ိုင္ ႐ြာေတာင္ၿမိဳ႕က ဦးေအာင္ျမင့္ဆိုသူ အမ်ိဳးသား ျပတိုက္ကို လာေရာက္ လႉဒါန္းသြားတဲ့ ေျမေဆး တံက ေတာ္ေတာ္ ထူးျခားတယ္လို႔ ဆိုရ ပါမယ္။ ေဆးတံရဲ႕ ဖင္ (ေဆးအိုးရဲ႕ ေအာက္ေျခ) မွာ မွတ္ေက်ာက္ငယ္ေလး တစ္ခုကို တပ္ဆင္ထား တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘယ္လို ရည္႐ြယ္ခ်က္ ေတြ ေၾကာင့္ အဲဒီလို တပ္ဆင္ထားခဲ့လဲ ဆိုတာလဲ  အေတာ္ ေလးစိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီေဆးတံဟာ နယ္ လွည့္ၿပီး ေ႐ႊအေရာင္းဝယ္ျပဳသူ တစ္ ေယာက္ရဲ႕ ပစၥည္းျဖစ္ႏိုင္ၿပီး မွတ္ ေက်ာက္ကို ကိုယ္နဲ႔မကြာ သြားေလရာ ပါေနေစဖို႔ တီထြင္ ထုတ္ လုပ္ ထားတာ ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း သုေတသီမ်ားက ယူဆ ထားပါတယ္။

ထားဝယ္ေဒသမွာ ေတြ႕ ရေလ့ရွိတဲ့ ေျမေဆးတံ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပား ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ ေျမေဆးတံ တခ်ိဳ႕ကို ပ်ဴေဆးတံအျဖစ္ ယူဆေျပာ ဆိုတာေတြကို ၾကားဖူး ဖတ္ဖူး ပါတယ္ ။ အဲဒီ အယူအဆ ခ်က္ေတြကို သုေတသီပညာရွင္ မ်ားရဲ႕ ေလ့လာမႈ မွတ္တမ္းမ်ားနဲ႔ တိုက္စစ္ ၾကည့္လိုက္ ေတာ့ ပ်ဴေခတ္သုံးေျမေဆး တံဆိုၿပီး ေျပာဆိုေန ၾကတာ ေတြဟာ သိပ္ၿပီး ျဖစ္ႏိုင္စရာ မရွိဘူးလို႔ ဆို ရမွာ ပါ။ လံုးဝ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး လို႔ေတာ့ ယတိျပတ္ မေျပာရဲပါဘူး။ ရွိခဲ့ဖူး လိမ့္မယ္လို႔သာ ယူဆမိပါတယ္။ ပိုမိုကြ်မ္းက်င္တဲ႔ ဆရာ မ်ား ပိုသိေနသူမ်ားက လိုေနတာကို ျဖည့္စြက္ေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါတယ္။

ဒါေပမယ့္လည္း ေနာက္ပိုင္းသုေတ သီမ်ားအေနနဲ႔ ဆက္လက္ ရွာေဖြေဖာ္ ထုတ္ၿပီး သုေတသန ျပဳ လုပ္သြား မယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာ့ေျမေဆးတံ အေၾကာင္း ပိုမို ျဖည့္စြက္ၿပီး ေျပာဆိုႏိုင္လာလိမ့္ မယ္လို႔ ေမၽွာ္လင့္ရပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာက္ရ တာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၊ တူးေဖာ္လို႔ ရတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေတြ႕ရွိရ တဲ့ေရွးေဟာင္း ေျမေဆးတံ အက်ိဳးအပဲ့ေတြကို နားလည္ တတ္ကၽြမ္းသူမ်ား ေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ ေအာင္  စနစ္တက် စုေဆာင္းထားရွိသင့္ တဲ့ အေၾကာင္း အႀကံျပဳလိုက္ရပါတယ္။

အကိုးအကား။ ။

ျမန္မာ့အိုး သမိုင္း ျဖည့္စြက္စာတမ္း (ေဒါက္တာ သန္းထြန္း)
– အေျခခံ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပညာ (မႏုႆေက်ာ္ဝင္း)


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္