ဆီးသီးသည္၊ ခ်င္ပန္ဇီႏွင့္ လကမၻာခရီး


    “ဆရာမက ခ်င္ပန္ဇီႀကီး လုပ္ပါမယ္။ တပည့္တို႔က ဒီဇာတ္လမ္းထဲက လူေတြလုပ္ေပးပါ။ ခ်င္ပန္ဇီႀကီးနဲ႕ မိတ္ေဆြ လာဖြဲ႕ၾကပါ”

….

၁၉၇၄-၇၅ ကာလမ်ားက ျဖစ္ပါသည္ က်ေနာ့္အစ္မ အထက္တန္းေက်ာင္းသူဘဝ အဂၤလိပ္ဖတ္စာ စာအုပ္မွ Making friends with Chimpanzees (ခ်င္ပန္ဇီမ်ားႏွင့္ မိတ္ေဆြဖြဲ႕ျခင္း) ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ သင္ခန္းစာကို သ႐ုပ္ေဖာ္ရန္ ဆရာမတဦးက အား ထုတ္ေနျခင္းျဖစ္ပါ၏။ ထိုဆရာမသည္ပင္ က်ေနာ့္ဆရာမ ဆက္ျဖစ္ခဲ့ ပါသည္။

ဆရာမသည္ ငယ္ႏုၿပီး ျဖဴႏြဲႏြဲ႕ျဖစ္ေသာ္လည္း သူႏွင့္အ႐ြယ္မတိမ္းမယိမ္း တပည့္ မ်ားေရွ႕ မရွက္မေၾကာက္ စတမ္း ခ်င္ပန္ဇီ ေမ်ာက္ဝံ အျဖစ္ သ႐ုပ္ျပပါသည္။ သင္ခန္း စာ တခုကို သမာရိုးက် ဖတ္ျပနားေထာင္ အလြတ္ က်က္ရတာမဟုတ္။ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ ဆင္ႏႊဲေနရာတာမို႔ စာသင္ေနရတယ္ ဆိုတာေမ့ၿပီး၊ ေပ်ာ္႐ႊင္ မႈျဖင့္ လိုက္ပါနိုင္ခဲ့ၾကပါ သည္။ စာသင္ရတာ ပင္ပန္းတယ္ ျမန္ျမန္ၿပီးပါေတာ့ဟု မခံစားရ။ အခ်ိန္ေစ့သြားမွ ဟာခနဲ ျဖစ္ကာ သင္လို႔ေတာင္ မ၀ေသးဘူး ဟု တသသ က်န္ခဲ့ရပါသည္။

တကယ္ေတာ့ ထိုသင္ခန္းစာ (Lesson) ကို ယခုလို ကိုယ္တိုင္သ႐ုပ္ေဆာင္ သင္ၾကရ မည္ ဟု ၫႊန္ၾကားခ်က္ မရွိပါ။ ထိုဆရာမ၏ စိတ္ေစတနာ အေလ်ာက္ သ႐ုပ္ျပ တီထြင္ သင္ၾကားခဲ့ျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ျပဇာတ္တို တစ္ပုဒ္လို ကၾကသည္ပဲ ဆိုပါစို႔။ မည္သူမွ ခ်င္ပန္ဇီေမ်ာက္ဝံ လုပ္လိုၾကမည္ မဟုတ္ပါ။ ဘယ္သူမွ မေနခ်င္၊ မလုပ္ခ်င္ေသာ ဇာတ္႐ုပ္ တေနရာကို ဆရာမက ေ႐ြးခဲ့ပါသည္။ ေ႐ြးၿပီးသည့္အေလ်ာက္လည္း ပီျပင္ေအာင္ မ်က္ႏွာက အစ ခ်င္ပန္ဇီႏွင့္တူေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး သူ႕ပင္ကိုယ္ေျပ ျပစ္ ႏုနယ္သည့္ ႐ုပ္ကို အပ်က္ခံ သ႐ုပ္ျပေပးခဲ့ပါသည္။
*▬*▬*▬*

က်ေနာ္မူလတန္းတြင္ ခ်စ္ခင္စြဲလန္းရသည့္ ဆရာတေယာက္ရွိခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က အပိုလို (၁၁) ဒုံးပ်ံယာဥ္ လကမၻာဆင္း သက္ၿပီးစ။ ထိုဆရာက က်ေနာ္တို႔အား သူ႕ကိုယ္ သူ မိတ္ဆက္ၿပီးသည္ႏွင့္ လကမၻာသြားၾကမယ္ဟု ေကာက္ကာ ငင္ကာ ေခၚ ပါေတာ့ သည္။ ငယ္စဥ္ကပင္စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ရေသာ ဖိုးလမင္းထံသြားၾကမည္ဆိုေတာ့ အားတက္ သေရာေပါ့။ ဘယ္သူ လိုက္မလဲ လူေ႐ြးၾကၿပီ။ က်န္းမာေရး ေကာင္းရမည္တဲ့။ က်ေနာ္ တို႔ မွာ က်န္းမာေရးေကာင္းေၾကာင္း သက္ေသျပလိုက္ရတာအေမာ။ ေက်ာင္းက ဆရာမေခ်ာေခ်ာ တေယာက္ကိုလည္း ပါေစခ်င္ေၾကာင္း ဆရာကအဆိုျပဳေတာ့ ရယ္ လိုက္ၾကရေသး။

ဒုံးပ်ံထြက္ေတာ့မယ္ဆိုမွ ဆရာက ေနဦးဟုဆိုသည္။ ကမၻာ့ဆြဲအားက တြန္းကန္ထြက္ဖို႔ အာကာသထဲေရာက္ဖို႔ကိစၥ လာ ၿပီေပါ့။ ကမၻာဆြဲအားကို က်ေနာ္တို႔ မသိခ်င္လို႔ မရေတာ့။ ဆရာ ရွင္းျပသမွ် ကမၻာ့ဆြဲအားအေၾကာင္း က်ေနာ္တို႔ မ်က္လုံး ေတြဝိုင္း နား ႐ြက္ေတြေထာင္ အာ႐ုံစိုက္ၾကရ၏။ မည္သည့္ ဖိအားေၾကာင့္မွ်မဟုတ္ စာေမးပြဲ ၏ၿခိမ္းေျခာက္မႈမပါ က်ေနာ္တို႔၏ သိခ်င္စိတ္ သက္သက္ကို ဆရာက ဒုံးပ်ံႏွင့္အတူ ဆြဲေခၚသြားေခ်ၿပီ။ အာကာသထဲေရာက္ေတာ့လည္း က်ေနာ္တို႔မွာ ၿငိမ္ၿငိမ္ မေနရ။ ေအာက္စီဂ်င္ မရွိ၊ ရႉစရာေလ မရွိေတာ့ ဘယ္လို အသက္ရွင္ရမယ္ ဆိုတာ ဆရာက သင္ျပေပးျပန္သည္။ ေအာက္စီ ဂ်င္ဘူးႀကီးေတြယူ မ်က္ႏွားဖုံးစြပ္ေတြ၊ ေခါင္း စြပ္ေတြနဲ႕ တေယာက္ကို တေယာက္ မမွတ္မိၾကေတာ့။ ေလထဲမွာ ေပါေလာ ႀကီးေတြ ေမ်ာေနၾကေပ်ာ္လိုက္ၾကတာ။ စာကို သင္မွန္းမသိ သင္ေပးသြားတာပဲေျပာ ပါေတာ့။
*▬*▬*▬*

ဆရာေအာင္သင္း၏ “ကန႔္ကူလက္လွည့္” မွာ ျမန္မာစာေပတြင္ အလြန္ ထင္ရွားပါ သည္။ ထိုစာထဲမွာ သူငယ္တန္းသင္ဆရာ ဦးဉာဏ္စိန္၏ ထူးကြက္မ်ားကို ၾကည့္ပါ။ ပန္းခ်ီသင္ရာမွ သူငယ္တန္းျပျဖစ္ခဲ့ေသာဆရာက လိပ္ပုံ၊ ယုန္ပုံ ဆြဲျပ၊ တုတ္ ေကာက္၊  ဦးထုပ္၊ မ်က္မွန္ေတြတပ္ျပ (ထိုဇာတ္ေကာင္ေတြက ထိုေခတ္ကေလးေတြ ရင္းႏွီးၿပီး သား ကာတြန္းဇာတ္ေကာင္ေတြ) ဘယ့္ႏွယ္ စာမသင္ပဲပုံေတြ ဆြဲျပ ေဟးဝါးလုပ္ေန ၾက သလဲ ေမးစရာ ရွိသည္။ ဒါကို ဆရာဦးဉာဏ္စိန္က ေျဖထားသည္။ “စာ သင္တာ ဘယ္ အခ်ိန္ သင္သင္ ရတဲ့ ကိစၥပါ” တဲ့။

သူငယ္တန္း ဆရာတေယာက္ရဲ႕ ဒုကၡမ်ားကို ဆရာေအာင္သင္းက အခုလို ေျပာျပခဲ့ သည္။ အငိုသန္ေသာ ကေလးတေယာက္ ရွိေနရင္ တခန္းလုံး စာမသင္နိုင္။ အဲဒါကို ထိန္းေက်ာင္း ကိုင္တြယ္ဖို႔ နည္းက တကၠသိုလ္နည္းျပ ဆရာေအာင္သင္းကိုယ္တိုင္ က အခက္ဆုံး၊ အေၾကာက္ဆုံးတဲ့။ ဒါေပမယ့္ ကန႔္ကူလက္လွည့္ ဆရာဦးဉာဏ္စိန္ ကေတာ့ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးပါပဲ။ အငိုမတိတ္ နိုင္တဲ့ကေလးကို အငိုေတြ ကုန္သြားေအာင္ ဆိုၿပီး သူငယ္ခ်င္းေတြ အားလုံးက ဝိုင္းငိုေပးၾက။ ဟိုကေလးကတိတ္သြားေတာ့ ပုံျပင္ ဇာတ္ေကာင္ေတြထဲ ဈာန္ျပန္ဝင္။ သတိရလို႔ ထငိုေတာ့ အားလုံးက ဝိုင္းကူငိုေပး လိုက္ၾက။
.
ၿပီးေတာ့ ဆီးသီးေရာင္းတမ္းကစားမတဲ့။ သင္ပုန္းေပၚမွာ ဆီးသီးလုံးဝိုင္းဝိုင္း ဆြဲျပ အညွာထည့္။ စားၾကမလား ေမး။စားမယ့္သူ လက္ထဲကို ဆြဲယူထည့္ေပးဟန္ျပဳ။ ပါးစပ္ ဟ အစားခိုင္း ခ်ိဳသလားေမး။ ခ်ိဳတယ္ဆိုေတာ့ ေနာက္တေယာက္ထပ္ေကြၽး။ ဘယ္ႏွယ့္ စာသင္တာလား၊ ေဆာ့ေနတာလား မေမးပါႏွင့္။ ဆက္ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ၿပီးေတာ့မွ ဆီးသီးရွည္ရွည္ ပုံေတြဆြဲျပ ဒါေတြက မခ်ိဳဘူးကြ။ ခ်ဥ္တယ္။ မယုံရင္ စားၾကည့္။ တပည့္ေတြကလည္း ခ်ဥ္တယ္လို႔ေအာ္ၾက။ မွတ္ထားၾကကြ -ဝိုင္းဝိုင္းဆို ခ်ိဳတယ္။ ရွည္ရွည္ႀကီးဆို မခ်ိဳဘူး။ ကဲဇီးသီးေရာင္းၾကမယ္ဆိုၿပီး ဝလုံးေလးေတြကို ညာတာ ပါေတး ေရးခိုင္းပါေတာ့သည္။ ကေလးေတြကလည္း သူတို႔ဇီးသီး ခ်ိဳခ်င္ၾကေတာ့ ဝိုင္းေအာင္ေရးၾကၿပီေပါ့။ ဝလုံးေရးသင္ၾကမယ္ဆိုရင္ ဒီလိုေပ်ာ္စရာျဖစ္မွာ မဟုတ္ဟု က်ေနာ္ဖတ္ရင္း နားလည္မိပါသည္။

ေနာက္ေတာ့ ကေလးေတြကို သူငယ္ခ်င္းအသစ္ေတြနဲ႕ေတြ႕ေပးသည့္ဟန္ျဖင့္ ကႀကီး၊ ခေကြး၊ အကၡရာမ်ားေရးျပကာ “ မင္း တို႔မွာ နာမည္ရွိသလို၊ သူတို႔မွာလည္း နာမည္ ရွိတယ္။ သူ႕နာမည္က ကႀကီး။ သူ႕နာမည္ကခေကြး” မွတ္ထားၾကဟု မိတ္ ဆက္ေပးပါ သည္။ ကေလးေတြကလည္း စာသင္ရတာ ပင္ပန္းလိုက္တာဟု မျမင္။ သူငယ္ခ်င္း အသစ္ရလို႔ ေပ်ာ္ေနၾကမည္ ထင္ပါသည္။
*▬*▬*▬*

ဒီကေန႕ ပညာေရးအသစ္ကို လိုခ်င္ၾကသည္။ အစပ်ိဳးေနၾကၿပီ။ သူငယ္တန္းဆိုသည့္ ပ်ိဳးပင္မ်ားကို ေစာင့္ၾကပ္မည့္ ပ်ိဳးခင္း ရွင္တို႔အတြက္ သင္တန္းသစ္ေတြကို လည္းေတြ႕ေန ရၿပီ။

အသစ္ ဆိုမွေတာ့ အေဟာင္းႏွင့္ မူကြဲရေတာ့မည္။ အဓိကကေတာ့ အေတြးအေခၚ။ အရင္လို ကေလးေတြကို ဧည့္သည္လာ ရင္ ထုတ္ႂကြားဖို႔၊ စာေမးပြဲအမွတ္ေကာင္း႐ုံမွ် မဟုတ္ေတာ့။ ေက်ာင္းမွာေပ်ာ္ဖို႔ အဓိကျဖစ္လာၿပီ။“ေပ်ာ္” ဆိုသည္မွာ “ေပ်ာ္ ႐ႊင္ျခင္း” သာမဟုတ္ “ေပ်ာ္ဝင္ျခင္း” ပါ ပါသည္။ စာသင္ရာတြင္ ေပ်ာ္႐ႊင္ျခင္းသာမက ပညာႏွင့္ အေၾကာင္းအရာတြင္ စိမ့္ ဝင္ေပ်ာ္ဝင္ျခင္း ကို ဆိုလိုသည္။ စာေမးပြဲဆိုသည့္ ဖိအား၊ တင္းက်ပ္သည့္ေက်ာင္းခန္းအတြင္း၌ သင္ၾကားရမႈေတြေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ဆီ တြင္ ေက်ာင္းပိတ္တယ္ ဒီေန႕ေက်ာင္းမတက္ရဘူး ဆိုလွ်င္ ေဟးခနဲေပ်ာ္သည့္ ကေလးမ်ားစြာ ရွိသည္။

ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးနိုင္ငံမ်ားတြင္ေတာ့ ေနမေကာင္း၍ ေက်ာင္းမတက္နဲ႕ဆိုလွ်င္ပင္ “ေနေကာင္းတယ္၊ ေက်ာင္းတက္မယ္” ဟု ခ်က္ခ်င္းတုံ႕ျပန္ ၾကသည္သာ။ ဒီေန႕ ေရွာ့ပင္း ထြက္တာ လိုက္မလား၊ ေက်ာင္းပ်က္မလားဆိုလွ်င္ ေက်ာင္းပ်က္မခံၾက။ ေက်ာင္းတြင္ သူတို႔ တက္ႂကြၾကသည္။ ေက်ာင္းတြင္းလႈပ္ရွားမႈမ်ားက ႐ႊင္ျမဴးစရာေတြ ေပးေနသည္ကိုး။

ထိုနိုင္ငံမ်ားတြင္ စာေမးပြဲဆိုတာထက္ Year-2 ေခၚသူငယ္တန္းႀကီးအထိ စာကို ဖိအားေပးသင္ေစခ်င္းမဟုတ္။ ျပတိုက္မ်ား သို႔ ေခၚသြားျခင္း၊ ျပတိုက္မ်ားထဲတြင္လည္း စကၠဴ၊ ေရာင္စုံခဲတံမ်ား စိတ္ႀကိဳက္ခ်ေပးထားၿပီး ႀကိဳက္တာကို ကူးဆြဲျခင္းဆြဲ၊ အလြတ္ ဆြဲျခင္းဆြဲဟု အားေပးျခင္း ၊ သိပၸံႏွင့္ သဘာ၀ဝန္းက်င္ေလ့လာေရး ကို ေပ်ာ္႐ႊင္ဖြယ္ ဖန္တီးေပးထားျခင္း တို႔ရွိသည္။

အလြတ္က်က္တာ တခုတည္းကို တလမ္းသြားစနစ္ျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ေနသည့္ ပညာေရးမ်ိဳး မဟုတ္။ က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံတြင္ ပညာေရး စနစ္သစ္အတြက္ သူငယ္တန္းမွ စေျပာင္းရန္ အားထုတ္ၾကၿပီ။ သင္ေထာက္ကူ အသစ္မ်ား၊ ေလ့က်င့္ပုံအသစ္မ်ား ေတြ႕ ေနရၿပီ။ အခ်ိဳ႕ Video ဖိုင္မ်ားတြင္ ရိုးရာကစားနည္းမ်ားကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ျခင္း၊ သီခ်င္း ကဗ်ာ မ်ားကို ဆရာ/ဆရာမမ်ား ကိုယ္တိုင္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေလ့က်င့္ေနၾကပုံ မ်ား ျမင္ၾက ရၿပီ။ အားေပးေထာက္ခံသူမ်ား ရွိသလို၊ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကေဝဖန္သံ မ်ား လည္း ၾကားရပါ သည္။ ဆရာ/ဆရာမေတြဆိုတာ တည္တည္ၾကည္ၾကည္နဲ႕ရွိရမွာ ကေလးေတြက မေၾကာက္ေတာ့ရင္ ဘယ္ႏွယ့္လုပ္ စာသင္မလဲဆိုတာေတြလည္း ၾကားရသည္။

ဆရာေအာင္သင္းေရးျပသည့္ ကန႔္ကူလက္လွည့္ကို ျပန္ဖတ္ၾကေစခ်င္ပါသည္။ ဆရာ/ဆရာမကို ေၾကာက္မွ စာတတ္မည္ ဟုေတာ့ တထစ္ခ် မမွတ္ေစလိုပါ။ စာကို သင္ၾကားျခင္းအျပင္ စိတ္ကို သင္ၾကားျခင္းလည္းအေရးႀကီးသည္ ဟု ဆိုထားပါ သည္။ ဆီးသီးေရာင္းတမ္း ကစားရင္း ဝလုံးေလးေတြ ေရးတတ္သြားရင္လည္း လိုရင္းေရာက္ ပါသည္။ ဆရာအား တပည့္မ်ား က ခ်စ္ခင္သည္ဆိုလွ်င္ သင္ၾကားမႈအတြက္ အေကာင္း ဆုံး လိုအပ္ခ်က္ကို ရၿပီဟု ယုံၾကည္ပါသည္။ ဆရာ/ဆရာမမ်ားက ကေလးတို႔အသည္းစြဲ ကဗ်ာ၊ ကာတြန္း၊ ပုံျပင္ေတြထဲက ဇာတ္ေကာင္မ်ားအျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ေပးျခင္းသည္ ကေလးေတြႏွင့္ တသားတည္း ျဖစ္ျခင္း ျဖစ္သည္ ဟု နားလည္ပါသည္။

ကေလးမ်ားေနရာက စဥ္းစားၿပီး ပူးဝင္သင္ၾကားေပးျခင္းမို႔သင္ပုန္းႀကီးကို ႀကိမ္လုံးျဖင့္ ျဖန္းျဖန္းရိုက္ကာ အလြတ္က်က္ေစ ေသာ စနစ္မ်ိဳးႏွင့္ေတာ့ မတူနိုင္ပါ။ မူႀကိဳေက်ာင္းအခ်ိဳ႕တြင္ ကန႔္ကြက္သံမ်ား ၾကားရသည္။ သူမ်ားေက်ာင္းမွာကေလးေတြ ကျဖင့္ တေန႕ကို လက္ေရးလွ ဘယ္ႏွစ္မ်က္ႏွာေရးရတယ္။ အိမ္စာေတြ ဘယ္ေလာက္ေပး လိုက္တယ္။ ဂဏန္းသခၤ်ာေတြ ဘယ္ေလာက္တြက္ေနၿပီ။ ဒီေက်ာင္းကျဖင့္ေဆာ့သလို၊ ကစားသလို၊ တ႐ုန္း႐ုန္းနဲ႕ အခ်ိန္ကုန္ေနတာပဲ။ ပုံေတြ ဆြဲလို႔ ဆြဲ၊ ပုံ ေတြေျပာလို႔ ေျပာ… တယ္မစြံပါဘူး ဟူ၍။

တကယ္ေတာ့ မ်ိဳးေစ့မွ ေပါက္ကာစ အၫႊန႔္အေညွာက္ေလးမ်ားႏွင့္ တူလွေသာ၊ ႏုနယ္လွေသာ ပ်ိဳးပင္မ်ားအားရွင္သန္ေအာင္ ကိုင္တြယ္ရသူတို႔၏ တာဝန္ႀကီးမႈမွာ က်ယ္ျပန႔္လွပါသည္။ ပ်ိဳးပင္မ်ားက ဥယ်ာဥ္မႉးကိုေၾကာက္ရန္ထက္ ဥယ်ာဥ္မႉး၏ စိတ္ ေစတနာႏွင့္ ျပဳစုမႈကို ခ်စ္ခင္တန္ဖိုးထားရန္သာ လိုပါသည္။ သုေတသနေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားတြင္ မိမိအကၤ်ီၾကယ္သီးေပါက္ကို ေျဖာင့္ေအာင္တပ္နိုင္မွ ခဲတံကိုင္ရမည္ဟု အဆိုရွိပါသည္။

“ကေလးတို႔ လက္ေခ်ာင္းေတြ ေလခ်ိဳသြဲ႕ေျပာင္းမွာ ဖေယာင္းပန္းေလးေတြလို က,ၾကရ မယ့္အစား လက္ေရးလွ သတ္ပုံေန ကုန္ေအာင္ေရးရင္း အံမေသသြားၾကေစခ်င္..”

ကန႔္ကူလက္လွည့္ဆရာ ဦးဉာဏ္စိန္ ၊ လကမၻာကိုဒုံးပ်ံနဲ႕ေခၚသြားတဲ့ မူလတန္းသိပၸံျပ ဆရာ၊ ခ်င္ပန္ဇီေမ်ာက္ဝံအျဖစ္ ႐ုပ္ ပ်က္ခံသ႐ုပ္ျပသင္ေပးခဲ့သည့္ အထက္တန္းျပ ဆရာမ၊ သူတို႔ေတြအေပၚ တပည့္ေတြက အရိုအေသတန္ခဲ့ၾကပါသလား။

… ေဝးစြ။

တပည့္အေပါင္းက သူတို႔ႏွင့္ တသားတည္းရွိခဲ့ျခင္းအေပၚ၊ ကေလးလိုေတြး၊ ကေလးလို ခံစားေပးၿပီး ေလွ်ာက္နိုင္သမွ်တြဲ ေခၚခဲ့ျခင္းအေပၚ အၿမဲသတိရေက်းဇူးတင္ၾက မည္ ျဖစ္ ပါ သည္။ တန္ဖိုးအထားရဆုံးျမတ္ဆရာမ်ားစာရင္းကို ျပဳစုၾကပါဆိုလွ်င္ ထိုဆရာ၊ ဆရာမ မ်ား၏ အမည္မ်ားကို ေရွ႕ဆုံးမွာ စေရးမိၾကမွာေသခ်ာပါသည္။

    – ‪#‎မင္းကိုနိုင္‬
    [ ျပည္သူ႕အေရးဂ်ာနယ္ အပတ္စဥ္ ေဆာင္းပါးမွ ]

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္