ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ ဗိုလ္မွဴးဥာဏ



သမိုင္းေကာ္မရွင္၏စိတ္ဝင္စားဖြယ္ လုပ္ငန္း

သမိုင္းေကာ္မရွင္၏စိတ္ဝင္စားဖြယ္ လုပ္ငန္း
မင္းသုဝဏ္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္သြားျခင္းဆိုေသာသတင္းတစ္ခုကို ဖတ္လိုက္ရ၏။ သမိုင္းေကာ္မရွင္၏ ကြင္းဆင္းသုေတသနလုပ္ငန္းရပ္တစ္ခုအေနႏွင့္ပထဝီ၊ ဘူမိေဗဒ၊ ႏိုင္ငံသမိုင္းႏွင့္ျမန္မာပညာရွင္တို႔ပါဝင္ ေသာ အဖြဲ႔တစ္ခုသည္ အေထာက္အထားရွိရာသို႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်သြား၍ ေလ့လာျခင္းျဖစ္သျဖင့္ စိတ္
ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ သမိုင္းေကာ္မရွင္သည္ အလားတူ ကြင္းဆင္းသုေတသနအဖြဲ႔မ်ားကို အ ေထာက္ အထားရွိသည့္ေနရာ၊ ရွိႏိုင္မည္ထင္ရသည့္ေနရာမ်ားသို႔ ႏိုင္ငံတြင္းအစြန္အဖ်ား ေခ်ာင္ႀကိဳေခ်ာင္ ၾကား ေနရာမ်ား ေရာက္ေအာင္ ေစလႊတ္ခဲ့သည္ကို သတင္းစာတို႔တြင္ ဖတ္ရသည္။


ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ ၂ ၿမိဳ႕
ယခုသြားေရာက္ သုေတသနျပဳေသာေနရာမွာ ေရႊဘိုခရိုင္ ဝက္လက္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ဟလင္းႀကီး ၿမိဳ႕ေဒသဟုဆိုသည္။ ထိုၿမိဳ႕မွာ ေရွးပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္သည္ဟုလည္း ေဖၚျပထားသည္။ ပ်ဴတို႔၏ၿမိဳ႕ေတာ္ မွာ ပါဠိဘာသာျဖင့္ သီရိေခတၲရာေခၚ ျပည္ၿမိဳ႕အေရွ႕ေတာင္ယြန္း၊ ယခုေမွာ္ဇာၿမိဳ႕တည္ရာတြင္ ရွိ၏ဟုမွတ္
ရဖူးသည္။ ゞင္းသီရိေခတၲရာေခၚ သေရေခတၲရာကို လူသိရွားၾကသည္။ စူဠာသမၻဝ၊ မဟာသမၻဝတို႔အဆက္
ဒြတၲေဘာင္မင္းႀကီးႏွင့္ဆက္စပ္၍ ျမန္မာရာဇဝင္တို႔တြင္ ပါဝင္ေနၿပီျဖစ္၍ အသစ္အဆန္း မဟုတ္ေပ။ ယ ခုဟလင္းႀကီးၿမိဳ႕မွာမူ သေရေခတၲရာေလာက္ လူသိမ်ားဟန္ မတူ။ သမိုင္းစစ္စစ္ ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ အ ေထာက္အထား မခိုင္လံု မျပည့္စံုေသာေရးသားခ်က္ပင္ျဖစ္ေစ၊ သေရေခတၲရာ၏သမိုင္းကို ၿမိဳ႕ပ်က္သည္ ထိ မင္းစဥ္မင္းဆက္ႏွင့္ေဖာ္ျပထား၏။ ဟလင္းႀကီးကား သေရေခတၲရာေလာက္ ထင္ေပၚျခင္းမရွိဟုဆိုရေပ မည္။ သို႔ရာတြင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ဟုဆိုထားသျဖင့္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ ၂ ၿမိဳ႕ျဖစ္ေနသည္။ ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ စစ္ ကိုင္း စသည္ျဖင့္ ျမန္မာၿမိဳ႕ေတာ္အမ်ားရွိေနသလို ပ်ဴတို႔ႀကီးစိုးစဥ္ေခတ္ကလည္း ၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခုထက္ ပို ၍ ရွိႏိုင္ေပသည္။ သို႔ရာတြင္ ထိုၿမိဳ႕ေတာ္ ၂ ခုမွာ အၿပိဳင္ေလာ၊ မဟုတ္လွ်င္ မည္သည့္ၿမိဳ႕ေတာ္က အလ်င္ က်သနည္း။


မေရရာေသာ အေစာပိုင္း
အေနာက္ႏိုင္ငံမွ ႏိုင္ငံသမိုင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕တို႔က ပုဂံေခတ္ အေနာ္ရထာ(အနိရုဒၶေဒဝရာဇာ)မင္း လက္ထက္ေစာ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေထာက္အထားႏွင့္ခိုင္လံုေသာ အေစာပိုင္းႏိုင္ငံသမိုင္းဟူ၍ မယ္ မယ္ရရ မရွိဟုဆိုထားသည္။ သို႔ရာတြင္ ကြယ္လြန္ၿပီျဖစ္ေသာ အေရွ႕တိုင္းပညာဆိုင္ရာပါရဂူတစ္ဦးျဖစ္ သည့္ေဒါက္တာဘလက္ဒင္ႏွင့္ယခုတိုင္ အေစာပိုင္းျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းကို က်ားခုပ္က်ားရက္ သုေတသနျပဳ လ်က္ရွိေသာ ေဒါက္တာလုစ္တို႔ကမူ သေရေခတၲရာတြင္ အုပ္စိုးခဲ့ေသာ ပ်ဴမင္းဆက္ႏွင့္မင္းတို႔၏အမည္ကို ခုႏွစ္၊ သကရာဇ္ႏွင့္ပ်ဴေက်ာက္စာ၊ အရိုးအိုးစာမ်ားကို ဖတ္ရႈဘာသာျပန္ဆိုၿပီးေနာက္ ေဖၚထုတ္ခဲ့ေပၿပီ။


ပ်ဴမင္းဆက္
ထိုပညာရွင္တို႔ေဖၚထုတ္ေပး၍ သိရေသာ ဝိၾကမမင္းဆက္မွာ ခရစ္သကရာဇ္ ၆၇၃ မွ ၇၁၈ ထိအုပ္ စိုးခဲ့သည္ဟုယာယီသတ္မွတ္ထားသည္။ ယင္းမင္းဆက္တြင္ သူရိယဝိၾကမ(ခရစ္သကရာဇ္ ၆၈၈ ခု၊ သက္
ေတာ္ ၆၄ တြင္ နတ္ရြာစံသည္။) ဟရိဝိၾကမ(ခရစ္သကရာဇ္ ၆၉၅ ခု၊ သက္ေတာ္ ၄၁ တြင္ နတ္ရြာစံသည္) ႏွင့္သိဟဝိၾကမ(ခရစ္သကရာဇ္ ၇၁၈ ခု၊ သက္ေတာ္ ၄၄ တြင္ နတ္ရြာစံသည္)တို႔ပါဝင္ၾကသည္။ မင္းဆက္
ဝန္မင္းအားလံုးတို႔ အျပည့္အစံုပါဝင္ၿပီဟုဆိုႏိုင္မည္ မဟုတ္ဟုထင္သည္။ ေတြ႔ရသမွ်ေသာ အရိုးအိုးစာမ်ား
အရသာ ျဖစ္ေပသည္။


မင္းဆက္အၿပိဳင္
ယင္းမင္းဆက္အၿပင္ ဝရ္မန္မင္းဆက္ရွိေသးေၾကာင္း ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာနက ဒုတိယကမၻာ စစ္အရင္က ေတြ႔ရွိခဲ့ေသာ ေက်ာက္ဆင္းတုတစ္ဆူတြင္ ထိုးထားေသာ သကၠဋပ်ဴစာ၊ ေငြထူပါတစ္ဆူတြင္ ထိုးထားေသာပါဠိပ်ဴစာတို႔ကို ေထာက္ထား၍ သိရသည္။ အထက္တြင္ ေဖၚျပထားေသာ သကၠဋပ်ဴစာတြင္ ဇယစႁႏၵဝရ္မန္မင္းသားမွ ဆင္းတုေတာ္ကို လွဴသူျဖစ္သည္။ ゞင္းသည္ ဟရိဝိကရမမင္း၏ညီေတာ္ ျဖစ္ သည္။ ထိုမင္း ၂ ပါးမွာ ၿမိဳ႕ေတာ္ ၂ ၿမိဳ႕ကို တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း တည္ၾကေၾကာင္း၊ ゞင္းတို႔၏ဆရာမွာ ဂုဟ
ဒီပျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၂ ၿမိဳ႕ကို တစ္ၿပိဳင္တည္း သေဘာထား၍ ခ်စ္ၾကည္စြာ ဆက္ဆံၾကပံု၊ ေနာက္ကမၻာပ်က္
သည္တိုင္ေအာင္ ခ်စ္ၾကည္ေရးရွိေစခ်င္ပံုတို႔ကို ေဖၚျပထားေပသည္။


သေရေခတၲရာအျပင္ အျခားပ်ဴၿမိဳ႕မ်ား
ၿမိဳ႕ေတာ္ ၂ ၿမိဳ႕ဆိုထားရာ သေရေခတၲရာႏွင့္အျခားမည္သည့္ၿမိဳ႕ကို ဆိုလိုသနည္း။ ယခု သေရေခ တၲရာၿမိဳ႕၏အေရွ႕ေတာင္အနီးတြင္ ပိႆႏိုးၿမိဳ႕ဟုေခၚေနေသာ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာတစ္ခု ရွိေသးသည္။ ယင္း အေရွ႕ေတာင္ဘက္ ခပ္လွမ္းလွမ္းတြင္ အရံအတား တံတိုင္းမ်ားရွိသည္ဟုယူဆႏိုင္ေသာ ပ်ဴတိုက္ ၂ ခုရွိ ေသးသည္။ ထိုၿမိဳ႕ငယ္ကေလးမ်ားအျပင္ ေတာင္တြင္းႀကီးအေနာက္ဖက္ တစ္မိုင္ခန္႔ကြာ မေကြးလမ္းေပၚ ကုကၠိဳကြရြာအနီးတြင္ ပန္ထြာမိဘုရားရာဇဝင္ႏွင့္ဆက္စပ္ေနေသာ ပိႆႏိုးၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာတစ္ခု ရွိေသး သည္။ ゞင္းျပင္ ယခုသမိုင္းေကာ္မရွင္မွ ကြင္းဆင္းသုေတသနျပဳခဲ့ေသာ ဟလင္းလည္း ရွိေသးသည္။ ၿမိဳ႕
ရိုးၿမိဳ႕တားမ်ား အေတာ္အတန္ရွိေသးေသာ ဤၿမိဳ႕ေဟာင္း ၂ ခုကို အေတာ္ပင္က်ယ္ဝန္း၍ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားျဖစ္ သည္။ ညီေတာ္မင္းသားအုပ္စိုးသည္ဆိုေသာ ဒုတိယၿမိဳ႕မွာ မည္သည့္ၿမိဳ႕နည္း။ အေျဖရွာရန္ လိုေပသည္။


ေရွ႕ႏွင့္ေနာက္
ေဖၚျပခဲ့ေသာ ၿမိဳ႕ေဟာင္းအားလံုးပင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္းကို ေတြ႔ရွိရေသာ ခိုင္လံုသည့္ အေထာက္အထားမ်ားအရ သိရသည္။ ထိုေဒသရွိလူတို႔ တစ္ဆင့္စကား မွတ္သားလာခဲ့သည္မွာလည္း ပ်ဴ တို႔ႏွင့္ပင္ ဆက္သြယ္ေနသည္။ ဟလင္းႀကီးတြင္ ပ်ဴေက်ာက္စာ ၃ ခ်ပ္ ေတြ႔ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ သေရေခတၲရာ တြင္ ေတြ႔ရေသာ ပ်ဴဒဂၤါးကဲ့သို႔ေသာ ေငြဒဂၤါးအမ်ားႏွင့္ေရႊေငြျဖင့္ၿပီးသည့္လက္ရာေျမာက္ လူသံုးပစၥည္း မ်ားကိုလည္း ႏွစ္စဥ္ေတြ႔လ်က္ရွိသည္။ ပ်ဴၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ားျဖစ္သည္မွာကား ေသခ်ာပါသည္။ သို႔ရာတြင္ မည္သည့္ၿမိဳ႕သည္ သေရေခတၲရာႏွင့္ထီးၿပိဳင္နန္းၿပိဳင္ျဖစ္သည္။ မည္သည့္ၿမိဳ႕က လက္ေအာက္ခံၿမိဳ႕ျဖစ္၍ မည္သည့္ၿမိဳ႕က ေစာ၍ မည္သည့္ၿမိဳ႕က ေနာက္က်သည္ကိုကား ထပ္ေလာင္းသုေတသနျပဳရန္ လိုေပေသး သည္။


ႏိုင္ငံသမိုင္းက်မ္းႀကီးပင္ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရာ
အေထာက္အထားမရွိလွ်င္ ႏိုင္ငံသမိုင္းမရွိႏိုင္ဟူေသာမူအရ ေခတ္မီႏိုင္ငံသမိုင္းပညာရွင္တို႔လက္ခံ
ႏိုင္သည့္အဆင့္အတန္းထိ ခိုင္လံုေသာကြ်ႏု္ပ္တို႔ႏိုင္ငံ၏သမိုင္းကို အေနာ္ရထာမင္းေစာ၏အလ်င္ ႏွစ္ ေပါင္း ၄၀ဝ ေက်ာ္ထက္ေစာ၍ အေထာက္အထားႏွင့္ျပႏိုင္ၿပီျဖစ္သည္ကိုကား မျငင္းႏိုင္ေတာ့ေပ။ ပ်ဴတို႔ ႏွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္ေသာ တရုပ္ျပည္ ထန္မင္းဆက္သစ္၊ ထန္မင္းဆက္ေဟာင္းရာဇဝင္တို႔တြင္ゞင္း၊ ေတာင္ ပိုင္းလူရိုင္းမ်ားအေၾကာင္း စာအုပ္ျဖစ္သည့္မန္ရႈေခၚ အလြန္ေရွးက်ေသာတရုပ္စာအုပ္တြင္ゞင္း၊ ပ်ဴတို႔၏ အေၾကာင္းကို အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လူမႈေရးမွစ၍ အေတာ္မ်ားမ်ား ေရးသားေဖၚျပထားသည္ကို သိရ သည္။ ပ်ဴအေၾကာင္းေဖၚျပေသာ ေရွးက်သည့္တရုပ္ဘာသာႏွင့္စာအုပ္မ်ား စြယ္စံုက်မ္းမ်ားလည္း ရွိပါ ေသးသည္။ ゞင္းတို႔တြင္ ပါေသာ အခ်က္အလက္အေၾကာင္းရပ္မ်ားကို လက္ငုပ္က်န္ရွိေနေသးေသာ ေျမ ေပၚေျမေအာက္ အေထာက္အထားတို႔ႏွင့္ညႇိႏိႈင္းပူးေပါင္း၍ သုေတသနျပဳကာ ေဖၚျပႏိုင္ေသာ္ ပ်ဴေခတ္ျမန္ မာႏိုင္ငံသမိုင္းက်မ္းႀကီးတစ္ေစာင္ပင္ ေကာင္းစြာ ေပၚေပါက္ႏိုင္မည္ထင္သည္။ ပ်ဴအေၾကာင္းကို သိရသ မွ် ေရွးအက်ဆံုးေရးသားသည့္ခ်န္ခ်ဴးဆိုသူ တရုပ္ပညာရွင္မွာ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၄ ရာစုအတြင္း ေပၚေပါက္ ခဲ့သူျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာႀကီးလု(စ္)၏ပ်ဴေဆာင္းပါးတြင္ ဖတ္ခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ျဖစ္လွ်င္ ပ်ဴတို႔မွာ ၄ ရာစုႏွစ္ မ်ားကတည္းက ရွိခဲ့သူမ်ား ျဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာ၏အလ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ဝ ခန္႔ကတည္းက ရွိခဲ့သူမ်ား ဟုယူဆရန္ ရွိေနေပသည္။


ငစေကာ
ဤမွ်ျဖင့္ ပ်ဴတို႔အေၾကာင္း အျပည့္အစံုသိရန္မွာ မည္မွ်အေရးႀကီးသည္ကို သေဘာေပါက္ႏိုင္ပါၿပီ။
ယခုသြားေရာက္သုေတသနျပဳေသာ ဟန္လင္းႀကီးကြင္းဆင္းသုေတသနအဖြဲ႔၏လုပ္ငန္းလည္း မည္မွ်အ ေရးပါလွသည္မွာလည္း ထင္ရွားေပသည္။ ဟန္လင္းႀကီးအေၾကာင္းကို ေရးရာတြင္ ပ်ဴတို႔၏ဇာတ္သိမ္းခန္း ကို စဥ္းစားရန္ လိုလာသည္ဟုထင္ပါသည္။ ျမန္မာရာဇဝင္တို႔၌ သေရေခတၲရာတြင္ စေကာတစ္ခ်ပ္ ေလ ၌ပါ၍ ]]ငါ့စေကာ}}ဟုေအာ္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ငစေကာစစ္လာၿပီအထင္ႏွင့္ ထိတ္လန္႔ေျခာက္ခ်ားျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕ပ်က္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။

ပ်ဴတို႔၏ဇာတ္သိမ္း
ဖန္ခ်ိဳဆိုသူ(၈၆၃ ေအဒီ)ေရးေသာ ေတာင္ပိုင္းလူရိုင္းမ်ားအေၾကာင္းစာအုပ္တြင္ ၈၃၂ ေအဒီ၌ ေတာင္ပိုင္းလူရိုင္းတို႔သည္ (နန္ေခ်ာင္)ပ်ဴႏိုင္ငံကို လုယက္ဖ်က္ဆီးၾက၏။ လူေပါင္း ၃၀ဝ၀ ေက်ာ္ကို သံု႔ အျဖစ္ ဖမ္းယူလာၿပီးလွ်င္ ေခ်တုန္(ယခုယူနန္ဖူ)ေဒသတြင္ ကြ်န္အျဖစ္ ေနရာခ်ထားၾကသည္။ မိမိတို႔ဘာ သာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ၾကရ၏။ ယခုအခါတြင္ (၈၆၃ ေအဒီေလာက္)ゞင္းတို႔၏သားသမီးႏွင့္ေျမးျမစ္တို႔ မွာ ထိုေဒသ၌ ငါးႏွင့္ပိုးမႊားစသည္တို႔ကို ရွာေဖြစားေသာက္၍ ရွိေနၾကေပေသးသည္။ ဤသည္ကား ထိုလူ မ်ိဳးတို႔၏ဇာတ္သိမ္းပင္တည္း}}ဟုေဖၚျပထားေပသည္။ ဤတြင္လည္း နန္ေခ်ာင္တို႔ တိုက္ခိုက္လုယက္ေသာ အခါတြင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္မွာ မည္သည့္ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္သနည္း။ နန္ေခ်ာင္တို႔ တန္ခိုးထြားစဥ္ ၈ ရာစုႏွစ္မ်ားအ တြင္း တရုပ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းမွ အိႏၵိယျပည္သို႔သြားေသာ ေတာင္ဘက္ဆံုးကုန္းလမ္းမွာ ယခုရွမ္းျပည္ေျမာက္ ပိုင္းကို ျဖတ္၍ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္၊ ယင္းမွတစ္ဆင့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ မဏိပူရႏွင့္အာသံျပည္ကို ျဖတ္၍သြားခဲ့သည္ ဟု တရုပ္ဘာသာအေထာက္အထားမ်ားက ခိုင္လံုစြာ ဆိုထားသည္။ ဤလမ္းအတိုင္း သြားရာတြင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ ေတာ္မွာ ေတာင္ဖက္ သေရေခတၲရာ၌ ရွိေနပါက ဧရာဝတီျမစ္အတိုင္း ပင္လယ္ကမ္းနားအထိ စုန္ၿပီးမွတစ္ ဖန္ ျပန္ဆန္ေနရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ျပည္ၿမိဳ႕မွဟူဂလီျမစ္ဝသို႔ ပင္လယ္ခရီးေပါက္ေနၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ရကား ထိုအခ်ိန္တြင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ေျမာက္ဘက္သို႔ ေရႊ႕လာၿပီဟု ဆရာႀကီးလု(စ္) ယူဆထား
သည္။


ရွင္ဒိသာပါေမာကၡေက်ာက္စာ
ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ဟန္လင္းသည္ ေနာက္ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္ နန္ေခ်ာင္တို႔တိုက္ဖ်က္စဥ္က ပ်ဴၿမိဳ႕ေတာ္မွာ ဟန္လင္းဟု ယူဆရန္ရွိသည္။ ပုဂံေခတ္ေနာက္ပိုင္း၌ပင္ ဟန္လင္းသည္ အေရးပါေသာေဒသျဖစ္ေၾကာင္း
ရွင္ဒိသာပါေမာကၡေက်ာက္စာ အရ သိရသည္။

ဤေဒသကို သမိုင္းေကာ္မရွင္က စံနစ္တက် သုေတသနျပဳေနၿပီျဖစ္ရာ အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ခိုင္ခံ့ေသာပုဂံေခတ္အလ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း ျဖစ္သည္။ ပ်ဴေခတ္ႏိုင္ငံသမိုင္းကို ႏိုင္ငံသားတို႔ဂုဏ္ယူစြာ ႏွင့္ေလ့လာမွတ္သားခြင့္ရေအာင္ ေဖၚထုတ္တင္ျပႏိုင္မည္ဟု ယံုၾကည္ေမွ်ာ္လင့္ရေပသည္။

ဗိုလ္မွဴးÓဏ


မွတ္ခ်က္။   ။၁၉၅၉-ခုႏွစ္၊ အတြဲ(၇)၊ အမွတ္(၅) မတ္လထုတ္ ျမဝတီမဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ(၁၂၁ မွ ၁၂၃ ထိ) တြင္ပါေသာ ေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္၍ စာစီရိုက္ထားပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္