**************************
ဓမၼေစတီမင္း (AD ၁၄၆၀ - ၁၄၉၁) ေရးထိုးခဲ႔တဲ႔ ကလၽွာဏီေကၽာက္စာ (AD ၁၄၇၆) မွာ၊ 'ေသာဏေထရံ ပန ဥတၱရေထရဥၥ သုဝဏၰဘူမိ ရ႒သခ္ါတ ရာမညေဒသ သာသနံပတိ႒ာေပတံု ေပေသသိ ံ
ရယ္လုိ႔ သုဝဏၰဘူမိဟာ၊ ရာမညေဒသၿဖစ္ေႀကာင္း၊ စတင္ေရးသားထားတာ ေတြ႔ရပါ
တယ္။
ဒါ႔အၿပင္၊ သုဝဏၰဘူမိတိုင္းရွင္၊ ဘုရင္သီရိမာေသာက ရဲ႕ ရာဇဌာနီနာဂရ ဆိုတဲ႔၊ မင္းေနၿပည္ေတာ္ ဟာ၊ ေကလာသေတာင္ ထိပ္ရိွ၊ ေစတီရဲ႕ အေနာက္ေၿမာက္ေထာင္႔အရပ္၊
တင္လဲ ခၽက္သူေတြရဲ႕အိမ္လို၊ ေၿမႀကီးနဲ႔ေဆာက္တဲ႔ အိမ္ေတြရိွတဲ႔ ေဂါဠမတၱိက အရပ္လို႔ေခါေႀကာင္း ေကၽာက္စာဝန္ ဦးေတာ္စိန္ခိုရဲ႕ The Kalyani Inscriptions, 1892 စာအုပ္မွာေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
ဦးလူဖဝင္းရဲ႕ ကလၽွာဏီမြန္ေကၽာက္စာ, ၁၉၅၂ စာအုပ္မွာလည္း၊ ေဂါဠမတၱိကကို၊ တင္လဲခၽက္ေသာ ေဂါဠလူမၽိဳးတို႔ေနအိမ္ရိွတဲ
ေရးထာတာေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီစာအုပ္မွာပဲ၊ သူရိယကုမၼာ မေနာဟာရ္မင္းနန္းစံတဲ႔
ျမိဳ႕ကို၊ မြန္ဘာသာၿဖင္႔ ဍဳင္သုဓိုမ္ လို႔ေခၚေ ႀကာင္းေရးသားထားပါတယ္။
ဦးခၽစ္သိန္းရဲ႕ ေရွးေဟာင္းမြန္ေကၽာက္စာေပါင
ေခါတ္လည္ မြန္ေကၽာက္စာ (AD ၁၆ ရာစု) မွာလည္း၊ သီရိမာေသာကမင္းနန္းစိုက္ရာ ျမိဳ႕ကို၊ မြန္ဘာသာၿဖင္႔ ဍဳင္သုဓိုမ္ လို႔ေဖာ္ၿပထားပါတယ္။
မဟာဓမၼသႀက္န္ရဲ႕ သာသနလက္ာရကၽမ္း (AD ၁၈၃၁) မွာ 'ကလၽွာဏီမြန္ေကၽာက္စာတြင္၊ သုဓမၼပုရဟု ပါဌ္စီရကား သုဓမၶၿမိဳ႕ကို တံခြန္လြွား၍ ကာလ လၽွားသၿဖင္႔ သထံုေခၚေဝၚသတည္း' လို႔ေရးထားတာ ေတြ႔ရသလို၊ ကလၽွာဏီမြန္ေကၽာက္စာ ပါဠိမူမွာ သုဓမၼနဂရဟု ေရးထိုးထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။
သာသနာေရာက္ရွိမွဳ သံုးၾကိမ္တြင္ ဒုတိယအၾကိမ္ ရွင္ဂ၀ံပတိ မေထရ္ကုိပင့္၍ သု၀ဏၰဘူမိ သထံုျပည္သို႔ ဘုရားရွင္ၾကြေရာက္ခဲ့ရာအခါတ
ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၁၉-ခုႏွစ္အခိ်န္က ပုဂံျပည္သည္ စစ္မွန္သည့္ ဗုဒၶသာသနာ မထြန္းကားေသးဘဲ အရည္းၾကီး မိစၧာ၀ါဒေတြကိုသာ ကိုးကြယ္ခဲ့ၾကရေသာ အခါျဖစ္သည္။ထုိေသာအခါ အေနာ္ရထာမင္းၾကီးသည္ သထံုျပည္သား မြန္ရဟန္းေတာ္ ရွင္အရဟံႏွင့္ ေတြ႔၍ ဗုဒၶပိဋကတ္ေတာ္ အတြက္ သထံုျပည္ မႏုဟာမင္းအား တုိက္ခုိက္ျပီး ပညာရွင္မ်ားႏွင့္တကြ ပိဋကတ္အစံုေတြကို ပုဂံျပည္သို႔ ပင့္ေဆာင္သြားခဲ့ သည္။ ထုိမွ စ၍ သာသနာေတာ္သည္ ျမန္တစ္ျပည္လုံး ပ်ံႏွံေလသည္ ဆိုတဲ့သေဘာထားေတြနဲ႔ ျမန္မာ မြန္ ကရင္ ရာဇ၀င္မ်ားမွာ ေတြ႕ရတာပါပဲ တကယ္တမ္းဟုတ္၏ မဟုတ္၏ ေတာ့ အတတ္မေျပာ ႏိုင္ေခ်ဘူး ခုထိလည္း ထပ္ေတြ႔ရွိရသမွ် ေသခ်ာတဲ့ အရာလဲ မေတြ႕ရေသးေခ် စစ္မွန္ေသာ သာသနာ မထြန္းကားေသး ဆိုတာ ဟုတ္ေကာင္းဟုတ္ႏိုင္ေသာ္လည္
ေနာက္ ဆက္စပ္ေတြးစရာက ဒီလူႏွစ္ေယာက္ယူလာတဲ့ ဆံေတာ္ေတြကို ကိုးကြယ္ဖို႔ အတြက္ ဥကၠလာပမင္း ဆိုတဲ့ ဘုရင္ကေရာ ရူးေၾကာင္မူးေၾကာင္နဲ႔ ခ်က္ခ်င္း လက္ခံလို္က္ တာပဲလား ဒီမတိုင္ခင္ အရင္ကေရာ ဒီလူေတြ ဘာကိုကိုးကြယ္ျပီး ေနၾကတာလဲ ဘာမွ မရွိဘူး လို႔ေတာ့ မေျပာနဲ႔ ရီလီဂ်င္းစတာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္သန္းေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္ကတည္းက စျပီး ရွိေနျပီ
ေနာက္တစ္ခ်က္က ေရႊတိဂံု အေရွ႔မုဒ္က အလယ္ပစၥယံမွာ ဓမၼေစတီမင္း(ပဲခူးမင္း) စိုက္ထူတားတဲ့ ေက်ာက္စာရွိတယ္ အဲမွာ ေရးထားတာက ကုန္သည္ညီေနာင္ ဆိုတာ သု၀ဏၰဘူမိ ရာမညတိုင္းသား ေပါကၡရ၀တီ ဇာတိ လို႔ေရးထားတယ္ ဒါကိုၾကည့္ရင္ ရာမညတိုင္း ဆိုရာမွာ အခု ရန္ကုန္လဲ ပါေနျပန္တယ္ ေအာက္ျမန္မာျပည္တစ္ခုလံုးဟာ
ခ်ိန္က မြန္ေတြ ဆုိတာေသခ်ာရဲ႕လား
'ကလၽွာဏီမြန္ေကၽာက္စာတြင္၊ သုဓမၼပုရဟု ပါဌ္စီရကား သုဓမၶၿမိဳ႕ကို တံခြန္လြွား၍ ကာလ လၽွားသၿဖင္႔ သထံုေခၚေဝၚသတည္း' လို႔ေရးထားေတာ့ သာသာနာစေရာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ဘာျမိဳ႕မွန္းမသိဘူး ေနာက္ ေက်ာက္စာအရ သုဓမၼျမိဳ႕လို႔ ဆိုေခ်ေတာ့ ေကာင္းတဲ့တရားေတြရွိတဲ့ျမိဳ
အပိုင္း (၂) ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္