သာသနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း (၃၄)
*****************
တိဗက္နယ္စပ္ကိုျဖတ္ျပီး ကြ်န္ေတာ္တို႔ နီေပါကို သြားေလ့ လာၾကည့္တာေပါ့ေနာ္ နီးတယ္
နိေပါ
အံသု၀မၼာ
နိေပါႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္သြားခဲ့ေသာ ဘုရင္မ်ား ထဲက ၇ ရာစု ဘုရင္ အံသု၀မၼာ (အံဆုဗရမာ)သည္ ဗုဒၶ သာသနာေတာ္အတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ သူ၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင့္ နိေပါသမိုင္း၌ ထင္ရွား ေက်ာ္ၾကားေသာ ဘုရင္ျဖစ္သည္။ နိေပါသမိုင္း၌ ဗုဒၶ သာသနာေတာ္အတြက္ ထိုဘုရင္ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ သေလာက္ အျခားမည္သည့္ နိေပါဘုရင္မွ မျပဳလုပ္ မေဆာင္ရြက္ခဲ့ေပ။ သူ၏ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားအရ အံသု၀မၼာအား နိေပါႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုး သာသနာ့ဒါယကာ ဘုရင္ဟုဆိုလွ်င္ မွားမည္မဟုတ္ေပ။ ဗုဒၶ၏ မီး႐ႉးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ရာ လုမၺိနီသည္ နိေပါနယ္ေျမအတြင္း၌ ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိေပါသည္ ကမၻာ့ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔၏ အာ႐ံု စူးစိုက္ရာ နယ္ေျမေဒသတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္။ သိဒၶတၳမင္း သားသည္ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဓနမင္းႀကီး၏ ေနျပည္ေတာ္ ကပိလ၀တ္ႏွင့္ ဆယ့္ငါးမိုင္ အကြာအေ၀းရွိေသာ လုမၺိနီ ဥယ်ာဥ္၌ မီး႐ႉးသန္႔စင္ ဖြားျမင္သည္။ ဗုဒၶသည္ လုမၺိနီ၌ ဖြားျမင္ေတာ္မူသည္။ ဗုဒၶဂယာ၌ သေမၺာဓိဉာဏ္ေတာ္ကို ရရွိေတာ္မူသည္။ မိဂဒါ၀ုန္ (ဆာရနတ္)၌ တရားဦးကို ေဟာ ေတာ္မူသည္။ ကုသိနာ႐ံု၌ မဟာပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ္မူ သည္။ ယင္းေျမျမတ္ မဟာေလးခုထဲတြင္ ဗုဒၶဖြားျမင္ရာ လုမၺနီ သည္ ကမၻာေပၚရွိ ကုေဋေပါင္းမ်ားစြာေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တို႔
အေလးအျမတ္ျပဳရာ ဌာနတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္။
ဘီစီ သံုးရာစု၌ အေသာကသည္ ဘုရင့္သားေတာ္ အျဖစ္ ႏွင့္ပင္ နိေပါရွိ ေတာ္လွန္ျခားနားသူ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကို ေအာင္ျမင္စြာ ႏွိမ္နင္းတိုက္ခိုက္ၿပီးလွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ ဘုရင္ဧကရာဇ္ ျဖစ္လာၿပီးသည့္ ေနာက္၌ကား အေသာကသည္ လုမၺိနီအတြက္ မ်ားစြာ ျပဳ လုပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
သူ၏ ဓမၼခရီးစဥ္၌ အေသာကသည္ ဗုဒၶဖြားျမင္ေတာ္မူရာ
လုမၺိနီသို႔သြားၿပီးလွ်င္ ေက်ာက္စာတိုင္တစ္တိုင္ စိုက္ထူခဲ့ သည္။ ယင္းေက်ာက္စာတိုင္၌ ဘုရင္အေသာကသည္ စာတန္းတစ္ခု ထိုးထားသည္။ ထိုေက်ာက္စာ အရသာလွ်င္ ထိုေနရာ ထိုဌာနသည္ ဗုဒၶဖြားျမင္ရာ ဌာနျဖစ္၏ဟု ကမၻာ့ သမိုင္း သုေတသီမ်ား လက္ခံယံုၾကည္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ထိုေက်ာက္စာသည္ ယေန႔ထက္တိုင္ လုမၺိနီ၌ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္း၏ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေသာ ရတနာေရႊအိုးအျဖစ္ျဖင့္ တည္ရွိေနေပသည္။ ေနာက္ပိုင္း၌ အေသာကမင္းတရား၏ သမီးေတာ္ စာ႐ုမတီသည္ နိေပါႏိုင္ငံက ပေဒသရာဇ္ မင္းသားတစ္ပါးႏွင့္ လက္ထပ္ထိမ္းျမားသည္။ သမီးေတာ္ စာ႐ုမတီသည္ နိေပါနယ္ေျမ၌ အထူးအားျဖင့္ သိဒၶတၳမင္း သား ဖြားျမင္ရာ လုမၺိနီ၌ ေစတီပုထိုးမ်ား၊ ေက်ာင္းကန္ ဘုရားမ်ားကို တည္ထားသည္။ ယင္းတို႔၏ အပ်က္အစီး
အႂကြင္းအက်န္မ်ားမွာ ယခုေခတ္၌ပင္ ေတြ႔ျမင္ေနရတုန္း
ရွိေသးသည္။ နိေပါ၏ ေအးေသာ ရာသီဥတုေၾကာင့္ ရဟန္း ေတာ္မ်ားအား ဗုဒၶခြင့္ျပဳေသာ ေက်ာင္းကန္မ်ားတြင္ ေနထိုင္ ျခင္း အေလ့အထသည္ နိေပါ၌ ေရွးယခင့္ ယခင္ကပင္
စတင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရသည္။
နိေပါႏိုင္ငံ၌ ေရွးမဆြကပင္ ဗုဒၶသာသနာ ထြန္းကားလာ ခဲ့ ေၾကာင္းမွာမူ သံသယျဖစ္စရာ မလိုေပ။ ဗုဒၶနည္းတူပင္ ဗုဒၶ ၏ သာ၀ကႀကီး အေတာ္မ်ားမ်ားလည္း နိေပါနယ္ေျမေပၚ တြင္ ေမြးဖြားၾကသည္။ ၄ ရာစုႏွစ္ မဟာဒႆနပညာရွင္ ၀သုဗႏၶဳမေထရ္လည္း နိေပါသို႔ သာသနာျပဳ ႂကြေရာက္ ခဲ့ သည္။ နိေပါ၌ ဗုဒၶသာသနာ အစဥ္အလာသည္ ေရွးမဆြ ကပင္ စတင္လာခဲ့ေသာ္လည္း ဘုရင္၏ ပံ့ပိုးကူညီမႈ ကို မည္မည္ရရ မရရွိခဲ့ေပ။ ၇ ရာစုႏွစ္ ဘုရင္ အံသု၀မၼာ
လက္ထက္က်မွ ဗုဒၶသာသနာသည္ ထူးထူးျခားျခား ေနရာ ရရွိခဲ့သည္။ ဘုရင္ အံသု၀မၼာကဲ့သို႔ေသာ သဒၶါတရား ထက္ သန္ႀကီးမားၿပီး စြမ္းပကားႏွင့္ ျပည့္စံုေသာသာသနာျပဳဘုရင္ မ်ိဳး နိေပါတြင္ ယခင့္ယခင္က မရွိခဲ့ေပ။
နိေပါသည္ ဗုဒၶ၏ ဖြားျမင္ရာ ေဒသအျဖစ္ျဖင့္ ဂုဏ္ယူစရာ ျဖစ္သကဲ့သို႔ အိမ္နီးနားခ်င္းႏိုင္ငံ တိဗက္သို႔ ဗုဒၶဘာသာ ျဖန္႔ျဖဴးသည့္ေဒသ ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္လည္း ဂုဏ္ ယူစရာျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္မတိုင္မီ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာကပင္ ခရီးအလွမ္းေ၀းေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၌ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြား ထြန္းကားေနၿပီ။ သို႔ရာတြင္ ပထ၀ီအေနအထားေၾကာင့္ တိဗက္ကဲ့သို႔ေသာ အိမ္နီးနားခ်င္း ႏိုင္ငံသို႔ ဗုဒၶဘာသာ ေရာက္ရွိမသြားႏိုင္ခဲ့ေပ။ တိဗက္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ ျပန္႔ပြားေအာင္ ျပဳလုပ္သူမွာ နိေပါဘုရင္ အံသု၀မၼာ ျဖစ္ သည္။
ဘုရင္ ဟႆ၀ဒၶနသည္ သူ၏ အင္ပိုင္ယာႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္းသို႔ နိေပါကိုလည္း ထည့္သြင္းထားသည္ဟု ေျပာ ဆိုၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အံသု၀မၼာ၏ နန္းသက္သည္ ဟႆ၀ဒၶနေခတ္ႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိေနသည္။ ယင္းအလိုအရ အံသု၀မၼာ၏ေခတ္သည္ ခရစ္ႏွစ္ ၆၃၈ မွ ၆၆၅ အထိ ျဖစ္ဖို႔ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ နိေပါကို ဟႆ၀ဒၶန တိုက္ခိုက္ သည္ဟူေသာ ခိုင္မာသည့္ အေထာက္အထား ဘယ္မွာ မွ မေတြ႔ရေပ။
ေနာက္တစ္ေၾကာင္းမွာလည္း ရႊင္က်န္၏ အဆိုအရ သူ နိေပါအေၾကာင္း ေရးစဥ္က အံသု၀မၼာ ကြယ္လြန္သြားၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ အံသု၀မၼာေခတ္ကို ၆၄၂ ဟု ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၆၄၃ တြင္ တ႐ုတ္ သံတမန္အဖြဲ႔ နိေပါသို႔ ေရာက္သြားသည္။ ထိုအခ်ိန္၌
နိေပါထီးနန္းတြင္ အံသု၀မၼာႏွင့္ နရိႏၵေဒ၀တို႔ အၾကား၌ မင္းႏွစ္ပါး နန္းစံၿပီး ေလၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ အထက္ပါခုႏွစ္သည္ အံသု၀မၼာဘုရင္ ႏွင့္ မကိုက္ညီေပ။
နိေပါသမိုင္းအရ အံသု၀မၼာ မတိုင္မီအခ်ိန္ကာလ၌ပင္ အိႏၵိယ ၀ိၾတမဒိတ် ဘုရင္သည္ နိေပါကို အႏိုင္တိုက္ယူ ခဲ့ၿပီးလွ်င္ `၀ိၾကမဆံ၀တ္' အမည္ရွိ သကၠရာဇ္ကိုလည္း စတင္သံုးစြဲခဲ့သည္။ တ႐ုတ္သံတမန္အဖြဲ႔ ေရာက္ရွိလာသည့္ အခ်ိန္ကိုေထာက္လွ်င္ အံသု၀မၼာ၏ ထီးနန္းစိုးမိုးခ်ိန္သည္ `သကဆံ၀တ္' (သကသကၠရာဇ္) ၅၃၂ မွ ၅၄၅ (၆၁၀-၆၂၆) ျဖစ္သင့္သည္။
တိဗက္ဘုရင္ ဆ႐ုန္ဆန္ဂမၸိဳ၏ ေခတ္သည္ ခရစ္ႏွစ္ ၆၁၆ မွ အစျပဳသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အံသု၀မၼာသည္ ထို ဘုရင္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္သည္။ ေခတ္ၿပိဳင္မွ်သာမကေပ။ ဘုရင္ႏွစ္ပါးသည္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္ဆံမႈလည္း ရွိၾက သည္။ တိဗက္ဘုရင္ ဂမၸိဳသည္ တျခားနယ္ေျမေဒသမ်ားႏွင့္ အတူတကြ နိေပါကိုလည္း အႏိုင္တိုက္ယူသည္။ ဘုရင္ အံသု၀မၼာသည္ ဘုရင္ ဂမၸိဳအား သူ၏သမီးေတာ္ ခရီရွက်န္ ကို အပ္ႏွင္းလ်က္ မဟာမိတ္ဖြဲ႔သည္။ ေရွးေခတ္အခါက ႏိုင္ငံတိုင္းလိုလိုမွာပင္ ယင္းနည္းလမ္းသည္
ခ်စ္ၾကည္ေရး အတြက္ ေနာက္ဆံုးနည္းလမ္း ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ဘုရင္ လည္း ဘုရင္ဂမၸိဳႏွင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးရန္ ထိုနည္းလမ္းကိုပင္ အသံုးျပဳသည္။
ဘုရင္ အံသု၀မၼာ၏ သမီးေတာ္သည္ သူႏွင့္အတူတကြ
အေကၡာဘယေမေတၱယ်ႏွင့္ တာရာတို႔၏ ႐ုပ္တုမ်ားကို တိဗက္သို႔ ေဆာင္ၾကဥ္းသြားသည္။ ထိုနည္းအတူပင္ တ႐ုတ္ဘုရင့္ သမီးေတာ္လည္း ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ ပင့္ေဆာင္ ၿပီး လွ်င္ တိဗက္သို႔
ေရာက္လာသည္။ အံသု၀မၼာ၏ သမီး ေတာ္ထံတြင္ သူ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေသာ နတ္ေဒ၀တာ မ်ား အတြက္ နတ္ကြန္း နတ္ဗိမာန္ နတ္ေက်ာင္း ေဆာက္ လုပ္ရန္ ဥစၥာဓန လံုလံုေလာက္ေလာက္ မရွိေပ။ ဘုရင္ဂမၸိဳ သည္ လာဆာၿမိဳ႕လယ္၌ နိေပါဘုရင့္သမီးေတာ္ ကိုးကြယ္ သည့္ နတ္ေဒ၀တာမ်ားအတြက္ နတ္ေက်ာင္း ေဆာက္လုပ္ ေပးသည္။ ယင္းနတ္ေက်ာင္းကို ယခုအခါ၌ ဘတၱာရက (အရွင္သခင္) ေဂဟာဟု ေခၚဆိုသည္။
မိမိ၏ သမီးေတာ္ကို တိဗက္ဘုရင္ႏွင့္ လက္ထပ္ထိမ္းျမား ေပးျခင္း၊ မိမိ သမီးေတာ္ႏွင့္အတူ ဗုဒၶဘာသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ မ်ား
ပို႔ေဆာင္ေပးျခင္းမ်ားသည္ တိဗက္ျပည္၌ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားထြန္းကားေရး၌ အံသု၀မၼာဘုရင္၏ ႀကီးစြာေသာ
ေထာက္ပံ့ကူညီမႈပင္ ျဖစ္သည္။ နိေပါဘုရင့္ သမီးေတာ္ႏွင့္ တ႐ုတ္ဘုရင့္သမီးေတာ္တို႔သည္ တိဗက္ဘုရင္ႏွင့္ အတူ တကြ တိဗက္ျပည္သူ ျပည္သားမ်ားအားလည္း ဗုဒၶဘာသာ ၀င္အျဖစ္ သိမ္းသြင္းစည္း႐ံုးရာ၌ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိခဲ့သည္။ နိေပါဘုရင့္သမီးေတာ္ တိဗက္ဘုရင့္မိဖုရား ခရီရွက်န္သည္ ဂံုၾတဳန္ဗက်န္ အမည္ရွိ သားေတာ္တစ္ပါး ေမြးဖြားသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထိုသားေတာ္သည္ သူ႔ခမည္ေတာ္ အသက္ ထင္ရွားရွိစဥ္၌ပင္ ကြယ္လြန္သြားသည္။
နိေပါသမိုင္းအရ ၀သႏၱေဒသဘုရင္၏ အ႐ိုက္အရာခံအား
အဘိသာရဘုရင္က ႏွိမ္နင္းတိုက္ဖ်က္ပစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ အဘိသာရဘုရင္၏ အ႐ိုက္အရာခံ သံုးဦးတိတိ နိေပါ၌
အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္ေနၾကသည္မွာ ယင္းတို႔အား လိစၦ၀ီဘုရင္
သိ၀ေဒ၀က နိေပါနယ္ေျမမွ တိုက္ထုတ္ပစ္လိုက္သည့္ အခ်ိန္အထိ ျဖစ္သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ရာ၌ ဘုရင္ အံသု၀မၼာ၏ အကူအညီ အေထာက္အပံ့မ်ားစြာ ရရွိသည္။ သိ၀ေဒ၀ သည္ အမည္ခံဘုရင္မွ်ေလာက္သာ ျဖစ္သည္။ သူ၏ ပေဒသရာဇ္ျဖစ္ေသာ အံသု၀မၼာက လြတ္လပ္ေသာ ဘုရင္ တစ္ပါးကဲ့သို႔ တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ သိ၀ေဒ၀သည္ အံသု၀မၼာ၏ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈကို ခံရသည္ သို႔မဟုတ္ က လည္း သူ၏ တန္ခိုးအာဏာသည္ ေမွးမွိန္အားေပ်ာ့ သြားၿပီး လွ်င္ တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္း ကင္းမဲ့သြား သည္။ အံသု၀မၼာသည္ သိ၀ေဒ၀အား အကူအညီေပးၿပီးလွ်င္ နိေပါ နယ္ေျမမွ ႏိုင္ငံျခားသားဘုရင္ကို ဖယ္ရွားပစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား၏ အကူအညီကို သိ၀ေဒ၀ ထက္ ပိုမိုရရွိသြားသည္။ သူ၏ အစြမ္းအစကိုလည္း တိုင္းသူ ျပည္သားမ်ားက သိရွိ နားလည္သြားၾကသည္။ ေနာက္ တစ္ေၾကာင္းမွာလည္း လိစၦ၀ီဘုရင္ သမီးေတာ္ႏွင့္ လက္ ထပ္ ထိမ္းျမားလိုက္သည္ျဖစ္၍ သူ၏ ဂုဏ္သိကၡာသည္ ျမင့္တက္သြားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိေပါျပည္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရာ၌ အခက္အခဲ ႀကီးႀကီးမားမား မရွိေတာ့ေပ။
နိေပါထီးနန္းကို သိမ္းပိုက္ၿပီးေသာအခါ ဘုရင္ အံသု၀မၼာ လည္း ထီးနန္းစိုက္ရန္အတြက္ ေကလာသကုဋေတာင္ကို
ေရြးခ်ယ္လိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္ထိ ထိုေနရာမွာ `မာနဂဟ' အမည္ျဖင့္ လိစၦ၀ီဘုရင္ အေျခစိုက္ရာေနရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အံသု၀မၼာဘုရင္သည္ လိစၦ၀ီမင္းဆက္ကို လက္မခံေပ။ ဌာကုရီမင္းဆက္အသစ္ကို တည္ေထာင္သည္။
တ႐ုတ္ခရီးသည္ ရႊင္က်န္သည္ နိေပါအေၾကာင္းကို ေရး သားသည္။ ယင္းေရးသားခ်က္အရ ထိုအခ်ိန္က နိေပါဘုရင္ သည္ ခတၱိယ လိစၦ၀ီမင္းဆက္ျဖစ္သည္။ ထိုဘုရင္သည္ သဒၵါတရား ထက္သန္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္သည္။ စာေပဗဟုသုတႏွင့္လည္း ျပည့္စံုသည္။ ထိုေခတ္က နိေပါ တြင္ ေကာက္ပဲသီးႏွံ အလြန္တရာ ျဖစ္ထြန္းသည္။ေၾကးဒဂၤါး မ်ားကိုလည္း သံုးစြဲသည္။
ရႊင္က်န္၏ အဆိုအရ ထိုအခ်ိန္က နိေပါဘုရင္မွာ အံသု၀မၼာ မဟုတ္ဟု သိရွိရသည္။ အံသု၀မၼာေနာက္ နန္းတက္ေသာ ဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည့္ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ၏ အဆိုအရ အံသု၀မၼာကိုယ္တိုင္ ပညာရွင္ျဖစ္သည္။ သဒၵေဗဒ (ဗ်ာက႐ုဏ္း) က်မ္းတစ္က်မ္းကိုပင္ ေရးသားျပဳစု ထားသည္။ တခ်ိဳ႕ပညာရွင္မ်ားကမူ ဤသို႔ဆိုထားၾကသည္။ ရႊင္က်န္သည္ နိေပါသို႔ မည္သည့္အခါကမွ ေရာက္မသြားခဲ့ ဖူးေပ။ နိေပါ နယ္စပ္အထိသာ သြားျခင္းျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ သို႔မဟုတ္ကလည္း နာလႏၵာတြင္ ေနထိုင္စဥ္က နိေပါႏိုင္ငံ သား စာသင္သားတစ္ဦးဦးႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ျဖစ္ၿပီး နိေပါ ႏိုင္ငံအေၾကာင္းကို သိရွိသြားျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
မိမိကိုယ္တိုင္ နိေပါသို႔ ေရာက္မသြားေသာ္လည္း ထိုအခ်ိန္ က အသက္ထင္ရွားရွိေနသူ တစ္ဦးဦးထံမွ ရႊင္က်န္သိရွိရ သည့္ နိေပါႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ အေထာက္အထား ခိုင္လံုမႈမရွိဟု ေျပာ၍ရမည္မဟုတ္ေပ။
ရႊင္က်န္က ဤသို႔ေရးျပထားသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္း တိုက္ မ်ားႏွင့္ ဟိႏၵဴဘာသာ ဘုရားေက်ာင္းမ်ားသည္ တစ္ခု ႏွင့္တစ္ခု ပဋိပကၡ မျဖစ္ၾကေပ။ ဘာသာတရား ႏွစ္ခုလံုးမွ အေဆာက္အအံုမ်ားသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆက္စပ္ေနၾက သည္။ ထိုအခ်ိန္က နိေပါတြင္ ရဟန္းသံဃာ ၂၀၀၀ ရွိ သည္။ ယင္းတို႔အနက္ အခ်ိဳ႕မွာ ေထရ၀ါဒ ရဟန္းသံဃာ ေတာ္မ်ားျဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႕မွာ မဟာယာန ရဟန္းသံဃာေတာ္ မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေနျပည္ေတာ္၏ ေတာင္ဖက္ ၁၀ လိ အကြာအေ၀း၌ ေတာင္တစ္ေတာင္ရွိသည္။ ထိုေတာင္ေပၚ တြင္ အထပ္ေပါင္း မ်ားစြာရွိေသာ ႀကီးက်ယ္ခမ္းနားသည့္
ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးတစ္တိုက္ ရွိသည္။
ဘုရင္ဟႆ၀ဒၶနႏွင့္ တ႐ုတ္ဘုရင္ တိုက္ဆုန္တို႔ အၾကား တြင္ သံတမန္မ်ား အဆက္အသြယ္ အသြားအလာရွိသည္။ ဒုတိယအႀကိမ္ တ႐ုတ္သံတမန္အဖြဲ႔ ဗမၺဴဒိပ္သို႔ ေရာက္လာ ေသာအခါ ဘုရင္ ဟႆ၀ဒၶန ကြယ္လြန္သြားေလၿပီ။ ဟႆ၀ဒၶန၏ ထီးနန္းကို လုယူေသာ အမတ္ႀကီးသည္ တ႐ုတ္သံတမန္အဖြဲ႔ကို မထီမဲ့ျမင္ျပဳၿပီး ဖမ္းလားဆီးလား လုပ္သည္။ ထိုသံတမန္အဖြဲ႔သည္ တိဗက္ဘုရင္ႏွင့္ နိေပါ ဘုရင္၏ အကူအညီျဖင့္ အမတ္အရဂ်ဳန္ကို ဖမ္းၿပီး အျပစ္ ဒဏ္ခ်မွတ္သည္။ ထိုအခ်ိန္က နိေပါဘုရင္မွာအံသု၀မၼာသာ ျဖစ္ဖို႔ရွိသည္။
အံသု၀မၼာဘုရင္၏ လက္ထက္၌ နိေပါႏွင့္ တိဗက္၏
ဆက္ သြယ္ေရးသည္ တစ္ေန႔တျခား တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာ ခဲ့သည္။ သကၠတက်မ္းဂန္မ်ားကို ေဆာင္ၾကဥ္းၿပီး တိဗက္ သို႔သြားေသာ ပထမဦးဆံုး ဘာသာျပန္ ဆရာမ်ားထဲတြင္ သီလမအမည္ရွိေသာ နိေပါပညာရွင္သည္ အထူးထင္ရွား ေသာ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္း သႏၱရကၡိတမေထရ္၏ လက္ထက္ (၈ ရာစုႏွင့္ ၉ ရာစု)၌ ႏွစ္ႏိုင္ငံ၏ ေပါင္းသင္း ဆက္သြယ္မႈသည္ ပိုမို၍ တိုးတက္ခိုင္မာသြားသည္။
ဇမၺဴဒိပ္ (အိႏၵိယ)၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အက်ပ္အတည္း
ေတြ႔လာရေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာ ပညာရွင္ရဟန္းေတာ္မ်ား သည္ ဓမၼက်မ္းဂန္မ်ားကို ေဆာင္ၾကဥ္းၿပီး အိမ္နီးနားခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ား၌ ခိုလႈံၾကရသည္။ ယင္းႏိုင္ငံမ်ားအနက္ နိေပါ သည္ ထင္ရွားေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ ပညာရွင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဓမၼက်မ္းဂန္မ်ားကို ေဆာင္ ၾကဥ္းၿပီး နိေပါသို႔ ေရာက္သြားၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ နိေပါမွ တစ္ဆင့္ တိဗက္သို႔ သြားၾကသည္။
ထိုရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ တိဗက္၌ ရပ္နားမေနၾကေပ။
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအထိ ေရာက္ေအာင္ သြားၾကသည္။
အပိုင္း(၃၅)ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္