သာသာနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း(၄၉)

ထိုင္းႏိုင္ငံ


သီရိသူရိယ၀ံသရာမ


၁၄ ရာစု ၁၃၃၅ ခုႏွစ္ သီရိသူရိယရာမဘုရင္ ထီးနန္းစိုးစံစဥ္ ကာလတြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ဘက္စံုတိုးတက္မႈ ရွိလာသည္။ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ တိုင္းျပည္တိုးတက္ေရးကို အားႀကိဳး မာန္တက္ ေဆာင္ရြက္သည္။ ထိုဘုရင္၏ ေခတ္သည္ ထိုင္း ႏိုင္ငံ၌ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ ထူးျခားမႈရွိေသာ ေခတ္ဟု ဆို ရေပလိမ့္မည္။ သီရိလကၤာ၊ ျမန္မာ၊ ေလာ၊ ကေမၺာဒီးယား
ႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္လည္း ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶ ဘာသာႏိုင္ငံပင္ ျဖစ္သည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းသည္ ေရွးယခင္ အတိတ္ကပင္ ဗုဒၶ ဘာသာႏွင့္ ဆက္သြယ္မႈ ရွိလာခဲ့သည္။ ၄ ရာစု၊ ၅ ရာစုႏွစ္ မ်ား၌ ျမန္မာႏွင့္ မာလာယုတို႔သည္ ဗုဒၶဘာသာကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ အိႏၵိယအေရွ႕ဘက္ပိုင္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ မႈ ရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ထိုင္းႏိုင္ငံလည္း ထို သာသနာ ျပဳမ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ ရွိလာခဲ့ပံုရသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ ေရွးေဟာင္း အပ်က္အစီးမ်ားသည္ ဗုဒၶ ဘာ သာ ႏွင့္ ဆက္စပ္မႈရွိခဲ့သည္။ ဤ၌ ၄ ရာစုႏွစ္ ကမၸည္း ေက်ာက္စာကိုလည္းေကာင္း၊ ပရာတမ္၌ ၇ ႏွင့္ ၈ ရာစု
ကမၸည္းေက်ာက္စာမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ တူးေဖာ္ရရွိခဲ့ သည္။ မာဂု၌ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေက်ာက္စာမွာမူ ေနာက္ပိုင္း ေခတ္ကဟု ယူဆၾကသည္။ ယင္းေက်ာက္စာ၌ ပါဠိႏွင့္ သကၠတ ေရာေႏွာေနသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

၁၃ ရာစုႏွစ္ ၀န္းက်င္ေလာက္တြင္ အေရးပါ အရာေရာက္ ေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခု တူးေဖာ္ရရွိသည္။ ထိုေက်ာက္စာ အရ ထိုအခ်ိန္ကာလ၌ ထိုင္းအင္ပါယာသည္ ေတာင္ပိုင္း၌ ပင္လယ္သမုဒၵရာမွ လိႏိုအထိလည္းေကာင္း၊ အေနာက္ ဘက္တြင္ ပဲခူးအထိလည္းေကာင္း က်ယ္ျပန္႔သည္ဟု သိရ သည္။ ယင္းေက်ာက္စာအရ ဆုေခါဒအီ နန္းတြင္းသူ နန္း တြင္းသားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထုသည္ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ၾကေၾကာင္းကိုလည္း သိရွိရသည္။ ျပည္သူလူထု သည္ ၀ါဆိုပြဲမ်ားႏွင့္ ကထိန္ပြဲမ်ားတြင္ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကသည္။ ဆုေခါဒအီ ေနျပည္ေတာ္၌ ဗုဒၶ၀ိဟာရမ်ားကိုလည္းေကာင္း၊
ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကိုလည္းေကာင္း၊ ဗုဒၶဓာတ္ေတာ္မ်ား ကို လည္းေကာင္း အမ်ားအျပား ေတြ႔ရွိရသည္။ ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔ ၏ မူလေဒသမွာ ယူနန္ဟု ယူဆၾကသည္။ အျခားတိုင္းျပည္ ႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔လည္း အိႏၵိယႏွင့္ အဆက္ အသြယ္ရွိၾကသည္။ ဆက်ဴအိုင္ႏွင့္ ယူနန္လမ္းမမွအာသံကို ျဖတ္လ်က္ ဘီစီ ၂ ရာစုႏွစ္ေလာက္က တ႐ုတ္ကုန္ပစၥည္း မ်ားကို အထူးအားျဖင့္ တ႐ုတ္ပိုးထည္ကို အိႏၵိယသို႔ ပို႔ေလ့ ရွိၾကသည္။ အိႏၵိယလူမ်ိဳးမ်ားလည္း ယင္းတ႐ုတ္လမ္းမႀကီး ေပၚရွိ ခ်င္းတြင္း၊ ဧရာ၀တီ၊ သံလြင္၊ မဲေခါင္၊ ပင္လယ္နီကမ္း ေျခမ်ား၌ မိမိတို႔၏ ကိုလိုနီမ်ားကို တည္ေထာင္ၾကသည္။ ယင္းကိုလိုနီမ်ားအနက္ တစ္ခုေသာေဒသကို ဂႏၶာရဟု အမည္ မွည့္ထားသည္။ ယင္းအမည္နာမသည္ ၁၃ ရာစုႏွစ္ အထိ တည္ရွိေနခဲ့သည္။

ယင္းခ်ိဳင့္၀ွမ္း နယ္ေျမမ်ား၌ ျပည္နယ္ငယ္ကေလးေပါင္း
မ်ားစြာတည္ရွိေနသည္။ မဏိပူရႏွင့္ အာသံကို လြန္သြား ေသာအခါ တ႐ုတ္ `တာ' အမည္ရွိ ဟိႏၵဴျပည္နယ္တစ္ခု တည္ေထာင္ထားၾကသည္။ ယင္းျပည္နယ္၏ ၇၅ ေကာ သေလာက္ေ၀းေသာ အေရွ႕ဘက္ ခ်င္းတြင္းျမစ္အလြန္၌ အျခား ဟိႏၵဴျပည္နယ္ တစ္နယ္ရွိသည္။ ယခုေခတ္ တ႐ုတ္ ျပည္နယ္ ယူနန္၌ `တာလိ' အမည္ရွိ ျပည္နယ္တစ္နယ္ ရွိသည္။ ေဒသခံလူမ်ား၏ အစဥ္အဆက္ ယူဆလာခဲ့ေသာ အယူအဆအရ ယင္းျပည္နယ္ကို အေသာကမင္းတရားႀကီး ၏ သားေတာ္ တည္ေထာင္သည္ဟု အဆိုရွိသည္။ ယင္း ျပည္နယ္သည္ ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔၏ ျပည္နယ္ျဖစ္၏ဟု အယူ အဆ ရွိၾကသည္။

ေယဘုယ်အားျဖင့္ ယင္းနယ္ေျမေဒသ၌ ေနထိုင္သူမ်ားအား သွ်မ္းလူမ်ိဳးဟု ေခၚၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ သွ်မ္းလူမ်ိဳးတို႔ သည္ မိမိတို႔အား ထိုင္းဟု ေခၚေ၀ၚျခင္းကို ပို၍ ႏွစ္သက္လို လားၾကသည္။ ယင္းကိုေထာက္လ်က္ ေတာင္ပိုင္း တ႐ုတ္ ျပည္ နယ္ႏွင့္ အဆက္အစပ္ရွိေသာ လူမ်ိဳးမ်ားကို ယင္း အမည္နာမႏွင့္ ေခၚေပၚေၾကာင္း သိရွိရသည္။

သွ်မ္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ ကေမၺာဇ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈကို တြန္းလွန္
ၿဖိဳဖ်က္ပစ္လိုက္သည့္အခါက်မွ ထိုင္းအမည္နာမကို ရယူ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သူတို႔ေနထိုင္သည့္ အရပ္ေဒသ၏ အမည္ မွာ `သွ်မ္း' ဟူေသာ စကားလံုးသည္ `သွ်ာမ' ဟူ ေသာ သကၠတ ဘာသာစကားလံုး၏ အနက္အဓိပၸာယ္မွာ အျဖဴျဖစ္သည္။ ယင္းအမည္နာမကို ၁၀၅၂ ခုႏွစ္တြင္ စမၸာ၌ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေက်ာက္စာ၌ ေတြ႔ရသည္။

အပိုင္း 50 ဆက္ရန္


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္