သာသနာႏွင့္ရာဇာအပိုင္း(၅၀)


************************

ေဂနီေက်ာက္စာအရ ပတိုေလမီ၏ ဆမရေဒ (ဆာမရ႒) သည္ ယင္းေနရာေဒသျဖစ္၏ဟု သိရွိရသည္။ သို႔ရာတြင္ ေအလိယက္ကမူ ဆမရေဒသျပည္နယ္ ေဒသသည္ ဗန္ေကာက္အနီးအနား၌ ရွိသည္ဟု ယူဆသည္။

ေဒ၀တရိယု ေဗာက္လုဂါေရးေသာ `တ႐ုတ္ျပည္သမိုင္း' ၏ အဆိုအရ ဘီစီ ၅၈၅ အထိ တ႐ုတ္ဘုရင္သည္ သူ၏ အင္ပိုင္ယာကို ေတာင္ပိုင္း ယန္ေရႊက်န္ျမစ္ အထက္ပိုင္း တြင္ မခ်ဲ႕ထြင္ႏိုင္ေသးေပ။ ထိုအရပ္ေဒသမ်ား၌ ေတာေနလူ မ်ိဳးမ်ား ႀကီးစိုးေနၾကသည္။ ဒဗလွဴ ေအအာ၀ုဒ္ကမူ "ယင္းေတာေနလူမ်ိဳးမ်ားသည္ လူမ်ိဳးစုအသီးသီးမွ လူမ်ား ျဖစ္ ၾက၏။ ယင္းလူမ်ိဳးစုမ်ားအနက္ အမ်ားစုမွာ သွ်မ္းလူမ်ိဳး၊ ေလာလူမ်ိဳး၊ ရွာမ္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္မ်ား ျဖစ္ ၾက၏" ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။

ခရစ္ႏွစ္ ၉၆ ခု၌ ထိုင္းဘုရင့္သားေတာ္ လိယုမာအိုသည္ တန္မင္းဆက္ တ႐ုတ္ဘုရင္ မိန္ဂတိ၏ လက္ေအာက္ခံ အျဖစ္ ျငင္းဆန္လိုက္သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၇၈ ခုတြင္ ထိုင္းသည္ တ႐ုတ္ကို တြန္းလွန္ ဆန္႔က်င္လ်က္ လြတ္လပ္ေသာ တိုင္းျပည္အျဖစ္ ထူေထာင္လိုက္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း
၂၂၅ ခုႏွစ္၌ တ႐ုတ္၏ လက္ေအာက္ခံ ျပန္ျဖစ္သြားျပန္ သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၆၅၀ တြင္ ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ တစ္ဖန္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိသြားၾကၿပီးလွ်င္ နာခ်ာအို (ဇင္းမယ္နယ္ စပ္ကျမိဳ႕ကိုေျပာတာ) အမည္ရွိ အင္အားႀကီးမားေသာ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ကို ထူေထာင္လိုက္ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ထိုင္းဘုရင္မွာ ဆိႏုေလျဖစ္သည္။ ထိုဘုရင္သည္ တန္မင္း ဆက္ဘုရင္ ေကာင္းဆြန္ႏွင့္ မဟာမိတ္အျဖစ္ဆက္သြယ္ရန္ သံတမန္အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။

ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဘာသာတရား ကိုင္း ႐ိႈင္း သေလာက္ပင္ ေရွ႕ပိုင္း၌ စစ္မက္လိုလားသူမ်ား ျဖစ္ၾက သည္။ ထိုင္းဘုရင္ မိလိုကိုသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၇၄၅ ၌ တိဗက္ကို ၀င္ေရာက္ သိမ္းပိုက္ၿပီးလွ်င္ ၿမိဳ႕ေပါင္းမ်ားစြာကို သိမ္းယူခဲ့ သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၇၅၀ တြင္ ထီးနန္းသိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ကိုလိုကင္းဘုရင္၏ သ၀ဏ္လႊာသည္ တ႐ုတ္သို႔ ေရာက္ သြားသည္။ ဟူနန္ဘုရင္ခံက ထိုဘုရင္အား မထီေလးစား ျပဳသည္။ ယင္းကို တံု႔ျပန္သည့္အေနျဖင့္ ထိုဘုရင္သည္
တ႐ုတ္ျပည္ကို ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၿပီးလွ်င္ ၿမိဳ႕ ၃၂ ၿမိဳ႕ ႏွင့္ ရြာမ်ားကို သိမ္းပိုက္လိုက္ေလသည္။

တ႐ုတ္မင္းဆက္ သမိုင္းအဆိုအရ သိရသည္မွာ နန္ခ်ာအို သည္ အင္အားေတာင့္တင္းေသာ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ ျဖစ္သည္။ ရာစုႏွစ္မ်ားစြာအထိ တ႐ုတ္ႏွင့္ စစ္မက္ျဖစ္ပြား ေနခဲ့သည္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ သွ်မ္း (ထိုင္းလင့္)သို႔ ခရစ္ႏွစ္ ပထမရာစုႏွင့္ ဒုတိယရာစုတြင္ ေရာက္ရွိလာသည္။ ပံုဂတု ႏွင့္ ဖာပါထုန္တို႔၌ ေရွးေဟာင္း သုေတသီတို႔၏ သုေတသန ျပဳခ်က္အရာ ယင္းအယူအဆ ပိုမိုခိုင္ၿမဲလာသည္။ ဖာပါထုန္ သည္ ဗန္ေကာက္၏ အေနာက္ဘက္ မိုင္ ၂၀ အကြာတြင္ ရွိသည္။ ထိုအရပ္ေဒသတြင္ရွိေသာ ေရွးေဟာင္း ၀ိဟာရ ႏွင့္ သံဃာရာမ အပ်က္အစီးမ်ား၊ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား၊ ၁ ရာစု သို႔မဟုတ္ ၂ ရာစုႏွစ္ကဟူ၍ ခန္႔မွန္းရေသာ ေက်ာက္ သားေပၚ၌ ထြင္းထားသည့္ ဓမၼစၾကာကဲ့သို႔ေသာ ဗုဒၶ၏ အမွတ္လကၡဏာမ်ားသည္ ဂုပၸတေခတ္၏ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ ရွိေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနၾကသည္။ သမိုင္းသုေတသီတို႔ကမူ ယင္းအရာ၀တၳဳမ်ားကို ဒြါရ၀တီေခတ္၏ လက္ရာအစဥ္ အဆက္မ်ား ျဖစ္သည္ဟု ခန္႔မွန္းၾကသည္။ တ႐ုတ္ခရီး သည္ ရႊင္က်န္၏ေခတ္က ဒြါရ၀တီသည္ အဆင့္အတန္း
တိုးတက္ေနၿပီ။

ထိုင္းႏိုင္ငံ၌ ဗုဒၶဘာသာ အေျခခ်မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အယူ အဆ ကြဲျပားမႈရွိသည္။ အေသာကမင္းတရားႀကီး လက္ ထက္၌ ေသာဏႏွင့္ ဥတၱရမေထရ္တို႔သည္ ဗုဒၶသာသနာ ျဖန္႔ျဖဴးရန္ သု၀ဏၰဘုမၼိသို႔ ေရာက္ရွိလာၾကသည္။

ျပည္ပသမိုင္းဆရာ အေတာ္မ်ားမ်ားကမူ ယင္းအယူအဆ ကို လက္မခံၾကေပ။ ရာဟုလာသံကိစၥည္းႏွင့္ ရစ္ေဒဗစ္တို႔ က ျမန္မာႏိုင္ငံကို သု၀ဏၰဘုမၼိဟု ေျပာၾကသည္။ သု၀ဏၰ ဘုမၼိႏွင့္ ပတ္သက္၍ သွ်မ္းဘက္က ရပ္ၾကေသာ သမိုင္း ပညာရွင္မ်ားကမူ ေတာင္ပိုင္း သွ်မ္းႏိုင္ငံ၌ ေရႊတြင္းရွိၿပီး သထံုတြင္ ေရႊတြင္းမရွိဟု ေစာဒကတက္ၾကသည္။ ထိုင္း (သွ်မ္း)ႏိုင္ငံ၌ ဥထုမ္ (ေရႊထြက္ရာ) အမည္ရွိ ၿမိဳ႕ တစ္ၿမိဳ႕ ရွိသည္။ ယင္းၿမိဳ႕သည္ အလယ္ေခတ္က ဆု၀မ္မဥမိ အမည္ျဖင့္ ထင္ရွားသည္။ သမိုင္းဆရာ ၀ုဒ္ကမူ "သု၀ဏၰ ဘုမၼိ အမွန္တကယ္ မည္သည့္ေနရာ ျဖစ္သည္ဆိုသည္မွာ အေရးမႀကီးလွေပ။ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား သို႔မဟုတ္ အင္ဒိုခ်ိဳင္း နား ၏ ၀န္းက်င္ နယ္ေျမေဒသတစ္ခုခု ျဖစ္ေပလိမ့္မည္" ဟူ၍ ေရးသားထားသည္။

သွ်မ္းနယ္ေျမေဒသ၌ ပထမဦးဆံုး စ၍ ဗုဒၶဘာသာ သို႔မဟုတ္ ျဗာဟၼဏဘာသာ ၀င္ေရာက္လာသည္။ ဗုဒၶေခတ္ မတိုင္မီက အိႏၵိယလူမ်ိဳးတခ်ိဳ႕ ထိုေဒသသို႔ လာေရာက္ အေျခခ်ၾကေပလိမ့္မည္။ ယင္းတို႔အနက္ အခ်ိဳ႕မွာ သို႔မဟုတ္ ကလည္း အားလံုးလိုလိုပင္ ကုန္သည္မ်ား ျဖစ္ ၾကေပလိမ့္မည္။ ယင္းတို႔၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ စီးပြားဥစၥာ ရွာမွီးရန္ျဖစ္သည္။ ဘာသာတရား ျဖန္႔ျဖဴးရန္ မဟုတ္ေပ။
ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းအေနျဖင့္ ျဗာဟၼဏ ဘာသာ ကိုးကြယ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

ႏိုင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားသို႔ ဗုဒၶဘာသာ ေရာက္သြားသည့္
ပမာဏႏွင့္စာလွ်င္ ျဗာဟၼဏဘာသာ၏ အေျခအေနမွာ
မေျပာပေလာက္ေပ။ သွ်မ္းနယ္ေျမေဒသ၌ မိုဟန္ခမာလူမ်ိဳး တို႔ ပထမဦးဆံုး လက္ခံက်င့္သံုးေသာ ေဒသရပ္ျခားက ဘာသာတရားမွာ ဗုဒၶဘာသာ သာလွ်င္ ျဖစ္သည္။


၀ုဒ္၏ အဆိုအရ ကနိရွက ဘုရင္သည္ အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားရွိ
ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕မ်ားသို႔ သာသနာျပဳမ်ားကို ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ သာဓကအားျဖင့္ နကုမ္ ပထန္ (ထိုင္း) ႏွင့္ သထံု (ျမန္မာ) ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ သာသနာျပဳမ်ားသည္ မဟာယာန ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ေတာ္ မ်ားကို ပင့္ေဆာင္လာၾကသည္။ ယင္းကိုေထာက္ လ်က္ ထိုသာသနာျပဳမ်ားသည္ မဟာယာနဂိုဏ္း၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္ဟု သိရသည္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းက ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတို႔၌ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားခဲ့ ဖူးသည္။

၀ုဒ္၏အဆိုမွာ အေထာက္အထား မခိုင္လံုလွေပ။ ကနိရွက ဘုရင္၏ သာသနာျပဳမ်ားသည္ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ အေနာက္ ပိုင္း တိုင္းျပည္မ်ားသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ေၾကာင္းမွာမူ အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံုမရွိေပ။

ကနိရွကေခတ္၌ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ား ထုလုပ္ကိုးကြယ္သည့္ အစဥ္အလာမွာ အစပ်ိဳးခါစပင္ ရွိေသးသည္။ ထို႔ျပင္ မဟာယာနႏွင့္ ေထရ၀ါဒ ဂိုဏ္းကြဲမ်ားလည္း သိသိသာသာ မေပၚေသးေပ။ ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတို႔၌ ေရွးအခါက မဟာယန ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားျပန္႔ပြားခဲ့သည္မွာမူ ယင္း ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ရာစုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာကစ၍ တ႐ုတ္ႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အိႏၵိယႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း အဆက္အသြယ္ ရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

၉ ရာစုႏွစ္ အစေလာက္က မဂဓတိုင္းသား ဘိကၡဳ စႁႏၵဂုတၱ သည္ `တလီ' တိုင္းျပည္၌ ၾသဇာအရွိန္အ၀ါ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဧရာ၀တီႏွင့္ သံလြင္ျမစ္ အၾကားတြင္ရွိေသာ တိုင္းႏိုင္ငံ၏ အမည္ကို `ေကာသမၺီ' ဟု ေခၚသည္။ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ရႊင္က်န္သည သူ၏ ခရီးစဥ္မွတ္တမ္း၌ တ႐ုတ္ခရီးသည္ အီဆာသည္ ၁ ရာစု၊ ၂ ရာစု၌ အိႏၵိယသု႔ိ သြားခဲ့သည္ ဟု ေရးသားထားသည္။

ဂႏၶာရာဇ္ အင္ဒိုထိုင္းသည္ စကတည္းကပင္ လြတ္လပ္ၿပီး
ဇာတိမာန္ရွိေသာ တိုင္းျပည္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၅၃ ထိ
ဂႏၶာရႏိုင္ငံသည္ လြတ္လပ္ၿပီး အင္အားေတာင့္တင္းေသာ ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္၌ တ႐ုတ္ျပည္မွ မြန္ဂိုဘုရင္ ကုဗေလခန္သည္ ဂႏၶာရကို ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဂႏၶာရသည္ တ႐ုတ္၏ အုပ္စိုးမႈကို ေတာ္ ေတာ္ႏွင့္ လက္မခံေသးဘဲ ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ တြန္းလွန္ပစ္သည္။ ျပင္း ထန္ေသာ တိုက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားသည့္ေနာက္ပိုင္း၌ကား ဂႏၶာရ အညံ့ခံလိုက္ရသည္။ ေနျပည္ေတာ္သည္ မြန္ဂိုဘုရင္၏ လက္ေအာက္ေရာက္ရွိသြားၿပီး ၁၂၅၃ ခုႏွစ္၌ ဂႏၶာရဘုရင္ လည္း လက္နက္ခ် အညံ့ခံလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍
ဂႏၶာရာဇ္ အင္ဒိုထိုင္းႏိုင္ငံလည္း နိဂံုးခ်ဳပ္သြားသည္။

စစ္အ႐ံႈးေပးလိုက္ရေသာ လူမ်ားထဲက မြန္ဂိုတိုပ၏ ကၽြန္ မခံခ်င္သူမ်ားသည္ တိုင္းျပည္ကို စြန္႔ခြာၿပီး အရပ္ေလး မ်က္ႏွာတြင္ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားၾကသည္။ ယင္းတို႔အနက္ အခ်ိဳ႕မွာ အာသံသို႔ ေရာက္သြားၾကသည္။ အျခား ဘုရင့္မ်ိဳးႏြယ္ တစ္ စုမွာ ရွမ္းအမည္ျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕နယ္စပ္ ေရာက္ သြားၾကၿပီးလွ်င္ ရာစုႏွစ္ ႏွစ္စုေလာက္ထိ (၁၂၈၇-၁၅၃၁) ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္း၌ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္။

လူဦးေရ အမ်ားစုပါ၀င္ေသာ လူမ်ိဳးစုတစ္စုမွာမူ ေတာင္ပိုင္း သို႔ သြားလ်က္ ရွမ္းနယ္ေျမေဒသ၏ ပိုင္ရွင္မ်ား ျဖစ္လာၾက သည္။ ယခင္က ရာစုႏွစ္မ်ားစြာအထိ မိမိတို႔၏ ကိုယ္ကိုယ္ ရွမ္းဟု ေခၚေ၀ၚၿပီးသည့္ေနာက္ ယခုအခါ၌မူ ယင္းလူမ်ိဳး မ်ားသည္ သူ႔ကိုယ္သူတို႔ `ထိုင္း' ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ သူတို႔ ၏ တိုင္းျပည္ကို `ထိုင္းႏိုင္ငံ' (လြတ္လပ္ေသာ နယ္ေျမေဒ သ) ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚေ၀ၚၾကသည္။ 


၁၃ ရာစု၌ မီနန္ခ်ိဳင့္၀ွမ္းရွိ ထိုင္းသူရဲေကာင္း ႏွစ္ေယာက္တို႔ သည္ ကေမၺာဇ၏ ပေဒသရာဇ္အျဖစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနၾက သည္။ ယင္းတို႔အနက္ တစ္ဦးအား ကေမၺဇဘုရင္က သီရိဣႁႏၵ ပတိႁႏၵာဒိတ်ဘြဲ႔ အပ္ႏွင္းသည္။ ယင္းသို႔အားျဖင့္ သုေခါဒအီႏိုင္ငံ ေပၚေပါက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

သုေခါဒအိႏိုင္ငံ၏ ပထမဦးဆံုးဘုရင္ သီရိဣႁႏၵပတိႁႏၵာဒိတ် သည္ ႏိုင္ငံ၏ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္ရန္အတြက္ ကေမၺာဇဘုရင္ အား ေျမတန္ဖိုးေပးသည္။ ထိုနည္းအတူ အေနာက္ဘက္က အိမ္နီးနားခ်င္းမ်ားအားလည္း ေျမတန္ဖိုးေပး၍ ၀ယ္ယူ သည္။ ထိုဘုရင္လက္ထက္၌ သုေခါဒအီ၌ ေနထိုင္ရန္ အတြက္ ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔သည္ အလံုးအရင္းႏွင့္ လွိမ့္၀င္ လာ ၾကသည္။ ထိုထိုင္းလူမ်ိဳးမ်ားမွာ ကုဗေလခန္ ၀င္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၿပီးေနာက္ ယူနန္မွ တိမ္းေရွာင္ ထြက္ေျပးလာသူ မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ကေမၺာဇႏွင့္ အျခား အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ ရွမ္းႏိုင္ငံ
သီးျခားတည္ရွိမႈကို လက္ခံၾကရသည္။ ထို႔ေနာက္ သုေခါဒအီ ႏိုင္ငံ၏ ပထမဘုရင္ သားေတာ္အႀကီးသည္ လည္းေကာင္း၊ ထို႔ေနာက္ သားေတာ္အငယ္ ရာမခမင္ (၁၂၈၃)သည္လည္းေကာင္း သုေခါဒအီ ထီးနန္းကို ဆက္ခံ ၾကသည္။

ဘုရင္ရာမသည္ အႀကီးက်ယ္ဆံုး ရွမ္းဘုရင္မ်ားထဲတြင္ တစ္ပါးအပါအ၀င္ ျဖစ္သည္။ ရွမ္းဘာသာစကားအတြက္ အကၡရာဖန္တီးသည့္ အထူးအေရးပါေသာ အလုပ္ကို လုပ္ သူမွာ ထိုဘုရင္ျဖစ္သည္။ သူ၏ ေက်ာက္စာ၌ "အစပထမ က ရွမ္းဘာသာစကားကို ေရးသားရန္အတြက္ အကၡရာ စာလံုး မရွိေပ။ ၁၀၂၅ (ခရစ္ ၁၂၈၃)ႏွစ္၌ ဘုရင့္သားေတာ္ ခုန္ရာမခမင္သည္ ဆႏၵျဖစ္ေပၚလာၿပီးလွ်င္ ရွမ္းစာ အေရး အသားအတြက္ အကၡရာစာလံုး တီထြင္၏" ဟူ၍ ေၾကညာ ထားသည္။

ယင္းသို႔အားျဖင့္ ထိုင္းအကၡရာစာလံုး ေပၚလာျခင္းျဖစ္ သည္။ ယင္းအကၡရာစာလံုးမ်ား၌ ဗ်ည္းမ်ားႏွင့္တကြ သရ၏ သေကၤတပါ ပါရွိသည္။ ထိုင္းအကၡရာစာလံုး တီထြင္ရာ၌ ကေမၺာဇ အကၡရာစာလံုးကို နမူနာယူထားသည္။ သူ၏ ေနျပည္ေတာ္ သုေခါဒအီကို စည္ပင္လာေအာင္ ဘုရင္ ရာမ ျပဳလုပ္သည္မွာ ယံုမွားသံသယ ျဖစ္စရာမလိုေပ။ ေနျပည္ ေတာ္၌ ဗုဒၶ၀ိဟာရ မ်ားစြာကို တည္ေဆာက္သည္။ ေက်ာက္ စာ၌ "ယင္းေက်ာင္းတိုက္မ်ား၌ အေလးအျမတ္ ျပဳအပ္ ေသာ ဆရာေတာ္ သီတင္းသံုး၏။ မဟာေထရ္တစ္ပါး သီတင္းသံုး၏။ ေန၀င္သည့္ေနရာ (အေနာက္ဘက္)၌ ေတာရေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရွိ၏။ ဘုရင္ ခုန္ရာမခမင္ သည္ ယင္းေက်ာင္းကို ေဆာက္လုပ္လ်က္ ဖရားမဟာ မေထရ္ အား လႉဒါန္း၏။ မဟာေထရ္သည္ နာယက ရဟန္း ေတာ္ ျဖစ္၏။ ပိဋကတ္သံုးပံု ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္၏။
သံဃာ၏ အႀကီးအမႉးျဖစ္၏။ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံရွိ ဆရာေတာ္ မ်ား၏ အထက္ကရွိ၏။ သံဃမၼရာတ (သီရိဓမၼရ႒) ထို ေနရာသို႔ ႂကြလာ၏။ ေတာရေက်ာင္း၏ အလယ္၌ ဘုရား တန္ေဆာင္း ရွိ၏။ ယင္းဘုရားတန္ေဆာင္းသည္ အလ်ား အနံ ရွည္လ်ား၏။ ျမင့္မား၏။ အလြန္ လွပ၏။ ယင္း ဘုရား တန္ေဆာင္း၌ ဆယ့္ရွစ္ေတာင္ ဉာဏ္ေတာ္အျမင့္ရွိေသာ မတ္ရပ္႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူရွိ၏" ဟူ၍ ေရးထိုးထား သည္။

ဘုရင္ ရာမလက္ထက္၌ တရားမွ်တမႈ လႊမ္းမိုးႀကီးစိုးသည္။ မိမိ၏အထံသို႔ လူတိုင္းေပါက္ေရာက္မႈ ရွိေစရန္အတြက္ ဘုရင္သည္ ေခါင္းေလာင္းတစ္ခု ဆြဲထားသည္။ ယင္းေခါင္း ေလာင္းကိုတီးလွ်င္ မည္သူမဆို ဘုရင္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုခြင့္ ရ သည္။ ဘုရင္ ရာမေတ္က သုေခါဒအီ၏ နယ္ပယ္အက်ယ္ အ၀န္းသည္ မဲေခါင္ျမစ္ကမ္းေျခမွ ခ်ာဗာအထိလည္း ေကာင္း၊ အေနာက္ဘက္၌ ဟံသာ၀တီအထိလည္းေကာင္း ရွည္လ်ားက်ယ္၀န္းသည္။

၁၃ ရာစုႏွစ္ အလယ္ပိုင္းေလာက္ကစၿပီး ထိုင္းလူမ်ိဳးတို႔ သည္ ကေမၺာဇ၏ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္မႈကို ပယ္ဖ်က္ၿပီးလွ်င္ ရွမ္းႏွင့္ေလာ၏ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခံရသူမ်ား ျဖစ္လာၾကသည္။ ထိုေဒသ၌ အစပထမတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ မည္သည့္ အသြင္မ်ိဳးျဖင့္ပင္ ရွိေစကာမူ ရာမဘုရင္လက္ထက္ ေရာက္ လာေသာအခါ ရာမဘုရင္သည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို လံုး၀ လက္ခံလိုက္ေလသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ပါဠိဘာသာ သည္ ရွမ္းႏွင့္ေလာ တိုင္းျပည္ႏွစ္ျပည္လံုး ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားသည္။
ယင္းေခတ္သည္ သီရိသူရိယ၀ံသ ရာမ မဟာဓမၼိက ရာဇာဓိရာဇာ၏ေခတ္ ျဖစ္သည္။  သီရိ သူရိယ၀ံသရာမ သည္ ဗုဒၶဘာသာကို ျပန္႔ပြားေအာင္လုပ္သူ၊ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္သူမွ်သာ မကေပ။ သူကိုယ္တိုင္ ပၪၨင္းခံၿပီး
သာသနာ့ေဘာင္အတြင္း ၀င္ေရာက္သည္။ ဘုရင္
သာသနာ့ေဘာင္အတြင္း ၀င္ေရာက္သြားေသာအခါ တိုင္း ျပည္၌ မင္းမဲ့အေျခအေန ျဖစ္သြားသည္။ ျပည္သူျပည္သား မ်ားသည္ ဘုရင္မင္းႀကီးထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး တိုင္းျပည္ကို အုပ္ ခ်ဳပ္ရန္ တိုးလွ်ိဳးေတာင္းပန္ၾကသည္။ ထိုအေရးအခင္းသည္ ေနာက္ဆံုးတြင္ မဟာသာမိ သဃရာဇာ သာသနာပိုင္ထံ ေရာက္ရွိသြားသည္။ သံဃရာဇာ သာသနာပိုင္ ဆရာေတာ္ က ျပည္သူျပည္သားဘက္ကရပ္ၿပီး အဆံုးအျဖတ္ ေပး လိုက္သည္။

သံဃရာဇာ၏ ၫႊန္ၾကားခ်က္အရ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္
တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး တာ၀န္ကို တစ္ဖန္ျပန္၍ ယူရသည္။ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ တိုင္းျပည္၏ ရန္သူျဖစ္ေသာ လုအန္ ပရန္ လူမ်ိဳးတို႔အား ႏွိမ္နင္းၿပီးလွ်င္ တိုင္းျပည္ႏိုင္ငံ၌ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္သည္။

ထိုင္း မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္၌ ရဟန္းခံသည့္ အစဥ္အလာသည္ ထိုေခတ္က အစျပဳလာခဲ့ပံုရသည္။ ယခုေခတ္တြင္လည္း တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္မွ်သာမကဘဲ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လုလင္အားလံုး အခ်ိန္အတန္ၾကာမွ် ရဟန္း၀တ္သည့္ အေလ့အထ ရွိသည္။ ယင္းသည္ သာသနာ့ေဘာင္အတြင္း တစ္ႀကိမ္၀င္ေရာက္ဖူးမွသာ လူေတာ္လူေကာင္း တစ္ ေယာက္ ျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္ယူဆသည့္ အဓိပၸာယ္ျဖစ္ သည္။

ထိုယံုၾကည္ခ်က္သည္ ယခုထက္တိုင္ ထိုင္းႏိုင္ငံ၌ ရွိသည္။ ၿမိဳ႕ျပမ်ား၌ အထူးအားျဖင့္ ေက်းလက္ေတာရြာမ်ား၌ လက္မထပ္မီ သတို႔သားဘက္မွ သတို႔သမီးဘက္အား ရဟန္းခံဖူးသည္ဆိုသည့္ သက္ေသခံ အေထာက္အထား ျပရသည္။ ယင္းအေထာက္အထားသည္ လင္ေယာက္်ား ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟူေသာ သက္ေသခံျဖစ္ သည္။

တစ္ခါတစ္ရံ၌မူ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ပင္ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္လည္း လက္ထပ္ၿပီးသည့္ေနာက္တြင္လည္း ရဟန္းခံၿပီး တစ္၀ါ တစ္မိုး သာသနာ့ေဘာင္အတြင္း ၀င္ေရာက္ေလ့ရွိၾကသည္။ သူ၏ ခမည္းေတာ္ ဘုရင္မင္းႀကီး လက္ထက္ကပင္ သီရိ သူရိယ၀ံသဘုရင္သည္ သုေခါဒအီႏိုင္ငံ၏ အိမ္ေရွ႕စံ ျဖစ္ လာခဲ့သည္။ ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ ေရးသားမွတ္တမ္း တင္ ထားခ်က္အရ သိရသည္မွာ ခမည္းေတာ္မင္းႀကီး နာမက်န္း ျဖစ္ေသာအခါ နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ားက သူ႔ကို ထီးနန္းအ႐ိုက္အရာ မဆက္ခံႏိုင္ေအာင္ စက္ပုန္းခုတ္ၾက သည္။ သို႔ေသာ္လည္း သူက နန္းတြင္းသူ နန္းတြင္းသားမ်ား အား နည္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ျပန္လွန္ခုခံၿပီးလွ်င္ ထီးနန္းအ႐ိုက္ အရာကို ယူသည္။ ၁၃၅၅ ခုႏွစ္တြင္ သီရိသူရိယ၀ံသရာမ ရာဇာ ဘိသိက္ခံယူသည္။ ယင္းအဘိသိက္ခံ အခမ္းအနား ၌ သီရိသူရိယ၀ံသရာမ မဟာဓမၼ ရာဇာဓိရာဇာဘြဲ႔ကို ခံယူ ေလသည္။

၁၄ ရာစု အလယ္ေလာက္တြင္ သုေခါဒအီႏိုင္ငံ၌ ျဗာဟၼဏ ဘာသာလည္း အေတာ္အတန္ ရွိေနသည္။ သို႔ရာတြင္ ဘုရင္ ႏွင့္ ျပည္သူအမ်ားစုမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾက သည္။ ဘုရင္သည္ ဗုဒၶဘာသာကို ထူးထူးျခားျခား ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္သည္။ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္ ျပည္သူလူထုအတြင္း၌ ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္သည္။ သီရိ သူရိယ၀ံသရာမသည္ အဆင့္ျမင့္ပညာရွင္ တစ္ဦးလည္းျဖစ္ သည္။ တိပိဋကတ္ႏွင့္တကြ ေ၀ဒက်မ္း၊ သွ်တၱရက်မ္း၊
ဗုဒၶဘာသာ တကၠေဗဒက်မ္းမ်ားကို ေလးေလးနက္နက္
ေလ့လာသင္ၾကားသည္။

ဘုရင္မင္းႀကီး၏ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ ဟိႏၵဴမ်ား ေနထိုင္သည့္နယ္ေျမ အေတာ္မ်ားမ်ား၌ ပါဠိ စာေပႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကား ျပန္႔ပြားေနသည္။ သာဓက အားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ယင္းနယ္ေျမမ်ားမွာ ေလာ၊ အာဠ၀ိရ႒၊ ေခမာရ႒၊ သု၀ဏဂါမ၊ ဥမၼဂၢသိလ၊ ေယာယနရ႒၊ ရိပံုဇယတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းျပည္နယ္ အားလံုးတို႔၏ သမိုင္းအားလံုး မွာ ပါဠိဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားသည္။

အေနာက္ဘက္တြင္ရွိေသာ သွ်ာမ္ႏိုင္ငံႏွင့္ အိမ္နီးနားခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ား၌ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ ျပန္႔ပြား ထြန္းကားေနၿပီး ျဗာဟၼဏဘာသာ ေမွးမွိန္အားေပ်ာ့သြား ၿပီး လွ်င္ တစ္စတစ္စႏွင့္ လံုး၀ကြယ္ေပ်ာက္သည့္ အေျခအေန သို႔ ေရာက္သြားသည္။ သီရိသူရိယ၀ံသရာမသည္ အျခား အေဆာက္အအံုမ်ားႏွင့္ အတူတကြ ၀ိဟာရ ေက်ာင္းတိုက္ မ်ားကိုလည္း အမ်ားအျပား ေဆာက္လုပ္ေလသည္။ ၁၃၅၇ ခုႏွစ္၌ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ နာဂရဇမ္ကမ္ဖင္ေဖ့၌ သီရိ ရတနာ မဟာဓာတုဓာတ္ေတာ္ တည္ထားကိုးကြယ္ရန္ အတြက္ ၀ိဟာရေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ေဆာက္လုပ္သည္။ သူ ရဟန္းဘ၀ျဖင့္ရွိစဥ္က ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ ထိုေနရာ၌ ေနထိုင္သည္။ ဘုရင္မင္းႀကီး ထုလုပ္ကိုးကြယ္ေသာ ဗုဒၶ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားလည္း အမ်ားအျပား ရွိသည္။

အျခားေက်ာက္စာႏွစ္ခ်ပ္အရ သိရသည္မွာ လကၤာဒီပ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ ေဗာဓိကိုင္းတစ္ကိုင္း သွ်မ္းႏိုင္ငံသို႔ ပင့္ ေဆာင္လာၾကသည္။ ထိုနည္းအတိုင္း ျမတ္စြာဘုရား၏ သရီရဓာတ္ေတာ္ တစ္ဆူကိုလည္း ပါဋလိပုတ္မွ ပင့္ ေဆာင္ လာၿပီး ကိုးကြယ္ပူေဇာ္ထားသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ဇာတကပါဠိ အ႒ကထာမွ ဇာတ္ေတာ္ ၁၀၀ ကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာ
တင္ထားသည္။ ယင္းေက်ာက္စာမွာ သုေခါဒယ ၀တ္ဆိဇုမ္ ၌ ရွိသည္။

မိမိ၏ ဓမၼႏွင့္ပတ္သက္ေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား၌ ဘုရင္ မင္းႀကီးသည္ လိုေနသည္ဟူ၍သာလွ်င္ ေအာက္ေမ့သည္။ ယင္းလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္တင္းရန္အတြက္ ဘုရင္မင္းႀကီး သည္ လကၤာဒီပသီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ ဗုဒၶ ဘာသာကို စင္ၾကယ္သည္ဟု ထင္မွတ္ယူဆၿပီးလွ်င္ သီဟိုဠ္ ကၽြန္းမွ ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ားကို ပင့္ဖိတ္၍ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စင္ၾကယ္သန္႔ရွင္းေရးကို လုပ္လိုသည့္
ဆႏၵရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂၂ ႏွင့္ ထီးနန္းစိုးစံၿပီးေသာအခါ
ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ ၁၃၆၂ ခုႏွစ္၌ လကၤာဒီပ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ သံဃရာဇာ သာသနာပိုင္ မဟာသာမိအား ပင့္ဖိတ္ရန္ အတြက္ သူ၏ သုခမိန္အမတ္တစ္ဦးကို ေစလႊတ္ခဲ့သည္။ သာသနာျပဳရန္ အခြင့္ေကာင္း အခါေကာင္းဟု ယူဆသျဖင့္ သာသနာပိုင္ သံဃရာဇာဆရာေတာ္သည္ သွ်မ္းႏိုင္ငံသို႔ ႂကြရန္ သေဘာတူသည္။

က်ႏၷၿမိဳ႕ (ယခုေခတ္ ဖိဆႏုေလာက) အနီးသို႔ သံဃရာဇာ ေရာက္ရွိလာၿပီ ဆိုသည့္သတင္းကို ၾကားသိရသည္ျဖစ္၍ ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ သံဃရာဇာအား ႀကိဳဆိုရန္ ျပင္ဆင္ သည္။ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား သီတင္းသံုးရန္အတြက္ သုေခါဒအီၿမိဳ႕ အေနာက္ဘက္၌ ကုဋီတစ္ေဆာင္ႏွင့္ ၀ိဟာရေက်ာင္းတစ္ေဆာင္ ေဆာက္လုပ္သည္။ သံဃ မဟာေထရ္သည္ တျခား ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ အတူတကြ ေနျပည္ေတာ္သို႔ ႂကြလာသည္။

ဘုရင္မင္းႀကီးသည္ လကၤာဒီပ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ ႂကြလာ ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကို ႀကိဳဆိုရန္အတြက္ မႉးမတ္မ်ားႏွင့္ မင္းညီမင္းသားမ်ားကို ေစလႊတ္လိုက္သည္။ မႉးမတ္မ်ားႏွင့္ မင္းညီမင္းသားမ်ား က်ႏၷပူရသို႔ ေရာက္သြား ေသာအခါ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ထိုၿမိဳ႕တြင္ ေရာက္ ရွိေနၾကၿပီ။ ထိုၿမိဳ႕တြင္ ဘုရင့္ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္မ်ားက ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ဧည့္ခံႀကိဳဆိုၿပီးလွ်င္ လမ္းခရီး ရွိ ၿမိဳ႕မ်ား၌ ခရီးတစ္ေထာက္ နားေစလ်က္ သုေခါဒအီၿမိဳ႕ သို႔ ပင့္ေဆာင္လာၾကသည္။ -----------

အပိုင္း(၅၁) ဆက္ရန္


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္