************************
ဘုရင္ သီရိ၀ိဇယနာဂ လက္ထက္၌ သီရိ၀ိဇယႏိုင္ငံသည္ အလြန္ပင္ အင္အားေတာင့္တင္းေနသည္။ ကူးသန္းေရာင္း ၀ယ္ေရး၊ ေရေၾကာင္း သြားလာေရး အင္အားလည္း တိုး တက္ ႀကီးမားေနသည္။ သီရိ၀ိဇယအား ထိုေခတ္က ေရ တပ္ အင္အား အႀကီးမားဆံုးႏိုင္ငံအျဖစ္ ထင္မွတ္ယူဆ ထားၾကသည္။ ၈ ရာစုေနာက္ပိုင္းမစ၍ ၁၀ ရာစု အလယ္ ပိုင္း အထိ သီရိ၀ိဇယ၏ တိုးတက္မႈမွာ ေန႔လယ္မြန္းတည့္ ခ်ိန္ ျဖစ္ေနသည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ အာရဗ္စာေရးဆရာမ်ားသည္ သိလိႁႏၵဘုရင္မ်ားကို ခ်ီးမြမ္းေထာမနာျပဳၾကသည္။ အာရဗ္ ကုန္သည္ ဆုေလမန္ (ခရစ္ ၈၅၁)သည္ ဂ်ာဗက (ဂ်ာဗား) ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤသို႔ေရးသားထားသည္။
"ကလာဗာရသည္ ဂ်ာဗက (ဂ်ာဗား)ႏိုင္ငံ၏ တစ္စိတ္ တစ္ပိုင္း ျဖစ္သည္။ ဂ်ာဗကသည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ေတာင္ ဘက္၌ရွိသည္။ ကလာဗာရႏွင့္ ဂ်ာဗကေဒသ ႏွစ္ခုလံုး၏ ဘုရင္မွာ တစ္ဦးတည္း ျဖစ္သည္"
အီဗန္႐ိုစတာသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၉၀၃ ခု ၀န္းက်င္တစ္၀ိုက္၌
ဤသို႔ေရးထားသည္။ "ဂ်ာဗား၏ ဘုရင္အား မဟာရာဇာ (ရွာဟံရွာဟ)ဟု ေခၚသည္။ ထိုဘုရင္အား အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ ဘုရင္မ်ားထဲက အႀကီးမားဆံုး ဘုရင္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ ျခင္းမွာ ကၽြန္းသူကၽြန္းသား ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။ အမွန္ က ထိုဘုရင္ကဲ့သို႔ ႂကြယ္၀ခ်မ္းသာေသာ၊ အားအစြမ္းႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ တျခားဘုရင္ မရွိေပ။ မည္သည့္ဘုရင္မွ သူ႔ေလာက္ ၀င္ေငြမမ်ားေပ"
အာရဗ္ကုန္သည္မ်ားသည္ ဆုမၾတာအား ဂ်ာဗားအမည္ျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ `ဂ်ာဗားအငယ္' အမည္ျဖင့္လည္းေကာင္း အသိမ်ားၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆုမၾတာ သို႔မဟုတ္ သီရိ၀ိဇယအေၾကာင္း ေရးၾကေသာအခါ ဂ်ာဗက သို႔မဟုတ္ ဂ်ာဗားဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ေရးေလ့ရွိၾကသည္။ ဆုေလမန္ (၈၅၁) ေရးေသာစာတြင္ မိမိ၏ အာေဘာ္ကိုပါ ျဖည့္စြက္ လ်က္ အဗူဂ်ိတ္ဟဆန္ (၉၁၆)ကဤသို႔ေရးသားထားသည္။
"ဂ်ာဗက (ဂ်ာဗာ)မွ တ႐ုတ္အထိ ပင္လယ္ခရီး တစ္လၾကာ မွ် သြားရသည္။ ေလေၾကာင္းသင့္ပါလွ်င္ ထိုထက္ပင္ ျမန္ ႏိုင္သည္။ ဤၿမိဳ႕ (ဂ်ာဗား)၌ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ဘုရင္၏ ဘြဲ႔ အမည္မွာ မဟာရာဇာျဖစ္သည္။ နယ္ေျမအက်ယ္ အ၀န္း မွာ "ဖရဆက္" ၉၀၀ ေလာက္ ရွိသည္။ (ဖရဆက္သည္ ေပ ၁၈,၀၀၀ ခန္႔ ရွိသည္) ဘုရင္သည္ တျခားကၽြန္းမ်ားကို လည္း ပိုင္ေသးသည္။ ယင္းကၽြန္းမ်ားမွာ "ဖရဆက္" တစ္ ေထာင္ သို႔မဟုတ္ ထို႔ထက္ပင္ ရွည္လ်ားသည္။ ထို ဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ကၽြန္းမ်ားအနက္ ကၽြန္းတစ္ကၽြန္း၏ အမည္ မွာ ရွရီဗုဇ (သီရိ၀ိဇယ) ျဖစ္သည္။ ယင္း၏ နယ္ေျမ အက်ယ္ အ၀န္းမွာ "ဖရဆက္" ၄၀၀ ခန္႔ ရွိသည္။ "ဖရဆက္" ၈၀၀ ခန္႔ နယ္ေျမအက်ယ္အ၀န္းရွိေသာ ရာမီ ကၽြန္းလည္း ထိုဘုရင္၏ ပိုင္နက္ျဖစ္သည္။ အာရဗ္ႏွင့္ တ႐ုတ္လမ္းေၾကာင္း၏
ထက္၀က္ေလာက္၌ တည္ရွိေသာ ကလာ (ကရာ)အမည္ရွိ ပင္လယ္ကမ္းေျခေဒသလည္း ထိုဘုရင္ ပိုင္နက္ပင္ျဖစ္သည္။ ကလာ၏ နယ္ေျမအက်ယ္ အ၀န္္းသည္ "ဖရဆက္" ၈၀ ခန္႔ ရွိသည္။
ကလာ (ကရာ)ၿမိဳ႕သည္ ပ႐ုတ္၊ စႏၵကူး၊ ဆင္စြယ္၊ ဆိုးေဆး စေသာ
ကုန္ပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ေရာင္း၀ယ္ေဖာက္ကားေသာ အခ်က္အခ်ာ
ဗဟိုဌာနျဖစ္သည္။ ယင္းသေဘၤာဆိပ္ႏွင့္ဥဖ္ (အာရပ္) သေဘၤာဆိပ္သည္ ေရေၾကာင္းအသြားအလာ အၿမဲရွိသည္။ ယင္းေဒသသည္ တစ္ဖက္စြန္းမွ အျခား တစ္ဖက္စြန္းအထိ လူေနအိမ္ေျခ ထူထပ္စြာ ရွိသည္"
အလ္ေဗ႐ုနီ (ခရစ္ ၁၀၃၀) ကလည္း ဤသို႔ေရးထားသည္။
"ဤပင္လယ္ထဲတြင္ အိႏၵိယထက္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ပိုနီးေသာ ကၽြန္းေပါင္း မ်ားစြာရွိသည္။ ယင္းကၽြန္းမ်ားကို ဟိႏၵဴလူမ်ိဳး တို႔က သု၀ဏၰဒီပဟု ေခၚၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂ်ဗက (ဂ်ာဗား)ကၽြန္းးကို သု၀ဏၰဘူမိဟု ေခၚသည္။ ယင္းေဒသမွ အနည္းငယ္မွ်ေသာ ေျမႀကီးကို က်င္လွ်င္ ေရႊအမ်ား ႀကီး ထြက္သည္"
နာမည္ေက်ာ္ တ႐ုတ္ခရီးသည္ ရႊင္က်န္ကလည္း သီရိ ၀ိဇယႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေရးပါ အရာေရာက္ေသာ အခ်က္ အလက္မ်ားကို ေရးသားထားသည္။ ရႊင္က်န္အဆိုအရ ၇ ရာစုအဆံုး၌ သီရိ၀ိဇယသည္ ဗုဒၶဘာသာ စာေပသင္ၾကား ပို႔ခ်ရာ အခ်က္အခ်ာ ဗဟိုဌာနႀကီးတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ထိုအ ခ်ိန္၌ သီရိ၀ိဇယတြင္ တစ္ေထာင္ထက္မကေသာ ဗုဒၶဘာ သာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေနထိုင္သီတင္းသံုးၾကသည္။ ယင္း ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ မဇၥၽိမေဒသရွိ ရဟန္းေတာ္မ်ားကဲ့သို႔ ပင္ ဘာသာရပ္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သင္ၾကားအားထုတ္ၾကသည္။
တ႐ုတ္ခရီးသည္က
"ေတာင္ပိုင္းပင္လယ္ရွိ ကၽြန္းမ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ ျပန္႔ပြားေနၿပီ။ ယင္းကၽြန္းမ်ားမွာ အေရအတြက္ တစ္ဆယ္ ထက္မက ရွိသည္" ဟု ေရးသားထားသည္။ ယင္းကၽြန္းမ်ား ၏ အမည္စာရင္းကိုပင္ တ႐ုတ္ခရီးသည္က ေရးျပထားၿပီး အခိုင္အမာ ေျပာဆိုထားသည္။ ယင္းကၽြန္းမ်ားသည္လည္း ေကာင္း၊ အျခားကၽြန္းမ်ားသည္လည္းေကာင္း ဗုဒၶဘာသာ ကို ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ၾကသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဟိနယာန (ေထရ၀ါဒ) ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ မလယကၽြန္း၌သာလွ်င္ မဟာယန ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အနည္း ငယ္ရွိသည္။
တ႐ုတ္ခရီးသည္ ရႊင္က်န္၏ ေဖာ္ျပပါရွိခ်က္မ်ားအရ ရႊင္က်န္သည္ သီရိ၀ိဇယနာဂ၏ ဘုရင္လက္ထက္၌ သီရိ၀ိဇယသို႔ ေရာက္ရွိသြားသည္ဟု သိရွိရသည္။ သီရိ ၀ိဇယနာဂဘုရင္သည္ ၇ ရာစု (၆၈၄) ေနာက္ပိုင္း၌ ထီးနန္း စိုးစံေသာ ဘုရင္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်ိန္၌ သီရိ၀ိဇယ ဗုဒၶႏိုင္ငံ ေတာ္၌ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ထြန္းကားၿပီး ေနာက္ပိုင္းက်မွ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ျပန္႔ပြားလာျခင္း ျဖစ္ေပလိမ့္ မည္။ သီရိ၀ိဇယနာဂဘုရင္လက္ထက္၌လည္းေကာင္း
သို႔မဟုတ္ ေနာက္ပိုင္းႏွစ္မ်ား မၾကာမီအတြင္း၌လည္းေကာင္း၊
သီရိ၀ိဇယႏိုင္ငံသည္ ဗုဒၶႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္ ေရာက္ရွိသြား ဟန္တူသည္။ သီရိ၀ိဇယနာဂ လက္ထက္မွစ၍ ၁၁ ရာစု အထိ သီရိ၀ိဇယသည္ အင္ဒိုေနးရွား၏ ဗုဒၶဘာသာ အခ်က္ အခ်ာ ဗဟိုဌာနျဖစ္ခဲ့သည္ ယင္းအခ်ိန္ကာလ အေတာ အတြင္း ၌ ဓမၼပါလႏွင့္ ဒီပကၤရသီရဉာဏ ထိုေဒသသို႔ ေရာက္ရွိလာျခင္းသည္ အထက္ပါ အယူအဆကို ေထာက္ခံ အားေပးလ်က္ ရွိသည္။ ေက်ာက္စာမ်ားအရ သိလိႁႏၵမင္း ဆက္မ်ားထဲက ဘုရင္တစ္ပါး၏ ရာဇဂု႐ုဆရာေတာ္မွာ
ေဂါရ (ဗေဂၤါ)မွ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရ သည္။ ဗဂၤါျပည္နယ္မွ ပါလမင္းဆက္ဘုရင္မ်ားႏွင့္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္းမွ ေစာလဘုရင္မ်ားသည္ သီရိ၀ိဇယ၌ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ
ရွိသည္ဆိုသည္မွာမူ အျငင္းပြားဖြယ္မရွိေပ။
သီရိ၀ိဇယႏိုင္ငံ သိလိႁႏၵဘုရင္မ်ား ထူးထူးျခားျခား ဗုဒၶဘာ သာ သက္၀င္ယံုၾကည္ေၾကာင္းမွာ သိသာထင္ရွားၿပီ။ ထို ဘုရင္မ်ားသည္ ေနာက္ပိုင္း၌ မဟာယာနႏွင့္ တႁႏၱယာန ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္မ်ား ျဖစ္သြားၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္၌ ဇမၺဴဒိပ္ကၽြန္း မဂဓတိုင္း၌လည္း ယင္းဗုဒၶဘာသာ ဂိုဏ္းဂဏမ်ား ေခတ္ စား ေနသည္။ ၇ ရာစု ေစာေစာပိုင္းကပင္ စတင္၍ နာလႏၵာ မဟာ၀ိဟာရ (တကၠသိုလ္)သည္ ကမၻာေက်ာ္ ျဖစ္လာခဲ့ သည္။ နာလႏၵာ တကၠသိုလ္အေပၚတြင္ သိလိႁႏၵဘုရင္မ်ား မည္မွ်စိတ္ပါ၀င္စားမႈ ရွိသည္ဆိုသည္ကို သူတို႔ေရးထိုး ထား ေသာ ေၾကးပုရပိုက္အရ သိသာထင္ရွားသည္။
ယင္းေၾကးပုရပိုက္၌ သု၀ဏၰဒီပဘုရင္ သီရိဗာလပုၾတေဒ၀
ေဆာက္လုပ္လႉဒါန္းထားေသာ နာလႏၵာေက်ာင္းအတြက္
ဘုရင္ေဒ၀ပါလထံမွ ရရွိေသာ ရာဇၿဂိဳဟ္ခ႐ိုင္မွ နႏၵိဗနက၊ ၀ါဏိပါဋက၊ နဋိပါမက၊ ဟရိတဂါမလႏွင့္ ဟယာခ႐ိုင္မွ ပါလာမက ရြာတို႔အေၾကာင္း ေရးသားပါရွိသည္။ ထိုနည္း အတိုင္းပင္ သိလိႁႏၵဘုရင္တို႔သည္ ေစလဘုရင္၏ ခြင့္ျပဳ ခ်က္အရ နာဂပဇ႗န၌လည္း ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ လႉဒါန္း ၾကသည္။ ယင္းေက်ာင္း၏ အသံုးစရိတ္အတြက္ ေစလ ဘုရင္ က ရြာတစ္ရြာ လႉဒါန္းသည္။ ဆုမၾတာ၌ တႁႏၵယာန ဗုဒၶဘာသာ
ျပန္႔ပြားထြန္းကားေရးအတြက္ ဗေဂၤါျပည္နယ္၏ အကူအညီ အေထာက္အပံ့မ်ားစြာ ရရွိပံုေပၚသည္။
ဂ်ာဗာ၏ ဗို႐ိုဗုဒု၊ ကလဆန္၊ ေမဒုကဲ့သို႔ေသာ ဗုဒၶဘာသာ
အေဆာက္အအံုမ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သိလိႁႏၵဘုရင္ မ်ား၏ စည္းစိမ္ဓနကို ခန္႔မွန္းၾကည့္ႏိုင္သည္။ ယင္း အေဆာက္အအံုမ်ား ေဆာက္လုပ္ျခင္းမွာသီရိ၀ိဇယႏိုင္ငံက ဂ်ာဗာကို အႏိုင္တိုက္ယူၿပီးသည့္ေနာက္မွ အစျပဳျခင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ရာစုႏွစ္မ်ားအထိ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ ရြက္ ရေပလိမ့္မည္။
သိလိႁႏၵဘုရင္မ်ား၏ အံ့ၾသဖြယ္အေကာင္းဆံုး အေဆာက္ အအံုမွာ
ဗို႐ိုဗုဒု မဟာေစတီႀကီးျဖစ္သည္ဟု ယူဆရသည္။ ယင္းအေဆာက္အအံု ထိုအခ်ိန္က ေဆာက္လုပ္သည္ ဆို သည့္ မွတ္တမ္းမွတ္ရာကိုမူ မေတြ႔ရွိရေပ။ သိလိႁႏၵဘုရင္ တို႔၏ ေရွးေဟာင္းဗိသုကာပညာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေက်ာက္စာမွာမူ ပရမၺနံခ်ိဳင့္၀ွမ္းရွိ က်ဏၰီတလဆန္ (ကလဆန္ နတ္ဘုရားေက်ာင္း)
ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။
၇၇၈ ခုႏွစ္ ေရးထိုးေသာ ထိုေက်ာက္စာ၌ သိလိႁႏၵဘုရင္ သည္
ယင္းနတ္ဘုရားေက်ာင္းကို တာရာနတ္ေဒ၀ီအတြက္ တည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ေရးသားေဖာ္ျပထား သည္။ ယင္းေက်ာက္စာ၌ ကလဆန္ရြာအေၾကာင္း ေရးသား ပါရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နတ္ဘုရားေက်ာင္းအမည္မွာ က်ဏၰီကလဆန္ (က်ဏၰီနတ္ဘုရားေက်ာင္း)ဟု အမည္ တြင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ရာစုေပါင္းမ်ားစြာကစၠ ပစ္ထားသ ျဖင့္ ဘုရားေက်ာင္း အစိတ္အပိုင္း အနည္းအက်ဥ္းမွ်သာ က်န္ေတာ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း က်န္သမွ် အစိတ္အပိုင္း ကိုၾကည့္၍ အိႏၵိယ ေရွးေဟာင္းဗိသုကာပညာ၏ ပံုစံျဖစ္ သည္ဟု ဆိုၾကသည္။
ဘုရားေက်ာင္းသည္ ေလးေထင့္ေအာက္ေျခ အျမင့္ေပၚ၌
တည္ရွိေနသည္။ ယင္းေအာက္ေျခ ကုန္းျမင့္သည္ အျပင္ ဘက္ ၁၂ ေပ ထြက္ေနသည္။ ဘုရားေက်ာင္း၏ အဓိက အစိတ္အပိုင္းသည္ စကြဲယားပံုသဏၭာန္ ျဖစ္သည္။ တံခါးမ ႀကီး၏ အေပၚ၌ ေမာ္ကြန္းထိုးထားေသာ တိုင္ႀကီးရွိသည္။ ယင္းေမာ္ကြန္းတိုင္ႀကီးမွ ၾကာငါးပြင့္ တြဲလြဲက်ေနသည္။ တံခါးမႀကီးတြင္ လွပေသာ ႐ုပ္တုမ်ား ထြင္းထုထားသည္။ တံခါးအေပၚပိုင္း အနီးကပ္ဆံုး႐ုပ္တုမွာ ပန္းကိုင္ထားေသာ နတ္သမီး႐ုပ္တု ျဖစ္သည္။ တံခါး၏ ေဘးႏွစ္ဖက္ နံရံအေပၚ ပိုင္း၌ လွပေသာ ႐ုပ္တုမ်ား တန္းစီရွိေနသည္။ အမိုး စတင္ မိုးထားေသာ ေနရာ၌ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို စီတန္းထုလုပ္ ထားသည္။
ေနာက္ဘက္နံရံမွ ပလႅင္တစ္ခုမွာ ယခုထက္တိုင္ ရွိေနေသး သည္။ ယင္းပလႅင္ေပၚ၌လည္း ဘုရားေက်ာင္း၏ ပဓာနျဖစ္ ေသာ တာရာေဒ၀ီ စံပယ္ေနသည္။ ------------
အပိုင္း(၄၇)ဆက္ရန္
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္