သမိုင္း



Historia (Allegory of History)
By Nikolaos Gysis (1892)
သမိုင္းဆိုသည္မွာ လူသားတို့၏ အတိတ္ကာလကို ေလ့လာေသာ ဘာသာရပ္ျဖစ္သည္။ စာေရးသားျခင္းကို တီထြင္ျပီးသည့္ေနာက္တြင္ သမိုင္းေပၚေပါက္လာခဲ့သည္ဟုလည္း ဆိုနိုင္သည္။ သမိုင္းကို ေရးသားေသာ ပညာရွင္မ်ားကို သမိုင္းပညာရွင္ဟု ေခၚဆိုေလ့ရွိျကသည္။ ゞင္းမွာ ျပန္ေျပာင္းေျပာဆိုခ်က္မ်ားကို အသံုးျပု၍ ဆက္တိုက္ျဖစ္ပ်က္ ခဲ့ေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို စစ္ေဆးျခင္းနွင့္ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္း ျပုေသာ သုေတသန နယ္ပယ္ ျဖစ္ကာ တစ္ခါတရံတြင္ အက်ိုးအေျကာင္း ဆက္နြယ္၍ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို ဓမၼဓိဌာန္ က်က် စံုစမ္းစစ္ေဆးကာ ဆံုးျဖတ္ေသာ ပညာရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။ သမိုင္းပညာရွင္မ်ားသည္ သမိုင္း၏ သေဘာသဘာဝ နွင့္ အသံုးဝင္မႈတို့ကို ျငင္းခံုေလ့ ရွိျကသည္။

သမိုင္း[ျပင္​ဆင္​ရန္​]
သမိုင္းဟူသည္မွာ အစဉ္မွတ္သားရေအာင္ျပုလုပ္ေသာစာကိုဆိုလိုသည္။ ဘုရား ၊ ဂူ၊ ေက်ာင္း၊ တန္ေဆာင္း၊ စဆြံ၊ ဓမၼသာလာ၊ တန္တား၊ ပုဂၢိုလ္ထူး၊အေျကာင္းအရာထူး စသည္တို့နွင့္စပ္လ်ဉ္း၍ စကားေျပျဖင့္ ျဖစ္ေစလကၤ࿿ာျဖင့္ျဖစ္ေစ စီကံုးေရးသားထားသည္မ်ားကိုသမိုင္းဟုေခၚသည္။

အခ်ို့ကလည္း သမိုင္းသည္သံပိုင္းနွင့္သေဘာခ်င္းတူျပီးလွ်င္ သံပိုင္းမွသမၸိုင္း၊ သမိုင္းျဖစ္လာသည္ဟုဆိုျကသည္။ စကားေျပျဖင့္ေရးသားထားေသာ သမိုင္းမ်ားအေျကာင္း ကို အထူးမေရးသားေတာ့ဘဲ လကၤ࿿ာစပ္ဆိုထားေသာသမိုင္းေရးသား နည္းကိုေဖာ္ျပေပအံ့။ သမိုင္းလကၤ࿿ာစပ္ဆိုရာ၌ • (၁) လကၤ࿿ာစပ္ဆိုနည္းမ်ား အတိုင္းေရး သြားသည္။ (၂) အစမွာျဖစ္ေစ၊ အဆံုးမွာျဖစ္ေစ သမိုင္းဟူေသာစကား မ်ားေသာအားျဖင့္ပါရွိတတ္သည္။ပံုစံအားျဖင့္သမိုင္းတန္ေဆာင္၊ ကမၸည္းေဆာင္အံ့၊ ဉာဏ္ေရာင္ျဖန့္ခ်ိ၊နွိုင္းခ်ိန္ညွိေလာ့၊ေလာကီအရာ စသည္ျဖင့္ သမိုင္း လကၤ࿿ာမွန္းသိေအာင္ သမိုင္းဆိုသည့္ပုဒ္ကို ထည့္စပ္ေလ့ရွိျကသည္။သမိုင္းဟူသည့္ပုဒ္ကိုလကၤ࿿ာ၏ အလယ္၌သမိုင္းမွန္းသိေအာင္ထည့္သြင္းစပ္ဆိုသည္လည္းရွိသည္။ ပံုစံအားျဖင့္စစ္ကိုင္းျမို့ သမိုင္းလကၤ࿿ာတြင္' ရန္မာန္ပယ္ခိုင္း၊ျမို့စစ္ကိုင္း၏၊သမိုင္းလကၤ࿿ာ၊ ဂုဏ္ကိုးျဖာအား' ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ရွင္ပင္သက္ေတာ္ရဘုရားသမိုင္းတြင္' မဂၤႅာ ထံုးေဆာင္၊ကပ္လံုးေျပာင္စိမ့္၊ အေခါင္သာ နွိုင္း၊ တေပါင္လွိုင္း၍၊တိုင္းျမန္မာျပည္၊ သမိုင္းရွည္ျဖင့္၊ ငါးမည္အင္စံု'ဟူ၍လည္းေကာင္း အသီးသီးစပ္ဆိုျကသည္။

အခ်ို့သမိုင္းလကၤ࿿ာစာကိုယ္မ်ား၌မူ သမိုင္းဟူေသာစာပုဒ္လံုးဝ မပါပဲလည္းရွိတတ္သည္။ ပံုစံအားျဖင့္ပုဂံပညာရွိမြန္း ကိုဆိုပုဂံျမို့ရွိဂူဘုရားစဉ္သမိုင္းလကၤ࿿ာ၌'မဉၨူဘုန္းေတာ္၊ ေသာင္း လံုးေက်ာ္သည္၊ ထိပ္ေပၚအထြတ္၊ေရွြနားညြတ္ေလာ့ ၊ရိမဒ္ေပါကၠံ၊ တမၸဝတီ၊ သီရိပစၥယာ၊ ပုဏၰဂါမ၊ပုဂါ မမည္၊ဤငါးျပည္၌၊ ဆက္ရွည္စံပယ္၊ ငါးဆယ္နွင့္ငါး၊ နရဖ်ားတို့၊တည္ထားျပုစု၊ ေကာင္းမႈေစ့မ်ိုး၊ျကဲစိုက္ပ်ိုးသည္၊ ပုထိုးေစတီ၊လက္ေခ်ာင္းစီသို့ရ၍ ဤဖြယ္တည့္၊ မ်ားစြာရွိလည္း၊ ေတြ့မိသ၍၊မစံုေစ့ခဲ့၊ ဘုန္းေဟ့နတ္လူ၊ဉာဏ္တံခ်ူျဖင့္၊ ဆြတ္ယူစိမ့္ငွာ၊ထိပ္ခ်ာတင္ရြက္၊ သီကံုးဆက္သည္၊ေရွြခြက္ေသာတာရံုဘုရား'ဟူ၍ျဖစ္သည္။[၁]

ကိုးကား
 ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အတြဲ(၁၃)
[ျပင္​ဆင္​ရန္​]

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္