ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့ကထုတ္ေ၀ျပီးေသာစာအုပ္မ်ားကို ေ၀ဖန္ျခင္း - ေဒါက္တာသန္းထြန္း





ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့ကို ၁၉၅၅ ဇန္နဝါရီမွာ နိုင္ငံအစိုးရက ဖြဲ့စည္းေပးခဲ့ပါတယ္။ အခ်ိန္ျပည့္ အမႈထမ္းရမယ့္ဥကၠ႒ဌနဲ့၊ အဖြဲ့ဝင္(၉)ဦးေတြရဲ့ နာမည္ေတြက-



​ေကာင္း၊ ဦး၊ ပညာမင္းျကီး - ဥကၠ႒ဌ​

ေက်ာ္သက္၊ ေဒါက္တာ၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ထင္ေအာင္၊ ေဒါက္တာ၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ - အဖြဲ့ဝင္

ဘ၊ ဦး၊ ပညာမင္းျကီး - အဖြဲ့​ဝင္

ဘညြန့္၊ ဦး၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ဘရွင္၊ ဗိုလ္မႉး၊ တပ္မေတာ္ ေမာ္ကြန္းတိုက္မႉး - အဖြဲ့ဝင္

မ်ိုးမင္း၊ ဦး၊ အဂၤႅိပ္စာပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ေယာ၊ ဦး၊ ျပန္ျကားေရးဝန္ - အဖြဲ့ဝင္

သန့္၊ ဦး၊ (ေနာင္အခါ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉး ကမၻာ့ကုလသမဂၢ) - အဖြဲ့ဝင္

သိန္းဟန္၊ ဦး၊ တကၠသိုလ္စာျကည့္တိုက္မႉး - အဖြဲ့ဝင္

ဥကၠ႒ဌ(ဦးေကာင္း) ၁၉ ေဖေဖၚဝါရီ ၁၉၅၇ မွာ ကြယ္လြန္သြားျပီး၊ တခ်ို့ေတြက အေရွြ့အေျပာင္း လုပ္ျကလို့၊ ေဖေဖၚဝါ ရီ ၁၉၆ဝ မွာ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့ကို ေအာက္ပါပုဂၢိုလ္ေတြနဲ့ ျပန္ျပီး ဖြဲ့စည္းရပါတယ္။

ေက်ာ္သက္၊ ေဒါက္တာ၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ေဖေမာင္တင္၊ အေရွ့တိုင္းပညာပါေမာကၡ - ဥကၠ႒ဌ

သာလွ၊ ေဒါက္တာ၊ ဘူမိေဗဒပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ဘညြန့္၊ ဦး၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ဘသန္း၊ ဦး၊ တပ္မေတာ္ေမာ္ကြန္းတိုက္ - အဖြဲ့ဝင္

လု့စ္၊ ဂ်ီ၊ အိပ္ခ်္၊ သမိုင္းအထူးပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ဝန္၊ ဦး၊ ျမန္မာစာပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

သာလွ၊ ေဒါက္တာ၊ ဘူမိေဗဒပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

သင္းျကည္၊ ေဒၚ၊ ပထဝီဝင္ပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ေအာင္ေသာ္၊ ဦး၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန၊ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္ - အဖြဲ့ဝင္​

မူလဖြဲ့​စည္းစဉ္က ပါခဲ့တဲ့ အဖြဲ့ဝင္ေတြထဲက ေဒါက္တာေက်ာ္သက္၊ ေဒါက္တာသာလွနဲ့​ ေနာက္ ဦးဝန္သာ က်န္ေတာ့ တာနဲ့၊ ၂၁ စက္တင္ဘာ ၁၉၉၁ မွာ သမိုင္းအဖြဲ့ကို ျပန္ျပီး ဖြဲ့ရျပန္တယ္။

ခင္မမ၊ ေဒၚ၊ နိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ခင္စု၊ ေဒၚ၊ သမိုင္းဌာန - အဖြဲ့ဝင္

ခင္ေမာင္ညြန့္၊ ေဒါက္တာ၊ ေရွးေဟာင္းသုေတသန၊ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္ - အဖြဲ့ဝင္

စဝ္ထြန္းမွတ္ဝင္း၊ ညွြန္ျကားေရးမႉး၊ သာသနာေရးဦးစီးဌာန (ထပ္ျဖည့္) - အဖြဲ့ဝင္

စိုင္းေအာင္ထြန္း၊ ဗဟိုေကာင္စီဝင္ (ထပ္ျဖည့္) - ဒုတိယဥကၠ႒ဌ

တင္အံုး၊ ဦး၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

တင္စိန္၊ ေဒၚ၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ထြန္းေအာင္ခ်ိန္၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

နီနီျမင့္၊ ေဒၚ (ေနာက္တိုး) - အဖြဲ့ဝင္

ေမာင္ေမာင္တင္၊ ဦး၊ သုေတသနေရာင္းရင္း - အဖြဲ့ဝင္

ရီစိန္၊ မစၥတာခ်န္၊ တရုတ္မွတ္တမ္းဆိုင္ရာ သုေတသနေရာင္းရင္း - အဖြဲ့ဝင္

လွရွိန္၊ ဗိုလ္မႉး၊ ညွြန္ျကားေရးမႉး၊ တပ္မေတာ္ေမာ္ကြန္းတိုက္ - အဖြဲ့ဝင္

လွသိန္း၊ ဦး၊ သုေတသနေရာင္းရင္း (ထပ္ျဖည့္) - အဖြဲ့ဝင္

ဝင္းေမာင္၊ ဦး၊ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္၊ အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန - အဖြဲ့ဝင္

သန္းထြတ္၊ ဦး၊ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္၊ ယဉ္ေက်းမႈဌာန - အဖြဲ့ဝင္

သန္းထြန္း၊ ေဒါက္တာ၊ သမိုင္းပါေမာကၡ - အဖြဲ့ဝင္

ေသာ္ေကာင္း၊ ဦး၊ စာျကည့္တိုက္မႉး (ထပ္ျဖည့္) - အဖြဲ့ဝင္

သိန္းျမင့္၊ ဦး၊ သံအမတ္ - အဖြဲ့ဝင္

အံုးျကည္၊ ေဒၚ၊ သမိုင္းပါေမာကၡ (ထပ္ျဖည့္) - အဖြဲ့ဝင္

အံုးခိုင္၊ ေဒါက္တာ၊ ညွြန္ျကားေရးမႉးခ်ုပ္၊ တကၠသိုလ္မ်ား သမိုင္းသုေတသန - အဖြဲ့ဝင္

အဖြဲ့ဝင္ အမ်ားစုဟာ အျငိမ္းစား သမိုင္းပါေမာကၡေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းပါေမာကၡ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဦးတင္အံုးက သမိုင္း သင္ျကားေရးအဖြဲ့ အစည္းအေဝးတစ္ခုမွာ "ကမၻာ့သမိုင္းနယ္ပယ္မွာ ျမန္မာ့သမိုင္းဆိုတာက အစြန္းအထြက္ အေသး ေလးတစ္စက္ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္" လို့ ေလွာင္ေျပာင္စကား ေျပာဖူးပါတယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့က ဘာမွ အေရးပါတာမ်ိုး၊ အဖိုးတန္တာမ်ိုး၊ ေရးသား ထုတ္ေဝျခင္း မရွိဘူး ဆိုျပီး၊ အျဖစ္ဆိုဖြယ္ မရွိလို့ ယူဆရမလို စကားရိပ္ ထြက္ေနပါတယ္။

အတြင္းေရးမႉး(၂) ဒုတိယဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီး တင္ဦးက ၁ဝ ေအာက္တိုဘာ ၁၉၉၁ မွာ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့ဝင္ေတြကို ေတြ့ဆံု ျပီး "စိတ္ရင္းေစတနာမွန္မွန္ထားျပီး ေတြ့ရွိတဲ့အတိုင္း မညွာမေထာက္ ေျပာျကပါ၊ ဒါဟာ အဖိုးတန္ဆံုးပါပဲ" လို့ ေျပာ ခဲ့တယ္။ ပညာေရးဝန္ျကီးက ေစာေစာက စကားကို ပဲ့တင္ထပ္တဲ့အတိုင္း "ကိစၥတစ္ခုကို ဘာ့ေျကာင့္ ဘယ္လို ျဖစ္ရ သလဲလို့ အရင္းအျမစ္ကို ရေအာင္ရွာပါ၊ ေတြ့တဲ့အတိုင္းေျပာ" လို့ေျပာပါတယ္။ လူအမ်ား လက္ခံထားတဲ့ အယူအဆ တစ္ခုကို မွားေနမွန္း သိလာတဲ့အခါ ျပင္ေပးမယ္ဆိုရင္ လူအမ်ားက ျပင္ဆင္ခ်က္ကို လက္မခံတဲ့အျပင္ အျပင္းအထန္ ကန့္ကြက္ျကမွာ စိုးရိမ္ရပါေသးတယ္။ လူအမ်ားနဲ့ေပါင္းျပီး လုပ္ရတဲ့အလုပ္မ်ိုးဆိုရင္ တစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္ ဟိုဟာျပင္ ဒီဟာနႈတ္ ဒီဟာတိုးနဲ့ ေနာက္ဆံုးရလဒ္ မေကာင္းတာ မ်ားပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ အခုလို ေျပာတာက အလုပ္က အထူးျပုေလ့လာေရး(specialization)၊ အမ်ားနဲ့ညွိတယ္ဆိုတာက ပ်မ္းမွ်ေျကး(generalization) ျဖစ္ ေလေတာ့ "သူမသာ ကိုယ္မနာ" ျဖစ္ျပီး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ေပ်ာ့သြားတတ္တာမို့ အခုလို ေျပာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ အခုလုပ္တဲ့အလုပ္က ျမန္မာ ေရွးေဟာင္းသမိုင္းကို အထူးျပုေလ့လာေရး လုပ္တဲ့အတြက္၊ ဒီလို ေျပာရ တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို ေလ့လာတဲ့အခါ-

(၁) ဘယ္သူမွ အရင္က မသိတာကို၊ သိလာတယ္။

(၂) အမ်ားတကာရဲ့အမွားကို၊ ျပင္နိုင္တယ္။

(၃) အမ်ားတကာ ေျပာျပခ်က္ေတြမွာ လိုတာကို၊ ျဖည့္နိုင္တယ္။

(၄) ပိုတာကို ျဖုတ္နိုင္တယ္။


ေဒါက္တာရီရီ၊ ျမန္မာအဂၤႅိပ္ျပကၡဒိန္(ေအဒီ ၁၇ဝ၁ မွ ၁၈၂ဝ)၊ က်မ္းစဉ္ (၁) ျမန္မာနိုင္ငံသမိုင္းေကာ္မရွင္ ၊ ၁၉၆၅။

သမိုင္းမွတ္တမ္းဆိုရင္ ရက္စြဲပါမယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့က ျမန္မာသမိုင္းသုေတသန လုပ္တဲ့အခါ ကမၻာ့သမိုင္းနဲ့ယွဉ္တြဲ ေလ့လာရမွာ ျဖစ္လို့ ခရစ္ ခုနွစ္ လ ရက္ကို သံုးခ်င္တယ္။ ဒါေျကာင့္ သမိုင္းမွတ္တမ္းမွာပါတဲ့ ရက္စြဲကို ခရစ္ ရက္စြဲ ေျပာင္းရတယ္။ ေျပာင္းနိုင္ဖို့ အဂၤႅိပ္ျမန္မာ ျပကၡဒိန္ေတြကို ကြ်န္ေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ျပီး ျပန္လုပ္ထားတယ္။ အမ်ားျကီး လက္ဝင္တဲ့လုပ္ငန္း ျဖစ္ေပမယ့္ ျပီးေအာင္ (သံုးလို့ ရနိုင္ေလာက္ေအာင္ လုပ္ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။) ျမန္မာ မွတ္တမ္းေတြကို ေက်ာက္တံုးမွာ ေရးထြင္းထားခဲ့တာ အမ်ားျကီး ရွိပါတယ္။ ေပေပၚ ပုရပိုက္ေပၚမွာ ေရးတာေတြ လည္း ရွိပါတယ္။ ဒါေတြကို အလိုရွိသလို သံုးနိုင္ဖို့ ကူးယူျကပါတယ္။ အဲဒီအခါ ကူးသူကို လိုက္လို့ အက်ိုးအေပါက္ အမွားအယြင္းေတြလည္း ရွိတယ္။ တခ်ို့ကလည္း နည္းနည္းပါးပါး ျပင္ခ်င္တယ္။ အဲဒီလိုျပင္တာကို မျကိုက္ပါ။ ကိုယ္တိုင္အသံုးျပုတဲ့အခါမွာသာ အမွား အမွန္ကို ေဝဖန္ေျပာဆိုပါတယ္။ မူရင္းကို မျပင္ပါ။ ျမန္မာေတြရဲ့ ျပကၡဒိန္က တန္ခူးလဟာ လအမည္ စာရင္းမွာ အမွတ္(၁) ျဖစ္ေပမယ့္ တန္ခူးလဆန္း ၁ ရက္ဟာ တကယ္ လိုက္နာက်င့္သံုးတဲ့ နွစ္ဆန္းတစ္ရက္ မဟုတ္ပါ။ ဒီလို ကြဲျပားရတဲ့အေျကာင္းကေတာ့ ကမၻာသံုးျပကၡဒိန္က သူရိယမာသ၊ ျမန္မာသံုး ျပကၡဒိန္က စျနၵမာသ ျဖစ္ေနလို့ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ ျမန္မာေတြ အသံုးျပုတဲ့ ဂဏန္းေတြမွာ ဝ၊ ၁၊ ၈ ေတြကို အဖတ္မွားတတ္တယ္။ ဒီလိုပဲ ၂၊ ၅၊ ၇ ေရးတဲ့အခါမွာလည္း လြဲမွားနိုင္တယ္။ အဲဒီအခါ ရက္စြဲေတြ လြဲကုန္ပါတယ္။ ေမာင္ကုလား၊ မွန္နန္း၊ ကုန္းေဘာင္ဆက္၊ သုေသာဓိတ ပံုနွိပ္မူေတြမွာ အမွားေလးေတြ ေတြ့ပါတယ္။ ပါေမာကၡ ဘလက္ဒန္၊ ဒူရြိုင္ဆယ္၊ ​ပါေမာကၡလု့စ္နဲ့ပါေမာကၡေဖေမာင္တင္တို့က အေစာဆံုးအခ်ိန္က စျပီး ေတြ့သမွ် တိုင္းရင္း ျမန္မာေက်ာက္စာေတြကို စုတယ္။ ေရာမအကၡရာနဲ့ဖလွယ္တယ္။ အဂၤႅိပ္ဘာသာျပန္တယ္။ ေက်ာက္စာပါရက္စြဲ ေတြကို၊ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ သခၤ࿿်ာဆရာကာရဲ့အကူအညီနဲ့၊ သကၠရာဇ္ကို ခရစ္နွစ္ ရက္စြဲ ေျပာင္းရတယ္။ ဒီလို လုပ္တဲ့ အခါ အခ်ိန္ကုန္သက္သာေအာင္၊ အဂၤႅိပ္-ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို ပုဂံေခတ္(တစ္ဆယ္ရာစုနွစ္က စျပီး) ျပန္တြက္ထားရ တယ္။ A.M.B Irwin (အာဝင္) အင္းဇယားေတြအရ၊ ဘယ္သကၠရာဇ္ဟာ ဘယ္ခရစ္နွစ္လဲလို့ ပထမရွာတယ္။ ျပီးမွ ေရွ့ပိုင္းက ျမန္မာသကၠရာဇ္ ရက္စြဲေတြကို၊ ဂ်ူလီယန္ရက္စြဲ ရွာရတယ္။ ၁၇၅၂ စက္တင္ဘာ ၂ ေနာက္ပိုင္း၊ (၁၇၅၂ စက္တင္ဘာ ၁၄) ကစျပီး၊ ေဂါရိယံ ခရစ္နွစ္ရက္စြဲ ေျပာင္းရတယ္။ ျပီးေတာ့ ျမန္မာလေတြက လဆန္း ၁ ရက္ဟာ၊ ခရစ္နွစ္ရဲ့ဘယ္လက ဘယ္ေန့လဲဆိုတာ ရွာရတယ္။ အဲဒီအခါ ျမန္မာဘက္က ဝါျကီး(နယုန္ ရက္ ၃ဝ)၊ ဝါငယ္ (နယုန္ ၂၉ ရက္)ကို တြက္ရေသးတယ္။ လထပ္တဲ့အခါ ပထမဝါဆို၊ ဒုတိယဝါဆိုကိုလည္း မမွားရေအာင္ တြက္ရေသးတယ္။ နယုန္လမွာ ဝါငယ္ဆိုရင္ ၂၉ ရက္၊ ဝါျကီးဆိုရင္ ရက္ ၃ဝ၊ အဲဒါကိုလည္း ဂရုစိုက္ရပါေသးတယ္။ ဝါထပ္တယ္ဆိုတာ ကေတာ့ ဝါဆို ၁၊ ဝါဆို ၂ လုပ္ေပးရတာကို ဆိုလိုပါတယ္။ နည္းနည္းေတာ့ ရႈပ္သလို ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ အာဝင္ရဲ့ဇယား ေတြကို သံုးလိုက္ရင္ မရႈပ္နိုင္ေတာ့ပါ။ သိပ္အသံုးရလြယ္ပါတယ္။ ခရစ္ျပကၡဒိန္ကို သံုးသင့္ပါတယ္လို့ ပါေမာကၡလု့စ္နဲ့ ေဖေမာင္တင္တို့က ေျပာခဲ့ဖူးတာကိုလည္း ေလးစားလိုက္နာတဲ့သေဘာ ရွိျကပါတယ္။ ဒီလို လိုက္နာပါမွ ကမၻာ့သမိုင္း နဲ့ယွဉ္တြဲျပီး အသံုးျပုနိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရီရီ (၁၄ မတ္ ၁၉၂၄ - ၁၁ နိုဝင္ဘာ ၁၉၈၄)က ျမန္မာနိုင္ငံသမိုင္းေကာ္မရွင္ မွာ ၂ ဧျပီ ၁၉၅၉ က စျပီး သုေတသနအရာရွိ ျဖစ္လာပါတယ္။ ျမန္မာနိုင္ငံ ကုန္းေဘာင္ေခတ္သမိုင္း ၁၇၅၂-၁၈၈၅ ကိုေရးဖို့ တာဝန္က်ပါတယ္။ ၁၇၅၂ က စေရးပါဆိုေပမယ့္ ၁၇ဝဝ ေလာက္က ျဖိုျပီး မွတ္တမ္းမွတ္စုေတြကို ေမွြေနွာက္ ရွာေဖြတာကို ေတြ့ရပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ၁၇ဝဝ-၁၈၂ဝ အဂၤႅိပ္-ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို ရေအာင္ ရွာျပီး လက္ကိုင္ျပုပါတယ္။ ကံအားေလ်ာ္စြာ အဂၤႅိပ္ထက္အစ ရခိုင္က တရားရံုးေတာ္ေတြမွာ အဂၤႅိပ္တရားမက်င့္ထံုး၊ အဂၤႅိပ္ရာဇဝတ္က်င့္ထံုးေတြကို စျပီးသံုးတယ္။ ရက္စြဲအားလံုးကိုလည္း အဂၤႅိပ္ျပကၡဒိန္အတိုင္း သံုးေစတယ္။ အဲဒါအျပင္ ေနာက္ထပ္ တိုက္ဆိုင္မႈတစ္ခုက အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသားသစ္ လက္ခံရင္ ေက်ာင္းသားရဲ့ ေမြးေန့ကို အဂၤႅိပ္ျပကၡဒိန္အရ ေျပာရတယ္။ ေက်ာင္းဝင္တဲ့ရက္ကိုလည္း အဂၤႅိပ္ရက္ပဲ သံုးတယ္။ အဲဒါအျပင္ တရားရံုးမွာ ရာဇဝတ္မႈ တရားမမႈေတြရဲ့သက္ဆိုင္ရာ ရက္စြဲကိုလည္း အဂၤႅိပ္ျပကၡဒိန္အရ ေျပာရတယ္။ အဲဒါနဲ့ လို အပ္လို့ ၁၉ဝ၅ ခုနွစ္ကပဲ ခ်န္ထြန္း၊ ျမန္မာရက္ အဂၤႅိပ္ရက္ေတြနဲ့ ညွိထားသည့္ ရခိုင္ျပကၡဒိန္ဆိုတာကို ၁၉ဝ၅ ခုက ပံုနွိပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေျကာင့္ အဂၤႅိပ္ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို ၁၇ဝဝ-၁၈၂ဝ ကို အေရးတျကီး လိုခ်င္ေနပါတယ္။ အာဝင္ရဲ့ ျပကၡဒိန္ဇယားေတြကို သံုးျပီး၊ ခရစ္နွစ္ ၁၇ဝဝ-၁၈၂ဝ အဂၤႅိပ္ျမန္မာျပကၡဒိန္ကို အလိုရွိတာ ျဖစ္တယ္။ အဂၤႅိပ္​ ေခတ္ဦးျပကၡဒိန္ လိုခ်င္လို့ ျကိုးစားျပီး လုပ္တဲ့အခါ အဂၤႅိပ္-ျမန္မာျပကၡဒိန္တစ္ေစာင္ (၁၇ဝဝ-၁၈၂ဝ)ကို ျမန္မာ သမိုင္းေကာ္မရွင္ စာအုပ္(၁)အျဖစ္နဲ့ ၁၉၆၅ က ထြက္လာပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ပုဂံေခတ္အတြက္ အဂၤႅိပ္ျမန္မာ ျပကၡဒိန္လိုတဲ့အတြက္ ခရစ္နွစ္ ၁၁ ရာစုနွစ္၊ ၁၂ ရာစုနွစ္၊ ၁၃ ရာစုနွစ္အတြက္ ျပကၡဒိန္လုပ္ျပီး ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝတဲ့အျပင္ ခရစ္နွစ္ ၁၄ ရာစုနွစ္၊ ၁၅ ရာစုနွစ္၊ ၁၆ ရာစုနွစ္၊ ၁၇ ရာစုနွစ္ေတြကို လုပ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သမိုင္းဌာနက ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝေပးတဲ့အတြက္ သမိုင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာေက်ာ္ဝင္းကို ေက်းဇူးမ်ားစြာ တင္ပါတယ္။ အခုအခါ ျမန္မာ သမိုင္းကို ၁၁ ရာစုနွစ္ကစျပီး ေတာက္ေလွ်ာက္ အဂၤႅိပ္ရက္ေတြ သံုးျပီး ေရးလို့ရပါျပီ။ ဒီလို ျဖစ္ေအာင္ ကြ်န္ေတာ္က လံႈ့ေဆာ္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ဂ်ပန္ေခတ္အတြင္း ဆရာဦးစိန္ေမာင္(ဦးဉာဏိႆရ)က ေနျကတ္လျကတ္ အာယုေဗဒထိ ေဗဒင္သင္ရိုးကုန္ေအာင္ သင္ေပးတယ္။ ျပကၡဒိန္၊ သကၤ࿿ျန္စာေတြ ပံုနွိပ္ထုတ္ေဝဖူးပါတယ္။ ဒါေျကာင့္ ျမန္မာသမိုင္း ေကာ္မရွင္မွာ ျမန္မာရက္စြဲကို မသံုးဘဲ ခရစ္ရက္စြဲကိုသာ သံုးဖို့ ကြ်န္ေတာ္ တြက္ေပးပါတယ္။ ပံုနွိပ္ပါတယ္။ ​ဝယ္သူ မရွိလို့ ပံုနွိပ္ျပီးစာအုပ္ေတြ အခုထိ ကြ်န္ေတာ့္အိမ္မွာ အပံုလိုက္ ရွိေနပါေသးတယ္။


ေဒါက္တာ ရီရီ၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရး ၁၇၁၄-၅၂၊ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္သုေတသန စာစဉ္ ၁၊ အတြဲ ၁၊ ၁၉၇၅။

အဂၤႅိပ္ဘာသာ၊ ျမန္မာဘာသာတို့နဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္သမိုင္းကို ေရးသား ပံုနွိပ္ျပီး ရွိသလို ပံုမနွိပ္ရေသးတဲ့ စာတမ္း စာေစာင္နဲ့က်မ္းေတြကို စံုေအာင္ ကိုးကားျပီး ဒီက်မ္းကို ျပုစုတယ္။ အဲဒီက်မ္းတခ်ို့ကို ေဖာ္ျပရရင္

ဟံသာဝတီမင္းေနျပည္ေတာ္သမိုင္း (ပထမတြဲ)

အေလာင္းမင္းတရား အမိန့္ေတာ္

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ား

အေရွ့ရံုး

ငါးဆူဒါယကာ အမွားေတာ္ပံု

ဟံသာဝတီပါမင္းတရား အမွားေတာ္ပံု

အစုအမႈထမ္းတို့အေျကာင္း

မဟာရာဇဝင္ေက်ာ္ (မံုေရြးဆရာေတာ္)

အခုလို အေျကာင္းအရာကို သုေတသန ျပုတဲ့အခါ မဏိပူရသမိုင္းေတြကိုလည္း ရွာေဖြျပီး ဖတ္ရပါေသးတယ္။ မွန္နန္း ရာဇဝင္ ဆိုရင္၊ ရဟန္းပညာရွိ လူပညာရွိ တစ္ဆယ့္သံုးဦး ပါဝင္တဲ့ ေကာ္မတီက အခ်က္အလက္ေတြ စုေဆာင္းျပီး ေရးတာ ျဖစ္တယ္။ သူမသာ ကိုယ္မနာေအာင္ အလိမၼာသံုးျပီး ေရးျက၊ ေျပာျက၊ ဆံုးျဖတ္ျကမွာ ျဖစ္လို့ ျကားခ်ျပီး ေပ်ာ့ညံ့တဲ့သေဘာထား ဝင္သြားတတ္တယ္။

အဝ(အင္းဝ) နိုင္ငံေတာ္ ပ်က္စီးရတာဟ၊ ၁၁၁ ဩဂုတ္ ၁၇၁၄ မွာ နန္းတက္တဲ့ သိရီပဝလ မဟာဓမၼရာဇာဓိပတိ (၁၇၁၄-၁၇၃၃) ဘြဲ့ခံ ေလးကြ်န္းမာရ္ေအာင္ ေလာကသရဖူဒါယကာ မွန္နန္းရွင္တနဂင္ေၷြမင္းနဲ့၊ ၃ နိုဝင္ဘာ ၁၇၃၃ မွာ နန္းတက္တဲ့ တနဂင္ေၷြမင္းကို ဆက္ခံသူ၊ သားေတာ္ ျကာသပေတးမင္း (ဟံသာဝတီေရာက္မင္း) (၁၇၃၃-၁၇၅၂)တို့မွာ တာဝန္အရွိဆံုးလို့ ေျပာရင္ေတာ့လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တနဂင္ေၷြမင္း နန္းတက္ခ်ိန္ကစျပီး နိုင္ငံေတာ္အရပ္ရပ္ မွာ သူပုန္သူကန္ ထျကြလာတဲ့အတြက္၊ လက္နက္နိုင္ငံေတာ္ျကီး ျပိုကြဲေနပါျပီ။ အဲဒါေတြမွာ ထပ္ဆင့္ျပီး သဘာဝ ေဘးဒဏ္ေတြ ျဖစ္တဲ့ မိုးေခါင္ျခင္း၊ ငလ်င္ျကီး လႈပ္ျခင္း၊ ကပ္ေရာဂါျကီးေတြ ဆိုက္ေရာက္ျခင္း၊ အစာေရစာ မြတ္သိပ္ ျခင္း၊ မီးေလာင္ျခင္း၊ ေရျကီးျခင္း ဆိုတဲ့ ေဘးေတြက တစ္မ်ိုးျပီးတစ္မ်ိုး ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ အဝနိုင္ငံေတာ္ျကီး အစိတ္စိတ္ ျပိုကြဲတယ္ဆိုတာ၊ သူတစ္လူ ငါတစ္မင္း ကိုယ့္နယ္မွာကိုယ္ ဘုရင္ ျဖစ္ကုန္ျကတာကို ဆိုလိုပါတယ္။ အဲဒီလို အေျခအေနကို မင္းေလာင္းေတြ အမ်ားျကီး ေပၚတဲ့ေခတ္လို့ ဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မင္းေလာင္းေတြထဲမွာ ဘုန္းေတာ္ျကီးေတြလည္း ပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ စာမ်က္နွာ ၂၈-၂၉ ျကားမွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ေျမပံုကို ျကည့္ရင္ ခရစ္နွစ္ တစ္ဆယ့္ငါးရာစုနွစ္ရဲ့ ဒုတိယနွစ္အစိတ္အတြင္းမွာ (ျမို့တစ္ျမို့စီ) ကိုယ္ပိုင္ခံတပ္ေတြနဲ့ လံုျခံုေအာင္ ကိုယ့္ဘာသာ ဖန္တီးျပီး ေနျကရပံုကို၊ ေတြ့ျမင္နိုင္ပါတယ္။ ျကာသပေတးမင္း(၁၇၃၃-၁၇၅၂)ကို အမ်ားဆံုး ဒုကၡေပးေနသူေတြဟာ မြန္သူပုန္နဲ့ကသည္းက်ူးေက်ာ္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ (မြန္က ျမန္မာနိုင္ငံေအာက္ပိုင္း၊ ကသည္းက ျမန္မာနိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ေနထိုင္ျကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္) ရွင္ဘုရင္က အုပ္ခ်ုပ္ေရးမွာလည္း မထူးခြ်န္၊ စစ္ေရးစစ္ရာ မွာလည္း မကြ်မ္းက်င္၊ ဒါေပမဲ့ အေပ်ာ္အပါး နွစ္သက္သူပီပီ ပြဲသဘင္ မျပတ္ခံျပီး၊ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေနတတ္သူ ျဖစ္ ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွာ အဝ ပ်က္တယ္။ မင္းနဲ့မိဖုရား၊ သားေတာ္၊ သမီးေတာ္ေတြကို ပဲခူးအနားက ေခ်ာင္းတစ္ ေခ်ာင္းမွာ၊ ၁၃ ေအာက္တိုဘာ ၁၇၅၄ က ေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္တာကို ခံလိုက္ျကရပါတယ္။ အေထာက္အထား ရွားပါးေပ မယ့္ ရီရီ ျပုစုတဲ့စာတမ္းဟာ၊ အဆင္အျခင္နဲ့ ျပည့္စံုလို့ စိတ္ဝင္စားစရာ ေလ့လာခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။


ျကန္၊ ျမန္မာပေဒသရာဇ္စနစ္၏ဇာတ္သိမ္း၊ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့၊ အဂၤႅိပ္ေခတ္ သုေတသနစာစဉ္ အမွတ္ ၂၊ ၁၉၈၁။

ျမန္မာနိုင္ငံကို အဂၤႅိပ္သိမ္းယူတာနဲ့ ပတ္သက္ျပီး တခ်ို့အဂၤႅိပ္က ေထာက္ခံေပမယ့္ ကန့္ကြက္တဲ့အဂၤႅိပ္လည္း ရွိပါတယ္။ ျမန္မာေတြကေတာ့ အရင္က အဂၤႅိပ္ကြ်န္ ျဖစ္ျပီးသားလူနဲ့ အခု ေနာက္ထပ္ျဖစ္တဲ့ ကြ်န္ေတြအဖို့ကေတာ့ ဘယ္လိုမွ စိတ္ထဲမွာ ေက်နပ္တယ္ မေက်နပ္တယ္ ဆိုတာမ်ိုး မရွိ၊ ဘာထူးလို့လဲ၊ တို့က အစကပဲ ေျကးေတာ္မ်ိုး၊ ကြ်န္ေတာ္မ်ိုး မဟုတ္လား၊ ဘာထူးလို့လဲ ဆိုတဲ့ သေဘာထားနဲ့ မသိသလို ေနလိုက္ျကတယ္။ ျပီးေတာ့ အခုကို အေျပာင္း အလဲမ်ိုးေတြ ေတြ့ဖူးျပီးသားလို့လည္း ယူဆတယ္။ အခုလို ေျပာင္းလဲဖို့အတြက္ ဘာအျမတ္မွ ရမွာ မဟုတ္ဘူးလို့ တြက္ဆျပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ျဗိတိသွ်ပါလီမန္ကေတာ့ သူတို့လုပ္ရတာ ခုခံစစ္ ျဖစ္တယ္။ (ျဗိတိသွ် ကုန္သည္ျကီးေတြမွာ က်ေရာက္မယ့္ အနၱရာယ္ကို တားတယ္လို့ ဆိုလိုတယ္။) ဒီလိုယူဆရတဲ့ အေျခခံသေဘာထား က ျမန္မာဘုရင္ေတြဟာ အဂၤႅိပ္ဆန့္က်င္ေရးစိတ္ဓာတ္ အျမဲရွိေနလို့ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဖက္က တရုတ္သေဘာထား ကိုလည္း ထည့္သြင္း စဉ္းစားဖို့ လိုပါတယ္။ တရုတ္အေနနဲ့ ျမန္မာကို သူတို့လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္တယ္လို့ အျမဲ တြက္ဆျပီးသား ျဖစ္တယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ သီေပါမင္းကို ဘယ္သူပဲ ဆက္ခံ ဆက္ခံ အဲဒီေနာက္မင္းက တရုတ္ကို အခြန္ ဆက္သျမဲ ဆက္သရင္ ေက်နပ္တယ္။ ဆယ္နွစ္တစ္ျကိမ္ အခြန္ဆက္မယ္လို့ သေဘာတူျပီး ျဖစ္တယ္။ အဂၤႅိပ္က ဒီဆက္ျမဲအခြန္ကို မဆက္ဘဲ ရပ္ပစ္လိုက္တယ္။ တိဗက္က ျမန္မာေတြကို အဂၤႅိပ္ ကြ်န္ျပုလိုက္ျပီဆိုတဲ့ သတင္း ျကားတဲ့အခါ ကိုလ္မင္မက္ေကာေလး ေခါင္းေဆာင္တဲ့ အဂၤႅိပ္သံအဖြဲ့ကို တိဗက္ျပည္ထဲ ဝင္လာခြင့္ မေပးပါ။ အိနၵိယအမ်ိုးသား ကြန္ကရက္ကို မိုဘိုင္းမွာ ၂၇-၃၁၊ ဒီဇင္ဘာ ၁၈၈၅ ခုနွစ္က က်င္းပျပီး ျမန္မာကို အဂၤႅိပ္ သိမ္းယူ တာကို ကန့္ကြက္တယ္။ ထိုင္လင္ကလည္း ျမန္မာေတြ လြတ္လပ္ေရး ဆံုးရံႈးရတဲ့အတြက္ ငါတို့လည္း အလားတူ ကံဆိုးနိုင္တယ္ဆိုျပီး ထိတ္လန့္သြားတယ္။ အဲဒါနဲ့ သူတို့နိုင္ငံအတြင္းမွာ သက္ဦးဆံပိုင္မင္း အုပ္ခ်ုပ္ေရးက ဥပေဒမင္း အုပ္ခ်ုပ္ေရးကို ေျပာင္းဖို့ စီစဉ္ပါတယ္။ သီေပါမင္း နန္းက်ေတာ့ ျမန္မာေတြမွာ လက္နက္ကိုင္လူ ၁၅၃၄၅ ေလာက္ ရွိပါတယ္။ တခ်ို့က လက္နက္ခ်ေပမယ့္ အမ်ားစုက​ လက္နက္ကို ကိုင္ရက္ တိမ္းေရွာင္ေနျကတယ္။ မင္းေလာင္းေပၚရင္ အဲဒီမင္းေလာင္းဆီမွာ ဝင္ျပီး အမႈထမ္းတယ္။ အဲဒါေျကာင့္ အဂၤႅိပ္အဖို့ မင္းကို လြယ္လြယ္ ဖမ္းယူနိုင္ေပမယ့္ တိုင္းျပည္ကို ပိုင္နိုင္ဖို့ အျကာျကီး လုပ္ယူရမယ္။

၁၈၈၆ - ၁၈၉၈ ခုနွစ္ထိ ေရးသြားတဲ့ဝက္မစြတ္ဝန္ေထာက္ ဦးလတ္ရဲ့ေန့စဉ္မွတ္တမ္းဟာ ဒီေနရာမွာ သိပ္ျပီး အဖိုး တန္ပါတယ္။ အဲဒီမွတ္တမ္းမွာ ျမန္မာေတြဘက္က အထက္ျမန္မာနိုင္ငံအတြက္ နိုင္ငံေရးအျမင္ကို တင္ျပထားပါ တယ္။ က်မ္းနာမည္ကို ပေဒသရာဇ္ က်ဆံုးျခင္းလို့ နာမည္တပ္ထားမသင့္ပါ။ ျဗိတိသွ်အုပ္ခ်ုပ္ေရးအစ ကို ျပင္သင့္ ပါတယ္။

၂၅ ေမ ၁၉၈၉ ခုနွစ္မွာ ဗိုလ္ခ်ုပ္ေစာေမာင္က-

ခင္စု၊ ေဒၚ

ခင္ေမာင္ညြန့္၊ ေဒါက္တာ

တင္အံုး၊ ဦး

ထင္ျကီး၊ ဦး

ထင္ဖတ္၊ ဦး

ထြန္းေအာင္ခ်ိန္၊ ဦး

ေမာင္ေမာင္တင္၊ ဦး

သန္းထြတ္၊ ဦးနဲ့

အံုးခိုင္၊ ေဒါက္တာ တို့ကို ေခၚေတြ့ျပီး ျမန္မာေတြ လြတ္လပ္ေရး မရမီနဲ့ရျပီးအေျကာင္းအရာေတြရဲ့ "ျဖစ္ရပ္မွန္"ကို ေရးျကစမ္းပါလို့ ေျပာတယ္။ အဲဒါေျကာင့္ ၃၁၊ ေမ၊ ၁၉၈၉ ခုနွစ္မွာ ျမန္မာ့"ျဖစ္ရပ္မွန္"ကို ေရးဖို့ ေကာ္မတီတစ္ရပ္ကို ျမန္မာသမိုင္း အဖြဲ့ဝင္ေတြထဲက-

ခင္စု၊ ေဒၚ

ခင္ေမာင္ညြန့္၊ ေဒါက္တာ

တင္အံုး၊ ဦး

ထင္ျကီး၊ ဦး

ထင္ဖတ္၊ ဦး

ထြန္းေအာင္ခ်ိန္၊ ဦး

ေမာင္ေမာင္တင္၊ ဦး

လွရွိန္၊ ဗိုလ္မႉး

သန္းထြတ္၊ ဦးနဲ့

အံုးခိုင္၊ ေဒါက္တာ တို့ကို ေကာ္မတီငယ္တစ္ခု ဖြဲ့ျပီး တာဝန္ေပးအပ္လိုက္ပါတယ္။ သူတို့ျကီးျကပ္ျပီး တိုင္းရင္းသား လူမ်ိုးစုေတြနဲ့ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ နိုင္ငံဖြဲ့စည္းပံု စည္းမ်ဉ္းဥပေဒ ပထမပိုင္းနဲ့ဒုတိယပိုင္း ထြက္လာပါတယ္။


ေက်ာ္ဝင္း၊ ျမဟန္နဲ့သိန္းလွိုင္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိုးစုေတြနဲ့ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ နိုင္ငံဖြဲ့စည္းပံု စည္းမ်ဉ္းဥပေဒ

ျဗိတိသွ်လက္ေအာက္မွာ ေတာင္ေပၚသားေတြ ျဖစ္တဲ့ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္နဲ့ခ်င္းေတြ ေနရာအရပ္ကို တိုင္းစြန္ ျပည္နား လို့ေခၚတယ္။ ေနထိုင္ျကပံုကလည္း ေရွးလူေတြ တိုးတက္ဖြံ့ျဖိုးမႈ နည္းေသးတယ္။ ဒါ့ေျကာင့္ အုပ္ခ်ုပ္ေရး မွာ မြန္၊ ျမန္မာ၊ ရခိုင္နဲ့ခြဲျပီး သီးျခားထားခဲ့ေပမယ့္ ဒုတိယကမၻာစစ္အျပီး ျမန္မာကို လြတ္လပ္ေရး ေပးတဲ့အခါ သူတို့ လည္း အလားတူ အခြင့္အ​ေရး ရလိုတယ္။ သီးျခားလူမ်ိုးအျဖစ္ သူတို့ဘာသာ အုပ္ခ်ုပ္တဲ့နိုင္ငံအျဖစ္ ထူေထာင္လို တယ္။ အမ်ိုးသားစိတ္ဓာတ္နဲ့ နိုးျကားေရးလည္း ေစာေစာကပဲ စသင့္ျပီး ဗိုလ္ခ်ုပ္ေအာင္ဆန္းရဲ့သ​ေဘာထားက​ ေတာ့ ဒီလူေတြ သူတို့ လိုခ်င္တာ သူတို့ဘာသာ ဆံုးျဖတ္ေစတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံက ခြဲထြက္လိုရင္လည္း ခြဲထြက္ပါေစလို့ ခြင့္ေပးရမွာပဲလို့ ဆိုလိုတယ္။ အေရးပါတဲ့အျဖစ္အပ်က္ အေရးပါတဲ့စာတန္းေတြကို သကၠရာဇ္ဆိုျပီး ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒါေျကာင့္ ဒီက်မ္းကို သမိုင္းလို့ မေခၚဘဲ ရက္စဉ္မွတ္လို့ပဲ ေခၚရပါလိမ့္မယ္။ က်မ္းရဲ့ရည္ရြယ္ ခ်က္ကလည္း ဝါဒျဖန့္သက္သက္လို ျဖစ္ေနတာ ေတြ့ရပါတယ္။ သုေတသနအဖြဲ့အစည္းတစ္ခု အေနနဲ့ ဒီက်မ္းမ်ိုးကို ေရွာင္နိုင္ရင္ ေကာင္းမလဲ။


ေက်ာ္ဝင္း၊ ျမဟန္နဲ့သိန္းလွိုင္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိုးစုေတြနဲ့ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ နိုင္ငံ့ဖြဲစည္းပံု စည္းမ်ဉ္းဥပေဒ၊ ၁၉၉​ဝ။

ကရင္ေတြရဲ့ ၁၉၄၇ ခုနွစ္၊ နိုင္ငံဖြဲ့စည္းပံု စည္းမ်ဉ္းဥပေဒအေပၚ ထားရွိတဲ့သေဘာကို အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပထားပါတယ္ အရင္းခံထားျပီး ေဆြးေနြးခ်က္ကေတာ့ ဒုတိယကမၻာစစ္တြင္း ကရင္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္က ျမန္မာေတြရဲ့အာမခံခ်က္ကို သံသယ ရွိေနတယ္။ ျပည္သူ့လြတ္ေတာ္ရဲ့ေဆာင္ရြက္ခ်က္ကို အေသးစိတ္ ေဖာ္ျပထား တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေျပာရရင္ ဒီက်မ္းဟာ ရက္စဉ္မွတ္အဆင့္ပဲ ရွိတယ္။ ေနာင္ က်မ္းေရးမယ့္လူေတြ အတြက္ အရင္းမူလထားျပီး အသံုးျပုစရာ တစ္ခုပဲ ျဖစ္ပါတယ္။


စံျငိမ္း၊ ျမင့္ျကည္၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရး ၁၉၅၈-၁၉၆၂၊ ၁၉၉၁။

ျမန္မာေတြ လြတ္လပ္ေရးရျပီး ဆယ္နွစ္ခရီးအေျကာင္း ေရးထားတဲ့က်မ္း ျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းအဖြဲ့က ျမန္မာလြတ္ လပ္ေရးရျပီးစ အခ်ိန္ကစျပီး ေရးဖို့ေကာင္းပါရက္နဲ့ ဘာ့ေျကာင့္ ဒီအခန္းကို ခ်န္ထားရသလဲလို့ ေမးခ်င္စရာ ျဖစ္ေန ပါတယ္။ ဟရု့ခ်္တင္ကာက လြတ္လပ္ေရးရျပီးစ ျမန္မာ က်မ္းစဉ္ေရးတယ္။ ေဒၚရသီဝုဒ္မင္းက (ေခတ္)ျမန္မာ တည္ဟန္ ကိုေရးတယ္။ ကြယ္လြန္သူ ကုလသမဂၢအေထြေထြအတြင္းဝန္(ခ်ုပ္)က ျမန္မာျပည္ေတာ္သား ကို ေရး တယ္။ ျမန္မာသမိုင္းအဖြဲ့က သီးျခားဟန္နဲ့ေရးပံုက အေျကာင္းအရာတစ္ခုကို ေခါင္းမပါပဲ အျမီးပိုင္းသာ ေရးပံုမ်ိုး ျဖစ္ေနပါတယ္။ သမိုင္းသုေတသန ဦးစီးအဖြဲ့ရဲ့အျကိုက္က ေရာင္းေကာင္းမယ့္ ေဈးကြက္သာ ျကည့္ျပီး စာအုပ္ ထုတ္ တယ္လို့ ေျပာစရာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ တျခားစာအုပ္ကုမၸဏီနဲ့ ဘာျခားေတာ့မွာလဲ။

ဒီ ၁၉၅၈-၁၉၆၂ ေခတ္အတြက္ စာအုပ္ေလး ထုတ္ပါတယ္။ ပထမအုပ္က ၁၉၅၈ ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္း အေျခအေနကို ေရး ဖို့ အရွည္ျကီး ဇာတ္ခင္းေနပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ၁၉၆၂ ခုနွစ္မွာ ဖဆပလ ပ်က္ပံုကို ေျပာတဲ့အခါ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ အေျကာင္း ထည့္ရတယ္ေပါ့၊ တစ္မ်ိုးေျပာရရင္ ျမန္မာလြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲနဲ့ျပည္ေထာင္စု ျပိုကြဲတာကို အရင္းမူလ ထားတယ္။ စာအုပ္ေရးပံုကေတာ့ ပံုေျပာဟန္ အျဖစ္အပ်က္ တစ္ခုျပီးတစ္ခု ကြင္းဆက္ ဆက္ေပးပံုမ်ိုး ျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းနည္းနဲ့ စိတ္ပိုင္းျပီး ေဝဖန္ေဆြးေနြးျခင္း မရွိပါ။ အဲဒါ​ ဘာ့ေျကာင့္လဲေမးရင္ စာေရးသူမ်ားအျကိုက္ ေရးရတာ မဟုတ္ဘဲ ဘယ္လိုေရးလို့ ေပါင္း​စပ္ေပးထားလို့ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရးခြင့္မရွိဘူးဆိုတာ ေတြ့ရပါတယ္။ အဲဒါ ေျကာင့္ ဒီက်မ္းဟာ တစ္ဖက္စီးနင္း ေရးတာလို့ေတာ့ ေျပာရပါတယ္။ အေထာက္အထားေတြ သိပ္ေပါတဲ့အေျကာင္း အရာမွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ "ဟိုဟာပဲ ေကာက္သံုး" လို့ ျကီးျကပ္တဲ့ေကာ္မတီက ညွြန္ျကားလ်က္ ရွိေနလို့ ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမက်မ္းက လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲ ျပီးေတာ့ ဖဆပလညံ့ပံုကိုနဲ့ အဆံုးသတ္ထားပါတယ္။ စာေရးသူေတြက ျမန္မာ ေတြရဲ့ရန္သူဟာ ကြန္ျမူနစ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ တျခားလူမ်ိုးစု ေသာင္းက်န္းသူေတြေတာ့ ရွိပါတယ္။


ျမင့္ျကည္၊ အိမ္ဂ်ယ္လင္း၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရး ၁၉၅၈-၁၉၆၂ ဒုတိယတြဲ၊ ၁၉၉၁။

ျမန္မာပံုျပင္ကို အိမ္ေစာင့္အစိုးရနဲ့ဖြင့္လိုက္ပါတယ္။ ေသာင္းက်န္းသူေတြကို နွိမ္နင္းတယ္။ ရွမ္းျပည္မွာ ေစာ္ဘြား ရာထူးနဲ့အုပ္ခ်ုပ္ေရးကို ဖ်က္တယ္။ ဖဆပလ နွစ္ျခမ္းကြဲတယ္။ ၁၉၆ဝ ခုနွစ္ျပည့္ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ့ နိဂံုးခ်ုပ္ပါတယ္။ စည္းကမ္းဥပေဒေတြ ေကာင္းပါရက္နဲ့ တိက်မွန္ကန္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းျခင္း မရွိပါ။


ေက်ာ္ဝင္း၊ ျမဟန္နဲ့သိန္းလွိုင္၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရး ၁၉၅၈-၁၉၆၂ ခုနွစ္ တတိယတြဲ၊ ၁၉၉၁။

ဒီစာအုပ္မွာ အေရးပါတဲ့အခ်က္ သံုးခ်က္ကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းထားတယ္။ အဲဒီအခ်က္ေတြက (၁)ဗုဒၶဝါဒကို နိုင္ငံ့ ယံုျကည္ျပ႒ဌာန္းေရး၊ (၂)ခ်င္း၊ မြန္နဲ့ရခိုင္ကို နယ္သီးျခားအျဖစ္ ေဖာ္ထုတ္ရန္နဲ့ (၃)ဖယ္ဒေရးရွင္းျပႆနာကို ျပည္ ေထာင္စုတစ္နိုင္ငံနဲ့ယွဉ္ျပီး ဘယ္လမ္းကို လိုက္မလဲ ေရြးခ်ယ္ရန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာနိုင္ငံရဲ့ဖြဲ့စည္းပံု စည္းမ်ဉ္းဥပေဒမွာ ျမန္မာကလြဲရင္ က်န္ျပည္နယ္ေတြက ခြဲထြက္ခြင့္ေပးထားတယ္။ ဒီစာအုပ္ တစ္အုပ္လံုးကို ဖတ္ျပီး တဲ့အခါ ခြဲထြက္ခြင့္ မေပးနဲ့လို့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ေပၚလာပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ နိုင္ငံဖြဲ့စည္းအုပ္ခ်ုပ္ပံုအသစ္ ေရးျကေတာ့​ ေဟ့လို့ ေျပာသလို ျဖစ္သြားပါတယ္။


ျမဟန္၊ သိန္းလွိုင္၊ ျမန္မာနိုင္ငံေရး ၁၉၅၈-၁၉၆၂၊ စတုတၳတြဲ၊ ၁၉၉၁။

ေနာက္ဆံုးစာတြဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဆြးေနြးခ်က္ေတြက

(၁)ျပည္ေထာင္စု တည္ျမဲေရး

(၂)ကြန္ျမူနစ္​ကို ဘယ္နည္းနဲ့ျဖစ္ျဖစ္ အျပတ္နွိပ္ကြပ္ေရး

(၃)တေျပးညီဆိုတာမ်ိုးလည္း ေရွာင္ရမယ္

(၄)ျပည္ေထာင္စုအျကာအရွည္ တည္ရမယ္။

အဲဒီမွာ ေရွ့တန္းေရာက္လာတဲ့ျပႆနာက ပင္လံုကြန္ဖရင့္(၁၉၄၇-ခုနွစ္) ရဲ့ပဓာန ရည္မွန္းခ်က္မွာ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ရခိုင္နဲ့ရွမ္းေတြ တိုးတက္ေရးကို အစြမ္းကုန္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို ပယ္ရွားသလို ျဖစ္ ေနတယ္။ ဗိုလ္ခ်ုပ္ျကီးေနဝင္းနဲ့တပ္မေတာ္ဟာ အုပ္ခ်ုပ္ေရးကို အရယူျပီး အထက္က ေဖာ္ျပထားတဲ့ အခ်က္(၄) ခ်က္ကို ငါတို့လုပ္မယ္လို့ ေျပာသကဲ့သို့ ျဖစ္ပါတယ္။ စာအုပ္ေလးတြဲစလံုး စုေပါင္းျပီး အာဏာသိမ္းတာကို ေထာက္ခံ ပါတယ္။


-ေဒါက္တာသန္းထြန္းေရး ေထြေထြရာရာျမန္မာသမိုင္းစာအုပ္မွ ​ထုတ္နုတ္ခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္