တလိုင္း မြန္ ရာမည
မာမကသုေတသီ၏ မြန္တို႔ဌာေနရာမည စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္မွာ ယေန႔ကာလ၌ ျမန္မာ့သမိုင္းျဖစ္ရပ္မွန္ အခ်ိဳ႕ကို အမ်ိဳးဂုဏ္ ဇာတိဂုဏ္ျမင့္မားေရးကို အေလးထား ေသာအားျဖင့္ ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကား သင့္ပါလ်က္ မေျပာဘဲ
ထိန္ခ်န္ေျပာဆိုလ်က္ ရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိေနသည္ ဟု ကနဦး စစခ်င္းမွာ မွာပဲ စတင္ ေျပာဆိုထားတာကို ေတြ႕ ရပါတယ္။
ျမန္မာႏို္င္ငံ၌ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာ အစသည္ သုဝဏၰဘူမိ ျဖစ္သည္ကို သာသနာသမိုင္း ျမန္မာသမိုင္း ႏိုင္ငံတကာ သမိုင္းမ်ားအရ ထင္ရွားခိုင္လံုေနျပီးျဖစ္သည္။
ကာလအားျဖင့္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅/၃၆ (ဘီီ-၃၀၀)
ဝန္းက်င္ကာလ ျဖစ္သည္။ အလြန္ပင္ ေရွးက်လ်က္ ရွိ သည္။ သို႔ရာတြင္ ယေန႔ကာလ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေထရဝါဒ သာသနာသမိုင္းအစကို ေျပာလွ်င္ ပုဂံကစသည္ ဟူ၍သာ အမ်ားအားျဖင့္ ေျပာဆိုလ်က္ ရွိေနသည္ၾကသည္။ သုဝဏၰဘူမိသာသနာႏွင့္ ပုဂံသာသနာ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ ေက်ာ္ ကြာျခားေနပါသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သာသနာ အစသည္ ပုဂံကဟု ေျပာလွ်င္ ႏိုင္ငံဂုဏ္ေသးသိမ္ရံုသာ ရွိပါေတာ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ ဤသို႔ေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို ေျပာဆိုရာ၌ မ်ိဳးရိုးဂုဏ္ ဇာတိဂုဏ္ ျမင့္မားေရးကို ေရွးက်ေသာအားျဖင့္ လူမ်ိဳးစုကို ပမာဏ မျပဳဘဲ ေျပာဆို သင့္သည္မ်ားကို ေျပာဆိုၾကရန္ လိုအပ္သည္။
အဲဒီလို ေျပာထားပါတယ္။ ဘီစီ-၃၀၀ ကာလဝန္းက်င္ ကာလသည္ ေထရဝါဒ သာသနာ မဆိုႏွင့္ ဗုဒၶပင္ မေပၚ ထြန္းေသးပါ။ သာသနာ သကၠရာဇ္ႏွင့္ ခ်ိန္ဆ၍ ဘီစီ ၃ ျဖစ္မည္ဟု ကိုယ့္ဟာကိုယ္ အမွားျပင္ဖတ္လိုက္ပါသည္။
မြန္လူမ်ိဳးကို မြန္ဟု ေခၚရျခင္း
မြန္လူမ်ိဳးကို မြန္ဟု ေခၚရျခင္းမွာ
(၁) မြန္ဂိုလိြဳက္ အႏြယ္ကို အစြဲျပဳ၍ ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္ဟု
ယူဆရသည္။ ျပည္ေတာ္သာ ဦးထြန္းရီက မြန္ဂိုမွ ဂိုကို ျဖဳတ္ျပီး မြန္ဟု ေခၚခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ပါဒ ႏိုင္ငံ သမိုင္းမွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။
(၂) ဦးမာဃက မ႑လမွ မန္ မန္မွ မြန္ ျဖစ္လာသည္ဟု ပုသိမ္ရာဇဝင္မွာ ေရးပါတယ္
(၃) ေခတ္ေဟာင္းရာဇဝင္ မြန္ဟူသည္ မႏု ေဝါဟာရမွ ဆင္းသက္လာေသာ အေခၚေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတယ္။
(၄) ျမန္မာစြယ္စံုက်မ္း ျမန္မာ့အဘိဓါန္က်မ္းတို႔တြင္ မြန္ကို ရမဥ္ ဟု ေရွးဦးစြာ ေရးသားထားသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း
ဟံသာဝတီေခတ္ မြန္ေက်ာက္စာႏွင့္ ေၾကးျပားစာမ်ားတြင္ မြန္ကို ရမန္ ဟု ေရးသားထားသည္ကို ေတြ႕ရျပီး ထိုင္းတြင္ ယေန႔အထိ ရမန္ ဟု ေခၚလ်က္ပင္ ရွိေၾကာင္း ရာမည
ေဒသတြင္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ မိမိကိုယ္ကို မြန္ဟူ၍သာ ေခၚ ဆိုေၾကာင္း ေရးသား ေဖာ္ျပထားသည္။
ေမာင္းဂြတ္အႏြယ္ဝင္မ်ားကို ကမ႓ာ့သမိုင္းမ်ားတြင္ ၾသစၾတစ္ ဟု နာမည္ေပးထားၾကတယ္။ ၾသစၾတစ္ အႏြယ္မွာ ႏွစ္မ်ိဳးထပ္ကြဲတယ္။ ၾသစတိုနီရွ နဲ႔ ၾသစတိုေအရွ
ဆိုျပီး ျဖစ္လာတယ္။ မေလး အင္ဒိုနီးရွား အုပ္စုဝင္မ်ားကို ၾသစတိုနီရွ မြန္ခမာ အုပ္စုဝင္မ်ားကို ၾသစတိုေအရွလို႔ နာမည္ ေပးထားၾကတယ္။ မြန္နဲ႔ ကေမ႓ာခမာ တို႔ စကား တူလို႔ တမ်ိဳးတည္း စုစည္းျဖစ္ေအာင္ မြန္ခမာလို႔ ေခၚၾက တယ္။ ဘာသာေဗဒပညာရွင္ ေဒါက္တာလိုဂန္က မြန္နဲ႔ တူတဲ႔ ဘာသာစကားေတြကို စုေပါင္းျပီး မြန္အာနန္ လို႔ နာမည္ေပးခဲ႔တယ္။ ေနာက္ပိုင္း ဘာသာေဗဒပညာရွင္ မ်ားက မြန္အာနန္လို႔ မေခၚေတာ့ဘဲ မြန္ခမာ လို႔ နာမည္ သစ္ ေျပာင္းလဲေခၚခဲ႔ၾကတယ္။
၁၉၀၁ ခုႏွစ္မွာ ဗီယင္နာျမိဳ႕က ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ရွားမစ္က မြန္နဲ႔အႏြယ္တူ ဘာသာစကားမ်ားကို အႏွိုင္း ဘာသာ သိပၸံနည္းနဲ႔ ေလ့လာခဲ့တယ္ ။
၁၉၀၆ ခုႏွစ္မွာ အာရွေတာင္ပိုင္းနဲ႔ ကြ်န္းပိုင္းရွိ ဘာသာ စကားစုကို ၾသစၾတစ္အႏြယ္ၾကီးဟု နာမည္သစ္ ေပးခဲ႔ တယ္။ ၾသစတစ္ ဆိုတာက ေတာင္းပိုင္းလို႔ အဓိပၸါယ္ ရတယ္။ ကုန္းပိုင္းဘက္က ဘာသာစကားအစုကို ၾသစတို ေအရွတစ္ လို႔ေခၚတယ္။ ကြ်န္းဆြယ္နဲ႔ ကြ်န္းစုေပၚရွိ ဘာသာစကား အစုကို ၾသစတိုေနရွင္း လို႔ ေခၚခဲ႔တယ္။
ၾသစတိုေအရွတစ္ ဆိုတာ မြန္ခမာအႏြယ္ကို ေခၚတယ္။
အႏြယ္တူအားလံုးကို စုျပီးေခၚတာပါ။ ဘာသာစကား အမ်ားၾကီးပါဝင္တယ္။ မြန္စကားကိုလည္း ၾသစတိုေအရွတစ္ အႏြယ္ဝင္ လို႔ Languistic Survey Burma စာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။
ေလ့လာေတြ႔ရွိရသမွ် ၾသစတိုေအရွတစ္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားမွာ
ဗီယက္နမ္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ရိုးေဒသေန စကိုင္ႏွင့္ မြိဳင္လူမ်ိဳးစုမ်ား တရုတ္ျပည္မွာ ယာအိုနဲ႔ လာဟိုဇီ လူမ်ိဴးမ်ား ကေမ႓ာဒီးယားမွာ ခမာလူမ်ိဳး ထိုင္းနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေတာင္ပိုင္း ေဒသမ်ားတြင္ မြန္ တလိုင္းလူမ်ိဳး ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းေဒသမွာ ပေလာင္ ပေလးလူမ်ိဳး ရွမ္းျပည္နယ္ အေရွ႕ပိုင္းမွာ ယင္းၾကား ယင္းနက္ လဝ ဝ ရိယန္ နဲ႔ ဒေနာ လူမ်ိဳးမ်ား အိႏၵိယ ဒိကၡိဏကုန္းျမင့္ေဒသတြင္ မ႑ နဲ႔ ဗီလူမ်ိဳးမ်ား အာသံေဒသတြင္ ခါစီလူမ်ိဳး တို႔ ေတြ႕ရတယ္။
ၾသစတိုေအရွတစ္ စကားေျပာအုပ္စုဟာ ဘီစီ ၄၀၀၀ ခန္႔မွ စ၍ တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္း ယန္စီက်န္ ျမစ္ဝွမ္းေဒသက ဆင္းသက္လာျပီး အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသအႏွံ႔အျပား ကို ေရာက္ရွိခဲ႔တယ္။လို႔မာမကသုေတသီက ေဖာ္ျပထား တယ္။
ယန္စီက်န္ဟာ ၾသစတိုေအရွတစ္တို႔ ရဲ႕ မူရင္းေဒသ ျဖစ္တယ္လို႔ ကင္းဘရစ္ တကၠသိုလ္က ပါေမာကၡ ပူလီဘလန္႔က ယန္စီက်န္ အမည္တြင္ ပါတဲ႔ က်န္ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရဟာ ျမစ္ေခ်ာင္း ျဖစ္တယ္ မြြြန္စကားျဖစ္တယ္ တရုတ္စကားမွာ ျမစ္ကို ဟိုလို႔ ေခၚတယ္ လိုု႕ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္ထုတ္ JARS ဂ်ာနယ္မွာ ေဖာ္ျပတယ္ ဆိုပါတယ္။
ေဒါက္တာ ဒဗလွဴအယ္ဘာဟတ္က မြန္ခမာမ်ားဟာ ေက်ာက္ေခတ္သစ္မွာ တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းမွ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္ကို ျပန္႔ႏွံ႕ေရာက္ရွိ တန္ရာေၾကာင္း တရုတ္ရာဇဝင္မွာ ေဖာ္ျပထားတယ္ ဆိုထားတယ္။
ေဒါက္တာ ေကေအ ရွန္ထရီက ၾသစတိုေအရွတစ္အႏြယ္ မ်ားသည္ အိႏၵိယသို႔ မ႑ ဆိုတဲ႔ နာမည္နဲ႔ ေဗြေဆာ္ဦး ေရာက္ရွိလာၾကသူေတြျဖစ္ျပီး ေနာက္မွ ျဒာဗီးဒီးယန္း တို႔ ေရာက္ရွိလာေၾကာင္း အိႏၵယေတာင္ပိုင္း သမိုင္းစာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပတယ္။
ျမန္မာ့ရာဇဝင္က်မ္းနဲ႔ စြယ္စံုက်မ္းတို႔မွာ မြန္တို႔ရဲ႕ ဆင္းသက္လာရာ ေဒသကို အတိအက် ေဖာ္ျပရန္ ခက္ခဲေၾကာင္း အခ်ိဳ႕က မြန္ဂိုလီးယားက ဆင္းသက္လာ တယ္ ဆိုေၾကာင္း။ ေဒါက္တာလုစ္က မြန္ေတြဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံ တံုကင္လြင္ျပင္က ဆင္းသက္လာတယ္ ထင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတယ္။
သမိုင္း သုေတသီတို႔က မြန္ခမာမ်ားသည္ တုန္ကင္ျပည္ (ေျမာက္ဗီယက္နမ္) ျမစ္နီျမစ္ဝွမ္းက ဆင္းသာလာေၾကာင္း ဆိုတယ္။
ကာလကတၱား တကၠသိုလ္မွ ဘာသာစကားနဲ႔ အသံထြက္ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ အက္စ္ေကခ်က္တာဂ်ီက ေတာင္ဖက္ လူမ်ိဴး ပင္ရင္းအုပ္စု အေျခခံေဒသမွာ အေရွ႕ေျမထဲ ပင္လယ္ (ပါလက္စတိုင္း) ျဖစ္၍ အိႏၵိယသို႔ ေရာက္ရွိျပီး အခ်ိဳ႕အုပ္စုမ်ားသည္ အိႏၵယကို ေက်ာ္လြန္၍ ၾသစေတ်းယ တိုင္ ေပါက္ေရာက္သြားတယ္ ဆိုတယ္။ ဒီေရးသားခ်က္ကို အေထာက္အထားျပဳျပီး ျမန္မာ့သမိုင္းပညာရွင္အခ်ိဳ႕က ေတာင္ဘက္လူမ်ိဳးမ်ားကို မြန္လူမ်ိဳးအျဖစ္ ေကာက္ယူျပီး မြန္လူမ်ိဴးမ်ားသည္ အိႏၵိယမွ ဆင္းသက္လာတယ္ လို႔ အဆိုျပဳၾကတယ္။
ပါေမာကၡလုစ္က မြန္ခမာေတြဟာ အိႏၵိယသို႔ ဘီစီ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကပင္ စပါးစိုက္ပ်ိဳးေရး ယဥ္ေက်းမွုကို ယူေဆာင္ သြားခဲ႔ေၾကာင္း ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ထုတ္ ယိုးဒယားအသင္း ဂ်ာနယ္တြင္ စပါးနဲ႔ ဘုရား ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ ေစာင္ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ႔တယ္။
ေဒါက္တာသန္းထြန္းက အာရိယာန္တို႔သည္ ဘီစီ ၃၀၀ အေရာက္က်မွ စပါးစိုက္ပ်ိဳးသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း ဘီစီ တစ္ေထာင္ ၌ ဆန္စားသည္ဟု အမွတ္အသား မေတြ႕ ရေၾကာင္း မြန္ခမာမ်ားသည္ ဆန္စပါးကို ဘီစီ ၂၀၀၀ အထက္ကပင္ စိုက္ပ်ိဳးခဲ႔သည္ဟု ယူဆရေၾကာင္း ေခတ္ေဟာင္းျမန္မာ ရာဇဝင္မွာ ေရးသားခဲ႔တယ္။
ဒီအယူအဆေတြေၾကာင့္ ေဒါက္တာ ခ်က္တာဂ်ီ ဆိုေသာ ေတာင္ဘက္လူမ်ိဳးမ်ားကို မြန္ခမာ အျဖစ္ ယူဆေဖၚျပေန ၾကာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
မြန္ခမာတို႔ရဲ႕ အသားအေရာင္ ရုပ္ဆင္းအဂၤါမ်ားအရ ပါလက္စတိုင္းမွ လာေသာ ေတာင္ဖက္လူမ်ိဳး မျဖစ္ႏိုင္ ေၾကာင္း ထင္ရွားတယ္။
ေနာက္တခါ ေတာင္ဖက္လူမ်ိဳးကို မြန္လူမ်ိဳး အျဖစ္ ယူဆႏိုင္ရန္ မြန္သားေခ်ာ့သီခ်င္း ၃ ပုဒ္ကို အေထာက္ အထား ျပဳၾကျပီး ဆိုၾကျပန္တယ္။ ေသခ်ာမွု မရွိ။
ျမန္မာႏိုင္ငံထဲ ဝင္လာၾကတဲ႔ မြန္ဆိုတဲ႔ လူမ်ိဳးေတြဟာ တရုတ္ျပည္က လာသလိုလို အိႏၵိယက လာသလိုလို မေရမရာ မေသမခ်ာ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ၾသစတိုေအရွတစ္အႏြယ္ေတြ ဝင္လာတယ္ ဆိုတာနဲ႔ပဲ မြန္လူမ်ိဳး ဟူ၍ ယူဆ၍ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ဘယ္လူမ်ိဳး ဆိုတာ မသိႏိုင္ပါ။ ထင္ရာျမင္ရာ ရမ္းသမ္းေကာက္ယူခ်က္ တစ္ခု မွ်သာ ျဖစ္ေနပါေသးတယ္။ အမွန္သမိုင္း မျဖစ္ေသးေပ။
ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္က မြန္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ခရစ္မေပၚမီ သမိုင္းကာလ မ်ားစြာကတည္းက မဲေခါင္ မဲနန္ျမစ္ မ်ားအတိုင္း အင္ဒိုခ်ိဳင္းနား ကြ်န္းဆြယ္ ေဒသသို႔ ေရာက္ ရွိ ေနထိုင္ေၾကာင္း အထူးသျဖင့္ မဲနမ္ျမစ္ဝွမ္း ေျမညီမ်ား တဝိုက္ အေျခခ် ေနထိုင္ဟန္ ရွိပါေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။
ေဒါက္တာေက်ာ္သက္က ၾသစတိုေအရွတစ္ ဘာသာ စကားေျပာသူမ်ားသည္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ထိုင္းအႏြယ္မ်ား သည္ သံလြင္ႏွင့္ မဲေခါင္ေဒသမ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္ အေျခခ် ေနထိုင္လာေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။
ဗိုလ္မွူးဘရွင္က လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးသည့္စနစ္သည္ အာရွ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္း ေျမာက္ဗီယက္နမ္ တံုကင္ျမစ္ဝကြ်န္း ေပၚေဒသတြင္ စတင္ခဲ႔သည္ဟု ယူဆရေၾကာင္း ယင္းမွ တဆင့္ မဲေခါင္ျမစ္ဝွမ္းေဒသ (ေတာင္ဗီယက္နမ္နဲ႔ ကေမ႓ာဒီးယား) အဲဒီကေန တဆင့္ ေခ်ာင္ဗ် မဲနန္ ျမစ္ဝွမ္း ေတာင္ပိုင္းေဒသ(ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း) ယင္းမွတဆင့္ ဂ်ိဳင္း အတၱရံ ျမစ္ဝွမ္းေတာင္ပိုင္း နဲ႔ ဧရာဝတီ ျမစ္ဝွမ္း ေတာင္ပိုင္းသို႔ တေခတ္ျပီး တစ္ေခတ္ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ႔ဟန္ တူေၾကာင္း အေနာ္ရထာအရင္က ျမန္မာ ႏိုင္ငံစာအုပ္မွာ ေျပာပါတယ္။
ပါေမာကၡလုစ္က တရုတ္ျပည္အေရွ႕ပိုင္း တံုကင္လြင္ျပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း မြန္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သထံု နယ္သို႔ မေရာက္မီ ထိုင္းေတာင္ပိုင္းတြင္ ဒြါယဝတီ ႏိုင္ငံ တည္ေထာင္ခဲ႔ေၾကာင္း ျမန္မာအကၡရာေဗဒ သမိုင္း စာအုပ္ မွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း မြန္မ်ားဝင္ေရာက္ေနထိုင္ျခင္း အဆို မ်ား
ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ မြန္မ်ား မဝင္ေရာက္လာမီ ဦးစြာဝင္ေရာက္ ေနထိုင္သူမ်ား ရွိသကဲ႔သို႔ ေတလဂူမ်ားလည္း ဝင္ေရာက္ ေနထိုင္ခဲ႔သည္ကို ႏိုင္ငံတကာသမိုင္းတို႔မွာ ေဖာ္ျပထားတာ ကို ေတြ႕ရပါတယ္။
ေတလဂူတို႔နဲ႔ စပ္ျပီး ထိုင္းမွ ထုေက်ာက္စိမ္းထမ္း ဆိုသူ ေရးတဲ႔ ဒံုရာမည စာအုပ္မွာ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း မဒရပ္နယ္ မွ ျဗဟၼာဏဘာသာဝင္ ေတလဂူလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ရြက္သေဘၤာမ်ားႏွင့္ ပုသိမ္ ဒဂံု သထံု မဒမ စေသာ ျမိဳ႕ရြာ မ်ားကို ဝင္ေရာက္ျဖန္႔ေက်ာ္၍ ဂ်ားဗားႏွင့္ စူးမားၾတား ကြ်န္း အထိ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မွု ေရာက္ရွိေၾကာင္း ဆိုတယ္။
ဒီေတလဂူေတြကို မစၥတာ ခ်က္တာဂ်ီက ပါလက္စတိုင္းမွ လာေသာ ေတာင္ဖက္လူမ်ိဳးအျဖစ္ ေကာက္ယူထားတယ္။
အာရိယန္ေတြက ေတလဂူေတြကို နိရွာဒ ေခၚေၾကာင္း လည္း ဆိုတယ္။ (ပလႅဝမ်ားလို႔ ယူဆၾကသူေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒီဟာက ေနာက္က်လြန္းတယ္)
ေနာက္တစ္ခါ ကရဏၰကတိုင္း ဆိုေသာ အဆိုကို မာမက သုေတသီက ေမာ္လျမိဳင္ျမိဳ႕ကေန တနသၤာရီ တတိုင္းလံုး ကို ယူႏိုင္တယ္ ဆိုပါတယ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ တလိုင္း ၃ ရပ္
တို႔ေနထိုင္ရာနယ္ေျမ ၃ ရပ္တြင္ မုတၱမ မ႑လ တနသၤာရီ တိုင္းနယ္ေျမ အားလံုးကို ေရွးက သုဓမၼာပူရ ဟုလည္းေကာင္း ကရဏၰကတိုင္း လို႔ လည္းေကာင္း ေခၚခဲ႔ျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆရတယ္လို႔ ေျပာတယ္။
ဒူရကတိုင္း ဆိုတာ မၾကားဖူး ေလသလားလို႔ ေမးရန္ ရွိပါတယ္။
မြန္နဲ႔ တလိုင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ား တြင္ မြန္ႏွင့္ တလိုင္း ဟူ၍လည္းပါသည္။ ယခုအခါ မြန္မ်ားကို တလိုင္းဟု မွားယြင္းစြာ ေခၚေဝၚေရးသားလွ်က္ ရွိသည္။
တလိုင္း ဆိုတာကို ေတလဂၤန အရပ္မွ လာတဲ႔ လူမ်ိဳးေတြ ကို ေခၚတာပါ လို႔ ယူဆခဲ႔ၾကတဲ႔ ဆရာေတြ ရွိပါတယ္။
ပါေမာကၡ ေကာသမ႓ီကလည္း တလိုင္းေဝါဟာရမ်ားဆိုတာ ေတလဂူမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေပၚလာေၾကာင္း ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့သည္။
မြန္မ်ားသည္ တလိုင္းမဟုတ္ပါ။ မြန္လူမ်ိဳးႏွင့္ တလိုင္း လူမ်ိဳး မတူပါ။ လူမ်ိဳး တစ္ခုစီသာ ျဖစ္သည္။ ဘာသာ စကား ယဥ္ေက်းမွု တူညီမွု ရွိသည္ဟု ယူဆႏိုင္သည္။ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္သာ ေႏွာင္းဆရာမ်ား မြန္ႏွင့္ တလိုင္း ကို တမ်ိဳးတည္း ေပါင္းျပီး မြန္တလိုင္းဟု ေရးသားခဲ႔ျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္။ ထိုသို႔ ေပါင္း၍ ေခၚေဝၚခဲ႔ၾကရာ တလိုင္း မဟုတ္ေသာ မြန္လူမ်ိဳးတို႔သည္ အေၾကာက္အကန္ ျငင္း ဆန္သည္။ ေဆြ႕ေဆြခုန္ နာၾကည္းၾကသည္။
ျပႆနာမ်ား အဓိကရုန္းမ်ား ျဖစ္လာသည္အထိ ၾကီးက်ယ္ ခဲ႔သည္။ ထိုေၾကာင့္ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားကို တလိုင္းဟု မေခၚၾက ရန္ ကြ်န္ေတာ္ ေမတၱာရပ္ခံ ေတာင္းပန္ပါသည္။ မြန္သည္ တလိုင္းမဟုတ္ တလိုင္းသည္ မြန္မဟုတ္။ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးစီ သာ ျဖစ္သည္။
မြန္ကို တလိုင္းဟု ေခၚခဲ႔ေသာေၾကာင့္ ျပႆနာမ်ား ျဖစ္ပြား လာခဲ႔ရသည္။ အစိုးရအဆက္ဆက္ မင္းအာဏာနဲ႔ တားျမစ္ခဲ႔ရသည္အထိ ၾကီးက်ယ္ခဲ႔သည္။ သာမာန္ ျပႆနာေလး တရပ္မဟုတ္သျဖင့္ အေရးအသား အေခၚ အေဝၚ တို႔ကို ဆင္ျခင္ေရးသား ေျပာဆုိသင့္သည္။ မြန္လူမ်ိဴးတို႔ မႏွစ္သက္ေသာ မြန္လူမ်ိဳး အမည္ မဟုတ္ ေသာ တလိုင္းဟူေသာ အေခၚကို စာေရးသားရာတြင္ ျဖစ္ေစ စကားေျပာဆိုရာတြင္ ျဖစ္ေစ လံုးဝ မသံုးမိဖို႔ လုိပါ သည္။
မြန္ကို တလိုင္းဟု ေခၚခဲ႔ရာမွ ျပႆနာ ျဖစ္ပြားခဲ႔ၾကရာ အစိုးရ အမိန္႔ႏွင့္ တားျမစ္အမိန္႔စာမ်ား အစိုးရ အဆက္ ဆက္ သံုးၾကိမ္တိတိ တရားဝင္ တားျမစ္ေပးခဲ႔ရသည္။
(၁) ၉-၃-၃၁ ရက္စြဲျဖင့္ ျဗိတိသွ်အစိုးရလက္ထက္ ဆာေဂ်ေအ ေမာင္ၾကီး ေခတၱဘုရင္ခံ ျဖစ္စဥ္ တၾကိမ္။ တလိုင္း ဟု ေခၚလ်ွင္ ဒဏ္ေငြ ၅၀ က်ပ္ ေပးေဆာင္ေစ ဟူ၍ပင္ သတ္မွတ္ခဲ႔သည္။
(၂) ၁၅-၇-၄၇ ရက္စြဲျဖင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလက္ထက္ တြင္ တစ္ၾကိမ္။
(၃) ၇-၁-၅၈ ရက္စြဲျဖင့္ ဖစပလ အစိုးရလက္ထက္တြင္ တစ္ၾကိမ္။
(၄) ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲမွုကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ၁၃-၈-၇၅ ရက္စြဲျဖင့္ တစ္ၾကိမ္။
တားျမစ္မိန္႔မ်ား ထုတ္ျပန္ခဲ႔သျဖင့္ စုစုေပါင္း ၄ ၾကိမ္တိတိ တားျမစ္မိန္႔ ထုတ္ျပန္ျပီး ျဖစ္သည္။
တလိုင္းမဟုတ္ေသာ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားကို တလိုင္းဟု ေခၚဆို ျခင္းသည္ ဥပေဒျဖင့္ ျငိစြန္းလွ်က္ ရွိသည္ကို သတိျပဳရာ၏။
တလိုင္းဟူသည္ ေတလဂူမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေပၚလာေသာ ေဝါဟာရ ျဖစ္သည္။ မြန္ ဟူသည္ မြန္မ်ားပင္ ျဖစ္၍ ေတလဂူမ်ား မဟုတ္ပါ။ ဆင္းသက္ရာလာ လမ္း ေၾကာင္းလည္း တစ္ခုစီ ျဖစ္သည္။ ေတလဂူမ်ားသည္ အိႏိၵယေတာင္ပိုင္းမွ ဆင္းသက္လာသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ ပ်ဴျမန္မာတို႔က တန္လိုင္း(တလိုင္း) ဟုေခၚၾကသည္။ တရုတ္တို႔ကလည္း တန္လိုင္းဟု ေခၚသည္။ ကေမ႓ာဒီးယား သမိုင္းအလိုအရ AD-3 ဖူနန္အင္ပါယာ ခ်ဲ႕ထြင္စဥ္အခါက ျမန္မာျပည္တြင္းအထိ ထိုးစစ္ဆင္လာရာ ေတလဂူမ်ားႏွင့္ တိုက္ပြဲ ျဖစ္ရသည့္ အေၾကာင္း အနည္းငယ္မ်ွ ပါရွိသည္။
ပ်ဴျမန္မာမ်ားႏွင့္ စစ္ျဖစ္ခဲ႔သည္ မျဖစ္ခဲ႔သည္ မသိပါ။ မေဖာ္ ျပထားပါ။
မြန္လူမ်ိဳးမ်ားမွာမူ မည္သည့္ေနရာမွ ဝင္လာၾကသည္ဟု တိတိက်က် မသိရေသးပါ။ အဆိုမ်ားစြာ ကြဲလြဲေနသည္ကို သေဘာမွ် ေဖာ္ျပျပီး ျဖစ္သည္။ ဟိုကလာသလိုလို ဒီက လာသလိုလို စိတ္ကူးတည့္ရာ သန္ရာသန္ရာ ေျပာထား သည္မ်ားကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။ ေတြ႕ရသည္။ မြန္လူမ်ိဳး မ်ား အေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔၏ မူလေဒသမွာ မည္သည့္ ေန
ရာျဖစ္သည္ကို အတိအက် အဆိုတင္ႏိုင္ရန္ ရွာေဖြသင့္ လွပါသည္။ ဟိုေယာင္ေယာင္ ဒီေယာင္ေယာင္ေနျဖင့္ အစစ္ေဆး မခံႏိုင္ေသာ သမိုင္းစာမ်က္ႏွာဟူသည္ ေနာင္ ႏွစ္မ်ားစြာ မၾကာမွီအတြင္း အမွိုက္ပံုထဲ ေရာက္သြားၾက ပါေတာ့မည္။ စစ္ေဆးခံႏိုင္ေသာ အမွန္သမိုင္း စာမ်က္ႏွာ မ်ား ျဖစ္လာေစရန္ ၾကိဳးပမ္းသင့္လွသည္။ ရာဇဝင္ကို မယံုသျဖင့္ သမိုင္းပညာ ေပၚလာျခင္းျဖစ္ရာ ရာဇဝင္ထဲ ေမြ႕ေပ်ာ္ေနလ်ွင္ လံုးပါးပါး ပါလိမ့္မည္။
တလိုင္း ဟူေသာ စကားလံုးကို ပ်ဴျမန္မာမ်ား ေခၚသကဲ့သို႔ AD-9 ရာစုေရး တရုတ္ ထန္မင္းဆက္ သမိုင္းတြင္လည္း ပါသည္။ ရခိုင္မ်ားကလည္း ထိုသို႔ေခၚသည္။ ထားဝယ္တို႔မွ လည္း တလိုင္းဟု ေခၚသည္။ ထိုတလိုင္းဟူေသာ လူမ်ိဳး သည္ ေတလဂူမ်ားကို ရည္ညႊန္းျခင္း ျဖစ္သည္။ မြန္လူမ်ိဳး မ်ား မဟုတ္ပါ။ တလိုင္း ဆိုေသာ စကားကို ျမန္မာတို႔မွ သီးသန္႔ ေခၚသည္မဟုတ္ပါ။ လူမ်ိဳးစုကို ရည္ညႊန္းေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။
ေတလဂူသည္ မြန္မဟုတ္ပါဟု မြန္လူမ်ိဳး မ်ားက စာအုပ္ အဖံုဖံုတြင္ တရားဝင္ ျငင္းဆိုထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
တလိုင္းဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔တြင္လည္း မရွိ။ မြန္စကားလည္း မဟုတ္ေၾကာင္းလည္း မြန္ဆရာမ်ား က ျငင္းခ်က္ထုတ္ထားပါသည္။
တလိုင္းဟူေသာ လူမ်ိဳးသည္ ယခုအခါ မရွိေတာ့ျပီ။ ပ်က္ သုန္းေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ျပီ ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း ဟူမူ တလိုင္းလူမ်ိဳး ဟူသည္ မြန္လည္း မဟုတ္ ျမန္မာ လည္း ရွမ္းလည္းမဟုတ္ ရခိုင္လည္း မဟုတ္။ ထိုေၾကာင့္ တလိုင္း လူမ်ိဳး ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ႔ျပီဟု ဆိုပါသည္။
ျပည္တြင္း ျပည္ပ ေခတ္ျပိဳင္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ထင္ရွား ေပၚလြင္ေနေသာ တန္လိုင္း(တလိုင္း) လူမ်ိဳး ဟူသည္ မြန္တို႔ႏွင့္ ဘာသာစကား ယဥ္ေက်းမွုတူညီသည္။ ဒီအဆို အတြက္ အေၾကာင္းျပခ်က္ကို နိဂံုးခ်ဳပ္ခါနီးတြင္ ေဖာ္ျပေပး ပါမည္။
တလိုင္းလူမ်ိဳး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ရွိခဲ႔သည္မွာ အထင္အရွား ျဖစ္သည္။ ေရွးေက်ာက္စာမ်ားတြင္လည္း ပါဝင္သည္။ AD-၁၁ ရာစု ပုဗရမၼိထီးလွိုင္ရွင္ေက်ာက္စာ ေစာလူးမင္း ေက်ာက္စာတို႔တြင္ တန္လိုင္းမင္း တန္လိုင္းျပည္ တန္လိုင္း သုခမိန္ဟု ပါသည္။
၆၁၁ ခုႏွစ္စြဲ မႅတ္ၾကီးစြာ သိမ္ေက်ာင္းေက်ာက္စာမွာ
ျဗံဳမွာလဲ ၂၀ ။ တန္လိုင္လဲ ၅
တလႅိဳင္မိႅယ္ ဟူေသာ စာက တလိုင္းလူမ်ိဳး ေနစားလုပ္စား ေျမကို ဆိုလိုသည္။ လဝ လူမ်ိဳးပိုင္ လယ္ကိုလည္း လဝ လယ္ လို႔ေခၚပါတယ္။
ဒီလို ေက်ာက္စာေတြမွာ အထင္အရွားေတြ႕ရွိရတဲ႔ အတြက္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔ ေျပာသလို မိမစစ္ ဖမစစ္ကို ေခၚတာပါ ဆိုတာ လံုးဝ အေျခအျမစ္ မရွိေသာစကား ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္သူမွ ယုတ္ညံ့ေသာ စကားလံုးကို ေက်ာက္စာေပၚတြင္ ေရးထိုး ျပီး မွတ္တမ္းတင္ သံုးစြဲမည္ မဟုတ္ပါ။ တပါးလူမ်ိဳးအား လည္း ေခၚဆိုမည္ မဟုတ္ပါ။ ပုဂံေခတ္ကပင္ တန္လိုင္း လူမ်ိဳး အထင္အရွား ရွိေၾကာင္း ေက်ာက္စာ အခိုင္အမာ ရွိေနပါသျဖင့္ တန္လိုင္း လူမ်ိဳး ရွိခဲ႔သည္မွာ ေသခ်ာပါ သည္။ ေႏွာင္းဆရာတို႔ကလည္း တလိုင္း ၃ ရပ္ တလိုင္းရြာ စေသာ အေခၚမ်ား ကို မွတ္တမ္းတင္ထားသည္ ျဖစ္ရာ တလိုင္း ဟူသည့္ လူမ်ိဳး ရွိခဲ႔ေၾကာင္း ခိုင္မာပါသည္။
တလိုင္းလို႔ ေခၚရင္ မြန္ေတြ ဘာေၾကာင့္ နာၾကည္းရတာ ဘယ္လို အေၾကာင္းေၾကာင့္လဲ ဆိုတာ ရွာၾကည့္မိေတာ့ နာၾကည္းေလာက္စရာ အေၾကာင္းမရွိတဲ႔ အရာေတြကို ဖယ္ထားလိုက္ျပီး ျဖစ္ႏိုင္ေလာက္စရာတစ္ခုကို ေတြ႕မိ ပါတယ္။ အဲဒါက ဦးဖိုးက်ားရဲ႕ ေခတ္မွီရာဇဝင္အက်ဥ္း စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ မြန္နဲ႔ တလိုင္းဟာ မတူေၾကာင္း
တလိုင္းဟာ AD-၁ ရာစု ေလာက္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လာေရာက္ေနထိုင္ေသာ အိႏၵိယတိုင္းသားတို႔ကို ၄င္းတို႔ ေနထုိင္ရာ ေတလဂၤနအရပ္ကို အစြဲျပဳ၍ တလိုင္းဟု ေခၚျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ မြန္တို႔ကိုပါ ေရာ၍ တလိုင္းဟု ေခၚခဲ႔ၾကျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသား ေဖာ္ျပထား ပါတယ္။
တဖန္ အိႏၵိယအလယ္ပိုင္း အေရွ႕ပိုင္း ဘဂၤလား အာသံ ျပည္ႏွင့္ အခ်ိဳ႕အရပ္ေဒသတို႔၌ မြန္တို႔ႏွင့္ ဆင္တူေသာ ကိုလ္မြန္ဓ စေသာ လူမ်ိဳးတို႔ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း ေရွးအခါက အေရွ႕ဘက္သား မြန္ဂိုလူမ်ိဳး အခ်ိဳ႕တို႔သည္ ထိုအရပ္ ေဒသ အခ်ိဳ႕ကို ျဗဟၼပုတၱ ျမစ္ဝွမ္းမွတဆင့္ ဝင္ေရာက္ ေနထိုင္ခဲ႔ေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ေပး ေရးသားထားပါတယ္
ဒီလိုပဲ အလားတူေဖာ္ျပခ်က္တစ္ခုက ဝိသုဒၶိမဂ္ ျမန္မာျပန္ နိဒါန္းတြင္လည္း မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားက အလဟာဗတ္ တကၠသိုလ္မွ ပါေမာကၡ ဓမၼာနႏၵေကာသမၺီ၏ တလိုင္းနဲ႔ပက္သက္တဲ႔ အယူအဆတရပ္ကို ေရးသား ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ပါေမာကၡေကာသမၺီက ေရွးအခါက အိႏၵယေတာင္ပိုင္းသား ေတလဂူမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔အျပားသို႔ သြားေရာက္ ေနထိုင္ခဲ႔ၾကေၾကာင္း တလိုင္းေဝါဟာရမွာလည္း ယင္း ေတလဂူမ်ားကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာရေသာ ေဝါဟာရ ျဖစ္ ေၾကာင္း ေရးသားေဖာ္ျပခဲ႔သည္ဟု ဆိုပါသည္။
ေဖာ္ျပထားတဲ႔ အခ်က္ေတြႏွင့္ ဒီညာရွင္ေတြရဲ႕ အဆိုက နာၾကည္းစရာ မဟုတ္ပါ။ မြန္ေတြကို ေတလဂူမ်ားလို႔ ေခၚ တာ နာစရာမဟုတ္ေသးပါ။
တလိုင္းဟု ေခၚခံရလွ်င္ ဆတ္ဆတ္ခါ နာၾကည္းရျခင္း အေၾကာင္း အရင္းကား ဦးဖိုးက်ား၏ ျမန္မာရာဇဝင္ပါ ေနာင္မြန္တို႔ႏွင့္ ေရာစပ္ေပါက္ဖြားလာသူမ်ားကိုလည္း တလိုင္းဟု ေခၚေၾကာင္း ဟူေသာ အဆိုသည္ အဓိက က်ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္ ျဖစ္ေတာ့သည္။
မြန္ရာဇဝင္လာ အခ်က္တစ္ခုရွိသည္။ တိုတုိပဲ ျဖတ္ေျပာ ပါမည္။ တိႆဘုရင္သည္ မိမိကို အယူလြဲမွားေအာင္ ေသြးေဆာင္ျဖားေယာင္းခဲ႔ေသာ ေတလဂူမ်ားကို ပဲခူး ေနျပည္ေတာ္မွ ရိုက္ပုတ္ႏွင္ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ပဲခူးသူမ်ားနဲ႔ ေတလဂူမ်ား ေပါင္းေဖာ္ရရွိေသာ သားသမီးမ်ားကိုလည္း ေကာန္ဣတေလင္(ကြန္႑တလိုင္-ဖမစစ္သား ) လို႔ ဆဲဆို ျပီး ပဲခူးေနျပည္ေတာ္ကေန ရိုက္ပုတ္ႏွင္ထုတ္ခဲ႔ဖူးတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။
မြန္ဘာသာျဖင့္ ဆဲဆိုေသာ အသံႏွင့္ နီးစပ္ျခင္း ရာဇဝင္ရွိခဲ႔ ျခင္း ဦးဖိုးက်ားက ဆိုလိုက္ျခင္းတို႔ ေပါင္းဆံုသြားေသာအခါ ေပါက္ကြဲသံစဥ္ ျမည္ဟိန္းလာပါေတာ့တယ္။ ကိုလိုနီေခတ္ အတြင္း ဦးဖိုးက်ား မတိုင္မီ တလိုင္းဟူေသာ အသံုးျဖင့္ ေရးသားခဲ့ေသာ ရဟန္း ရွင္လူ ဆရာမ်ား၏ စာအုပ္ေပါင္း မနည္းပါ။ ျပႆနာ မျဖစ္ခဲ႔ေပ။ ထိုအသံုးအႏွုန္း တစ္ခုက စတင္ျပီးေနာက္ ေပါက္ကြဲ ထြက္လာခဲ႔ရာ အၾကီးအက်ယ္ ျဖစ္လာခဲ့ရသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ တန္လိုင္းသည္ မြန္မဟုတ္ေၾကာင္း ေခတ္ျပိဳင္မွတ္တမ္းမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ေက်ာက္စာ အေထာက္အထား စာေပအေထာက္အထား ေျမျပင္ အေထာက္အထားမ်ားအားျဖင့္ လည္းေကာင္း ဥပေဒ အားျဖင့္လည္းေကာင္း တင္ျပလာခဲ႔ ျပီး ျဖစ္ပါသည္။
မြန္ဟူေသာ စကားလံုး ေပၚေပါက္လာပံုကို ေလ့လာရန္ လိုပါသည္။
မြန္ ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရ ေပၚလာပံုကို ေျပာ ထားတာ ဖတ္မွတ္ ဖူးသမွ်ထဲ မူကြဲေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘယ္ဟာ အမွန္ပါဆို တာ ေကာက္ခ်က္ဆြဲဖို႔ မလြယ္ပါ။ စကားလံုး ေတြကေန ေလ်ာက္ဆြဲယူျပီး ေျပာထားတာေတြ ျဖစ္ေနလို႔ ပါ။
၁။ မြန္ဂိုလြိဳက္ကို စြဲျပီး မြန္ ေခၚတယ္
၂။ မြန္ဂိုက ေန ဂိုကို ျဖဳတ္ျပီး မြန္ေခၚ တယ္ (ပါဒမွာ)
၃။ မ႑လ ကေန မန္ မြန္ အဲလို ျဖစ္လာ တယ္ ယူတာ ရွိတယ္
၄။ မႏု မွ မန္ မန္မွ မြန္ ျဖစ္လာတယ္ ဆိုျပီး ယူတာရွိတယ္
၅။ Rman ကေန မြန္ျဖစ္လာတယ္
၆။ ရာမညက ေန မြန္ျဖစ္လာတယ္
အဲလိုခ်ည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ဆိုေတာ့ ဘယ္ဟာကို ယူသင့္တယ္ ဆိုတာကို ခုထိ နီးနီးစပ္စပ္ အေထာက္အထား ျပေလာက္ စရာ ကြ်န္ေတာ္ မေတြ႕ဖူးေသးပါ။
ဘာသာေဗဒ ပညာရွင္ ေဒါက္တာလိုဂန္က မြန္အာနန္လို႔ စေခၚလိုက္တယ္။
အာရွ႕အေရွ႕ဘက္ျခမ္းတေက်ာလံုးက လူမ်ိဳးစုေတြ အားလံုးကို ေပါင္းျပီး မြန္အာနန္လို႔ ေခၚတာ။ လူမ်ိဳးစုေပါင္း အမ်ားၾကီးပါဝင္တယ္။
မြန္ ဆိုတဲ႔ အေခၚက အဲခ်ိန္က ဘယ္နားက ရတယ္ဆိုတာ မွတ္တမ္း မေတြဖူးပါ။
မြန္နဲ႔ ခမာက စကားဆင္တူတယ္ ဆိုျပီး ေနာက္ပိုင္း ပညာရွင္ေတြက မြန္ခမာလို႔ နာမည္အသစ္ ေျပာင္းေခၚ တယ္။ ၂၀ ရာစုဦးမွာ မြန္ခမာနာမည္ ျဖစ္လာတယ္။ အဲမွာ စကားဆင္တူလို႔ ေပါင္းေခၚတာပါလို႔ ပါေမာကၡ ရွားမစ္က ေျပာထားတယ္။ လူမ်ိဳးတူတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနာက္ေတာ့ မြန္ခမာ ဆိုတဲ႔ ဟာကိုပဲ ၾသစၾတိဳေအရွတစ္ ဆိုျပီး ထပ္ေျပာင္း ေခၚပါတယ္ အဲဒါ တစ္ခုတည္းပါ
၁၁ ရာစု ဒြါယဝတီကို ခမာေတြ သိမ္းတယ္။ ဒြါယဝတီ ႏိုင္ငံ ပ်က္တယ္။ မရွိေတာ့ဘူး။ အဲဒီ အခ်ိန္ထိ မြန္ ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရက မေပၚေသးဘူး။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ ဒြါယဝတီကို မြန္ႏိုင္ငံလို႔ ဆိုၾကတာလည္း ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ သေဘာ မရွင္းပါဘူး။ ဒြါယဝတီႏိုင္ငံေနလူေတြဟာ ဘာလူမ်ိဳးေတြလဲ ေမးရင္ ဘယ္လို ေျပာၾကမလဲ။ ဒါကို ဘယ္လို ေျဖမလဲ။
မြန္လို႔ ေျပာလို႔ မရဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။ မြန္ စကားနဲ႔ ဆင္တူ တဲ႔ လူမ်ိဳးစုက တပံုၾကီး။ ဗီယက္နမ္ကေန ဂ်ာဗား ေျမာက္ ကေန ေတာင္ထိ မဲနန္ျမစ္ဝွမ္း တေက်ာလံုးဟာ အဲဒီ ဘာသာစကား ဆင္တူရိုးမွားေတြသံုးတဲ့ လူမ်ိဳးေတြခ်ည္းပဲ။
ဒီေတာ့ ဘယ္လူမ်ိဳးစုက ဒြါယဝတီမွာ မင္းလုပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ တာလဲ ေမးရပါမယ္။
မြန္ဆိုတာ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ သိပါ သလဲ။
ေက်ာက္စာအပိုင္းက်ိဳး တစ္ခုေတြ႕တာေလးနဲ႔
မြန္ႏိုင္ငံပါလို႔ ဆိုတာကေတာ့ ေပါက္လြတ္ပဲစား ေျပာတဲ႔ စကားပါပဲ။ ပညာရွင္ ဆိုသူေတြ စည္းကမ္းမဲ႔ လုပ္ၾကတဲ႔ အလုပ္ပါ။ ဗုဒၶဂါယာမွာ ဗမာ ေက်ာက္စာေတြ ရွိတယ္။ ဒါေတြ႕ေတာ့ ဗမာႏိုင္ငံပါ ေျပာလို႔ ျဖစ္ပါ့မလား။
ဗီယက္နမ္ေတာင္ပိုင္း ကမ႓ာဒီးယား ထိုင္း ဒီသံုးႏိုင္ငံ ပဲၾကည့္ပါ။ စကားက ဆင္တူသံုးသူေတြခ်ည္း ေနၾကတယ္။ ဘာလူမ်ိဳးလဲ။ ခမာက ရွင္းတယ္ သူ႔ဟာသူ AD-3 ကတည္းက စဒုန္းလူမ်ိဳးေတြက ခမာအင္ပါယာ ထူေထာင္ ျပီးလာတယ္။ ဒြါယဝတီ ေနရာဟာ ခမာပိုင္နက္။ ဒြါယဝတီ မရွိေသးဘူး။ ၆ ရာစုမွ စတယ္။ ခမာအင္ပါယာထဲမွာ ဘာမွန္းမသိေသးတဲ႔လူမ်ိဳးက ထျပီး ဒြါယဝတီႏိုင္ငံ ထူေထာင္တယ္။
ဒီေနရာေလး စဥ္းစားၾကည့္ပါ။ ဒြါယဝတီႏိုင္ငံ တည္သူေတြ က ခမာမင္း မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ျငင္းရဲပါသလား။ မြန္ ဆိုတာ ရွိကို မရွိေသးဘူးပါဘူး။ မြန္မင္းလို႔ေတာ့ ေျပာလို႔ မျဖစ္ဘူး။
အျခားမ်ိဳးစုေတြေကာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။
ဒါက ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာစီစစ္ရမယ့္ အခ်က္ပါ။ မြန္အကၡရာနဲ႔ တူတယ္ ဆိုျပီး မြန္မင္း မြန္ႏိုင္ငံ ေျပာရင္ ခမာမင္း ခမာ ႏိုင္ငံပါလို႔ ျပန္ခံေျပာျပီတဲ႔ ဘယ္လို ေျဖရွင္း မလဲ။ အကၡရာ စကား ယဥ္ေက်းမွုဟန္ ဆင္တူရိုးမွားေတြ ခ်ည္းပါပဲ။
အဲဒါ ခဏထားဦး။ ေနာက္ျပည္ပ သမိုင္း မွတ္တမ္းေတြမွာ ဒြါယာဝတီ အင္အား ေတာင့္တင္းလာျပီး အရမ္းထြန္းကား ပါတယ္ဆိုတဲ႔ မွတ္တမ္းအခိုင္အမာ ရွိသလား စစ္ရပါမယ္။ အင္အားေတာင့္ဖို႔ ေနေနသာသာ သံုးျမိဳ႕ကြဲျပီး အခ်င္းခ်င္း ခ်ေတာ့ ၾကားက ခမာေတြ ဝင္သမသြားတာနဲ႔ အကုန္ ေျပးၾကရတာ။ ဘာမွန္းမသိတဲ႔ လူမ်ိဳးေတြ ခမာေတြလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္ ဒါက စဥ္းစားေဝဖန္စီစစ္ရမယ့္ အခ်က္ အခ်ိဳ႕ပါ။ ဘယ္နည္းနဲ႔ ဒြါယာဝတီဟာ မြန္ႏိုင္ငံပါလို႔ ယူျပီး ေျပာေနၾကတာလဲ ဆုိတာ နားမလည္ႏိုင္ဘူး ျဖစ္ရတယ္။
၁၁ ရာစုမွာ ဒီလူေတြ ေျပးရျပီ။ ဘယ္ကို ေျပးသြားတာလဲ။ ေျပးတဲ႔ ေနရာေတာ့ သိရျပီ။ ေျပာထားျပီးပါျပီ။
AD-10 ရာစု ဂ်ာဗားက ေက်ာက္စာမွာ ေရးတဲ႔ စာက လည္း မြန္မွ မဟုတ္ဘဲ။ အဲဒါလဲ နီးစပ္ပုဒ္ကို ဆြဲယူေျပာ တာပဲ။
ဒီေတာ့ မြန္ဆိုတဲ႔ အေခၚဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ထဲမွာ ေရာ ဘယ္အခ်ိန္မွာ စသံုးတာလဲ ေမးရပါမယ္။ ေလ့လာၾကည့္ ပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ေတြ႕ဖူးသမွ် အေစာပိုင္းဟာ ေတြ မွာေတာ့ တန္လိုင္း ဆိုတာေတြပဲ ေတြ႕တယ္။ ဒီတလိုင္း ဆိုတာလဲ ကိုလိုနီေခတ္ေႏွာင္း ၁၉၀၀ ျပည့္ ၂၀ ရာစုဦးမွ ျပႆနာ စတက္တာကို သက္ေသ အခိုင္အမာနဲ႔ ေတြ႕ တယ္။ မင္းေတြလက္ထက္က ဘာမွမျဖစ္ဘူး သခင္ကိုယ္ ေတာ္မွိုင္းေတာင္းေတာင္မွ ပဲခူးရာဇဝင္ ျပဇာတ္မွာ တအုပ္ လံုး တလိုင္းခ်ည္း ေရးသြားတယ္။
မြန္ဆိုတဲ႔ စကားလံုးက ဘယ္ခ်ိန္မွေပၚလဲဆိုရင္ ကိုလိုနီ ေခတ္ စာေပတိုက္ပြဲ ကာလမွာ ဦးဖိုးက်ားက တလိုင္း ဘာျဖစ္တယ္ ညာျဖစ္တယ္ ေရးတာကို မေက်နပ္လို႔ ျပႆနာက အစ ပ်ိဳးလာတယ္။ အဲခ်ိန္က တန္လိုင္း ေတြက လုစ္နဲ႔ ပနံ ရေနခ်ိန္ ဦးဖိုးလတ္က လုစ္ကို ထ ကန္ လိုက္ခဲ႔တာကို မေက်မနပ္ ျဖစ္ေနတဲ႔ လုစ္က မေက်နပ္သူ အခ်င္းခ်င္းေပါင္းျပီး လုစ္ေထာင္ေခ်ာက္ထဲ တလိုင္းေတြ ေျပးဆင္းတာ လူသတ္မွုေတြ ျဖစ္လိုျဖစ္ တရားတေဘာင္ ျဖစ္လိုျဖစ္နဲ႔။ အဲဒီ ေနာက္ပိုင္းမွ ဒီမြန္ ဆိုတဲ႔ ေဝါဟာရက ထြက္လာတယ္။ အဲဒီေရွ႕က ေရးခဲ့တဲ႔ စာအုပ္စာတမ္းေတြ ဖတ္ၾကည့္ရင္ မြန္လို႔ မေရးဘူး။ တလိုင္းသာ ေရးတာ ထင္ရွားေနတယ္။
မြန္ခမာလို႔ ေခၚတဲ့ အမည္ ေပၚခ်ိန္ကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ၁၉၀၀ ျပည့္ဝန္းက်င္ ၂၀ ရာစုမွ ေခၚတယ္။ ျပႆနာ ထျဖစ္ၾက ခ်ိန္နဲ႔ ဒီနာမည္ေတြ ေပၚလာခ်ိန္ေတြကို ညွိႏွိုင္း ၾကည့္ရင္ အဲဒီကာလ ဝန္းက်င္တဝိုက္မွ ေပၚလာတဲ႔ ေဝါဟာရလို႔ ေျပာလို႔ ရတယ္။
မြန္ညီအစ္ကိုမ်ားကလည္း သက္ေသရ ေလာက္စရာေတြ ရွိရင္ ေျပာေပးပါ ဒါေတြ ေျပာတာက လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ မဆိုင္ ပါဘူး စဥ္း စားသင့္တာကို လမ္းေၾကာင္းအလိုက္ ေျပာေန တာေလာက္ပါပဲ။
ရာမည
ေနာက္ ဆက္စပ္စကားအေနျဖင့္ ရးမည ကေန ရာမည ျဖစ္လာတယ္ ဆိုတာရွိသလို ရာမညကေန ရမည္းသင္း ျဖစ္လာတယ္ ဆိုျပီး ဆိုျပန္တယ္။ ဒါေတြက လိုရာဆြဲ ေျပာတာေတြသာ ျဖစ္တယ္။ သဘာဝယုတၱိ လံုးဝ မရွိပါ။ သုေတသနလုပ္ငန္းအားျဖင့္လည္း မေလ်ာ္။ စကားတလံုး တည္းကို လိုတာ လိုက္ယူထားတာေတြသာ ျဖစ္ေနပါ တယ္။
အမွန္တကယ္အားျဖင့္ ရာမည ဆိုတာ ျမန္မာအကၡသံုး ပါဠိေဝါဟာရသာ ျဖစ္ပါတယ္။ မြန္စာဟုဆို၍ မရပါ။ ထိုအခ်ိန္က မြန္ မရွိေသးပါ။ ဆိုခ်င္းဆိုပါလွ်င္ တလိုင္းစာ ဟုသာ ဆိုရမည္။ ဆိုႏိုင္သည္။ ထိုကာလမ်ားတြင္ တလိုင္း ဟူေသာ ေဝါဟာရသာ အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္မာမာ ရွိသည္။ မြန္ဟူေသာ ေဝါဟာရ မရွိပါ။ ယခုထိလည္း မြန္ဟူေသာ ေဝါဟာရ ဘယ္ကလာသည္ကို တိတိက်က် မရွိေသးပါ။ ျမန္မာစာေက်ာက္စာအေနျဖင့္ ရာဇကုမၼာရ္ ေက်ာက္စာသည္လည္း အေစာဆံုး မဟုတ္ပါ။ ပုပၸါးေစာ ရဟန္းမင္း၏ တူရြင္းေတာင္သိမ္ေက်ာက္စာသည္ ျမေစတီ ရာဇကုမၼာရ္ ေက်ာက္စာထက္ ပိုေစာပါတယ္။
ရာမညဆိုတာ ရမတိ ဧတၴာတိ ရာမည ဆိုတဲ႔ ဝိျဂိဳလ္ ဝါစနတ္နဲ႔အညီ ႏွလံုးေမြ႕ေပ်ာ္ဖြယ္ရာ အရပ္လို႔ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုေသာ္ တလိုင္းႏွင့္မြန္သည္ လူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးစီသာ ျဖစ္သည္။ မတူပါ။ ၂၀ ရာစု မတိုင္မီ မြန္ ဟူေသာ ေဝါဟာရ မရွိခဲ႔ပါ။ မြန္ဟူေသာ ေဝါဟာရ ဘယ္က လာသည္ မသိေသးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေရွ႕ပိုင္းကာလမ်ား ၁၉၀၀ ျပည့္မတိုင္မီအထိ မြန္ဟူေသာ လူမ်ိဳး ရွိသည္ဟု အေထာက္အထား ရွာမရပါ။ ထိုေၾကာင့္ မြန္ေက်ာက္စာ မ်ားဟု ေခၚထြင္ေနသည္မ်ားကို တလိုင္းေက်ာက္စာမ်ားဟု ေျပာင္းလည္း ေခၚေဝၚသင့္သည္ဟု ယူဆပါသည္။ မြန္ ေဝါဟာရ မေပၚခင္က မြန္သမိုင္းဟု ေခၚဆိုေနေသာ ရာဇဝင္သမိုင္း စာေပမ်ားကို တလိုင္း ရာဇဝင္ သမိုင္း ဟုသာ ေရးသား ေခၚဆိုသင့္ပါသည္။ မြန္ ေဝါဟာေတာင္ မရွိပါဘဲ မြန္ရာဇဝင္သမိုင္းဟု ေခၚဆိုေနၾကသည္မွာ ထူးဆန္း အံ့ဖြယ္ ျဖစ္ရပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္