ျမေစတီ ေက်ာက္စာတိုင္
ေအဒီ ၁၁၁၃ ခုနွစ္ က ေက်ာက္တံုးေပၚတြင္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ သည္ ျမေစတီ ေျခရင္းနားတြင္ေတြ့ရွိရသည္။[၁] ရာဇကုမာရ္ ေရးထိုးခဲ့ေသာေျကာင့္ ရာဇကုမာရ္ေက်ာက္စာဟုလည္းေခၚသည္။ အလားတူ ေက်ာက္စာတစ္ခုကိုလည္း ျမေစတီအနီးရွိ အေဆာက္အဦးတြင္လည္း ေတြ့ရသည္။ ၄င္းေက်ာက္စာ နွစ္ခုစလံုးတြင္ မ်က္နွာေလးဖက္ပါျပီး ပါဠိ၊ မြန္၊ ျမန္မာ နွင့္ ပ်ူ ဘာသာမ်ားတို့ျဖင့္ ေရးသားထားသည္။ ျမေစတီ ေက်ာက္စာတိုင္သည္ အျမင့္ ၅၅ လက္မ ရွိ၍ ေလးဖတ္လံုးတြင္ အက်ယ္ ၁၄ လက္မရွိသည္။
ျမေစတီေက်ာက္စာအရ ရာဇကုမာရ္မင္းသားသည္ က်န္စစ္သားမင္းနွင့္ ျကင္ရာေတာ္ သမၻူလ၏သားျဖစ္သည္ဟုသိရသည္။ က်န္စစ္သား မင္းျဖစ္ေသာအခါ သမၻူလနွင့္သား (ရာဇကုမာရ္) ျမို့ေတာ္သို့ ေရာက္လာသည္။ သို့ေသာ္ သားအရင္းျဖစ္သည့္ ရာဇကုမာရ္အား ထီးနန္းအရိုက္အရာမေပးနိုင္ပဲ သမီးျဖစ္သူ ေရွြအိမ္စည္ နွင့္ မြန္ဘုရင္ မနူဟာ၏ေျမးေတာ္သူတို့မွ ဖြားျမင္သည့္ ေျမးေတာ္အေလာင္းစည္သူ အားနန္းလ်ာထားျပီးျဖစ္သျဖင့္ ရာဇကုမာရ္အား ဓညဝတီေတာင္စဉ္ ၇ ခရိုင္အားေပးျခင္းျဖင့္ နွစ္သိမ့္ခဲ့သည္။ ရာဇကုမာရ္ကလည္း ေက်းဇူးသိတတ္ေသာအားျဖင့္ က်န္စစ္သား နာမက်န္းျဖစ္ခ်ိန္တြင္ မိမိပိုင္ေရွြ၊ေငြ ဥစၥာမ်ားျဖင့္ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ား သြန္းလုပ္ပူေဇာ္ေပးခဲ့သည္။ ထိုသို့ေသာ ကုသိုလ္အေျကာင္းကို ျမေစတီေက်ာက္စာအျဖစ္ ေရးထိုးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ေက်ာက္စာတြင္ ဆုေတာင္းလွြာ နွင့္ ျကိမ္စာမ်ား ပါရွိသည္။
ျမေစတီေက်ာက္စာ
ပုဂံျမို့ေတာင္ဖက္၊ ျမင္းကပါရြာရွိ ျမေစတီဘုရားအနီး၌ ေတြ့ခဲ့သည္ကို အေျကာင္းျပု၍ ျမေစတီ ေက်ာက္စာဟု အမည္တြင္လ်က္ရွိေသာ ေက်ာက္စာကား ေရွးပုဂံေခတ္ေဟာင္းတြင္ ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ လက္ဦးက်ရံုမကဘဲ သမိုင္းနွင့္ စာေပတို့ကို ခန့္မွန္းသံုးသပ္ရာ၌ အေထာက္အကူျပုေသာေျကာင့္ အေလးတမူ ဂရုျပုကာ အေရးထားအပ္ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္၏။ ယင္းေက်ာက္စာကို ဂူေျပာက္ျကီး ေက်ာက္စာဟူ၍လည္းေခၚျကသည္။
ျမေစတီ ေက်ာက္စာတိုက္နွစ္တိုင္ရွိရာ၊ ပုဂံျပည္တိုက္တြင္ ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္ခုရွိ၍၊ ျမင္းကပါ ျမေစတီ ရင္ျပင္ေပၚတြင္ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္ခုကို စိုက္ထူထား၏။ ပုဂံျပတိုက္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္ကို ခရစ္နွစ္ ၁၈၈၆ - ၈၇ ခု( ျမန္မာ ၁၂၄၈ ခုနွစ္ခန့္) တြင္ ရန္ကုန္အစိုးရ ေကာလိပ္ပါဠိစာ ပါေမာကၡနွင့္ အစိုးရ ေက်ာက္စာဝန္အျဖစ္ တြဲဖက္ရြက္ေဆာင္ေသာ ဂ်ာမန္ပညာရွိ ေဒါက္တာ ဖိုရွမ္းမားသည္ ပုဂံျမို့ ေတာင္ဖက္ ျမင္းကပါရြာအနီး ျမေစတီေျခရင္း၌ ကပ္လ်က္စတင္ေတြ့ရွိခဲ့၏။ ျမေစတီ ရင္ျပင္ေပၚတြင္စိုက္ထူထားေသာ ေက်ာက္စာတိုင္ကိုမူ ဂူေျပာက္ျကီးလိုဏ္ဂူအတြင္း၌ ၃ ပိုင္း က်ိုးျပတ္လ်က္ စတင္ေတြ့ခဲ့ရေလသည္။
ေက်ာက္စာတိုင္ တစ္တိုင္တြင္ ၄ မ်က္နွာရွိရာ၊ တစ္မ်က္နွာလွ်င္ ဘာသာတစ္မ်ိုးစီရွိလ်က္ ပါဠိ၊ျမန္မာ၊ မြန္နွင့္ပ်ူစာ ၄ မ်ိုးေရးထိုးထား၏။ ပုဂံျပည္တိုက္တြင္ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္သည္ ေလးေထာင့္မတ္ရပ္ ေက်ာက္စာတိုင္ျဖစ္၍၊ ေလးဖက္စာမ်က္နွာျပင္ အက်ယ္ခ်င္းညီ၏။ အျမင့္ ၅ ေပ ၁၁ လက္မ၊ စာမ်က္နွာ အျမင့္ ၃ ေပ ၆ လက္မ၊ အက်ယ္ ၁ ေပ ၂ လက္ခန့္ ရွိ၏။ ပါဠိစာမ်က္နွာ၌ စာေျကာင္းေရ ၄၁၊ ျမန္မာစာမ်က္နွာတြင္ စာေျကာင္းေရ ၃၉၊ မြန္စာမ်က္နွာတြင္ စာေျကာင္းေရ ၃၃ နွင့္ပ်ူစာမ်က္နွာတြင္ စာေျကာင္းေရ ၂၆ အသီးအသီး ပါဝင္ေရးထိုးထားသည္။ျမေစတီရင္ျပင္ေပၚ၌ ရွိေသာ ေက်ာက္စာတိုင္မွာမူကား မတ္ရပ္ေလးေထာင့္ ေက်ာက္တိုင္ ျဖစ္ျငားေသာ္လည္း၊ ေက်ာက္စာမ်က္နွာျပင္ ၂ ဖက္သည္ ပိုမိုက်ယ္ျပန့္လ်က္၊ က်န္ ၂ ဖက္မွာ က်ဉ္းသည္။ အက်ယ္ဖက္ ၂ ဖက္တြင္ ၁ ေပ ၈ လက္မခန့္ ရွိ၍အက်ဉ္းဖက္၌ ၁ဝ လက္မခြဲမွ ၁၂ လက္မအထိသာ ရွိသည္။ အက်ယ္မ်က္နွာျပင္ဖက္၌ စာမ်က္နွာျပင္ ၄ ေပ ၄ လက္မခန့္ ရွိ၍၊၁ ေပ ၇ ၁/၂ လက္မ က်ယ္ျပန့္ေလသည္။ အက်ယ္ဖက္တြင္ ပါဠိနွင့္ ျမန္မာစာမ်ားကို ေရးထိုး၍ အက်ဉ္းဖက္တြင္ မြန္နွင့္ပ်ူစာမ်ားကိုေရးထိုးထား၏။ ပါဠိစာမ်က္နွာ၌ စာေျကာင္းေရ ၄ဝ၊ ျမန္မာစာမ်က္နွာတြင္ စာေျကာင္းေရ ၃၄၊ မြန္စာမ်က္နွာတြင္စာေျကာင္းေရ ၄၆ နွင့္ ပ်ူစာမ်က္နွာတြင္ စာေျကာင္းေရ ၂၉ အသီးအသီး ေရးထိုးထားေလသည္။
ျမေစတီေက်ာက္စာကို က်န္စစ္သားမင္း၏ သားေတာ္ ရာဇကုမာရ္အမည္ရွိေသာ မင္းသားက သကၠရာဇ္ ၄၇၄ ခုနွစ္တြင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေနာက္တစ္နွစ္ျဖစ္ေသာ ၄၇၅ ခုနွစ္၌ေသာ္ လည္းေကာင္း ေရးထိုးသည္ဟု ယူဆျကေလသည္။ က်န္စစ္သားသည္ အေနာ္ရထာမင္း၏ အမ်က္ေတာ္ေျကာင့္ေျကာင္ျဖူအရပ္၌ ပုန္းေရွာင္ေနစဉ္ မထီးတူမ သမၻူလနွင့္ေတြ့၍ မယားအျဖစ္သိမ္းယူေလ၏။ အေနာ္ရထာမင္းကြယ္လြန္၍ ေစာလူးမင္းနန္းတက္ေသာအခါ က်န္စစ္သားသည္ ရာဇကုမာရ္ကို ပဋိသေနၶတည္ေနေသာ သမၻူလအား သားေယာက်ာ္းေမြးေသာ္ ပုဂံျပည္သို့ လာခဲ့ဟု မွာ၍ ေစာလူးမင္းထံ ခစားေလသည္။ ေစာလူးမင္း ကြယ္လြန္ေတာ္မူေသာအခါ သကၠရာဇ္ ၄၄၆ ခုနွစ္တြင္ က်န္စစ္သားသည္ ျဂီျတိဘုဝနာဒိတ်ဓမၼရာဇ္ဘြဲ့နွင့္ နန္းတက္ေတာ္မူသည္။ ၂ နွစ္ျကာလတ္ေသာ္ သမၻူလသည္ နန္းေတာ္သို့ ရာဇကုမာရ္နွင့္ ေရာက္လာ၏။ မင္းျကီးလည္း သမၻူလအား ဦးေဆာက္ပန္းဟူေသာ ျတိေလာကဝဋံသကာ ေဒဝီအမည္နွင့္ မိဖုရားျမွောက္ေလသည္။ ေျမးေတာ္ အေလာင္းစည္သူကို ဘိသိက္သြန္းျပီးျဖစ္သျဖင့္ ရာဇကုမာရ္အား ေဇယေခတၱရာဘြဲ့နွင္း၍ ဓညဝတီ ေတာင္စဉ္ခုနစ္ခရိုင္ကို စားေစ၏။ ရာဇကုမာရ္မင္းသားသည္ ၄၇၄ ခုနွစ္တြင္ ခမည္းေတာ္ နာမက်န္းျဖစ္၍ ေသအံ့မူးမူး၌ ခမည္းေတာ္အတြက္ ရည္စူးလ်က္ ေရွြဆင္းတုဘုရားကို ဌပနာ၍ ေရွြအထြတ္ရွိေသာ ကူဘုရား (ဂူေျပာက္ျကီး) ကိုတည္ျပီးလွ်င္ထိုကူဘုရားအား ေစာင့္ေရွာက္ပူေဇာ္စိမ့္ေသာငွာ မိမိ၏ အေမြအနွစ္ ျဖစ္ေသာ ကြ်န္သံုးရြာကိုလည္း လႉေလသည္။ ထိုေနာက္ အမိအဖတို့၏ ေရွးျဖစ္ ေရွးေဟာင္းတို့ကို ျပန္ေျပာင္းေအာက္ေမ့ကာ မွတ္တမ္း ေရး၍ ေက်ာက္စာတိုင္ စိုက္ခဲ့ေလသည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာတိုင္၌ အကၡရာမ်ား၏ ပံုမွာ အဝိုင္းမဟုတ္ဘဲ မန္က်ည္းေစ့ပံု ျဖစ္ေလသည္။
"၁။ ျဂီ။ နေမာဗုဒၶါယ။ ပုရွာသြင္ သာသနာအနွစ္တ၂။ စ္ေထာင္ေျခာက္ရ်ာ နွစ္ဆာယ္ ေဟတ္နွစ္ေလာန္၃။ လိယ္ ျဗီရကာ။ ဤယ္ အရိမဒၵနပုရ္ မည္သုျပည္၄။ နွိုက္အာ။ ျဂီျတိဘုဝနာ ဒိတ် ဒမၼရာဇ္ မည္သုမ ၅။ င္ဖစ္ဧအ္။" ဟူ၍ အစခ်ီေသာ ျမေစတီ ေက်ာက္စာကို ယခုေခတ္အေရးအသားျဖင့္ ျပန္လည္ ေရးသားပါက ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္၏။
သီရိ။ နေမာဗုဒၶါယ၊ ဘုရားသခင္ သာသနာ အနွစ္တ
စ္ေထာင္ေျခာက္ရာ နွစ္ဆယ္ရွစ္ နွစ္လြန္
ေလျပီးရကား၊ ဤအရိမဒၵနာပုရ္မည္ေသာျပည္
၌၊ သီရိျတိဘုဝနာဒိတ် ဓမၼရာဇ္မည္ေသာမ
င္းျဖစ္၏။ ထိုမင္း၏ ပယ္မယားတ
စ္ေယာက္ေသာ္ကား ျတိေလာကဝဋံသကာ ေဒဝီ
မည္၏။ ထိုပယ္မယားသားတမူလည္ ရာဇ
ကုမာရ္မည္၏။ ထိုမင္းကာ ကြ်န္သံုးရြာ
တည္း ပယ္မယားအားေပး၏။ ထိုပယ္မ
ယားေသခဲ့ရကား၊ ထိုပယ္မယားတန္းဆာနွင့္ ထို
ကြ်န္သံုးရာါေသာနွင့္တည္း ထိုပယ္မယား
သား ရာဇကုမာရ္မည္ေသာအား မင္းေပးတံု
၏။ ထိုမင္းအနွစ္နွစ္ဆယ္ရွစ္နွစ္ မင္းမူျပီး၍
ေသခမူနာသေရာ၌တည္း ထိုရာဇကု
မာရ္မည္ေသာ ပယ္မယားသား မိမိကိုေမြးေသာမင္း
ျကီးေက်းဇူး ေအာက္ေမ့ရကား ေရွြအတိေသာ ဘုရားသခင္အ
ဆင္းျပု၍ နွပ္ေလသေရာတည္း ဤသို့
မိန့္၏။ ဤေရွြဘုရားကား ငါ့သခင္အဖို့ အတို့
ကြ်န္ျပုေသာတည္း။ ကြ်န္သံုးရြာအတို့ကြ်န္
ငါ့သခင္ ေပးသည္ကား ဤေရွြဘုရားအားအတို့ကြ်န္
ေပး၏။ ထိုေရာတည္မင္း နွစက်ို့ရကား ေကာင္း
ေလွင့္တည္း ေကာင္းေလွင့္တည္း မိန့္၍ သင္ျဂီ
မဟာေခရ္၊ သင္ျဂီမုဂၢလိပုတၱတိႆေထရ္၊ သင္ျဂီသု
ေမဓပ႑ဍိတ္၊ သင္ျဂီျဗဟၼပါလ္၊ သင္ျဂီျဗဟၼဒိ
ပ္၊ သင္ျဂီေသာန္၊ သင္ျဂီသဃ‡ေသနဝရပ႑ဍိ
တ္ထိုသခင္တို့အေမွာက္တည္း ေရသြန္း၏။
ထိုျပီးရကား ထိုရာဇကုမာရ္မည္ေသာ ပယ္မယားသား
ထိုေရွြဘုရားထာပနာ၍ ေရွြအထြတ္မူေသာ
ကူျပု၏။ ျပုျပီးရကား ဤကူဘုရားလွြတ္
သေရာ၌တည္း သက္မုနလြန္တစ္ရြာ၊ ရပါ
ယ္တစ္ရြာ၊ ေဟန္ဗိုဝ္တစ္ရြာ၊ ဤကြ်န္
သံုးရြာကို ယူ၍၊ ထိုရာဇကုမာရ္မည္ေသာ ပယ္
မယားသား ဤကူဘုရားအား ေရသြန္း၍ ဤသို့
မိန့္၏။ ဤငါ့အမႈကား သဗၺညုတဉာ
ဏ္ပညာရအံ့ေသာ အေျကာင္းျဖစ္ေစသတည္း၊ ငါ့
ေနာင္အား ငါ့သားလည္းေကာင္း၊ ငါ့ေျမးအာလည္းေကာင္း၊ ငါ့ေဆြ
လည္းေကာင္း၊ သူတထူလည္းေကာင္း၊ ဤဘုရား
အား ငါလႉခဲ့ေသာ ကြ်န္အနွိပ္အစက္တည္းမူ မု
ကား အရိေမေတၱယ်ဘုရားသခင္ အဖူးရေစ။
ျမေစတီေက်ာက္စာပါ စကားေျပသည္ ေရွးအက်ဆံုးျဖစ္ေသာ စကားေျပတရပ္ဟု ဆိုသင့္ေပသည္။ သတ္ပံုသတ္ညွြန္း စကားအသံုးအနႈန္းတို့မွာ အခ်ို့ေသာေနရာတြင္ ယခုကာလနွင့္မတူဘဲ ကြာျခား၏။ သို့ရာတြင္ ယခုကာလအသံုးနႈန္းသည္ အမ်ားအားျဖင့္ ေရွးေရးအသံုးအနႈန္းမွ ဆင္းသက္လာသည္ကို သတိမူရာသည္။ ဝါက်မ်ားကို တိုတိုနွင့္ အဓိပၸါယ္ေပၚရံု ေရးထား၍ ထိေရာက္၏။ သတ္ပံုသတ္ညွြန္း တို့မွာ ျမန္မာစာ အေရးအသား အစပ်ိုးခ်ိန္ျဖစ္၍ ယခုေခတ္ကဲ့သို့ အသားမက်ေသးေခ်။ ပ်ူ၊ မြန္နွင့္ ပါဠိဘာသာမ်ားျဖင့္ေရးထိုးသည္ကို ေထာက္ေသာ္ ထိုေခတ္က ျမန္မာလူမ်ိုး သာမက ပ်ူလူမ်ိုး၊ မြန္လူမ်ိုးတို့ ထြန္းကားလ်က္ ရွိျပီးျဖစ္ေျကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ မုခပါဌ္ေတာ္ျဖစ္ေသာ ပါဠိဘာသာ အရွိန္အခါ ရျပီးျဖစ္ေျကာင္းကို သိသာနိုင္ေပသည္။ တဖန္ သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထားအျဖစ္ အသံုးဝင္အဖိုးတန္ပံုမွာ လည္း ျမေစတီ ေက်ာက္စာတြင္ ျတိဘုဝနာဒိတ်ဓမၼရာဇာေခၚ က်န္စစ္သား မင္းသည္ သာသနာနွစ္ ၁၆၂၈ တြင္ နန္းတက္သည္ဟု ဆို၏။ ျမေစတီေက်ာက္စာသည္ မူလေရွးဦးေခတ္ကမ်က္ေမွာက္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္ျခင္းေျကာင့္ မွန္ကန္ေသာ အကိုးအကား အျဖစ္ယူနိုင္ကာ က်န္စစ္သားမင္း၏ နန္းတက္သကၠရာဇ္၊ နန္းစံသကၠရာဇ္နွင့္ နတ္ရြာစံေသာ သကၠရာဇ္မ်ားကို အတိအက် ထုတ္ေဖာ္နိုင္ေလသည္။ ထိုေက်ာက္စာပါ သကၠရာဇ္မွာဇာတာေတာ္ပံုပါ ရာဇဝင္သကၠရာဇ္နွင့္လည္း တူညီတိုက္ဆိုင္သည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ အေနာ္ရထာ၊ ေစာလူးနွင့္ အေလာင္းစည္သမင္းတို့၏ နန္းစံ သကၠရာဇ္တို့ကိုပါ တြက္ခ်က္ထုတ္ယူနိုင္ေပသည္။ ထိုျပင္ ထိုျမေစတီ ေက်ာက္စာကို ပ်ူစာ၊ မြန္စာတို့ျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္ကိုေတြ့ရေသာ ေျကာင့္လည္း ျမန္မာစာနွင့္ ယွဉ္ကာ၊ အဓိပၸါယ္ ေဖာ္နိုင္ျက၍ အထူးသျဖင့္ ပ်ူစာကိုေလ့လာရာ၌ သဲလြန္စရနိုင္သျဖင့္ ေနွားပညာရွိတို့အတြက္ အဖိုးထိုက္တန္လွေသာ ေက်ာက္စာ ျဖစ္ေပသည္။ ထိုအျပင္ ရာဇကုမာရ္သည္ ထီးနန္းစည္းစိမ္ကို မဆက္ခံရေသာ္လည္ အမိအဖိ၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို မည္မွ် သိတတ္ရိုေသ ကိုင္းရွိုင္းတတ္ေသာ သားေကာင္းရတနာ ျဖစ္ေျကာင္း ဤျမေစတီေက်ာက္စာကို ဖတ္ရႈျခင္းျဖင့္ သိသာနိုင္ေပသည္။[၂]
ေက်ာက္စာ စာသား ပံုမ်ား
ပ်ူဘာသာ ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ ဖတ္ျခမ္း
ျမန္မာ ဘာသာ ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ ဖတ္ျခမ္း
မြန္ဘာသာ ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ ဖတ္ျခမ္း
ပါဠိ ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ျမေစတီေက်ာက္စာ ဖတ္ျခမ္း
ကိုးကား
0 comments:
Post a Comment
သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္