ေဇတ၀န္မွသည္ ရွင္မေအာင္သာ ျမိဳ႕တနသၤာရီသို႔


**********************************************************




ဟိုမွာ ေတြ႔ရတာက ေဇတဝန္ဆိုတာဘဲ ဟု ညႊန္ျပ၍ ၾကည့္လိုက္သည္။

တနသၤာရီျမစ္ကမ္းေပၚဝယ္ စိမ္းညႇိဳ႕မိႈင္းေဝသည့္သစ္ပင္ေတြ ဖံုးေနေသာ မျမင့္လြန္း မနိမ့္လြန္းေသာ ေတာင္ကုန္းေပၚဝယ္ ေစတီတစ္ဆူကို ဖူးေတြ႔ ရသည္။ ထိုေစတီမွာ ေဇတဝန္ေစတီ ဟုသိရသည္။


ထိုေစတီ တည္သည့္ႏွစ္ကို ၿမိတ္ခရိုင္ဝန္ေဟာင္း အင္ဒရူးက ခရစ္ သကၠရာဇ္-၁၂၀၈ ခုႏွစ္မွာ တည္ေၾကာင္း မွတ္သားခဲ့သည္။

သမိုင္းပညာရွိ သမားေတာ္ႀကီးဦးႀကီးစိန္ ျပဳစုေသာ ၁၂၉၁-ခုႏွစ္ထုတ္ တနသၤာရီတိုင္း ၿမိတ္ရာဇဝင္တြင္မူ သကၠရာဇ္-၁၇၅ ခုႏွစ္မွာ ယခု ေတာင္ကုန္းထိပ္ေပၚဝယ္ မဏိစည္သူမင္းသည္ ေစတီတစ္ဆူႏွင့္ေစာင္း
တန္းတစ္သြယ္ တည္ထားေတာ္မူခဲ့ဖူးေၾကာင္း။

အင္းဝေနျပည္ေတာ္ ပဌမၿမိဳ႕တည္ နန္းတည္ အင္းဝဘုရင္မင္းျမတ္ လက္ထက္ေတာ္တြင္ ဆင္တုတ္ၿမိဳ႕ (ယခု သႏၷဳပ္ရြာ)မွ သူျြကယ္တစ္ဦးက အင္းဝၿမိဳ႕ ေဇတဝန္ေက်ာင္းတိုက္မွ ဆရာေတာ္ကို ပင့္လာခဲ့ေၾကာင္း။
ထိုဆရာေတာ္အား မဏိစည္သူမင္း တည္ခဲ့သည့္ေစတီႏွင့္ တန္ေဆာင္း ကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ရန္ အင္းဝဘုရင္က ပန္ၾကားေလွ်ာက္ထားေၾကာင္း။

ေစတီႏွင့္တန္ေဆာင္းကို ျပဳျပင္ေသာေဇတဝန္ဆရာေတာ္ကို အစြဲျပဳ ၍ ေဇတဝန္ေတာင္၊ ေဇတဝန္ေစတီဟု အမွတ္သညာျပဳခဲ့ၾကေၾကာင္း။

သကၠရာဇ္-၆၄၄ ခုႏွစ္မွစ၍ ယခုေခတ္တိုင္ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ ၄ ရက္ေန႔တိုင္း ေဇတဝန္ဘုရားပြဲေတာ္ က်င္းပေၾကာင္း ဆိုထားသည္။

ေဇတဝန္ေတာင္သည္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွ ၁၀ မိုင္ေဝးသည္။ တနသၤာရီၿမိဳ႕သည္ ၿမိတ္ၿမိဳ႕မွ ၄၅ မိုင္ေဝးသည္။ ျမစ္ကမ္းႏွစ္ဘက္၏ႏွစ္သက္ၾကည္ႏူး စိတ္ရႊင္ျမဴးစရာ ရႈခင္းသာေတြကား ကဗ်ာသီရံုး စာစီကံုး၍ပင္ ဆံုးအံ့
မထင္ေတာ့ေပ။

ၿမိတ္မွထြက္ခြာလာခဲ့ရာ ျပင္းငယ္ရြာ၊ ေဇတဝန္ေတာင္၊ မင္းသန္းရြာ၊ အေနာက္သာရဖံုရြာ၊ အေရွ႕သာရဖံုရြာ၊ ပဝရြာ၊ ေမာ္တုန္းရြာမ်ားကို အစဥ္ အတိုင္း ျဖတ္ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီးမွ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေရႊျပည္ တနသၤာရီသို ႔ေရာက္ပါ
ေလသည္။


တကူရြာ ဆိုသည္မွာ တနသၤာရီၿမိဳ႕မွ  ေမာ္ေတာ္ျဖင့္  ေတာ္ေတာ္ၾကာၾကာ ကေလး  သြားရေသာ  ရြာျဖစ္သည္။ တကူရြာႏွင့္ သာရဘြင္ ရြာမ်ားသို႔ တြင္   ထူးဆန္းအံ့ဩဘြယ္ ေကာင္းေသာ ေက်ာက္ေတာင္ဂူလိုဏ္ေတြ ရွိပါတယ္


တနသၤာရီ ရာဇဝင္တြင္  ထင္ရွားေသာ  အခန္းတစ္ခုအျဖစ္  သိသင့္ သိထိုက္ေသာ မေအာင္သာေက်ာက္တိုင္ရွိရာ သြားပါသည္။

ရွင္မေအာင္သာေက်ာက္တိုင္ တည္ရာသည္ စတုရန္းတစ္မိုင္ရွိေသာ ၿမိဳ႕ရိုးေဟာင္း၏ အထဲတြင္ ရွိသည္ဟု ဆိုၾကပါသည္။ ေက်ာက္တိုင္မွာ ရွစ္ေပ နီးပါးျမင့္သည္။ အုတ္ခံုခံထားသည္။ နတ္ကြန္းသဖြယ္ အမိုးရွိေသာ
အေဆာက္အဦ ကေလးျဖစ္၍ ကုန္းမို႔ေယာင္ေယာင္ေလးထက္မွာ ရွိေနေသာ ဤအေဆာက္အဦငယ္တြင္းသို႔ ဖိနပ္ ခြ်တ္ၿပီး ဝင္ရပါသည္။

ေက်ာက္တိုင္ပံုသဏၭာန္ ရိုးရိုးေက်ာက္တိုင္ပံုမ်ိဳးႏွင့္မတူဘဲ ထူးျခားသည္။ အကုသိုလ္ စိတ္ထင္ တစ္ေပခြဲ ပတ္လည္ ရွိမည္ဟု မွန္းဆမိ၏။ အဂၤေတကို သြန္းထားေသာ ေက်ာက္တိုင္ မဟုတ္ဘဲ ပကတိ သဘာဝ ရင့္လွသည့္
ေက်ာက္သားကို ထြင္းထားေသာ ေက်ာက္အစစ္ ေက်ာက္တိုင္ျဖစ္ ၏။ ေျမျပင္ အထက္မွာ ရွစ္ေပနီးပါးေပၚထြက္ေနသည့္ နည္းတူ ေျမေအာက္ မွာ ရွစ္ေပနီးပါး နစ္ျမႇဳပ္ေနေသာေက်ာက္တိုင္ႀကီး ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

ဤတြင္ ရွင္မေအာင္သာႏွင့္ ရွင္မေအာင္ျဖဴကို တစ္ဦးတည္းအမွတ္ထားၿပီး မွားေနသူမ်ား ရွိၾကသည္။ရွင္မေအာင္ျဖဴကို ဖ်ာလိပ္နတ္ဟု ဆိုစမွတ္ ျပဳၾက၏။ ရွင္မေအာင္ျဖဴကား ျမင္းျခံခရိုင္ ေျပာင္းျပာရြာသူမိန္းမ ေခ်ာတစ္ေယာက္ ျဖစ္၏။ သူ႔ရာဇဝင္ပံုျပင္က အတန္ငယ္ရွည္လ်ား၍ မေဖၚျပေတာ့ၿပီ။

ဤေဆာင္းပါးမွ ရွင္မေအာင္သာအေၾကာင္းကို သာလွ်င္ မွတ္သားေၾကာင္း အနည္းငယ္ ေဖၚျပပါမည္။

တနသၤာရီတိုင္းသည္ ေရွးယခင္က ေယာနကတိုင္းဟုေခၚတြင္ေၾကာင္း ရာဇဝင္က ဆို၏။ ၿမိဳ႕ေတာ္မွာေအာင္သာဝရၿမိဳ႕မည္၏။ သကၠရာဇ္ ၆၃၅ ခုႏွစ္ ဧကဒယ္ရာဇာမင္းလက္ထက္တြင္ ေအာင္သာဝရၿမိဳ႕ေဟာင္းမွေျပာင္းေရႊ ႕ၿပီး ခရင္းေသ မည္ေသာ အရပ္တြင္ ၿမိဳ႕သစ္တည္သည္။  ထိုၿမိဳ႕မွာ ထရင္းေသၿမိဳ႕ ဟုေခၚရာမွ တနသၤာရီၿမိဳ႕ ဟူ၍ အေခၚေျပာင္းလြဲလာၿပီး တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို အစြဲျပဳကာ ေယာနကတိုင္းကိုလည္း တနသၤာရီတိုင္းဟူ၍ ေခၚတြင္ လာ ခဲ့သည္။

တနသၤာရီၿမိဳ႕ကိုတည္ေသာအခါၿမိဳ႕တည္သည္ႏွင့္တစ္ၿပိဳင္နက္ ေရလႊမ္းလာၿပီး ၿမိဳ႕ပ်က္ရသည္။ ဤသို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ျဖစ္ေသာအခါ ေဗဒင္ပညာရွိ သမား ဟူးရား တို႔ႏွင့္ တြက္ၾကည့္သည္တြင္ ၿမိဳ႕တည္မႈမွာ ေအာင္ျမင္၍သာယာ ဝေျပာလာေစရန္ ေအာင္သာ အမည္ရွိေသာ မိန္းမတစ္ေယာက္ကို စေတးမွ ၿမိဳ႕တည္ႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းေဟာေျပာၾကသည္။

ဤအခ်ိန္မွာ ေအာင္သာဟူေသာ အမည္ရွိသူ မိန္းမမွာ တစ္ေယာက္တည္း သာရွိသည္။ကိုယ္ဝန္အရင့္အမာကို လြယ္ေဆာင္ထားသူ လည္း ျဖစ္ေန သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ မေအာင္သာကို ၿမိဳ႕စေတးခံရန္ ေခၚသည့္အခါ မည္ကဲ့သို႔မွ မထူးရန္ မလာရန္ ႀကိဳတင္မွာၾကားသည္။ မေအာင္သာ၏ ခင္ပြန္းႏွင့္ေဆြမ်ိဳး မိဘမ်ားကိုလည္း မေအာင္သာ မထူးႏိုင္ရန္၊ အိမ္ထဲမွမထြက္ႏိုင္ရန္ အထူး ထိန္းခ်ဳပ္ ၾကပ္မတ္ထားရန္ မွာၾကားသည္။

မေအာင္သာသည္ ေလးလံရင့္မာေသာကိုယ္ဝန္ကို လြယ္ရင္း ေဆြမ်ိဳးမိဘ လင္ေယာက်ာ္း၏ေစာင့္ေရွာက္ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည့္အလယ္မွာ ၿငိမ္ သက္စြာေနကာ တံခါးပိတ္ထားသည့္ အိမ္၏ေရွ႕ လမ္းမေပၚမွ  ေပၚထြက္ လာမည့္ေခၚသံကို  နားစိုက္ေနခဲ့သည္။  ၿမိဳ႕စေတးရန္  အခါေပး
ထားေသာ အခ်ိန္သို႔ ေရာက္လာခဲ့၏။

သမီး.   မေအာင္သာေရ.  }}

အိမ္ေရွ႕မွ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း၏အသံ ေပၚလာသည္တြင္ မေအာင္သာသည္ တားဆီး ထိန္းခ်ဳပ္ထားသူမ်ားကို တြန္းဖယ္ရုန္းကန္ခါ  စေတးခံရမည့္ တြင္းဆီသို႔  လ်င္ျမန္ေသာ အဟုန္ျဖင့္ ေျပးေလေတာ့သည္။ ေလးလံေသာကိုယ္ဝန္ အရင့္အမာႏွင့္ မေအာင္သာကို မည္သူမွ ႏိုင္နင္းေအာင္ မထိန္းခ်ဳပ္ မတား ဆီးႏိုင္ေတာ့ဟု ဆိုသည္။ အဟုန္ျပင္းစြာ ေျပးလာေသာ မေအာင္သာ သည္ ေၾကာက္ရြံ႕တြန္႔ဆုတ္ျခင္း မရွိဘဲ တြင္းထဲသို႔ လ်င္ျမန္စြာ ခုန္ခ်လိုက္
သည္တြင္ ေက်ာက္တိုင္ကို အသင့္ျပင္ထားေသာ တာဝန္ရွိသူမ်ားက တြင္းထဲ သို႔ ေက်ာက္တိုင္ကို ထိုးခ်လိုက္သည္။

ေလးလံေသာ ေက်ာက္တိုင္ႀကီးက မေအာင္သာကိုယ္ေပၚသို႔ က်သြား သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ မေအာင္ သာ၏ နီရဲေသာေသြးေတြက ေက်ာက္တိုင္ ထိပ္ေရာက္ေအာင္ပန္းတက္လာသျဖင့္ ေျမေပၚမွာ ေပၚထြက္ေနေသာ
 ေက်ာက္တိုင္ဝယ္ မေအာင္သာ၏ေသြးမ်ား စြန္းေပသြားသည္။ ထိုေသြးစြန္းေသာေနရာသည္ ေက်ာက္တိုင္ေပၚ မွာ အထင္အရွား ရွိေနခဲ့သည္။

 တနသၤာရီၿမိဳ႕ တစ္စံုတစ္ခု ျဖစ္ေတာ့မည္ဆိုလွ်င္ ေက်ာက္တိုင္ေပၚ ရွိ ေသြးစြန္း ကြက္သည္ အေရာင္ ရဲရဲနီလာသည္ဟု ဆိုသည္။

တနသၤာရီၿမိဳ႕မွ လူမ်ားသည္ ရွင္မေအာင္သာကို ရိုေသေလးစားသည္။ ၾကည္ညိဳသည္။ ယံုၾကည္သည္။ ပန္း၊ ဖေယာင္းတိုင္မီး၊ အေမႊးနံ႔သာကို ပူေဇာ္ၿပီး ရွိခိုးကန္ေတာ့ၾကသည္။ ေက်ာက္တိုင္ထိပ္တြင္ ရွားထည္အျဖဴ အနီမ်ား ပတ္ထားသည္။

နတ္ကြန္းအေပၚမွာ အရိပ္အာဝါသရေအာင္ အုပ္မိုးေနေသာ ကုကၠိဳပင္ႀကီး မ်ားကား ႏွစ္ပရိေစၦဒမည္မွ် ၾကာေညာင္းခဲ့ၿပီကို မမွန္းဆႏိုင္ေအာင္ပင္ အိုမင္းႀကီးမားလွေခ်သည္။ ေက်ာက္တိုင္၏ ဟိုတစ္ဘက္တြင္ ကား ေဘာလံုး ကစားရန္ လုပ္ထားေသာ ကြင္းျပင္။ ကြင္းျပင္၏တစ္ဘက္တြင္ကား မႈန္ျပာ ရီမိႈင္း တံတိုင္းသဖြယ္ ေတာင္စြယ္ ေတာတန္းေတြက ကာသန္းထားသည္။


ရွင္မေအာင္သာ ေက်ာက္တိုင္တြင္ ကမၸည္းစာ ေရးထားေသာေ ၾကးျပားႀကီး တစ္ခ်ပ္ကို သံခ်ိတ္ျဖင့္ ၿမဲျမံ စြာခ်ိတ္ထားသည္။  ေသခ်ာစြာ ေရးမွတ္လာခဲ့၏။ စာမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။


မေအာင္သာ ေက်ာက္တိုင္ကမၸည္းျမန္မာျပည္ ဘုရင္ခံမင္းႀကီး ဆာခ်ားလ္စ္ အလက္စႁႏၵားအင္းနစ္သခင္ဘုရားသည္ တနသၤာရီၿမိဳ႕ေတာ္သို႔၁၉၃၀-ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔ ျြကခ်ီေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ဤေက်ာက္တိုင္ေတာ္ကို ရႈစားေတာ္မူျခင္း အထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္ပါသည္။

Sir Charles Alezendra Annis,
K.C.S.I., C.I.E.I.C.S.
Governor of Burma visited this pillar on the 15th March 1930



ရွင္မေအာင္သာ ေက်ာက္တိုင္မွ အထက္ပါေၾကးျပားကမၸည္းစာကို ဖတ္လိုက္ ရ သည္တြင္ နယ္ခ်ဲ႕မ်က္ႏွာ ျဖဴတို႔၏ ကြက္ေက်ာ္ျမင္ေသာ၊ အရွည္ ကို ေတြးေသာ၊ သူ တို႔ဘုန္း လက္ရံုးအာဏာကို ဝါဒျဖန္႔ေသာအခ်က္သည္ စိတ္ထဲမွာ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျမင္လာပါသည္။

သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ သခင္ဘုရားဟု သံုးထားေသာစကား လံုးကပင္ မည္မွ် ေမာက္မာပါသနည္း။

၁၉၃၀ ခုႏွစ္၊ အခ်ိန္ေလာက္ကား ဗမာတစ္ျပည္လံုးတြင္ ဝံသာႏုစိတ္ဓာတ္ အရွိန္အဟုန္ ေကာင္းေနဆဲ ကာလ။ သခင္အစည္းအရံုးေတြ အင္အား
ေတာင့္တင္းေနသည့္ကာလ။

ဗမာျပည္သူျပည္သားေတြ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ဇာတိမာန္စိတ္၊ ထက္သန္ေနသည့္ ကာလျဖစ္ရာ ေနာင္တစ္ေခတ္ဝယ္ ဗမာ့ေျမေပၚမွ သူတို႔ခြာသြားရသည္ တိုင္ ေအာင္ ဗမာလူမ်ိဳးေတြကို ကြ်န္အျဖစ္ သြတ္သြင္းခါ သူတို႔က သခင္ အျဖစ္ အုပ္စိုးခဲ့ေၾကာင္း အထိမ္းအမွတ္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဤေၾကးကမၸည္း ကို ေရးသည္။

ထိုကမၸည္းကို မည္သူမွ မျဖဳတ္ရဲ၊ မေဖ်ာက္ရဲေအာင္ ရွင္မေအာင္သာ
ေက်ာက္တိုင္ မွာ ခ်ိတ္သည္။ သူတို႔ သခင္အျဖစ္ ဘုန္းတန္ခိုးျဖင့္ စိုးမိုး ခဲ့ေၾကာင္း ရွင္မေအာင္သာ ေက်ာက္တိုင္အား ခုတံုးလုပ္ အေရျခံဳ အသံုးခ် သြားျခင္းျဖစ္သည္။

သူေရာက္လာေၾကာင္းအထိမ္းအမွတ္ ေစတနာရိုးရိုးျဖင့္ကမၸည္းခ်ိတ္လိုပါလွ်င္ ေက်ာက္ တိုင္မွာ မခ်ိတ္ဘဲ အျခား တစ္ေနရာမွာသာလွ်င္ လြတ္လြတ္ ကင္းကင္း ခ်ိတ္သင့္ပါသည္။

ရွင္မေအာင္သာ ေက်ာက္ တိုင္မွာ ထိေတြ႔တြယ္ကပ္ေရးသားခ်ိတ္ဆြဲရမည့္ မွတ္တမ္းသည္.ရွင္မေအာင္သာ၏ အတၳဳပၸတၲိ သာလွ်င္ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ ထိုက္ေၾကာင္း ယူဆမိပါသည္။

 ယခုအခ်ိန္ တိုင္ေအာင္ ေလးဆယ့္ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ ဤေၾကးျပား ကား ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း မည္မွ်ၾကာေအာင္ တည္ရွိ ေနဦးမည္နည္း။

ရွင္မေအာင္သာေက်ာက္တိုင္မွာ ရွင္မေအာင္သာအတၳဳပၸတၲိမရွိဘဲ နယ္ခ်ဲ႕ မ်က္ႏွာျဖဴ၏သခင္အျဖစ္ အုပ္စိုးခဲ့ေၾကာင္း သြယ္ဝိုက္ေသာနည္းျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ကမၸည္းစာႀကီး တြယ္ကပ္ေနသည္မွာ လံုးဝ မသင့္ေလ်ာ္ေခ်။

ရွင္မေအာင္သာေက်ာက္တိုင္တည္ရာမွ ထြက္ခြာလာ ခဲ့ေသာ္ ေက်ာက္ တံုးေက်ာက္ခ်ပ္ မ်ားျဖင့္ လွပသာယာေသာေရဆိပ္ သို႔ ေရာက္လာ သည္။
]]ဘုရင္ခံလာစဥ္က ကရဝိတ္ေဖာင္ဆိုက္တာ ဒီေရဆိပ္လို႔ ဆိုပါသည္ အဲဒီ အခ်ိန္က ဘုရင္ခံက တနသၤာရီၿမိဳ႕မွာ ရွိတဲ့ ဗမာလူမ်ိဳးစစ္စစ္ကသာ သူ႔ကို ႀကိဳရမယ္ ဆိုလို႔ ကြ်န္မတို႔အဘိုးက ႀကိဳရတယ္။ အဘိုးက ဗမာပီပီ ဆံပင္
အရွည္ထားၿပီး ေရာင္ထံုးထားတယ္.  }}လို႔ လိုက္လံျပသေသာ လူစုထဲမွ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္က ေျပာသံကို ၾကားလိုက္ရေသာအခါရင္ထဲ မွာ နင့္သြားသည္။ မ်က္သြားသည္။ ေျပာသူအမ်ိဳးသမီးစိတ္မွာ မည္သို႔ရွိမည္ကို မသိတတ္ႏိုင္ေသာ္လည္း အကုသိုလ္ စိတ္မွာကား နာၾကည္းမိသည္။
ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္း ကိုယ့္ၾကငွန္း၊ ကိုယ့္ဘုရင္ႏွင့္သခင္ပီပီ ေနလာခဲ့ေသာ ဗမာမ်ားကား စည္းရံုးညီညႊတ္မႈ ပ်က္ျပယ္ေသာဒဏ္ျဖင့္ နယ္ခ်ဲ႕ မ်က္ႏွာျဖဴ လက္ေအာက္မွာ ကြ်န္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ ဇာတိ
မာန္ကား ထက္သန္ခိုင္ၿမဲလ်က္ ရွိေၾကာင္းကို နယ္ခ်ဲ႕က ေကာင္းေကာင္း သိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗမာလူမ်ိဳးစစ္စစ္ကသာ ႀကိဳဆိုရမည္ ဆိုေသာ အဓိပၸါယ္မွာ.

]]ငါက သခင္ပီပီလာသည္ကို နင္က ကြ်န္ပီပီ က်ိဳးႏြံရိုေသစြာ ခရီးဦးႀကိဳရမည္}} ဟုဆိုလိုျခင္း ျဖစ္၏။
 ႏွိမ္ျခင္း ခ်ိဳးျခင္း ျဖစ္သည္။


တိုင္းတစ္ပါးသား   လူမ်ိဳးျခားလက္ေအာက္မွာ   ကြ်န္သေဘာက္ျဖစ္ရျခင္း ကား   မည္မွ်နာၾကည္းဖြယ္ေကာင္းပါသနည္း။

ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္က ပူပူေလာင္ေလာင္ ႏွိပ္စက္သြားသည္။ နယ္ခ်ဲ႕မ်က္ႏွာျဖဴ က ေရအိုးေအာက္က ကရြက္ေခြလို ေအးေအးေလးျဖင့္ တျဖည္းျဖည္း ေဆြးေအာင္ ႏွိပ္စက္သြားသည္။ ကြ်န္ဘဝျဖစ္ၿပီဆိုမွျဖင့္ မည္သူ႔ကြ်န္ျဖစ္ရသည္မွ မေကာင္းႏိုင္ေခ်။

ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ဝကၤဘာေတာင္သို႔သြားသည္။ တနသၤာရီၿမိဳ႕ရိုးေဟာင္းကို ပတ္သြားရသည္။ တနသၤာ ရီျမစ္သည္ ေရွးေဟာင္း တနသၤာရီၿမိဳ႕ေတာ္၏ သဘာဝက်ံဳးႀကီး ျဖစ္၏။ ဝကၤဘာေတာင္ေျခေရာက္ေသာအခါ ၿမိဳ႕ရိုး ပတ္ လာရာမွ ဖဲ့ထြက္ၿပီး ေတာင္ေပၚလမ္းအတိုင္း တက္လာခဲ့ရ သည္။ ေတာင္ေပၚ တြင္ ေရွးေဟာင္းဘုရားေစတီကိုးဆူ ရွိ၏။

ဝကၤဘာေတာင္သြားရာ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ၿမိဳ႕ရိုးေဟာင္းႀကီးကား အုတ္ ရိုးေတြ မေပၚေတာ့ဘဲ ေျမသားတက္ခါ ေတာင္တန္းငယ္ သဖြယ္ ျဖစ္ေန သည္။ ကြမ္းသီးပင္ေတာႀကီး ျဖစ္ေန၏။ ဝကၤဘာေတာင္ကို တည္းခို
ေသာ အိမ္ရွင္က လိုက္ပို႔ၾကသည္။

ရာဇဝင္တြင္ နတ္ေတြ၊ နဂါးေတြ၊ သိၾကားေတြ၊ ဘီလူးေတြ၊ ငွက္ေတြ ပါဝင္ သည္ျဖစ္၍ ယခုေခတ္လူေတြအေနျဖင့္ ဒ႑ာရီ သဖြယ္ ျဖစ္ေနသည္။

တနသၤာရီတြင္ ဓားေသြးေခ်ာင္းဟူ၍ ရွိသည္။ ဓားေသြးေခ်ာင္း ရွိရာ သို႔ ေရာက္ရန္မွာ ပဲ့ခ်ိတ္တပ္ေလွျဖင့္ ေတာင္ေစာင္းတစ္ေနရာ သို႔ သြားရ သည္။ ေတာင္ေစာင္းမွာ ေလွကပ္ၿပီး ေတာင္ကမၻားယံ လမ္းအတိုင္းသြား
ရသည္မွာ စိတ္ထဲတြင္

]]ေတာင္ေတာရယ္သာ မာလာကငံုဖူး၊ တပင္ကိုႏွစ္ပင္ယွက္တယ္၊ ေက်းငွက္ကျမဴး}}

ဟူေသာ ေဒြးခ်ိဳးကေလးကို သတိရလာေစေတာ့ သည္။

ေတာင္ကမၻားယံမွ ေအာက္သို႔ အတန္ငယ္ ဆင္းလိုက္ေသာ အခါ ေက်ာက္ ခ်ပ္၊ ေက်ာက္ေဆာင္၊ ေက်ာက္ဖ်ာေတြျဖင့္ လွပေသာ ေရတံခြန္  ေက်ာက္ေရ အိုင္တို႔ကို ေရာက္သည္။ ေရတံခြန္ေဘး၊ ေက်ာက္ေရအိုင္ေဘးရွိ ေက်ာက္သားမ်ားတြင္ ဓားေသြးထားသကဲ့သို႔ေသာ အရာမ်ားေတြ႔ရသည္။

ေရွးအခါ ျမန္မာဘုရင္မ်ား ထပ္ခ်ီလာစဥ္အခါက ဤေရတံခြန္၊ ဤေခ်ာင္း ငယ္ မွာ ဓားေတြ သံလ်က္ေတြ ေသြးသြားခဲ့ဖူး၍ ဓားေသြးေခ်ာင္း အမည္ တြင္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကသည္။ ဓားေသြးသည္ မေသြးသည္
ကို ေဘးဖယ္၍ စိတ္ၾကည္ႏူးစရာ လွပသာယာသည္ကေတာ့ အမွန္ ပင္ျဖစ္သည္။

ေနာက္နဂါးကပ္ေတာင္သို႔ သြားၾကေသးသည္။ နဂါးကပ္ေတာင္ကလည္း ရာဇဝင္ရွိသည္။ နဂါးမင္းက မိတ္ေဆြလူမင္းအတြက္ ၿမိဳ႕နန္းတည္ေပးေနစဥ္ လူမင္းသည္ သူ၏မိဖုရားစိတ္ေၾကာင့္ မိတ္ေဆြနဂါးမင္း အား ခက္ရင္းျဖင့္ ထိုးလိုက္သည္။ နဂါးမင္းသည္ ျပင္းထန္ေသာ ေဝဒနာျဖင့္ ထြက္လာခဲ့ၿပီး ဤ
ေတာင္သို႔ ကပ္ခါ ခိုလံႈေနရာမွ ေသဆံုးသြားသည္ဟုဆိုသည္။

နဂါးကပ္ေတာင္ကား တနသၤာရီၿမိဳ႕ႏွင့္မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ျမစ္ တစ္ဖက္ ကမ္း တြင္ ရွိသည္။ ေတာင္ေျခကို ေလွကပ္ၿပီးတက္ရသည္။ ေတာင္ထိပ္အေရာက္ အုတ္ေလွခါးထစ္ေတြကို ေရတြက္ရာမွာ မွန္ေအာင္ မည္သူမွ မေရတြက္ႏိုင္ ဟုဆိုသည္။ ေရတြက္ၾကသည္။ ၂၁၂ ဟူ၍၄င္း၊ ၂၁၃ ဟူ၍၄င္း ၂၁၄ ဟူ၍ ၄င္း အမ်ိဳးမ်ိဳး အေျဖထြက္လာခဲ့ၾက၏။

နဂါးကပ္ေတာင္ထိပ္မွာ ဘုရားေစတီႏွင့္ဆင္းတုေတာ္မ်ား ရွိသည္။ ေတာင္ ထိပ္ေပၚမွၾကည့္လွ်င္ ျမင္ရေသာ ရႈေမွ်ာ္ခင္းကား ၾကည္ႏူးစရာ သာယာ လွသည္။ နဂါးကပ္ေတာင္မွ ပဲ့ခ်ိတ္တပ္စက္ေလွျဖင့္ပင္း ကိုးနဝင္း
ေတာင္ သို႔ လာခဲ့ၾကျပန္သည္။ ေတာင္ထိပ္တြင္ အသစ္ တည္ေသာ ေစတီ ငယ္ တစ္ဆူႏွင့္ေရွးေဟာင္းေစတီပ်က္တစ္ဆူ ရွိ၏။ ေတာင္၏တစ္ဖက္ ကမၻားေစာက္နက္နက္ေအာက္ ျမစ္ေရျပင္ တစ္ေနရာကို ညႊန္ျပၿပီးေျပာသည္။

]]ေဟာဒီ ေနရာဟာ ဘုရားစိုက္ဆိပ္လို႔ေခၚတယ္။ ေစတီေတာ္႒ာပနာဘို႔ ဘုရားပင့္လာေတာ့ ဆင္းတုေတာ္ကို ေတာင္ထိပ္ေရာက္ေအာင္ ခ်ည္မွ်င္ ခုနစ္ပင္နဲ႔ ရစ္ပတ္ဆြဲတင္ ပင့္ရမယ္ဆိုတာ လူေတြက အစိုးရိမ္လြန္ၿပီး
ခ်ည္မွ်င္ခုနစ္မွ်င္ ျပတ္သြားမွာ စိုးလို႔ အုန္းဆံႀကိဳးေတြ အမ်ားႀကီးနဲ႔ ခ်ည္ဆြဲ တာကိုး။ အဲဒီေတာ့ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ ေလွေပၚက ေရထဲက်သြားလိုက္တာ ဘယ္လိုမွ ရွာလို႔မရေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားစိုက္ဆိပ္လို႔နာမည္
တြင္ သြားတာ.  }}

ဤအျဖစ္ကား လြန္ေလၿပီးေသာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက ျဖစ္ခဲ့ျခင္းပင္။ မည္သို႔ ဆိုေစ သူ႔ေနရာသူ႔ဌာနႏွင့္သူ႔အတၳဳပၸတၲိေလးေတြ ကိုယ္စီႏွင့္  မွတ္ေလာက္ သားေလာက္ရွိပါသည္

 စကားေျပာေနရာမွ ဂမုန္းေတာင္အေၾကာင္း ေရာက္သြားသည္။
တနသၤာရီျမစ္ တစ္ဖက္ကမ္းတြင္ တန္ခိုးဣဒၶိပါဒ္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ဂမုန္းမ်ိဳး စံုေပါက္ရာေတာင္ ရွိေၾကာင္း။

မိမိလိုေသာ တစ္မ်ိဳးထဲကိုသာ ယူပါမည္ ဟူေသာအဓိ႒ာန္ျဖင့္သြားလွ်င္ ဂမုန္းပင္ ေတြ႔သည္ မေတြ႔သည္ အပထား၍ ေဘးမသီ ရန္မခဘဲ ျပန္ လာႏိုင္သည္။ မေတာ္ ေလာဘစိတ္ျဖင့္ သြားလွ်င္ကား ေတာထဲ ေတာင္ထဲ
တြင္ အနည္းဆံုး သံုးရက္ေလာက္ မ်က္စိလည္ေနတတ္သည္ဟု ဆိုသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစထူးဆန္းေသာအေၾကာင္းအရာႏွင့္ပတ္သက္ေသာေနရာကိုသြားလိုေသာ ဆႏၵရွိလ်က္ အေၾကာင္းမတိုက္ဆိုင္၊ သြားခြင့္မၾကံဳ၍ မေရာက္ခဲ့ပါ။

တနသၤာရီႏွင့္ကိုးမိုင္ကြာတြင္ ေညာင္ပင္ကြင္း၊ ၄င္းမွ ေရွ႕ဆက္ေသာ္ သေပါ့လိပ္၊ ၄င္းမွေရွ႕ဆက္ေသာ္ ကြီႏိုင္ေတာ ဟူ၍ ရွိသည္။

တနသၤာရီၿမိဳ႕ႏွင့္ပတ္သက္၍ မူကြဲမ်ား ရွိေလသည္။ အထက္က တနသၤာရီၿမိဳ႕ တည္ပံုကို ေဖၚျပခဲ့သည္မွာ ရာဇဝင္ သုေတသီ အခ်ိဳ႕၏ မွတ္တမ္း ျဖစ္ပါသည္။ ၿမိတ္ၿမိဳ႕၊ ေတာေက်ာင္း၊ ေက်ာက္စာ၊ ဒုတိယမ်က္ႏွာ တြင္ ေဖၚျပထား သည္ မွာကား-

]]ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၇၃၅-ခုႏွစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပထမအင္းဝေခတ္တြင္ ခမာ မင္းဆက္ျဖစ္ေသာ ဗာသိကရာဇမင္းသည္ တနသၤာရီၿမိဳ႕သစ္ ကို တည္ေဆာက္ေလသည္။ ခရင္းေသၿမိဳ႕ေဟာင္းအမည္ကို ဖ်က္၍ ဆာရီၿမိဳ႕သစ္
အမည္ျဖင့္ တည္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုၿမိဳ႕သစ္ကို ထိုႏွစ္ကဆုန္လဆန္း ၅ ရက္ ေန႔၊ ဗုဒၶဟူးေန႔၊ ၿပိႆေမထုန္စန္းလဂ္ေပၚခ်ိန္ တြင္ တည္ေဆာက္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ ၿမိဳ႕တိုင္ေျမဝင္ သံုးေတာင္။ ေျမေပၚအရပ္ ဆယ့္ရွစ္ေတာင္။ ၿမိဳ႕လံုးပတ္ ရွစ္ဆယ့္တစ္ႀကိဳး။ ၿမိဳ႕ရံ ၃၂ ၿမိဳ႕။ ၿမိဳ႕တံခါးရွစ္ေပါက္။ မလြယ္ တံခါးႏွစ္ေပါက္ ပါသည္။

ၿမိဳ႕နယ္အပိုင္းအျခားမွာ ေတာင္ဘက္သို႔ ငဝန္ၾကိဳးဝိုင္း ခေမာင္းသြယ္ေခ်ာင္း အထိ။ အေနာက္ေျမာက္ဘက္သို႔ မတိေလးကြ်န္းဝဲတံခါး အထိ။ အေနာက္ဘက္သို႔ ကဆိုင္းလွ။ ငွက္သိုက္ကြ်န္းအထိ။ အေရွ႕ဘက္သို႔ ယိုးဒယားျပည္ သာလင္ၿမိဳ႕အထိ နယ္ျခားသတ္မွတ္ထားခဲ့သည္။

၁၇ ရာစုႏွစ္ကမူ တနသၤာရီၿမိဳ႕သည္ အေရွ႕တိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ အေနာက္တို င္းႏိုင္ငံမ်ား ကုန္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္သြားလာရာမွာ အခ်က္အခ်ာမ်ား က်ခဲ့ သည့္ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္အခါက ၿမိတ္ၿမိဳ႕သည္ တနသၤာ
ရီၿမိဳ႕၏ လက္ေအာက္ခံ အရံၿမိဳ႕ငယ္ တစ္ခုအျဖစ္သာလွ်င္ ရပ္တည္ခဲ့၏။ (ဆင္တုတ္ၿမိဳ႕၊ ယခု တႏၵဳပ္ရြာ)သည္ တနသၤာရီၿမိဳ႕၏ဆိပ္ကမ္းျဖစ္ခဲ့၏။

မည္သို႔ပင္ ျဖစ္ေစ ျဖစ္လွ်င္ ပ်က္ရမည္။ အၿမဲမရွိေသာ သခၤါရသေဘာကို
သက္ရွိေရာ သက္မဲ့ပါ မည္သူမွ် မလြန္ႏိုင္ၾကေခ်။ လြန္ေလၿပီးေသာ တစ္ခ်ိန္ တစ္ခါက သာယာေဝစည္။ ေရႊျပည္ေတာ္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့ေသာ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကား ယခုအခ်ိန္တြင္ ၿမိဳ႕ပိုင္ရံုးစိုက္ေသာၿမိဳ႕ငယ္ကေလးအျဖစ္သို႔ ေရြ႕ေလ်ာ ခဲ့ေလၿပီ။

******************************************

မနက္ျဖန္ ဆာေဒၚ အရွင္ အကုသိုလ္ တနသၤာရီျမိဳ႔ အေဲၾကာင္း သမိုင္းတင္ေပး
မယ္ ဆိုလို႔ ဆာေဒၚ မတင္ဘဲ ဖယ္ထားတဲ့ ဒီအပိုင္းကို ေတာင္းျပီး အရင္တင္ လိုက္တာ ဟီး ဟီး ေတာ္ခ်က္


တနသၤာရီ၊ နဒီျမစ္ေရ
ရစ္ေခြစီးသြင္၊ ေရရွင္ရွင္ႏွင့္
လြမ္းဘြယ္ေဆာင္သား၊ ရီေမွာင္ျပာမိႈင္း
ညႇိဳ႕ညႇိဳ႕ဆိုင္းသည္၊ ၿမိဳ႕တိုင္းဌာနီ တနသၤာရီ
ေအာ္.    ေရာ္ရီေမွ်ာ္ေငး၊ ေရွးျဖစ္ေတြးေသာ္ ေဆြးဘြယ္ပံုျပင္၊ စိတ္မွာထင္ရ
ရွင္မေအာင္သာ၊ မေအာင္သာရယ္ ျပည္ရြာအေရး၊ အသက္ေပး၍ စေတးခံရွာ၊ ဤေျမခ်ာတြင္ ပူဆာညႇိဳးႏြမ္း၊ ဘဝင္ကြ်မ္းမွ် လြမ္းစရာ့ေက်ာက္တိုင္၊ မေမ့ႏိုင္ေအာင္ ၿမဲခိုင္စိုက္ထူထားခဲ့သည္ ေရွးဖ်ားလြန္ေလ
အတီေတက၊ ေရႊေျမေအာင္ခ်ာ သာယာေဝစည္၊ တနသၤာရီဟု မသီရန္ေဘး၊ ကြာလွမ္းေဝးသည္ ခ်မ္းေအးသာစြ၊ ျပည္ဌာနကို
ရွင္မေအာင္သာ၊ ေစာင့္ေရွာက္လာခဲ့ သာယာၾကည္ႏူး၊ ေပ်ာ္ျမဴးရန္စံု
ရဂံုနယ္သိုင္း၊ ရွစ္ခြင္တိုင္းလွ်င္
ရႈတိုင္းညႊတ္ၿပိဳ၊ ျမစ္ေရညိဳႏွင့္
စိမ္းစိုေဟမဝါ၊ ေတာင္ေသလာသို႔
ရံကာပတ္ဝိုင္း၊ ညႇိဳ႔ညႇိဳ႕မိႈင္းသည္
ၿမိဳ႕တိုင္းဌာနီ၊ တနသၤာရီကို
မသီရန္ေဘး၊ ယခင္ေရွးသို႔
ခ်မ္းေအးသာယာ၊ ျဖစ္စိမ့္ငွာလွ်င္
စိတ္မွာဆႏၵ၊ ျပဳလိုက္ရသည္
ရွင္မေအာင္သာ၊ ေစာင့္ေရွာက္ပါ။

မွီျငမ္း
********
၁၉၇၂-ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ၊ အမွတ္(၃၁၈)ထုတ္ ေသြးေသာက္မဂၢဇင္း စာမ်က္ႏွာ(၃၁ မွ ၃၉ ထိ)၌လာ ေသာ ေဆာင္းပါး


0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္