ပညာေရးအေၾကာင္း ျခံဳေျပာတဲ့ အခါ၀ယ္

ပညာေရးဆိုသည္တာ လူမႈသိပၸံပညာရပ္ တစ္ခုျဖစ္ျပီး သင္ျကားျခင္း သင္ယူျခင္းမ်ား နွင့္ ဆက္နွြယ္ေနတဲ့
ကြ်မ္းက်င္မႈ ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းရပ္မ်ား ကိုေခၚဆိုပါတယ္။

ဒီစာက အကုသိုလ္ ဟိုး ခုႏွစ္တစ္ခုက ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခဲ့တဲ့ မိဘမ်ားအတြက္ ပညာေရး (သို႔) အၾကီးအကဲ
ဖတ္ဖို႔ ေရးတဲ့စာ ဆိုတာ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္တြဲက အနည္းငယ္ေသာ အခ်က္ေလးေတြပါ ေအက္ကစာေတြက အတြဲ (၁)ထဲက ဟိုနည္းနည္း ဒီနည္းနည္း ဆြဲထုတ္ထားေပးပါတယ္ တကယ္ေတာ့ အကုသိုလ္ပညာေရး အေၾကာင္း ဘာမွသိတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး စိတ္ထဲ ေပၚရာ ေကာက္ေရးထားတာမ်ိဳးပါ ဖတ္ၾကည့္လို႔ အျမင္မတူရင္ အားမနာပါနဲ႔ ေျပာခဲ့ေပ့ါ

တစ္နည္းအားျဖင့္ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္မျပနိုင္တဳဲ့၊ နက္နဲသိမ္ေမြ့တဲ့ အသိဉာဏ္ ပညာဆိုင္ရာ ဗဟုသုတမ်ားကိုေပးတဲ့ လုပ္ငန္းတစ္ရပ္လည္းျဖစ္ပါတယ္ သတင္းအခ်က္အလက္နွင့္ နည္းပညာေခတ္ျကီးမွာ ပညာ ဗဟုသုတ မ်ားကို ကြ်မ္းဝင္ေစဖို႔  ျကိုးပမ္းအားထုတ္ ေနျကရရံုမွ်မကပဲ အဲဒီ ပညာရပ္မ်ားကို ေကာင္း မ
ေကာင္း မွန္ မမွန္ ဆံုးျဖတ္နိုင္ေရး ဆိုတာကလည္း အေရးျကီးတဲ့ အခန္းက႑မွာ ပါဝင္လာပါတယ္။ ထို့ျပင္ ကိုယ္လိုခ်င္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို နွိုက္ယူနိုင္စြမ္း၊ မည္သည့္ေနရာတြင္ ရွိေနမွန္း သိနိုင္သည့္အသိ တရား သည္လည္း ပညာဟူ၍ ဆိုရေပလိမ့္မေပါ့ ထို့ျပင္ ပညာေရးဆိုသည္မွာ မ်ိုးဆက္တစ္ဆက္မွ ေနာက္မ်ိုးဆက္ တစ္ဆက္သို့ အဆင့္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္းနိုင္စြမ္း "ပန္းတိုင္" လည္း ရွိရမည္ျဖစ္ပါတယ္။

ပညာေရးကို အက်ယ္ျပန့္ဆံုးေျပာရလွ်င္ ေမြးသည္မွ ေသသည္အထိ ျဖစ္စဉ္ျကီးတစ္ခုျဖစ္သည္ ဟုလည္းဆိုနိုင္သည္။ အခ်ို့ ကလည္း ပညာေရးသည္ မေမြးမီကတည္းက စသည္ဟုဆိုပါသည္။ သို့ျဖစ္ရာ အခ်ို့ေသာမိဘ မ်ားသည္ မိမိတို့ကေလးမ်ားကို မေမြးမီ ဝမ္းျကာတိုက္အတြင္းကပင္ ဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္ေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ျဖင့္ သီခ်င္းမ်ား နားေထာင္ခိုင္းျခင္း၊ စာမ်ားဖတ္ျပျခင္း တို့ကို ျပုလုပ္ လာျကသည္။

"ပညာေရး" ဟုဆိုလိုက္လွ်င္ အစဉ္အလာပညာေရး ကိုလည္း ေျပာရမည္ျဖစ္သည္။ အစဉ္အလာ ပညာေရးဆိုသည္မွာ အေတြ့အျကံုကို အေလးထားသည့္ ပညာေရးျဖစ္သည္။ တတ္ကြ်မ္းမႈ၊ နားလည္မႈတို့ကို ေန့စဉ္အေတြ့အျကံုမ်ားျဖင့္ တျဖည္းျဖည္းတည္ ေဆာက္ခဲ့ရသည့္ ပညာေရးမ်ိုးျဖစ္သည္။

လူတစ္ဦးခ်င္းအေနျဖင့္ အစဉ္အလာမဟုတ္သည့္ ပညာေရး သည္လည္း အသီးသီးတြင္ သူ့နည္းသူ့ဟန္ျဖင့္ရွိေနနိုင္ပါသည္။ မိသားစုမ်ားနွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္သည္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီအတြက္ သီးျခား လွြမ္းမိုးနိုင္သည့္ အစဉ္အလာ မဟုတ္ေသာ ပညာေရးျဖစ္သည္။

"ပညာေရး" ဆိုသည္မွာ လက္တင္ဘာသာစကား educare မွ လာျပီး အဓိပၸာယ္မွာ "ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပုျခင္း" "ေရွ့ေဆာင္လမ္းျပျခင္း" ဆိုသည့္ သေဘာေဆာင္သည္။ ယခုအခါ မူရင္းအဓိပၸာယ္သည္ ေပ်ာက္သေလာက္နီးပါးျဖစ္ေနျပီ။ ေမြးရာပါ အေျခအေန၊ စြမ္းရည္ထက္ ပိုမိုတိုးတက္ဖြံ့ျဖိုးလာေစရန္ျပုလုပ္ျခင္း ဆိုသည့္
သေဘာ မ်ားသည္ ေခတ္သစ္ပညာေရး၏ သေဘာတရားမ်ား ျဖစ္လာခဲ့ရသည္။

အစဉ္အလာပညာေရးသည္ လူ့ပတ္ဝန္းက်င္ သို့မဟုတ္ လူ့ေဘာင္အဖြဲ့အစည္းတြင္ သင္ရိုးညွြန္းတမ္းျဖင့္ လူ အထူးသျဖင့္ လူငယ္မ်ားကို သတ္မွတ္သင္ျကားသည့္ ကာလတြင္ စတင္ခဲ့သည္ ဟုဆိုနိုင္သည္။ အစဉ္အလာ ပညာေရးသည္ တျဖည္းျဖည္း စနစ္က်က်နွင့္ ျပည့္စံုတိုးတက္ လာခဲ့ရသည္။ အစဉ္အလာ ပညာေရး
စနစ္သည္ လူ့တန္ဖိုး သို့မဟုတ္ စံတို့ကို ျမင့္မားေစရန္ျကံေဆာင္ေပး ေနသကဲ့သို့ ပညာဗဟုသုတတိုးပြားေစရန္လည္း အေလးထားသည္ ျဖစ္ရာ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ျခင္းေျကာင့္ တစ္ခါတစ္ရံ နွိပ္စက္ကလူ ျပုရသည့္ စနစ္ သို့မဟုတ္ ပံုစံေလးေတြလည္း ဝင္လာခဲ့သည္ကို ေတြ့ရသည္။

ဘဝတစ္သက္တာပညာေရး သို့မဟုတ္ သက္ျကီးပညာေရးသည္ နိုင္ငံတကာတြင္ ျပန့္နွံ့လွ်က္ရွိေနျပီျဖစ္
သည္။ သို့ရာတြင္ ပညာေရးသည္ ကေလးမ်ားအတြက္သာ အဓိက ပစ္မွတ္အျဖစ္ ထားေနျကသည္က မ်ား သည္။ၾကီးမားတဲ့ ေပ်ာ့ကြက္တစ္ခု ျဖစ္လာေုစႏိုင္ပါသည္။

သက္ျကီးပညာေရးသည္ အစဉ္အလာစာသင္ခန္းအတြင္း သင္ျကားေရးမွသည္ ကိုယ္တိုင္ ပညာရွာေရး အစီအစဉ္မ်ား အထိ တိုးတက္ဖြံ့ျဖိုးလာသည္။ သက္ျကီး ပညာေရးတြင္ အဓိကက်သည့္ စနစ္သည္ စာျကည့္ တိုက္မွ စာအုပ္စာတန္းမ်ား ငွားရမ္းဖတ္ရႈနိုင္ျခင္း၊ လမ္းညွြန္မ်ား ဖတ္ရႈေလ့လာနိုင္ျခင္း တို့ေျကာင့္ အကုန္အက် နည္းစြာျဖင့္ တိုးတက္လာခဲ့ရသည္။ ေနာက္ပိုင္း ကြန္ပ်ူတာ အသံုးျပုနိုင္ျခင္း၊ အင္တာနက္ကို အသံုးျပုနိုင္ျခင္းတို့သည္ ကိုယ္တိုင္ရွာ ပညာေရး သို့မဟုတ္ သက္ျကီးပညာေရးကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူျပု သည့္စနစ္မ်ားျဖစ္လာသည္။

နည္းပညာမ်ား တိုးတက္ဖြံ့ျဖိုးလာသည္နွင့္အမွ်  ပညာေရးကို မ်ားစြာ လွြမ္းမိုးသည့္အေျကာင္းတရား တစ္
ခုျဖစ္ လာသည္။ ကြန္ပ်ူတာနွင့္ အျခား ဆက္စပ္ေနသည့္ နည္းပညာရပ္မ်ားကို ဖြံ့ျဖိုးတိုး တက္သည့္ နိုင္ငံ
တိုင္းလိုလို တြင္ က်ယ္ျပန့္စြာ သံုးစြဲလာျကသည္။ ပညာေရး လက္ေတြ့ဖြံ့ျဖိုးမႈတြင္ အြန္လိုင္း ပညာေရး (Online Education) ဟုေခၚသည့္ အေဝးသင္ ပညာေရးစနစ္သည္ တိုးတက္ထြန္း ကားလာသည္။ အေဝး
သင္ ပညာေရးစနစ္ ဆိုသည္မွာ ကြန္ပ်ူတာ အင္တာနက္တို့ကို အသံုးျပုျပီး ပညာရွာမွီးျခင္း၊ သင္ျကားျခင္းမ်ားကို ဆိုလိုသည္။ စာသင္ခန္းတြင္ထိုင္ျပီး ပညာသင္ျကား သည့္ စနစ္ကို ေတာ္လွန္ကာ စာသင္ခန္းမလို၊ ကိုယ္တိုင္ရွာ ပညာစနစ္ကိုအေလး ေပးျပီး ကိုယ္သင္ကိုယ္တတ္စနစ္ ကိုဦးစားေပးထားသျဖင့္ မူရင္း ရည္
ရြယ္ခ်က္သည္ အထူးေကာင္းမြန္လွေပသည္။


အရွင္းဆံုးဖြင့္ဆိုရလွ်င္ ပညာေရးဆိုသည္မွာ စိတ္ကူးမ်ား၊ စြမ္းေဆာင္နိုင္ရည္မ်ား၊ ကိုယ္က်င့္တရားမ်ားစ
သည္တို့ကို သင္ျကား ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာ ေျကာင္တစ္ေကာင္သည္ သူ့ကေလးကို ျကြက္ခုတ္တတ္
ေစရန္ သင္ျကားေပးနိုင္ျခင္း သည္ ေမြးရာပါဗီဇစိတ္ ေျကာင့္ျဖစ္သည္။ လူနွင့္တိရစၦာန္ ထိုဥပမာအတိုင္း
သိပ္ျပီးကြာျခား မႈမရွိနိုင္ေပ။

သို့ေသာ္ လူတို့သည္ လက္နက္ပစၥည္း ကိရိယာမ်ားကို တီထြင္နိုင္ျခင္း၊ အသိဉာဏ္ကို အသံုးခ်နိုင္ျခင္း
တို့ေၾကာင့္ အျခား ေသာတိရစၦာန္မ်ားထက္ ေက်ာ္လြန္သြားနိုင္ခဲ့သည္။ ထို့အတူ ပညာေရးနွင့္ပတ္သက္၍ "အသိဉာဏ္ရွိျခင္း၊ အသိဉာဏ္ကိုအသံုးခ်တတ္ျခင္း" တို့သည္ အျခားတိရစၦာန္မ်ားလူကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ လိုက္သကဲ့သို့ျဖစ္သြားရသည္။ ပညာေရးဆိုသည္မွာ လူသား၏ "ယဉ္ေက်းမႈျဖစ္စဉ္" ဟု ဆိုလွ်င္လည္း မွားအံ့မထင္ေခ်။

၁၉၉၄ ခုနွစ္တြင္ ဘာလင္ရွိ Freie တကၠသိုလ္ေက်ာင္း အုပ္ျကီး Dieter Lenzen ကေျပာသြားသည့္စကား
တစ္ခြန္းတြင္ "ပညာေရးသည္ လြန္ခဲ့ေသာ နွစ္သန္းေပါင္းမ်ားစြာက စတင္ခဲ့ျပီး ၁၇၇၀ ျပည့္နွစ္တြင္ ျပီးဆံုးသြားသည္" ဟု ဆိုခဲ့သည္။ အဘယ္ေျကာင့္ ဆိုေသာ္ ၁၇၇၀ ျပည့္နွစ္တြင္ ဂ်ာမနီနိုင္ငံ Halle တကၠသိုလ္တြင္ သင္ျကားနည္းဆိုင္ရာ ပါေမာကၡရာထူးကို စတင္ေပးအပ္လိုက္ေသာ ေျကာင့္ျဖစ္သည္။ Lenzen က ထိုသို့
ဆိုရျခင္းမွာ ပညာေရးဆိုသည္မွာ သိပၸံပညာရပ္တစ္ခုျဖစ္ျပီး ယခင္ ရွိျပီးသား သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားထက္ ေနာက္ ထပ္ မခ်ဲ့ကားနိုင္ဆိုသည့္ သေဘာေျကာင့္ျဖစ္သည္။ ယေန့ေခတ္ အသံုးျပုေနျကသည့္ အေျခခံပညာေရးစနစ္သည္ လူ့ေဘာင္နွင့္ ကင္းကြာ၍ မရေသာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးေနရသည့္ ပညာေရးျဖစ္
ေစရန္ ကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္မႈကို အေျခခံသည့္ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္သည္ ဟုလည္းဆိုနိုင္သည္။

အေနာက္တိုင္းတြင္ ပညာေရး၏မူလသည္ ဘာသာေရးနွင့္ မ်ားစြာ ေပါင္းစပ္ေနေျကာင္း ေတြ့ရသည္။ ခရစ္ယန္ဘုန္းေတာ္ျကီးမ်ား နွင့္ ရဟန္းတို့သည္ လူငယ္မ်ားအား ပံုစံသြင္းရန္၊ ျပုျပင္ရန္၊ ေက်ာင္းစနစ္ကို ထိန္း
သိမ္းရန္ဆိုသည့္ ေကာင္းျမတ္ေသာစိတ္ သေဘာထားျဖင့္ စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ဥေရာပရွိ ပထမ ဦးဆံုးေသာ တကၠသိုလ္မ်ားသည္ ကက္သလစ္ဘာသာတြင္ အေျခခံသည့္ေက်ာင္းမ်ားျဖစ္သည္။
 ေနာက္ပိုင္း ပညာေရးတြင္ ဆင္းရဲသား မ်ားအတြက္ အခမဲ့ပညာေရးစနစ္မ်ား စတင္လာခဲ့ရာမွ ရဟန္းမ
ဟုတ္ သည့္ လူဆရာတို့ကို ခန့္အပ္သည့္ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ၁၅၆၁ ခုနွစ္မွစတင္ကာ စေကာ့တလန္နိုင္ငံတြင္ ေပၚထြန္းလာသည္။ ၁၆၃၃ ခုနွစ္တြင္ စေကာ့တလန္ ပါလီမန္သည္ ပညာေရးအတြက္ အခေျကး ေငြေပးရမည့္ အက္ဥပေဒကို စတင္ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ၁၇ ရာစုအကုန္ တြင္ စေကာ့တလန္ပညာေရးသည္ လူတိုင္း စာတတ္ေျမာက္ေရးကို ဦးတည္လာခဲ့ရံုမွ်မကာ ျမင့္ျမတ္သည့္ လူတန္းစားမွလြဲျပီး သင္ျကား သည့္ သီးျခား ပညာေရးစနစ္ကို စတင္ေဆာင္ရြက္လာနိုင္ခဲ့သည္။

အသိပညာေခတ္ (Age of Enlightment) ဟူ၍ သမိုင္းတြင္ ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ ထိုေခတ္သည္ ဘာသာေရးနွင့္
ပညာေရးျကားတြင္ ျပႆနာပြားေစခဲ့သည့္ ကာလလည္းျဖစ္သည္။ ရူးဆိုး (Jean-jacques Rousseau) သည္ အ
စဉ္အလာ ဘာသာေရး အေျခခံပညာေရးစနစ္၏ လွြမ္းမိုးမႈကို တြန္းလွန္ျပီး ကေလးသူငယ္မ်ား ကို ဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္ေစရန္ လူသားအေျခခံ အသိတရားမ်ားျဖင့္သာ သင္ျကား ေပးသင့္ေျကာင္း ေတာ္လွန္သည့္အေတြး
အျမင္ မ်ား ခ်မွတ္ လမ္းဖြင့္ေပးခဲ့သည္။

ပိုလန္-လစ္သူနီးယန္း ဓနသဟာယေကာ္မရွင္က အမ်ိုးသားပညာေရးစနစ္ကို ၁၇၇၃ ခုနွစ္တြင္စတင္ျပဌာန္း
ျပီး လူ့သမိုင္း တြင္ ပထမဦးဆံုးေသာ ပညာေရးဝန္ျကီး ဟူ၍ စတင္ခန့္အပ္ခဲ့သည္။

၁၉ ရာစုတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးက လူထု က ို စည္းကမ္းလိုက္နာ တတ္မႈ၏ အေရးပါပံုကိုသာမက အလုပ္သမား မ်ားသည္ အေျခခံပညာ အနည္းဆံုး ရွိသင့္သည္ ဆိုသည့္ သေဘာတရား ေတြကိုပါေပးသြားခဲ့သည္။ ဤအေျခအေနတြင္ လူတိုင္းျဖစ္ေပၚလာ သည့္ ဆနၵနွင့္ေတာင္းဆိုမႈမ်ားက နိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ေက်ာင္းဟူ၍ သတ္မွတ္ေပးေရး၊ သတ္မွတ္ေပးသည့္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ သင္ရိုး ညွြန္းတန္းမ်ားကို
သတ္မွတ္ျပဌာန္း သင္ျကားေပးေရး တို့ျဖစ္သည္။ ၂၀ ရာစုတြင္ အသက္ေမြးဝမ္းေျကာင္းပညာေရးက
 ေနာက္ဆက္တြဲ အျဖစ္ လိုက္ပါ ဖြံ့ျဖိုးလာျပန္ သည္။ စီးပြားေရးဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္လာသည္ နွင့္အမွ် လုပ္ငန္းခြင္ကြ်မ္းက်င္သူမ်ား ေပၚထြန္းေရးသည္ အစဉ္အလာ ပညာေရးထက္ လူသားတို့၏ ဆနၵအရ ထပ္မံေတာင္းဆိုလာသည့္ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္လာခဲ့သည္။ လုပ္ခြင္ပညာေရး၊ အလုပ္လုပ္ရင္း ပညာသင္ေရး၊ လုပ္သားပညာ
ေရး သည္ ေနာက္ဆက္တြဲေပၚထြန္းလာသည့္ စနစ္မ်ားျဖစ္လာခဲ့သည္။

တရုတ္ပညာေရးသည္ တရုတ္ဂနၳဝင္စာမ်ားက စတင္ခဲ့သည္။ ဘာသာေရးအသြင္ လည္းမေဆာင္ သူ့သ
ေဘာနွင့္သူ ေပၚထြန္း လာခဲ့သည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ အေစာပိုင္း တရုတ္ျပည္နယ္အေတာ္မ်ား မ်ားသည္ ပညာတတ္၊ စာတတ္ မင္းမႈထမ္းအရာရွိမ်ားေပၚတြင္ အေတာ္ေလး မွီခိုအားထားခဲ့ျကရသည္။ ၂၀၆ ဘီစီမွ ၂၂၀ အတြင္း ဟန္မင္းဆက္ေခတ္တြင္ နိုင္ငံေတာ္ ဧကရာဇ္က စာေမးပြဲစနစ္ကို စတင္ျပဌာန္းခဲ့သည္။ ထိုစာေမးပြဲ
စနစ္ျဖင့္ အရာရွိမ်ားကိုေရြးခ်ယ္ ခန့္အပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ေတာ္သူတတ္သူမ်ားကိုသာ ခ်ီးေျမာက္သည့္ စနစ္ျဖစ္သျဖင့္ ေတာ္ေအာင္တတ္ေအာင္ သင္ျကားသည့္ စာသင္ ေက်ာင္းစနစ္သည္ တရုတ္တြင္ နွစ္ေပါင္း ၂၀ဝ၀
ခန့္ ခ်င္မင္းဆက္ ကာလအထိ လက္ခံက်င့္သံုး သြားေျကာင္း ေတြ့ရသည္။ ၁၉၁၁ ခုနွစ္ ေရာက္မွ အေနာက္
နိုင္ငံပညာေရးစနစ္ကို လက္ခံျပီး စနစ္ေဟာင္း ပညာေရးကို စြန့္လွြတ္လိုက္ျကသည္။

ဂ်ပန္၏ မူလပညာေရးစနစ္သည္ ဘာသာေရးနွင့္ အေတာ္ ေလး ဆက္စပ္ေနသည္။ ေက်ာင္းသင္ပညာေရး
စနစ္ကို ဘုရားေက်ာင္း မ်ားမွ တစ္ဆင့္ခ်ုပ္ကိုင္ထားျပီး ဗုဒၶစာေပမ်ားကို ဘုန္းေတာ္ျကီးမ်ား မွတစ္ဆင့္ သင္
ၾကားေလ့လာျကရသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပညာရွာ လိုသည့္ ကေလးမ်ားသည္ တာရာကိုရာ (Tera-koya) ဟု ေခၚသည့္ ေနရာတြင္ စုေဝးျကရျပီး ဂ်ပန္စာ အေရးအဖတ္ကို သင္ျကားျကရ သည္။ တာရာကိုရာ ဆို
သည္မွာ "တဲေက်ာင္းေလး" ဟူ၍ အဓိပၸာယ္ရသည္။

အိနၵိယ ပညာေရးသမိုင္းေျကာင္းသည္ အေတာ္ေလးရွည္ လ်ားလွသည္။ Gurukul စနစ္သည္ ပညာေရး
သမိုင္းတြင္ အေစာဆံုး ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ခန့္မွန္းရသည္။ ထိုပညာေရးစနစ္ တြင္ ကာယ၊ ဉာဏ၊ စာရိတၱ ဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ားနွင့္ လူသား တို့၏ ဘက္စံု ဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္ေရးကို အေလးထား
သည္ ဆိုျခင္းက ေခတ္သစ္ ပညာေရးကို စိန္ေခၚေနသည့္ သေဘာတရားမ်ားျဖစ္ေနသည္။ Gurukuls ပညာ
ေရးစနစ္သည္ အစဉ္အလာ ဟိနဴၵူေက်ာင္းသင္ပညာ ေရးစနစ္လည္းျဖစ္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ အိမ္တြင္
လည္းေကာင္း ဘုန္းျကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္လည္းေကာင္း ပညာသင္ေပးျကသည္။ အခမဲ့ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္ျပီး တတ္နိုင္သည့္ မိဘမ်ားကသာ အခေျကး ေငြေပးေဆာင္ျကသည္။ ပညာတတ္ေျမာက္သြားသူမ်ား အေနျဖင့္ မိမိ သင္ယူခဲ့သည့္ ေက်ာင္းတြင္ ပညာျပန္လည္ျဖန့္ေဝေပးနိုင္သည့္စနစ္သည္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။
 ေက်ာင္းတြင္ ဂုရုဆရာမ်ား Gurukuls သည္ ဘာသာေရး၊ စာရိတၱ၊ ဒႆန၊ စာေပ၊ စစ္ပညာ၊ နိုင္ငံေရးပရိယာယ္၊ ေဆးဝါးနွင့္ နကၡတ္ပညာမ်ားကို သင္ျကားေပး ျကသည္။ အံ့ဩစရာေကာင္းသည္မွာ ရာဇဝင္ကို မသင္ျကား
ျခင္း ျဖစ္သည္။ အိနၵိယ ပညာေရးသမိုင္းတြင္ အေစာဆံုး အဆင့္ျမင့္ပညာေရး နွင့္ Nalanda, Takshila, Ujjain, Vikramshila စသည့္ တကၠသိုလ္မ်ားသည္ ပထမေထာင္စုနွစ္ ကတည္းက ေပၚထြန္းခဲ့ျပီး ျဖစ္ေန
သည္။ ပန္းခ်ီ၊ ဗိသုကာ၊ အနုပညာ၊ ယုတၱိေဗဒ၊ သဒၵါ၊ ဒႆန၊ နကၡတ္ပညာ၊ စာေပ၊ ဗုဒၶဝါဒ၊ ဟိနၵူဝါဒ၊ စီးပြားေရး
နွင့္ နိုင္ငံေရးပညာ တို့ကို သက္ဆိုင္ရာတကၠသိုလ္ျကီးမ်ားတြင္ ဘာသာရပ္ အလိုက္ တက္ေရာက္သင္ျကားနိုင္ရန္ စီစဉ္ေပးထားသည္။ Takshila တကၠသိုလ္သည္ ေဆးပညာကို အဓိကထားသင္ျပီး၊ Ujjain က နကၡတ္ ပညာကို အဓိကထား သင္သည္။ Nalanda တကၠသိုလ္သည္ ဗဟိုအခ်က္အခ်ာက်သည့္ ေက်ာင္းေတာ္
ၾကီးျဖစ္ျပီး ေက်ာင္းသားဦးေရ ၁၀ဝ၀ ခန့္ အထိ ရွိသည္ဟုသိရသည္။ ျဗိတိသွ် တို့၏ မွတ္တမ္းအရ ၁၈ ရာစုတြင္ ပညာေရးစနစ္သည္ အိနၵိယတြင္ ဘုရားေက်ာင္းမ်ား၊ ဗလီမ်ားနွင့္ ေက်းရြာအနွံ့ ျပန့္နွံ့လွ်က္ရွိျပီး အထြန္းကားဆံုးျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ သင္ျကားေပးသည့္ဘာသာရပ္ မ်ားမွာလည္း အေရး၊ အဖတ္၊ အတြက္၊ ဘာသာေရး၊ ဥပေဒ၊ နကၡတ္ပညာ၊ သစၥဝါဒ၊ ကိုယ္က်င့္ပညာ၊ ေဆးဝါးနွင့္ ဘာသာေရး တို့ျဖစ္ျကသည္။ထူးျခား
ခ်က္တစ္ရပ္မွာ လူတန္းစား အဆင့္အတန္း မေရြး တက္ေရာက္ပညာသင္ျကားနိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုသင္
ၾကား ေနျကသည့္ အေနာက္တိုင္းစတိုင္ ပညာေရးစနစ္သည္ ၂၀ ရာစုက်မွ ျဗိတိသွ်တို့ေျကာင့္ ထြန္းကားလာ ရသည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ ျဗိတိသွ် တို့သည္ အစဉ္အလာ အိနၵိယပညာေရးစနစ္ကို ယဉ္ယဉ္ေက်းေက်း
 ဳျငင္းပယ္ျပီး အသိအမွတ္မျပုဘဲ ထားခဲ့သည္။ ဂနၶီက အစဉ္အလာ ပညာေရးနွင့္ပတ္သက္ျပီး လွပသည့္
သစ္ပင္ေလး တစ္ပင္သည္ ျဗိတိသွ်တို့ စိုးမိုးမႈေအာက္တြင္ ပ်က္စီးသြားခဲ့ရသည္ဟု ဆိုခဲ့သည္။

လက္ရွိ ကမၻာ့ပညာေရးစနစ္မ်ားကိုျခံု၍ေျပာရလွ်င္ စာမတတ္သူမ်ား က်ဆင္းသြားသည့္နွစ္မ်ား ဟူ၍ သံုးသပ္လာျကသည္။ စာမတတ္သူဦးေရနွင့္ ပညာမသင္ ျကားနိုင္သည့္ အခ်ိုးသည္ တရိပ္ရိပ္ေလ်ာ့သြားသည္ဟု ဆိုသည္။ ဥပမာ ေက်ာင္းမေနနိုင္သည့္ ဦးေရသည္ ၁၉၆၀ တြင္ ၃၆ ရာခိုင္နႈန္း ရွိခဲ့ ရာမွ ၂၀ဝ၀ ျပည့္နွစ္တြင္ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းသာ ရွိေတာ့သည္။ ဖြံ့ျဖိုးဆဲနိုင္ငံမ်ားတြင္ ၂၀ဝ၀ ျပည့္နွစ္၌ စာမတတ္သူနွင့္ေက်ာင္း မေနနိုင္သူဦး
ေရသည္ ၁၉၇၀ ခုနွစ္ကထက္ ထက္ဝက္ ေလွ်ာ့နည္း သြားသည္။

ဖြံ့ျဖိုးဆဲနိုင္ငံမ်ားျကားတြင္ စာမတတ္သူနွင့္ ေက်ာင္းမေန နိုင္သူဦးေရသည္ ၁၉၇၀ ျပည့္နွစ္ထက္ ၂၀ဝ၀ ျပည့္နွစ္တြင္ ထက္ဝက္ က်ဆင္းသြားသည္။ ဖြံ့ျဖိုးတိုးတက္သည့္နိုင္ငံမ်ားတြင္ စာမတတ္ သူဦးေရသည္ ၆ ရာခိုင္
နႈန္းမွ ၁ ရာခိုင္နႈန္းအထိသာ ရွိေတာ့ျပီး ေက်ာင္းမေနနိုင္သူဦးေရသည္ ၅ ရာခိုင္နႈန္းမွ ၂ ရာခိုင္နႈန္းသာရွိ ေတာ့ သည္။

ပညာေရးတြင္ စိန္ေခၚမႈမ်ား ၾကီးမားက်ယ္ျပန္႔လာသည္ ပညာေရး၏ပန္းတိုင္သည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏
အျ ကံ ဉာဏ္ စိတ္ကူးမ်ားကို အျခားတစ္ဦးတစ္ေယာက္သို့ လွြဲေျပာင္းေပးရန္ သို့မဟုတ္ တစ္ေယာက္မွ တစ္စုသို့ လွြဲေျပာင္းေပးရန္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိပညာေရးကို ပိုင္းျဖတ္ရာတြင္ အေရးအျကီးဆံုးအခ်က္သည္ နည္း
စနစ္ (Method) ျဖစ္သည္။ မည္သည့္နည္းစနစ္ကို သံုးျခင္းက အထိေရာက္ဆံုးျဖစ္မည္နည္း၊ မည္သို့ေသာအသိပညာမ်ား ရရွိေစရန္ သင္ျကားေပးသင့္သနည္း၊ မည္သည့္အသိပညာသည္ အဆီေလ်ာ္ဆံုး ျဖစ္မည္
နည္း၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား အေနျဖင့္ ရရွိထားျပီးသား အသိပညာကို မည္သို့ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားေအာင္ျကံေဆာင္ မည္နည္း စသည့္ အခ်က္မ်ားသည္ ပညာေရးနွင့္ပတ္သက္၍ အေလးထား စဉ္းစားရမည့္ အခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။ ေဂ်ာ့ခ္ေကာင့္စ္နွင့္ ေပၚလို ဖေရရီစေသာ ပညာရွင္မ်ားက ပညာေရးဆိုသည္မွာ
ပင္ကိုယ္ရွိျပီးသား နိုင္ငံေရးျဖစ္စဉ္တစ္ခုကို နိုင္ငံေရးရလဒ္ တစ္ခုအျဖစ္ ေဖာ္ထုတ္နိုင္ရန္ ၾကိုးစားျခင္းျဖစ္သည္ ဟုဆိုခဲ့သည္။ အစဉ္အလာပညာေရးနွင့္ အစဉ္အလာမဟုတ္သည့္ ပညာေရးစနစ္ နွစ္ခုစလံုးတြင္ မည္ သူ၏ စိတ္ကူးအိုင္ဒီယာကို အသံုးျပုမည္၊ သူတို့ပန္းတိုင္က ဘာျဖစ္သည္ကို သိရန္ကိစၥသည္ပင္ စိန္
ေခၚမႈျကီးတစ္ခု လိုျဖစ္ေနသည္။

အေရး၊ အဖတ္၊ အတြက္ဟု ဆိုျကသည့္ အသံုးလံုးစနစ္ သည္ အေနာက္တိုင္း မူလတန္းနွင့္ အလယ္တန္းဆင့္မ်ား၌ အေျခခံ အျဖစ္သင္ျကားျကရသည့္ ပညာေရးျဖစ္သည္။ အသံုးလံုးနွင့္ပတ္ သက္ျပီး သမိုင္း၊ ပထဝီ၊ သခၤ်ာ၊ ရူပေဗဒ၊ ဓာတုေဗဒနွင့္ တစ္ခါတစ္ရံနိုင္ငံေရးကိုပါ သင္ျကားျကရသည္။ အသက္အရြယ္ အ
ပိုင္းအျခား အလိုက္ သင္ျကားျကရသည့္ ပညာေရးျဖစ္ျပီး စာမတတ္သူမ်ား အတြက္ ရည္စူးသည့္ ပညာေရးမ်ိုး မဟုတ္ေပ။ လက္ရွိပညာေရးစနစ္သည္ တတ္ေျမာက္မႈ အရည္အခ်င္းကို တိုင္းတာစစ္ေဆးသည့္ ပညာ မ်ိုး သာျဖစ္ေနေသးသည္။ စမ္းသပ္စစ္ေဆးမႈကို အဆင့္မ်ားျဖင့္ သတ္မွတ္သည့္ ပညာေရးလည္းျဖစ္သည္။ အဆင့္ဆိုသည္မွာ ရာခိုင္နႈန္းနွင့္ျဖစ္ေစ ကိန္းဂဏန္းနွင့္ျဖစ္ေစ ထုတ္ျပန္ျခင္းျဖစ္ျပီး စာသင္ခန္းတစ္ခန္း သို့မဟုတ္ ေက်ာင္းသား အားလံုးက လက္ခံထားသည့္ သတ္မွတ္ခ်က္ တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ပညာ၏ ဦးတည္ခ်က္သည္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ား၏ အားသာခ်က္ သို့မဟုတ္ အားနည္းခ်က္ကို ထုတ္ေဖာ္ဖြင့္ခ်ရန္
မဟုတ္ေပ။ သင္ျကားမႈ သင္ယူမႈ ျဖစ္စဉ္တစ္ခုတြင္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦး၏ လစ္ဟင္းခ်က္သည္ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးကို မည္မွ် အတိုင္းအတာအထိ သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္ကို ဆန္းစစ္ရန္ျဖစ္သည္။

လက္ရွိအဆင့္သတ္မွတ္သည့္ ပညာေရးစနစ္သည္ မိမိကိုယ္မိမိယံုျကည္စိတ္၊ အထင္ျကီးစိတ္မ်ားကို ေလွ်ာ့ပါးေစျပီး အနၱရာယ္မ်ားလွသည္ အဆင့္နိမ့္သူ သို့မဟုတ္ အမွတ္နည္းသူသည္ စိတ္ဓာတ္က်တတ္သည္ကေ
ေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ ပညာေရးတြင္ အျခား ထည့္သြင္းစဉ္းစားသင့္သည့္ အခ်က္မ်ားမွာ ဆင္းရဲတြင္း
နက္ျခင္းနွင့္ ကေလးသူငယ္ဆိုင္ရာ နွိပ္စက္ညွဉ္းပန္းမႈမ်ားျဖစ္သည္။ ဆရာမ်ား၏ မလိုမုန္းထားစိတ္နွင့္ အ
ရည္အေသြးညံ့ဖ်င္းျခင္းတို့သည္လည္း အေရးျကီးသည့္ အခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္။

အဲလ္ဘတ္အိုင္စတိုင္းသည္ နာမည္ေက်ာ္ရူပေဗဒပညာရွင္ ျကီးတစ္ဦးျဖစ္သည္။ စျကဝဠာကို လူျပိန္းနား
လည္ေစရန္ ျကံေဆာင္ ေပးခဲ့သည့္ ပုဂၢိုလ္ျကီးျဖစ္သျဖင့္ လူတိုင္းေလးစားျခင္းခံခဲ့ရပါသည္။ သို့ေသာ္ အိုင္စတိုင္း ကိုယ္တိုင္သည္ ေက်ာင္းတြင္ ေက်ာင္းစာအလြန္ ေတာ္သည့္ စံျပလူရည္ခြ်န္ေက်ာင္းသားတစ္ဦး မ
ဟုတ္ ခဲ့ေပ။ ဆရာက ဘာသင္သင္ သူက စိတ္ဝင္စားသူမဟုတ္။ ေက်ာင္းတက္လည္းမမွန္ ေပ။ သူ့အသိ
ဉာဏ္တြင္ ကိန္းမ်ားကို ေပါင္းျခင္း၊ နုတ္ျခင္း၊ ျမွောက္ျခင္း၊ စားျခင္းမ်ားျဖင့္ အသိတရားကို တည္ေဆာက္ကာ ပါရမီရွင္ ဘဝကိုေရာက္သြားျခင္းျဖစ္သည္။

ကေလးတိုင္းသည္ ပါရမီရွင္မ်ား၊ စြမ္းရည္ရွိသူမ်ားျဖစ္ သည္။ ကေလးမ်ား၏ဉာဏ္ရည္ ေစာစြာဖြံ့ျဖိုးျခင္း သို့မဟုတ္ ေနာက္ က်မွဖြံ့ျဖိုးျခင္းမ်ားျဖစ္လာေစရန္ အကူအညီေတာ့အမွန္ပင္လိုအပ္ သည္။ ပင္ကိုယ္ကလည္းရွိ အေထာက္အပံ့ကလည္းေကာင္းလွ်င္ ထူးသူသည္ ခြ်န္ထြက္သြားမည္မွာေသခ်ာသည္။ ပင္ကိုယ္မရွိသူကို
မည္မွ် တြန္းအားေပးေနေစ ျဖစ္လာမည္မဟုတ္ေပ။

ဘာသာရပ္တစ္ခုကို သင္ျကားျခင္းနွင့္ စစ္ေဆးျခင္းသည္ ရွိကိုရွိေနရမည္ သာျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္သိျပီးသားမ်ားကိုေတာ့ ျပန္ လည္းသင္ျကားျခင္းျပုလုပ္ေနရန္ မလိုေပ။ သင္ျကားမႈကို အေကာင္း ဆံုးနွင့္ စည္း
ကမ္းအရွိဆံုး အလိုက္နာနိုင္ဆံုးသူသည္ အေတာ္ဆံုး ျဖစ္လိမ့္မည္ ဟူသည့္ သီအိုရီသည္ မမွန္ဟု မည္သို့
ပင္ဆိုေစ လက္ခံ လိုက္နာက်င့္သံုးေနျကသည္သာ ျဖစ္သည္။ အိုင္စတိုင္းလိုလူမ်ိုး တစ္ေထာင္တြင္တစ္
ေယာက္၊ တစ္ေသာင္းတြင္တစ္ေယာက္ မရွိ နိုင္ေပ။

အသိပညာသင္ျကားမႈတြင္ ဆုပ္စူး၊ စားရူးျဖစ္ေနရသည့္ အခ်က္မ်ား ရွိေနသည္။ အသိပညာကို ေမ့ထား
လိုက္ရမွာလား။ ဘာ ေတြကိုသင္သင့္သလဲ။ န်ူကလီးယားဗံုးမ်ား လုပ္နည္းကို သင္ေပးရ မွာလား။ တတ္ထားျပီးသားေတြကို ေမ့ထားလိုက္ရမွာလား။

ဖြံ့ျဖိုးျပီးနိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း ပညာေရးလုပ္ငန္းစဉ္နွင့္ ပတ္သက္ျပီး စိုးရိမ္ေသာကပြားေနျကရသည္သာျဖစ္
သည္။ ခ်မွတ္ ထားသည့္ လမ္းညွြန္ခ်က္မ်ားနွင့္အညီ ေနာက္မွလိုက္လုပ္နိုင္ျခင္း ရွိ မရွိဆိုသည့္ျပႆနာျဖစ္
သည္။ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာက ကေလးမ်ားကို မည္မွ် အထိ အာရံုစူးစိုက္နိုင္စြမ္းရွိေစရန္ ထိန္းထား နိုင္သ
နည္းနွင့္ ဘဝတစ္သက္တာ မည္မွ်ျကာေအာင္ ခံမည္နည္းျဖစ္ သည္။ သင္ျကားမႈျဖစ္စဉ္ကို အကဲျဖတ္ျခင္း၊ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖေစ ျခင္းတို့သည္ ပညာေရး၏အျခားနည္းစနစ္မ်ားျဖစ္သည္။ သင္ယူ တတ္ေျမာက္သြားသည္ဆိုသည့္ ပညာသည္ မည္မွ်အတိုင္းအတာ အထိ ျပည့္စံုလံုေလာက္မႈ ရွိသြားပါသနည္း။ ဥပမာ လုပ္ငန္းခြင္ အထိ လက္ေတြ့ အသံုးခ်နိုင္သည့္အဆင့္တြင္ ရွိသြားျပီလား။

ကေလးမ်ားကို မည္သို့ ပညာေပးမည္ဟူ၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ရျခင္းသည္ အေတာ္ေလးခက္ခဲသည့္ကိစၥတစ္
ရပ္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေျကာင့္ဆိုေသာ္ မလုပ္မေနရလုပ္ေဆာင္ေစသည့္ပညာေရး စနစ္နွင့္ လြတ္လပ္စြာ သဘာဝအတိုင္း ပညာရွာေစသည့္ ပညာေရးစနစ္ နွစ္ခုသည္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ အေတာ္ေလးသေဘာကြဲလြဲစြာ အားျပိုင္လႈပ္ရွားလာ၍ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္စြာ ပညာရွာခြင့္ကို ခြင့္ျပု ထားေသာေျကာင့္ အေနာက္နိုင္ငံမ်ားတြင္ အိမ္တြင္းပညာေရးစနစ္ ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လာျကသည္။ ေက်ာင္းသို့ သားသမီးမ်ားကို မလွြတ္ေတာ့ဘဲ ကိုယ့္သားသမီးမ်ား၏ ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးခြင့္မ်ား ပိုမိုရရွိလာျကျခင္း၊ အိမ္တြင္းေက်ာင္းပညာသင္ျကားေရးစနစ္ကိုခြင့္ ျပုလာျကျခင္းသည္ ပညာေရး တစ္ေခတ္ေျပာင္းမႈကို ဦးတည္ေနေလသလားဟု
ထင္မွားစရာျဖစ္သည္။ အိမ္တြင္ပညာသင္ျကားေရးစနစ္ သည္ စိတ္ျကိုက္တတ္လိုသည့္ကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ အ
ျပင္ စာေမးပြဲဆို သည့္ သတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုကို မိမိစိတ္ျကိုက္ျပင္ဆင္ခြင့္လည္း ရရွိ နိုင္ျကမည္ျဖစ္သည္။ ထို့
ျပင္ ကိုယ္တိုင္အားထုတ္ေလ့လာခြင့္၊ တီထြင္စဉ္းစားခြင့္မ်ားကိုလည္း ပိုမိုရရွိနိုင္ေစသည္ဟု အေျကာင္းျပ လာျကသည္။ ပညာေရးဆိုင္ရာ စိတ္ပညာရွင္မ်ားက ထိုသို့ အိမ္တြင္း ပညာသင္ျကားေရးစနစ္ကို ခြင့္ျပုလိုက္လွ်င္ "ပုန္းကြယ္ေနမည့္ သင္ရိုးညွြန္းတန္းမ်ား" လည္း ရွိလာနိုင္ျပီး သီးျခားပညာေရးနွင့္ သီးျခားပညာတတ္လူတန္းစားတစ္ရပ္ ေပၚထြန္းသြားနိုင္သည္ဟု သံုးသပ္ျကသည္။ အိမ္တြင္း ပညာသင္ျကားေရးစနစ္သည္
 ေက်ာင္း မ်ား အနိုင္က်င့္ ဗိုလ္က်လာမႈ မ်ားလာေသာေျကာင့္ ေရွာင္လွြဲသည့္အေန ျဖင့္ တီထြင္လာျကျခင္း
သည္ အေျကာင္းတစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ သို့ေသာ္ အခ်ို့ကလည္း ယင္းစနစ္သည္ အေမရိကန္ လူ့ေဘာင္အဖြဲ့အစည္း၏ လက္ရွိနိုင္ငံေရးနွင့္ လူမႈေရးလမ္းေျကာင္းကို ေရာင္ျပန္ဟပ္မႈျဖစ္သည္ဟု သံုးသပ္ျကသည္။

ဖြံ့ျဖိုးဆဲနိုင္ငံမ်ားတြင္ ပညာေရးဆိုင္ရာျပႆနာမ်ားနွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရမႈသည္ ပို၍ျကီးမားသည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ စီးပြားေရး ဖိအားေျကာင့္ ပညာေရးကို အေလးမမူေသာ သူမ်ားသျဖင့္ မိမိတို့ သားသမီးမ်ားကို ေငြရွာသူမ်ားဘဝသို့ တြန္းပို့ျကသည္က မ်ားသည္။ ေရရွည္ပညာသင္ျကားေရးထက္ ေရတိုစားဝတ္ေနေရးျပႆနာမ်ားကို
 ေျဖရွင္းရန္ အဓိကထားေနျကရသျဖင့္ ပညာေရးကိုေရွာင္လွြဲေနျကရသည္က မ်ားသည္။ အကယ္၍သာ
လက္ရွိစားဝတ္ေနေရးျပႆနာ မ်ားသာ ေျပလည္ျကမည္ဆိုလွ်င္ မည္သည့္ မိဘမဆို ကိုယ့္သားသမီး မ်ားအား ေက်ာင္းလာျပန္ထားျကမည္မွာ ဧကန္ျဖစ္သည္။ ထို့ေျကာင့္ ဆင္းရဲတြင္းနက္ျခင္းနွင့္ ပညာမသင္ျကားနိုင္
ျခင္းတို့သည္ မ်ားစြာ ဆက္စပ္ေနသည္။

ထို့ျပင္ ဆရာမလံုေလာက္မႈ၊ ဆရာမ်ားလစာသည္ အျခား လစာမ်ားထက္နည္းပါးမႈ၊ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝ
သည့္ဆရာ ရွားပါးမႈ တို့သည္လည္း ရင္ဆိုင္ရဖြယ္ရွိသည့္ျပႆနာမ်ားျဖစ္သည္။

ဆရာျပႆနာနွင့္ ေက်ာင္းေနခ်င္သူတိုင္း ေက်ာင္းမေန နိုင္သည့္ျပႆနာကို အေကာင္းဆံုးေျဖရွင္းသည့္နည္းသည္ "သူတို့က ပညာဆီကိုမလာရင္ ပညာက သူတို့ဆီကိုသြားပါ" ဆိုသည့္ စကားျဖစ္သည္။ အိနၵိယနိုင္ငံတြင္
ပညာျပႆနာကိုသူတို့နည္းသူ တို့ဟန္ျဖင့္ေျဖရွင္းပံုသည္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ျဖစ္သည္။

အိနၵိယသည္အိုင္တီနွင့္နည္းပညာကို အေတာ္ေလးစိတ္ ဝင္စားသည့္နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံျဖစ္သည္။ နိုင္ငံတြင္း
အင္တာနက္ကိုအသံုး ျပုနိုင္ရန္ တယ္လီဖုန္းလိုင္းမ်ားကို အားထားေနျကရသျဖင့္ ေရရွည္ စီမံကိန္းကို သူတို့စြန့္လွြတ္လိုက္ျကသည္။ လူတိုင္းအင္တာနက္နွင့္ ထိေတြ့နိုင္ေရး အင္တာနက္မွတစ္ဆင့္ ပညာရွာေရးနွင့္ အင္တာနက္ ျဖင့္လူမႈဘဝျမွင့္တင္ေရးတို့သည္ အမ်ိုးသားေရးတာဝန္တစ္ရပ္အေန ျဖင့္ ရႈျမင္သံုးသပ္လုပ္
ေဆာင္လာျကသည္။ သို့ျဖစ္ရာ အထူးပညာ ေရးအတြက္ ျဂိုဟ္တုစေလာင္းမ်ား ေက်းလက္ေတာရြာမ်ားအ
ေရာက္ လိုက္လံတပ္ဆင္ျပီး အင္တာနက္ကို ရရွိအသံုးျပုနိုင္ေရး ျကိုးပမ္း ေနျကသည္။ AMD နွင့္ အျခား
ကုမၸဏီမ်ားကလည္း ၂၀ဝ၆ ခုနွစ္တြင္ ေဒၚလာ ၁၀ဝ တန္ကြန္ပ်ူတာမ်ား အိနၵိယနိုင္ငံတစ္ဝန္းတြင္ ရရွိ ေစရ
မည္ဟု အာမခံခ်က္ေတြရဲရဲေပးျပီး ေဆာင္ရြက္ေနျကသည္။ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္ ကြန္ပ်ူတာတစ္သန္းကို ေက်းရြာမ်ားအေရာက္ တပ္ဆင္ေတာ့မည္ဟုဆိုသည္။ ကြန္ပ်ူတာေနာက္တြင္ အေရးျကီး သည့္ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာမ်ားကိုလည္း သူတို့ေမ့မထားျကေပ။ ယင္းသည္ လွ်ပ္စစ္မီးျပႆနာမ်ားျဖစ္သည္။ ေက်းရြာတိုင္း လွ်ပ္စစ္ မီးမရွိျကသျဖင့္ မီးစက္မ်ားကိုပါပူးတြဲစီမံခ်က္တြင္ထည့္ထားသည္ကို ေတြ့လိုက္ရသည္။ အိနၵိယသည္ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ပညာေရးဆိုျပီး ေက်းရြာ အေရာက္ အင္တာနက္နွင့္ ကေလးမ်ားကိုထိေတြ့ေစရမည္ဟု ျကြေး ေျကာ္ထားသည္။

အာဖရိကတိုက္တြင္ NEPAD သည္ "e-school program" ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္လွ်က္ ရွိသည္။ မူလ
တန္း နွင့္ အထက္တန္းေက်ာင္းေပါင္း ၆ သိန္းတြင္ ကြန္ပ်ူတာမ်ားကို တပ္ဆင္ေပးျပီး ၁၀ နွစ္အတြင္း အင္တာနက္ျဖင့္ သင္ျကားမႈ သင္ယူမႈမ်ားကို ျပုလုပ္ျကေတာ့မည္ဟု ဆိုသည္။

၂၀ဝ၃ ခုနွစ္က ေကာက္ခံရရွိေသာ စာရင္းအရ အေမရိကန္ နိုင္ငံတြင္ အဆင့္ K-12 ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူ ၁၀၉၆၀ဝ၀ ခန့္ အထိ မိမိတို့အိမ္တြင္ ပညာသင္ျကားသည့္စနစ္ကို က်င့္သံုးလာ ျကေျကာင္းသိရသည္။ ပညာေရးဌာန၏ စစ္တမ္းအရ အိမ္တြင္းအခ်ိန္ ျပည့္သင္ယူမႈသည္ ၈၂ ရာခိုင္နႈန္းအထိ တိုးတက္သြားျပီ ဟုဆိုသည္။ အိမ္တြင္ပညာဘာေျကာင့္သင္ရသနည္းဟူသည့္ စစ္တမ္းကို အေမရိ ကန္ ပညာေရးဌာနကေကာက္ယူျကည့္ရာတြင္ ေက်ာင္းပတ္ဝန္းက်င္စနစ္ကို မျကိုက္ေသာေျကာင့္ဟု အေျဖထြက္လာေသာ္လည္း လံုျခံုမႈ၊ မူးယစ္ေဆးဝါး၊ အေပါင္းအသင္းကိစၥမ်ားေျကာင့္ ဆိုသည့္ သူမ်ားက ၃၁.၂ ရာခိုင္နႈန္း၊ ဘာသာေရးနွင့္ ကိုယ္က်င့္တရာဆိုင္ရာ ျပႆနာေျကာင့္ ဆိုသည့္သူမ်ား ၂၉.၈ ရာခိုင္နႈန္း၊ ေက်ာင္းရွိသင္ျကား မႈမ်ားကို မနွစ္သက္
ေသာေျကာင့္ ဆိုသည့္သူမ်ားက ၁၆.၅ ရာခိုင္နႈန္း၊ ရုပ္ပိုင္းနွင့္စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာျပႆနာမ်ားနွင့္ အျခားလိုအပ္ခ်က္မ်ား ေျကာင့္ဆိုသည့္သူမ်ားက ၁၃.၇ ရာခိုင္နႈန္း အထိရွိေျကာင္းသိရသည္။ အားလံုးျခံု၍ဆိုရလွ်င္ ေက်ာင္းနွင့္ဝန္းက်င္ကိုမျကိုက္သူမ်ားက ၈၅.၄ ရာခိုင္နႈန္း၊ ဘာသာေရးနွင့္ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာမနွစ္သက္ သူမ်ားက ၇၂.၃ ရာခိုင္နႈန္း၊ ပညာသင္ျကားမႈစနစ္ကိုမျကိုက္သူက ၆၈.၂ ရာခိုင္နႈန္းအထိရွိေျကာင္းေတြ့ရသည္။ တကၠသိုလ္ဝင္ အဆင့္တြင္ ပညာေရးနွင့္ သင္ျကားသည့္ေက်ာင္းကို မျကိုက္သူမ်ား လာျခင္းေျကာင့္ အိမ္တြင္းပညာသင္ျကားေရးစနစ္ ထြန္းကားလာသည္ျဖစ္ရာ စာသင္ေက်ာင္းစနစ္၏ အနာဂတ္လည္း ေမွးမွိန္ေတာ့မွာ လားဟု ေသာကပြားစရာျဖစ္လာသည္။

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္