ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့တစ္ဦး ျဖစ္သည္




 









 အမွာစာ
********
ဒီပိုစ့္ကိုဖတ္ရာတြင္ ေသခ်ာဂရုတစိုက္ ဖတ္ပါလို႔ ၾကိဳမွာခ်င္ပါတယ္ စာလံုးတိုင္းကို ေသခ်ာ ဂရုစိုက္ဖတ္ရန္ ေျဖးေျဖးခ်င္း ဖတ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္ အေလာတၾကီးဖတ္မိပါက အယူမွားႏိုင္သည္ ဘာေၾကာင့္နည္းဟူမူ ကုသိုလ္ေတာ္ ေဖာက္ထြက္ ေတြးေခၚျခင္း အႏုပညာျဖင့္ ေရးသားထား
ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္


 နိဒါန္း
*****
ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။
ဗုဒၶဘာသာ သည္ ဘာသာမဲ့၀ါဒ ျဖစ္သည္။
 


 ဒီအဆိုျပဳခ်က္ သံုးခုကိုတည္ျပီး ရွင္းလင္းမွာပါ ပထမဦးစြာ သိထားရမည္က

ဗုဒၶဘာသာ = ေႏွာင္းလူတို႔ အေခၚအေ၀ၚ။ မူရင္းအားျဖင့္ ၀ိဘဇၹ၀ါဒ သို႔မဟုတ္ သမၼာဒိဌိ၀ါဒ တို႔ႏွင့္ နီးစပ္ပါသည္။
 
-ကုသိုလ္ေတာ္မွာ အယူ၀ါဒ တစ္ခု ႐ွိပါသလား …………………………………….. ?
-မ႐ွိပါ။ အားလံုးကို ခဏ ပယ္ ထားပါသည္။

-ကုသိုလ္ေတာ္မွာ ဘာ႐ွိပါလဲ ……………………………………………….….......... ?
-အေတြး…။ အေႏွာင္အဖြဲ ႔မ႐ွိတဲ့ အေတြး….။ ေဘာင္ခတ္ မထားတဲ့ အေတြး…။

-အေတြးသက္သက္နဲ႔ ပကတိ အမွန္တရားကို ဆိုက္ေရာက္ပါ့မလား…….. ?
-မေရာက္ခဲ့ေတာင္၊ လြတ္လပ္စြာ ခ်ဥ္းကပ္လို႔ေတာ့ ရေသးတာေပါ့။
ဆိုင္ကိုေလာ့ဂ်စ္ မက် ဖေလာ္ေဆာ္ဖီ မက် ေပါင္းစပ္ ေရးသားတဲ့ ေဖာက္ထြက္ျခင္း စနစ္ပါ ဒီႏွစ္နည္းစလံုး မဟုတ္ပါ ႏွစ္နည္းစလံုး ဟုတ္သည္။
:
ေခတၱ သေဘာထား
**************

ကုသိုလ္ေတာ္ သည္ ဘုရားမဲ့-ဘာသာမဲ့ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဗုဒၶကို ဘုန္းေတာ္ဖြဲ႔ မ်ားၾကားမွ ဘုရား..  ဟူေသာ အယူကို ပယ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေတြးေခၚ ေစ့စံုေသာ၊ ေလးစားအပ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး အေနနဲ႔ ယခုထိ ပစ္ပယ္လို႔ မရေသးပါ။ အျမင့္ကို တက္ဖို႔ေတာ့ ေလွကား လိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶအဆံုးမ၊ သြန္သင္ခ်က္မ်ားသည္ လူသား အားလံုးအတြက္ ေလ့လာ ဆည္းပူးေနရဆဲ၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းဆစ္ေနရဆဲ၊ ပကတိ အမွန္တရား ဆီသို႔ တက္လွမ္းရာ ေလွကားထစ္ေလးမ်ား ျဖစ္ေနဆဲပါပဲ..ဗ်ာ။

ဘာသာမဲ့ ဖြင့္ဆိုခ်က္ :

ဘုရားမဲ့ - ဘာသာမဲ့ ဟူသည္ တရားမဲ့ မဟုတ္။ ကိုယ္ပိုင္ အဘိဓာန္ အေတြးအျမင္ႏွင့္ ဘ၀ ကို ဖြင့္ဆိုအပ္ေသာ သူ၊ ပကတိ အမွန္တရားကို လွစ္ဟ ထုတ္ေဖာ္ဖို႔ ၾကိဳးစားသူသာ ျဖစ္ပါမည္။ ဘာသာမဲ့ ႏွင့္ စပ္ဆက္ရာမ်ားကို အနည္းငယ္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုပါဦးမည္..ဤအဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈကို ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ျပန္လည္ ကိုးကားပါမည္..။

၁။ဘာသာမဲ့ ဟု အမ်ားျမင္ေသာ သူ ဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးလဲ..? ႐ွင္သန္ေနထို္င္ပံုမွ ႐ႈျမင္ခ်က္…

- ေလာကအေပၚ (သို႔မဟုတ္) ေလာကတရားမ်ား အေပၚ (သို႔မဟုတ္) ေ႐ွ႕ေ႐ွ႕ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေဖာ္ထုတ္ျပခဲ့ေသာ ေလာက တရားမ်ား အေပၚ [အေျချပဳ၍ေသာ္လည္းေကာင္း] ကိုယ္ပိုင္ အသိဥာဏ္၊ ကိုယ္ပိုင္ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္စြမ္း၊ ကိုယ္ပုိင္႐ႈျမင္မႈမ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္ စံႏႈန္းတန္ဘိုး က်င့္၀တ္ မ်ားႏွင့္ မိမိကိုယ္ကို္ယ္ မိမိ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ ႐ွင္သန္ေနထိုင္ေသာ သူမ်ိဳးကို ဘာသာမဲ့/ဘုရားမဲ့/လူသားဆန္ဆန္ ေနထိုင္ေသာ သူဟု ေခၚ ပါမည္။
၂။  ဒါဆို ဒီလို သူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ႐ွင္သန္မႈက ဘယ္ကို ဦးတည္ ပါသလဲ..? ရည္႐ြယ္ခ်က္ပိုင္းမွ ႐ႈျမင္ပံု

- ပကတိ အမွန္တရားကို သိျမင္ နားလည္ႏိုင္ရန္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ၾကိဳးစားေနၿပီး၊ ဘယ္သို႔ေသာ အရာသည္ အစစ္အမွန္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ျဖစ္သနည္း ဆိုတာကို တတ္အားသေ႐ြ႕ ေဖာ္ေဆာင္ ကာ ထိုၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ဆီသို႔ တစိုက္စိုက္ မတ္မတ္ သြားေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမွန္တရားသို႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏိုင္ေသာ အခါ..၊ အခြင့္အခါသင့္လွ်င္ အျခားသူမ်ား ကိုပါ လက္ဆင့္ ကမ္းေကာင္း ကမ္းပါလိမ့္မည္။

ဘာသာမဲ့ ဆိုသည့္ ေ၀ါဟာရေပၚ ကုသိုလ္ေတာ္ ခံယူေသာ အေတြး သက္သက္သာ ျဖစ္ပါသျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ သေဘာထား ကြဲလြဲႏိုင္ပါသည္။  ကုသိုလ္ေတာ္ ႏွင့္ ေ႐ွးေ႐ွ႕က ပုဂၢိဳလ္မ်ား ဘာသာမဲ့ ..အေပၚ ခံယူပံုျခင္း.. တစ္မ်ိဳး တစ္ဘာသာ ကြဲျပားေနပါမည္။

၃။ ဒါဆို ကုသိုလ္ေတာ္ ဟာ ဘယ္လို ဘာသာမဲ့ အမ်ိဳးအစားမွာ ပါ၀င္ပါသလဲ ?

- ဖန္ဆင္း႐ွင္ God ႏွင့္ ထိုအယူအဆကို အေျချပဳ၍ အမွန္တရားႏွင့္ ၿငိမ္းေအးမႈကို ခ်ဥ္းကပ္ေသာ လမ္းစဥ္မ်ားကို ၿခြင္းခ်က္မ႐ွိ ပယ္ေသာေၾကာင့္  ကုသိုလ္ေတာ္သည္  Atheist  ဆန္ေနသည္ဟု သတ္မွတ္လိုက သတ္မွတ္ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ Atheisms မ်ား၏ အယူအဆမ်ားႏွင့္ လည္း ကုသိုလ္ေတာ္သည္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ ၾကီး ဆန္႔က်င္ေကာင္း ဆန္႔က်င္ေနပါမည္။ ကုသိုလ္ေတာ္ မသိ။
 
မိမိကုိယ္ မိမိ ဖြင့္ဆိုရပါလွ်င္... ကုသိုလ္ေတာ္ သည္ ႐ိုးစင္းေသာ ဘုရားမဲ့ --- ဘာသာမဲ့ --- လြတ္လပ္သူ တစ္ဦးသာ ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶ Vs လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚျခင္း 


ဤတရားတို႔ကား အကုသိုလ္တရား၊ ဤတရားတို႔ကား ကုသိုလ္တရားဟု မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚၾကရမည္ ... ဟု ဗုဒၶက မိန္႔ၾကား ခဲ့ေပသည္။
 
1. ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။

- ထိုအဆိုမွာ ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ေသာ ထိုေခတ္က ႐ွိေသာ အယူ၀ါဒ ဘာသာမ်ားကို ပယ္ဖ်က္ ထိုးေဖာက္ ၍ ေနာင္ေခတ္ အခါ တြင္ ဗုဒၶဘာသာ ဟု ေခၚေ၀ၚေသာ ၀ိဘဇၹ၀ါဒ သို႔မဟုတ္ သမၼာဒိဌိ၀ါဒ ကို ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။

ေဂါတမ မည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို -

၁။ ေဂါတမ-သိဒၶတၳ (ဥာဏ္အလင္း မရ႐ွိခင္ ကာလ အပိုင္းအျခား… ) ႏွင့္
၂။ ေဂါတမ-ဗုဒၶ     (ဥာဏ္အလင္း ရ႐ွိၿပီး ကာလ အပိုင္းအျခား) ဟူ၍ ႏွစ္ပိုင္း ခြဲ၍ ျမင္ၾကည့္ပါမည္။

ဤ အဆိုျပဳခ်က္ ၁ တြင္ ပထမ ကာလ အပိုင္းအျခားမွ မင္းသား သိဒၶတၳ ကိုသာ ဦးစြာ ႐ႈျမင္ၾကည့္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
႐ႈျမင္ ေတြးေျမာ္ႏိုင္ရန္ ပံ့ပိုးေပးမည့္ ေကာက္ေၾကာင္းေသးေသးေလးေတြ ဆြဲ ၾကည့္ ပါမည္။

က) သိဒၶတၳ ဘာေၾကာင့္ ေတာထြက္တာလဲ..?

နိမိတ္ၾကီး ၄ ပါးကိုျမင္လို႔.. ဆိုတာထက္ နည္းနည္းေလာက္ ျဖန္႔ေတြးၾကည့္ပါမည္။

သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါမွာလည္း အေျခက်ေနၿပီးျဖစ္တဲ့ သက္ဆိုင္ရာ ကိုးကြယ္မႈ တစ္ခုေတာ့ ႐ွိေနေလာက္ပါၿပီ။ ၿဗဟၼာၾကီးေတြကို ကိုးကြယ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ မ်ား၊ အျခားျခားေသာ အယူ၀ါဒမ်ားႏွင့္ ကိုးကြယ္မႈ ဆိုင္ရာမ်ား ႐ွိေနမည္ဟု မွန္းဆမိသည္။ အဲ့ဒီ ကိုးကြယ္မႈ၊ ယံုၾကည္မႈေတြေနာက္ကို မလိုက္ ဘဲ၊ ေတာထြက္၍ ကိုယ္ပိုင္ ဥာဏ္အလင္းကို ေဖြ႐ွာရန္ ရည္သန္ခဲ့ေသာ မင္းသားကို ဘာသာမဲ့ တစ္ဦးဟု ေျခရာေကာက္ၾကည့္သည္။

မိမိ အယူ၀ါဒ တစ္ခုကို မိမိဘာသာ ထုတ္ေဖာ္ရန္ ၾကိဳးစားခဲ့ သူျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ သိဒၶတၳ ဟာ ေ႐ႊနန္းေတာ္ႏွင့္ အရာမ်ားစြာကို စြန္႔ခြာ ၿပီး ေတာထြက္ခဲ့ျခင္းသည္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္တြင္ ၿပီးျပည့္စံုလုနီးပါးျဖစ္တဲ့ အနတၱ သေဘာတရားၾကီးကို ထုတ္ေဖာ္ရန္ ၾကိဳးပမ္းမႈ အစပိုင္း ပင္ ျဖစ္ သည္။

သို႔ျဖင့္ သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါ အယူ၀ါဒမ်ားကို ပယ္ခဲ့သည္။ အတိုင္းအတာ တစ္ခုထိ စိုးမိုးထားခဲ့မည္ ျဖစ္ေသာ ထိုအယူ၀ါဒမ်ားေအာက္မွ ရဲရဲ ၀ံ့၀ံ့ ေဖာက္ထြက္ခဲ့ၿပီး၊ လူတကာ ျပဳႏိုင္ခဲေသာ အမႈကို ျပဳခဲ့သူျဖစ္သည္။ ထိုသို ႔ေတာထြက္ၿပီး ကိုယ္ကိုယ္ကို ယံုၾကည္မႈ အျပည့္ျဖင့္ ေလာက သစၥာတရားမ်ားကို မိမိဖာသာ ေဖြ႐ွာခဲ့ေသာ၊ ၿငိမ္းေအးရာသို႔ လွမ္းေလွ်ာက္ရာ လမ္းမ်ား (မဂၢင္ ႐ွစ္ပါးဟုေတာ့ မွတ္သားပါ..) ကို ေဖြ႐ွာခဲ့ေသာ လူသားတစ္ဦး အေနႏွင့္ ေခါင္းထဲတြင္ အျခား အယူ၀ါဒမ်ားကို ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္း ခြဲထုတ္ထားမွသာလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္။

ထိုသို ႔မဟုတ္ပါက အတန္ငယ္ေ၀၀ါးခဲ့လွ်င္ (ဥပမာ..၊ ျဗဟၼာၾကီး အယူအဆ ဆိုတာလည္း မွန္ေကာင္းမွန္ ႏိုင္မွာပါေလ.. ဆုိသကဲ့သို႔မ်ား တုံ႕ဆိုင္းမိခဲ့လွ်င္..) ပါရမီဥာဏ္ ရင့္သန္လြန္း၍ ဥာဏ္အလင္း ရကို ရမည္.. ဆိုရင္ေတာင္ ေျခာက္ႏွစ္ထက္ ပိုၾကာ သြားပါလိမ့္မည္။

ထို႔ျပင္..၊ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းသည့္ အခ်က္မွာ သိဒၶတၳမင္းသား ၾကိဳးစားအားထုတ္မႈ၊ ေတြးေခၚဆင္ျခင္မႈ၏ ေ႐ွး႐ႈရာ ဥာဏ္အလင္းရျခင္း ဆို သည္ မွာလည္း ေခတ္ၿပိဳင္ျဗဟၼဏ၀ါဒကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္ၾကီး ဆန္႔က်င္ေသာ၊ ဖန္ဆင္း႐ွင္ အယူကို ပယ္ေသာ ဥာဏ္ကို ကိုယ္စားျပဳေန၏။


ခ) သိဒၶတၳ ဘာေၾကာင့္ ဆရာ မထားတာလဲ…?

-၄သေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း ပါရီျဖည့္ခဲ့ၿပီးလို႔.. ဆိုတာထက္ ပိုၿပီး နည္းနည္းေလာက္ ျဖန္႔ေတြးၾကည့္ၾကပါမည္။

ဆရာမကူ၊ ကိုယ္ပုိင္ ဥာဏ္သက္သက္ျဖင့္ ဟုဆိုၾကပါသည္။ သိဒၶတၳမင္းသား အေပၚတြင္ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ထားေသာ အရာဟူ၍ မ႐ွိ။ ကိုယ့္အား ကိုယ္ကိုး၍ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ ေဖာက္ခဲ့ျခင္းသာျဖစ္သည္။ အမွန္အတိုင္းေျပာရလွ်င္ သိဒၶတၳ မင္းသားကို "လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚျခင္း.. ၏ ဦးကိုင္ ဖခင္ၾကီး" အျဖစ္ သတ္မွတ္မည္ ဆိုပါက လြန္မည္ မဟုတ္ပါ။ ေနာက္ပိုင္း ထိုပုဂၢိဳလ္၏ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမ်ား သည္လည္းေကာင္း၊ အဆံုး အမ သြန္သင္မႈမ်ား သည္လည္းေကာင္း လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ကိုယ္တိုင္ အားထုတ္မႈမ်ားဆီသို႔သာ ေ႐ွး႐ႈသည္ ဟူ၍လည္း မွတ္ယူမိပါသည္။

ထို႔ျပင္ သိဒၶတၳမင္းသား မွာ ဆရာ ဟု ဆိုေလာက္ေသာ ဆရာ ႐ွိမည္ ဆိုပါက..... ထိုဆရာသမားသည္ သဘာ၀တရားပင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သဘာ၀တရား အတြင္း အနက္႐ိႈင္းဆံုး နားလည္မႈႏွင့္ ထိုးေဖာက္ သိၿမင္ခဲ့ၿပီးေနာက္၊ ၿပီးျပည့္စံုလုနီးပါး အမွန္တရားမ်ားကို ေဖြ႐ွာ ထုတ္ေဖာ္ႏိုင္ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶ၏ အယူ၀ါဒမ်ားသည္ သဘာ၀ကို မဆန္႔က်င္၊ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ႐ွိမႈႏွင့္အတူ သဘာ၀ေလာက၏ သစၥာ မ်ား ျဖစ္သည္ဟုပင္ ေျပာစမွတ္ တြင္ႏိုင္ျခင္း ျဖစ္မည္။

ေဖာ္ျပပါ.. အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ ( က - ခ ) အရ  ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္... ဟူေသာ အဆိုကို ျမင္သာ ႏိုင္ပါမည္။



ဒီလိုေတြးၾကည့္ေတာ့ ဒီလိုမ်ား ျမင္ရမလား..ဆိုတဲ့ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚျခင္းကိုေတာ့ ဗုဒၶ ကလည္း မတားျမစ္ေလာက္ပါဘူး။ လြတ္လပ္မႈကို ခံစားေစစိမ့္ျခင္း အက်ိဳးငွာ လူသိမ်ား၍ လူမ်ားသိေသာ ဗုဒၶစကားေလး လက္ေဆာင္ပါးလုိက္ပါၿပီ။
 
ဒါက ဘာလဲ ဆို အမ်ားသိတဲ့ ကာလာမသုတ္ပါ မိန္႔ၾကားခ်က္ေပါ့ ဘာကိုမွ ေဘာင္ခတ္မထား..။ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ လြတ္လပ္မႈ ကို ေဖာ္က်ဴး လိုက္ပါသလဲ…..။
  • တဆင့္ၾကား႐ံုမွ်ျဖင့္ ဟုတ္ျပီ၊ မွန္ျပီဟု အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • ဘိုးေဘးစဥ္ဆက္ ဆင္းသက္လာေသာ မိ႐ိုးဖလာ အယူဝါဒျဖစ္သည္ဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • ဤအရာသည္ ဤသို႔ျဖစ္သတဲ့ဟူေသာ ေကာလဟလျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • မိမိတို႔သင္ထားေသာ စာမ်ားႏွင့္ ညီညြတ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • မိမိၾကံစည္ထားေသာအၾကံျဖစ္၍ ဟုတ္လွၿပီဟူ၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • သူတစ္ပါးတို႔ လုပ္နည္းကိုင္နည္းကို သေဘာၾက၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • အေထာက္အထားရွိသည္ဆို၍လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • အယူဝါဒျခင္း တူ႐ံုမွ်ႏွင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • မိမိတို႔ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာပုဂၢိဳလ္၏ စကားျဖစ္သည္ဟု ပုဂၢိဳလ္စြဲအားျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
  • ငါတို႔၏ ဆရာစကား ျဖစ္႐ံုမွ်ျဖင့္လည္း အမွန္မယူၾကႏွင့္။
 
မွန္းေမွ်ာ္ရာ :

ဗုဒၶေဟာေျပာဆံုးမ သြန္သင္လမ္းညႊန္မႈေတြက ဇာတ္နိပါတ္၊ ပံု၀တၳဳ၊ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔ ညႊန္းဖြဲ႔မႈမ်ားကို ပယ္၍ သေဘာတရားသက္သက္ကို ယူပါသည္ ယုတိၱ႐ွိေနေတာ့ ဗုဒၶဟာ (ဘာ၀ါဒဘက္ကို ယိမ္းေနတယ္.. ဟုတ္ေသးဘူး..) ဘာ၀ါဒကိုလည္း ဆုပ္ကိုင္မိထားခဲ့သလဲေပါ့.. နာမည္ကေတာ့ မတပ္တတ္လို႔.. ဆင္ျခင္ျခင္း အဓိက ၀ါဒီလား…? အမည္နာမ မေခၚတတ္ပါ။

ၿပီးေတာ့. ဗုဒၶက လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ ပုဂၢလ လြတ္လပ္မႈ၊ ခံစားမႈေတြကိုလည္း အေလးထားေပးခဲ့လို႔၊ လူ႔တစ္ဦးခ်င္းစီမွာ ကိန္းေအာင္းေနတတ္တဲ့ အစြမ္းအစေတြ၊ လူသားအရင္းအျမစ္ေတြကိုလည္း မ်က္ကြယ္မျပဳခဲ့ေတာ့ Existentialism ျဖစ္တည္မႈ၀ါဒ ကိုလည္း ဖ်ပ္ခနဲေတြ႔ႏိုင္တယ္..။

ဗုဒၶရဲ႕ ပညာနဲ႔ ပက္သက္ၿပီး ဖြင့္ဆိုမႈဟာလည္း Time & Space ဆိုတဲ့ Dimension ႏွစ္ခုကို လြန္ေျမာက္ေနသည္ဟု ေျပာစမွတ္ ႐ွိၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့..၊ ဗုဒၶ ေနာက္ပိုင္းမွ ေပၚခဲ့ၾကတဲ့ ဒႆနဆိုင္ရာ အယူအဆ အေတာ္ မ်ားမ်ားကိုလည္း ဗုဒၶအေတြးအေခၚမွာ ေတြ႔ရတယ္..။ တကယ့္ စြယ္စံုရ ပုဂၢိဳလ္ၾကီးအျဖစ္ ေလးစားထိုက္ဖြယ္ပါ။
 
ဤမွန္းဆခ်က္မ်ားမွာ ကုသိုလ္ေတာ္ ယဥ္ပါးေနတဲ့ ဗုဒၶအဆံုးအမ နည္းနည္းေလး အေပၚသာ အေျခခံပါ သျဖင့္ ဤယူဆခ်က္ မွန္းဆခ်က္မ်ား သည္ ခိုင္မာခ်င္မွ ခိုင္မာပါမည္။ ဗုဒၶ အဆံုးအမမ်ားကိုသာ မ်ားမ်ား သိခဲ့ရင္ ပိုၿပီး မွန္ကန္ႏိုင္ေကာင္းတဲ့ မွန္းဆခ်က္မ်ား ႐ွိလာႏိုင္ေကာင္း၏။


 ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။
 
ဒါကို ဆက္ၿပီး မိတ္ဆက္ဖို႔ အစကေန နည္းနည္း ျပန္ေကာက္ၾကတာေပါ့..ေနာ။

ဒီပို႔စ္ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က အေတြးစ တစ္ခုကို ဆြ ဖို႔ပါ။ အေတြးတစ္ခု အေသ သေဘာေဆာင္ေနမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ အဆင္မေျပလွပါ။ ဘာေၾကာင့္ လဲ..? အေတြးတစ္ခုက စသြားၿပီ ဆိုရင္ တန္႔ရင္ တန္႔၊ မတန္႔ရင္ ေ႐ွ႕ဆက္သြားရပါမယ္..။ သို႔မဟုတ္ ဆန္႔က်င္ေျခဖ်က္တဲ့ အေတြးသစ္ တစ္ခု ကို ေမြးဖြားရပါမယ္။ ဒါမွသာ ႐ွင္သန္ေနတဲ့ အေတြးတစ္ခု ျဖစ္မွာပါ။ အေတြးတစ္ခု တန္႔သြားျခင္း ကေတာ့ အေသ သေဘာေဆာင္ပါတယ္..။
 
 
အဆိုျပဳခ်က္  2 ဟာ အဆိုျပဳခ်က္ 1 က အေတြးကို ခ်ဲ႕လိုက္ေသာ အေတြးမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။
 
 ေ႐ွ႕တြင္ ဖြင့္ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ဘာသာမဲ့ ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအတိုင္း ခံယူ၍  ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္.... ဟု ဆိုခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။  ယခု ဗုဒၶသည္လည္း ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္... ဟူေသာ ဆင့္ပြား အေတြးတစ္ခု အေနႏွင့္  ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္….. ဟု ဆိုပါၿပီ။
 
 ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္.... ဟူေသာ မွန္းဆခ်က္ကို ေ႐ွ႕ပို႔စ္ႏွင့္ ျပန္စာမ်ားတြင္ အေတာ္အသင့္ တင္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ တစ္ပိုင္းတစ္စ လက္ခံသူမ်ား ႐ွိႏုိင္သလို..၊ လံုး၀ လက္မခံသူမ်ားလည္း ႐ွိခဲ့ၾကပါသည္။ အဓိက သေဘာထားကြဲလြဲခဲ့ၾကသည္မွာ “ဘာသာမဲ့..” ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ အေပၚ အျမင္မတူျခင္း (၀ါ) အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုမႈ ကြဲျပားၾကျခင္းေၾကာင့္….ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်လို႔ ရပါမည္။

႐ႈျမင္ခ်ဥ္းကပ္ရာမ်ား :


-ဒီလို စၿပီး ခ်ဥ္းကပ္ၾကည့္ပါမည္..။

သာမာန္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ တစ္ေယာက္ေနရာကေန ၾကည့္ၾကည့္မယ္ဗ်ာ…။ ဒီလိုေပါ့.. ဗုဒၶ (၀ါ) သံုးလူ႔ထြဋ္ထား ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္သည္ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါ အေပါင္း၏ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ရာတည္း။
 
အေတာ္ ႐ွင္းေသာ ၀ါက်ေလးပါ..။

ဒါဆို အားလံုးေသာ သတၱ၀ါအေပါင္းတို႔၏ အထြဋ္မွာ ႐ွိေသာ ဗုဒၶသည္ ဘယ္သူ႔ကို ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ပါသနည္း။

ဗုဒၶသည္ မိမိကိုယ္ကိုယ္သာ ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ ပါသည္။ ဗုဒၶသည္ မိမိမွတစ္ပါး အျခားသူကို ယံုၾကည္ ကိုးကြယ္ျခင္း အလ်ဥ္း မ႐ွိ။ မိမိကိုယ္တိုင္ ေဖြ႐ွာ ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ေသာ သဘာ၀ရဲ႕ ေလာက အမွန္တရားမ်ားကို ဆည္းကပ္ ႏွလံုးသြင္း ခဲ့ပါတယ္။ သို႔မို႔ေၾကာင့္.. ေ႐ွ႕ေဖာ္ျပပါ ဘာသာမဲ့ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ.. ဘာသာမဲ့.. ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ကိုသံုး၍၊ ဗုဒၶသည္လည္း ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္….. ဟု ဆိုပါမည္။

ဗုဒၶ ဘာေတြ လုပ္ခဲ့သလဲ…?

ဘာသာေရး ဂိုဏ္ၾကီး ထူေထာင္ခဲ့ပါသလား…? ယခု ေခၚေ၀ၚ သံုးစြဲေနေသာ ဗုဒၶဘာသာ ဟူေသာ ဘာသာ၊ သာသနာ ကို ထူေထာင္ခဲ့ ပါ သလား..?
မထူေထာင္ခဲ့ပါ။ သို႔ေသာ္ သံဃာဂိုဏ္းကိုေတာ့ တည္ေထာင္ခဲ့သည္ ဟူေသာ ေျပာစမွတ္မ်ား ႐ွိေနပါသည္။

သံဃာမ်ားကို စုေ၀း၍ သံဃာဂိုဏ္း ထူေထာင္သည္ ဟူေသာ ႐ႈျမင္ခ်က္ကို ကုသိုလ္ေတာ္ အေနႏွင့္မူ ပယ္ပါသည္။ ဗုဒၶက သံဃာဂိုဏ္းကို တည္ေထာင္ျခင္း မဟုတ္။ သံဃာမ်ားမွ ဗုဒၶ ၏ အဆံုးအမ အယူ၀ါဒမ်ားကို ႏွစ္ၿခိဳက္လွ်က္ ခံယူ က်င့္သံုးလာၾကျခင္း အားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ ေနာက္လိုက္ သံဃာမ်ား သဖြယ္ ျဖစ္လာမည္။

သံဃာ အစုအေ၀း သည္ အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခု အသြင္သို႔ တိမ္းညႊတ္ လာရာတြင္.. အဖြဲ႔အစည္း သို႔မဟုတ္ သံဃာ အစုအေ၀းၾကီးကို ပရမ္းပတာ မျဖစ္ေစရန္ လိုအပ္ေသာ စည္းကမ္းမ်ား၊ က်င့္၀တ္မ်ား ကို ဗုဒၶမွ ထုတ္ျပန္ပါမည္။ ဤသည္ပင္ ရဟန္း-သံဃာတို႔အတြက္ ၀ိနည္းမ်ား ၊ ပညတ္မ်ား ဟု ဆိုေကာင္း ဆိုႏိုင္ပါမည္။

ဗုဒၶအသက္႐ွင္စဥ္ ကာလပတ္လံုး ဗုဒၶသိျမင္ခဲ့ေသာ ေလာကတရားမ်ား (သစၥာေလးပါး.ႏွင့္ အျခားအျခားေသာ...) ၊ အစစ္အမွန္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ တရား ဆီသို႔ တူ႐ူ က်င့္ၾကံႏိုင္ရာ အေၾကာင္းမ်ား (မဂၢင္ ႐ွစ္ပါးႏွင့္ အျခားအျခားေသာ..)၊ ေလာက၏ အက်ိဳးႏွင့္ အေၾကာင္းမ်ားကို ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာ ေ၀ဖန္ ႐ႈျမင္ပံုမ်ား… စသည္ စသည္တို႔ကို ျဖန္႔ေ၀ လက္ဆင့္ကမ္း.. (တရား ေဟာၾကားျခင္း၊ သာသနာ ျပဳသည္.. ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ကိုလည္း သံုးၾကပါသည္..) ခဲ့ျခင္း သာျဖစ္သည္။
 
အဆိုျပဳခ်က္ 3 သို႔ တစ္စ တစ္စ ကူးေျပာင္း ေတြးေျမာ္ ၾကည့္ျခင္း 
 
ဗုဒၶ မွာ အဓိက points ေလးေတြ႐ွိေနပါသည္..။

ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ တရား မ်ားကို နာၾကား႐ံုျဖင့္ အမွန္တရားကုိ ထိုးထြင္း မသိျမင္ႏိုင္..၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈသို႔လည္း မဆိုက္ကပ္..။ ကိုယ္တိုင္ ႏွလံုးသြင္း အားထုတ္ က်င့္ၾကံမွသာလွ်င္ စစ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းေအး လြတ္လပ္မႈကို ရ႐ွိမည္။ ငါ၊ သူတစ္ပါး၊ ေယာကၤ်ား၊ မိန္းမ.. အစ ႐ွိသည့္ အစြဲ ပင္ရင္းမ်ားကိုပင္ ပယ္ခိုင္းေသာ အဆံုးအမတြင္ ငါ့ဘာသာ..၊ ငါ့သာသနာ ဟူေသာ ဆင့္ပြား အစြဲမ်ားကိုလည္း ပယ္ခိုင္းျခင္း မည္ေပ ၏.. ဟု ကုသိုလ္ေတာ္ အေနႏွင့္ ႐ိုးသားစြာ ေတြးပါသည္။

ဗုဒၶ သည္ (လူတို႔ သတ္မွတ္ထားေသာ ) ဗုဒၶသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္မွာေတာ့ ၀မး္နည္းမည္ မဟုတ္..၊ သူသိခဲ့..၊ သူမ်က္ေမွာက္ျပဳခဲ့..၊ သူဘ၀ တစ္ေလွ်ာက္ ျဖန္႔ေ၀ခဲ့ေသာ ေလာက အမွန္တရားတို႔ ေပ်ာက္ကြယ္မွာကိုသာ…. စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ခ်င္ ျဖစ္ပါမည္။

ဗုဒၶသည္ သူ႔ကို ကိုးကြယ္ပါဟု မေျပာ…၊ လမ္းေၾကာင္းျပသသူ၊ ေလာကကို အလံုးစံု(နီးပါး) သိျမင္ခဲ့သူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ က်န္ေသာ သူမ်ား ကို သြန္သင္ ဆံုးမေပးခဲ့သူ သာျဖစ္သည္။ လူသားတို႔ အတြက္ ဘ၀ တစ္ခုလံုး ပံုအပ္ၿပီး အက်ိဳးျပဳ ေပးသြားခဲ့သူျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳး ကို ေအာက္ေမ့ တသ လ်က္ ႐ိုေသ မႈေပးျခင္း..၊ ေလးစားမႈ ႐ွိျခင္းသည္ .. လြန္စြာ ေကာင္းျမတ္ သင့္ေတာ္ပါသည္..။ ေကာင္းေသာ လကၡဏာ ျဖစ္ပါသည္။

သို႔ေသာ္..၊ သဒၶါလြန္လွ်င္.. ယံုၾကည္မႈလြန္ကဲသြားလွ်င္.. အစြန္းတစ္ဖက္ ကို နင္းမိတတ္ပါသည္..။

ဆိုခဲ့သည့္ အတိုင္း..
 
က) ဗုဒၶသည္ ဗုဒၶဘာသာကို ထူေထာင္သူ မဟုတ္ဟု မွန္းဆပါသည္။
ခ) အနီးစပ္ဆံုး အေနႏွင့္ ဗုဒၶကို "ဗုဒၶဘာသာကို ထူေထာင္သူ" ဟုသာ ေနာက္လိုက္မ်ားႏွင့္ ေႏွာင္းလူမ်ားက သတ္မွတ္ လိုက္ၾကျခင္း… သာ ျဖစ္မည္။

( နံပါတ္ ခ) ၏ အက်ယ္ ႐ွင္းလင္းခ်က္။ ။ ဗုဒၶ၏ အဆံုအမ သြန္သင္မႈႏွင့္ လမ္းစဥ္ အစုအေ၀းကို ဗုဒၶဘာသာ ဟူ၍ သတ္မွတ္ကာ…၊ ထိုဘာသာ ၏ ဦးကိုင္ ဖခင္ၾကီး ဗုဒၶကို ဗုဒၶဘာသာ၏ ကိုးကြယ္ရာ ျမတ္ေသာပုဂၢိဳလ္.. ဟု မွတ္ယူျခင္း.။)

က) ထူေထာင္သူ မဟုတ္ VS ခ) ထူေထာင္သူအျဖစ္ သတ္မွတ္ခံရျခင္း

ဤစာႏွစ္ေၾကာင္း၏ အဓိပၸါယ္မွာ လြန္စြာ ကြဲျပားသည္။

ဥပမာ -
ကေလးေလး တစ္ေယာက္ ေမြးလာသည္.. ဆုိပါစို႔..။ ထိုကေလးကို ေမာင္ျဖဴ ဟု နာမည္ေပး/ သတ္မွတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အျခားသူမ်ားက သူ႔ကို ေမာင္ျဖဴ ဟု ေခၚမည္။ သို႔ေသာ္ ထိုကေလး/ ထိုလူ… သည္ ေမာင္ျဖဴ  အတိအက် မဟုတ္။ ထိုသူသည္ လူသာ ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္း မွာ ေမာင္ျဖဴ ဟူေသာ ပညတ္ တစ္ခုျဖင့္ ႐ွိေနျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ကယ့္ အျဖစ္/ တစ္ကယ့္ အစစ္ ႏွင့္ သတ္မွတ္ထားျခင္း.. တို႔ ကြဲျပား ပါ သည္။


အဆိုျပဳခ်က္ 2 မွ အဆိုျပဳခ်က္ 3 သို႔ အေ႐ြ႕…/ အေတြး ဆင့္ပြား…
  • လူတို႔ သတ္မွတ္ ေခၚေ၀ၚ မွတ္ယူထားေသာ ဗုဒၶဘာသာ၊ ဗုဒၶသာသနာ ဟူ၍ သာ ႐ွိသည္။
  • ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶ ထူေထာင္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ ဟူ၍ မ႐ွိ။
  • ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ ဟူ၍ မ႐ွိ။
  • ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ (၀ိဘဇၹ၀ါဒ) ဟူသည္ "လြတ္လပ္ေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆ အဆံုးအမ လမ္းေၾကာင္းမ်ား အစုအေ၀းၾကီး" ကို သတ္မွတ္ထားေသာ ပညတ္ တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။
  • ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ သည္ ေကာင္းျမတ္ေသာအရာကို ႏွလံုးသြင္း၍ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုးမႈကို မ႑ိဳင္ျပဳသည္။
  • ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဗုဒၶဘာသာ ဟု ေခၚေ၀ၚသမုတ္ေသာ ဘာသာ၏ လမ္းေၾကာင္း ကို လိုက္ေသာ (အစစ္အမွန္) ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ဘာသာမဲ့.. ဟူေသာ ေ၀ါဟာရ ျဖင့္ ေခၚလွ်င္ပင္ ရႏိုင္ေကာင္း၏။
  • ထိုထိုေသာ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္… (ဗုဒၶဘာသာ ဟူေသာ အညႊန္း ပညတ္ကို ရည္ညႊန္းပါသည္..)

ဗုဒၶဘာသာ သည္ ဘာသာမဲ့.. အယူ၀ါဒ အစုအေ၀း..၊ ဘာသာမဲ့..သူတို႔ အစုအေပါင္း.. ျဖစ္သည္။ထို႔ေၾကာင့္ -
 
အဆိုျပဳခ်က္ 3. ဗုဒၶဘာသာ သည္ ဘာသာမဲ့၀ါဒ ျဖစ္သည္။

ဘာသာမဲ့ စပ္ဆက္ရာ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားႏွင့္ ျပန္လည္ခ်ိန္ထိုးၾကည့္ျခင္း


ဗုဒၶဘာသာ ဟူသည္ ေလာကအေပၚ (သို႔မဟုတ္) ေလာကတရားမ်ားအေပၚ (သို႔မဟုတ္) ေ႐ွ႕ေ႐ွ႕ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ေဖာ္ထုတ္ျပ ခဲ့ေသာ ေလာက တရားမ်ား အေပၚ[အေျချပဳ၍ေသာ္လည္းေကာင္း] ကိုယ္ပိုင္ အသိဥာဏ္၊ ကိုယ္ပိုင္ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္စြမ္း၊ ကိုယ္ပုိင္႐ႈျမင္မႈမ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္ စံႏႈန္း တန္ဘိုး က်င့္၀တ္မ်ားႏွင့္ မိမိကိုယ္ကို္ယ္မိမိ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ ႐ွင္သန္ေနထိုင္ေသာ .. လူတို႔အား ေခၚေ၀ၚ သတ္မွတ္ေသာ ပညတ္ တစ္ခု..။

ဤသည္မွာ..၊ ေနထိုင္မႈ အပိုင္း  ဗုဒၶလမ္းစဥ္ ႏွင့္တူေသာ ႐ွင္သန္မႈျဖင့္ ေနထိုင္သူ (ဗုဒၶလမ္းစဥ္အတိုင္း ေနထိုင္သူ..) ဟု သတ္မွတ္ လွ်င္လည္း ရပါမည္။

ထို႐ႈျမင္ခ်က္ကိုပင္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ပိုင္း  ကို ဆက္ျဖည့္လွ်င္..ဗုဒၶကဲ့သို႔ က်င့္ၾကံသူ ဟု သတ္မွတ္ ႏိုင္ေတာ့မည္။ အရိယာ ရဟန္း.. ဟု ေခၚဆို ရေသာ သူမ်ားမွာ ထိုသို႔ေသာ သူမ်ား ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ဤသို႔လွ်င္ အဆို ၃ ခု ကို ဆန္းစစ္ႏိုင္ရန္ ျမင္သာ ထင္သာ ႐ွိေလာက္ၿပီဟု မွတ္ယူပါသည္။

  •  1. ေဂါတမ-သိဒၶတၳသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။
  •  2. ဗုဒၶသည္ ဘာသာမဲ့ ျဖစ္သည္။
  •  3. ဗုဒၶဘာသာ သည္ ဘာသာမဲ့၀ါဒ ျဖစ္သည္။


ျပီးပါျပီ

ကုသိုလ္ေတာ္  ဗုဒၶ၀ါဒ လက္ခံသူ ျပန္ုျဖစ္ပါျပီ။ မွတ္ရန္တစ္ခုကား  ဗုဒၶဘာသာ ဟုေခၚေသာ အေခၚသည္ ပိဋကတ္ သံုးပံုစလံုးတြင္ တစ္လံုးမွ မပါေခ် အယူ၀ါဒ ဟုသာ ေဖာ္ညြန္းပါသည္ ထိုေၾကာင့္  ဗုဒၶဘာသာ ဟု မေခၚသင့္  ဗုဒၶ၀ါဒ ဟုသာေခၚသင့္ ေရးသားသင့္သည္ဟု ထပ္ေလာင္း
ေကာက္ခ်က္ေပးလိုက္ပါသည္

ကုသိုလ္ေတာ္

 

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္