ဝါက်


လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မိမိ၏စိတ္ကူးစိတ္သန္းမ်ားကို သူတစ္ပါးအား ျကားသိေစလိုလွ်င္ ဘာသာစကားျဖင့္ ေျပာဆိုေရးသား၍ ျကားသိေစနိုင္သည္။ ဘာသာစကား၏ ရင္းျမစ္သည္ ဝါက်ျဖစ္၍ ဘာသာ အစ ဝါက်က ဟူ၍ ဆိုသင့္ေပသည္။

ဝါက်ဆိုသည္မွာ အဓိပၸာယ္ျပည့္စံုေသာ စကားစုကိုဆိုလိုသည္။ ဝါက်၏ အဂ‡ါတို့မွာ နာမ္၊ နာမဝိေသသန၊ ျကိယာ၊ ျကိယာဝိေသသန အစရွိသည္တို့ျဖစ္၏၊ ဝါက်ဖြဲ့ျခင္း အတတ္သည္ နာမ္၊ နာမဝိေသသန၊ ျကိ ယာ၊ ျကိယာဝိေသသန အစရွိေသာ ဝါက်၏ အဂ‡ါတို့အေပၚတြင္ တည္ လ်က္ရွိ၏။ ထိုအဂ‡ါတို့ကို အလိုရွိသည့္အတိုင္း စပ္ဟပ္စီစဉ္ျခင္းအားျဖင့္ ဝါက်အမ်ိုးမ်ိုးတို့ကို ဖြဲ့နိုင္၏။

ဝါက်၌ အယုတ္သျဖင့္ကတၱား(နာမ္)နွင့္ ျကိယာဟူေသာ အဂ‡ါ နွစ္ခုပါရွိ၏။ ကတၱားသည္ ျပသူ၊ ျဖစ္သူ၊ ရွိသူကိုဆိုသည္။ ျကိယာသည္ ျပုသည္၊ ျဖစ္သည္၊ ရွိသည္ကိုဆိုသည္။ ျမန္မာဘာသာတြင္ အဓိပၸာယ္ မငုပ္ပါက ကတၱားကို တစ္ခါတစ္ရံ ျမႈပ္ထားေလ့ရွိရကား ဝါက်ဖြဲ့ရာ၌ ျကိ ယာသည္ ကတၱားထက္ ပို၍အေရးျကီး၏။ ျကိယာသည္ ဝါက်၏ အခ်ုပ္ အခ်ာျဖစ္၏။

ဝါက်တို့သည္ ျကိယာတစ္ခုရွိေသာ ဝါက်၊ ျကိယာနွစ္ခုရွိေသာ ဝါက်၊ ျကိယာသံုးခုရွိေသာ ဝါက် အစရွိသည္ျဖင့္ ရွိျကသည္။



ျကိယာတစ္ခုရွိေသာ ဝါက်ဖြဲ့နည္းမ်ား

(၁) ကတၱားပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္ တို့ျဖင့္ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ေတာင္(ကတၱား) ျပိုသည္။ (ျကိယာပုဒ္) (၂) ကတၱားပုဒ္၊ အျဖည့္ကတၱား၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ဗာဝရီ ရေသ့ကား (ကတၱားပုဒ္) အနာဂံ(အျဖည့္ကတၱား) ျဖစ္၏။ (ျကိယာပုဒ္) (၃) ကတၱားပုဒ္၊ ကံပုဒ္ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ေယာက်ာ္းသည္ (ကတၱားပုဒ္) မိန္းမကို (ကံပုဒ္) ျကည့္၏။ (ျကိယာပုဒ္) (၄) ကတၱားပုဒ္၊ ကံပုဒ္၊ အျဖည့္ကံ၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာဝါက်။ ပံုစံ - ျပူမိဖုရားလည္း(ကတၱားပုဒ္) မဟာသမၻဝအား (ကံပုဒ္) မင္း(အျဖည့္ကံ) ေျမ|ာက္ေလ၏။ (ျကိယာပုဒ္) (၅) ကတၱားပုဒ္၊ ကံပုဒ္၊ လက္ခံပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ေဘဒါရီကလည္း (ကတၱားပုဒ္) အေျကာင္းမ်ိုးကို (ကံပုဒ္) ခမည္းေတာ္ ရွင္ရေသ့အား (လက္ခံပုဒ္) ေလွ်ာက္ေလ၏။(ျကိယာပုဒ္) (၆) ကတၱားပုဒ္၊ ထြက္ခြာရာ ျပသည့္ပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ပုဏၰားတို့ (ကတၱားပုဒ္) ကြ်န္အျဖစ္မွ (ထြက္ခြာရာျပသည့္ပုဒ္) လြတ္ေလသတည္း။ ( ျကိယာပုဒ္ ) (၇) ကတၱားပုဒ္၊ ေရွးရႉရာျပသည့္ပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာဝါက်။ ပံုစံ - ေတာင္ငူမင္းလည္း (ကတၱားပုဒ္) ေတာင္ငူျမို့သို့(ေရွးရႉရာ ျပ သည့္ပုဒ္) ျပန္ေလ၏။ (ျကိယာပုဒ္) (၈) ကတၱားပုဒ္၊ ေနရာျပပုဒ္၊ ျကိယာျပပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - မိုးျကိုး(ကတၱားပုဒ္) နန္းမွာ (ေနရာျပပုဒ္) က်သည္။ (ျကိယာပုဒ္) (၉) ကတၱားပုဒ္၊ အခ်ိန္ျပပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာဝါက်။ ပံုစံ - ဤအိုင္သည္ (ကတၱားပုဒ္) ေရွးနွိုက္ (အခ်ိန္ျပပုဒ္)မရွိ။ (ျကိယာပုဒ္) (၁ဝ) ကတၱားပုဒ္၊ အေျကာင္းျပပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာ ဝါက်။ ပံုစံ - ထိုအစာတို့သည္ (ကတၱားပုဒ္) အကုသိုလ္ေျကာင့္ (အေျကာင္းျပပုဒ္) ကြယ္ခဲ့ကုန္၏။ (ျကိယာပုဒ္) (၁၁) ကတၱားပုဒ္၊ ကံပုဒ္၊ အသံုးခံပုဒ္၊ ျကိယာပုဒ္တို့ျဖင့္ ဖြဲ့ေသာဝါက်။ ပံုစံ - မဒၵီမိဖုရားသည္ (ကတၱားပုဒ္) တိုက္တံခါးရြက္ကို (ကံပုဒ္) လက္ျဖင့္ (အသံုးခံပုဒ္) ေခါက္၏။ (ျကိယာပုဒ္)

ျကိယာတစ္ခုရွိေသာ ဝါက်ဖြဲ့နည္းတို့တြင္ ကတၱားနွင့္ ျကိယာ နွစ္ပုဒ္တည္းျဖင့္ ဖြဲ့ေသာဖြဲ့နည္း (၁) သည္ အတိုဆံုးေသာ ဝါက်ျဖစ္သည္။ ဖြဲ့နည္း(၄)၊ (၅)၊ (၁၁)တို့သည္ အရွည္ဆံုးျဖစ္ျကသည္။ ေျပာဆိုေရးသားရာ၌ ျကိယာတစ္ခုရွိေသာ ဝါက်တို့ခ်ည္းနွင့္သာ ေနရာတိုင္း မလံုေလာက္ရကား ျကိယာနွစ္ခုဝါက်၊ ျကိယာသံုးခုဝါက် အစ ရွိသည္ျဖင့္ ဝါက်ရွည္မ်ားကိုလည္း လိုအပ္သည့္အတိုင္း ေျပာဆိုေရးသားျက ရ၏။ ျကိယာတစ္ခုမကရွိေသာ ဝါက်တြင္ ကတၱားျကိယာပါဝင္ေသာ စကားစုကို ပုဒ္စုဟုေခၚ၏။ တစ္ခါတစ္ရံ ကတၱားျမုပ္ေနတတ္သည္။ သို့ ျဖစ္၍- ဘျကီးေတာ္ ေျပးေလေသာေျကာင့္သာ ဒလျမို့တြင္ငါေနသည္ ဟူေသာ ဝါက်၌ ဘျကီးေတာ္ ေျပးေလေသာေျကာင့္သာ ဟူေသာ ပုဒ္စုတစ္ခုနွင့္ ဒလျမို့တြင္ ငါေနသည္ ဟူေသာ ပုဒ္စုတစ္ခု ေပါင္းနွစ္ခု ပါဝင္၏။ ထိုပုဒ္စု နွစ္ခုတို့တြင္ ဒုတိယပုဒ္စုသည္ ကတၱားျကိယာနွင့္ ျပည့္စံုရကား မိမိဘာသာ တည္ေနနိုင္ေသာ ပုဒ္စုျဖစ္၏။ 'ေနသည္' ဟူ ေသာ အဆံုးသတ္ျကိယာပုဒ္ ပါဝင္ေသာေျကာင့္ အဆံုးသတ္ပုဒ္စုဟု ေခၚ အပ္၏။ ပထမပုဒ္စုကား ထိုသို့ မိမိဘာသာ တည္ေနနိုင္သည္မဟုတ္၊ ကတၱားနွင့္ ျကိယာရွိေသာ္လည္း ဒုတိယပုဒ္စုကို ျကိယာဝိေသသန သေဘာ ျဖင့္မွီလ်က္ရွိ၏၊ ဒုတိယပုဒ္စု၏ ေရွ့ကေနသျဖင့္ ပထမပုဒ္စုကိုေရွ့ေျပးပုဒ္စု ဟုေခၚအပ္၏။ ျကိယာတစ္ခုမက ဝါက်တြင္ေရွ့ေျပးပုဒ္စုသည္ အဆံုးသတ္ ပုဒ္စုကို မွီလ်က္ရွိ၏။ အဆံုးသတ္ ပုဒ္စုကား အနက္အားျဖင့္ ေရွ့ေျပး ပုဒ္စုနွင့္ ဆက္စပ္ေသာ္လည္း မိမိဘာသာတည္ေနနိုင္၏၊ ေရွ့ေျပးပုဒ္စုတို့သည္ ျကိယာဝိေသသန သေဘာသက္ေရာက္ သကဲ့သို့ နာမ္သေဘာသက္ေရာက္၍ နာမ္ကဲ့သို့ အမႈေဆာင္ရြက္သည္လည္း ရွိ၏၊ နာမဝိေသသနသေဘာသက္ေရာက္၍ နာမဝိေသသနကဲ့သို့ အမႈေဆာင္ ရြက္သည္လည္းရွိ၏။ သို့ျဖစ္၍ ျကိယာနွစ္ခုဝါက်၌ ေရွ့ေျပးပုဒ္စုတို့သည္ ျကိယာ(ဝိေသသနသေဘာသက္ေရာက္ေသာ)ပုဒ္စု၊ နာမ္(သေဘာသက္ေရာက္ ေသာ) ပုဒ္စု၊ နာမဝိေသသန(သေဘာသက္ေရာက္ေသာ)ပုဒ္စုဟူ၍ သံုးမ်ိုး သံုးစားရွိေလသည္။ ထိုျကိယာနွစ္ခုနွင့္ ဝါက်ဖြဲ့နည္းတို့အနက္ ဆိုလိုေသာ အဓိပၸာယ္ အတိုင္း လိုအပ္ေသာဖြဲ့နည္းတို့ကို ေရာေနွာ၍ဖြဲ့လွ်င္ ျကိယာနွစ္ခုမက ဝါက် မ်ားျဖစ္လာ၏။ ယင္းသို့ ေရာေနွာ၍ဖြဲ့ရာ၌လည္း ျကိယာတစ္ခုျပီးတစ္ခု ဆက္လက္ျပုလုပ္သည္ကို ျပေသာ '၍' ပစၥည္းကို အသံုးမ်ား၏။ ပံုစံ - ကိနၷရာ ကိနၷရီတို့သည္ ဘုရားေလာင္းကို ျခံရံ၍ သစ္သီး ျကီးငယ္တို့ကို ဆြတ္ယူ၍ ဘုရားေလာင္းအားေပးကုန္၏။ ထို့ျပင္ ေမးခြန္းဝါက်၊ မဟုတ္ဝါက် (မဟုတ္ေျကာင္းျပေသာ ဝါက်)၊ ညွြန္ျကားျခင္း စသည္တို့ကို ျပေသာဝါက်မ်ားလည္းရွိေသး၏။

ေမးခြန္းဝါက် (၁) ဟုတ္သည္၊ မဟုတ္သည္ ဟူ၍ အေျဖလိုေသာ ေမး ခြန္းမ်ား။ (က) ေလာသည္ ေမးခြန္းဝါက်၏ အဆံုးသတ္ပစၥည္းျဖစ္သည္။

ပံုစံ - ဘုရားရွင္သည္ စိတၱကုတ္ေတာင္သို့ ျကြေတာ္မူေလ သေလာ။

(ခ) လား ကိုလည္း အသံုးျပုနိုင္သည္။ ပံုစံ - ဘုန္းေတာ္ျကီးဘုရား မာေတာ္မူပါလား။ (၂) ဟုတ္သည္၊ မဟုတ္သည္ ဟူ၍ မေျဖနိုင္ေသာ ေမးခြန္းမ်ား။ (က) နည္း သည္ ေမးခြန္းဝါက်၏ အဆံုးသတ္ပစၥည္းျဖစ္သည္။ ပံုစံ - ဘုရားဟူသည္ကား အဘယ္သို့ေသာသူနည္း။ (ခ) လဲ ကိုလည္း အသံုးျပုနိုင္သည္။ ပံုစံ - ထံုးစံ ဘယ္မွာရွိသလဲ။ မဟုတ္ဝါက် (မဟုတ္ေျကာင္းျပေသာ ဝါက်)။

(၁) အဟုတ္ဝါက်ကို မဟုတ္ဝါက်သို့ ေျပာင္းလိုလွ်င္ အဟုတ္ျပပစၥည္း 'သည္' '၏' တို့ကို ေခ်၍ 'မ'ကို ျကိယာေရွ့ကထား၏။ ပံုစံ - သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာကို ေရမွာပစ္လည္းမနစ္၊ မီးမွာပစ္လည္း မျခစ္၊ ( သူေတာ္ေကာင္းဥစၥာကို ေရမွာပစ္လည္း နစ္၏၊ မီးမွာပစ္လည္း ျခစ္၏ ဟုဆိုလွ်င္ အဟုတ္ဝါက် ျဖစ္ရာ၏။ (၂) အထက္ (၁) အတိုင္းဖြဲ့ေသာ မဟုတ္ျကိယာေနာက္ ကာလပစၥည္း စသည္တို့ျဖင့္ ဝါက်ကိုအဆံုးသတ္၏။ ပံုစံ - ဟုတ္သည့္အတိုင္းဆို၊ မဆိုေသာ္ သင့္အသက္မရွိျပီ။ (၃) 'မ' ကို၊ 'ဘဲ'(ပဲ) နွင့္ဖက္၍ အသံုးျပုနည္း။

(က) ေရွ့ေျပးပုဒ္စု၌သာ အသံုးျပုသည္။ 'မ' နွင့္ 'ဘဲ'အျကားတြင္ ျကိယာကိုထား၏။

ပံုစံ - ငါသည္ စားဦးကိုမလႉဘဲ စားေလ့မရွိ။ (ခ) 'ဘဲ' အစား'မူ၍'ကိုလည္းအသံုးျပုနိုင္သည္။ ပံုစံ - သုဇာတသူျကြယ္သည္ တစ္ပါးေသာ မာတုဂါမကို မျကည့္မူ၍ နတ္သမီးကိုသာ ေတာင့္တ၍ ေသေလ၏။ (၄) 'မ'ကို ' မီ' နွင့္ဖက္၍ အသံုးျပုနည္း။ ေရွ့ေျပးပုဒ္စု၌သာ အသံုးျပုသည္။ 'မ' နွင့္ ' မီ'အျကားတြင္ ျကိယာ ရွိ၏။ ပံုစံ - မဒၵီေဒဝီ မလာမီ (ငါ) သြားအံ့။ (' မီ' အစား'ခင္'ကိုလည္း သံုးနိုင္သည္။) (၅) အဟုတ္ဝါက်ကို မဟုတ္ဝါက်သို့ေျပာင္းလိုလွ်င္ 'မဟုတ္'ဟူေသာ စကားနွင့္အဆံုးသတ္နိုင္သည္။ ပံုစံ - လင္းဇင္းအမႉးအမတ္တို့သည္ ပ်ပ္ဝပ္က်ိုးနြံမည္မဟုတ္။ (၆) (က) အဓိပၸာယ္ေလးနက္ေစလိုလွ်င္ မဟုတ္ျကိယာေနာက္က 'ဘူး' 'ဖူး'ျဖင့္ အဆံုးသတ္၏။ ပံုစံ - ငါမျမင္ပါဘူး။ (ခ) မည္သည့္အခါမွ် အျပုအမူ အျဖစ္အပ်က္ မရွိခဲ့ေျကာင္းျပလိုလွ်င္ 'ဘူး' အစား 'စဘူး' 'စဖူး' ဘူးဘူး တို့ကိုအသံုးျပု၏။ ပံုစံ - ငါ ဤမွ်ေသာ ကာလပတ္လံုး ျမက္မရိတ္စဘူး။ ျကားမွ် မျကားစဖူး။ သည္အရူးမကို တစ္ခါမွ် ျကားလည္းမျကားဘူးဘူး ျမင္လဲမျမင္ဘူးဘူး။ (၇) အဓိပၸာယ္ ေလးနက္ေစလိုလွ်င္ 'မ' တစ္လံုး ျကိယာတစ္လံုး ထပ္ကာ သံုးေလ့ရွိ၏။ ပံုစံ - ထားမကူ၊ လွံမကူ၊ ျပည္သူ မပန္းမနြမ္းေစရ။ (၈) တားျမစ္ျခင္းအနက္ကို အလိုရွိလွ်င္ မဟုတ္ျကိယာေနာက္က - (က) 'နွင့္' 'လင့္' တို့ျဖင့္ အဆံုးသတ္သည္။ ပံုစံ - ေသာက္ေယာင္သာျပု၊ မေသာက္နွင့္၊ ဆရာ မေျကာက္လင့္ (ခ) 'ရ' ျဖင့္အဆံုးသတ္သည္။ ပံုစံ - ေနာင္ သည္ကဲ့သို့ မျပုမက်င့္ရ၊ (၉) 'မ'ကို 'ျခင္း' နွင့္ဖက္၍ အသံုးျပုနည္း။ ပံုစံ - ငါမလာမျခင္း တံခါးမပိတ္နွင့္ဦး။ ညွြန္ျကားျခင္း စသည္တို့ကိုျပေသာ ဝါက်မ်ား။

(၁) ညွြန္ျကားျခင္းအနက္ကို ျပလိုလွ်င္- (က) ပစၥည္းမဲ့ ျကိယာသက္သက္နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္နိုင္သည္။ ပံုစံ - ငါတို့ ခုနစ္ေယာက္ ညီမွေပး။ (ခ) 'ေလာ့' နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္နိုင္သည္။ ပံုစံ - လ်င္လ်င္ ေပးလိုက္ေလာ့။ (ဂ) 'ရမည္'နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္နိုင္သည္။ ပံုစံ - သင္မူကား ငါ့အလိုေတာ္ကိုသာ လံုျခံုစြာေစာင့္ေရွာက္ ရမည္။ (ဃ) 'ခဲ့' 'ခဲ့ေလာ' တို့ကို အသံုးျပုနိုင္သည္။ ပံုစံ - ငါနွင့္ လိုက္ခဲ့။ ငါ့ထံ ထားခဲ့ေလာ့။ (င) 'ေစ' 'ေစေလာ့'တို့နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္နိုင္သည္။ ပံုစံ - ခိုးသူကို ဖမ္းပါေစ။ သင္တို့အား စိုးအုပ္ စီမံ ကြပ္ကဲေစေလာ့။

(၂) ခြင့္ပန္ျခင္းအနက္ကို ျပလိုလွ်င္ 'ပါရေစ' နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္သည္။ ပံုစံ - ထို့ေျကာင့္ ကြ်နု္ပ္လင္နွင့္အတူ လိုက္ပါရေစ။

(၃) က်ိန္ဆဲျခင္း၊ ဆုေတာင္းေမတၱာပို့ျခင္း၊ သစၥာရွိျခင္းအနက္တို့ကို ျပလိုလွ်င္ 'ပါေစ' 'ေစသား' 'ေစေသာ' 'ေစသတည္း' တို့နွင့္ ဝါက်ကို အဆံုးသတ္သည္။ ပံုစံ - ငါတို့ ဆရာရဟန္းလည္း က်န္းခံ့ပါေစ၊ အနာကင္း ပါေစ။ ေျမျပင္အလံုး၌ ဓနနၵမင္းသား အက်ိုးမဲ့သာျဖစ္ေစသား။ ဤအရာသည္ ဝန္ရွင္ေတာ္မင္းျကီးအား နွစ္သိမ့္သည္ ျဖစ္ေစ ေသာ။ ငါ့သား သုဝဏၰသာမအား ျမားဆိပ္ေပ်ာက္ေစသတည္း။

(၄) အတူတကြ ေဆာင္ရြက္လိုျခင္းအနက္ကို ျပလိုလွ်င္ 'စို့' ကို အသံုးျပု သည္။ ပံုစံ - ကြ်န္းျဖစ္ပံုကို အလံုးစံုသိရေအာင္ ကြ်န္းျကည့္လယ္စမ္း ျကစို့၊ ေမာင္မင္းမ်ား။[၁]

ကိုးကား
 ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း၊ အတြဲ(၁၂)

0 comments:

Post a Comment

သင့္ Comment တစ္ခုသည္ ကုသိုလ္ေတာ္ အသိ ပိုရွိသြားႏိုင္ပါသည္